Ajoasut

Nahka vai gore

Aivan samoin kuin on kaksi puoluetta custom ja street fighter. On myös olemassa kaksi styleä, joko gore tai nahka. Kumpi parempi ja miksi?

Itse kannatan nahka-ajoasuja, koska tauolla ne ei ole liian kuumia ja ajaessa ne on tukevia ja lämpimiä. Sekä kunnollisen sadeasun kanssa ne on myös todella vedenpitäviä. Ja kestoisuudessakin niillä riittää useaksi (4-5) vuodeksi. Miinuksena on tietysti niiden kalliimpi hinta.

Olisikom jollain muulla ajatusta asiasta? Kevääseen on pitkä matka ja pitäs taas ostaa uudet vetimet.

Voisko joku kertoo käyttökokemuksia nyky goresta, itellä oli sellaiset menneisyydessä, ja niitä ei oikein voinu pestä (vaikka tarvetta tuntui olevankin useasti)niin ettei ne hajonnu tai ettei ne ensipesussa menettänyt vähäistä vesitiiveyttään.

Makuja on monia, mutta ajattelin että housut voisi olla goretexiä ja ajotakki nahkaa.

Kannattaako kokeilla gore housuja?

49

3591

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa...

kokeilla gorea!
      Minä olen itse ratkaisut asian hankkimalla kaksi nahkaasua,gorepuku ja sitten nahka,tekstiili
      takki ja parit tekstiilihousut!
      Kypäriä on neljä ja jalkineita kolme paria!
      Tällähetkellä vain yksi pyörä,mutta vaatteet laitan aina tarpeen mukaan päälle!

• näin tulee menetellä

mulla myös nahkaa ja tekstiiliä kelien
        mukaan.

• sönkman

Turhaa läpinää sinällään, kun sulla kerran asuja ja mielipide on, mutta...
      Jos aiot kaatuilla, käytä suojilla varustettua nahkapukua, yksiosaista ja kireää.
      Jos nautiskelet ajelusta, käytä sopivaa ja mukavaa corea tms.

Mulla Hyvä tex- takki jossa suojat kohdillaan, mutta housut on...melkeen ku farkut polvisuojilla. Ei tosiaan kestä 100m lonkalla liukumista, saati kaidetolppia ( kestääkö mikään ? )

Kuten pyörissä, Ei ole ainoaa totuutta, vaan tilanne elää...tilanteen mukaan.

terveisiä Ladyille kallionkolosta, kuusen alta...grr...

• on vanha

Rukan takki ja housut, kymmenisen vuotta vanhat, ajossa n. 100tkm kilometriä, pesty kerran pari vuodessa. Nyt rupeaa takin kauluksen sametti kulumaan puhki. Takki pitää edelleen kohtuullisesti sadetta, housut eivät. Hyvät ja hintavat pitää ostaa, jos mielii, että ne kestävät vuosia.

• niinkö 

Mulla tuli tänä vuonna Richan takki ja housut kymmenen vuoden ikään. Takin hihansuut vähän repsottaa, värit ovat hieman haalistuneet ja kaulustarrat on huonossa hapessa. Kaikki vetoketjut ja saumat ovat täysin ehjiä.

Pessyt en ole varsinaisesti kertaakaan, muutamaan kertaan olen pyyhkinyt ja harjannut kostealla. Sisävuoret on pesty pariin kertaan.

Sateenpito-ominaisuudet on samanlaiset kuin uutena. Johtuu pitkälti siitä että ei ole pesemällä pilattu ja muutenkaan mysötty.

Kruisailukäytössä on muitakin pukuja mutta joka vuosi tuota on tullut käytettyä ja vuodessa semmoinen 10000 - 15000 kilometriä on kertynyt.

Taisi aikoinaan maksaa peräti tuhat markkaa.

• ei kestä yhtä kesää.
        niinkö  kirjoitti:

Mulla tuli tänä vuonna Richan takki ja housut kymmenen vuoden ikään. Takin hihansuut vähän repsottaa, värit ovat hieman haalistuneet ja kaulustarrat on huonossa hapessa. Kaikki vetoketjut ja saumat ovat täysin ehjiä.

Pessyt en ole varsinaisesti kertaakaan, muutamaan kertaan olen pyyhkinyt ja harjannut kostealla. Sisävuoret on pesty pariin kertaan.

Sateenpito-ominaisuudet on samanlaiset kuin uutena. Johtuu pitkälti siitä että ei ole pesemällä pilattu ja muutenkaan mysötty.

Kruisailukäytössä on muitakin pukuja mutta joka vuosi tuota on tullut käytettyä ja vuodessa semmoinen 10000 - 15000 kilometriä on kertynyt.

Taisi aikoinaan maksaa peräti tuhat markkaa.

olen ajanut tänä kesänä noin parituhatta kilsaa ja takista ja housuista vetoketjuja hajonnut ja ompeleita purkautuu. Sekö on suomalaista laatua? Maksoi noin 330 euroa.

• mahoooo
        ei kestä yhtä kesää. kirjoitti:

olen ajanut tänä kesänä noin parituhatta kilsaa ja takista ja housuista vetoketjuja hajonnut ja ompeleita purkautuu. Sekö on suomalaista laatua? Maksoi noin 330 euroa.

mikä lienee Sinisalon ajoasujen laatu nytten? eikö siellä tullut muutoksia henkilöstöön?

• on menty-

!0-vuotta vanhat perinteiset nahkatakki-ja henkselihousut, ei ole päästänyt vettä sisään, ovat vähän painavat ja joissakin tauko-olosuhteissa epämukavatkin. Niihin on vaan kiintynyt, ovat sopivan karskit ja paikkapaikoin todella kuluneet ,housut lököttää, mutta empä näytä kiiltokuvapojalta ja asu sympolisoikin kokemusta.
        Monista kypäristä olen kokeillut niin "umpimallia" kuin muitakin..ja aina päätynyt laatuavokypäriin jotka ovat loppujen lopuksi melultaan mielyttävempiä. Nahka on pidettävä hyvässä rasvassa. Löytyyhän toki kaapista gorehousujakin...mutta kumminkin aina tulee laitettua nahat päälle.

• Irön

Mä vaan pidän nahasta, ja nahka minusta. Tiedän että gore on viisaan valinta. Mutta suunnattoman suuret hengenlahjani johtuvatkin siitä, että käytän järkeäni harvoin ,ja silloinkin säästeliäästi. Jääpähän varastoon tosipaikan varalle. Nyt oli kyse siis AJOvarusteista. Sittenkun lähden baariin tai käyttämään koiraa kusella, niin pukeudun Indonesiassa valmistettuun mustaan takkiin jonka hihoissa lukee "H***** D*******". Se vielä pienen syystihkun pitelee taksijonossa.

• Irön

Ja kesällä käydään lähihuoltsikalla farkku/bootsi/farkkuliivi/t-paita-pukimissa kahveella. Joskus jopa toiseksi lähimmällä.

• LongbayLadybiker

....vaihtoehdot
      Molempia on ja molemmilla on puolensa.
      Silti näin syksyllä käytän mieluiten nahkaa;
      HD:n settiä, rotsi ja chapsit on uskomattoman toimiva, mukava ja lämmin--- tietysti mustaa nahkaa.
      Villapoolo alla pärjää just nyt.
      Syksymmällä käytän kokonahkahousuja ja nahkarotsia, jossa on irrotettava thinsulate-vuori mutta joka on lämmin, kevyt ja pehmeä ilman sitäkin.
      Kesällä käytän tekstiili-ajopusakkaa ja farkkuja mutta näin syksyllä vain ja vain nahkaa
      Nykyisin laatu-nahka on niin kevyttä ja pehmeää ja nahan suoja-aineet niin hyviä. Pahoja sateita kestävät kastumatta!

Näin viime toukokuussa pahat lipat. Pyörä meni ihan romuksi mutta matkustajat selvisivät yhdellä laastarilla ja mustelmilla. Toisin olis käynyt jos ei olisi ollut niitä laadukkaita nahka-asuja päällä.

• kysymykseesi

toisessa kappaleessa eli nahka-asut ja sadepuku.

Ne kestävät jos sattuu lipat; ne eivät sula ihoon kiinni kuten Coretexit. Kaverini ajoi kilpaa pyörillä ja hän kertoi näitä ikäviä tapauksia.

Mutta.... jokainen tehkööt niin kuinhaluaa.

• Turo--Inkeri

pitää muistaa, että on niin erilaisia nahka-asuja ja gorepukuja sekä "gore"pukuja. Löytyy myös hyvin lämpimiä nahkoja, sekä kylmiä tekstiiliasuja. Löytyy huonosti kaatumisessa suojaavia nahkoja, ja löytyy melko hyvin suojaavia gorepukuja. Paras nahkapuku kuitenkin suojaa paremmin kuin paras gorepuku, muuten RR:ssä ajettaisiin goret päällä, ei nahat.

Rankasti yleistämällä voinee väittää, että keskiverto gorepuku on lämpimämpi kuin keskiverto nahkapuku. Hyvällä alusasulla moni nahkapuku tosin riittää jopa Suomen keväässä ja syksyssä. Suurin ero noin käyttömukavuuden suhteen onkin erillinen sadeasu, jota nahkojen kanssa joutuu käyttämään.

Mutta hei, Rukallahan on uusi gorenahkapuku, jospas siihen olisi viimeinkin saatu optimaalisesti yhdistettyä kovaan hintaan molempien huonot puolet:)???

• gorenahka-Sinkeli

Hassulta kuullostaa tuo goresta puhuminen...
        goretex on pelkkä kankaaseen laminoitu (EI LIIMATTU) kalvo, joka läpäisee happimolekyylit mutta ei vesimolekyylejä, vastaavia kalvoja on muitakin.

Ei sadetta pitävä kalvo yksistään tee vaatteesta toimivaa.

• se on
        gorenahka-Sinkeli kirjoitti:

Hassulta kuullostaa tuo goresta puhuminen...
        goretex on pelkkä kankaaseen laminoitu (EI LIIMATTU) kalvo, joka läpäisee happimolekyylit mutta ei vesimolekyylejä, vastaavia kalvoja on muitakin.

Ei sadetta pitävä kalvo yksistään tee vaatteesta toimivaa.

Huvittaa aina kun joku puhuu niin tosissaan oikeasta ja kunnon gorepuvusta ja kuitenkin tarkoittaa sitä puvun päällismateriaalia. Ja sitä päällismateriaalihan löytyy kymmenillä eri kauppanimillä samoin kuin sitä kalvoakin.

Täytyy olla melkoinen erkki jotta voi ehdottomasti vannoa jonkin tietyn tuotemerkin nimeen ja että se olisi paras kaikilta ominaisuuksiltaan.

Uskoisin kyllä että synteettisistä materiaaleista valmistetusta ajopuvusta saataisiin kestävämpi ja turvallisempi ajopuku rr-miehille (niin ja naisillekin) kuin nahasta mutta siinä on jotain semmoista että sen nyt vaan täytyy olla nahkaa - muuten se ei ole domino:)

• nahka-sinkeli
        se on kirjoitti:

Huvittaa aina kun joku puhuu niin tosissaan oikeasta ja kunnon gorepuvusta ja kuitenkin tarkoittaa sitä puvun päällismateriaalia. Ja sitä päällismateriaalihan löytyy kymmenillä eri kauppanimillä samoin kuin sitä kalvoakin.

Täytyy olla melkoinen erkki jotta voi ehdottomasti vannoa jonkin tietyn tuotemerkin nimeen ja että se olisi paras kaikilta ominaisuuksiltaan.

Uskoisin kyllä että synteettisistä materiaaleista valmistetusta ajopuvusta saataisiin kestävämpi ja turvallisempi ajopuku rr-miehille (niin ja naisillekin) kuin nahasta mutta siinä on jotain semmoista että sen nyt vaan täytyy olla nahkaa - muuten se ei ole domino:)

mene
        tekokuidut , eli "kankaiset" materiaali ovat öljyjalosteita kun taas nahka on NAHKAA, orgaanisesti tuotettu valmis päälliskerrosmateriaali, joka ei sula, ei repeä (paitsi jos on tehty vuodan taivekohdista, eli väärin), hengittää, pitää tuulen, suojaa vahattuna tai rasvattuna sateen jne
        Nahka on kaikkea sitä itsessään, mitä tekokuituvaatteeseen saadaan usean eri komponentin avulla.

• ja googleta
        se on kirjoitti:

paremmin, niin opit jotain.
        Gore-texistä ja muista texeistä.
        Oikeinko päällimateriaalia ;) Tosiaan, päällimmäisenähän se kalvo puvussa onkin.
        Onko kuinka pitkä oppimäärä takana pojulla?

• tarkemmin
        ja googleta kirjoitti:

paremmin, niin opit jotain.
        Gore-texistä ja muista texeistä.
        Oikeinko päällimateriaalia ;) Tosiaan, päällimmäisenähän se kalvo puvussa onkin.
        Onko kuinka pitkä oppimäärä takana pojulla?

päällismateriaali on vaatteen päälimmäinen kerros, jonka lisäksi on välimateriaalit ja sen alla vuori.
        Tämä heppu on opiskellut vaatesuunnittelua mutta yrittää selittää asiat yleiskielellä. Haluatko kenties vaatetusteknologisen luennon aiheesta, täältä pesee. Miksi googlettaisin tietoa jotaitse olen m m ollut kirjoittamassa, heh!

• väärälle ihmiselle, väärään...
        tarkemmin kirjoitti:

päällismateriaali on vaatteen päälimmäinen kerros, jonka lisäksi on välimateriaalit ja sen alla vuori.
        Tämä heppu on opiskellut vaatesuunnittelua mutta yrittää selittää asiat yleiskielellä. Haluatko kenties vaatetusteknologisen luennon aiheesta, täältä pesee. Miksi googlettaisin tietoa jotaitse olen m m ollut kirjoittamassa, heh!

neuvoisin sinua opiskelemaan tuota kommentointipuuta, joka näissä suomen palstoissa on, mutta okei, jos kerran otat vastuun viestistä johon MINÄ vastasin, niin minä vastaan sitten sinulle.

"Huvittaa aina kun joku puhuu niin tosissaan oikeasta ja kunnon gorepuvusta ja kuitenkin tarkoittaa sitä puvun päällismateriaalia. Ja sitä päällismateriaalihan löytyy kymmenillä eri kauppanimillä samoin kuin sitä kalvoakin."

SE OIKEA Gore-tex on todellakin kauppanimi oikealle goretexille.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Gore-tex
        Eli patentoitu.

Se on tarkkaan suunniteltu materiaali, jota moni muu valmistaa ja kopioi, tuoden sitten kauppoihin nimikkeet; air-tex, hipora, z-liner jne....
        Ikävä kyllä, nämä muut materiaalit eivät ole samanveroisia kuin goretex.
        Johtuen suuremmasta kosteudenläpäisykyvystä tjn.

Gore-Tex ei koskaan ole puvun pinnassa, vaan pinnassa on joku muu materiaali.
        Polyamidi (100%)yleensä, jolle sitten on saatu eri yhdistelminä ja materiaalikokoonpanoina eri vetolujuusluokitukset, 500CD, 1680D jne...
        Näitä käytetään kaikissa puvuissa ulkokuorina.

On sitten valmistajan makuasia, mihin se sijoittaa sen "vesikalvon" olipa oikeaa gorea tai ei.
        Joko ulkokuoren sisälle tai sisätakin vuoreksi.
        Yleensahän aito gore pyritään sijoittamaan niin, ettei sitä mikään pistä puhki.

Lisäksi valmistuttaja valvoo Goretexin valtuuttamana ettei mikään ommel puhkaise kalvoa.

Oikealle gorelle valmistaja antaa yleensä 5 vuoden takuun, muille kalvoille se takuu, voi kestää juuri niin kauan kuin takavalot näkyy..

Jotta tämä tällä kertaa.
        Paljon et ole opiskellut jos minäkin tietomaaärälläni sinut eylitin.
        Ai niin...olisinkohan minäkin käynyt alan kouluja.

Ja jos tietämykses on tuota tasoa, niin toivottavasti mikään vaatehtimo ei maksa sinulle kovin paljoa.
        Minä en ainakaan halua pukua jossa gore on pinnassa..

Ai niin, ja yleensä OIKEAT Gore-Tex asut ON kalliimpia kuin tixtex asut.

• oikeastaan kuulu,mutta
        väärälle ihmiselle, väärään... kirjoitti:

neuvoisin sinua opiskelemaan tuota kommentointipuuta, joka näissä suomen palstoissa on, mutta okei, jos kerran otat vastuun viestistä johon MINÄ vastasin, niin minä vastaan sitten sinulle.

"Huvittaa aina kun joku puhuu niin tosissaan oikeasta ja kunnon gorepuvusta ja kuitenkin tarkoittaa sitä puvun päällismateriaalia. Ja sitä päällismateriaalihan löytyy kymmenillä eri kauppanimillä samoin kuin sitä kalvoakin."

Eli patentoitu.

Se on tarkkaan suunniteltu materiaali, jota moni muu valmistaa ja kopioi, tuoden sitten kauppoihin nimikkeet; air-tex, hipora, z-liner jne....

Polyamidi (100%)yleensä, jolle sitten on saatu eri yhdistelminä ja materiaalikokoonpanoina eri vetolujuusluokitukset, 500CD, 1680D jne...

On sitten valmistajan makuasia, mihin se sijoittaa sen "vesikalvon" olipa oikeaa gorea tai ei.

Lisäksi valmistuttaja valvoo Goretexin valtuuttamana ettei mikään ommel puhkaise kalvoa.

Oikealle gorelle valmistaja antaa yleensä 5 vuoden takuun, muille kalvoille se takuu, voi kestää juuri niin kauan kuin takavalot näkyy..

Jotta tämä tällä kertaa.

Ja jos tietämykses on tuota tasoa, niin toivottavasti mikään vaatehtimo ei maksa sinulle kovin paljoa.

kyllä kaikki aidot ja jäljennökset goret
        ovat yliarvostettuja.
        Goren avulla hintaa rutataan huonoonkin tuotteeseen
        aivan tolkuttomasti.
        Käytä omaa järkeäsi kaupassa.

• niin olen käyttänyt
        oikeastaan kuulu,mutta kirjoitti:

ovat yliarvostettuja.
        aivan tolkuttomasti.

ja lähes kymmenen vuotta vanhat gorevaatteeni pitävät vettä yhäkin 100 %
        Minulla on niistä kokemusta, on kokemusta tixtexeistäkin,miten sulla?

• hyötyä jos

Eli patentoitu.

Jotta tämä tällä kertaa.

ei ymmärrä lukemaansa. Tuossa siteeraamassasi tekstissähän mainitaan nimen omaan että ihmiset mieltävät sen goren olevan se puvun päällismateriaali joka on yleensä corduraa tai vastaavaa. Mutta harvemmin kuulee puhuttavan cordura-puvusta.

Ja mitä tulee niihin kalvojen eroihin niin asia on sama kuin coca colan ja pepsin tai vaikka freeway colan kesken. Pienen hölskynnän jälkeen kaikkien maku on epämääräinen.

Eikä minkään tuotteen valmistusmenetelmä tai kaava ole niin salaperäinen etteikö vastaavaa tuotetta joku toinen pysty valmistamaan. Se on osoitettu niin monta kertaa. Patentit vanhenevat tai ne on helppo kiertää, liikesalaisuudet ovat julkista kauppatavaraa.

Mutta piehtaroi vain vapaasti lapsenuskossasi. Kohtahan se pukkikin taas tulee.

• unohtuu suein

ovat yliarvostettuja.
        aivan tolkuttomasti.

Kuinka usein näissä tex-jutuissa meneekään puurot ja vellit sekaisin.
        Fakktaa on - ja faktana pysyy - että goretex on se aito, alkuperäinen ja patentoitu, kaikki muut "-tex"it ovat enemmän tai vähemmän huonoja kopioita siitä alkuparäisestä. Harvoin kopio on yltänyt edes puoleen kopioitavan ominaisuuksista.
        Alkuperäinen Rolex lienee hinnaltaan alkaen 1500€, kopioituja Rolexeja saa alkaen 8€!
        Kenelläkään ei liene otsaa väittää, että tuotteet olisivat "vastaavia" toisiinsa nähden.
        On peräti ihmeellistä, että noin kuitenkin tehdään kun kyse on tex vastaan tex!!!!!!!!!!!!!

Mitä taas tulee nahka vastaan goretex niin asiansa osaavalla motoristilla ei ole tässä mitään pulmaa; nahka on nahkaa mutta jos lähdetään oikeesti mp-matkalle niin silloin on goretex päivänselvä valinta. Erillisten sadeasujen kanssa kastuu aina; jos pukee ne päälleen niin ne kostuu sisältäkäsin, jos ei pue niitä sateen sattuessa ajoissa niin taas ollan märkiä.
        Minulla on AINA kaapissani sekä nahkaa että gorea - aivan samoin kuin tallissani on sekä custom että matkapyörä. Ei customikaan ole matka-ajoon soveltuva mutta se on oivallinen näyttöpyörä!
        Matkapyörä taas ei ole näyttöpyörä mutta on mitä parhain käyttöpyörä kun mennään matkalle. Matkaksi luetaan yleensä esim. matka Italiaan, Kroatiaan, Pyreniineille jne

• unohtuu usein

ovat yliarvostettuja.
        aivan tolkuttomasti.

Fakktaa on - ja faktana pysyy - että goretex on se aito, alkuperäinen ja patentoitu, kaikki muut "-tex"it ovat enemmän tai vähemmän huonoja kopioita siitä alkuparäisestä. Harvoin kopio on yltänyt edes puoleen kopioitavan ominaisuuksista.
        Alkuperäinen Rolex lienee hinnaltaan alkaen 1500€, kopioituja Rolexeja saa alkaen 8€!
        Kenelläkään ei liene otsaa väittää, että tuotteet olisivat "vastaavia" toisiinsa nähden.
        On peräti ihmeellistä, että noin kuitenkin tehdään kun kyse on tex vastaan tex!!!!!!!!!!!!!

