Matt 15:24-27
24
Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö".
25
Mutta vaimo tuli ja kumarsi häntä ja sanoi: "Herra, auta minua".
26
Mutta hän vastasi ja sanoi: "Ei ole soveliasta ottaa lasten leipää ja heittää penikoille".
27
Mutta vaimo sanoi: "Niin, Herra; mutta syöväthän penikatkin niitä muruja, jotka heidän herrainsa pöydältä putoavat".
Vaatii uskoa, että ymmärrämme Herran aterioivan
meidän pakanain kanssa! Sillä Jeesus on Israelin
Kuningas. Niinpä vaatii suorastaan järjettämyyttä,
uskoa, että Jeesus KORVAISI Israelin lapset meillä
pakanoilla, koiranpennuilla.
Israelilaisilla on sapattiaterialla yksi paikka
täyttämättä, katettuna. Se on Messiasta varten.
Tulee vielä päivä, että Jeesus Nasaretilainen
on se Messias. Peite on vielä silmillä - "voiko
Nasaretista tulla mitään hyvää?".
He kun tuijottavat LAIN KIRJAIMEEN ja laissa
sanotaan, että Messias tulee Betlehemistä.
"Avartukaa!"; tuo Paavalin huudahdus olisi tarpeen.
JEESUS = JUMALAN LÄSNÄOLO
Jes 7:11-15
11
"Pyydä itsellesi merkki Herralta, Jumalaltasi, pyydä alhaalta syvyydestä taikka ylhäältä korkeudesta".
12
Mutta Aahas vastasi: "En pyydä enkä kiusaa Herraa".
13
Siihen hän lausui: "Kuulkaa, te Daavidin suku, eikö se riitä, että te ihmiset väsytätte, kun vielä minun Jumalanikin itseenne väsytätte?
14
Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.
15
Voita ja hunajaa hän syö siinä iässä, jolloin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän;
Aahas pelkäsi syystäkin, kun Syyrian kuningas
jälleen kerran pyrki valloittamaan Jerusalemin.
Merkillistä, että Herra lohdutti ja rohkaisi tätä
vapisevaa Juudan kuningasta ennustuksella
Jeesuksesta, "Juudan Leijonasta" (Ilm 5:5).
Aahas uskoi ja niin hän sai kokea Jumalan
läsnäolon kaikkivoipaisuuden. Jo edeltä.
"Immanuel"-nimestä hän ymmärsi. Sillä se nimi
merkitsee: Jumala meidän kanssamme, luonamme.
Jeesuksen ruumiin kautta Jumala on läsnä.
Ja me olemme sisällä kaikkeinpyhimmässä
Hänen ruumiinsa kautta, uskossa.
Hepr 10:19-23
19
Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
20
jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
21
ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija",
22
niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;
23
pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;
Aahas ei tohtinut edes pyytää merkkiä, mutta se
annettiin - Jumalan läsnäolon tuoma turva.
Immanuel; Jumala Meidän Kanssamme.
Meillä uudenliiton uudestisyntyneillä tuo merkki,
sinetti on ihan sisäsyntyisesti.
Ef. 1:13
Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
Matt 1:23
"Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
Matt 1:23
-- Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel -- se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme. [Jes. 7:14 ].
Jeesus = Jumalan läsnäolo
4
82
Vastaukset
- Ali_fariseus_0
Matt. 13:58
Ja heidän epäuskonsa tähden hän ei tehnyt siellä monta voimallista tekoa.
Koiranpennun usko ... Matteus 15.
Kanaanilaisnaisen usko
21 Lähdettyään sieltä Jeesus meni Tyroksen ja Sidonin seudulle. [15:21-28: Mark. 7:24-30]
22 Siellä muuan kanaanilainen nainen, sen seudun asukas, tuli ja huusi: "Herra, Daavidin Poika, armahda minua! Paha henki vaivaa kauheasti tytärtäni." [Matt. 1:1 ]
23 Mutta hän ei vastannut naiselle mitään. Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät: "Tee hänelle jotakin. Hän kulkee perässämme ja huutaa."
24 Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten." [Matt. 10:6 ]
25 Silti nainen tuli lähemmäs, heittäytyi maahan Jeesuksen eteen ja sanoi: "Herra, auta minua!"
26 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille."
27 "Ei olekaan, Herra", vastasi nainen, "mutta saavathan koiratkin syödä isäntänsä pöydältä putoilevia palasia."
28 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Suuri on sinun uskosi, nainen! Tapahtukoon niin kuin tahdot." Siitä hetkestä tytär oli terve. [Matt. 8:10,13]
Lupaus Jumalan läsnäolosta - - Jesaja 7.
Hänen nimensä on Immanuel
10 Herra puhui jälleen Ahasille ja sanoi hänelle:
11 "Pyydä Herralta, Jumalaltasi, todisteeksi merkki, pyydä vaikka tuonelan syvyydestä tai taivaan korkeudesta."
12 Mutta Ahas vastasi: "En pyydä. En pane Herraa koetukselle." [2. Moos. 17:2 ]
13 Niin Jesaja sanoi: "Kuule siis, sinä Daavidin kuningassuku! Eikö riitä, että te loputtomiin koettelette ihmisten kärsivällisyyttä, kun haluatte koetella vielä Jumalan, minun Jumalani, kärsivällisyyttä?
14 Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt* tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel*. [Käännös "neitsyt" perustuu Septuagintaan. Hepreankielisen alkutekstin alma merkitsee 'nuori nainen'. Nimi Immanuel merkitsee 'meidän kanssamme on Jumala'.] [Matt. 1:23]
15 Pelkkää maitoa ja hunajaa tämä lapsi saa syödä siihen asti kun hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän.
16 Mutta ennen kuin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän, autioituvat ne maat, joita sinä nyt pelkäät noiden kahden kuninkaan vuoksi. [2. Kun. 15:29, 16:9]
17 Herra lähettää sinulle ja kansallesi ja omalle suvullesi ajan, jollaista ei ole ennen koettu, ei sitten sen päivän, jolloin Efraim erosi Juudasta -- hän lähettää Assyrian kuninkaan. [1. Kun. 12:16]
Ali - muikkumies
Kuka kansa ensimmäisenä keksi olevansa Jumalan valittu kansa??
Tässä tietoa , miten eri uskontoryhmistä on koottu raamattu historialisten löytöjen valossa.
http://uskoitseesi.blogs.fi/2008/09/09/oliko-kristinusko-aluksi-avoimen-laehdekoodin-uskonto-4703557 - Immanuel...
Evankelista Matteus vetoaa Jesajan kirjan ennustukseen 7:14, mutta käyttää sitä VT:n kreikankielisen käännöksen Septuagintan mukaisesti. Heprealainen alkuteksti ei puhu mitään neitsyestä (betulah hepreaksi), vaan ainoastaan nuoresta naisesta (alma), joka tulee raskaaksi saaden pojan. Jesajan profetian historiallinen tilanne luvussa 7 oli syyrialaisten sotaretki, jolloin syyrialaiset hyökkäsivät pohjoisvaltakunnan alueelle ja uhkasivat myös Juudaa (744 eKr.). Jesaja esitti ennustuksen Herran antamana merkkinä: ennen kuin poika olisi noin 7-13 vuotias Juudan vihollisista tulee loppu. Ennustus oli tarkoitettu nimen omaan tuohon historialliseen tilanteeseen eikä esittelemään jotain 700 vuoden päässä olevaa tapahtumaa.
"Herra antaa teille merkin: nuori nainen tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel. - - Ennen kuin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän, autioituvat ne maat, joita sinä nyt pelkäät noiden kahden kuninkaan vuoksi".
Jesajan ennustukset eivät toteutuneet, Jesaja erehtyi. Mutta Matteuksen mukaan Jesajan profetia ei silti jäänyt unohduksiin, vaan se toteutui uudella tavalla, radikaalisti uudelleen tulkittuna. Matteuksen teologiassa tämä Jesajan profetia saa uuden ja erilaisen täyttymyksen toisenlaisessa historiallisessa tilanteessa, mutta kreikankielisen käännöksen mukaisesti. Tarkoitus on korostaa Jeesuksen pyhyyttä sekä toisaalta saada Jeesus Daavidin jälkeläiseksi kristologisen motiivin tähden (Messiaan eli voidellun uskottiin olevan Daavidin sukua). Matteuksen evankeliumin syntykertomuksessa ei silti esitetä millään tavalla Jeesuksen olevan pre-eksistentti (ennalta ollut) Jumala, jopa maailman Luoja, joka inkarnoituu ihmiseksi.
Jesajan "kautta" tullut "Jahven lupaus" oli, että pysy rauhallisena, älä pelkää, sillä Syyrian Resinin ja Israelin Pekahin suunnitelmat eivät toteudu. Lisäksi Jahve lupasi Ahasjan aikana eläneen nuoren naisen (alkuteksti ei puhu neitsyestä, vaan nuoresta naisesta) synnyttävän Immanuel-nimisen pojan, jonka aikana pelastuksen aika (maito ja hunaja ovat pelastuksen ajan ruokaa) toteutuu. Se pelastus tulee siinä, että Ahasjan pelkäämät kaksi maata autioituvat (7:13-17). Jahve lähettää Juudalle ja Ahasjan suvulle - ei suinkaan synneistä pelastavaa vapahtajaa joskus satojen vuosien päästä, vaan Assyrian kuninkaan (jollaisia ei ollut enää Jeesuksen aikaan). Mitään varauksia tai ehtoja koskien Ahasjan elämän hurskautta ei tehty. Jeesustahan ei muuten Immanueliksi koskaan nimitetty.
Mutta miten kävi Ahasjalle ja Juudalle - ihan päinvastoin! Raamatun 2. Aikakirjasta voidaan lukea 28:1-21 kuinka Syyria hyökkäsi Juudaan ja Israelin kuningas Pekah yhdessä päivässä tappoi 120 000 Juudan sotilasta (syyksi kronistinen teologia esittää tyypillisesti sen, että Ahasja ei "tehnyt sitä, mikä on oikein Herran edessä"). Myös Israelin kuninkaan käsiin Ahasja joutui. Lisäksi Assyrian kuningas Tiglatpileser hyökkäsi Juudaa vastaan eikä auttanutkaan Ahasjaa, kuten Ahasja oli pyytänyt tältä apua. Jesajan ennustukset luvussa 7 epäonnistuivat ja raukesivat. Ps. 140:3
(140:4) Heidän kielensä on terävä kuin käärmeen kieli, kyyn myrkkyä heillä on huulillaan. (sela) [Room. 3:13]
Sokaistuneet eivät tajua sanomaa - Jes 29:9-16
9 Ihmetelkää ja typertykää, sokaistukaa ja jääkää sokeuteenne! Juopukaa -- muusta kuin viinistä, hoippukaa -- muusta kuin väkevistä juomista!
10 Sillä Herra on vaivuttanut teidät raskaaseen horrokseen ja sokaissut teidän silmänne, profeettanne, ja verhonnut teidän päänne, näkijänne. [Room. 11:8]
11 Jokainen profeetan näky on teille kuin sinetöity kirjakäärö. Jos se ojennetaan lukutaitoiselle ja sanotaan: "Lue tämä", hän vastaa: "En voi, kun se on suljettu ja sinetöity." [Ilm. 5:1]
12 Jos taas käärö annetaan lukutaidottomalle ja sanotaan hänelle: "Lue tämä", hän vastaa: "Enhän minä osaa lukea."
13 Herra sanoi: -- Koska tämä kansa lähestyy minua vain suullaan ja kunnioittaa minua vain huulillaan, koska sen sydän on vetäytynyt minusta kauas ja koska sen kuuliaisuus minua kohtaan on vain opittujen ihmiskäskyjen noudattamista, [Mark. 7:6,7]
14 niin minä teen uudelleen tälle kansalle ihmeellisiä, hämmästyttäviä ihmetekoja, ja sen viisaiden viisaus häviää ja sen ymmärtäväisten ymmärrys katoaa.
[Jes. 44:25; Ob. 8; 1. Kor. 1:19]
15 Voi niitä, jotka kätkeytyvät Herralta salatakseen suunnitelmansa, niitä, joiden teot piilevät pimeydessä ja jotka sanovat: "Kukapa meidät näkisi, kukapa meidät tuntisi!"
[Job 24:15; Ps. 10:11; Hes. 8:13]
16 Voi teidän kieroutuneita ajatuksianne! Eikö savenvalaja muka ole saveaan kummempi? Sanooko teos tekijästään: "Ei hän ole minua tehnyt"? Sanooko luomus luojastaan: "Ei hän mitään ymmärrä"?
[Jes. 45:9; Jer. 18:6; Viis. 12:12; Room. 9:20]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1861850
- 1121016
- 97912
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20717- 52684
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42578Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174536Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä28534Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;199473