MB 200 D

HYVÄ VAI HUONO?

En ole koskaan omistanut Mb, mutta olen nyt katsellut josko sellaisen laittaisi.Kertokaa oikeet mersumiehet ,että onko 200d niin laiska ja huono kuin eräät sitä arvostelee. Moni on kyllä sanonut ,että 250 olisi parempi, mutta niillä on vain ajettu niin mielettömästi ja että 250 kone olisi huomattavasti kestävämpi.Jos jätetään kori pois laskuista, niin mikä on seuraavaksi heikoin lenkki. Olisin kiitollinen oikeille mersumiehille vastauksista, räksyttäjät olkaa vaivautumatta, koska vain teidän automerkkinne on se paras ja sille ei kait ole sivustoja keksittykään,,vielä.

69

19682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meinaat

      ostaa 124:sen Dieselmersun,niin kyllähän 250 tai 300 ovat huomattavasti riuskempia kuin 200.
      Ei 200:ssa ole sen huonompi kone kuin muissakaan,
      kestää kyllä lähelle miljoonaa ellei ylikin.
      Eipä noissa ole isompia tyyppivikoja, ehkä kansipahvi tai kansi ja perän laakerointi tuolla puolessa miljoonassa.

    • Ainoa oikea...

      Jos tarkoitat tuota ainakin omasta mielestäni parasta koskaan valmistettua Mercedestä, W124 -sarjaa, on tuo kaksilitrainen vallan mainio kulkine. Tuota uskollista nakuttajaa saa huomattavasti pirteämmäksi käyttämällä sitä pumppuammattilaisen käsittelyssä. Tuo 200D on perusnelonen mekaanisella pumpulla, jota ei ajamalla loppuun saa, jos vain öljyt vaihtaa ja nesteet tarkistaa. Omallani oli ajettu yli 700 000 huoletonta kilometriä, kunnes vaihdoin uudempaan. Automaattilaatikko ja peräkin olivat vielä täysin iskussa. Vuosien varrella ilmenneet viat olivat kulutusosia, laturi, sammutusventtiilin kalvo, lämppärin moottori, magneettiventtiili, jaarulevyt/palat, pakoputki, virtalukko ja siinä se sitten olikin. Tuota "uskollista ystävää" olen kaivannut useasti, koska mielestäni "seuraajan" laadusta kun ei voi puhua saman päivänä. Joten W124 kuskit: olkaa ylpeitä siitä, että teillä on LAADUKKAASTI valmistettu auto, jonka korimallikin on iätön... Ja niinkuin katsastusmieskin joskus kilometreistä puhellessani totesi, että näissä on matkamittari VAIN miljoonaan asti, eikä siten ympärimeno ole lainkaan harvinaista =)

    • HYVÄ VAI HUONO

      Kiitos vastauksistanne, taisitte saada yhden uuden mersumiehen joukkoonne.

    • Käyntiin

      Eli jos joutuu käynnistämään esim -15 niin lähteekö käyntiin miten???

      • Lisävalofanaatikko

        Ittelläni oli 200D vm. -89 jolla ajoin 500 -> 560 tkm (eli minulle tullessa oli puoli miljoonaa mittarissa). Muutaman kerran oli pakkasta n. -30'C eikä sähköä saatavilla moottorinlämmitintä varten. Pitkä hehkutus ja kun hehkun merkkivalo sammui, sen että avainta ehätin kääntää niin kone lähti välittömästi käyntiin. Asiaa auttoi 100Ah hyytelöakku, jonka kanssa ei pakkasta tarvinnut pelätä. 200D oli tasapainoinen joten jonkinlaista etenemiskykyä oli jopa talvikelissä. Sen sijaan vääntömomenttia tai tehoa siinä patalaiskassa kulkineessa ei ole. Lisäksi 250D ja 300D -malleissa on paremmin lämpöä talvella. 4-pyttyinen ei oikein jaksanut tuottaa tarpeeksi lämpöä yli -10'C pakkasella. Mutta lähti tosiaan aina heti käyntiin. Kesällä tuo automalli vaan on jumalattoman kuuma eikä noista juurikaan ilmastoituja yksilöitä myynnissä taida olla. Ehkäpä paras vaihtoehto olisi 5-sylinterinen 250D turbo jolloin saisit sopivasti lisää tehoa ja vääntöä, auto ei olisi vielä liian keulapainoinen ja koneen käyntiääni on sivistyneempi kuin 200D:ssä jota saat joka liikkeellelähdössä rääkätä kuin vierasta sikaa.


      • Luotettava auto

        Itselläni oli w201 200d sama moottori kuin w124 200d:ssä. Käynttin helposti yli 25 °C pakkasesta, ilman lämmitystä.

        Vanha ketju jo mutta ihan muillekkin tiedoksi.


    • -----------

      Useamman vuoden kokemuksella voisin sanoa että 200d on suorastaan oivallinen kulkine, ohitus paikat saa kyllä katella kartalta mutta eihän valamiissa maailmassa oo kiire. Ostahan vaan, kannattaa katella sitä ruostetta enemmäkin kun konetta se on lähes aina kunnossa...

    • Sittenkin

      Elikkä olen kysellyt teiltä noista mersuista ja saanut ,kiitos siitä hyviä vastauksia. Ostin eilen 250 d -91 ajettu vajaa 500tkm ja viimeisen kymmenen vuoden aikaan kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä. Ajoltaan ihan hyvän tuntuinen ja eipä vielä osaa sanoa hyvä vai huono. Korissa on pientä alkavaa kukintaa, elikkä pieniä ruostekupruja siellä ja täällä, mutta ei pahoja korjata. Miten lähtee ovista muovit pois,eli saako niitä enään takaisin mitenkään, on siitä saumasta kuskin ovi hiukan alkanut kukkiin.

    • Kolahtaa

      Ostin tuon mb ja ilmeni sellainen vika, että kun nostaa nopeasti kaasun niin ,perästä vasemmalta puolen kuuluu kolaus. Se vain ihmetyttää , että siihen on vehossa vaihdettu uusi perä( 04tai05) ja ,että noinko nopeesti sieltä jotkin puslat kuluu, jos niitä on edes vaihdettukaan. Luulisin ,että vika on siellä puslissa, mutta onkohan ne kaikki sitten vaihdettava karralla ja tietääkö kukaan ,että saako noita puslia koko sarjaa aina yhdelle puolelle kerrallaan ostaa, ettei tarvii ostaa jokaista erikseet. Kertokaa ,kun en vielä tiedä.

      • Peltsi

        perämurikka on kiinni takakelkassa joka on taas kiinni auton rungossa neljällä puslalla. Takakelkkaan tulee kiinni tukivarret. luulisin että vika on takakelkan(taka-apurungon) etummaisessa puslassa. Niitä saa erikseen tarvikeliikkeistä esim. motonetista.
        Tarkista myös puslat joilla perämurikka on kiinni takakelkassa(2kpl). Katso myös kardaanin kuminivelet että onko ne kunnossa. Molemmissa päissä on kuminivel ja keskellä on ristinivel aj sen vieressä kannatinlaakeri. Vaihdelaatikon päässä on vielä värinänvaimennin kiinni samoilla ruuveilla kuin kuminivel.

        tässä takakelkasta vähän selventävää kuvaa.
        http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP=1&F=124127&M=602.912&GA=722.414&GM=717.413&CT=F&cat=15S&SID=35&SGR=045&SGN=03#038


      • mb 250
        Peltsi kirjoitti:

        perämurikka on kiinni takakelkassa joka on taas kiinni auton rungossa neljällä puslalla. Takakelkkaan tulee kiinni tukivarret. luulisin että vika on takakelkan(taka-apurungon) etummaisessa puslassa. Niitä saa erikseen tarvikeliikkeistä esim. motonetista.
        Tarkista myös puslat joilla perämurikka on kiinni takakelkassa(2kpl). Katso myös kardaanin kuminivelet että onko ne kunnossa. Molemmissa päissä on kuminivel ja keskellä on ristinivel aj sen vieressä kannatinlaakeri. Vaihdelaatikon päässä on vielä värinänvaimennin kiinni samoilla ruuveilla kuin kuminivel.

        tässä takakelkasta vähän selventävää kuvaa.
        http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP=1&F=124127&M=602.912&GA=722.414&GM=717.413&CT=F&cat=15S&SID=35&SGR=045&SGN=03#038

        Näin se täytyy olla, koska olen vaihtanut jo melkein kaikki tukivarret ja kolina jatkuu, kylläkin vaimeampana, mutta kuitenkin.

        Kuinkahan on tuon takakelkan etummaisen puslan vaihto, elikkä täytyykö jousi puristaa kasaa, tai hiukan ettei se paina alas???.

        Sitten seuraava kysymys, huomasin eilen ,että moottorin vasemmalla puolen(siis ajosuunnasta katsottuna) olevat kaasuvivut, niin niiden vieressä on sellainen kuin "rele??"",siihen tulee letkuja ja kaksi sähköjohtoa.

        Kyljessä luki joku (piesburg) tai jokin sellainen, eli mikä se on ja mikä sillä on tarkoitus , en tiedä milloin, mutta kait ajan myötä nuo johdot ovat menneet poikki.

        Siinä liittimessä ei ollut muuta kuin numerot 1 ja 2, niin kummanhan värinen johto menee kumpaankin.

        Olisi hyvä jos joku voisi katsoa omastaan, että miten on värit.


      • Peltsi
        mb 250 kirjoitti:

        Näin se täytyy olla, koska olen vaihtanut jo melkein kaikki tukivarret ja kolina jatkuu, kylläkin vaimeampana, mutta kuitenkin.

        Kuinkahan on tuon takakelkan etummaisen puslan vaihto, elikkä täytyykö jousi puristaa kasaa, tai hiukan ettei se paina alas???.

        Sitten seuraava kysymys, huomasin eilen ,että moottorin vasemmalla puolen(siis ajosuunnasta katsottuna) olevat kaasuvivut, niin niiden vieressä on sellainen kuin "rele??"",siihen tulee letkuja ja kaksi sähköjohtoa.

        Kyljessä luki joku (piesburg) tai jokin sellainen, eli mikä se on ja mikä sillä on tarkoitus , en tiedä milloin, mutta kait ajan myötä nuo johdot ovat menneet poikki.

        Siinä liittimessä ei ollut muuta kuin numerot 1 ja 2, niin kummanhan värinen johto menee kumpaankin.

        Olisi hyvä jos joku voisi katsoa omastaan, että miten on värit.

        takakelkan etummaisten kumien(2kpl) vaihtoon ei tarvitse jouseen koskea. Takapään kun nostaa ylös ja kiinnitysruuviti irroittaa niin sorkkaraudalla tms. saa kammettua riittävästi takakelkkaa että puslat saa vaihdettua. Pusla voi olla aika tiukassa mutta alapuolelta lyömällä lähtee. Vaatii kyllä nosturin tai rasvamontun.

        Onko se "rele" kiinni imusarjassa? Liityiskö se pakokaasun kierrätysjärjestelmään eli EGR:ään. Omassa autossa ei sellaista ole (250TD -89). Tai sitten johonkin muuhun varustukseen. Katso mihin letkut menee niin jos se selviäisi.


      • MB 250
        Peltsi kirjoitti:

        takakelkan etummaisten kumien(2kpl) vaihtoon ei tarvitse jouseen koskea. Takapään kun nostaa ylös ja kiinnitysruuviti irroittaa niin sorkkaraudalla tms. saa kammettua riittävästi takakelkkaa että puslat saa vaihdettua. Pusla voi olla aika tiukassa mutta alapuolelta lyömällä lähtee. Vaatii kyllä nosturin tai rasvamontun.

        Onko se "rele" kiinni imusarjassa? Liityiskö se pakokaasun kierrätysjärjestelmään eli EGR:ään. Omassa autossa ei sellaista ole (250TD -89). Tai sitten johonkin muuhun varustukseen. Katso mihin letkut menee niin jos se selviäisi.

        TÄSSÄ EPÄMÄÄRÄISIÄ KUVIA SIITÄ "RELEESTÄ" PUNASET LIITTIMET http://img355.imageshack.us/my.php?image=pict1256nb7.jpg http://img508.imageshack.us/my.php?image=pict1257ii9.jpg http://img160.imageshack.us/my.php?image=pict1259az7.jpg


      • Peltsi
        MB 250 kirjoitti:

        TÄSSÄ EPÄMÄÄRÄISIÄ KUVIA SIITÄ "RELEESTÄ" PUNASET LIITTIMET http://img355.imageshack.us/my.php?image=pict1256nb7.jpg http://img508.imageshack.us/my.php?image=pict1257ii9.jpg http://img160.imageshack.us/my.php?image=pict1259az7.jpg

        kyllä se EGR-järjestelmään liittyy tuo rele. Ne on alipaineletkuja jotka siihen tulee. Osakaasulla moottori ottaa pakokaasua imuilman sekaan niin saadaan typen oksideita vähennettyä. Täyskaasulla taas kone imee puhdasta ilmaa että saadaan maksimaalinen teho.

        EGR-järjestelmä vanhemmiten karstoittaa imusarjaa ja moottorin teho pienenee kun imusarja menee hiljalleen tukkoon, myös kulutus kasvaa. Kannattaa poistaa se käytöstä niin tilanne ei ainakaan pahene. Katsastuksessa sitä ei huomaa koska siellä mitataan vain savuarvoa. Jos ne repii pois niin tarkka katsastusmies ei päästä läpi.

        Sen voi tukkia huomaamattomasti kun laittaa pakosarjassa olevaan painekellolta lähtevään letkuun ruuvin kierreosan. Samalla voi jumittaa imusarjassa olevan läpän aukiasentoon. Ilmanputsarin kotelon vieressä on musta painekello jossa on haitarikumi varressa niin se kääntää venttiiliä. Ota putsari pois niin näät milloin se on aukiasennossa. EGR:n tulppaamisen jälkeen ei ole väliä onko releen johdot paikoillaan vai ei.


      • Mb 250
        Peltsi kirjoitti:

        kyllä se EGR-järjestelmään liittyy tuo rele. Ne on alipaineletkuja jotka siihen tulee. Osakaasulla moottori ottaa pakokaasua imuilman sekaan niin saadaan typen oksideita vähennettyä. Täyskaasulla taas kone imee puhdasta ilmaa että saadaan maksimaalinen teho.

        EGR-järjestelmä vanhemmiten karstoittaa imusarjaa ja moottorin teho pienenee kun imusarja menee hiljalleen tukkoon, myös kulutus kasvaa. Kannattaa poistaa se käytöstä niin tilanne ei ainakaan pahene. Katsastuksessa sitä ei huomaa koska siellä mitataan vain savuarvoa. Jos ne repii pois niin tarkka katsastusmies ei päästä läpi.

        Sen voi tukkia huomaamattomasti kun laittaa pakosarjassa olevaan painekellolta lähtevään letkuun ruuvin kierreosan. Samalla voi jumittaa imusarjassa olevan läpän aukiasentoon. Ilmanputsarin kotelon vieressä on musta painekello jossa on haitarikumi varressa niin se kääntää venttiiliä. Ota putsari pois niin näät milloin se on aukiasennossa. EGR:n tulppaamisen jälkeen ei ole väliä onko releen johdot paikoillaan vai ei.

        Teen näin. Kävin tänään aurauskulmien säädöissä ja huoltomies oli taistellut kuusituntia etupään kanssa, koska siitä ei voi säätää gamper/kallistus kulmia ja ne eivät olleet aivan kohdallaan.

        Voiko olla noin ,että niille ei voi mitään, vaan ne ovat se mitä ovat. Elikkä ainut apu on vain vaihtaa uudet kumit ja puslat ja kaikki kuluvat osat mitä siellä on

        Sitten siihen jäi sellainen vika, että vetää lievästi oikealle, koska tulivat siihen tulokseen ,että oikea etunen on ajettu kiveen tai johonkin sillä seurauksella ,että rengas on tullut taaksepäin hiukan

        Sovimme, että jos kuluttaa kovin rengasta vaihdan tai he vaihtaa alatukivarren, mutta taitaa olla kova homma, koska miten sitä jousta saa niin puristettua ,ettei se tule silmille. Siinä näkyy olevan niin pienet välit ,ettei sinne mahdu edes normaalit kiristimet,

        Taitaapi kulua norttia ja rahaa ennen kuin on kunnossa,


      • Peltsi
        Mb 250 kirjoitti:

        Teen näin. Kävin tänään aurauskulmien säädöissä ja huoltomies oli taistellut kuusituntia etupään kanssa, koska siitä ei voi säätää gamper/kallistus kulmia ja ne eivät olleet aivan kohdallaan.

        Voiko olla noin ,että niille ei voi mitään, vaan ne ovat se mitä ovat. Elikkä ainut apu on vain vaihtaa uudet kumit ja puslat ja kaikki kuluvat osat mitä siellä on

        Sitten siihen jäi sellainen vika, että vetää lievästi oikealle, koska tulivat siihen tulokseen ,että oikea etunen on ajettu kiveen tai johonkin sillä seurauksella ,että rengas on tullut taaksepäin hiukan

        Sovimme, että jos kuluttaa kovin rengasta vaihdan tai he vaihtaa alatukivarren, mutta taitaa olla kova homma, koska miten sitä jousta saa niin puristettua ,ettei se tule silmille. Siinä näkyy olevan niin pienet välit ,ettei sinne mahdu edes normaalit kiristimet,

        Taitaapi kulua norttia ja rahaa ennen kuin on kunnossa,

        Pyöränkulmia pystyy säätämään, voi olla työlästä kun pultit on jumissa. Alatukivarren heloissa on säätöpultit joilla saa pyöränkulmat säädetään ja raidetangosta aurauskulma. Säätöpultissa on epäkeskeinen aluslevy jolla säätö tapahtuu. Jos pultti ruostuu oikein kunnolla kiinni niin tarvitaan rälläkkää että sen saa auki. Melkein kannattaa ottaa alatukivarsi pöydälle ja vaihtaa helat ja samalla alapallonivel. Siinä on helpompi vaihtaa ne kuin auton alla. Motonetissa alatukivarren 2 helaa maksaa 36euroa yhteensä ja alapallonivel 18euroa sekä säätöpultti 6.5euroa/kpl. Nuo hinnat eivät tunnu missään jos vertaa asentajan tuntitaksaan. nuo kun vaihtaa niin pääsee monta huoletonta kilometriä ja kulmien säätökin on helppoa.

