Toisen rivin sisennys

Jarkko Karhunen

Jos katsotte sivun http://www.suklaayhdistys.com/ vasenta laitaa, niin näette "Suklaalevyraati"-otsikon alla luettelon valmistajista. Jotkut noista valmistajanimistä (esim. Arnolds Bakery & Coffeeshop) ovat niin pitkiä, että ne jakautuvat kahdelle riville. Kun noin käy, niin tuo jälkimmäinen rivi alkaa aina ihan vasemmasta reunasta ensimmäisen rivin alkaessa hieman sisennettynä.

Miten saisin toisen (ja mahdollisen kolmannenkin) rivin alkamaan jopa vielä muutama pikseliä enemmän sisennettynä kuin ensimmäisen, tai edes samalta tasolta?

8

844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsfsdfsdf

      Auttaisko ja

    • ---------------------

      Itse teen tuollaiset käyttämällä vaikkapa tätä:


      .
      .
      .



      Sitten tyylitiedostossa voi määritellä halutessaan esim. näin:
      list-style-type:none;

      Tuo on siis omasta mielestäni helpoin keino.

    • Padding-left...

      Esim:

      -------------------
      Lisää tyyli padding-left ja poista nyt sisennyksen virkaa ajavat välilyönnit!
      -------------------


      A. Korkunov
      Alaeddin
      Albert Heijn
      Amanie...
      ............

      • Jarkko Karhunen

        Kyllä toimii, kiitos paljon vinkistä.

        Kun pahin ongelma on nyt saatu korjattua, niin mites on, onnistuisko tuo mainitsemani mahdollisen toisen rivin lisäsisentäminen jotenkin CSS:llä vai vaatiiko jo ohjelmointia?


      • sisennys
        Jarkko Karhunen kirjoitti:

        Kyllä toimii, kiitos paljon vinkistä.

        Kun pahin ongelma on nyt saatu korjattua, niin mites on, onnistuisko tuo mainitsemani mahdollisen toisen rivin lisäsisentäminen jotenkin CSS:llä vai vaatiiko jo ohjelmointia?

        esim: {text-indent:20px}

        Tuota nyt voisi jotenkin yrittää viritellä. En tiedä onko sääntöjen mukaista mutta ainakin IE:ssä toimii myös miinus (-) merkkiset sisennykset.

        Toimisi ainakin jos nuo sinun linkit olisivat erillisiä kappaleita ja kappaleen väliä säätäisi seuraavasti:



        Kuten sanoin, voipi olla hieman epävalidia ;))

        ------------------
        Tällä kokeilin:
        ------------------




        p {text-indent: -20px}






        This is some text in a paragraph
        This is some text in a paragraph


        This is some text in a paragraph
        This is some text in a paragraph
        This is some text in a paragraph
        This is some text in a paragraph






        ------------------

        http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_text-indent


    • Poista -tägit (huonoa koodausta joka tapauksessa tällaisessa) ja lisää CSS-koodiin

      .scroll_raati a { display: block; text-indent: -0.5em; padding-left: 0.5em; }

      Jippona on se, että asetetaan negatiivinen 1. rivin sisennys, esim. puoli em-yksikköä, ja samansuuruinen vasen täyte. Nettovaikutus on 1. rivin osalta nolla ja muiden rivien osalta se, että ne on sisennetty esim. tuon puolen em:n verran.

      Sisennyksen tulisi olla niin suuri, että se ei näytä virheeltä eli että se on selvästi _tarkoitettu_ sisennys. Siksi muutama pikseli ei riitä, varsinkaan kun pikselin koko esimerkiksi nykyaikaisessa laatunäytössä sen natiivitilassa on varsin pieni. Ja fiksuahan on asettaa tällaiset asiat suhteessa fonttikokoon eikä pikseleinä.

      • Jarkko Karhunen

        Kiitos tästä vinkistä, tämä oli juuri se mitä kaipasin. Näyttäisi toimivan hyvin (toiveiden mukaisesti) myös silloin, kun nimi jakautuu kolmannellekin riville. IE7 näyttää jakavan yhden valmistajanimen noin pitkäksi.

        Testasin hommaa IE7:lla, Opera 9.52:lla, Google Chromen betalla ja Firefox 3.01:llä ja jostakin syystä ainoastaan Firefox käyttäytyy näin:

        Kun klikkaan valmistajan nimeä, pitäen hiiren nappia alhaalla, valmistajaluettelon alareunaan ilmestyy vaakavierityspalkki. Se häviää kyllä kun hiiren napin normaalisti löysää, mutta tietyllä lailla kikkailemalla (nappi pohjassa vedä kursori pois listan päältä) palkki jää näkyviinkin. Mistähän tuo johtuu ja olisiko siihen lääkettä, vaikka ongelma ei vakava olekaan?


      • Jarkko Karhunen kirjoitti:

        Kiitos tästä vinkistä, tämä oli juuri se mitä kaipasin. Näyttäisi toimivan hyvin (toiveiden mukaisesti) myös silloin, kun nimi jakautuu kolmannellekin riville. IE7 näyttää jakavan yhden valmistajanimen noin pitkäksi.

        Testasin hommaa IE7:lla, Opera 9.52:lla, Google Chromen betalla ja Firefox 3.01:llä ja jostakin syystä ainoastaan Firefox käyttäytyy näin:

        Kun klikkaan valmistajan nimeä, pitäen hiiren nappia alhaalla, valmistajaluettelon alareunaan ilmestyy vaakavierityspalkki. Se häviää kyllä kun hiiren napin normaalisti löysää, mutta tietyllä lailla kikkailemalla (nappi pohjassa vedä kursori pois listan päältä) palkki jää näkyviinkin. Mistähän tuo johtuu ja olisiko siihen lääkettä, vaikka ongelma ei vakava olekaan?

        Kiehtovan outo ilmiö, johon tekisi mieli paneutua, mutta aikataulut eivät oikein salli. Toisaalta en olisi kovin huolissani: ongelma on lähinnä esteettinen. Ilmeisesti Firefox jostain syystä analysoi, että aktiivisessa tilassa (”klikattuna”) linkkiteksti on vähän leveämpi kuin muuten, mikä luo vaakavierityspalkin tarpeen.

        Huomasin kuitenkin pari ongelmaa, jotka mielestäni kannattaisi korjata. Sivulla väitetään koodauksen olevan UTF-8, HTTP-otsakkeissa (ks. esim. palvelun http://www.rexswain.com/httpview.html avulla) taas ISO-8859-1, joka vastannee todellisuutta. Ristiriitatilanteissa HTTP hakkaa metatägit, mutta silti asia kannattaa korjata. Lisäksi alussa on DOCTYPE, jonka mukaan merkkaus on HTML 3.2:ta, jota se varmasti ei ole. Firefoxin tämä näyttää saavan ns. yhteensopivuustilaan eli quirks-tilaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1728
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1069
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      900
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      871
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      840
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      754
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe