C-asema täynnä

mutta ei näy...

Tietokone ilmoittelee, että C:-asema on täynnä. Kun katson C:-asemaa resurssienhallinnassa, niin 10Gt:n levyllä on 0,2Gt vapaana. Mutta kun käyn C:-aseman läpi kansioittain, niin niiden yhteenlasketun määrän mukaan C:-asemalla on tavaraa vain noin 6Gt. Vaimon ja minun 'Omat tiedostot' ovat F-asemalla ja niissä on kamaa yhteensä 40gigaa. Mitähän nuo "ylimääräiset" yli 3gigaa ovat?

Koneelle päivittyi XP:n SP3:n pari päivää sitten. Muistaakseni ennen sitä C:-asemalla oli enemmän tilaa....

XP Home, suoritin 2,2GHz, muistia 1,5 gigaa, C-asema 10Gt, D-asema 65Gt ja F-asema 250Gt.
C- ja D-asema ovat samaa kovalevyä, D- ja F-asemilla noin puolet käyttämättä. Ostin koneen "räätälöitynä" 5,5v sitten ja ihmettelin silloin, miksi C:-asemaksi oli osioitu vain 10Gt.

Kiitos etukäteen vastauksista!

15

646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wind xp

      ihmetellyt, mitä järkeä on osioida kiintolevyä noin, tullut nimittäin mullekin vastaan kone jossa c oli 10G ja d 30G....ihan hullua, asensin järjestelmän uudestaan ja nyt vain yksi asema c 40G huomattavasti järkevämpää.

    • paikka""

      järjestelmänpalautuspisteet vievät tilaa jonkin verran (noin kymmenen prosenttia).
      Jos et tarvitse lepotilaa, niin poista se käytöstä ja boottaa kone. Se vie RAM-muistin verran.

      Kun laitat kansion asetuksista näkyviin piilotetu ja suojatut järjestelmätiedostot, niin näet enemmän kansioita ja tiedostoja.
      Järjestelmänpalautuskansio eli System Volume Information näyttää silti nollaa, vaikka siellä olisi tavaraa. Sen kokoa voi muuttaa järjestemän asetuksista järjestelmän palauttaminen-välilehdeltä.

      • sp3:n poistotiedostot

        eli sitä varten, että voi poistaa sp3:n on tallessa varmaan muutama sata megaa ainakin.

        Voisi googlettaa ohjetta poistoon, jos ei aio poistaa sp3:sta.


      • wind xp
        sp3:n poistotiedostot kirjoitti:

        eli sitä varten, että voi poistaa sp3:n on tallessa varmaan muutama sata megaa ainakin.

        Voisi googlettaa ohjetta poistoon, jos ei aio poistaa sp3:sta.

        siihen että minkä takia pitää 40G kiintolevy osioida ja vielä näin typerästi c 10G ja d 30G ???
        eikö se voi olla vaan yhdessä osassa !!!


      • mutta ei näy...

        Poistin jo eilen järjestelmäpalautuspisteet, noin 600mt. Tutkin illalla myös piilotetut, mitä ne sisältävät.


      • ne olla
        wind xp kirjoitti:

        siihen että minkä takia pitää 40G kiintolevy osioida ja vielä näin typerästi c 10G ja d 30G ???
        eikö se voi olla vaan yhdessä osassa !!!

        Mutta jos joskus haluat asentaa kj:n uudestaan, niin alustat vain sen osan, missä kj. on. Muut säilyvät koskemattomina, et menetä kaikkia tietoja.


      • haluat
        wind xp kirjoitti:

        siihen että minkä takia pitää 40G kiintolevy osioida ja vielä näin typerästi c 10G ja d 30G ???
        eikö se voi olla vaan yhdessä osassa !!!

        asentaa kj:n uudestaan, muiden osioiden tiedot säilyvät.


      • Wolf
        mutta ei näy... kirjoitti:

        Poistin jo eilen järjestelmäpalautuspisteet, noin 600mt. Tutkin illalla myös piilotetut, mitä ne sisältävät.

        Jos kone toimii niin voit poistaa seuraavilla komennoilla turhaa tavarata:

        del %systemroot%\$kb* -r
        del %tmp%\*.* -r

        Sitten tarkista Program files hakemisto ja poista manuaalisesti kaikki ne ohjelmat mitkä olet jo poistanut uninstall komennolla. (Sinne jää jotain aina)

        Poista C aseman virtuaali välimuisti käytöstä ja jätä vain D asemalle käyttöön. Onhan Document and Settings kansio linkitetty varmasti D asemalle?

        Lopuksi scannaa vaika Unibluen registry booster ohjelmalla Wintoosan rekisteri läpi ja defraggaa kanssa. Sit perus scandisk ja defrag kovoille.

        Siinäpä pikku ohje ;)


      • moskat koneelta!
        Wolf kirjoitti:

        Jos kone toimii niin voit poistaa seuraavilla komennoilla turhaa tavarata:

        del %systemroot%\$kb* -r
        del %tmp%\*.* -r

        Sitten tarkista Program files hakemisto ja poista manuaalisesti kaikki ne ohjelmat mitkä olet jo poistanut uninstall komennolla. (Sinne jää jotain aina)

        Poista C aseman virtuaali välimuisti käytöstä ja jätä vain D asemalle käyttöön. Onhan Document and Settings kansio linkitetty varmasti D asemalle?

