Ostettiin talo tasan 2 vuotta sitten hinta 200k euroa, lainaa otettiin 160k euroa. Siihen otettiin korkokatto 7 vuodeksi eteenpäin ja korko ei siis nouse tänä aikana yli 4.3 prosentin. hintaa tuolla katolla oli 4300 euroa.
Sitä en tiedä kannatteeko se loppupeleissä, mutta tieto ettei tule maksujen nousua tuntuu hyvältä.
Laskekaapa joku näppärä, paljon nyt tulee hyötyä per kuukausi tuolla korkokatolla.
Ja millainen on teidän korkokatto?
Onko teillä korkokatto
26
2617
Vastaukset
- Olla ei ole
Korko nyt 5,3% velka 82000€ jäljellä 2-vuotta sitten otettu velka oli 115000€...
Primen mukaan noussut ,mut tuntuu aika kovalta 4300€ maksaa korko katosta.
Itsellä kova tahti maksaa velkaa ja olis reservissä lyhentää vaikka huomenna 20000€ pois jos siltä tuntuu eli en katsonut sitä kattoa olleenkaan järkeväksi omalla kohdalla.
Jos se katto olisi ollut 3,5% luokkaa niinkuin joillain on niin se olisi varmasti ollutkin jo järkevää ,mut uskon et jos tää hiipuu niin hissukseen korot laskee...
Mut turvaa varmasti antaa teille ja se on tärkeintä et säilyttää hyvänolon tuntee muuten repeää pelihousut jos näitä asioita ressaa... - Ensiasunnon valtias
Otin halvimman mahdollisen 5 vuoden korkokaton 5,45 prosenttiin keväällä lainalleni kun perstuntuma oli juuri tämän hässäkän syntyminen, mikä taloudessa nyt on. Ehdin sopivasti ostaa katon juuri ennenkuin korot pompsahtivat.
Laskin että kaupantekijäiseksi saadun vuoden kiinteän koron kanssa maksaa itsensä takaisin jo 2 vuodessa jos korko pysyy tämän päivän tasolla. Tein siis kyllä ihan mainiot kaupat juuri oikeaan aikaan.
En viitsi laskeskella teidän korkokattonne lukuja, mutta talouden myrsky on näkemykseni mukaan vasta korkeintaan puolivälissä ja siksi onnittelen teitä siitä että on katto suojana! Vaikka sille ei tulisikaan kovaa käyttöä niin maksettu hinta on silti hyvin edullinen sijoitus mielenrauhaan.
Muistutus vielä kaikille että pankilla kuitenkin on oikeus vaatia ennenaikaista lainan maksua tietyissä tilanteissa. Toivottavasti Suomessa ei enää nähdä tällaista tilannetta.
Lukekaahan ne lainasopimukset huolellisesti vielä että tiedätte varmasti mihin olette nimenne laittaneet!- kyllä löytyy
On korkokatto. Korko ei nouse marginaalin kanssa yli 5,6 %. Lainaa jäljellä 88 000 e. Korkokatto maksetaan lainanlyhennyksen yhteydessä, eli 5 vuoden ajan marginaali 0,3 % isompi. Ja vielä kun tuosta saa osan ensiasunnon verovähennyksenä takaisin, kun korkokatto sisällytetty marginaaliin, ei tunnu niin pahalta.
- ei kannata....
mutta jos sillä korkokatolla nukkuu yönsä paremmin niin ehkä ollut sen arvoista.Minä olisin hukannut korkokatolla tämän vuositúhannen aikana yli 12000 euroa.Käytin sen mielummin muuhun.
- Rahan diskontaaja
Korkokattohan ei nyt varmasti ole pankeille tappiollinen tuote. Eli ei ole korkokattoa.
Otettiin 2003 lainaa, jos korko olisi po. vuonna noussut yli 3% olisi voitettu. Nyt saisi nousta yli 15% niin sitten vasta kannattaisi meille ja vielä tässä laskelmassa ei ole rahan arvoa diskontattu. - ??????????????