        Alatukivarsia saa kohtuuhinnalla purkaamoilta, jos sellainen pitää vaihtaa. Uusi maksaa kl-varaosilla 255euroa. Kl-varasoat myy parempilaatuisia tarvikeosia kuin motonet. Vehosta saa alkuperäisiä osia mutta siellä ei ole vielä itse tarvinnut käydä.

        Etujousen vaihtoon on oma puristimensa joka tulee jousen sisälle. Tavallisillä puristimilla ei kannata urheilla, voi olla hengenlähtö lähellä kun jousi iroaa. Sellainen korjaamo jolla on tuo työkalu niin jousen vaihtoo ei mene 15min kauempaa. Jotkut ovat tehneet omatekoisen puristimen paksusta kierretangosta ja pyöreistä metallilevyistä jotka tulee jousen väliin.

        Takajousen vaihtoon taas ei tarvita mitään puristinta.


      • MB mies kun japseist
        Mb 250 kirjoitti:

        Teen näin. Kävin tänään aurauskulmien säädöissä ja huoltomies oli taistellut kuusituntia etupään kanssa, koska siitä ei voi säätää gamper/kallistus kulmia ja ne eivät olleet aivan kohdallaan.

        Voiko olla noin ,että niille ei voi mitään, vaan ne ovat se mitä ovat. Elikkä ainut apu on vain vaihtaa uudet kumit ja puslat ja kaikki kuluvat osat mitä siellä on

        Sitten siihen jäi sellainen vika, että vetää lievästi oikealle, koska tulivat siihen tulokseen ,että oikea etunen on ajettu kiveen tai johonkin sillä seurauksella ,että rengas on tullut taaksepäin hiukan

        Sovimme, että jos kuluttaa kovin rengasta vaihdan tai he vaihtaa alatukivarren, mutta taitaa olla kova homma, koska miten sitä jousta saa niin puristettua ,ettei se tule silmille. Siinä näkyy olevan niin pienet välit ,ettei sinne mahdu edes normaalit kiristimet,

        Taitaapi kulua norttia ja rahaa ennen kuin on kunnossa,

        MB.ssä se on säädetty tehtaalla että vetää vähän oikealle ps.nukkuessa ei aja vastaantulevan kaistalle.
        pystyy kyllä säädättämään ammattimiehellä.


    • mursumersu

      Oiva pelihän tuo 200:nen on.
      Täältä löytyy 4 vaihteinen manuaali :)
      Kivahan tuolla on ajella pitkiäkin matkoja silloin kun ei joudu ohittelemaan.

      Tässä miinukset omasta.
      1 kiihtyvyys
      2 Tuuliherkkä
      3 4 vaihteinen
      4 kuskin penkki

      Plussat.
      1 alhainen kulutus
      2 kiva ajaa
      3 Kaunis :)

      Mistäs voisi alkaa muuten hakemaan ABS:än vikaa kun semmoinen alkanut palamaan?

      • Lisävalofanaatikko

        1. anturi likaisena
        2. kontaktihäiriö piuhoissa tai liittimissä
        3. palanut sulake
        4. häiriö keskusyksikössä


      • mesemese

        on mullakin w124. Viimeinen oikea Mersu se taitaa olla.
        700 000 alkaa olla täynnä. Kansiremppa 500 tkm kohdalla ja
        äsken uusi perä hajottamolta muutamalla kympillä.
        Ai, niin yksi vetoakseli on vaihdettu ja kardaaniin kumilätkät, syyläri, jarrulevyt ja -palat viime 5 vuoden aikana.
        Nivelet esim. näyttää kestävän, että meni monta vuotta, ettei tarvinnut katsastukseen mitään vaihtaa.

        Kiihtyy riittävästi ja kuluttaa 5,2-5,5 litraa matka-ajossa nelivaihteisena.
        Öljyä on vasta 600 tkm jälkeen tarvinnut alkaa lisäämään 10 tkm vaihtovälillä vähän..

        Renkaille tarkka on. Leveämmät 205/60 renkaat pelanneet parhaiten, ei vetelyä.
        Tuuliherkkä on kuten mainittiin. Sitten on mukava ajaa pitkällä matkalla. Pehmustusta oon laittanut pyllyn alle, että se kestää 5 tuntia yhteen menoon posottaa.
        Varaosat halpoja ja löytyy hyvin käytettynäkin ja edullisesti.
        Laadukkaan tuntoista työtä. Nykyautot tehdään 3 -5 vuoden /300tkm käyttöä varten. Nämä tehty 25v/1 milj käyttöä varten.


      • Peltsi

        kiihtyvyyttä saa parannettua pumpun säädöllä. Asiantunteva paja ruuvaa siitä samat tehot ainakin kuin 250D:stä ja kulutus pysyy samana tai hiukan pienenee.

        tuuliherkkyyttä saa pienennettyä kun madaltaa hiukan autoa, varsinkin etupäätä. Alustan nivelelet kannattaa käydä läpi että ei löydy väljyyttä ja tarkistaa pyöränkulmat. Myös apusimpukan helan väljyys aiheuttaa vetelyä.

        uudemmissa 124:ssa tuli myös 200D:hen 5 vaihdetta, 250d:ssä ja 300D:ssä on vakiona aina ollut 5-vaihdetta. Vakiotehoilla tuota viidettä vaihdetta voi käyttää vain tasaisella tai alamäessä. Vääntöä ei riitä oikein minkäälaiseen ylämäkeen.

        myös penkki parani uudemmissa 124:ssa, jos löytää purkaamolta halvalla niin kannattaa vaihtaa.


      • iokjl
        Peltsi kirjoitti:

        kiihtyvyyttä saa parannettua pumpun säädöllä. Asiantunteva paja ruuvaa siitä samat tehot ainakin kuin 250D:stä ja kulutus pysyy samana tai hiukan pienenee.

        tuuliherkkyyttä saa pienennettyä kun madaltaa hiukan autoa, varsinkin etupäätä. Alustan nivelelet kannattaa käydä läpi että ei löydy väljyyttä ja tarkistaa pyöränkulmat. Myös apusimpukan helan väljyys aiheuttaa vetelyä.

        uudemmissa 124:ssa tuli myös 200D:hen 5 vaihdetta, 250d:ssä ja 300D:ssä on vakiona aina ollut 5-vaihdetta. Vakiotehoilla tuota viidettä vaihdetta voi käyttää vain tasaisella tai alamäessä. Vääntöä ei riitä oikein minkäälaiseen ylämäkeen.

        myös penkki parani uudemmissa 124:ssa, jos löytää purkaamolta halvalla niin kannattaa vaihtaa.

        on 89 mallin 200d, jolla ajettu 765000 km. Auto on täysin iskussa ja koriltaankin vielä hyvä ei hitsailtu. Mikään raketti se ei ole, mutta hyvin olen kerinnyt joka paikkaan. Nämä ennen ns Väyrystä tehdyt mersut ovat ehkä parhaita autoja kestävyydeltään mitä tehty on. Monet 20 vuotta vanhat Meset ovat parempia koriltaan kuin esim 12-14 vuoden ikäiset uudempi koriset. Tottahan Mersujen käyttäikä keskimäärin taitaa 25 vuotta huidella, autohan kyllä kestää vaikka 50 vuotta kun vähänkään huoltaa viitsii.


      • tk

        "Tässä miinukset omasta.
        1 kiihtyvyys
        2 Tuuliherkkä
        3 4 vaihteinen
        4 kuskin penkki"

        minun mielestä taas...
        1 samaa mieltä
        2 eri mieltä, menee kuin juna kun takapään puslat ja simpukat on kunnossa(kun samaa sanontaa käytetään volvosta tarkoitetaan todellisuudessa ylilastattua kamelikaravaania ei voi samana päivänä verrata)
        3 4 ja 5 vaihteisen huippunopeus yhtä paljon mutta 5-vaihteinen kiihtyy huonommin...löpön säästövaihde tiettyyn kilometrilukemaan asti
        4 kuskin penkki antaa hyvän sivuttaistuen ja sopii isommallekkin ahterille eikä väsy pitemmälläkään matkalla(näin ainakin aikanaan autolehdissä ja testeissä seisoi), yli puoli miljoonaa ajetuissa usein myös hierova vaikutus johtuen penkin jousten väliin tungetusta materiaalista ettei jouset tunnu takapuolessa, itselleni tullut vastaan: pahvista, kovalevystä, sanomalehdestä, laudan pätkistä ja vaahtomuovipalasista koottuja versioita aiheesta...tuo lautaviristys mielestäni antoi tehokkaimman hieronnan

        Plussat:

        1 Ajotuntuma
        2 Halvat varaosat
        3 Takavetoisuus
        4 Kestävä kone ja oikein hoidettuna kestävät pellit


      • Extaxi
        mesemese kirjoitti:

        on mullakin w124. Viimeinen oikea Mersu se taitaa olla.
        700 000 alkaa olla täynnä. Kansiremppa 500 tkm kohdalla ja
        äsken uusi perä hajottamolta muutamalla kympillä.
        Ai, niin yksi vetoakseli on vaihdettu ja kardaaniin kumilätkät, syyläri, jarrulevyt ja -palat viime 5 vuoden aikana.
        Nivelet esim. näyttää kestävän, että meni monta vuotta, ettei tarvinnut katsastukseen mitään vaihtaa.

        Kiihtyy riittävästi ja kuluttaa 5,2-5,5 litraa matka-ajossa nelivaihteisena.
        Öljyä on vasta 600 tkm jälkeen tarvinnut alkaa lisäämään 10 tkm vaihtovälillä vähän..

        Renkaille tarkka on. Leveämmät 205/60 renkaat pelanneet parhaiten, ei vetelyä.
        Tuuliherkkä on kuten mainittiin. Sitten on mukava ajaa pitkällä matkalla. Pehmustusta oon laittanut pyllyn alle, että se kestää 5 tuntia yhteen menoon posottaa.
        Varaosat halpoja ja löytyy hyvin käytettynäkin ja edullisesti.
        Laadukkaan tuntoista työtä. Nykyautot tehdään 3 -5 vuoden /300tkm käyttöä varten. Nämä tehty 25v/1 milj käyttöä varten.

        Ei todellakaan ole tuuliherkkä,mikäli kaikki tukivarret vaan ovat kunnossa.Oman vehkeen tuuliherkkyyttä ihmettelin,mutta tukivarsien vaihdon jälkeen alkoi kulkemaan kuin juna kiskoilla.


      • mersumies.
        iokjl kirjoitti:

        on 89 mallin 200d, jolla ajettu 765000 km. Auto on täysin iskussa ja koriltaankin vielä hyvä ei hitsailtu. Mikään raketti se ei ole, mutta hyvin olen kerinnyt joka paikkaan. Nämä ennen ns Väyrystä tehdyt mersut ovat ehkä parhaita autoja kestävyydeltään mitä tehty on. Monet 20 vuotta vanhat Meset ovat parempia koriltaan kuin esim 12-14 vuoden ikäiset uudempi koriset. Tottahan Mersujen käyttäikä keskimäärin taitaa 25 vuotta huidella, autohan kyllä kestää vaikka 50 vuotta kun vähänkään huoltaa viitsii.

        Mulla myös vm-89 mb 200d taitaa olla jo kuudes mersu peräkkäin, varma perusmersu turha verrata saman vm japseihin, mersu on maineensa veroinen, ainakin nämä vanhemmat mersut, paljonko dieselin kulutus noin suurin piirtein muilla joilla samanlainen, mun auto kuluttaa n6-6,5l/100km


    • mb-93

      itelläni onMB c200d automaatti vm-93. Ostin ny marraskuussa. hiukan allapäin oli moottori ja tuppas auto hyytyy mäkiin. Treatmenttia tankkiin ja auto piristyi huomattavasti. ei se vieläkään ole mikään vauhtihirmu mut ei sillä jalkoihinkaan jää...mittarilukema on 467000 ja moottori kehrää hyvin.
      vuotoja on tullut nesteletkuihin mut ne saa vaihdettua. korissa pari pientä ruoste tahraa hoidettavissa nekin. viime katsastuksessa joka oli syyskuussa oli käsketty vaihtaa takakilvenvalo ja toinen etulamppu. siin oli viat , jotka katastusmiekkonen oli löytäny.
      olen ajanut useasti todella pitkiä matkoja ja asun itsekkin paikkakunnalla jossa on joka paikkaan pitkät välmatkat. sukuni assuu 400km päässä. ja ajelen välin pari kertaa kuussa. en oo huomannu mitään vikaa päin vastoin luotan mersuuni täysillä. Ei tarvi laittaa ees -35 pakkasilla johon päähän ja lähti aina toisella hehkutuksella käyntiin.
      piän sitä luotettavana ja parhaana autona jonka olen ostanut.

      • patalaiska...

        hätäisen miehen auto, on kyllä niiiiin patalaiska varsinkin automaatin kanssa että! Muutenkin ahtamattomat dieselit on ihan eilispäivän vehkeitä, hirveitä nokivasaroita jotka ei kulje mihinkään. Toi malli ruostuukin helpolla, en kyllä väittäisi miksikään laatuautoksi vaikka kestäisikin koneeltaan miljoonan ajaa. Ajetttavuudeltaan aika kankea rohjo vielä kaiken lisäksi.


      • VOI!VOI!
        patalaiska... kirjoitti:

        hätäisen miehen auto, on kyllä niiiiin patalaiska varsinkin automaatin kanssa että! Muutenkin ahtamattomat dieselit on ihan eilispäivän vehkeitä, hirveitä nokivasaroita jotka ei kulje mihinkään. Toi malli ruostuukin helpolla, en kyllä väittäisi miksikään laatuautoksi vaikka kestäisikin koneeltaan miljoonan ajaa. Ajetttavuudeltaan aika kankea rohjo vielä kaiken lisäksi.

        w124:nen on suunniteltu työ juhdaksi jolla voi ajaa kelissä kuin kelissä! ei särykovinhelpolla kun vertaa tähän jumalattoman hyvään w210:piin! jos vanha mersu on laiska niin kannattaa ostaa sitten muun merkkinen liikkumisväline! ja nämä uudet diiselit nämä vasta pelejä onkin,savuaa ja käryää kun on tämä viimesen päälle EGR-kierrätys! sit ei lämpiä,lisälämmittimellä korvennetaa konetta ja kajuuttaalämmäksi! polttoaineenkulutus esim.E290 DT kaupunkiajo 13 litra,nämä uudetko kuluttaa vähän! tuskin on w124 mersuja takuumaalattu tai vaihdettu takuuseen uusia ovia! eipä tuo 124:nen kovinpahasti märkäne jos on viititty edes vähän pestäsuolapaskoja talvella pois!


      • mannemersu
        VOI!VOI! kirjoitti:

        w124:nen on suunniteltu työ juhdaksi jolla voi ajaa kelissä kuin kelissä! ei särykovinhelpolla kun vertaa tähän jumalattoman hyvään w210:piin! jos vanha mersu on laiska niin kannattaa ostaa sitten muun merkkinen liikkumisväline! ja nämä uudet diiselit nämä vasta pelejä onkin,savuaa ja käryää kun on tämä viimesen päälle EGR-kierrätys! sit ei lämpiä,lisälämmittimellä korvennetaa konetta ja kajuuttaalämmäksi! polttoaineenkulutus esim.E290 DT kaupunkiajo 13 litra,nämä uudetko kuluttaa vähän! tuskin on w124 mersuja takuumaalattu tai vaihdettu takuuseen uusia ovia! eipä tuo 124:nen kovinpahasti märkäne jos on viititty edes vähän pestäsuolapaskoja talvella pois!

        Wanhoilla W124-mersuilla ajaa enää vanhat papat kuten sinä ja mannet! Onko hienoa olla ihan mersun ratissa, varakas olo vai... vanhoja ruostekasoja ne on!


      • JJ
        mannemersu kirjoitti:

        Wanhoilla W124-mersuilla ajaa enää vanhat papat kuten sinä ja mannet! Onko hienoa olla ihan mersun ratissa, varakas olo vai... vanhoja ruostekasoja ne on!

        haista sinä vaan pitkä paska,tuskinetesomistat mersua!taitaa olla sulla korvienvälissä vikaa!vai varakas olo!onneksi autot on omia eikä rahotusyhtiön tai pankin!


      • 8+6
        patalaiska... kirjoitti:

        hätäisen miehen auto, on kyllä niiiiin patalaiska varsinkin automaatin kanssa että! Muutenkin ahtamattomat dieselit on ihan eilispäivän vehkeitä, hirveitä nokivasaroita jotka ei kulje mihinkään. Toi malli ruostuukin helpolla, en kyllä väittäisi miksikään laatuautoksi vaikka kestäisikin koneeltaan miljoonan ajaa. Ajetttavuudeltaan aika kankea rohjo vielä kaiken lisäksi.

        eihän se laiska ole vaan hieman hidas. Kaikkensa se moottori yrittää kun pedaalin painaa pohjaan, se vaan ei riitä kaikille. ;-)


      • Vaihtaa vanhempaan
        8+6 kirjoitti:

        eihän se laiska ole vaan hieman hidas. Kaikkensa se moottori yrittää kun pedaalin painaa pohjaan, se vaan ei riitä kaikille. ;-)

        Alkanut hitaasti katteleen hieman isompaa autoa ja tuollaista mersuahan aina kehuttu. Kaikenlisäksi tykkään tuollasesta vanhemmasta tyylistä. Eli nyt faktaa vielä lisää noin 92-95 vuoden peleistä. Vai mihinkä vuoteen 124korista nyt tehtiinkään.Vikoja voi ynnätä lisää koska tämä olisi eka diesel ja takavetoinen niin nyt on kaikki pienetkin neuvot tarpeen. Pakoputket,jarrupalat ja litkujen vaihdot onnistuu multakin mutta perän laakeroinnin ,korin hitsaukset ei ei....
        Jotenkin tuntuu hurjalta vaihtaa 240tkm ajettu nissani vanhaan varmaankin yli 450tkm ajettuun mersuun.... oikeastaan ihan tyhmältä. almera kun on toiminut oikeastaan ihan pirun hyvin. Hyvä auto ei kyllä vaan ole.


        Rahaa olis noin 3000-4000e käytössä.


      • 200d vm 90
        Vaihtaa vanhempaan kirjoitti:

        Alkanut hitaasti katteleen hieman isompaa autoa ja tuollaista mersuahan aina kehuttu. Kaikenlisäksi tykkään tuollasesta vanhemmasta tyylistä. Eli nyt faktaa vielä lisää noin 92-95 vuoden peleistä. Vai mihinkä vuoteen 124korista nyt tehtiinkään.Vikoja voi ynnätä lisää koska tämä olisi eka diesel ja takavetoinen niin nyt on kaikki pienetkin neuvot tarpeen. Pakoputket,jarrupalat ja litkujen vaihdot onnistuu multakin mutta perän laakeroinnin ,korin hitsaukset ei ei....
        Jotenkin tuntuu hurjalta vaihtaa 240tkm ajettu nissani vanhaan varmaankin yli 450tkm ajettuun mersuun.... oikeastaan ihan tyhmältä. almera kun on toiminut oikeastaan ihan pirun hyvin. Hyvä auto ei kyllä vaan ole.


        Rahaa olis noin 3000-4000e käytössä.

        Luja,pihi,isohko,vakaa varauksin ja tietty laadukas tekele jota on helppo korjata/huoltaa
        Toisaalta älyttömän laiska, ja sit takavetoinen eli arvaamaton ja sitten tämä vanhainkoti fiilis joka oli monelle tutulle liikaa. Itä-blokki tuli aina mieleen kun istui ratin taakse. Aikani ajoin sit vaihdoin vectraaan 2.0 jota on saanut korjata ainakin 200% enemmän. Joskus vielä mersu mut sen täytyy olla vähintään 2.0turbo


      • paistaa läpi
        200d vm 90 kirjoitti:

        Luja,pihi,isohko,vakaa varauksin ja tietty laadukas tekele jota on helppo korjata/huoltaa
        Toisaalta älyttömän laiska, ja sit takavetoinen eli arvaamaton ja sitten tämä vanhainkoti fiilis joka oli monelle tutulle liikaa. Itä-blokki tuli aina mieleen kun istui ratin taakse. Aikani ajoin sit vaihdoin vectraaan 2.0 jota on saanut korjata ainakin 200% enemmän. Joskus vielä mersu mut sen täytyy olla vähintään 2.0turbo

        kirjoituksestasi, olisi ehkä kannattanut olla hiljaa, ainakin vanhainkotimeiningistä ja "2,0turbosta". Mikä se sellainen Mersu on? Jälkiasennus? Noita tuskin on enää jäljellä.


      • 12+5
        Vaihtaa vanhempaan kirjoitti:

        Alkanut hitaasti katteleen hieman isompaa autoa ja tuollaista mersuahan aina kehuttu. Kaikenlisäksi tykkään tuollasesta vanhemmasta tyylistä. Eli nyt faktaa vielä lisää noin 92-95 vuoden peleistä. Vai mihinkä vuoteen 124korista nyt tehtiinkään.Vikoja voi ynnätä lisää koska tämä olisi eka diesel ja takavetoinen niin nyt on kaikki pienetkin neuvot tarpeen. Pakoputket,jarrupalat ja litkujen vaihdot onnistuu multakin mutta perän laakeroinnin ,korin hitsaukset ei ei....
        Jotenkin tuntuu hurjalta vaihtaa 240tkm ajettu nissani vanhaan varmaankin yli 450tkm ajettuun mersuun.... oikeastaan ihan tyhmältä. almera kun on toiminut oikeastaan ihan pirun hyvin. Hyvä auto ei kyllä vaan ole.


        Rahaa olis noin 3000-4000e käytössä.

        katselet sellaisen vähäruosteisen yksilön. Tekniikka on halpaa ja varaosaa löytyy alkuperäisenä, tarvikkeena monentasoista ja purkaamoilta käytettyä. W124-korimallia on valmistetttu 85-96 varaosien pysyessä suurelta osin samana. Pitkillä sarjoilla saadaan varaosien hinta alas.
        Halvimmalla pääset kun ostat mahdollisimman vähillä varusteilla 200D:n. Mitä enemmän lisävarusteita niin sitä enemmän rempattavaa ja kalliimmat osat kun niitä pitää korjata.
        Suosittelen muuten pumpun säädättämistä asiantuntevalla pumppupajalla. Sillä saa mukavasti potkua lisää kulutuksen pysyessä samana tai pienentyessä.


      • - - - >
        12+5 kirjoitti:

        katselet sellaisen vähäruosteisen yksilön. Tekniikka on halpaa ja varaosaa löytyy alkuperäisenä, tarvikkeena monentasoista ja purkaamoilta käytettyä. W124-korimallia on valmistetttu 85-96 varaosien pysyessä suurelta osin samana. Pitkillä sarjoilla saadaan varaosien hinta alas.
        Halvimmalla pääset kun ostat mahdollisimman vähillä varusteilla 200D:n. Mitä enemmän lisävarusteita niin sitä enemmän rempattavaa ja kalliimmat osat kun niitä pitää korjata.
        Suosittelen muuten pumpun säädättämistä asiantuntevalla pumppupajalla. Sillä saa mukavasti potkua lisää kulutuksen pysyessä samana tai pienentyessä.

        >> Suosittelen muuten pumpun säädättämistä asiantuntevalla pumppupajalla. Sillä saa mukavasti potkua lisää kulutuksen pysyessä samana tai pienentyessä.

        Itsellä on C220D Boshin pumpulla joka ainakin toistaiseksi on toiminut moitteita (ei ne kaikki Lucaksenkaan pumput mene rikki ennen aikojaan vaikka niissä ongelmia on ollutkin).

        Tuo pumpun säädätys kiinnostaa, joskin sillä ehdolla ettei toimenpiteellä riskeeraa laitteen kestävyyttä. Millainen toimenpide se on ja paljonko kustantaa? Voidaanko se tehdä tyyliin hillitysti tai agressiivisesti tai jotakin siltä väliltä ja missä määrin tehoa / vääntöä voi realistisesti odottaa lisää (rakettiahan näistä ei tule)?

        Ps. Mielestäni EGR & imupuoli kannattaisi ennen pumpun säätöä tarkistaa ja puhdistaa perusteellisesti (sekä mahdollisesti puhdistuksen jälkeen tulpata EGR karstoittamasta konetta ja imukanavia).


      • 15+2
        - - - > kirjoitti:

        >> Suosittelen muuten pumpun säädättämistä asiantuntevalla pumppupajalla. Sillä saa mukavasti potkua lisää kulutuksen pysyessä samana tai pienentyessä.

        Itsellä on C220D Boshin pumpulla joka ainakin toistaiseksi on toiminut moitteita (ei ne kaikki Lucaksenkaan pumput mene rikki ennen aikojaan vaikka niissä ongelmia on ollutkin).

        Tuo pumpun säädätys kiinnostaa, joskin sillä ehdolla ettei toimenpiteellä riskeeraa laitteen kestävyyttä. Millainen toimenpide se on ja paljonko kustantaa? Voidaanko se tehdä tyyliin hillitysti tai agressiivisesti tai jotakin siltä väliltä ja missä määrin tehoa / vääntöä voi realistisesti odottaa lisää (rakettiahan näistä ei tule)?

        Ps. Mielestäni EGR & imupuoli kannattaisi ennen pumpun säätöä tarkistaa ja puhdistaa perusteellisesti (sekä mahdollisesti puhdistuksen jälkeen tulpata EGR karstoittamasta konetta ja imukanavia).

        C220D boschin pumpulla? Eikä siinä pitäisi olla lucas-pumppu? Onko jälkeenpäin vaihdettu?
        Muistaakseni 220D:ssä on sähköohjattu pumppu joka vaatii lastun, en ole ihan varma. Jos on niin sitä ei voi mekaanisesti ruuvata.


      • - - - >
        15+2 kirjoitti:

        C220D boschin pumpulla? Eikä siinä pitäisi olla lucas-pumppu? Onko jälkeenpäin vaihdettu?
        Muistaakseni 220D:ssä on sähköohjattu pumppu joka vaatii lastun, en ole ihan varma. Jos on niin sitä ei voi mekaanisesti ruuvata.

        Eräällä ulkolaisella foorumilla kerrotun tiedon mukaan W202 : 200D & 220D pumppuongelmat eivät ole riippuvaisia auton vuosimallista, sillä joissakin jo vuoden 1994 mallisissa on Boshin pumppu.

        Tuon tiedon mukaan moottorinumerot kertovat seuraavaa:

        a) C 200 D / 1994 moottori nro 604.910 on Boshin pumpulla ( PES 4 M 55 C 320 RS 172)

        b) C 220 D moottotri nro 601.913 on Lucaksen pumpulla.

        Myös C 220 D konetta on moottorilla nro 604.910, eli Boshin pumpulla.

        Ps. Tuolla forumilla asisata kirjoittanut henkilö vaikutti olevan "vanha kettu" näissä Mersuasioissa, teki mm. itse pumppun purkuja ja korjausia, sekä viittasi tuossa pumppuasiassa referenssejä myöten myös johonkin MB sisäiseen tiedotteeseen.


      • Vuosiluvun mukaan?
        - - - > kirjoitti:

        Eräällä ulkolaisella foorumilla kerrotun tiedon mukaan W202 : 200D & 220D pumppuongelmat eivät ole riippuvaisia auton vuosimallista, sillä joissakin jo vuoden 1994 mallisissa on Boshin pumppu.

        Tuon tiedon mukaan moottorinumerot kertovat seuraavaa:

        a) C 200 D / 1994 moottori nro 604.910 on Boshin pumpulla ( PES 4 M 55 C 320 RS 172)

        b) C 220 D moottotri nro 601.913 on Lucaksen pumpulla.

        Myös C 220 D konetta on moottorilla nro 604.910, eli Boshin pumpulla.

        Ps. Tuolla forumilla asisata kirjoittanut henkilö vaikutti olevan "vanha kettu" näissä Mersuasioissa, teki mm. itse pumppun purkuja ja korjausia, sekä viittasi tuossa pumppuasiassa referenssejä myöten myös johonkin MB sisäiseen tiedotteeseen.

        Nyt menee taas yli hilseen kun aletaan puhuun pumpuista lucas ja bosch. Jos harkinnassa 93tai uudempi onko ne vielä "hyviä" ja äärimmäisen kestäviä? Onko kaikissa tuo ikäsissä 5vaihdetta?


      • 97väyry
        Vuosiluvun mukaan? kirjoitti:

        Nyt menee taas yli hilseen kun aletaan puhuun pumpuista lucas ja bosch. Jos harkinnassa 93tai uudempi onko ne vielä "hyviä" ja äärimmäisen kestäviä? Onko kaikissa tuo ikäsissä 5vaihdetta?

        Kestää ja kestää mutta mieti sitä tyyliä(on niiiiin kasaria). Ite tykkään kyllä ajaa mielummin hieman uudemmalla. 800tkm niin auto ei todellakaan ole enään koskematon. Paskaa penkeissä/ratissa/matoissa yleensä kilokaupalla.


      • 11+8
        97väyry kirjoitti:

        Kestää ja kestää mutta mieti sitä tyyliä(on niiiiin kasaria). Ite tykkään kyllä ajaa mielummin hieman uudemmalla. 800tkm niin auto ei todellakaan ole enään koskematon. Paskaa penkeissä/ratissa/matoissa yleensä kilokaupalla.

        "Paskaa penkeissä/ratissa/matoissa yleensä kilokaupalla. "

        Oletko huomioinut että sitä autoa voi siivota siinä 800tkm aikana.


      • Wee 124 200 dee
        mannemersu kirjoitti:

        Wanhoilla W124-mersuilla ajaa enää vanhat papat kuten sinä ja mannet! Onko hienoa olla ihan mersun ratissa, varakas olo vai... vanhoja ruostekasoja ne on!

        Mitä sitten? Mitä se sulle tekee? Ketään ei kiinnosta valopäiden vittuilu, tyyliin: "Kyllä meidän isä teidän isän voittaa." Taitaa isäsikin ajella aika vanhalla ämmällä? Mannet ajaa Mazdalla. Vanha mersu ei ole varakkuuden merkki vaan varattomuuden, kuten minullakin. Jos valopäitä vituttaa niin voi voi. Ajakaa avensiksella ohi. Ei haittaa.


      • unohda
        Vaihtaa vanhempaan kirjoitti:

        Alkanut hitaasti katteleen hieman isompaa autoa ja tuollaista mersuahan aina kehuttu. Kaikenlisäksi tykkään tuollasesta vanhemmasta tyylistä. Eli nyt faktaa vielä lisää noin 92-95 vuoden peleistä. Vai mihinkä vuoteen 124korista nyt tehtiinkään.Vikoja voi ynnätä lisää koska tämä olisi eka diesel ja takavetoinen niin nyt on kaikki pienetkin neuvot tarpeen. Pakoputket,jarrupalat ja litkujen vaihdot onnistuu multakin mutta perän laakeroinnin ,korin hitsaukset ei ei....
        Jotenkin tuntuu hurjalta vaihtaa 240tkm ajettu nissani vanhaan varmaankin yli 450tkm ajettuun mersuun.... oikeastaan ihan tyhmältä. almera kun on toiminut oikeastaan ihan pirun hyvin. Hyvä auto ei kyllä vaan ole.


        Rahaa olis noin 3000-4000e käytössä.

        Almera on hyvä perusauto, ei kannata vaihtaa vanhaan mersun rohjoon. Mulla on muutama mersu ollu ja yjks tollanen nokivasarakin vielä vanhempaa mallia. Aivan kauhee auto, kulkee kyllä ilman suurempiaa vikoja mut kauhee on kauhee.. ihan on verrattavissa vanhaan ladaan, eihän siinäkään mikään voi mennä rikki, kun ei ole kuin neljä rengasta ja alitehoinen "1800" luvun moottori..


    • EN ILMAISEKSIKAAN

      Oli mersu 200D niin kun tuli 500 000 täyteen niin alkoipa remontteja tulemaan. Meni startti, laturi,lasinpyyhkimen moottori,lämppärin moottori, sit sammuttin kalvo jolla moottori sammuu,perä vuotaa ja ääntää, meni vaihdelaatikko ja niveliä,niitä meni edestä ja takaa. Ruostumaan alkoi listojen juuresta.
      En ota enään mersua,kyllä sillä muutaman vuoden varovasti ajaa mutta ei läheskään samaa kuin Volvolla 2.4 litraisella, sillä olen pokenut jo lähes 300 000 km eikä muuta ole kuin jarrupaloja ja jotain raidetangonpäätä vaihdettu. Polttoaineen kulutus vähän nousi mutta onhan se isompi autokin.
      Niin ja mersun ne kiusalliset pienet sähköviat, ne ärsytti kun milloin paloi mittarin valo ja milloin ei huh,huh, hermot meinasi mennä moisen totteron kanssa.

      • mersu 96

        Itse pidän juuri tuota 450-500tkm jonkinmoisena rajapyykkinä jonka jälkeen on kaikki mahdollista. Monella autolla tämä raja on se 300tkm et kyllä mersu vaan kestää mutta silti en ostaisi yli 500tkm ajettua mersuakaan jos en tietäisi huoltohistoriaa tarkasti. Auto pitää kuitenkin olla sellanen joka käynnistyy joka ikinen naamu varmasti siitä pihasta. Saattaa olla et joku ajaa pätkän 500-600tkm pelkillä huolloilla mut kyllä rsikit isompaan on juuri tuossa.
        124mersu oli hyvä mutta sen aika vaan alkaa oleen ohi. Ikä ikä ikä ja kilometrit.


      • 4+9
        mersu 96 kirjoitti:

        Itse pidän juuri tuota 450-500tkm jonkinmoisena rajapyykkinä jonka jälkeen on kaikki mahdollista. Monella autolla tämä raja on se 300tkm et kyllä mersu vaan kestää mutta silti en ostaisi yli 500tkm ajettua mersuakaan jos en tietäisi huoltohistoriaa tarkasti. Auto pitää kuitenkin olla sellanen joka käynnistyy joka ikinen naamu varmasti siitä pihasta. Saattaa olla et joku ajaa pätkän 500-600tkm pelkillä huolloilla mut kyllä rsikit isompaan on juuri tuossa.
        124mersu oli hyvä mutta sen aika vaan alkaa oleen ohi. Ikä ikä ikä ja kilometrit.

        vaikka vikoja on jonkun verran niin korjaaminen on aika halpaa verrattuna nykyautoon. Jos itse pystyy korjaamaan niin säästää pitkän pennin. Purkaamoilta saa todella halvalla osia.
        Appiukon autosta hajosi ohjaustehostin ja uuden hinta on 365euroa. Purkaamolta sain 60eurolla kätetyn ja puoli tuntia meni aikaa niin taas oli ajossa.


      • lähes ikiliikkuja

        Niin, ajoit mersun 500 th ja volvo vasta 300 th... Aja se volvo myös sinne 500 tuhanteen ja luettele sitten miten volvo-valmet matkasta suoriutui.
        Volvo BM matkustaa hyvin paljon hinurin lavalla.
        Olen ajanut 3 mersua valtavan pitkän matkan. Kaksi oli 200 d, w 124 ja ne on maailman lujimpia autoja. Nuo neuvot ajon vakauttamisesta ovat enimmältään mielikuvituksen tuotetta. Siellä takakelkassa on ne tyynyt kummallakin puolella, vaihda ne ensin. Yhtaikaa. Sen jälkeen vaihda kaikki tukivarret, koiranluineen ja auto menee kuin juna. Ne tukivarret apukelkan tyynyt ei kummoisia maksa ja ne voi vaihtaa itsekin. Ne kestää ajoa satojatuhansia km.Ainakin n 300 th.
        Ei KL-varaosalle ole omaa varaosatehdasta, älkää höpiskö joutavia..Varaosat tulee paljolti samoista tehtaista kuin merkkiliikkeen varaosatkin. Samoin motonetille. Olen ostanut motonetista tismalleen samoja mersun varaosia kuin mersun merkkiliikkeestäkin. (w 124)
        Nyt ajan w 202 220 d, ja siinä on parjattu Lucas varustus. Ei siinä ole mitään vikaa. Ei ssiis yhtään mitään vikaa. Edellisissä oli Bocsh varustus. Meni niistä esim laturit ja startit, mutta niin menee kaikista muistakin jo paljon ennen. Tästä ei vielä ole mennyt., mutta menee joskus. Se on horjumaton tosi.Nyt on ajeltu vajaa 300 th, joten vielä toimii kuin uusi auto. Käytän aina parhaita öljyjä. Suodattimet vaihdan joka öljynvaihdossa. ( 10 th km) Ne suodattimet maksaa öljy / ilma yhteensä n 18 eur.
        Talvirenkaat kestää Lapin teillä ajaa 3 talvea.Kesätossut menee joskus yhdessä kesässä ja viimeistään kahdessa. Ajan melko paljon.
        Viimeinen 200 d on ajettu liki 600 th ja on ajokunnossa yhä. Öljynpaine laski,enkä tiedä miksi.Vaihdoin öljynkin kesken vaihtovälin, mutta ei mainittavasti kohentunut. Mursu seisoo nyt ensi kesään ja aikomus on peruskorjata kone ja koko tekniikka. Rovi maalataan ja sillä ajetaan ainakin seuraavat 25 v em toimenpiteiden jälkeen. vm on 1989. Että repikääpä siitä.,


      • tajuatkosä

        "enää" ei perkkele kirjoiteta "enään" !


