tuolla joku kehui, että seuran kokeneet merenkävijät, joilla on lokikirjat kunnossa.
Miksi se lokirja on niin olennainen?
Ei kai sille nykyään ole juuri mitään merkitystä?
Lokikirja
65
6301
Vastaukset
- Ollen kana
Se tekee asiasta tärkeää kun jokainen kusella käynti on merkittynä.
- muistaa
Kun kirjoittelhee lokikirjaa niin muishtaa humalapäissäänkin tehdyt reisssut...jos saa käsialastha selvhäää.
- Ja videot.
Niillä ne reissut muistetaan.
Eihän muistakaan reissuista mitään päiväkirjaa pidetä enää nykyään.
Digikuvat ja videot on nykyaikaa. - Anonyymi
Ooks kehari ku kirjotat tollee?
- Hyvä kuitenkin
Huviveneilijää laki ei velvoita pitämään lokikirjaa.
Useimmat kuitenkin pitävät sitä hyvän tavan ja traditionkin vuoksi. Esim Porin Navigaatioseura suosittelee näin:
"
Lokikirja on ainoa luotettava todistuskappale aluksen suorittamista matkoista. Tämän vuoksi on sen pidossa noudatettava järjestystä ja selvyyttä. Merkinnät lokikirjaan tehdään mieluiten puolikovalla (HB) lyijykynällä. Lokikirjan täytössä on pyrittävä käyttämään vain vahvistettuja tai muuten vakiintuneita lyhenteitä. Raaputuksia ja kirjoituksia rivien väliin ei saa tehdä, eikä tyhjiä rivejä saa jättää merkintöjen väliin. Jos havaitaan virhe, on se heti korjattava.
Veneessä on aina oltava päällikkö, ja ko. henkilö vastaa myös lokikirjan pidosta."- Hakro
Jokainen tietysti pitää tai on pitämättä lokikirjaa ihan niinkuin parhaaksi näkee.
Itselläni on lokikirjat tallessa vuodesta 1975 lähtien, alkuvuosilta käsin kirjoitettuina ja valokuvin kuvitettuina, myöhemmin tietokoneprintteinä piirroskuvin. Pikemmin matkakertomuksia kuin puhtaita lokikirjoja nämä tietysti ovat.
Tietokonepohjaisesta lokikirjasta on se etu, että siitä on nopeasti tarkistettavissa, mitä tapahtui missä ja milloin. Silloin tällöin tulee miehistön kanssa jollei kinaa niin ainakin vähän vääntöä siitä, kumpi muistaa oikein. Siinä eivät digikuvat ja videot auta, koska niistä eivät kiistatta selviä päivämäärät, viikonpäivät, päivämatkat, sääolosuhteet ja monet muut seikat, jotka on helppo tallentaa lokikirjaan ja kaivaa myöhemmin esiin.
Itselläni on ollut paljon iloa lokikirjoistani, mutta en tyrkytä tätä melko vaivalloista tapaa kenellekään, jota se ei kiinnosta. - Kampola
Hakro kirjoitti:
Jokainen tietysti pitää tai on pitämättä lokikirjaa ihan niinkuin parhaaksi näkee.
Itselläni on lokikirjat tallessa vuodesta 1975 lähtien, alkuvuosilta käsin kirjoitettuina ja valokuvin kuvitettuina, myöhemmin tietokoneprintteinä piirroskuvin. Pikemmin matkakertomuksia kuin puhtaita lokikirjoja nämä tietysti ovat.
Tietokonepohjaisesta lokikirjasta on se etu, että siitä on nopeasti tarkistettavissa, mitä tapahtui missä ja milloin. Silloin tällöin tulee miehistön kanssa jollei kinaa niin ainakin vähän vääntöä siitä, kumpi muistaa oikein. Siinä eivät digikuvat ja videot auta, koska niistä eivät kiistatta selviä päivämäärät, viikonpäivät, päivämatkat, sääolosuhteet ja monet muut seikat, jotka on helppo tallentaa lokikirjaan ja kaivaa myöhemmin esiin.
Itselläni on ollut paljon iloa lokikirjoistani, mutta en tyrkytä tätä melko vaivalloista tapaa kenellekään, jota se ei kiinnosta.Minustakin mennyttä kesää on ollut mukava muistella lokikirjaa selaten. Käytännön hyötyä on kone- ja bunkrausmerkinnöistä.
En tiedä onko totta, mutta väittävät joissain maissa vaadittavan septilokin pitoa myös huviveneiltä? - purjehtiessa?
Erään valtion (NZ) maahatuloviranomaiset vaativat lokikirjan esittämisen tarkastusta varten. Lokikirja oli onneksi kunnossa eikä seuraamuksia tullut. Syy tarkastukseen oli edellisestä valtiosta (Tonga) annetun kliiraustodistuksen puuttuminen. Paperi oli kadoksissa juuri kun sitä olisi tarvittu.
Oli siis ainakin yksi "hyvää tapaa tai traditiota" painavampi syy lokikirjan pitämiseen ulkomaan reissun aikana. "Maassa maan tavalla" - eli kannattaa pitää lokikirjaa, vaikka meikäläinen laki ei huviveneilijää sellaiseen velvottaisikaan.
Siteeraamasi Porin Navigaatioseuran suositus on mielestäni erittäin asiallinen. - ihmeessä?
Lokikirja kuuluu hyviin tapoihin?
Eikös hyvät tavat ole niitä, jotka kohdistuvat muihin veneilijöihin?
Hyviin tapoihin ei kuulu piereskellä muiden seurassa, mutta ei ole hyvien tapojen vastaista piereskellä yksinään.