Meidän korkokattomme on, tai siis "suojautuminen" on velkaantua vain sopivasti, siis suhteessa tulotasoon.
Eli ensiasuntolainan takaisinmaksu n. 10-15 v. ja puolison mahdollinen työttömyys ei saa häiritä, edes ylimääräisiä lainanlyhennyksiä.
Lainakustannus = kokonaiskorko velalle tulee tällä ideologialla olemaan erittäin kohtuullinen.- Ensiasunnon valtias
Itse ajattelen korkokaton ennemminkin tuottavana sijoituksena kuin suojautumiskeinona. Ei itsellänikään olisi suuria ongelmia maksaa vaikka 20% korkoa, mutta näin korkokaton keinona jolla voin yksinkertaisesti säästää rahaa (ja sain hieman sitä mielenrauhaa tietysti lisäksi).
Tavoitteena on säästää rahaa ja laittaa se tuottamaan lainan korkoa paremmin tuon katon voimassaoloajan, ja jos katon loppuessa korkotaso on korkealla, maksaa koko loppulaina rönttänä pois niillä säästöillä.
(Tällä hetkellä tavoitteet ovat edellä aikataulusta reilustikin kun johdannaisilla tienaan jenkkimarkkinoiden romahduksesta enemmän kuin palkkatöistä, sääli vaan että laskusta on odotettavissa murheita sitten myöhemmin, kaikille). - ???????????????
Ensiasunnon valtias kirjoitti:
Itse ajattelen korkokaton ennemminkin tuottavana sijoituksena kuin suojautumiskeinona. Ei itsellänikään olisi suuria ongelmia maksaa vaikka 20% korkoa, mutta näin korkokaton keinona jolla voin yksinkertaisesti säästää rahaa (ja sain hieman sitä mielenrauhaa tietysti lisäksi).
Tavoitteena on säästää rahaa ja laittaa se tuottamaan lainan korkoa paremmin tuon katon voimassaoloajan, ja jos katon loppuessa korkotaso on korkealla, maksaa koko loppulaina rönttänä pois niillä säästöillä.
(Tällä hetkellä tavoitteet ovat edellä aikataulusta reilustikin kun johdannaisilla tienaan jenkkimarkkinoiden romahduksesta enemmän kuin palkkatöistä, sääli vaan että laskusta on odotettavissa murheita sitten myöhemmin, kaikille).Vai että korkokatto on sijoitus, hmm... paitsi jos sinulla on Bullet-laina niin keskustelun voi lopettaa tähän.
Mutta jos ei, niin tuo on "hölmöläisen peitto" eli sijoitat lainarahalla, siis maksat korkoja ja yrität saada tuottoa enemmän kuin kuluja. Mutta niinhän sanoitkin että tavoitteena olisi säästää = olla lyhentämättä velkapääomaa "maksimi"vauhdilla ja sijoittaa, ja vieläpä tuottoisasti.
Oletko laskenut kuinka korkea tuottoprosentti (pääomaverot vähennettynä) pitää olla, että se ylittää JATKUVASTI ja VARMASTI sijoitettavilla rahoilla tehdyn ylimääräisen lainanlyhennyksen tuoman TAKUUVARMAN tuoton?
ps. pelkkä velkapääoman korkoprosentti vähennettynä valtion korkotuella ei riitä vertailuun. Tulisi laskea myös nopeutuneesta takaisinmaksusta aiheutuva korkosäästö. - Ensiasunnon valtias
??????????????? kirjoitti:
Vai että korkokatto on sijoitus, hmm... paitsi jos sinulla on Bullet-laina niin keskustelun voi lopettaa tähän.
Mutta jos ei, niin tuo on "hölmöläisen peitto" eli sijoitat lainarahalla, siis maksat korkoja ja yrität saada tuottoa enemmän kuin kuluja. Mutta niinhän sanoitkin että tavoitteena olisi säästää = olla lyhentämättä velkapääomaa "maksimi"vauhdilla ja sijoittaa, ja vieläpä tuottoisasti.
Oletko laskenut kuinka korkea tuottoprosentti (pääomaverot vähennettynä) pitää olla, että se ylittää JATKUVASTI ja VARMASTI sijoitettavilla rahoilla tehdyn ylimääräisen lainanlyhennyksen tuoman TAKUUVARMAN tuoton?
ps. pelkkä velkapääoman korkoprosentti vähennettynä valtion korkotuella ei riitä vertailuun. Tulisi laskea myös nopeutuneesta takaisinmaksusta aiheutuva korkosäästö.Toki tiedän sijoittavani "lainarahalla", mutta raha kun ei ole mitenkään korvamerkittyä muutenkaan niin yhtä hyvin voidaan tällä ajattelutavalla sanoa että ostan ruokani, vaatteeni ja ulkomaan matkani sitten lainarahalla. ;)
Hölmöläisen peitto tai sijoituslaina (halvalla asuntolainan korolla).. Miten sitä nyt sitten haluaakaan kutsua, makuasia...
Tuottoprosentin pitäisi tietysti olla vähintään sama kuin lainan korkoprosentin. Paitsi että pääomatulovero on 28% ja ensiasunnon koroista saa vähentää 30%. Eli jos pääsen edes samaan tuottoon kuin velan korko% niin olen jo hitusen voitolla. Mitään hoitokuluja tai muita en lainasta maksa, eli niitä on turha miettiä laskuihin mukaan.
VARMAA tuottoahan ei ole olemassakaan, mutta hyvin mä vedän silti. ;)
ps. Pelkkä velkapääoman korkoprosentti vähennettynä valtion korkotuella riittää vertailuun. Tulisi laskea myös "hidastetusta" takaisinmaksusta aiheutuva pääomatulo. Pääoma on pääomaa, oli kiinni sitten missä hyvänsä. - ?????????????
Toki tiedän sijoittavani "lainarahalla", mutta raha kun ei ole mitenkään korvamerkittyä muutenkaan niin yhtä hyvin voidaan tällä ajattelutavalla sanoa että ostan ruokani, vaatteeni ja ulkomaan matkani sitten lainarahalla. ;)
Hölmöläisen peitto tai sijoituslaina (halvalla asuntolainan korolla).. Miten sitä nyt sitten haluaakaan kutsua, makuasia...
Tuottoprosentin pitäisi tietysti olla vähintään sama kuin lainan korkoprosentin. Paitsi että pääomatulovero on 28% ja ensiasunnon koroista saa vähentää 30%. Eli jos pääsen edes samaan tuottoon kuin velan korko% niin olen jo hitusen voitolla. Mitään hoitokuluja tai muita en lainasta maksa, eli niitä on turha miettiä laskuihin mukaan.
ps. Pelkkä velkapääoman korkoprosentti vähennettynä valtion korkotuella riittää vertailuun. Tulisi laskea myös "hidastetusta" takaisinmaksusta aiheutuva pääomatulo. Pääoma on pääomaa, oli kiinni sitten missä hyvänsä."Mitään hoitokuluja tai muita en lainasta maksa, eli niitä on turha miettiä laskuihin mukaan."
Perässä roikkuvan velkasi kokonaiskorkokulut pystyt ainakin laskemaan.
Velkainen pääoma on velkainen pääoma... - Ensiasunnon valtias
????????????? kirjoitti:
"Mitään hoitokuluja tai muita en lainasta maksa, eli niitä on turha miettiä laskuihin mukaan."
Perässä roikkuvan velkasi kokonaiskorkokulut pystyt ainakin laskemaan.
Velkainen pääoma on velkainen pääoma...Älä sekoita korkoa ja kuluja keskenään.
Toisekseen minulla ei roiku mikään perässä, päinvastoin, pidän parin kuukauden etumatkaa maksuerissä. Jos sattuu tulemaan jotain yllättävää menoerää tms. niin ei tarvitse panikoida sitten.
Jotenkin et nyt oikein tunnu ymmärtävän koko pääoman käsitettä... - ???????????????
Älä sekoita korkoa ja kuluja keskenään.
Toisekseen minulla ei roiku mikään perässä, päinvastoin, pidän parin kuukauden etumatkaa maksuerissä. Jos sattuu tulemaan jotain yllättävää menoerää tms. niin ei tarvitse panikoida sitten.
Jotenkin et nyt oikein tunnu ymmärtävän koko pääoman käsitettä...Korkokulut ovat kuluja.
Olet velkaa, säästät samalla rahaa, sijoitat sitä, pelaat velkarahalla = roikotat velkaa.
Onko asuntosi sinun vai pankin, onko velkaraha omaa rahaa vai pankin rahaa? - ??????????????
Älä sekoita korkoa ja kuluja keskenään.
Jotenkin et nyt oikein tunnu ymmärtävän koko pääoman käsitettä...Siitä pääomasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vieras_pääoma - Ensiasunnon valtias
Korkokulut ovat kuluja.
Olet velkaa, säästät samalla rahaa, sijoitat sitä, pelaat velkarahalla = roikotat velkaa.
Onko asuntosi sinun vai pankin, onko velkaraha omaa rahaa vai pankin rahaa?Korkokulut ovat kuluja, joo. Kirjanpidollisesti. Mutta jos puhun erikseen korosta JA kuluista, niin eikös tämä silloin sisällä olettamuksen että puhun koroista nimenomaan omana itsenään ja muista kuluista sitten erikseen?
Olen velkaa. Säästän samalla rahaa. Sijoitan sitä. "Pelaan" velkarahalla. Kaikki nämä ovat aivan totta.
"Roikotan velkaa" = pystyisin maksamaan lainan nopeamminkin pois... Sekin on totta.
Mutta miksi tämä sinusta on ongelma? Jos pystyn saamaan tälle "roikkuvalle" rahalle paremman tuoton kuin mitä maksan siitä korkoa, miksi en tekisi niin?
Muuta: Asunto on minun. Se on vakuutena pankista saamalleni luotolle. Asunto ei ole pankin. Sitten siitä voi tulla pankin jos rikon tiettyjä lainan sopimusehtoja.
Velkaraha sanana kertoo jo rahan luonteen ja omistussuhteen. Sitä ei varmaankaan tarvitse selittää?
Itselläsi on myös asuntolainaa, kuten aiemmin mainitsit. Koetko itse että syöt pankin omistamaa ruokaa, puet pankin vaatteita (jos olet ostanut ne lainanoton jälkeen) ja tankkaat autosi pankin bensalla?
Jos et, niin miksi et? Kyse on täysin samasta asiasta kuin tuossa minun "en maksa lainaani niin nopeasti pois kuin pystyn, vaan sen sijaan sijoitan ylimääräiset rahat" -ajattelussani. Sijoituskohde vain on eri. - Ensiasunnon valtias
?????????????? kirjoitti:
Siitä pääomasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vieras_pääomaKiitos, mutta olen opiskellut nuo asiat ihan alan oppilaitoksen penkillä. Antoivat siitä todisteeksi jonkun tittelinkin.
- ???????????????
Kiitos, mutta olen opiskellut nuo asiat ihan alan oppilaitoksen penkillä. Antoivat siitä todisteeksi jonkun tittelinkin.
No sehän selittää.
Kolleegojesi "%*¤&%¤%" tarjouksiin, rahastoihin, salkunhoitohin yms.. törmään yrittäjänä lähes rasittavuuteen asti.
Anteeksi, älä ota tätä itseesi, kohdistan sen vain lähinnä koulutusalasi ajatusmaailmaan. - ????????????
Korkokulut ovat kuluja, joo. Kirjanpidollisesti. Mutta jos puhun erikseen korosta JA kuluista, niin eikös tämä silloin sisällä olettamuksen että puhun koroista nimenomaan omana itsenään ja muista kuluista sitten erikseen?
Olen velkaa. Säästän samalla rahaa. Sijoitan sitä. "Pelaan" velkarahalla. Kaikki nämä ovat aivan totta.
"Roikotan velkaa" = pystyisin maksamaan lainan nopeamminkin pois... Sekin on totta.
Mutta miksi tämä sinusta on ongelma? Jos pystyn saamaan tälle "roikkuvalle" rahalle paremman tuoton kuin mitä maksan siitä korkoa, miksi en tekisi niin?
Muuta: Asunto on minun. Se on vakuutena pankista saamalleni luotolle. Asunto ei ole pankin. Sitten siitä voi tulla pankin jos rikon tiettyjä lainan sopimusehtoja.
Velkaraha sanana kertoo jo rahan luonteen ja omistussuhteen. Sitä ei varmaankaan tarvitse selittää?
Itselläsi on myös asuntolainaa, kuten aiemmin mainitsit. Koetko itse että syöt pankin omistamaa ruokaa, puet pankin vaatteita (jos olet ostanut ne lainanoton jälkeen) ja tankkaat autosi pankin bensalla?
Jos et, niin miksi et? Kyse on täysin samasta asiasta kuin tuossa minun "en maksa lainaani niin nopeasti pois kuin pystyn, vaan sen sijaan sijoitan ylimääräiset rahat" -ajattelussani. Sijoituskohde vain on eri."Asunto on minun. Se on vakuutena pankista saamalleni luotolle. Asunto ei ole pankin. Sitten siitä voi tulla pankin jos rikon tiettyjä lainan sopimusehtoja."
Kuten esim. myyt sen kertomatta pankille ja vaikkapa pelaat rahat?
Saa kai sitä omallensa tehdä huvittaa ;) käytännössä taitaa olla vähän toisin...
Itse koen omistamisen vähän laajempana. - Ensiasunnon valtias
No sehän selittää.
Kolleegojesi "%*¤&%¤%" tarjouksiin, rahastoihin, salkunhoitohin yms.. törmään yrittäjänä lähes rasittavuuteen asti.
Anteeksi, älä ota tätä itseesi, kohdistan sen vain lähinnä koulutusalasi ajatusmaailmaan.En edes työskentele itse rahoitusalalla, eli en ota itseeni..
Päinvastoin, itseänikin ottaa nuppiin kaiken maailman sijoitusrahastojen ja etenkin eläkevakuutusten (=rahoitusalan tämän hetken suurin kusetus) kauppiaat.
Etenkin se kyrsii kun oma pankki kauppaa kaikissa mahdollisissa tilanteissa vaikka minkälaista turhaa ja kallista palvelua, joka kerta kun kommunikoi pankin kanssa muuten kuin nettipankissa.
Tietty he vain tekevät työtään ja raapivat rahaa kasaan siinä missä mikä tahansa firma ja kuka tahansa työntekijä... Mutta jos itselläkin on enemmän asiantuntemusta kuin näillä _ammattilaisilla_ ja täysi tieto mitä omilla rahoillansa tekee niin ei paljoa juu kiinnosta turhuudet ja niiden kauppiaat. - Ensiasunnon valtias
???????????? kirjoitti:
"Asunto on minun. Se on vakuutena pankista saamalleni luotolle. Asunto ei ole pankin. Sitten siitä voi tulla pankin jos rikon tiettyjä lainan sopimusehtoja."
Kuten esim. myyt sen kertomatta pankille ja vaikkapa pelaat rahat?
Saa kai sitä omallensa tehdä huvittaa ;) käytännössä taitaa olla vähän toisin...
Itse koen omistamisen vähän laajempana.Tokihan voisin periaatteessa myydä asunnon, vaikka kertomatta pankille.. Ongelmana on vain se että osakekirja on pankin holvissa tallessa "etten vain hukkaa sitä". ;)
Mutta mikäänhän ei estä sitä että kerron pankille että nyt myyn asunnon ja pelaan rahat. Harmi vaan että siinä vaiheessa lainasta varmaankin tehtäisi (vakuudetonta) kulutusluottoa, joka on melko kallista pelirahaa. ;)
Mutta uso pois, kyllä minä omistan asunnon. Tai oikeastaan jos ihan tarkkoja ollaan niin taloyhtiö omistaa asunnon, minä omistan vaan jonkun paperilappusen jossa on taloyhtiön nimi, komeita leimoja ja pari nimikirjoitusta. :) - ???????????
Tokihan voisin periaatteessa myydä asunnon, vaikka kertomatta pankille.. Ongelmana on vain se että osakekirja on pankin holvissa tallessa "etten vain hukkaa sitä". ;)
Mutta mikäänhän ei estä sitä että kerron pankille että nyt myyn asunnon ja pelaan rahat. Harmi vaan että siinä vaiheessa lainasta varmaankin tehtäisi (vakuudetonta) kulutusluottoa, joka on melko kallista pelirahaa. ;)
Mutta uso pois, kyllä minä omistan asunnon. Tai oikeastaan jos ihan tarkkoja ollaan niin taloyhtiö omistaa asunnon, minä omistan vaan jonkun paperilappusen jossa on taloyhtiön nimi, komeita leimoja ja pari nimikirjoitusta. :)Niin ja se paperilappunen (osakekirja) on pankilla :)
- ???????????
Toki tiedän sijoittavani "lainarahalla", mutta raha kun ei ole mitenkään korvamerkittyä muutenkaan niin yhtä hyvin voidaan tällä ajattelutavalla sanoa että ostan ruokani, vaatteeni ja ulkomaan matkani sitten lainarahalla. ;)
ps. Pelkkä velkapääoman korkoprosentti vähennettynä valtion korkotuella riittää vertailuun. Tulisi laskea myös "hidastetusta" takaisinmaksusta aiheutuva pääomatulo. Pääoma on pääomaa, oli kiinni sitten missä hyvänsä."VARMAA tuottoahan ei ole olemassakaan"
Velalliselle on, tiedät kyllä miten ;) - ????????????
En edes työskentele itse rahoitusalalla, eli en ota itseeni..
Päinvastoin, itseänikin ottaa nuppiin kaiken maailman sijoitusrahastojen ja etenkin eläkevakuutusten (=rahoitusalan tämän hetken suurin kusetus) kauppiaat.
Etenkin se kyrsii kun oma pankki kauppaa kaikissa mahdollisissa tilanteissa vaikka minkälaista turhaa ja kallista palvelua, joka kerta kun kommunikoi pankin kanssa muuten kuin nettipankissa.
Tietty he vain tekevät työtään ja raapivat rahaa kasaan siinä missä mikä tahansa firma ja kuka tahansa työntekijä... Mutta jos itselläkin on enemmän asiantuntemusta kuin näillä _ammattilaisilla_ ja täysi tieto mitä omilla rahoillansa tekee niin ei paljoa juu kiinnosta turhuudet ja niiden kauppiaat.Tästä ainakin ollaan täydellisesti samaa mieltä! :)
- Ensiasunnon valtias
??????????? kirjoitti:
Niin ja se paperilappunen (osakekirja) on pankilla :)
Halusivat sen sinne juu säilytykseen etten vain kadota sitä. Kyllä siinä ihan minun nimi on haltija-kohdassa kuitenkin, elä murehdi.
Autolainaa kun kyselin, niin eivät kuitenkaan huolineet autoa yön yli säilytykseen kun ei ole kuulemma parkkihallissa tarpeeksi tilaa. - Ensiasunnon valtias
??????????? kirjoitti:
"VARMAA tuottoahan ei ole olemassakaan"
Velalliselle on, tiedät kyllä miten ;)Oikeastaan ei se ole tuottoa vaan miinusmerkkisen tuoton poistamista. Mutta se on niin pientä että edelleenkään en pidä kannattavana verrattuna muihin vaihtoehtoihin.
- pää mennyt jo katosta läpi
Marginaalit nousee ja korot. Onpa nyt hyvä olo kun korkokatto otettiin.
4.3 kuulostaa pieneltä korolta jo.- nostradaamus
mun mielestä toi kuulostaa aika korkealta...meinaan kolmen kuukauden euribor lähenee kahta prosenttia...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908637
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503020
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452419Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382233