      • Anonyymi
        lähes ikiliikkuja kirjoitti:

        Niin, ajoit mersun 500 th ja volvo vasta 300 th... Aja se volvo myös sinne 500 tuhanteen ja luettele sitten miten volvo-valmet matkasta suoriutui.
        Volvo BM matkustaa hyvin paljon hinurin lavalla.
        Olen ajanut 3 mersua valtavan pitkän matkan. Kaksi oli 200 d, w 124 ja ne on maailman lujimpia autoja. Nuo neuvot ajon vakauttamisesta ovat enimmältään mielikuvituksen tuotetta. Siellä takakelkassa on ne tyynyt kummallakin puolella, vaihda ne ensin. Yhtaikaa. Sen jälkeen vaihda kaikki tukivarret, koiranluineen ja auto menee kuin juna. Ne tukivarret apukelkan tyynyt ei kummoisia maksa ja ne voi vaihtaa itsekin. Ne kestää ajoa satojatuhansia km.Ainakin n 300 th.
        Ei KL-varaosalle ole omaa varaosatehdasta, älkää höpiskö joutavia..Varaosat tulee paljolti samoista tehtaista kuin merkkiliikkeen varaosatkin. Samoin motonetille. Olen ostanut motonetista tismalleen samoja mersun varaosia kuin mersun merkkiliikkeestäkin. (w 124)
        Nyt ajan w 202 220 d, ja siinä on parjattu Lucas varustus. Ei siinä ole mitään vikaa. Ei ssiis yhtään mitään vikaa. Edellisissä oli Bocsh varustus. Meni niistä esim laturit ja startit, mutta niin menee kaikista muistakin jo paljon ennen. Tästä ei vielä ole mennyt., mutta menee joskus. Se on horjumaton tosi.Nyt on ajeltu vajaa 300 th, joten vielä toimii kuin uusi auto. Käytän aina parhaita öljyjä. Suodattimet vaihdan joka öljynvaihdossa. ( 10 th km) Ne suodattimet maksaa öljy / ilma yhteensä n 18 eur.
        Talvirenkaat kestää Lapin teillä ajaa 3 talvea.Kesätossut menee joskus yhdessä kesässä ja viimeistään kahdessa. Ajan melko paljon.
        Viimeinen 200 d on ajettu liki 600 th ja on ajokunnossa yhä. Öljynpaine laski,enkä tiedä miksi.Vaihdoin öljynkin kesken vaihtovälin, mutta ei mainittavasti kohentunut. Mursu seisoo nyt ensi kesään ja aikomus on peruskorjata kone ja koko tekniikka. Rovi maalataan ja sillä ajetaan ainakin seuraavat 25 v em toimenpiteiden jälkeen. vm on 1989. Että repikääpä siitä.,

        eikö kestänytkään miljoona km?


    • olen tykänny

      Minulla on Mersu cdi 200 vm. 2007 ajettu n. 80 000km. Olen tykännyt ajaa autolla työmatkani. Tämä on ensimmäinen sellanen auto, että miehelleni tuli kotiin nimellä varustettu kirje missä tunnettu autoliike halusi ostaa meidän auton käypään hintaan. En halua siitä luopua vielä..

      • htrbnnn6j

        Mun nykysellä mesellä w124 200d ajettu 8 vuoden aikana kilometrit 550-715 tkm. Ei paljo ole tarttenut korjailla kun edellinen omistaja korjasi ne Mersun kalliit viat. Mielestäni 550-750tkm väli menee Mersulla yleensä mukavasti. Viat on siinä 400-500 tkm välillä ja sitten siinä 700-800tkm väilillä. Kannatttaa ostaa ruosteeton 550-650tkm ajettu auto. Muistakaa hehkuttaa aina autoa ja käyttää vähän aikaa tyhjäkäynnillä käynnistämisen jälkeen ja ennen sammuttamista turbotontakin autoa niin kansi/tiiviste kestää pitempään.Tarkkaile jäähdytysnesteen kulumista, ja jos alkaa kuluttaa nestettä, niin heti ota selvää,missä vika ja korjaa. Muutoin tulee ongelmia, kuten kaikissa autoissa näin on ilman vettä ajamisessa. Ja vaiha öljyt ja suodattimet säännöllisesti. Peränkin öljyn vaiha 100 tkm välein alkuperäiseen niin kestää sekin. Vetoakselit väsyvät tuossa 600-700tkm paikkeilla ja tahtoo katketa. 200d ei revitellä niin kauheesti, että siksi lujin Mersu on sillä koneella oleva. Kulutuksenkin saa alle 5l/100km. Jos menee 6 litraa niin silloin on jotain vialla. Ruostumisenkin saa estettyä, jos viitsii käydä ruiskuttamassa silloin tällöin teräketjuöljyä koteloihin ja joskus öljynvaihdon yhteydessä pyytää asentajaa menemään suihkupullo kädessä monttuun ja ruiskauttamaan tarvittaviin kohtiin alustamassaa.
        Mersua ei sitten kannata madaltaa. On kyllä tukeva kaarteissa kuin mikroauto ja tuntuu ajo siltä. Mä kokeilin 4 cm madallusta niin madaltui varmaan 8cm. Perä alhaalla kulki sitten vaikka tuli paksut kumit taakse. Takarenkaat kuluivat sisäreunasta hetkessä pilalle. On alkuperäisillä iskareilla ja jousilla tukevaa ja laadukasta menoa.
        Sitten autoa ei kannattaisi seisottaa paljaalla maalla pitempään. Jos jätät auton seisomaan pitemmäksi aikaa, niin laita auton alle pressu tai muovi ettei kosteus tiivisty pohjaan. Betoni tai öljysora ajaa saman asian.
        200d on riittävän tehokas Suomen olosuhteisiin - ei tarvi tehokkaampaa. Ohituksia voi ennakoida kiihdyttämällä hieman ohituksiin. Jos vedät raskasta perävaunua, niin sitten tarvii 300d auton, koska 200d ei jaksa peräkärryn kanssa ylämäessä mennä 80kmh suurimmalla/ nelosvaihteella. Eikä saa muuten mennä 300d myöskään suurimmalla eli 5 vaihteella, vaan pitää käyttää 4 -vaihdetta.

        Oli 30 -vuotta sitten ainakin sanonta, että jos olet rahapulassa, niin osta mersu. Esim. paljon ajavalle opiskelijalle 200d on mitä mainioin peli. Ajo tulee todennäköisesti halvemmaksi kuin muilla alle tonnin autoilla.


      • muuten oikein hyvä
        htrbnnn6j kirjoitti:

        Mun nykysellä mesellä w124 200d ajettu 8 vuoden aikana kilometrit 550-715 tkm. Ei paljo ole tarttenut korjailla kun edellinen omistaja korjasi ne Mersun kalliit viat. Mielestäni 550-750tkm väli menee Mersulla yleensä mukavasti. Viat on siinä 400-500 tkm välillä ja sitten siinä 700-800tkm väilillä. Kannatttaa ostaa ruosteeton 550-650tkm ajettu auto. Muistakaa hehkuttaa aina autoa ja käyttää vähän aikaa tyhjäkäynnillä käynnistämisen jälkeen ja ennen sammuttamista turbotontakin autoa niin kansi/tiiviste kestää pitempään.Tarkkaile jäähdytysnesteen kulumista, ja jos alkaa kuluttaa nestettä, niin heti ota selvää,missä vika ja korjaa. Muutoin tulee ongelmia, kuten kaikissa autoissa näin on ilman vettä ajamisessa. Ja vaiha öljyt ja suodattimet säännöllisesti. Peränkin öljyn vaiha 100 tkm välein alkuperäiseen niin kestää sekin. Vetoakselit väsyvät tuossa 600-700tkm paikkeilla ja tahtoo katketa. 200d ei revitellä niin kauheesti, että siksi lujin Mersu on sillä koneella oleva. Kulutuksenkin saa alle 5l/100km. Jos menee 6 litraa niin silloin on jotain vialla. Ruostumisenkin saa estettyä, jos viitsii käydä ruiskuttamassa silloin tällöin teräketjuöljyä koteloihin ja joskus öljynvaihdon yhteydessä pyytää asentajaa menemään suihkupullo kädessä monttuun ja ruiskauttamaan tarvittaviin kohtiin alustamassaa.
        Mersua ei sitten kannata madaltaa. On kyllä tukeva kaarteissa kuin mikroauto ja tuntuu ajo siltä. Mä kokeilin 4 cm madallusta niin madaltui varmaan 8cm. Perä alhaalla kulki sitten vaikka tuli paksut kumit taakse. Takarenkaat kuluivat sisäreunasta hetkessä pilalle. On alkuperäisillä iskareilla ja jousilla tukevaa ja laadukasta menoa.
        Sitten autoa ei kannattaisi seisottaa paljaalla maalla pitempään. Jos jätät auton seisomaan pitemmäksi aikaa, niin laita auton alle pressu tai muovi ettei kosteus tiivisty pohjaan. Betoni tai öljysora ajaa saman asian.
        200d on riittävän tehokas Suomen olosuhteisiin - ei tarvi tehokkaampaa. Ohituksia voi ennakoida kiihdyttämällä hieman ohituksiin. Jos vedät raskasta perävaunua, niin sitten tarvii 300d auton, koska 200d ei jaksa peräkärryn kanssa ylämäessä mennä 80kmh suurimmalla/ nelosvaihteella. Eikä saa muuten mennä 300d myöskään suurimmalla eli 5 vaihteella, vaan pitää käyttää 4 -vaihdetta.

        Oli 30 -vuotta sitten ainakin sanonta, että jos olet rahapulassa, niin osta mersu. Esim. paljon ajavalle opiskelijalle 200d on mitä mainioin peli. Ajo tulee todennäköisesti halvemmaksi kuin muilla alle tonnin autoilla.

        Hyvää:
        -pieni kääntösäde
        -turvallinen kori
        -hyvä vetoauto,myös 200d
        Ei niin hyvää:
        -kova renkaiden kulutus
        -talvella alle vain uudehkot nastarenkaat
        -tajuton aukko tuulilasin ja k.pellin välissä(lehtä,risuja,kerran elävä hiiri,talvella kolallinen lunta)


    • kipee mersu

      Moro! onkos kellään kokemuksia w201 2.0 pensa mesen muuttamista 200D:ks....? pensa koneessa ykkösen mäntä teki treffit pakoventtiilin kanssa ku hydraulinostin oli jumittanu... nyt on kaikki laakreipinnat nätisti uritettu ni aattelin et jos heittäsin 200d pannun siihe... meneekö heittämällä? laatikko on kyllä nelilovinen ja sit kiinnostais se kulkeminen sille pensa version perällä... jaksaako mennä ihan ok?? tai toinen vaihto ehto ois 300D. mut saakos semmosen sitte leimasta läpi kuinka helposti ja mahtuuko istumaa konetilaan....?

    • Peltsi124

      Kyllä 200D sinne sopii kuten myöäs 250D mutta 6-sylinterisen kanssa on ahdasta. 250D ja 260E ovat isoimmat koneet jotka alunperin sinne on laitettu.
      Kuulemma onnistuu 300D:kin mutta joutuu muokkaamaan vähän peltejä.

      Perävälitys pitäisi olla lähes sama kun tästä katsoo
      http://personal.inet.fi/koti/mb.diesel/mbdifferentials.pdf

      Hehkulle joudut ainakin vetämään sähköt uusiksi.

    • KKivelä
      • Peltsi124

        W124:sia on kyllä 300D koneella mutta nyt oli kyse W201:stä.

        Tässä on konemallit joita siihen on alunperin laitettu
        http://www.mercefreaken.com/modellene/201/201.htm


        Tuo 260E onkin 6-pyttyinen niinkuin sanoit, luulin sitä vitoseksi.
        Tässä on jotain juttua w201 ja 300D-yhdistelmästä
        http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=54110&p=381360&hilit=w201 300d#p381360


    • penistäpilluun

      Mesrun korit lahoaa

      • Hyvä poikaaaa

        Kyllä sinäkin joskus vielääää.


    • OM601

      ne ei lahoa mihinkää jos huolen pitää. itellä w124 ajettu vasta 760tkm eikä oikeasti näy missään muualla ku kuskin penkissä. ku jaksaa pitää autostaa huolta ni kyllä kestää! ja pihassa seisoo w201 joka yhtä hyvässä tikissä..

    • kursale

      sulakerasian kannesta on hävinnyt sulakkeiden järjestys-kaavio, onko jollakulla lähettää?

      • AYR

        Tarvitko vielä.?


      • 2+9=11
        AYR kirjoitti:

        Tarvitko vielä.?

        Kyllä


    • Mercedes Antti

      Mersufoorumilta voit pyytää sen.Tai sitten Mese.fi sieltä löytyy myös.

    • mersumies

      300d ja 300td pihassa w124, taidanpa ostaa seuraavaksi mossen ku en ole merkki uskollinen.

      • ilmari1234

        Moi. Nyt on 200 d -94 pihassa ja ihan pakko sanoa että monenlaisia pelejä olen omistanut. Tämä on kuitenkin selvästi jotain enemmän, vaikka ne oli uudempia. Löytäsinpä jostain oikein hyvän ruosteettoman, niin en muulla enää ajaisi. Pumpun ajoituksen säädöllä 13 astetta JYKK (Ei Eykk) saisi kuulemma paremmat tehot. Nyt on 15 astetta. Toinen pikku tehonlisäys tulee vaihtamalla ilmanputsariin tulevan muoviputken vaihdolla. Avarampaan putkeen. Pumppua en viitti alkaa säätään ruuveista kun on niin hankalassa paikassa ja teho riittää muutenkin.
        Mites paljon mahtas tulla maksaan pellien uusinta. Etuloksut, ovien alapellit ja takakaaret maalauksineen ? (Virossa)?.


      • 19+20
        ilmari1234 kirjoitti:

        Moi. Nyt on 200 d -94 pihassa ja ihan pakko sanoa että monenlaisia pelejä olen omistanut. Tämä on kuitenkin selvästi jotain enemmän, vaikka ne oli uudempia. Löytäsinpä jostain oikein hyvän ruosteettoman, niin en muulla enää ajaisi. Pumpun ajoituksen säädöllä 13 astetta JYKK (Ei Eykk) saisi kuulemma paremmat tehot. Nyt on 15 astetta. Toinen pikku tehonlisäys tulee vaihtamalla ilmanputsariin tulevan muoviputken vaihdolla. Avarampaan putkeen. Pumppua en viitti alkaa säätään ruuveista kun on niin hankalassa paikassa ja teho riittää muutenkin.
        Mites paljon mahtas tulla maksaan pellien uusinta. Etuloksut, ovien alapellit ja takakaaret maalauksineen ? (Virossa)?.

        pumpun ruuvaus antaa selkeästi enemmän tehoa ja kulutus alenee. Säädön jälkeen kulkee paremmin kuin 250D.
        Asiantunteva paja kun säätää pumpun niin saa parhaan tuloksen. Samalla saa ajoituksenkin kohdalleen.

        Itse pellit ei paljon maksa, työ maksaa.
        tässä näät vähän hintoja
        http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/client/list_parts_print/810


    • Simppa72

      Hehkuja menee ihan Simona ! Ja,123 kopan jälkeen vaan,paskoja. Ei,lähe käyntiin diesel jos,yli 22-pakkasta! Ilman tepseliä! Jos,silloinkaan! Katso vaikka,Pasi Viherahon 98 ampulanssi. Virtaa on,mut ei edes lupaa varoitus valot vaan,vilkkuu. Huh,huh mitä paskoja kaikki uudemmat kun, 1995! Merkistä riippumatta

    • Anonyymi

      Vanhan kun ostaa niin korissa on ainakin sitä kaipaamaasi laitettavaa. Konehan on vahva, ja kaksatasen tehot nostettiin kun 220D jäi pois.

    • Anonyymi

      Kahlasin vanhan ketjun keskustelut alas saakka.
      Kaikkea en ymmärrä.
      Jos ikälopun auton ostaa harrastusvälineekseen, niin OK, mutta
      jos sillä päivittäin aikoo käydä töissä, ei tule mitään.
      Nythän puheena olleet autot tämän tästä olivat pukeilla milloin
      minkäkin osan metsästämisen aikana.
      Harvalla on tarvittava aika, työkaluja ja osaamista, lämpimästä
      tallista nyt puhumattakaan.
      Itselläni on uudempi - S212 - linjan viimeisiä, mutta koska minulla
      ei ole näitä tarvittavia taitoja eikä aikaakaan on mietittävä, milloin
      vien auton muualle kuin Veholle.
      Tuppaavat siellä mutkia suoraksi vetäessään sotkea asioita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      101
      1641
    2. Mitä tekisit jos näkisit täällä viestin joka on varmasti sulle

      Olisit siitä 100% varma.
      Ikävä
      210
      1517
    3. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      1010
    4. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      990
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      55
      809
    6. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      49
      771
    7. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      765
    8. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      725
    9. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

      Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      712
    10. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      54
      702
    Aihe