Onko täällä sellaisia jotka ovat CE-kortillisina suorittaneet D-tutkinnon? Olen kuullut juttua, että tuo ei kohta enään olisi mahdollista vaan säädökset tässäkin asiassa olisivat tiukentumassa?
Joka tapauksessa itsellä ollut jo pari vuotta harkinnassa, mutta en ole saanut aikaiseksi, nyt pitäisi kai ottaa härkää sarvista ja käydä se hommaamassa. Ajokokemusta yhdistelmällä viimeiset 8-vuotta päätoimisesti ihan verokortillisia hommia olen tehnyt eli ilmeisesti edessä olisi vain se kirjallinen koe ja inssi? Jos jollakin on tietoa kirjallisen inssin hinnasta n. suurinpiirtein niin olisin kiitollinen eli paljonko itsellesi tuli kustantamaan, kun en tälläisen vaihtoehdon hintoja netistä googlettelemalla itse löytänyt.
CE-kortilla D-tutkintoon?
12
3650
Vastaukset
- ABECEDE
Se olis sellanen homma että joudut käymään kurssin, että saat ton dösäkortin.Ei muistaakseni saa vaikka olis CE-kortti, mutta jos on D-kortti niin silloin voi mennä suoraan CE inssiin ja kirjallisiin, koska D-kortti on vahvempi kuin CE. Itse ajoin ensin D:n ja sitten perään CE:n. Kannattaa varmaan vielä varmistaa konttorilta, etten puhu läpiä päähäni.
- ABECE
Tämä on suora lainaus sivustolta http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Tutkinnot/Tutkintoon pääsyn edellytykset.htm
D- ja D1-luokka
1. kokelaalla on muu kuin lyhytaikainen C-luokan ajokortti tai ulkomailla annettu C-luokan ajokortti ja hän on tutkintoa edeltäneiden viiden vuoden aikana ajanut päätoimisesti vähintään vuoden liikenteessä autoa, jonka kokonaismassa on vähintään 12000 kg tai hän on saanut vaadittavan kuljettajaopetuksen tai
2. hänellä on ollut aiemmin Suomessa vastaavan luokan ajoneuvon ajo-oikeus tai hänelle on ulkomailla annettu vastaava ajokortti.
Hintahaitari kiinnostaisi, koska en palkkatyönä ole dösähommia ajatellut tekeväni, mutta vapaa-ajalla kortille olisi käyttöä yhdistys ja seuratoiminnassa eli jos sen kohtuuedullisesti rekkakuskina saa suorittaa niin voisi käydä vielä yhden inssin elämässään ajelemas. - Sepezeus
ABECE kirjoitti:
Tämä on suora lainaus sivustolta http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Tutkinnot/Tutkintoon pääsyn edellytykset.htm
D- ja D1-luokka
1. kokelaalla on muu kuin lyhytaikainen C-luokan ajokortti tai ulkomailla annettu C-luokan ajokortti ja hän on tutkintoa edeltäneiden viiden vuoden aikana ajanut päätoimisesti vähintään vuoden liikenteessä autoa, jonka kokonaismassa on vähintään 12000 kg tai hän on saanut vaadittavan kuljettajaopetuksen tai
2. hänellä on ollut aiemmin Suomessa vastaavan luokan ajoneuvon ajo-oikeus tai hänelle on ulkomailla annettu vastaava ajokortti.
Hintahaitari kiinnostaisi, koska en palkkatyönä ole dösähommia ajatellut tekeväni, mutta vapaa-ajalla kortille olisi käyttöä yhdistys ja seuratoiminnassa eli jos sen kohtuuedullisesti rekkakuskina saa suorittaa niin voisi käydä vielä yhden inssin elämässään ajelemas.>en palkkatyönä ole dösähommia ajatellut tekeväni, mutta vapaa-ajalla kortille olisi käyttöä...
Homma on muuttunut. Linja-auton kuljettamiseen pitää käydä tästä eteenpäin viiden vuoden välein viikon kurssi. Jos tuosta ei palkkaa saa, tarvitsee miettiä maksajaa. - ihan
Jos on CE pohjalla niin saa automaattisesti DE:n, ja kortin saa ilman kursseja 2008 loppuun asti rahtipuolella ja 2009 bussi puolella, tai toisinpäin mut joka tapauksessa. Eli kiireesti konttorille alkaa olla ruuhkaa..
- 10.9 asti oli
ihan kirjoitti:
Jos on CE pohjalla niin saa automaattisesti DE:n, ja kortin saa ilman kursseja 2008 loppuun asti rahtipuolella ja 2009 bussi puolella, tai toisinpäin mut joka tapauksessa. Eli kiireesti konttorille alkaa olla ruuhkaa..
D kortin kohdalla se on jo myöhäistä, pykälät muuttuivat 10.9. Rahtipuolella taas muuttuu 10.9.2009
- D1 ajo-oikeus
Nyt heräsit liian myöhään. Olisit päässyt 10.9.2008 mennessä suoraan teoriakokeeseen ja sen jälkeen inssiin tuolla ajokokemuksella. Nyt joudut suorittamaan 280 tunnin kurssin ja hinta on varmasti sen mukainen.
- skeban skulaaja
Entäs jos ajaa keikkadösää, tarviiks sillon käydä toi viikon kurssi viiden vuoden välein?
- viratonveteraani
skeban skulaaja kirjoitti:
Entäs jos ajaa keikkadösää, tarviiks sillon käydä toi viikon kurssi viiden vuoden välein?
Kaikki joutuvat käymään koulutuksessa säilyttääkseen linja-auton ajoluvan. Ei kait se viikon pituinen koulutus ole, 5 vuoden aikana työn ohessa tapahtuva koulutusjaksot ovat yleensä yhden päivän mittaisia. On varmaankin pystyttävä näyttämään toteen, että on ajotaito tallella ja osallistunut koulutukseen, alalla tarvittavan tiedon saamiseksi, turvallisen liikennöimisen edellyttämänä.
- ABECE
viratonveteraani kirjoitti:
Kaikki joutuvat käymään koulutuksessa säilyttääkseen linja-auton ajoluvan. Ei kait se viikon pituinen koulutus ole, 5 vuoden aikana työn ohessa tapahtuva koulutusjaksot ovat yleensä yhden päivän mittaisia. On varmaankin pystyttävä näyttämään toteen, että on ajotaito tallella ja osallistunut koulutukseen, alalla tarvittavan tiedon saamiseksi, turvallisen liikennöimisen edellyttämänä.
Taisin jo haudata koko ajatuksen omalta osaltani. Halu DE-korttia kohtaan ei tosiaan ammatillisessa mielessä osaltani ollutkaan, mutta mietimpähän vaan, että ajoneuvoyhdistelmänkuljettajana joudun itse tulevaisuudessa joka tapauksessa hyppimään noilla kursseilla niin tokko ABECEDE-kortillisen tarvitsee enemmän niitä tunteja suorittaa kuin ABECE tai DE-kortillisten eli jos nyt tai tulevaisuudessa ajaisin D-kortin "vapaa-ajan käyttöön" tuskin sitä 5v päästä pois vietäisiin, koska CE-korttini vuoksi joudun kuitenkin tulevaisuudessa kuluttamaan vapaapäiviä ammattipätevyyskursseilla vai miksi nämä "opet" niitä tykkäävät kutsuakaan.
- ammattipätevä
ABECE kirjoitti:
Taisin jo haudata koko ajatuksen omalta osaltani. Halu DE-korttia kohtaan ei tosiaan ammatillisessa mielessä osaltani ollutkaan, mutta mietimpähän vaan, että ajoneuvoyhdistelmänkuljettajana joudun itse tulevaisuudessa joka tapauksessa hyppimään noilla kursseilla niin tokko ABECEDE-kortillisen tarvitsee enemmän niitä tunteja suorittaa kuin ABECE tai DE-kortillisten eli jos nyt tai tulevaisuudessa ajaisin D-kortin "vapaa-ajan käyttöön" tuskin sitä 5v päästä pois vietäisiin, koska CE-korttini vuoksi joudun kuitenkin tulevaisuudessa kuluttamaan vapaapäiviä ammattipätevyyskursseilla vai miksi nämä "opet" niitä tykkäävät kutsuakaan.
Edelleen voimassa kokemuksella D-inssiin, ennen vain sai mennä suoraan ilman mitään koulutusta, nyt vaaditaan jonkin verran ajo- ja teoriatunteja, en tarkkaan muista mut 10-20 olettaisin. Kortti minkä sen jälkeen saa ei ole ammattipätevyyskortti, vaan yksityiskortti. Tarkoittaa, ettei saa ajaa työkseen linja-autoa. Sitäkään en osaa sanoa, että mitä saa ajaa, saako ajaa esim. yksityisrekisteröityä bussia, esim. urheiluseurat tms.
- D1 ajo-oikeus
ammattipätevä kirjoitti:
Edelleen voimassa kokemuksella D-inssiin, ennen vain sai mennä suoraan ilman mitään koulutusta, nyt vaaditaan jonkin verran ajo- ja teoriatunteja, en tarkkaan muista mut 10-20 olettaisin. Kortti minkä sen jälkeen saa ei ole ammattipätevyyskortti, vaan yksityiskortti. Tarkoittaa, ettei saa ajaa työkseen linja-autoa. Sitäkään en osaa sanoa, että mitä saa ajaa, saako ajaa esim. yksityisrekisteröityä bussia, esim. urheiluseurat tms.
Silloin saa ajaa vain oman perheen kanssa, kyydissä ei saa olla esim. naapurin lasta.
- Ajokortti
Itselläni oli ABEC1EC kortti ja kiirehdin enne 10.9-08 suorittamaan D1 ja D1E kortin ja sain ABEC1ECD1E kortin ja kun laki muuttui 10.9-08 niin nyt olen suorittamassa D korttia 6h teoriaa ja 15h ajoa koska D1 kortti vastaa D ammattipätevyyttä ,inssi ens viikolla...kun ABEC1ECD1ED on taskussa niin voi mennä suoraan isoE inssiin ennen 10.9-09 lainmuutosta ja saada kortin ABEC1ECED1ED,johan maalaispoliisi ihmettelee ja on sentää käytynä sitten 8 tutkintoa ja rahaa palanut parissa kuukaudessa 3500€ työajan menetykset. Että tälläisessä viidakossa ollaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445795
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903211- 313126
- 592874
- 572720
- 532370
- 381834