        Lopuksi scannaa vaika Unibluen registry booster ohjelmalla Wintoosan rekisteri läpi ja defraggaa kanssa. Sit perus scandisk ja defrag kovoille.

        Siinäpä pikku ohje ;)

        Tuneup 2008...ilmainen 30pvä:n trial! Itse olen saanut turhia backuppeja yms. paskaa kymmeniä gigoja helvetin kuuseen ilman mitään häiriöitä itse koneelle! Etsit vaan siitä ohjelmasta sen puhdistuskohdan, on muutenkin alyttömän hyvä ohjelma...TODELLAKIN YKS PARHAITA KOSKAAN KOKEILEMIANI OHJELMIA...SUOSITTELEN!


      • nuo komennot
        Wolf kirjoitti:

        Jos kone toimii niin voit poistaa seuraavilla komennoilla turhaa tavarata:

        del %systemroot%\$kb* -r
        del %tmp%\*.* -r

        Sitten tarkista Program files hakemisto ja poista manuaalisesti kaikki ne ohjelmat mitkä olet jo poistanut uninstall komennolla. (Sinne jää jotain aina)

        Poista C aseman virtuaali välimuisti käytöstä ja jätä vain D asemalle käyttöön. Onhan Document and Settings kansio linkitetty varmasti D asemalle?

        Lopuksi scannaa vaika Unibluen registry booster ohjelmalla Wintoosan rekisteri läpi ja defraggaa kanssa. Sit perus scandisk ja defrag kovoille.

        Siinäpä pikku ohje ;)

        tehdään? Suorita?


    • mutta ei näy..

      Päädyin uudelleen asentamisen sijasta siihen, että poistan C-asemalta joitain ohjelmia ja asennan ne uudestaan D-asemalle. Näin saan helpoimmin C:lle lisää tilaa.
      Esim Officen, F-Securen ja Javan vaihtamisella asemalta toiselle tulee jo yli puoli gigaa lisää tilaa. Plus muut (tulostimen ja skannerin ajurit, katseluohjelmat ym.) päälle.

      • mutta ei näy..

        Poistin Javan ja F-Securen. Asensin uudestaan. Mutta kuitenkin ne asentuivat uudestaan C:lle, eivätkä antaneet valita asemaa asennusvaiheessa.


    • ehkä näkyy...

      Arvaisin tuohon alkuperäiseen kiintolevyn osiointiin syynä olevan se, että koneen uskottiin käynnistyvän sitä nopeammin, mitä vähemmän käynnistysosiolla, siis tässä tapauksessa C-asemalla, on tavaraa. Tarkoitus lienee alkujaan ollut se, että kaikki data ja myös osa asennettavista ohjelmista olisi sitten D-asemalla. No, näinhän se teoriassa toimiikin, mutta käytännössä kuitenkin C-asema täyttyy vähitellen, jolloin ollaan kuvaamassasi tilanteessa.
      On sinulla vielä kaksikin vaihtoehtoa. Ensimmäinen olisi asentaa koko käyttis tuolle 250G:n kiintolevylle. Tämä on varmaan pidemmän päälle paras. Toinen olisi käyttää jotakin partition säätöohjelmaa, esimerkiksi Gparted, suurentamaan C-osiota.

      • mutta ei näy...

        Kiitos asiallisesta vastauksesta!

        Kun ostin koneen, niin XP vei C-asemalta tilaa noin 4 gigaa ja silloin tilanne näytti hyvältä. Päivitykset ovat ottaneet lisää tilaa ja samoin muut ohjelmat. Kuvat, videot, elokuvat yms. ovat pääosin F-asemalla, jotain myös D-asemalla.

        Kone alkaa olemaan siinä iässä, että taitaa seuraava isompi toimenpide olla uuden hankkiminen (17" läppäri). Ellen sitten jonain loman tai viikonlopun sadepäivänä innostu asentamaan uudestaan... Siinä hommassa vierähtää helposti aamusta iltaan.

        Pystyykö muuten C-asemaa isontamaan "lennosta" Graptedilla? Eli ei tarvisi alkaa partitioimaan ja sen takia asentamaan koko konetta uudestaan...


      • ehkä näkyy...
        mutta ei näy... kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta!

        Kun ostin koneen, niin XP vei C-asemalta tilaa noin 4 gigaa ja silloin tilanne näytti hyvältä. Päivitykset ovat ottaneet lisää tilaa ja samoin muut ohjelmat. Kuvat, videot, elokuvat yms. ovat pääosin F-asemalla, jotain myös D-asemalla.

        Kone alkaa olemaan siinä iässä, että taitaa seuraava isompi toimenpide olla uuden hankkiminen (17" läppäri). Ellen sitten jonain loman tai viikonlopun sadepäivänä innostu asentamaan uudestaan... Siinä hommassa vierähtää helposti aamusta iltaan.

        Pystyykö muuten C-asemaa isontamaan "lennosta" Graptedilla? Eli ei tarvisi alkaa partitioimaan ja sen takia asentamaan koko konetta uudestaan...

        Tuolla on hyvä ohje Gparted-ohjelmalle.
        Siinä poltetaan ensin Gparted-ohjelma erilliselle CD:lle, jolta kone sitten käynnistetään.
        Ainakin itse sain toimimaan ongelmatta.

        http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/503987


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe