Kotiolutta tekemässä.

Ohrapirtelö.

Moro!
Pistäkäähän joku alan tyyppi hyvä resepti miten tulee kunnollista kotibisseä! Aikoinaan muistan appiukon tehneen hemmetin hyvää olutta kotona mut kun ukko on siirtynyt "yläkertaan" niin en voi apuakaan silt pyytää. Eli tarkoitus olisi saada jotain 6-8 volttista, ilman suurempia operaatioita ja mielellään hiilihappoja siihen Sitten vois ottaa huurteisen omaa olutta fudismatsin kera kotonaan. Eli jos jollain vaan on joku iisi hyvä ohje niin otan vastaan. Tattis.. ja ykkösellä!

7

2259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisi noin

      helppoa aika moni tekisi oluet itse. Valitettavasti totuus on hieman erilainen. Suosittelen marssimaan viini ja oluttarvikkeita myyvään liikkeeseen. Sieltä saat tarvittavat välineet ja opastusta asiaan. Tästä huolimatta homma voi mennä reilusti reisille. Kokeilemalla oppii, mutta pienien erien tekeminen on vaiketa niin, että laatu oli juotavaa ja säilyvyys edes muutaman kuukauden. Kotikalja onnistuu helpommin ja siihen löytyy myös apuja alan kaupoista.

    • orthex-sanko

      Yllättävän vaikeaa jos vertaa kotiviinin valmistukseen. Vinkussa ei tarvitse leikkiä hiilihappojen kanssa, ne kun pyritään poistamaan tuotteesta täysin.

      Osta kaupasta uutepakkaus ja seuraa ohjeita. Taito kehittyy ajanmyötä. Saat varautua siihen, että homma haukkaa useamman kerran. Itselle sai riittää yksi kokeilukerta.

    • löytynee

      tuolta löytyy sangen hyviä ohjeita edistyneille ja amatööreille oluenpanijoille, eli osoitteeseen http://kotiolut.hobby-site.com/ valmispakkauksista kannatanee aloittaa, ainakin minä teen niin, pian.

    • tehnyt oon

      Itse oon tehnyt paljonkin tällä tavalla: Kaupasta hakemaan uute, itse pidän eniten finlandiasta mutta myös coopers kelpaa. Liuota uute kattilalliseen kuumaa vettä ja sekoita sekaan kilo sokeria, jonka jälkeen lisää vettä esimerkiksi suihkun hanasta jotta nesteeseen tulee mukaan happea. Laske vettä niin paljon että kokonaismäärä on n. 24l. Vettä lisätessä ota hanasta sen lämpöistä vettä kokonaisvedenlämpötila on n. 40c
      Odota hieman että nesteen pinnalla oleva vaahto laskeutuu ja lisää paketin mukana tullut hiiva. Anna käydä n. 5-7 päivää huoneenlämmössä.
      Kaupasta saa myös kruunukorkkeja ja korkituskone, niiden käyttö on suositeltavaa. Kun olet pessyt tyhjät olutpullot kaada jokaiseen teelusikallinen sokeria ja olut päälle ja korkki kiinni.
      Anna oluen seistä huoneenlämmössä viikko ja siirrä kylmään, odota vielä viikko jos maltat.
      Kun kaadat olutta pullosta, tee se varovasti koska pohjalla on sakkaa. Ja ei muuta kuin nauttimaan!

      • Täysin tietämätön

        Mutta onko sokerin käyttö kotioluen valmistuksessa sääntö vaiko poikkeus? Jollei halua korkeaa alkoholiprosenttia (jos se on sokerin lisäämisen syy), vaan pyrkii reinheitsgebotiin vai mikä se oli, so. maltaat, humalat, vesi ja hiiva, niin tuleeko kotioluen rakennussarjoista edes lähes vastaavaa, vai nälkiintyykö hiivaraukka pulloissa...?


    • soppa70

      käymis sankoon 3 kg sokeria. finlandia kalja satsi purkki lämpenemään kuuman veden alle.kaadetaan sokerin päälle hanasta kuumaa vettä päälle n.3-4 litraa,sekoitetaan.sitten hanasta n.20-23 asteista vettä päälle,siten että kokonais määrä on 25 litraa sekä lisäksi humalan kukkia noin 3 täyttä kukkaa(kuivia ).astian sisällön läpötila ei saa ylittää 25 astetta ! käymään lämpimään alle 25 astettan.5-7 päivää selviää ominais paino mittarilla.käynnin jälkeen (käytän 2 litran pulloja. sokeria pohjalle 6 tee luskallista,sitten lämpimään,kun pullo on kova n.viikon päivät sitten kylmään tasoittumaan 2-3 päivää.ja ei kun juomaan.alkoholi prosentit ovat n. 6 prosenttista.tätä olen tehnyt aina vuodesta 1988 asti ja hyvää on ollut,parempaa kuin kaupan kaljat !

      • mäskiläski

        Voi olla joo parempaa kuin kaupan kaljat, mutta oluisiin en lähtis vertaamaan. Kaveri pehtaa humalien kanssa ja kuitenkin punkee käymisastiaan kilokaupalla sokeria. Juu kyllä tolla reseptillä kiljua saa, mutta jos olutta hauaa, niin sitten unohdetaan sokerit ja laitetaan enemmän uutetta. Taas jos halutaan oikein hyvää olutta, niin ruvetaan mäskäämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe