Pääsykoemateriaalista

Valtio-oppi

Hei! Yritinpä googletella aikani valtio-opin pääsykokeista-ja materiaalista tietoja, epäonnistuen..

- Vaihtuuko joka vuosi pääsykoekirjat valtio-oppiin ( politiikan tutkimukseen ja hallinnon ja organisaation tutkimukseen)?

- Kuinka monta kirjaa on ollut keskimäärin luettavana? Useita,yksi?

- Onko materiaali suomeksi, englanniksi?

- Millainen pääsykoe on?
(Monivalintaa, aineen kirjoittaminen)


Kertokaa myös ihan mitä vain liittyen valtio-opin opiskeluun.

Kiitos!

6

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------------

      Mikä yliopisto? Noissa kun on todella paljon eroa.

      • ap.

        Helsinkiin.


      • ite Turussa
        ap. kirjoitti:

        Helsinkiin.

        Joo ei kyllä ihan Turun valtio-opilta kuulostanu joten sikäli en osaa Hesan pääsykokeista sanoa.

        Itse aineen opiskelu on kaikissa yliopistoissa hyvin itsenäistä: sulle isketään lista kirjoista jotka tulee lukea kotona ja käydä tenttimässä kun tekee mieli ja opintopisteet kolahtaa tilille. Siltä osin todella mukavan vapaa aine opiskeltavaksi. Ne opiskelukaveritkin tulee lähinnä niistä sivuaineista eikä itse valtiotieteilijöitä tule paljonkaan nähtyä.

        Ihan pikku vinkkinä vaan että jos seuraat keskusteluja valtio-opista niin tulet huomaamaan miten ihmiset voivottelevat aineen teoreettisuutta. Itse kuulin sitä koko ajan hakiessani mutta vasta sisällä tajusin mitä tolla oikeasti tarkoitetaan: sillä on syynsä miksi moni valtiotieteilijä valmistuu filosofian maisteriksi ja miksi meidänkin professorimme kehoitti kaikkia valitsemaan filosofiaa sivuaineeksi. Valtio-oppi liikkuu niin korkeissa sfääreissä ("Platon sano tätä mut Machiavelli sano tätä ja katotaan nyt vähän peliteorioita") että harhakuvitelmat käytännönläheisyydestä ja työelämään valmistautumisesta voit unohtaa saman tien. Minäkin luulin opiskelussa olevan edes jonkinlaista poliittisten organisaatioiden toimintatapojen tutkimista mutta ei. Moni vaihtaa pääainetta ja jättää leikin kesken. On muuten minullakin käynyt mielessä. Mutta ehkä toi meininki tuolla sun hakemalla linjalla on hieman eri kuin yleisen valtio-opin linjalla.


      • Mitäs kuvittelit?
        ite Turussa kirjoitti:

        Joo ei kyllä ihan Turun valtio-opilta kuulostanu joten sikäli en osaa Hesan pääsykokeista sanoa.

        Itse aineen opiskelu on kaikissa yliopistoissa hyvin itsenäistä: sulle isketään lista kirjoista jotka tulee lukea kotona ja käydä tenttimässä kun tekee mieli ja opintopisteet kolahtaa tilille. Siltä osin todella mukavan vapaa aine opiskeltavaksi. Ne opiskelukaveritkin tulee lähinnä niistä sivuaineista eikä itse valtiotieteilijöitä tule paljonkaan nähtyä.

        Ihan pikku vinkkinä vaan että jos seuraat keskusteluja valtio-opista niin tulet huomaamaan miten ihmiset voivottelevat aineen teoreettisuutta. Itse kuulin sitä koko ajan hakiessani mutta vasta sisällä tajusin mitä tolla oikeasti tarkoitetaan: sillä on syynsä miksi moni valtiotieteilijä valmistuu filosofian maisteriksi ja miksi meidänkin professorimme kehoitti kaikkia valitsemaan filosofiaa sivuaineeksi. Valtio-oppi liikkuu niin korkeissa sfääreissä ("Platon sano tätä mut Machiavelli sano tätä ja katotaan nyt vähän peliteorioita") että harhakuvitelmat käytännönläheisyydestä ja työelämään valmistautumisesta voit unohtaa saman tien. Minäkin luulin opiskelussa olevan edes jonkinlaista poliittisten organisaatioiden toimintatapojen tutkimista mutta ei. Moni vaihtaa pääainetta ja jättää leikin kesken. On muuten minullakin käynyt mielessä. Mutta ehkä toi meininki tuolla sun hakemalla linjalla on hieman eri kuin yleisen valtio-opin linjalla.

        "Valtio-oppi liikkuu niin korkeissa sfääreissä ("Platon sano tätä mut Machiavelli sano tätä ja katotaan nyt vähän peliteorioita")"

        Mitä korkeaa tuossa nyt muka vielä on? Platonin ja Machiavellin tunteminen nyt on niin itsestään selvää kaikille politiikan tutkijoille että niiden antaminen esimerkeiksi "korkeista sfääreistä" on aika omituista. Esim. Valtio ja Ruhtinas ovat sellaisia perusteoksia että ne kuuluvat jokaisen yhteiskuntatieteilijän yleissivistykseen. Sama kuin joku valittaisi siitä että kirjallisuustieteen luennolla puhutaan "jostain ihmeen Dostojevskista".
        Peliteoria on vielä omituisempi esimerkki "korkeista sfääreistä" koska sehän on nimenomaan sitä kvantitaviivisempaa ja "tieteellisempää" politiikan tutkimusta ja kauempana haihattelusta kuin monet muut lähestymistavat.

        Jos Platon, Machiavelli ja peliteoria herättävät ihmetystä niin aika omituiset odotukset pitää olla siitä mitä valtio-oppi sisältää. Silloin vikaa on syytä etsiä peilistä eikä valtio-opista. Nopallako arvoit pääaineesi?


    • HooKo

      Kyllä valtsikan sivuilta löytyy infoa, mutta laittelen nyt kuitenkin.

      Eli pääsykoekirja (1 kpl!) politiikan tutkimukseen ja hallinnon ja organisaation tutkimukseen on ollut jo monta vuotta (lähemmäs 15v.) sama (Erkki Berndtsonin Politiikka tieteenä - Johdatus valtio-opilliseen ajatteluun). Silti ei kannata huokaista helpotuksesta, sillä linjojen eriyttämisestä on puhuttu jo vuosia, joten kenties vihdoin ja viimein saadaan linjoille omat pääsykoekirjat.

      Kokeessa siis vain yksi kirja, suomeksi. :) Pääsykokeesta lisää osoitteessa http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijaksi/hakuopas/koepisteet.html>. Jos haluat vielä jotain henkilökohtaista tietoa, niin laita vaikka sähköpostiosoitteesi ja kysymyksiä, niin voin osaamiseni mukaan vastailla lisää. :)

      • 07022010

        Hei,

        Haluaisin hakea lukemaan maailmanpolitiikka valtiotieteelliseen ja en saa mistään selvää, tarvitseeko minun lukea vain tuo yksi kirja, vai tehdä myös esim. Politiikan tutkimuksen valintakoe samassa, niinkun olen kuullut. ( Eli lukea kaksi kirjaa ja tehdä kaksi koetta?)

        Apua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe