Haluaisin kysyä millaisessa terapiassa te muut käytte, mitä siellä tapahtuu?
Itse olen käynyt psykoterapiassa kohta kolme vuotta, eikä mitään edistystä ole tapahtunut, päinvastoin. Terapiani on sitä, että minä puhun ja kerron, tunteistani, kokemuksistani, elämäni vaikeuksista, ahdistuksesta, mistä milloinkin. Mutta mitään en saa "takaisin". Odotan edelleen saavani terpautiltani jonkin "merkin" siitä että hän on ymmärtänyt mitä olen sanonut, päässyt jyvälle siitä mitä elämäni on. Odotan kommenttia, jotakin, ihan mitä vain, apua siihen että saisin nivottua sikin sokin olevat tunteeni jotenkin yhteen. Olen pyytänyt useaan kertaan, apua, neuvoa, ohjausta, mutta en saa niitä. Terapeuttini sanoo, ettei hän saa esim neuvoa. Kohta kolme vuotta takana, enkä ole edes saanut diagnoosia. Joskus sitäkin kyselin, ajattelin että helpottaisi, jos tietäisin mikä minussa on "vialla". Mutta kun ei niin ei.
Millaista terapianne on?
47
14638
Vastaukset
- meneillään,
kolmas ja viimeinen. Tämä muoto on sopinut minulle, analyysin olen myöskin aikoinani käynyt lävitse.
Ja diagnooseina depressio gad - Tuulia-64
Olen käynyt neljä vuotta kahdesti viikossa analyyttisessa psykoterapiassa. Minä puhun ja psykoterapeuttini kuuntelee, joskus kysyy tarkennuksia, joskus kommentoi. Yritän puhua mahdollisimman vapaasti kaikesta, mitä mielessäni liikkuu, mutta se on vaikeaa ja usein jää sanomatta, mitä mielessäni on. Siitä kuulemma juuri psykoterapiassa pitäisikin puhua, mitä ei oikein haluaisi sanoa ääneen. Alkuvuosien jälkeen nykyään aika usein psykoterapiassani vähän itken, vaikka täysillä siellä pidättelenkin kyyneliä.
Tunnen, että psykoterapeuttini ymmärtää minua paremmin kuin kukaan ihminen koskaan elämässäni, mutta en odota enkä halua, että hän neuvoisi minua. Käsittääkseni psykoterapiani tarkoitus on, että psyykkinen työ ja mahdolliset muutokset elämässäni tapahtuvat minussa itsessäni ja minusta itsestäni lähtöisin, ei kenenkään ulkopuolisen taholta tai yllykkeestä.
Toistaiseksi vointini ei ole ainakaan kohentunut ja olen edelleen masentunut, josta syystä olen psykoterapiaan hakeutunut, mutta psykoterapiani on vielä kesken. Hoitoa ja diagnooseja varten minulla on lääkärisuhde erikseen.- Laowai
kyllä,varsinkin "parisuhteet"-ja siihen liittyvät traumat,lapsuudenkokemukset! Hyviä lukuvinkkejä-Desmond Morris/Alaston Apina-ja toinenkin teos/Ihmisten Eläintarha.Kun sitten ikää tulee,huomaakin useimmilla ihmisillä tässäkin maassa (länsimainen kulttuuri)sivutuotteina kaikenlaiset häiriötilat.Eli kauaksi on vieraannuttu "luonnosta" ja luonnollisesta olotilasta,ole ihminen ihmiselle.
- Varjolilja
Aamupäivällä kuuntelin radiosta ohjelmaa Reseptori. Siinä Joensuun yliopiston psykologian professori Mikael joku? kertoi psykoterapiasta, mitä siinä tapahtuu, sopivasta terapeutista, mitä mielessä tapahtuu ym. Ohjelma tulee uusintana illalla ja on Yle Areenassa kuultavana. Tuollainen kuunteluohjelma on minulle helpompi ymmärtää kuin, jos lukisin itse saman tiedon jostain. Kun ei jaksa keskittyä lukemiseen, voi silti jaksaa keskittyä kuunteluun.
Koen oman terapiani auttavan minua, vaikka ei se mikään nopea apu olekaan. Olen vasta puolisen vuotta tehnyt työtä nykyisen terapeuttini kanssa. Vähitellen opin ja monet yhteistyön ongelmat selviävät. Viimeksi selvisi, miksi minun on vaikea puhua ja katsoa terapeuttiani samanaikaisesti. Sen vuoksi minun piti laittaa silmät kiinni tai katsoa ylöspäin oikealle voidakseni muistaa ja ajatelle. Syy on epäluuloisuuteni, jonka vuoksi katson terapeuttia kiinteästi silmiin etsien niistä mahdollisesti ilmenenevää vaaran merkkiä. Samalla tavalla olen katsonut kaikkia ihmisiä ja sen vuoksi minulle tulee hyvin helposti dissosiaatio. Nyt kun tajusin, että voin katsoa "pehmeämmin" tai rennommin ja samalla näen enemmän, terapeutin laajemmin ja ympäristöäkin lisäksi. Nyt katson turvallista miestänikin rennommin ja laajemmin. Kaikki ongelmat pitää tajuta, jotta niistä voi päästä eteenpäin.- Erkki Sensuuri(setsuuri)
Linkistä voi kuunnella lähetyksen jossain vaiheessa,kun se sinne lisätään.
http://areena.yle.fi/hae?pid=165289 - Erkkisensuuri
Erkki Sensuuri(setsuuri) kirjoitti:
Linkistä voi kuunnella lähetyksen jossain vaiheessa,kun se sinne lisätään.
http://areena.yle.fi/hae?pid=165289On päivitetty...Pera huom.
- Laowai
totta puhut!Hyviä psykiatreja/psykologeja tarvitaan yhä enemmän?mutta mahtaneeko heistäkään kukaan täysin kyetä selittämään aikamme ilmiöitä (lieveilmiöitä)liikakansoitus,väkivalta,sodat,puhtaanvedenpuute, muut ns"keinotekoiset" elinympäristöt Megalinnoineen!!Matkailu avartaa,asiallista tietoa/PSYKIATRIAA TARVITAAN kansakunnille kaikkialla. PS/ Käykäähän muutama kerta vaikkapa lähialueiden miljoonakaupungeissa,niin johan silmät avautuvat "sokeimmaltakin".Juurettomia ihmisiä kaikkialla Globaalin talouden synnytäminä,ks,
www.go-no-go.nl (ja valitettvasti alkusoittoa Euroopassakin talouskriisien myötä)Mitkään -ismit eivät taida olla liiemmin uskottavia?)
- tools
...ei olekaan odotettavissa että terapeutti antaisi oikeita vastauksia - vaan tekisi oikeita kysymyksiä. Ratkaisujen löytäminen on luovaa työtä, joka tapahtuu potilaan omassa päässä.
Mielestäni terapia ei saa olla "kuin seinälle puhuisi", vaan terapeutin pitäisi ohjailla tilannetta oikeaan ja relevanttiin suuntaan. Se kuuluu hänen ammattitaitoonsa. Kannustaminen ja potilaan oman persoonallisuuden tukeminen, niin että olisi mahdollisuus vapautua matkalla mukaan tarttuneesta ylimääräisestä painolastista.- armis
Olen ollut psykoanalyysissä useita vuosia. Siellä ollaan makuuasennossa kasvot pois analyytikosta. Analyysissä käytetään paljon vapaata assosiaatiotekniikkaa. Kyllä siellä tulee palautetta, usein erilaista mitä itse ajattelisi, siis yllätyksiä. Tiedostaminen tulee usein ajan myötä. Tiedostaminen juuri parantaa. Usein kehitys näkyy ensin käytännössä.
- tools
armis kirjoitti:
Olen ollut psykoanalyysissä useita vuosia. Siellä ollaan makuuasennossa kasvot pois analyytikosta. Analyysissä käytetään paljon vapaata assosiaatiotekniikkaa. Kyllä siellä tulee palautetta, usein erilaista mitä itse ajattelisi, siis yllätyksiä. Tiedostaminen tulee usein ajan myötä. Tiedostaminen juuri parantaa. Usein kehitys näkyy ensin käytännössä.
Minäkin olin psykoanalyysissa, kolme ja puoli vuotta. Asennolla tai katseen suunnalla ei todellakaan ole asiassa mitään merkitystä, sain itse valita mikä minusta tuntui omimmalta.
Tuntui ihan tyhmältä ruveta sohvalla makailemaan, joten valitsin mukavan nojatuolin. Katselin yleensä puita ikkunasta... usein myös suoraan terapeuttiin, niinkuin aina kun toiselle ihmiselle puhutaan.
Tärkeintä on, että potilas tuntee olonsa mukavaksi ja luontevaksi - istukoon sitten vaikka lattialla.
- Havainnointi
"Kohta kolme vuotta takana, enkä ole edes saanut diagnoosia. "
Muistaakseni Reseptori-ohjelmassa sanottiin että diagnoosi tehdään vasta hoidon päätteeksi. Sitä ennen havainnoitte yhdessä ajatteluasi. Valkotakkisen pitäisi näin pystyä sanomaan mitä itse on havainnut siellä.- Tuulia-64
Kaikki terapeutit eivätkä edes psykoterapeutit ole lääkäreitä ja vain lääkärit voivat antaa diagnooseja.
- Laowai
Tuulia-64 kirjoitti:
Kaikki terapeutit eivätkä edes psykoterapeutit ole lääkäreitä ja vain lääkärit voivat antaa diagnooseja.
joskus OMA LÄÄKÄRISI!Luotakaa rohkeammin sisäiseen-parantavaan alkuvoimaan,jota meissä jokaisessa kyllä löytyy oikein TIUKAN PAIKAN TULLEN...
www.taivaannaula.org
- seinille puhumista
Kävin vuosia sitten tuollaisessa muutaman kerran ja totesin sen hyödyttömäksi. En edes ole sitä tyyppiä, että kertoilisin laveasti kaikenlaista, vaan tarvitsen kysymyksiä ja johdattelua. Eräskin kerta istuttiin melkein koko aika hiljaa, kun en päässyt mistään alkuun.
Kissalle juttelu auttaa yhtä paljon, kuin tuolla terapeutilla käynti. Vaikka hän ei sitten tarjoiaisikaan neuvoja, niin ainakin keskustelua olisi mielestäni pitänyt olla. Ymmärryksen ja myötätunnon osoitaminen olisi auttanut ainakin enemmän kuin pelkkä kylmä ammattikuuntelijan läsnäolo.- rahastettu "terapoitu...
Olen kokenut saman seinille puhumisen ilon, ja sanonpa vaan, että rahan heittäminen (kankkulan) kaivoon olisi älykkäämpää, kuin maksaa itsensä kipeäksi ihmiselle joka viis veisaa asiakkaansa asioista.
Jo ihan normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen kuuluu kysellä toisen kuulumisia. Omaa terapeuttiani ei kiinnostanut sekään. Ei ilmeisesti ollut höynäytettävistä pulaa, kun oli varaa menettää yksi ylimääräinen helppo lypsettävä. - Tuulia-64
Kaikki eivät pidä psykoterapiasta ja psykoterapia ei toimi väkisin, esimerkiksi vaikka silloin, jos terapoitava ei jostakin syystä pysty heittäytymään psykoterapiaan, kuten vaikka järkeistämällä asioita liikaa tai odottamalla, että psykoterapia on kuten mikä tahansa ihmissuhde. Sitähän se ei ole.
Ainakin analyyttisessa psykoterapiassa keskitytään vain asiakkaan asioihin ja nimenomaan asiakkaasta lähteviin asioihin. Se lähtisi mahdollisesti väärille urille, jos pyskoterapeutti valitsisi aiheet ja ohjaisi kesksustelua. Pääsääntö on, että terapoitava siellä kertoo, mitä mielessä pyörii juuri sillä psykoterapiahetkellä. Se voi olla kuulumisia tai aivan mitä muuta tahansa. Tunteita tai ajatuksia, kokemuksia. Psykoterapia ei noudata tavallisia ihmisten välisiä seurustelusääntöjä, kuten sellaista kohteliaisuutta, että siellä vastavuoroisesti tai ylipäänsä kysyttäisiin kuulumiset.
Analyyttisessa psykoterapiassa psykoterapeutti on tarkoituksellisesti pidättyväinen ilmaisemaan mitään itsestään. Minä olen kokenut, että psykoterapeuttini ymmärtää minua todella hyvin ja on syvästi myötätuntoinen, vaikka hän ei koskaan tuo esiin omia tunteitaan minua koskien. Tämä ei tarkoita, ettenkö vuosien aikana olisi tosi kipeästi monesti kaivannut psykoterapeuttini suoraa myönteistä ja lämmintä palautetta itselleni. - Tuulia-64
Tuulia-64 kirjoitti:
Kaikki eivät pidä psykoterapiasta ja psykoterapia ei toimi väkisin, esimerkiksi vaikka silloin, jos terapoitava ei jostakin syystä pysty heittäytymään psykoterapiaan, kuten vaikka järkeistämällä asioita liikaa tai odottamalla, että psykoterapia on kuten mikä tahansa ihmissuhde. Sitähän se ei ole.
Ainakin analyyttisessa psykoterapiassa keskitytään vain asiakkaan asioihin ja nimenomaan asiakkaasta lähteviin asioihin. Se lähtisi mahdollisesti väärille urille, jos pyskoterapeutti valitsisi aiheet ja ohjaisi kesksustelua. Pääsääntö on, että terapoitava siellä kertoo, mitä mielessä pyörii juuri sillä psykoterapiahetkellä. Se voi olla kuulumisia tai aivan mitä muuta tahansa. Tunteita tai ajatuksia, kokemuksia. Psykoterapia ei noudata tavallisia ihmisten välisiä seurustelusääntöjä, kuten sellaista kohteliaisuutta, että siellä vastavuoroisesti tai ylipäänsä kysyttäisiin kuulumiset.
Analyyttisessa psykoterapiassa psykoterapeutti on tarkoituksellisesti pidättyväinen ilmaisemaan mitään itsestään. Minä olen kokenut, että psykoterapeuttini ymmärtää minua todella hyvin ja on syvästi myötätuntoinen, vaikka hän ei koskaan tuo esiin omia tunteitaan minua koskien. Tämä ei tarkoita, ettenkö vuosien aikana olisi tosi kipeästi monesti kaivannut psykoterapeuttini suoraa myönteistä ja lämmintä palautetta itselleni.Psykoterapiaa ja terapiaa on monenlaista. Minun käsittääkseni paljastavassa psykoterapiassa eli analyyttisessa psykoterapiassa on tarkoitus käydä käsiksi syvempiin asioihin ja saada aikaan muutosta ja tukevassa psykoterapiassa on tarkoitus vahvistaa vallitsevaa mielentilaa ja sen puolustusjärjestelmiä, jotta selviäisi niin elämästä.
Tuulia-64 kirjoitti:
Psykoterapiaa ja terapiaa on monenlaista. Minun käsittääkseni paljastavassa psykoterapiassa eli analyyttisessa psykoterapiassa on tarkoitus käydä käsiksi syvempiin asioihin ja saada aikaan muutosta ja tukevassa psykoterapiassa on tarkoitus vahvistaa vallitsevaa mielentilaa ja sen puolustusjärjestelmiä, jotta selviäisi niin elämästä.
-
Tuulia-64 kirjoitti:
"... Psykoterapiaa ja terapiaa on monenlaista."
Terapiaksi tosiaankin saa lain mukaan kutsua mitä tahansa humpuukiakin (aromaterapia, reiki jne.), ja ikävä kyllä tuota tosiasiaa käytetään hyväksi julkisessa terveydenhuollossa ja kerrotaan/kusetetaan/uskotellaan potilaalle tämän olevan terapiassa, vaikka kyse on vain sairaanhoitajan antamasta ns. keskusteluavusta. Usein kyseistä lässytys"terapiaa" saavilla ei ole pienintäkään aavistusta tai tietoa siitä, että kyse ei ole psykoterapiasta vaan pelkästä "keskusteluavusta".
Mitä väliä sillä sitten on? No se, että sairaanhoitajalla ei ole psykoterapeutin pätevyyttä ja vaikka sairaanhoitaja itse kutsuisikin toimintaa "tukevaksi eli supportiiviseksi TERAPIAKSI" niin siitä huolimatta SE EI OLE PSYKOTERAPIAA - eikä potilaita pitäisi kusettaa sellaista luulemaan.
Tuulia-64: "... Minun käsittääkseni paljastavassa psykoterapiassa eli analyyttisessa psykoterapiassa on tarkoitus käydä käsiksi syvempiin asioihin ja saada aikaan muutosta ja tukevassa psykoterapiassa on tarkoitus vahvistaa vallitsevaa mielentilaa ja sen puolustusjärjestelmiä, jotta selviäisi niin elämästä."
Osa tuosta jaosta johtuu myös siitä, ettei ns. "tukevaa eli supportiivista KESKUSTELUAPUA" antavilla sairaanhoitajilla/depressiohoitajilla OLE KOULUTUSTA TAI OSAAMISTA muuhun kuin tuollaisiin lässytys/nyökyttelysessioihin ja siksi sellaista potilaalle "annetaan" potilaan tarpeista tai toiveista riippumatta.- Tuulia-64
kellastunut kirjoitti:
-
Tuulia-64 kirjoitti:
"... Psykoterapiaa ja terapiaa on monenlaista."
Terapiaksi tosiaankin saa lain mukaan kutsua mitä tahansa humpuukiakin (aromaterapia, reiki jne.), ja ikävä kyllä tuota tosiasiaa käytetään hyväksi julkisessa terveydenhuollossa ja kerrotaan/kusetetaan/uskotellaan potilaalle tämän olevan terapiassa, vaikka kyse on vain sairaanhoitajan antamasta ns. keskusteluavusta. Usein kyseistä lässytys"terapiaa" saavilla ei ole pienintäkään aavistusta tai tietoa siitä, että kyse ei ole psykoterapiasta vaan pelkästä "keskusteluavusta".
Mitä väliä sillä sitten on? No se, että sairaanhoitajalla ei ole psykoterapeutin pätevyyttä ja vaikka sairaanhoitaja itse kutsuisikin toimintaa "tukevaksi eli supportiiviseksi TERAPIAKSI" niin siitä huolimatta SE EI OLE PSYKOTERAPIAA - eikä potilaita pitäisi kusettaa sellaista luulemaan.
Tuulia-64: "... Minun käsittääkseni paljastavassa psykoterapiassa eli analyyttisessa psykoterapiassa on tarkoitus käydä käsiksi syvempiin asioihin ja saada aikaan muutosta ja tukevassa psykoterapiassa on tarkoitus vahvistaa vallitsevaa mielentilaa ja sen puolustusjärjestelmiä, jotta selviäisi niin elämästä."
Osa tuosta jaosta johtuu myös siitä, ettei ns. "tukevaa eli supportiivista KESKUSTELUAPUA" antavilla sairaanhoitajilla/depressiohoitajilla OLE KOULUTUSTA TAI OSAAMISTA muuhun kuin tuollaisiin lässytys/nyökyttelysessioihin ja siksi sellaista potilaalle "annetaan" potilaan tarpeista tai toiveista riippumatta.Psykoterapian osalta minusta ratkaisevinta on se, että miten perusteellisen psykoterapian tai vastaavan psykoterapeutti on itse käynyt läpi. Kukaanhan ei kai ole koskaan loppuun "terapoitu" tai analysoitu, mutta ammattitaidoton ja ihmismielen tuntemuksen ja itsetuntemuksen puutteellisuus terapeutilla on valtava riski ainakin terapoitavan kannalta. Tästä syystä itse luotan terapeutissa ulkoisiin seikkoihinkin aika paljon kuten koulutukseen, kuten siihen, että hänellä on psykoterapeutin pätevyys ja kokemusta tästä työstä. Silti minulle on myös tärkeää on, että terapeutti tuntuu "oikealta". Myös psykoterapeutin motiivi tehdä työtään on minulle tärkeä; omalla psykoterapeutillani se on ensisijaisesti kiinnostus ihmismieleen. Sen sijaan mielestäni minulla itselläni on ratkaisevin osa itseni auttamisessa. Ulkopuolisia silti kyllä tarvitsen tuekseni.
Lisäyksessäni en ole osannut muotoilla tarkoittamaani parhaalla mahdollisella tavalla. Vallitseva mielentilalla tarkoitin mielen rakenteita enkä esimerkiksi mielialaa. - seinille puhunut
Tuulia-64 kirjoitti:
Analyyttisessa psykoterapiassa psykoterapeutti on tarkoituksellisesti pidättyväinen ilmaisemaan mitään itsestään. Minä olen kokenut, että psykoterapeuttini ymmärtää minua todella hyvin ja on syvästi myötätuntoinen, vaikka hän ei koskaan tuo esiin omia tunteitaan minua koskien. Tämä ei tarkoita, ettenkö vuosien aikana olisi tosi kipeästi monesti kaivannut psykoterapeuttini suoraa myönteistä ja lämmintä palautetta itselleni."Pääsääntö on, että terapoitava siellä kertoo, mitä mielessä pyörii juuri sillä psykoterapiahetkellä."
Mutta kun päässä pyörii niin paljon yhtäaikaa, ettei saa sanotuksi mitään, niin eikö silloinkaan terapeutin pidä kysellä mitään ja auttaa saamaan jotain ulos? Mitä hyötyä on olla vastaanotolla hiljaa erittäen saada asioita päässään järjetykseen, kun samaan lopputulokseen päätyy kotona yksinkin?
Kaikille tuntemuksille ei edes löydy sanallista ilmaisukeinoa noin vain. Mielestäni silloin tarvitaan johdattelua ja kysymyksiä. Ihan kuin tavallinen lääkärikin dignoosia tehdessään esittää lisäkysymyksiä, eikä jättäydy vain potilaan oma-aloitteisen kuvauksen varaan.
Sanoit, että ei pysty heittäytymään...no kuka auttaisi ja miten sellaista, joka ei todellakaan pysty? Onko joku muu terapiakeino olemassa vaikka näille asioiden järkeistäjille? - Tuulia-64
seinille puhunut kirjoitti:
"Pääsääntö on, että terapoitava siellä kertoo, mitä mielessä pyörii juuri sillä psykoterapiahetkellä."
Mutta kun päässä pyörii niin paljon yhtäaikaa, ettei saa sanotuksi mitään, niin eikö silloinkaan terapeutin pidä kysellä mitään ja auttaa saamaan jotain ulos? Mitä hyötyä on olla vastaanotolla hiljaa erittäen saada asioita päässään järjetykseen, kun samaan lopputulokseen päätyy kotona yksinkin?
Kaikille tuntemuksille ei edes löydy sanallista ilmaisukeinoa noin vain. Mielestäni silloin tarvitaan johdattelua ja kysymyksiä. Ihan kuin tavallinen lääkärikin dignoosia tehdessään esittää lisäkysymyksiä, eikä jättäydy vain potilaan oma-aloitteisen kuvauksen varaan.
Sanoit, että ei pysty heittäytymään...no kuka auttaisi ja miten sellaista, joka ei todellakaan pysty? Onko joku muu terapiakeino olemassa vaikka näille asioiden järkeistäjille?Aivan, ihmisen mielessä yleensä pyörii yhtäaikaa moniakin asioita. Usein törmää sellaiseen, että ihmiset psykoterapiassakin sanovat, että mielessä ei ole mitään. Itse en tuhon usko, ainakaan niin kauan, kun puhekykykin on vielä tallella.
"Heittäytyminen" tarkoittaa minusta sitä, että aloittaa vain ensimmäisestä asiasta, joka tulee mieleen. Miettimättä, onko se tärkeintä ja oleellisinta. Paradoksaalisesti usein juuri mitättömiltä tuntuvat seikat osoittautuvatkin psykoterapiassa juuri sellaisiksi, joista aukeaakin syvempiä ja merkityksellisempiä asioita. Uskon, että siihen kyllä pystyy, että siis puhuu siitä, mitä mielessä on. Vertaisin asiaa nyt vaikka tänne kirjoittamiseen eli kyllä se sieltä jokin ajatus lähtee.
Vastaanotolla voi olla hiljaakin. Joskus sen olen kokenut itse tarpeelliseksikin ja mahdollisesti prosessia edistäväksikin. Ammattitaitoinen psykoterapeutti kyllä ottaa ohjat käsiinsä, kun hiljaisuudet menevät liialliksi tai ne vievät kohtuuttomasti aikaa ja energiaa psykoterapiasta.
Kaikille tuntemuksille ei todellakaan löydy helposti sanallisia ilmaisukeinoja. Tämän olen kokenut myös itse. Tätä vahvistaa myös pieni kokemukseni kuvataideterapiasta, joka itselläni toimi ilmaisukanavana asioille, joita en ainkaa sillä hetkellä saanut koostettua sanoiksi.
Tunnen, että mielessäni on myös asioita, joita en koskaan saakaan sanoiksi. Ehkä nämä asiat tai muistot ovat ajalta, jolloin minulla ei ollut vielä kieltä käytössä ajatuksissani, siis niin varhaisilta vaiheilta.
Psykoterapiassa ei ole tarkoitus tehdä diagnooseja. Kaikista psykoterapioista en tiedä, mutta analyyttisessa psykoterapiassa on tarkoitus tutkia terapoitavan mielenmaisemia. Psykoterapeuttini sanoi minulle psykoterapiani alussa, että psykoterapia on kuin junamatka; minä katselen mieleni maisemia ja kuvailen niitä psykoterapeutilleni.
Vapaasti oman mielensa tutkiminen minusta johtaa parhaiten itsestä lähtevään perustuvaan itsetuntemuksen, itseymmärryksen ja itsehyväksynnän lisääntymisen kautta kykyyn vaikuttaa itseensä ja kykyyn tehdä muutoksia, jotka mahdollistavat tyydyttävän elämän ja mielentilan. Psykoterapeutti toimii peilinä, joka vahvistaa käsityksiäni oikeaan, eheämpään suuntaan.
Kuvittelen, että kaikille psykoterapia ei sovikaan eikä myöskään toimi kaikilla. Esimerkiksi ihmiselle, jolla älyllistäminen on voimakasta, saattaa olla vaikea heittäytyä tutkimaan ja ennenkaikkea paljastamaan tunteitaan psykoterapiassa, kuten saattaisi joskus olla tarpeellista. Psykoterapia on myös hidasta ja raskasta ja sen vaikutukset ovat sellaisia, että niitä ei välittömästi pysty edes konkretisoimaan.
Uskon kyllä, että psykoterapian ja muunkinlaisen terapian on mahdollista olla auttavaa kenelle tahansa. Se pelkästään, että puhuu asioistaan, on helpottavaa ja auttaa jäsentämään ajatuksiaan ja tunne ja tieto siitä, että joku kuuntelee. Jos taas esimerkiksi kokee niin, että terapeutti ei kuuntele, tämä on taas yksi varsin hyvä aihe käsiteltäväksi psykoterapiassa. - Varjolilja
seinille puhunut kirjoitti:
"Pääsääntö on, että terapoitava siellä kertoo, mitä mielessä pyörii juuri sillä psykoterapiahetkellä."
Sanoit, että ei pysty heittäytymään...no kuka auttaisi ja miten sellaista, joka ei todellakaan pysty? Onko joku muu terapiakeino olemassa vaikka näille asioiden järkeistäjille?Muiden terapioista en tiedä mitään, vain omastani tiedän. Ei terapiassani ole mitään mykkyyttä tai hiljaisuutta. Toki joskus on hetken hiljaisuus, kun koetan miettiä vastausta terapeuttni kysymyksiin. Niitä kysymyksiä hänellä riittää, niillä hän ohjailee ajatuksiani ja keskustelua, auttaa minua havainnoimaan itseäni, tulemaan ulos muurini sisältä, katsomaan "uusilla silmillä" ja milloin mitäkin uutta.
Juuri johdattelua ja kysymyksiä terapeuttini käyttää. Hän on todella läsnä ja kuuntelee keskittyneesti minua, tarttuu välillä johonkin sanomaani sanaan tai lauseeseen. Usein hänen tartuntansa ovat oleellisimpiin asioihin keskittyviä. Olen ajatellut, että terapia on terapiaistunnoissa terapeutin vastuulla, ei minun. Kotitehtävät taas ovat minun vastuullani, mutta ei terapian kulku. Terapeutin ammattitaitoa on tehdä minusta ja edistymisestäni havaintoja ja ohjata terapiaa sen mukaan - ja niin se on tähän asti mennyt. En voi valittaa. Oma "epäluulotautini" vain haittaa kaikkea, koska kaikessa toimintani ja havainnointini on vaaran havaitsemiseen suuntautuvaa. Haaskaan voimiani ja kapasiteettiani tuhottomasti tuohon turhaan toimintaan. Vaaroja ei enää ole kuten on joskus aikaisemmin ollut, mutta sitä eivät väärin ohjelmoidut aivoni voi tajuta, vielä. - seinille puhunut
Tuulia-64 kirjoitti:
Aivan, ihmisen mielessä yleensä pyörii yhtäaikaa moniakin asioita. Usein törmää sellaiseen, että ihmiset psykoterapiassakin sanovat, että mielessä ei ole mitään. Itse en tuhon usko, ainakaan niin kauan, kun puhekykykin on vielä tallella.
"Heittäytyminen" tarkoittaa minusta sitä, että aloittaa vain ensimmäisestä asiasta, joka tulee mieleen. Miettimättä, onko se tärkeintä ja oleellisinta. Paradoksaalisesti usein juuri mitättömiltä tuntuvat seikat osoittautuvatkin psykoterapiassa juuri sellaisiksi, joista aukeaakin syvempiä ja merkityksellisempiä asioita. Uskon, että siihen kyllä pystyy, että siis puhuu siitä, mitä mielessä on. Vertaisin asiaa nyt vaikka tänne kirjoittamiseen eli kyllä se sieltä jokin ajatus lähtee.