Mitä taas tulee nahka vastaan goretex niin asiansa osaavalla motoristilla ei ole tässä mitään pulmaa; nahka on nahkaa mutta jos lähdetään oikeesti mp-matkalle niin silloin on goretex päivänselvä valinta. Erillisten sadeasujen kanssa kastuu aina; jos pukee ne päälleen niin ne kostuu sisältäkäsin, jos ei pue niitä sateen sattuessa ajoissa niin taas ollan märkiä.
        Minulla on AINA kaapissani sekä nahkaa että gorea - aivan samoin kuin tallissani on sekä custom että matkapyörä. Ei customikaan ole matka-ajoon soveltuva eikä matkapyörä ole näyttöpyörä!

• kokeilemassa
        hyötyä jos kirjoitti:

ei ymmärrä lukemaansa. Tuossa siteeraamassasi tekstissähän mainitaan nimen omaan että ihmiset mieltävät sen goren olevan se puvun päällismateriaali joka on yleensä corduraa tai vastaavaa. Mutta harvemmin kuulee puhuttavan cordura-puvusta.

Ja mitä tulee niihin kalvojen eroihin niin asia on sama kuin coca colan ja pepsin tai vaikka freeway colan kesken. Pienen hölskynnän jälkeen kaikkien maku on epämääräinen.

Eikä minkään tuotteen valmistusmenetelmä tai kaava ole niin salaperäinen etteikö vastaavaa tuotetta joku toinen pysty valmistamaan. Se on osoitettu niin monta kertaa. Patentit vanhenevat tai ne on helppo kiertää, liikesalaisuudet ovat julkista kauppatavaraa.

sellanen 600-800 km kaatosateessa.Muutamalla erilaisella puvulla, joissa eri kalvot.
        Sen jälkeen uskot sinäkin joulupukkiin.

• puseroita jalkineita jne..
        niin olen käyttänyt kirjoitti:

ja lähes kymmenen vuotta vanhat gorevaatteeni pitävät vettä yhäkin 100 %
        Minulla on niistä kokemusta, on kokemusta tixtexeistäkin,miten sulla?

Rehellisesti sanottuna en itse kalvossa ole
        juuri eroja havainnut.Tämä ei merkitse etteikö
        niitä olisi.
        Pesut aineilla ilmeisesti huonontavat ominaisuuksi.
        Edelleen olen sitä mieltä,että tuotteen muut
        rakenteet ovat sittenkin tärkeämpiä kuin
        joku-tex kalvo.
        Myynninedistämiskikka enempi.

• hän joka vänkää kanssasi
        kokeilemassa kirjoitti:

sellanen 600-800 km kaatosateessa.Muutamalla erilaisella puvulla, joissa eri kalvot.
        Sen jälkeen uskot sinäkin joulupukkiin.

mutta voipi olla muitakin syitä kuin
        kalvo.
        Ompeleet saumojen tiiveys.vetoketjut ja näiden
        suojaus.Teippaukset,leikkaukset..
        Kaikki nuo vaikuttavat kuinka nopeasti kastut.

• Turo--Inkeri
        hyötyä jos kirjoitti:

joskus 2000-luvun alussa useita eri tuotemerkeillä myytäviä vedenpitäviä kalvoja. Juttu julkaistiin muistaakseni TM:ssä, ja siitä oli mainintoja muuallakin.

Gore-Tex oli täysin ylivoimainen, jotkut kilpailijat, esim. Hipora, pääsivät hengittävyydessä melkein tasoihin, mutta vedenpitävyydessä "aito" GT oli omaa luokkaansa.

Ns. vesipilarikokeessa, jolla vedenpitävyyttä siis mitataan, Gote-Tex sai arvon muistaakseni n.45000mm, kun seuraavaksi tulleella arvo oli alle 10000.

Jos ajaa koko päivän kunnon vesisateessa, silloin tulee hyvin todettua se, pitääkö kalvo oikeasti vettä vai ei. Jotkut pitää jonkin aikaa, toiset niin pitkään kuin on tarvis.

Ihan pötypuhetta väittää, että kaikki olisivat samanlaisia.

• takia
        hän joka vänkää kanssasi kirjoitti:

mutta voipi olla muitakin syitä kuin
        kalvo.
        Ompeleet saumojen tiiveys.vetoketjut ja näiden
        suojaus.Teippaukset,leikkaukset..
        Kaikki nuo vaikuttavat kuinka nopeasti kastut.

Gore-Texiä ei myydä kaikille pukuvalmistajille, vaan sen käyttölisenssi pitää ostaa.
        Ja se taas tietää, että GTn edustajat tulee tutkimaan kiinnitys/valmistusprosessit.
        Ettei mikään pukuvalmistajan prosessissa tuhoa sitä vedenpitävää lopputulosta.
        Tästä jo mainitsin siellä edellisessä kommentissani.
        Koska he myöntävät sen viiden vuoden takuun tuotteelleen.
        Vai kerrataanko vielä, jos tässä oli jotain epäselvää.

• vuoksi esim.
        Turo--Inkeri kirjoitti:

joskus 2000-luvun alussa useita eri tuotemerkeillä myytäviä vedenpitäviä kalvoja. Juttu julkaistiin muistaakseni TM:ssä, ja siitä oli mainintoja muuallakin.

Gore-Tex oli täysin ylivoimainen, jotkut kilpailijat, esim. Hipora, pääsivät hengittävyydessä melkein tasoihin, mutta vedenpitävyydessä "aito" GT oli omaa luokkaansa.