Lokikirja vähän sama juttu, sehän on vain omaksi iloksi. - viivattava yli
Ammattialuksessa lokikirja on kirjoitettava just lyijykynällä koska se ei sotkeennu vaikka kirja kastuisi aluksen upotessa. Korjauksia ei saa kumittaa vaan ne viivataan yli siten että ne ovat vielä luettavissa.
- Sitten?
purjehtiessa? kirjoitti:
Erään valtion (NZ) maahatuloviranomaiset vaativat lokikirjan esittämisen tarkastusta varten. Lokikirja oli onneksi kunnossa eikä seuraamuksia tullut. Syy tarkastukseen oli edellisestä valtiosta (Tonga) annetun kliiraustodistuksen puuttuminen. Paperi oli kadoksissa juuri kun sitä olisi tarvittu.
Oli siis ainakin yksi "hyvää tapaa tai traditiota" painavampi syy lokikirjan pitämiseen ulkomaan reissun aikana. "Maassa maan tavalla" - eli kannattaa pitää lokikirjaa, vaikka meikäläinen laki ei huviveneilijää sellaiseen velvottaisikaan.
Siteeraamasi Porin Navigaatioseuran suositus on mielestäni erittäin asiallinen.Tulkin jostain sitä lukemaan?
- Höh
ihmeessä? kirjoitti:
Lokikirja kuuluu hyviin tapoihin?
Eikös hyvät tavat ole niitä, jotka kohdistuvat muihin veneilijöihin?
Hyviin tapoihin ei kuulu piereskellä muiden seurassa, mutta ei ole hyvien tapojen vastaista piereskellä yksinään.
Lokikirja vähän sama juttu, sehän on vain omaksi iloksi.Onhan sille muutakin käyttöä kuin oma ilo. Ammattiliikenteessä suorastaan pakollista iloa tarkastajille. Ajoittain huvuveneilijällekin hyödyllinen, jos vaikka pitäisi todistaa pitkä veneilyhistoria ja matkat. Marinerit taitavat kaivata tällaista todistusaineistoa jäseniä valitessaan.
- Kirjoittelee.
Höh kirjoitti:
Onhan sille muutakin käyttöä kuin oma ilo. Ammattiliikenteessä suorastaan pakollista iloa tarkastajille. Ajoittain huvuveneilijällekin hyödyllinen, jos vaikka pitäisi todistaa pitkä veneilyhistoria ja matkat. Marinerit taitavat kaivata tällaista todistusaineistoa jäseniä valitessaan.
Lokikirjaa marineron iloksi, jos sellaisesta tarvetta on.
Eihän mikään todista että lokikirja on totta. - tulkkia!!
Sitten? kirjoitti:
Tulkin jostain sitä lukemaan?
Se mikä viranomaisia kiinnostaa on lokikirjan päivämäärät ja sijainnit/satamat. Niiden ymmärtämiseen ei tarvita tulkkia. Lokikirjan avulla voidaan osoittaa missä vene on milloinkin liikkunut. Se on oleellista. Epäoleellista viranomaisten kannalta ovat tunnelmien kuvaukset yms jutut, jotka taas ovat matkamuistelmien kannalta itselle/perheelle mukavia.
- ei todistusarvoa
tulkkia!! kirjoitti:
Se mikä viranomaisia kiinnostaa on lokikirjan päivämäärät ja sijainnit/satamat. Niiden ymmärtämiseen ei tarvita tulkkia. Lokikirjan avulla voidaan osoittaa missä vene on milloinkin liikkunut. Se on oleellista. Epäoleellista viranomaisten kannalta ovat tunnelmien kuvaukset yms jutut, jotka taas ovat matkamuistelmien kannalta itselle/perheelle mukavia.
"Lokikirjan avulla voidaan osoittaa missä vene on milloinkin liikkunut."
En todellakaan ymmärrä, miten lokikirjalla voidaan osoittaa missä vene on liikkunut. Sillähän voidaan osoittaa vain, mitä lokikirjaan on kirjoitettu. Todellisen liikkumisen kanssahan noilla merkinnöillä ei välttämättä ole mitään tekemistä. - Voidaan tsekata.
ei todistusarvoa kirjoitti:
"Lokikirjan avulla voidaan osoittaa missä vene on milloinkin liikkunut."
En todellakaan ymmärrä, miten lokikirjalla voidaan osoittaa missä vene on liikkunut. Sillähän voidaan osoittaa vain, mitä lokikirjaan on kirjoitettu. Todellisen liikkumisen kanssahan noilla merkinnöillä ei välttämättä ole mitään tekemistä.Viranomaisilla ei ole vaikeuksia tarkistaa onko lokikirjaan kirjaamasi päiväys- ja satamatiedot oikein - kun puhutaan maahantulo- ja maastalähtöselvityksistä. Niistä oli kysymys.
Tuskin viranomaisia kiinnostaa kotirantojen retkisatamasi, vaikka niistäkin voidaan tarvittaessa hankkia tietoja.
Paras vaan pitää lokikirjaa, jos harrastaa matkapurjehdusta. On siitä hyötyä ja iloa itsellekin! - hetkinen nyt
Voidaan tsekata. kirjoitti:
Viranomaisilla ei ole vaikeuksia tarkistaa onko lokikirjaan kirjaamasi päiväys- ja satamatiedot oikein - kun puhutaan maahantulo- ja maastalähtöselvityksistä. Niistä oli kysymys.
Tuskin viranomaisia kiinnostaa kotirantojen retkisatamasi, vaikka niistäkin voidaan tarvittaessa hankkia tietoja.
Paras vaan pitää lokikirjaa, jos harrastaa matkapurjehdusta. On siitä hyötyä ja iloa itsellekin!Eihän se itse lokikirja edelleenkään mitään todista, jos väitetyt satamakäynnit pitää nimenomaan tarkistaa erikseen. Todiste olisi jotain sellaista, joka pätee suoraan ilman lisätarkistusta. Eli ei tästä ole perusteeksi lokikirjan pitämiseen.
- mutta onpa
hetkinen nyt kirjoitti:
Eihän se itse lokikirja edelleenkään mitään todista, jos väitetyt satamakäynnit pitää nimenomaan tarkistaa erikseen. Todiste olisi jotain sellaista, joka pätee suoraan ilman lisätarkistusta. Eli ei tästä ole perusteeksi lokikirjan pitämiseen.
se vaan kelvannut viranomaisille ja viranomainen on sitä pyytänyt nähtäväksi. Mielipiteesi ei muuta tositapahtumia.
- Anonyymi
Höh kirjoitti:
Onhan sille muutakin käyttöä kuin oma ilo. Ammattiliikenteessä suorastaan pakollista iloa tarkastajille. Ajoittain huvuveneilijällekin hyödyllinen, jos vaikka pitäisi todistaa pitkä veneilyhistoria ja matkat. Marinerit taitavat kaivata tällaista todistusaineistoa jäseniä valitessaan.
Todistaa? Huviveneilijä saa kirjoittaa kirjaansa vaikka kiertäneensä Kap Hornin kymmenen kertaa myötä- ja vastapäivään eikä sitä mikään tai kukaan oikeaksi todista.
- Anonyymi
Pori on senverran takapajuinen seutukunta että siellä lokikirja kirjoitetaan vielä sulkakynällä.
ei ole pakollinen. Itse pidän sitä huvikseni. Ensimmäisinä vuosina oli tapana merkata mukanaolijoiden nimetkin ja tarinoida pitkään raissun aikana sattuneista ja nähdyistä, nykyään yleensä tulee merkittyä vain lähtö ja tulo (ajat, paikat ja mailimittarin näyttö perillä) sekä purjeilla kuljetun matkan pituus. Ai juu, ja tankkaukset, vaikka ne nyt tietysti eivät ole jokaviikkoisia. Auttaa se joskus uusien reissujen suunnittelussa, kun voi tsekata aiempia kestoja jollekin välille.
Se on minulle uutta, että jossain seurassa katsottaisiin lokikirjan perään veneilykokemustodistusta tehtäessä, eiköhän ne normaalisti kirjoiteta aika lailla automaattisesti ja vähintään sanaan luottaen. Mutta jos ei ole seuran jäsen, niin lokikirja on tiettävästi kelvannut aika hyvin MKL:lle todisteeksi siitä käytännön osaamisesta.- Katsastusmies-1
löytyvät tallennettuna vuodesta 1999. Näistä trackeistä löytyy reitti, kellonaika sekunnilleen ja joka plotin (1/10sek) nopeus.
Riitatilanteissa esimerkiksi vakuutusyhtiön tai poliisin kanssa löytyy aukoton näyttö kulusta.
On riittänyt minulle. - Joakim
Katsastusmies-1 kirjoitti:
löytyvät tallennettuna vuodesta 1999. Näistä trackeistä löytyy reitti, kellonaika sekunnilleen ja joka plotin (1/10sek) nopeus.
Riitatilanteissa esimerkiksi vakuutusyhtiön tai poliisin kanssa löytyy aukoton näyttö kulusta.
On riittänyt minulle.On mullakin trackit jostain 2000-luvun alkupuolelta ja tältä vuodelta kaikki muukin mittaridata tallessa, mutta ei kai noita kovin vakavasti voi minään aukottomana todistusaineistona pitää. Helppohan noita on muokata sellaiseksi kuin haluaa.
- Katsastusmies-1
Joakim kirjoitti:
On mullakin trackit jostain 2000-luvun alkupuolelta ja tältä vuodelta kaikki muukin mittaridata tallessa, mutta ei kai noita kovin vakavasti voi minään aukottomana todistusaineistona pitää. Helppohan noita on muokata sellaiseksi kuin haluaa.
mulkata esimerkiksi päivän trackia joka usein on 40 - 80 mpk?
On siinä työtä alkaa räpläämään jokaista pistettä. Lisäksi kyllä se näkyy koska tiedosto on tallenettu.
Yhtälailla voi lokikirjaa "tuunata".
Pidän kuitenkin tuota trackia riittävän luotettavana näyttönä (jopa ainoana !) mahdollisessa ongelmatilanteessa.
Digikuvaakin voi ropeloida :) - Joakim
Katsastusmies-1 kirjoitti:
mulkata esimerkiksi päivän trackia joka usein on 40 - 80 mpk?
On siinä työtä alkaa räpläämään jokaista pistettä. Lisäksi kyllä se näkyy koska tiedosto on tallenettu.
Yhtälailla voi lokikirjaa "tuunata".
Pidän kuitenkin tuota trackia riittävän luotettavana näyttönä (jopa ainoana !) mahdollisessa ongelmatilanteessa.
Digikuvaakin voi ropeloida :)Trackin kellonajat voivat laitteista riippuen olla UTC:tä tai jotain käyttäjän keksimää paikallista aikaa ja joissain systeemeissä koko kellonaika jää pois.
Lisäksi noita aikoja on hyvin helppo muokata, samoin sitä kellonaikaa, joka kertoo koska tiedosto on muokattu.
Samoin on helppo vaikkapa siirtää koko trackia hiukan johonkin suuntaa, käyttää palasia aiemman vuoden trackeistä, poistaa "kiusalliset pisteet" tms.
Digikuvasta vaikkapa kohteiden lisääminen tai poistaminen on kyllä huomattavan paljon vaikeampi tehdä niin, ettei sitä huomaa.
Onhan se kutakuinkin yhtä luotettava kuin lokikirja, mutta ei missään tapauksessa kiistaton näyttö mistään.
- A3SB
No kai se veneily onnistuu ilman lokikirjaakin, tiedän mm useita soutu- ja kumiveneitä joissa ei ole koskaan pidetty lokikirjaa.
Itse pidän kuitenkin veneessäni ruutuvihkoa johon kirjoittelen missä on käyty ja koska, millainen sää, mitä erityistä on tapahtunut. Kirjoitan samaiseen kirjaan jos veneessä on jotain korjattavaa tai kunnostettavaa tai jos joku asia on veneessä korjattu. Myöskin ostoslistaa voi kerätä lokikirjaan.
Eihän lokikirja mitenkään välttämätön ole mutta sitä on mukava selailla talvella ja toimii muistilistana siitä mitä pitäisi hankkia tai korjata.- Marsu
On lokikirjan pidossa myös sellainen hyöty, että jos ostamasi veneen edellinen omistaja on sellaista pitänyt, niin siitä on uuden omistajan mukavan lueskella, mitä veneellä/-lle vuosien aikana on tehty yms.
- hyvä pointti
Marsu kirjoitti:
On lokikirjan pidossa myös sellainen hyöty, että jos ostamasi veneen edellinen omistaja on sellaista pitänyt, niin siitä on uuden omistajan mukavan lueskella, mitä veneellä/-lle vuosien aikana on tehty yms.
Itsellä ei ole veneessä käyttötuntimittaria mutta joka reissu satamineen on merkitty vihkoon, liikkeelläoloaika GPS:n mukaan, pidemmät tyhjäkäynnit katsotun ajan mukaan.
Edelliseltä omistajalta sain mukaan vastaavat tiedot. Ja jos joskus katson aiheelliseksi vaihta venettä niin ostaja saa minun merkinnät. - Anonyymi
Marsu kirjoitti:
On lokikirjan pidossa myös sellainen hyöty, että jos ostamasi veneen edellinen omistaja on sellaista pitänyt, niin siitä on uuden omistajan mukavan lueskella, mitä veneellä/-lle vuosien aikana on tehty yms.
Ei kai kukaan luovuta lokikirjaa veneen mukana???
- polttoaineelle.
Omassa veneessäni ei ole minkäänlaista polttoainemittaria päätankissa (300 l). Sitä ei myöskään tarvita, koska pidän polttoaineesta erillistä lokia. Siihen merkitään tankkauspäivä ja -paikka, tankattu litramäärä, konetunnit, matka-ajon keskimääräinen kierrosluku ym oleellisina pitämäni tiedot. Päivätankin (60 l)kyljessä on muoviputki ja litra-asteikko. Lokiin merkitään myös montako litraa on siirretty päivätankkiin. Polttoainelokista ja päivätankin tilanteesta tiedän litran tarkkuudella kulloisenkin polttoainetilanteen, voin laskea kulutuksen jne. Vaiva on pieni, hyöty suuri.
- Joo...
:):):)
- huvitti sinua!
Joo... kirjoitti:
:):):)
Etkö itse merkkaa tankkauksia lokikirjaasi?
- Heh
huvitti sinua! kirjoitti:
Etkö itse merkkaa tankkauksia lokikirjaasi?
Tankkaus joka kolmas kesä, ihan turhaa.
Mittarista näkee tarkan määrän.
Pidätkö autossasikin pientä ruutuvihkoa, jossa on tankkaukset, sen hetkiset kokonaiskilometrit, lasket ajetut kilometrit, kulutuksen...
Ja sitten vihkoa jossa on ajetut reitit, risteykset, pesut, imuroinnit, jne jne.
Kuittipino vuosien ajalta jossa on jokainen varaosa ja nippeli vaihtoineen kaikkineen?
:):):) - mutta en veneessä
Heh kirjoitti:
Tankkaus joka kolmas kesä, ihan turhaa.
Mittarista näkee tarkan määrän.
Pidätkö autossasikin pientä ruutuvihkoa, jossa on tankkaukset, sen hetkiset kokonaiskilometrit, lasket ajetut kilometrit, kulutuksen...
Ja sitten vihkoa jossa on ajetut reitit, risteykset, pesut, imuroinnit, jne jne.
Kuittipino vuosien ajalta jossa on jokainen varaosa ja nippeli vaihtoineen kaikkineen?
:):):)Autossa pidän ruutuvihkoa ja seuraan kulutusta. Jos kulutukseen tulee joku äkillinen muutos, tiedän sen heti ja pystyn ryhtymään korjaaviin toimiin. Samassa vihkossa on myös huoltoa koskevat merkinnät, polttimoiden vaihdot, pyyhkijän sulkien vaihdot jne.
Veneessä en kulutusta seuraa, vaan tankkaan tarvittaessa purkin täyteen. - näkee tarkasti?
Heh kirjoitti:
Tankkaus joka kolmas kesä, ihan turhaa.
Mittarista näkee tarkan määrän.
Pidätkö autossasikin pientä ruutuvihkoa, jossa on tankkaukset, sen hetkiset kokonaiskilometrit, lasket ajetut kilometrit, kulutuksen...
Ja sitten vihkoa jossa on ajetut reitit, risteykset, pesut, imuroinnit, jne jne.
Kuittipino vuosien ajalta jossa on jokainen varaosa ja nippeli vaihtoineen kaikkineen?
:):):)Itse totesit tankkaavasi venettäsi erittäin harvoin. Eikö sinun sitä suuremmalla syyllä kannattaisi merkata lokikirjaan edes se minä vuonna viimeksi tankkasit ja kuinka paljon?
"Mittarista näkee tarkan määrän". Niinpä. On sattunut ennenkin, että se säiliömittari onkin jossain vaiheessa lakannut toimimasta.... Ja saaristossa tai ulkomerellä on noita tankkauspaikkoja aika harvassa.
Polttoaineen loppuminen on ollut aika tavallinen syy meripelastuksen kutsumiseen. Ja syy on pelkkää typeryyttä: ei tiedetä paljonko polttonestettä tankissa oikeasti on.
Autosta puheenollen, siinäkin on "lokikirja". Sitä tosin nimitetään huoltokirjaksi, johon merkitään määräaikaishuollot. Moni joutuu ammattinsa takia pitämään myös ajopäiväkirjaa. Joillakin on pakollinen ajopiirturi.
Pesuja, imurointeja yms luettelit ilmeisesti sen takia, että saisit lokikirjat hupailuksi. Heh hee!
Veneen tankkauskuitteja on muuten suositeltu säilytettäväksi, jos sattuu tankkaamaan verovapaata dieselpolttoainetta. Kaikilta meriasemilta ei saa täysverollista dieseliä, joka EU:n alueella tuli pakolliseksi (mutta ei EU:n ulkopuolella, esim. Norjassa). Joten pidä vaan ne löpökuittisi tallessa ratsioita varten. - Hoijaa...
näkee tarkasti? kirjoitti:
Itse totesit tankkaavasi venettäsi erittäin harvoin. Eikö sinun sitä suuremmalla syyllä kannattaisi merkata lokikirjaan edes se minä vuonna viimeksi tankkasit ja kuinka paljon?
"Mittarista näkee tarkan määrän". Niinpä. On sattunut ennenkin, että se säiliömittari onkin jossain vaiheessa lakannut toimimasta.... Ja saaristossa tai ulkomerellä on noita tankkauspaikkoja aika harvassa.
Polttoaineen loppuminen on ollut aika tavallinen syy meripelastuksen kutsumiseen. Ja syy on pelkkää typeryyttä: ei tiedetä paljonko polttonestettä tankissa oikeasti on.
Autosta puheenollen, siinäkin on "lokikirja". Sitä tosin nimitetään huoltokirjaksi, johon merkitään määräaikaishuollot. Moni joutuu ammattinsa takia pitämään myös ajopäiväkirjaa. Joillakin on pakollinen ajopiirturi.
Pesuja, imurointeja yms luettelit ilmeisesti sen takia, että saisit lokikirjat hupailuksi. Heh hee!
Veneen tankkauskuitteja on muuten suositeltu säilytettäväksi, jos sattuu tankkaamaan verovapaata dieselpolttoainetta. Kaikilta meriasemilta ei saa täysverollista dieseliä, joka EU:n alueella tuli pakolliseksi (mutta ei EU:n ulkopuolella, esim. Norjassa). Joten pidä vaan ne löpökuittisi tallessa ratsioita varten.Jos kulutukseni on 20 litraa vuodessa, tankki on 80 litraa, ja tankkaan sen joka kolmas kesä täyteen, en todellakaan tarvitse siihen mitään päiväkirjaa.
Ja mittari kyllä näyttää ihan tarpeeksi tarkasti tähän tarpeeseen.
Koskaan ei ole löpö loppunut, ja jos nyt sattuu loppumaan, niin mennään sitten purjeilla satamaan.
Autoni huoltokirjan taas täyttää huoltoliike, en minä, en edes lue sitä, aika tylsää luettavaa se oliskikin.
Toiset tykkää raapustella jos minkäisia vihkoja ja kirjoja, minä en.
Ulkomailla ei myöskään ole tarvinut tankata koskaan, muutaman kerran kesässä käyn kyllä muissa maissa. 20 litran vuosikulutuksella ei ole mitään tarvetta katsella halpaa löpöä jostain muualta. - etsiä....
Hoijaa... kirjoitti:
Jos kulutukseni on 20 litraa vuodessa, tankki on 80 litraa, ja tankkaan sen joka kolmas kesä täyteen, en todellakaan tarvitse siihen mitään päiväkirjaa.
Ja mittari kyllä näyttää ihan tarpeeksi tarkasti tähän tarpeeseen.
Koskaan ei ole löpö loppunut, ja jos nyt sattuu loppumaan, niin mennään sitten purjeilla satamaan.
Autoni huoltokirjan taas täyttää huoltoliike, en minä, en edes lue sitä, aika tylsää luettavaa se oliskikin.
Toiset tykkää raapustella jos minkäisia vihkoja ja kirjoja, minä en.
Ulkomailla ei myöskään ole tarvinut tankata koskaan, muutaman kerran kesässä käyn kyllä muissa maissa. 20 litran vuosikulutuksella ei ole mitään tarvetta katsella halpaa löpöä jostain muualta.Reissuillakin on tankattava polttoainetta, jos on sattunut pläkän tai kanavissa kulkemisen takia ajelemaan koneella tai on lataillut akkuja koneen avulla. Kun tankataan, otetaan sitä mitä on tarjolla. Ei kai kukaan niin pöljä ole, että lähtisi pitkään reissuun pelkästään halvemman polttonesteen takia?
Jos "muutaman kerran kesässä käyt muissa maissa", olet varmaan ohipurjehtiessasi vilkaissut Norjan rannikon meriasemia. Niissä tosiaan myytiin kuluneena kesänäkin ainoastaan "avgiftsfree" löpöä! Olisikohan löpönostajien sittenkin hyvä tallentaa kuitit. Asia ei tietenkään koske sinua, koska käytät konetta vain kymmenkunta tuntia vuodessa.
PS. jos kirjoittaminen on sinulle vastenmielistä, pyydäpä vaimoasi/lapsiasi pitämään lokikirjaa! Saattaa löytyä motivaatiota. - Joo...
etsiä.... kirjoitti:
Reissuillakin on tankattava polttoainetta, jos on sattunut pläkän tai kanavissa kulkemisen takia ajelemaan koneella tai on lataillut akkuja koneen avulla. Kun tankataan, otetaan sitä mitä on tarjolla. Ei kai kukaan niin pöljä ole, että lähtisi pitkään reissuun pelkästään halvemman polttonesteen takia?
Jos "muutaman kerran kesässä käyt muissa maissa", olet varmaan ohipurjehtiessasi vilkaissut Norjan rannikon meriasemia. Niissä tosiaan myytiin kuluneena kesänäkin ainoastaan "avgiftsfree" löpöä! Olisikohan löpönostajien sittenkin hyvä tallentaa kuitit. Asia ei tietenkään koske sinua, koska käytät konetta vain kymmenkunta tuntia vuodessa.
PS. jos kirjoittaminen on sinulle vastenmielistä, pyydäpä vaimoasi/lapsiasi pitämään lokikirjaa! Saattaa löytyä motivaatiota.Ihan miten vaan.
Kirjoittele sinä.
- Veijo.Vanavesi
Olen pitänyt aina ja nyt kun aikaa on kulunut niitä on kiva lukea - tai sitten muistella kun "hommat ei menneet ihan mallikkaasti" :)
Ei pakollista todellakaan.
Veijo - jareta
eihän siitä periaatteessa juuri hyötyä ole, mutta käytännössä veneen ostajana ainakin arvostin kovasti myyjää joka oli pitänyt lokikirjaa käytöstä.
Kertoo mielestäni käyttäjän asenteesta veneilyyn, tosin tuo sama asenne näkyi veneen kunnosta muutenkin.
Onhan se sitten myös dokumenttia elämän parhaista hetkistä, varsinkin jos vaivautuu vähän kynäilemään kirjaan enemmältikin. - Joxapo
Ompa tosi fiksuja veneilijöitä !!!
Lokikirjahan on kuin kesämökin päiväkirja.
Omasta veneestäni ja reissuistamme olen pitänyt lokikirjoja jo kolmenkymmenen kesän seikkailuista. Sinne mahtuvat veneen valmistujaiset, vesillelasku ja kaikki ne... myös tyttäriemme kokemukset jne.. sieltä löytyy veneen ja koko perheen matkat,historia, ilot ,surut, isovanhempien jutut jne... Jos joku juntti ei ymmärrä lokikirjaa, voin tulla sen ihan henkilökohtaisesti kertomaan...
JoxaKuinka moni pitää jotain päiväkirjaa kesämökillä? Varmasti monet, mutta vähintään yhtä monia sellainen ei kiinnosta pätkääkään. Tuo perustelusi lokikirjan pitämiselle tuntuu jokseenkin oudolta.
Pidän toki lokikirjaa itsekin, mutta lähinnä "teknistä": kuljetut mailit, konetunnit, veneen huoltotoimet yms.- Entäsolmut
10-14 kirjoitti:
Kuinka moni pitää jotain päiväkirjaa kesämökillä? Varmasti monet, mutta vähintään yhtä monia sellainen ei kiinnosta pätkääkään. Tuo perustelusi lokikirjan pitämiselle tuntuu jokseenkin oudolta.
Pidän toki lokikirjaa itsekin, mutta lähinnä "teknistä": kuljetut mailit, konetunnit, veneen huoltotoimet yms.Kirjaatko kaikki tehdyt paalusolmut myös?
Entäsolmut kirjoitti:
Kirjaatko kaikki tehdyt paalusolmut myös?
Sinä päivänä, kun se maailman yhdeksäs ihme tapahtuisi, että paalusolmu oikeasti olisi jossain tekemisessäni tarpeellinen tai välttämätön, lupaan sinun iloksesi kirjata sen lokikirjaan. Mutta älä pidätä hengitystäsi sitä odotellessasi.
Tai oikeastaan, pidätä vain. Konsti sekin on siivota idiootteja vähemmäs maailmasta.- PrvoTro
10-14 kirjoitti:
Kuinka moni pitää jotain päiväkirjaa kesämökillä? Varmasti monet, mutta vähintään yhtä monia sellainen ei kiinnosta pätkääkään. Tuo perustelusi lokikirjan pitämiselle tuntuu jokseenkin oudolta.
Pidän toki lokikirjaa itsekin, mutta lähinnä "teknistä": kuljetut mailit, konetunnit, veneen huoltotoimet yms.Sinäkö määrittelet mikä on oikea tapa kirjata asiat? Jos joku haluaa kirjata päivän tapahtumat, onko se jotenkin väärin?
Tunnut kovin hanakasti haluavasi määritellä oikean käyttäytymisen. Ja oikea tapa on sinun tapasi. PrvoTro kirjoitti:
Sinäkö määrittelet mikä on oikea tapa kirjata asiat? Jos joku haluaa kirjata päivän tapahtumat, onko se jotenkin väärin?
Tunnut kovin hanakasti haluavasi määritellä oikean käyttäytymisen. Ja oikea tapa on sinun tapasi.Tuo tulkinta on vain osoitus sinun lukutaidottomuudesta ja yleisestä idiotismistasi.
MINÄ en määritellyt milläänt avoin "oikeaa" tapaa kirjata. Nimimerkki "Juxapo" yritti niin tehdä perustellessaan, miksi lokikirjaa pitäisi pitää ja ilmaistessaan selkeästi pitävänsä "ei-fiksuina" niitä, jotka eivät niin tee.- back.to.reality
PrvoTro kirjoitti:
Sinäkö määrittelet mikä on oikea tapa kirjata asiat? Jos joku haluaa kirjata päivän tapahtumat, onko se jotenkin väärin?
Tunnut kovin hanakasti haluavasi määritellä oikean käyttäytymisen. Ja oikea tapa on sinun tapasi.Taidat haukkua väärää puuta. Minä ainakin luin niin, että tuo Juxapo oli tässä se, joka halusi sanella muille miten pitää toimia.
Saatoin ymmärtää väärin mutta tulkitsin 10-14:n kritisoivan lähinnä Juxapon oletusta, että kaikki pitäisivät jotain kesämökkipäiväkirjaa ja sen perusteella olisi itsestäänselvää pitää myös lokikirjaa. - PrvoTro
10-14 kirjoitti:
Tuo tulkinta on vain osoitus sinun lukutaidottomuudesta ja yleisestä idiotismistasi.
MINÄ en määritellyt milläänt avoin "oikeaa" tapaa kirjata. Nimimerkki "Juxapo" yritti niin tehdä perustellessaan, miksi lokikirjaa pitäisi pitää ja ilmaistessaan selkeästi pitävänsä "ei-fiksuina" niitä, jotka eivät niin tee.Juxapo nähdäkseni kertoi tavastaan pitää lokikirjaa. Toki viimeinen virke olisi voinut olla fiksumpikin. Onko oma lopetuksesi "Tai oikeastaan, pidätä vain. Konsti sekin on siivota idiootteja vähemmäs maailmasta." yhtään järkevämpi?
Vastaat melkoisella aggressiolla toimintatapasi kritisointiin. Onko tähän jokin syy? LIenet osasyynä siihen että Poliisikin on huolissaan ihmisten somekäyttäytymisestä. Mihin on kadonnut keskustelutaito kun eriävään mielipiteeseen vastataan lukutaidottomuus ja idiotismikommentilla? - EiOllutkaanProvo
10-14 kirjoitti:
Sinä päivänä, kun se maailman yhdeksäs ihme tapahtuisi, että paalusolmu oikeasti olisi jossain tekemisessäni tarpeellinen tai välttämätön, lupaan sinun iloksesi kirjata sen lokikirjaan. Mutta älä pidätä hengitystäsi sitä odotellessasi.
Tai oikeastaan, pidätä vain. Konsti sekin on siivota idiootteja vähemmäs maailmasta.Hehee.... sama mies todellakin :-)
(Minä kyllä luulin ihan oikeasti, että se paalusolmusekoilusi oli vitsi/provo.) - Tarkk
Ei niin pitkä aika sitten tämän nimimerkki 10-14 postaukset olivat aivan asiaankuuluvia ja normaaleja.
Viime talvena tapahtui jotkin erikoista. Aivan kuin hän nauttisi siitä että saa asettua poikittain - puhuttiin sitten mistä tahansa.
Kysyinkin tässä keväällä, että onko hänen nimimerkkinsä mahdollisesti kaapattu kun noita omituisia kommentteja alkoi ilmestyä.
Tuo solmujen tarpeellisuus ketju oli minulle aivan viimeinen merkki, siitä että en voi enää hänen jorinoitaan noteerata. - entistä.menoa
Tarkk kirjoitti:
Ei niin pitkä aika sitten tämän nimimerkki 10-14 postaukset olivat aivan asiaankuuluvia ja normaaleja.
Viime talvena tapahtui jotkin erikoista. Aivan kuin hän nauttisi siitä että saa asettua poikittain - puhuttiin sitten mistä tahansa.
Kysyinkin tässä keväällä, että onko hänen nimimerkkinsä mahdollisesti kaapattu kun noita omituisia kommentteja alkoi ilmestyä.
Tuo solmujen tarpeellisuus ketju oli minulle aivan viimeinen merkki, siitä että en voi enää hänen jorinoitaan noteerata.Olen jo ääneenkin ajatellut 10-14 olevan entinen JRxxx, eikä sitä ole edes yritetty kiistää. Meno on nyt vain aivan entisenlaistaan, vaikka aikansa 10-14 koittikin pitää näppistään kurissa.
- Anonyymi
Paitsi kun päädytään oikeuteen, niin se on todistusvoimainen paperi. Sen takia lokikirja pidetään lyijykynällä, että se on luettavissa kastuttuaankin.
- on.sillä.käyttöä
Eipä ole kauaakaan siitä, kun viimeksi hain tietoa vanhoista lokikirjoista. Joskus ihan niin tekee muistikuvia varmistaakaseen, joskus tietoa todelliseen tarpeeseen. Todellinen tarve oli esim. löytää päivämäärä useamman vuoden takaa, jolloin ostin uuden potkurin lapansa hukanneen tilalle ja tarvitsin potkurin koon. Ilman sitä tietoa ei myyjä voinut vanhaa tapahtumaa löytää. Ei lokikirjaan paljoa tietoa tarvita, lähinnä ajat ja paikat. Pysyvät siinä moottorin ja muun veneen huoltotiedot hallussa.
- digijadigi
Mulla on kyllkin veneessa lokimittari, kirjasta en ole kuulut
- Angkuri
Tiukkapipoista porukkaa. Meillä on lokikirjoissa päivän matkat tiivistettynä. Sitä enemmän on lasten (ja aikuistenkin) löpinöitä ja piirustuksia. Niitä on kiva joskus katsoa kun penskat oli pieniä ja opettelivat kirjoittamaan. Ja kaikenmaailman lippuja ja lappuja satamista yms.
Ei se ole niin tiukkaa. Relatkaa hei trackin tallentajat. - Hyötykäyttö
Lokikirja on kiva, sain sellaisen veneen mukana, ja olen traditiota jatkanut. Siinä oli vähän kiusallista hempeilyä siihen nähden kun vene kuitenkin oli ns. avioeron osituksen takia myynnissä. Itse olen laittanut vain asiaproosaa siitä, mitä korjattu ja missä käyty ja kenen kanssa. Kaikkia pikkukuitteja en ole säästänyt.
Mökillä on aina ollut samanlainen mökkikirja. Siinä muistellaan enemmän. Remonteista on kerrottu vuodet, sekä mitä sävyä ja merkkiä mikäkin maali tai kattohuopa on. Samoin nuohoamisen päivämäärät näkyy.
En ymmärrä miksi noita pitäisi käyttää ja täyttää jos ei kiinnosta. En minäkään muuten päiväkirjoja pidä.- Navigarenecce
Kyllä niitä on mukava katsella vuosien jälkeen ja muistella missä sitä on tullut käytyä.
Minulla on kirjat vuodesta 1977 tallessa ja aina silloin tällöin tulee niitä selailtua.
Ei ehkä kirjoituspäivänä tunnu tärkeältä, mutta kun vuodet vierivät alkaa niiden arvo tuntumaan.
Ei ehkä kaikkia kiinnosta, mutta jos vähänkin on sellainen tunne että haluaa muistella menneitä, niin kannattaa sellaista pitää.
- Asmodeane
Lokikirjat on kyllä hemmetin hauskaa luettavaa. Ensimmäisen aloitin vuonna 2006, vaikka purkkarin ostin 2005, harmittaa edelleen että sen kesän Gotlannin reissu on jäänyt kirjaamatta. Nyt on hauskaa lukea ja muistella. Moni purjehtiva kaverini on kateellinen että minulla on muistot tallessa.
Eivätkä ne lokikirjat ole "hankalaa" täyttää, kukaan ei pakota leikkimään laivastoa ja tekemään merkkaukset tunnin välein. Minulle tärkeimmät ovat reitti, säätiedot, kuljettu matka, koneen käyttötunnit, mahdollinen tankkaus, miehistön nimet, ja sitten vapaamuotoinen selostus matkan tapahtumista. Nää kaikki täyttää vartissa perille päästyään. - applix
Itse pidän lokikirjaa, ja pääasialliset hyvät puolet ovat:
1. merkitään esille tulevat tekniset ongelmat, korjattavat asiat, varustetäydennykset jne.
2. merkitään kuka/ketkä olivat mukana
3. muistiinpanot vieraista satamista, hyvä/huono/helppo/vaikea
4. muistiinpanot uusista reiteistä, niksit ja vihjeet seuraavalle kerralle
Aloitin ruutuvihkolla 1990 ja niitä on hauskaa lukea ja muistella. Decca ja GPS trackien tallennus astui kuvaan mukaan tekniikan kehittyessä. - kaukoselfie
Kuukeliltako automaattipäiväkirja joka kädettömästi tallentaa koko eletyn elämän kaikkineen, ei tarvii enää muistaakaan yhtään mitään
- 1ooooooooooooooooooooooo
Lokikirja on oikeudessa todistuskappale jos sinne joudutaan.
- 999999999999992
Kauppalaivojen kesken, kyllä. Huviveneilijöiden ei odoteta pitävän yhtä tarkkaa lokikirjaa eikä sellaista välttämättä edes uskota, jos yrität esittää.
- Anonyymi
999999999999992 kirjoitti:
Kauppalaivojen kesken, kyllä. Huviveneilijöiden ei odoteta pitävän yhtä tarkkaa lokikirjaa eikä sellaista välttämättä edes uskota, jos yrität esittää.
Itse asiassa, jämäkästi pidetty lokikirja voi kyllä kiinnostaa poliisia, rajavalvonta tai jopa tuomioistuinta jos vaan kulussa olevaan aluksen lokiin on merkitty lähdöt ja pysähdykset esim kuuluvalta päivältä säntillisesti JA poliisin hankkimat puhelintiedot (minkä maastojen alueella) tai sataman kameran kuvat tms tukevat sitä. Tässä siis poliisi todistaa, mutta loki selittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa, jämäkästi pidetty lokikirja voi kyllä kiinnostaa poliisia, rajavalvonta tai jopa tuomioistuinta jos vaan kulussa olevaan aluksen lokiin on merkitty lähdöt ja pysähdykset esim kuuluvalta päivältä säntillisesti JA poliisin hankkimat puhelintiedot (minkä maastojen alueella) tai sataman kameran kuvat tms tukevat sitä. Tässä siis poliisi todistaa, mutta loki selittää.
Jaaha, Taidat liikkua harmaalla alueella jos uskot että poliisi on sinusta noin kiinnostunut? Tai mielikuvituksesi on hieman vilkas!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa, jämäkästi pidetty lokikirja voi kyllä kiinnostaa poliisia, rajavalvonta tai jopa tuomioistuinta jos vaan kulussa olevaan aluksen lokiin on merkitty lähdöt ja pysähdykset esim kuuluvalta päivältä säntillisesti JA poliisin hankkimat puhelintiedot (minkä maastojen alueella) tai sataman kameran kuvat tms tukevat sitä. Tässä siis poliisi todistaa, mutta loki selittää.
Totta kai, tämä on itsestään selvää...
Jos jäät kiinni reilun jazztupakkalastin kanssa ja olet pitänyt tarkkaa lokikirjaa aiemmistakin Amsterdamin purjehduksista lastauksineen kaikkineen, niin kyllä. Silloin poliisi ihan varmasti antaumuksella lukee lokikirjasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387745Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381955Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1061004- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4889Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812