Vastaanotolla voi olla hiljaakin. Joskus sen olen kokenut itse tarpeelliseksikin ja mahdollisesti prosessia edistäväksikin. Ammattitaitoinen psykoterapeutti kyllä ottaa ohjat käsiinsä, kun hiljaisuudet menevät liialliksi tai ne vievät kohtuuttomasti aikaa ja energiaa psykoterapiasta.
Kaikille tuntemuksille ei todellakaan löydy helposti sanallisia ilmaisukeinoja. Tämän olen kokenut myös itse. Tätä vahvistaa myös pieni kokemukseni kuvataideterapiasta, joka itselläni toimi ilmaisukanavana asioille, joita en ainkaa sillä hetkellä saanut koostettua sanoiksi.
Tunnen, että mielessäni on myös asioita, joita en koskaan saakaan sanoiksi. Ehkä nämä asiat tai muistot ovat ajalta, jolloin minulla ei ollut vielä kieltä käytössä ajatuksissani, siis niin varhaisilta vaiheilta.
Psykoterapiassa ei ole tarkoitus tehdä diagnooseja. Kaikista psykoterapioista en tiedä, mutta analyyttisessa psykoterapiassa on tarkoitus tutkia terapoitavan mielenmaisemia. Psykoterapeuttini sanoi minulle psykoterapiani alussa, että psykoterapia on kuin junamatka; minä katselen mieleni maisemia ja kuvailen niitä psykoterapeutilleni.
Vapaasti oman mielensa tutkiminen minusta johtaa parhaiten itsestä lähtevään perustuvaan itsetuntemuksen, itseymmärryksen ja itsehyväksynnän lisääntymisen kautta kykyyn vaikuttaa itseensä ja kykyyn tehdä muutoksia, jotka mahdollistavat tyydyttävän elämän ja mielentilan. Psykoterapeutti toimii peilinä, joka vahvistaa käsityksiäni oikeaan, eheämpään suuntaan.
Kuvittelen, että kaikille psykoterapia ei sovikaan eikä myöskään toimi kaikilla. Esimerkiksi ihmiselle, jolla älyllistäminen on voimakasta, saattaa olla vaikea heittäytyä tutkimaan ja ennenkaikkea paljastamaan tunteitaan psykoterapiassa, kuten saattaisi joskus olla tarpeellista. Psykoterapia on myös hidasta ja raskasta ja sen vaikutukset ovat sellaisia, että niitä ei välittömästi pysty edes konkretisoimaan.
Uskon kyllä, että psykoterapian ja muunkinlaisen terapian on mahdollista olla auttavaa kenelle tahansa. Se pelkästään, että puhuu asioistaan, on helpottavaa ja auttaa jäsentämään ajatuksiaan ja tunne ja tieto siitä, että joku kuuntelee. Jos taas esimerkiksi kokee niin, että terapeutti ei kuuntele, tämä on taas yksi varsin hyvä aihe käsiteltäväksi psykoterapiassa.En ole koskaan kokenut saavani helpotusta siitä, että vain puhun, jos toinen ei mitenkään osoita myötätuntoa ja kiinnostusta. Jos lähden ammattilaselle, odotan myös saavani neuvoja, ystävältä riittää se myötätunto.
Musiikki on minulle hyvä väline, ihan itsekseni käytettynä. Agresiiiviseen mielialaan sopii vain heavyrock, mitä pahempi olo, sitä rankempaa lajia. Toisinaan soi vaikka Vivaldi tai Bach, riippuu mielialasta. Ikävä kyllä, en itse osaa laulaa, edes sen vertaa että kestäisin kuulla omaa hoilaamistani. Se saattaisi olla vielä tehokaampaa. Niinpä eläydyn musiikkin visualisoimalla. Minulle se on samanlainen purkautumistie kuin joillekin nyrkkeilysäkin hakkaaminen tai rauhallisiin hetkiin meren aaltojen kuuntelu. Muutama levy riittää pahana päivänä, liiat energiat kuluu siihen. Sitten voikin ehkä jo vaihtaa musiikkityyliä. "Vääränlaista" musiikkia omiin tunnelmiin nähden ei kertakaikkiaan kestä kuunnella.
Joku voisi varmaan tehdä tulkintoja levyvalinnoistani. Tänään olen soitellut mm. Geog Otsia ja Puna-armeijan kuoroa, haikeaa ja tunnelmallista musiikkia idästä...mitähän nyt liikkuu mielessä...? En tiedä, mitä "oikea" musiikkiterapia on, mutta jos jotain tällaista, niin siinä tapauksessa se on hyvä laji.
Meitähän on monenlaisia ja tarvitaan erilaisia terapiamuotoja. Ikävä kyllä, oikeanlaisen löytäminen on vaikaa. Kun on kerran kokenut, ettei tästä ole apua, niin vaatii aika paljon lähteä kokeilemaan jotakuta toista. Varsinkin, kun ei tiedä, mitä mikin terapiamuoto käytännössä on ja mikä olisi itselle paras. Ratkaiuskeskeinen/analyyttinen/kongitiivinen jne...ota noista nyt selvää! Titteleitäkin on aika kirjava joukko. Vaikea arvioida, mitä kannattaisi lähteä kokeilemaan. - Laowai
sanoit,ei aina ns "pelkkä" ammattikuuntelijan neuvo tms ole parasta terapiaa,vaan OLE OMA LÄÄKÄRISI!ja tärkeät ihmissuhteet ovat tärkeitä eheyttäjiä!
- raha ratkaisee
Tuulia-64 kirjoitti:
Analyyttisessa psykoterapiassa psykoterapeutti on tarkoituksellisesti pidättyväinen ilmaisemaan mitään itsestään. Minä olen kokenut, että psykoterapeuttini ymmärtää minua todella hyvin ja on syvästi myötätuntoinen, vaikka hän ei koskaan tuo esiin omia tunteitaan minua koskien. Tämä ei tarkoita, ettenkö vuosien aikana olisi tosi kipeästi monesti kaivannut psykoterapeuttini suoraa myönteistä ja lämmintä palautetta itselleni.tässäkin tilanteessa. kerrotaan vain ja ei saada mitään palautetta, elikä maksetaan n.70 euroa käynniltä ja ei edes neuvoja/palautetta. Käytä nyt hyvä ihminen nuo rahat johonkin parempaan jotta voisit hyvin muuten käy kuin juutalaiselle joka sanoi menevänsä valitumuurille kertomaan surunsa, kun hän tuli sieltä takaisin niin kaveri kysyi että helpottiko, hän vastasi: tuntui kun olis puhunut seinälle.
- terapiasuuntauksissa selviä...
Tuulia-64 kirjoitti:
Analyyttisessa psykoterapiassa psykoterapeutti on tarkoituksellisesti pidättyväinen ilmaisemaan mitään itsestään. Minä olen kokenut, että psykoterapeuttini ymmärtää minua todella hyvin ja on syvästi myötätuntoinen, vaikka hän ei koskaan tuo esiin omia tunteitaan minua koskien. Tämä ei tarkoita, ettenkö vuosien aikana olisi tosi kipeästi monesti kaivannut psykoterapeuttini suoraa myönteistä ja lämmintä palautetta itselleni.Kogn.terapia on hyvinkin erilaista kuin psykoanalyyttinen, terapeutti on paljon aktiivisempi (voi ottaa aiheita puheeksi, tuoda omia näkökulmiaan, antaa neuvoja käytännön tilanteisiin) kuin psykoanalyyttisessa. Saman suuntauksen (eli esim kogntiivisen/psykodynaamisen/psykoanalyyttisen) sisälle mahtuu tietysti monenlaisia terapeutteja, jokaisella hieman omat toimintatapansa.
Useiden tutkimusten mukaan kognitiivinen terapia on monissa häiriöissä parhaiten apua tuova terapiamuoto. - kysymys varjoilijalle
Varjolilja kirjoitti:
Muiden terapioista en tiedä mitään, vain omastani tiedän. Ei terapiassani ole mitään mykkyyttä tai hiljaisuutta. Toki joskus on hetken hiljaisuus, kun koetan miettiä vastausta terapeuttni kysymyksiin. Niitä kysymyksiä hänellä riittää, niillä hän ohjailee ajatuksiani ja keskustelua, auttaa minua havainnoimaan itseäni, tulemaan ulos muurini sisältä, katsomaan "uusilla silmillä" ja milloin mitäkin uutta.
Juuri johdattelua ja kysymyksiä terapeuttini käyttää. Hän on todella läsnä ja kuuntelee keskittyneesti minua, tarttuu välillä johonkin sanomaani sanaan tai lauseeseen. Usein hänen tartuntansa ovat oleellisimpiin asioihin keskittyviä. Olen ajatellut, että terapia on terapiaistunnoissa terapeutin vastuulla, ei minun. Kotitehtävät taas ovat minun vastuullani, mutta ei terapian kulku. Terapeutin ammattitaitoa on tehdä minusta ja edistymisestäni havaintoja ja ohjata terapiaa sen mukaan - ja niin se on tähän asti mennyt. En voi valittaa. Oma "epäluulotautini" vain haittaa kaikkea, koska kaikessa toimintani ja havainnointini on vaaran havaitsemiseen suuntautuvaa. Haaskaan voimiani ja kapasiteettiani tuhottomasti tuohon turhaan toimintaan. Vaaroja ei enää ole kuten on joskus aikaisemmin ollut, mutta sitä eivät väärin ohjelmoidut aivoni voi tajuta, vielä.Onko terapiasi kognitiivista terapiaa? Terapeutin aktiivisuus ja kotitehtävien anto viittaisivat siihen suuntaan. Psykoanalyyttisessa ja psykodynaamisessa terapiassa on tyypillisesti paljon enemmän hiljaisuutta (siis jos asiakas ei puhu, terapeutti odottaa että asiakas alkaa itse puhua eikä terapeutti nosta aiheita esiin; kun taas kogn.terapeutti ottaa usein itse aktiivisesti puheenaiheita esille) ja psykoanal./psykodym. terapeutti ohjailee keskustelua paljon vähemmän kuin kogntiivinen terapeutti.
- Mitä se on?
Onko kellään kokemusta?
- Rauhallisella äänellä...
Terapeutti toisti sanoja aivan, juuri niin , kertoisitko hieman lisää, oliko tämä ongelma sinulla jo lapsuudessa, miltä sinusta nyt tuntuu, oletko usein herännyt tähän tunteeseen,jne,jne,jne...ja sitten heräsin ja päästin kissan ulos :)
- kerrankin oikkea ratkaisu
Ettei kissan rakko halkea. kyl mun mielest vois tolla 70 euron tuntipalkalla saada jotakin mikä auttaa eteenpäin. 10 pinnaa edelliselle
- okkopekkaunelias
Joo ei ne terapeutit saa neuvoa sillä jokaisen ihmisen pitää oppia itse mutta tottahan sinäkin sen tiedät. Ei siitä mitään tulisi jos ihmisiä tarvitsisi neuvoa ainaku tulis joku ongelma, esim. jos et saa avattua hillopurkkii ni soitetaako palokunta avaamaa se ? Voi että kun uusavuttomat ihmiset eivät osaa tehdä mitää ilman ohjeit ja neuvoja. Tämä tietenkin johtuu siitä ettei enää kukaa haluu ajatella itse kun on saanut kaiken aina valmiina.
- ...?
Joidenkin terapeuttien mielestä se on vain helppoa sisätyötä... Vaihda terapeuttia ja etsi se oikea jonka kanssa puhutte samaa kieltä niin edistystä alkaa tapahtumaan...terv.hyvän tyypin löytänyt
- pööikk
pöö
- saman kokenut
ei se terapeutti anna mitään merkkejä - ei kuulukaan - ei se tee sinusta itsensä näköistä vaan itse teet itsesi itsesi näköiseksi - terapeutin tehtävä on olla peili, josta itseäsi katsot - jos hän neuvoo liikaa ni jotain on pielessä
sinä et ole myöskään sama kuin diagnoosi, et tee sellaisella mitään - jos saisit sellaisen käyttäisit sitä itseäsi vastaan liittämällä sen omaksi identiteetiksesi eli antamalla jonkun diagnoosin terapeutti tekisi sinulle karhunpalveluksen
turhautumisen sietäminen kasvattaa sinut vähitellen aikuiseksi - ennen kuin huomaatkaan -
terapiassa ei tapahdu mitään pikavoittoa,mutta jotain sellaista josta saat siunauksen loppuelämäksesi
ehdottomasti kannattaa katsoa juttu loppuun asti,ja olla terapiassa ehdottoman rehellinen - myös näissä turhautumisen tunteissa - mitä rehellisempi olet, sen parempaan lopputulokseen pääset- olen selvinnyt ihan
itse ja ystävien tuella kaikesta, mitä raskasta ja traagista ja muuta roinaa on elämä tuonu jo lapsesta lähtien. On se ollut kieltämättä tiukka paikka monesti ja meinannu usko loppua kesken omaan henkiseen kanttiin, mutta taas on porskutettu vahvempana eteenpäin. Lisäksi olen aina auttanut muita lapsesta lähtien ja on ollut itsellä tunne, että nyt paan pillit pussiin, en jaksa auttaa ketään. Omaa miestäkin autoin kun hän sairastui henkisesti tosi pahasti. Mutta uskoin, kun lääkäri sanoi, että hän ei parane koskaan, koska ei itse halua. Ja minä voin päättää haluanko jatkaa samaa rataa vielä vai alkaa elää omaa elämääni. Sanoin, että järjestän kaiken ja jatkan yksin, kiitos kaikesta.
Ja näin tein ja rankkaa oli taaskin, jollei muuten, niin talouden puolesta. Mutta nyt on uusi elämä ja uudet hasteet ja tietenkin autan muita aina jos pyydetään ja jaksan itse.
Ihmiset ottakaa vastuu elämästänne omiin käsiinne, silloin kun ei jaksa, niin pitää mennä sairaalaan hoitoon.
Mutta on se hyvä jos löytyy psykiatreille ja psykologeille ja mielenterveystoimiston väelle työtä ja sitähän vaan tulee lisää. Mikä ihmisiä oikein vaivaa, kun ei haluta tehdä itsensä eteen työtä? Liian vaikeaa ja rankkaa ja kun elämässä pitää päästä helpommalla ja kaikkea saa kun siitä maksaa. Kauheaa minne maailma menee?Kenellä on vastuu?? - Terapeutti eri juttu
olen selvinnyt ihan kirjoitti:
itse ja ystävien tuella kaikesta, mitä raskasta ja traagista ja muuta roinaa on elämä tuonu jo lapsesta lähtien. On se ollut kieltämättä tiukka paikka monesti ja meinannu usko loppua kesken omaan henkiseen kanttiin, mutta taas on porskutettu vahvempana eteenpäin. Lisäksi olen aina auttanut muita lapsesta lähtien ja on ollut itsellä tunne, että nyt paan pillit pussiin, en jaksa auttaa ketään. Omaa miestäkin autoin kun hän sairastui henkisesti tosi pahasti. Mutta uskoin, kun lääkäri sanoi, että hän ei parane koskaan, koska ei itse halua. Ja minä voin päättää haluanko jatkaa samaa rataa vielä vai alkaa elää omaa elämääni. Sanoin, että järjestän kaiken ja jatkan yksin, kiitos kaikesta.
Ja näin tein ja rankkaa oli taaskin, jollei muuten, niin talouden puolesta. Mutta nyt on uusi elämä ja uudet hasteet ja tietenkin autan muita aina jos pyydetään ja jaksan itse.
Ihmiset ottakaa vastuu elämästänne omiin käsiinne, silloin kun ei jaksa, niin pitää mennä sairaalaan hoitoon.
Mutta on se hyvä jos löytyy psykiatreille ja psykologeille ja mielenterveystoimiston väelle työtä ja sitähän vaan tulee lisää. Mikä ihmisiä oikein vaivaa, kun ei haluta tehdä itsensä eteen työtä? Liian vaikeaa ja rankkaa ja kun elämässä pitää päästä helpommalla ja kaikkea saa kun siitä maksaa. Kauheaa minne maailma menee?Kenellä on vastuu??Siitähän juuri on kysymys kun mennään terapeutille: halutaan tehdä itsensä kanssa töitä! Minulla on vähän ystäviä - eikä heidän tehtävänsä ole kuunnella jorinoitani samoista asioista viikosta toiseen. Terapeuttini tekee sen. Siinä ero!
- onko se näin helppoa
niin miksi tällaiseen terapeutti koulutukseen pitää opiskella niin paljon kun muutenkin voi pitää suunsa kiinni kun ei tartte puuttua mihinkään ja ei tartte antaa mitään neuvoja. Voihan sitä ihan ilmaiseksikin istua peilin
ääreen vastapäätä ja jutella niin saa suunnillen saman tuloksen. - eri mieltä
Joskus neuvot voivat auttaa kovastikin,jos terapeutti antaa jotain neuvoja, se ei tarkota että niitä olisi automaattisesti noudatettava, vaan ne voivat olla esim vinkkejä käytännön sosiaalisiin tilanteisiin, yhdessä terapeutin kanssa voi pohtia että esim. millaisia toimintamalleja jossain hankalissa tilanteissa voisi kokeilla. Kyllä jotkut terapeutit antavat vinkkejä! Ei pyörää aina tarvitse keksiä uudelleen ja odottaa 3 vuotta että keksii itse jonkun ajatuksen, kyllä siitä ajatuksesta voi olla hyötyä jos sen terapeutin suusta suoraan kuulee!
Psykoanalyyttisessa terapiassa asiakkaan tulisi kaikki keksiä itse, kogn.terapiassa voi varmasti helpommin saada myös terapeutilta ajatuksia.
Ja kyllä diagnoosin kuulemisesta voi jollekin olla hyötyä, se voi auttaa jäsentämään ja ymmärtämään omaa tilannettaan; aina siitä ei toki ole hyötyä, voi olla haittaakin, jos antaa liikaa painoarvoa diagnoosille. Mutta diagnooseja antavat tosiaan ainoastaan lääkärit (suuri osa psykoterapeuteista on esim psykologeja), eivätkä kaikkien ongelmat ole edes diagnosoitavissa.
- juttutupakki
minulla alkaa toinen vuosi analyyttisessä terapiassa. komppaan kaikessa sanotussa täällä tuhdisti tuulia-64:sta. hän on löytänyt sanansa oivallisesti joten miksipä niitä toistamaan. muutamasta asiasta haluan vain itse mainita.
ensimmäisenä etten unohda, kaikille ei todellakaan sovi tiivis terapia. se on rankkaa ja sen eteen täytyy tehdä paljon töitä ja löytyä PALJON kärsivällisyyttä. kaikilla tarkoitan tässä tilanteessa sellaisia, ketkä ei vain jostain syystä tällä hetkellä kykene tiiviseen terapiaan, sitäkin kohti voi kypsyä myöhemmin ja sitä ennen näillä kaikilla voi olla joku toisenlainen selviytymiskeino.
toiseksi. terapointityylejä on yhtä monta kuin on terapeutteja. sen vuoksi ennen kuin aloittaa tiiviin terapian, on mahdollista,että sinun on käytävä useammallakin terapeutilla arviointikäynnillä. tämä siksi, että sinun täytyy löytää se terapeutti, kenestä sinä saat eniten irti ja kenestä tunnet olevan eniten sinulle hyötyä. kaikkihan on aikalailla kemioistakin kiinni. ei ole mitään järkeä käydä selittämässä asioita jollekin, jos tuntuu että tämä ei kuuntele tai osallistu enemmän. toisilla taas saattaa olla päin vastoin, että ei pidä terapeutin tyylistä kysyä jatkuvasti jatkokysymyksiä. sen takia on tärkeää että löytää sellaisen terapeutin jonka työskentelytyylistä oikeasti pitää.
tässä nyt tuli varmaan aikalailla toistoa, mutta sainpahan varmaan ainakin asiani sanottua. jos jotain jäi sanomatta niin tulen myöhemmin jatkamaan.- psykoterapeutti (teo)
Kovin pitkää kirjoitusta en aio naputella, mutta on varmaan syytä muistuttaa, että terapiasuuntauksia on monia. Analyyttinen psykoterapia (josta moni tuossa ylempänä kirjoittaa) on "ajatuksen virtaan" perustuvaa, kestää kauan, eikä terapeutti juuri kommentoi. Tavoitteena on tavallaan hahmottaa ja rakentaa alusta asti yksilön tapa kokea oma elämänsä.
Lyhytterapia tai ratkaisukeskeinen terapia lähtee toiselta pohjalta ja siinäkin on useita eri suuntauksia. Yleisesti ottaen tavoite on katsella enemmän tulevaisuuteen ja löytää uusia käyttäytymis- ja "tuntemistapoja". Terapeutti keskustelee potilaansa kanssa, kyselee ja kommentoi.
Ennenkaikkea on aina kysymys yhteistyöstä ja potilaan ja terapeutin yhteensopivuudesta. Kaikki eivät sovi kaikkien kanssa:). Kysykää hyvät ihmiset ensimmäisellä käynnillä terapeutiltanne, mikä on hänen terapiasuuntauksensa ja mitä se oikeasti tarkoittaa! Hänen velvollisuutensa on selittää, niin että tiedätte, mitä saatte. Terapeuttinne voi myös suositella toisenlaisen suuntauksen omaavaa, mikäli se tuntuisi paremmalta.
Molemmat, sekä analyyttinen-, että lyhytterapia yleensä auttavat, toinen vain sopii toisille paremmin, kuin toinen, koska me toddellakin olemme yksilöitä ja erilaisia.
Psykoterapia on erillinen koulutus, johon hakeutuakseen ihmisellä pitää ensin olla sopiva ammatillinen koulutus (pappi, sairaanhoitaja, lääkäri, sosiaalityöntekijä esim.). Psykoterapeutti nimikettä saavat käyttää vain terveydenhuoltoalan oikeusturvakeskuksen hyväksymät ja reksiteröimät terapeutit. Maaginen kirjainyhdistelmä on TEO eli se pitää olla tittelin perässä. - Neuvoton???
psykoterapeutti (teo) kirjoitti:
Kovin pitkää kirjoitusta en aio naputella, mutta on varmaan syytä muistuttaa, että terapiasuuntauksia on monia. Analyyttinen psykoterapia (josta moni tuossa ylempänä kirjoittaa) on "ajatuksen virtaan" perustuvaa, kestää kauan, eikä terapeutti juuri kommentoi. Tavoitteena on tavallaan hahmottaa ja rakentaa alusta asti yksilön tapa kokea oma elämänsä.
Lyhytterapia tai ratkaisukeskeinen terapia lähtee toiselta pohjalta ja siinäkin on useita eri suuntauksia. Yleisesti ottaen tavoite on katsella enemmän tulevaisuuteen ja löytää uusia käyttäytymis- ja "tuntemistapoja". Terapeutti keskustelee potilaansa kanssa, kyselee ja kommentoi.
Ennenkaikkea on aina kysymys yhteistyöstä ja potilaan ja terapeutin yhteensopivuudesta. Kaikki eivät sovi kaikkien kanssa:). Kysykää hyvät ihmiset ensimmäisellä käynnillä terapeutiltanne, mikä on hänen terapiasuuntauksensa ja mitä se oikeasti tarkoittaa! Hänen velvollisuutensa on selittää, niin että tiedätte, mitä saatte. Terapeuttinne voi myös suositella toisenlaisen suuntauksen omaavaa, mikäli se tuntuisi paremmalta.
Molemmat, sekä analyyttinen-, että lyhytterapia yleensä auttavat, toinen vain sopii toisille paremmin, kuin toinen, koska me toddellakin olemme yksilöitä ja erilaisia.
Psykoterapia on erillinen koulutus, johon hakeutuakseen ihmisellä pitää ensin olla sopiva ammatillinen koulutus (pappi, sairaanhoitaja, lääkäri, sosiaalityöntekijä esim.). Psykoterapeutti nimikettä saavat käyttää vain terveydenhuoltoalan oikeusturvakeskuksen hyväksymät ja reksiteröimät terapeutit. Maaginen kirjainyhdistelmä on TEO eli se pitää olla tittelin perässä.Olet varmaan oikea ihminen vastaaman koska sanot että olet psykoterapeutti nimimerlistä päätellen. Haetteko te vain vikoja parisuhdekumppanistanne? minun sellainen haki minusta vikoja loputtomiin vaikka pyydin että se vain tuhoaa parisuhteen. Hän fantisoi milloin mitätkin ja joskus se oli kuollut äitini, isäni ta joku veljistäni joka oli minut manipuloinut että olen kuin olen. aika mielen kiintoinen tapaus koska hänellä itsellään on vaikeuksia ja projisoi ne minuun. Kosti jopa x-änsä paht teot minulle. Mitäs sanot tästä kuinka voisin saada tämän tasapainoon takaisin?? Neuvon tarpeessa oleva.
- peutti
Moiselle terapeutille saisit haistattaa pitkän ja vaihtaa kunnolliselle, tuohan on sama kun puhuisit peilille taikkapa seinälle. kokeileppa että rupeat puhumaan itsetuhoisia asioita ja katso miten hän reagoi, jatkaa kuuntelua normaaliin tapaan meinaa ettei hän edes kiinnitä huomiota siihen mitä puhut.
- Bengalitypy
Hei
Suosittelen lämpimästi psykosynteesiin perustuvaa keskusteluterapiaa. Vastaa psykoterapiaa mutta lähtökohtana se, että jokaisella meisät on terve sisin. Ihmisen potentiaali etsitään ja keskitytään siihen mikä on hyvin, ehjää ja mahdollista. Kyseessä terapia jossa otetaan ihminen kokonaisuutena, eikä keskitytä vain ongelmaan ja siihen mikä on 'pielessä'.
Psykosynteesi- psykologia jossa sielu ja henkinen osuus mukana.
Netistä löytyy tietoa, ei mikään uusi eikä kummallinen juttu. Moni ystävänikin löytänyt tästä toimivan terapiavaihtoehdon!
Mukavaa syksyä
t. bengalitypy - typsykkäinen 22v.
Olen samaa mieltä, että missään tapauksessa terapeutti ei saa antaa valmiita vastauksia tai ohjailla ihmistä. Kyllä potilaan itse täytyy ottaa omasta elämästään vastuu, eikä olettaa että terapiassa saisi valmiita vastauksia ja toimintamalleja, minkä mukaan toimia. potilas elää itse elämäänsä ja vastaa siitä, siksi on myös itsensä kannalta parhainta, tehdä niin, kuin itse näkee/kokee parhaaksi. Terapiassa potilas saa puhua tuntojaan vapaasti, puolueettomassa ilmapiirissä. Ja se on ideana...
On kuitenkin kummallista, että sinulle ei ole mitään diagnoosia kerrottu. Terapeuttihan ei saa missään tapauksessa tehdä diagnoosia, vaan psyykkisissä asioissa sen tekee psykiatri.
Olisiko sinun mahdollista päästä psykiatrin puheille?
Ja jos oikeesti tuntuu siltä että terapeutti on silti ihan "pihalla" niin, voithan yrittää vaihtaa terapeuttia? Toki kukaan terapeutti ei saa sinua neuvoa ja jos neuvoo, en luottaisi itse sellaiseen terapeuttiin. Itse kävin terapiassa joskus mm. huonojen työsuhteiden takia ja kun vaihdoin työpaikkaa, stressi väheni ja tarve terapialle loppui. (kuitenkin ajoittain kaipaisin päästä jollekkin kunnon ahdistuksen hallinta kurssille....) Voimia sinulle ja jaksamista.- Risuposki
Erilaista näkökulmaa ahdistuksesta ja psykoterapiasta löytyy mm. Arthur Janovin kirjasta "Huuto sisimmästä"
- hermione
kyseessä taitaa olla melko ammattitaidoton tyyppi. itse olen käynyt kohta puolisen vuotta terapiassa ja ohjeistus on ollut samankuuloinen kuin sinulla. Oma terapeuttinikin oli aluksi melko hiljaista tyyppiä mutta lopulta minulta meni hermot ja ärjyin että tahdon saada palautetta niin kyllä se alkoi pikkuhiljaa sitten puhumaan.
- kokemusta on
Terapiasuuntauksia on kovin monenlaisia. Kelankin terapeuteissa on kovin erilla tavalla terapiaa tekeviä terapeutteja. Kognitiiviset terapeutit ovat aktiivisempia keskustelijoita, terapiasta voi saada tehtäviäkin väliajoiksi. Sitten analyyttinen suuntaus on tosiaan hyvinkin kuuntelevaa ja yhteenvetoja tehdään varsin harvoin. Toinen terapiamuoto sopii toiselle toinen toiselle.
Sinulla on ilmeisesti dynaamisen tai analyyttisen suunnan terapeutti. Minusta jonkinlaista voinnin paranemista voisi jo kolmessa vuodessa odottaa. Julkisilla (kela) varoillakaan ei pidempää terpiaa saa.
Oma terapeuttini on kongnitiivinen (-konstruktiivinen) ja kovinkin keskusteleva ja kyselevä. Yhdessä mietitään erilaisten tapahtumien merkitystä minulle ja sitä, mitkä tekijät vaikuttavat kokemusmaailmaani. Miksi ajattelen asioista niinkuin ajattelen, onko ajatukseni "totta" ja millä perusteella. Usein "vääristyneille", ahdistusta aiheuttaville ajatuksille erilaisissa tilanteissa löytyy kehityshistoriallinen tausta ja se jossain määrin helpottaa asioiden hyväksymistä ja oman ajattelun muuttamista. Koen, että käynneistä on ollut hyötyä. Olen käynyt nyt 1,5v lomia lukuunottamatta kerran viikossa, joitan 2 viikon välejä on ollut. En ole oireeton, mutta olen uskaltanut tehdä elämässäni tosi isoja hyviä muutoksia, joita tuskin olisin ilman terapiaa tehnyt. Silti en ole kokenut, että minua olisi manipuloitu. Elämäni on vieläkin minun näköistäni ja olen nämä muutokset itse halunnut.
Tsemppiä kaikille terapiassa käyville. Itsestä hyvältä tuntuvaa terapiasuuntaa kannattaa etsiä! Olemme niin erilaisia. (ja ainutlaatuisia)
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047