Ns. vesipilarikokeessa, jolla vedenpitävyyttä siis mitataan, Gote-Tex sai arvon muistaakseni n.45000mm, kun seuraavaksi tulleella arvo oli alle 10000.

Jos ajaa koko päivän kunnon vesisateessa, silloin tulee hyvin todettua se, pitääkö kalvo oikeasti vettä vai ei. Jotkut pitää jonkin aikaa, toiset niin pitkään kuin on tarvis.

tytöillä kalvo ei kestä edes 300mm pilaria?

• VTT:n kortti
        Turo--Inkeri kirjoitti:

Tämä on se kuuluisa VTT:n testi jonka nimeen gore-vaatteita on myyty hyväuskoisille mutta mistään sitä testiä ei koskaan löydy.

Vuosien saatossa turokin on siihen viitannut useamman kerran. Ja nyt vielä viitaten TM:ään vai mihin se oli.

Ja mitä tulee testeihin niin ihan oikeasti joskus kaatuneena ja niitä kypärän jälkiä tutkineena voin vakuuttaa että se toinen parjauksesi kohde eli Lidlin muovipotta on moninverroin suojaavampi ja turvallisempi kuin se mainostamasi Arain avopotta.

Mutta mieshän(?) kirjoitteleekin kuin ei olisi alaleukaa lainkaan.

• sönkötin-kritisin

Eli patentoitu.

Jotta tämä tällä kertaa.

voi sua reppanaa! täälläkö jaksat vielä gorea mainostaa
        merkkejä on satoja, oli jo kaksyt vuotta sitten ja vielä enemmän nyt
        Tietysti jos on saanut joka vuosi Gorelta hienoja liikelahoja , on vaikea puhua muiden puolesta.

Mutta puhua nyt moottoripyöräasusteista ja kutsua asustetta goreksi on liian paksua. Sama kun kutsuisi teflonpinnoitettua paistinpannua tefloniksi (hah , teflon-kalvoahan gorekin on ).
        "Paljon et ole opiskellut jos minäkin tietomaaärälläni sinut eylitin. "sanot sinä, heh heh heh.

Turha tässä on anonymiteettiään tärvellä mutta totuus on se, että fysiologisesti toimiva moottoripyörä-asu ei ole nimeltäänn gore-tex. Vaikka itse olinkin ensimmäisenä Suomessa testaamassa sitä teolliseen tuotantoon. Ja se on muuten totta!

• Turolta.
        vuoksi esim. kirjoitti:

tytöillä kalvo ei kestä edes 300mm pilaria?

Turo tietää vain aunuksen syvyyden...tai ei oikeastaan tiedäkään, koska ylettyy vain luukulle kurkkaamaan.

Muutenhan se on ihan mukava vänkääjämestari.

• bemari takaisin
        Turolta. kirjoitti:

Turo tietää vain aunuksen syvyyden...tai ei oikeastaan tiedäkään, koska ylettyy vain luukulle kurkkaamaan.

Muutenhan se on ihan mukava vänkääjämestari.

tänne vänkäämään, kun sai orgissa turpiinsa.

• turoinkeri
        bemari takaisin kirjoitti:

tänne vänkäämään, kun sai orgissa turpiinsa.

tuli samasta syystä jo ajat sitten.

• näkyy siellä hyvin
        turoinkeri kirjoitti:

tuli samasta syystä jo ajat sitten.

vääntävän, mut bemu sai turpiinsa jukalta jo kauan sitte..se vaan ei sitä ite tajua vieläkään.
        Mies teki itsestään niin naurunarvoisen, että uskottavuus meni totaalisesti.
        Ne muut on siellä Motoparkissa, missähän Bemu?

• unohtuu usein
        hyötyä jos kirjoitti:

Faktaa on - ja faktana pysyy - että goretex on se aito, alkuperäinen ja patentoitu, kaikki muut "-tex"it ovat enemmän tai vähemmän huonoja kopioita siitä alkuparäisestä. Harvoin kopio on yltänyt edes puoleen kopioitavan ominaisuuksista.
        Patentit vanhenevat - olet oikeassa - mutta Gore-Tex omaa vielä voimassa olevan patentin jota lukuisat hiluviulu-kauppiaat ovat yrittäneet vaihtelevalla menetyksellä jäljitellä.

Itselläni on omakohtaista kokemusta sekä kopiokalvo-asuista että niistä alkuperäisistä. Kokeilujeni perusteella en suosittele kenellekään kopiokalvoja mutta kylläkin sitä alkuperäistä. Mutta jos joku haluaa - niinkuin aina haluaakin - uskoa kopiotuotteiden "vastaavuuteen" niin siitä vaan. Suomi on siinä suhteessa vapaa maa.

Kohta se pukkikin tosiaan tulee - ja paskaa saa jauhaa siihen asti ja vielä sen jälkeenkin.

• Opettajasi
        sönkötin-kritisin kirjoitti:

voi sua reppanaa! täälläkö jaksat vielä gorea mainostaa
        merkkejä on satoja, oli jo kaksyt vuotta sitten ja vielä enemmän nyt
        Tietysti jos on saanut joka vuosi Gorelta hienoja liikelahoja , on vaikea puhua muiden puolesta.

Mutta puhua nyt moottoripyöräasusteista ja kutsua asustetta goreksi on liian paksua. Sama kun kutsuisi teflonpinnoitettua paistinpannua tefloniksi (hah , teflon-kalvoahan gorekin on ).
        "Paljon et ole opiskellut jos minäkin tietomaaärälläni sinut eylitin. "sanot sinä, heh heh heh.

Turha tässä on anonymiteettiään tärvellä mutta totuus on se, että fysiologisesti toimiva moottoripyörä-asu ei ole nimeltäänn gore-tex. Vaikka itse olinkin ensimmäisenä Suomessa testaamassa sitä teolliseen tuotantoon. Ja se on muuten totta!

Nonii, saat edelleen sen 4- ainekirjoituksesta.
        Etpä ole sanottavasti kehittynyt tietomäärältäsi tai oman todellisuudentajusi hahmottamisessa sitten vuoden 1957!

• Lånkku
        Opettajasi kirjoitti:

Nonii, saat edelleen sen 4- ainekirjoituksesta.
        Etpä ole sanottavasti kehittynyt tietomäärältäsi tai oman todellisuudentajusi hahmottamisessa sitten vuoden 1957!

syntyny sillon?

• Opettajasi
        Lånkku kirjoitti:

syntyny sillon?

Vaikeuksia luetun ymmärtämisessä?
        Lue uudestaan - kertaus on opintojen äiti.

• se on
        unohtuu usein kirjoitti:

Faktaa on - ja faktana pysyy - että goretex on se aito, alkuperäinen ja patentoitu, kaikki muut "-tex"it ovat enemmän tai vähemmän huonoja kopioita siitä alkuparäisestä. Harvoin kopio on yltänyt edes puoleen kopioitavan ominaisuuksista.
        Patentit vanhenevat - olet oikeassa - mutta Gore-Tex omaa vielä voimassa olevan patentin jota lukuisat hiluviulu-kauppiaat ovat yrittäneet vaihtelevalla menetyksellä jäljitellä.

Itselläni on omakohtaista kokemusta sekä kopiokalvo-asuista että niistä alkuperäisistä. Kokeilujeni perusteella en suosittele kenellekään kopiokalvoja mutta kylläkin sitä alkuperäistä. Mutta jos joku haluaa - niinkuin aina haluaakin - uskoa kopiotuotteiden "vastaavuuteen" niin siitä vaan. Suomi on siinä suhteessa vapaa maa.

Kohta se pukkikin tosiaan tulee - ja paskaa saa jauhaa siihen asti ja vielä sen jälkeenkin.

Se on domino vain jos siinä lukee domino.

Ja artisti maksaa.

• niin lukee
        se on kirjoitti:

Se on domino vain jos siinä lukee domino.

Ja artisti maksaa.

Logiikkasi mukaan siis Rolex on Rolex jos siinä niin lukee! Ja hevonen on lehmä jos siinä niin lukee!!!

Se on mielestäni sitä lapsenuskoa se!
        Mutta kukin tulkoon uskollaan autuaaksi;-)

• kun ei valita

Pystypyörillä liikkuvat eivät juuri kastu, jos on kunnollinen tuulilasi, ja jos vielä viitsii laittaa gorehousut jalkaan. En ole montaa kertaa tarvinnut sadetakkia vuosien aikana. Nyt olen ajanut vuosikausia nahkoilla, laittamatta sadeasua päälle. Toki kunnon kaatosateella kastuu, mutta on oppinut pitämään tauot silloin tai taktitoimaan pahimpia vältellen.

• Simeon

Aina saadaan vääntö nahka vs. gore, mutta harvemmin muistetaan mallikohtaiset erot. Eli Pan European, Goldwing ym. katteelliset matkapyörät verrattuna nakupyörät esim. Speed Triple, Super Duke (nämä vain esimerkkinä). Mallikohtaiset erot ovat todella vaihtelevia ja kun ihmisestä on kyse, se oma kokemus on ratkaiseva. Mikä ei toimi itsellä, toimii toisella...

Mulla tix-texit ja nahkat, jos lähtee pitempään reissuun, niin mukana on aina kumipuku. Ajelen rocketilla, tix-texien kanssa kalvosta riippumatta on aina sama homma, ensin kastuu perse. Kaatosateessa 300-400km, niin rintakehältä ja olkapäilta valuva vesi kerääntyy penkille ja housut kastuu läpi. Sadehousujen kanssa tätä ongelmaa ei tule. Nahkat vaan on mukavimmat päällä joustavuutensa takia. Omiin kokemuksiin liittyy myös se että kaikki materiaalit kastuu jonkin verran, tix-texit yleensä kuivahtaa nopeammin, ne on myös kylmällä lämpimämpiä (paksut vuoret valmiina). Silti sateella sadepuku myös tix-texien päälle, jos haluaa mennä täysin kuivana niin sitten autolla...

• sulo-sinkeli

kumipukuja saa?
        Sadeasujen materiaalihan on kaikissa kaupoissa myytävissä joku pvc -pinnoite.
        Olis kiva saada oikea kuminen puku. Tosin en ajaisi se päällä metriäkään moottoripyörää.

• Simeon
        sulo-sinkeli kirjoitti:

kumipukuja saa?
        Sadeasujen materiaalihan on kaikissa kaupoissa myytävissä joku pvc -pinnoite.
        Olis kiva saada oikea kuminen puku. Tosin en ajaisi se päällä metriäkään moottoripyörää.

No okei, aina on mukana kaupassa myytävä sadeasu, jossa on joku pvc-pinnoite.

• .
        Simeon kirjoitti:

No okei, aina on mukana kaupassa myytävä sadeasu, jossa on joku pvc-pinnoite.

Mulla on ollut samat nahkavarusteet nyt yli 10-vuotta, perinteinen takki ja paksut henkselihousut ja mitään ongelmia ei ole ollut, onhan ne toki kuluneen näköiset. Taitavat olla saksalaista alkuperää.
        Joskus kokeilin textiili housuja,olihan ne keveät, mutta meni vetoketju..ne jäi sitten.

• superted
        . kirjoitti:

Mulla on ollut samat nahkavarusteet nyt yli 10-vuotta, perinteinen takki ja paksut henkselihousut ja mitään ongelmia ei ole ollut, onhan ne toki kuluneen näköiset. Taitavat olla saksalaista alkuperää.
        Joskus kokeilin textiili housuja,olihan ne keveät, mutta meni vetoketju..ne jäi sitten.

On niin herkullista paskapuhetta, että pitää kommentoida näin iäisyyksin jälkeenkin...

On tullut harrastettua sekä purjehtimista että moottoripyöräilyä kaikenlaisissa oloissa. Myös kaatosateessa ja pakkaskelillä... Voisin sanoa että pakkasessa purjehtiminen on mukavampaa kuin motskarin ajaminen jäisellä tiellä. Kun nyt olen saanut esiteltyä egoni ja auktoriteettini, voinki siirtyä asiaan:

Goretex, tai muukaan tex, EI pidä vettä loputtomiin. Ei edes Ehta GoreTex vaikka vaate olisi uusi. Kymmenen tuntia yövahtia myrskysäällä purjeveessä osoitti sen. Jos olisin ollut märkä jalkovälistä alas päin, olisin tiennyt syyttää itseäni. Mutta kun märkää oli lähinnä vyötäröstä ylös. Siirsin purjehdushaalarin aikanaan eläkkeelle ja pidin sitä sadesäällä ajoasun päällä... (Ei muuten kovin suositeltava yhdistelmä, olin kuin takaisin kuoreensa ängetty makkara). Kyykkypyörällä ajaessa kastui hartiat, reidet ja perspuoli. Jos olisin ajanut tilanteisiin nähden kohtuutonta vauhtia tai kokenut liikenneseikkailun, olisin jälleen syyttänyt itseäni. Mahdollisesti olen päätyvä seuraavaan ratkaisuun: jos eläissäni vielä ajelen prätkää oikein vetisillä keleillä, jalkaan kiskon gummipöksyt mallia tanakka. Takki voi sitten olla jotakin hengittävää värkkiä.

Jos haluaa säilyä kuivana ajaessaan prätkällä kaatosateessa, paras vaihtoehto lienee pelastautumispuku. Mieluiten sellainen 24 tunnin malli. (josta tuleekin mieleeni, että mitähän texiä ne pelastautumispuvut ovat..? Niiden nyt ainakin pitäisi pitää vettä. Tosin niihin harvemmin kohdistuu sellaista pistekuormaa kuin moottoripyöräiljän mahdollisesti kohtaamasta vesisuihkusta.)

• ´
        superted kirjoitti:

On niin herkullista paskapuhetta, että pitää kommentoida näin iäisyyksin jälkeenkin...

On tullut harrastettua sekä purjehtimista että moottoripyöräilyä kaikenlaisissa oloissa. Myös kaatosateessa ja pakkaskelillä... Voisin sanoa että pakkasessa purjehtiminen on mukavampaa kuin motskarin ajaminen jäisellä tiellä. Kun nyt olen saanut esiteltyä egoni ja auktoriteettini, voinki siirtyä asiaan:

Goretex, tai muukaan tex, EI pidä vettä loputtomiin. Ei edes Ehta GoreTex vaikka vaate olisi uusi. Kymmenen tuntia yövahtia myrskysäällä purjeveessä osoitti sen. Jos olisin ollut märkä jalkovälistä alas päin, olisin tiennyt syyttää itseäni. Mutta kun märkää oli lähinnä vyötäröstä ylös. Siirsin purjehdushaalarin aikanaan eläkkeelle ja pidin sitä sadesäällä ajoasun päällä... (Ei muuten kovin suositeltava yhdistelmä, olin kuin takaisin kuoreensa ängetty makkara). Kyykkypyörällä ajaessa kastui hartiat, reidet ja perspuoli. Jos olisin ajanut tilanteisiin nähden kohtuutonta vauhtia tai kokenut liikenneseikkailun, olisin jälleen syyttänyt itseäni. Mahdollisesti olen päätyvä seuraavaan ratkaisuun: jos eläissäni vielä ajelen prätkää oikein vetisillä keleillä, jalkaan kiskon gummipöksyt mallia tanakka. Takki voi sitten olla jotakin hengittävää värkkiä.

Jos haluaa säilyä kuivana ajaessaan prätkällä kaatosateessa, paras vaihtoehto lienee pelastautumispuku. Mieluiten sellainen 24 tunnin malli. (josta tuleekin mieleeni, että mitähän texiä ne pelastautumispuvut ovat..? Niiden nyt ainakin pitäisi pitää vettä. Tosin niihin harvemmin kohdistuu sellaista pistekuormaa kuin moottoripyöräiljän mahdollisesti kohtaamasta vesisuihkusta.)

Goretex ym. kalvotakit ovat parhaimmillaan vaellus ja lasketteluvaateissa, motoristeille ne ovat väenväkisin markkinoitu vaikkei niitä välttämättä edes tarvitse, koska keveys ja liikkuvuus eivät ole tärkeitä, toki nämäkin ominaisuudet tulevat mukana...mitään muuta etua niistä ei olekkaan.''

Oikeastaan nämä lasketteluasujen motoristivariaatiot ovat oudon näköisiä ja liiankin käytännöllisen oloisia. Täytyy muistaa, että harva motoristi ajaa ammatikseen ja silloin on monet muutkin seikat merkittäviä kuin pelkkä sateenpitävyys.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2434
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      29
      1817
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      73
      1511
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      266
      1420
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      138
      1230
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      983
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      978
    9. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      65
      965
    10. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68