70-luvun Savossa heikkolahjaisia sanottiin vajakeiksi. Onko termi vasta nyt saapunut Helsinkiin, vai missä se on menossa?:O
Mikä on vajakki?
23
1457
Vastaukset
saapuneet palstalle.
- Aatami
...totistaa paekkasa pitäväks henkilökohtasella läsnäolollanj. Empä tuota tosiaankaan uo tällään palstalla paljon aekaa viettännä aekasemmin, mitä nyt vähän rantom löörkinkiä harrastanna.
- Äimän Käk
Aatami kirjoitti:
...totistaa paekkasa pitäväks henkilökohtasella läsnäolollanj. Empä tuota tosiaankaan uo tällään palstalla paljon aekaa viettännä aekasemmin, mitä nyt vähän rantom löörkinkiä harrastanna.
ei paljoo vakkauta...
- u2T
vajakki sanalla korostamme ateismin älykkyyttä, vajakki on uskovainen ihminen
- Ruskaa pakkasella
60-luku on just nyt in ja seuraavaksi tulee tietenkin taas 70-luvun nostalgionanointi.
Täällähän ollaan siis suorastaan aikaamme edellä tässä loputtomassa kierrätyksessä.
Ja vanhan kierrätyksestä puhuttaessa muistuu mieleen, miten 60-70 -luvuilla paikkakunnallamme hoettiin jatkuvasti, että JEESUS TULEE PIAN!! Sellaisia julisteita oli liimailtu joka paikkaan. Ja todella hienostihan tuo sitten tuli. Edelleenkin sitä samaa pitää kierrättää.- Anonyymi
<< Ja vanhan kierrätyksestä puhuttaessa muistuu mieleen, miten 60-70 -luvuilla paikkakunnallamme hoettiin jatkuvasti, että JEESUS TULEE PIAN!! Sellaisia julisteita oli liimailtu joka paikkaan. >>
Ei tosiaan näkynyt jeesuksia 60- tai 70-luvuilla. Eikä muuten näkynyt myöskään 2000-luvulla. Ihan niin kuin hihasta vedettynä veikkauksena heitän, ettei sitä jeesusta nähdä myöskään 2020-luvulla. Oikeastaan mitä tässä välissä on tapahtunut, niin on se, ettei enää läheskään niin moni edes kuvittele, että tuollainen jeesus olisi tulossa. Vielä 60-luvulla siihen varmasti uskottiinkin kohtalaisen yleisesti, vielä 2000-luvullakin uskovia oli reilusti, mutta heidän määrä on kyllä Suomessa sukeltanut sen jälkeen. Enää ei vaan ole modernin yhteiskunnan älyllisen tason mukaista uskoa saunatonttuihin tai nurkissa hihhuloiviin jeesuksiin. Nykyisellään tuollaista "Jeesus tulee" -hihhulointia pidetään marginaalisena ja typeränä. Sen verran yhteiskunta on kehittynyt tässä välissä. Ja tosiaan, väitän, että suurin muutos on tapahtunut viimeisten 20 vuoden aikana, jona aikana uskomisesta on tullut yhteiskunnallisesti arveluttavaa hihhulointia kun se vielä sitä ennen oli ikään kuin normi, että uskovia ainakin oli paljon (vaikkei 90-luvullakaan tietenkään läheskään kaikki - tai edes puolet - uskoneet johonkin Jeesuksen paluisiin tms. hölmöilyihin).
<< Edelleenkin sitä samaa pitää kierrättää. >>
On niitä lappuja sähkötolpissa vieläkin, mutta toki vähenevässä määrin kun ei ole enää hihhuleita niitä liimaamaan. Kierrättämisessä on tietysti se etu, ettei tarvitse maksaa uusista julisteista kun vanhat kelpaa edelleen, mutta tyhjät lupailut kääntyy itseään vastaan.
- Ateisti Atte
voin ainakin vahvistaa, että vajakki tunnettiin Hämeessä jo 80 luvulla ainakin...
- Hillin Kumo
Luulin, et nää Eniron antipalvelimet on pienen rapakon takana.
- vastaaja x
jokin mikä on uponnut kirjoitustensa kanssa syvälle suohon, Suomen valtion rajojen sisäpuolella..?
- ettekö tienneet?
Valio on tuonut markkinoille uuden jakin maidosta valmistetun jugurtin, jonka tuotemerkki on Vajakki. On tosi hyvää ja terveellistä.
PS savolaiset ovat himmeitä!- Anonyymi
Se joka tuota sanaa käyttää muista on itse vajakki..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt on kyllä "laatu"nosto reilun kymmenen vuoden takaa. Kerta kaikkiaan.
Ei. Se ei tee toteajasta vajakkia, jos joku muu ei osaa ajatella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se joka itse sanoo on itse se, oikean vajakin lausahdus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se joka itse sanoo on itse se, oikean vajakin lausahdus.
on itse se,
- Anonyymi
Tosiaan, vajakki tai sen käännös tarkoittaa uskovaista suomen lisäksi ainakin englannin ja italian kielillä.
- Anonyymi
Savolaaset lukivatte jo kivakautella Ruamattua ja nimittelit toisiaa vajakeiksi. Siten hyö tunsivat olevansa tasavertaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Savolaaset lukivatte jo kivakautella Ruamattua ja nimittelit toisiaa vajakeiksi. Siten hyö tunsivat olevansa tasavertaisia.
Savolaiset keksivät Raamatun jo silloin, kun kukaan ei edes osannut lukea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Savolaiset keksivät Raamatun jo silloin, kun kukaan ei edes osannut lukea.
Onneks Raamatussa on riettaita kuvvii!
- Anonyymi
Saauai Suomeen 16 vuotta sitten Ruotsista Johanna Vartiaisen mukana
- Anonyymi
Itekseen lukemassa Vartiotornija, kristitty tuossain
https://www.youtube.com/watch?v=bT7Hj-ea0VE - Anonyymi
Vajakki on 40 äitinsä helmoissa loisiva mies.
- Anonyymi
Ateistiperheessä helmat ovat isällä ja äiskä käy raksalla töissä haalareissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ateistiperheessä helmat ovat isällä ja äiskä käy raksalla töissä haalareissa.
Uiuiui, nyt vedit terävän;-D
Loistavaa!
Olemme hyvin otettuja, kun viitsit valistaa meitä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401380Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981335Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891225- 1091095
- 191031
- 641015
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833