Uskonto ja usko?

Väärä alue :D

Joo laitoin väärälle alueelle ekaksi, joten tänne siis sit vaikka tämä.

Eli kysymys kuuluu, kuinka moni teistä tietää mitä eroa on uskonnolla ja uskolla? Ja onko niillä eroa?

Kuinka moni osaa sanoa ilman googlettamista?

Itse tiedän, mutta tuntuu että kukaan ei todellakaan tiedä tätä eroa.

24

961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juhani Tuomala

      Minä tiedän ja lapsikin sen ymmärtää ja tietää.Sinä et näytä tietävän kun oikein netistä haet vastausta.Koputa niin sinullekkin avataan eikä sinun tarvitse harhailla ja etsiä yksinkertaista vastausta.

      • Kysymään

        Kerta olet noin varma, niin mene kysymään, aivan vapaasti, sanon että ei varmana tiedä joka ikinen. Suurin osa sekoittaa uskonnon ja usko samaan asiaan. Vaikka ovatkin aivan eriä.

        Ja toisekseen, mistä päättelet että "lapsikin tietäÄ"?

        Mikä on se "lapsI" määritelmä? En minä ainakaan tiennyt sitä, ennenkuin kerrottiin.

        Ja mitä ihmetttä sä tuut tänne "syytteleen"?

        "koputa", mistä sinä tiedät etten minä tiedä? Oletko joku meedio vai nyt?

        Ja vielä, sanos nyt minulle mikä se on? ( tottakai tiedät sen, ja jos et niin googleta äkkiä)

        Minä halusin vain kysyä tietävätkö muut, koska kaikki joilta itse olen kysynyt sanovat tyyliin " se on sama" Tai sitten " en tiedä".

        Raivostuttavaa syyttelyä, ja aivan turhasta. Ja eikö tämä sen takia ole keskustelu että etsitään vastauksia? Vai mitä ihmettä keskustelu palsta on luotu? Tuollaisille yliinnoikkaille viisastelijoille?


      • Juhani Tuomala
        Kysymään kirjoitti:

        Kerta olet noin varma, niin mene kysymään, aivan vapaasti, sanon että ei varmana tiedä joka ikinen. Suurin osa sekoittaa uskonnon ja usko samaan asiaan. Vaikka ovatkin aivan eriä.

        Ja toisekseen, mistä päättelet että "lapsikin tietäÄ"?

        Mikä on se "lapsI" määritelmä? En minä ainakaan tiennyt sitä, ennenkuin kerrottiin.

        Ja mitä ihmetttä sä tuut tänne "syytteleen"?

        "koputa", mistä sinä tiedät etten minä tiedä? Oletko joku meedio vai nyt?

        Ja vielä, sanos nyt minulle mikä se on? ( tottakai tiedät sen, ja jos et niin googleta äkkiä)

        Minä halusin vain kysyä tietävätkö muut, koska kaikki joilta itse olen kysynyt sanovat tyyliin " se on sama" Tai sitten " en tiedä".

        Raivostuttavaa syyttelyä, ja aivan turhasta. Ja eikö tämä sen takia ole keskustelu että etsitään vastauksia? Vai mitä ihmettä keskustelu palsta on luotu? Tuollaisille yliinnoikkaille viisastelijoille?

        Sinä taidat olla ainoa ihminen joka ei tiedä vastausta.Ja olet nyt tietävinäsi kun sinua mitä varmimmin harhautetaan.Uskot kerrottuja etkä ymmärrä yksinkertaista.
        En syyttele vaan opastan.Koputa niin sinulle avataan etkä kulje pimeydessä muiden höynötettävänä.
        Kaikki tietävät.Paitsi...niin tämähän on keskustelua,vai.


      • 'iltarusko'
        Juhani Tuomala kirjoitti:

        Sinä taidat olla ainoa ihminen joka ei tiedä vastausta.Ja olet nyt tietävinäsi kun sinua mitä varmimmin harhautetaan.Uskot kerrottuja etkä ymmärrä yksinkertaista.
        En syyttele vaan opastan.Koputa niin sinulle avataan etkä kulje pimeydessä muiden höynötettävänä.
        Kaikki tietävät.Paitsi...niin tämähän on keskustelua,vai.

        Sanohan, miksi olet noin ylimielinen lähimmäistäsi kohtaan, joka kysyi, mielestäni, yksinkertaisen kysymyksen, siinä ilossa, että omasta mielestään tietää sen? Olisit jopa voinut sen 'tietosi' kertoa.

        Enemmän rakkautta lähimmäisiä kohtaan. Eikö Jeesuksen pitäisi meille olla esimerkkinä, vai etkö olekaan uskossa?

        Hyvää yötä!


      • ÖÖ+
        Juhani Tuomala kirjoitti:

        Sinä taidat olla ainoa ihminen joka ei tiedä vastausta.Ja olet nyt tietävinäsi kun sinua mitä varmimmin harhautetaan.Uskot kerrottuja etkä ymmärrä yksinkertaista.
        En syyttele vaan opastan.Koputa niin sinulle avataan etkä kulje pimeydessä muiden höynötettävänä.
        Kaikki tietävät.Paitsi...niin tämähän on keskustelua,vai.

        Aha, oon tienny sen jo vuosi kausia... Aaattelin vain kysyä ihan näin kyselymielellä.

        Sun laiset "kusipäät" haastaa täällä vain "riitaa".

        Mitä sä alat heti kitisemään? Mä vaan kysyin kuinka moni tietää, vastaukses käy vaan tyyliin "tiedän" jne. Ihan miten vain haluaa laittaa. Mielestäni tyhmää tuollainen syyttely vaikkei tiedä edes yhtään mitään. ...

        Sinä ja sun koputukses, olen kyllä lukenut Raamattua.

        Luulet olevas joku kaikki tietävä...


      • Juhani Tuomala
        ÖÖ+ kirjoitti:

        Aha, oon tienny sen jo vuosi kausia... Aaattelin vain kysyä ihan näin kyselymielellä.

        Sun laiset "kusipäät" haastaa täällä vain "riitaa".

        Mitä sä alat heti kitisemään? Mä vaan kysyin kuinka moni tietää, vastaukses käy vaan tyyliin "tiedän" jne. Ihan miten vain haluaa laittaa. Mielestäni tyhmää tuollainen syyttely vaikkei tiedä edes yhtään mitään. ...

        Sinä ja sun koputukses, olen kyllä lukenut Raamattua.

        Luulet olevas joku kaikki tietävä...

        Sinäpä sen sanoit.


      • Kaikkitietäväää
        Juhani Tuomala kirjoitti:

        Sinäpä sen sanoit.

        Selitä tarkenmin.

        Sun asenteel en yhtään ihmettele vaikka olisitkin syrjitty. Tai muuta vastaavaa.


    • Intuitio

      Usko on ihmisessä itsessään. Uskonto on enemmän järjestelmä. Uskonto usein liittyy uskoon. Parhaimmillaan se voi olla itseensä ennen järjestelmää uskovien liitto. Järjestelmien keskellä voi olla vaikea nähdä tätä eroa, vaikka se tuntuisikin yksinkertaiselta asialta. Uskonnon ulkopuoleltakin löytää paljon esimerkkejä siitä, että toimitaan järjestelmän mukaan sen sijaan, että kuunneltaisiin itseään ja tunnettaisiin oma itsensä.

    • sunnyriver

      No, kai suuri osa suomalaisista on ns.
      uskonnollisia, eli suhtautuvat myönteisesti kristinuskoon, kastattabvat lapsensa, viettävät
      riparijuhlat ja häät tulevat saattamaan
      ystävänsä ja naapurinsa viimeiselle matkalle.
      Eli periaatteessa on myötämielinen.
      (Se ei silti estä tällaista henkilöä esim.
      keljuuntuessaan kutsumasta saatanaa avukseen
      kiroamanlla tai pettämästä aviopuolisoaan.)
      Eli uskonnollisuus on ulkopuolisuutta.

      Toinen asia on sitten olla uskova, eli ihminen,
      joka on uudestisyntynyt ylhäältä, täyttynyt ehkä
      Pyhällä Hengelläkin. Ihminen, joka on henkilö-
      kohtaisesti kohdannut Jumalan ja haluaa noudattaa Raamatun ohjeita elämässään. Tällainen ihminen elää lähellä Jumalaa ja Jumala haluaa
      olla hänelle kaikkein rakkain, kaikkein läheisin.
      (Niin kyllä haluaa olla kaikille uskonnollismielisillekin, Hän rakastaa kaikkia.)Ja sitä mukaa kun armolahjat toimivat, ihminen saa Raamatun lisäksi Jumalalta suoraa ohjausta(aina Raamatun hengen mukaista), eli profetian, tiedon ja viisauden sanat toimivat, parantamisen armolahja toimii. Ihan sitä samaa, mitä Jeesus aikanaan teki. Kasvussa ovat hyvänä apuna Raamattu, rukous ja uskovien yhteys.
      EliJumalaan ja Jumalaa uskova on sisällä Jumalan valtakunnassa jo tässä ajassa.

      • ensimäinen lauseesi on puppua:
        "No, kai suuri osa suomalaisista on ns.
        uskonnollisia"

        ev-lut lahkon tutkimuskekskuksen mukaan suomalaisista 65% on ei-uskonnollisia.

        Loppuosa viestiäsi onkin sitten jo ihan sitä itseään.


      • sunnyriver
        Nas.se kirjoitti:

        ensimäinen lauseesi on puppua:
        "No, kai suuri osa suomalaisista on ns.
        uskonnollisia"

        ev-lut lahkon tutkimuskekskuksen mukaan suomalaisista 65% on ei-uskonnollisia.

        Loppuosa viestiäsi onkin sitten jo ihan sitä itseään.

        Miten määrittelet?
        Yleensähän sanotaan, että noin 85 % suomalaisista
        kuuluu ev. lut. kirkkoon. Kai he ainakin uskonnollisia tai uskonnollismielisinä ( jos eivät aktiiviuskovina) itseään pitävät, kastattavat
        lapsensa, käyvät riparin, eivät suoraan kiroa Jumalaa.
        Jossakin näin sellaisenkin luvun, että joka neljäs suomalainen rukoilee päivittäin. Se on oikeastaan
        aika paljon.


    • sappua

      Uskonnot tarvitsevat ihmisiä, mutta usko on todellista ilman tukijoukkoja, sillä usko on jokaisen sisäistä tietoa ja ainoaa todellisuutta.

      • Joujau.

        Joo, näin minäkin olen kuullut ja oppinut sen ajan kanssa. En tajua tuota tuomala kommentteja yhtään, ihan niinkuin hän itse ei tietäisi.

        Tuomala voisi nyt astua esiin ja kertoa miks käyttäytyi näin miten käyttäytyi?


    • ilman toista

      Usko vastaanottaa Jumalan lupaukset. Uskonto (kristinusko) kertoo mitä ne ovat.

    • Teknorokkari

      Uskonto edustaa instituutiota, rituaaleja sekä tapoja -erilaisia palvomismenoja joissa joku kaava.
      Uskonnollisuus on usein osa uskontoja ja se vie kauemmaksi Jumalasta. Itse erosin kirkosta kyllästyttyäni niihin muotomenoihin ja menin tavalliseen seurakuntaan jossa armolahjat toimivat. Aito usko on enemmän kuin elämäntapa. Kun sai tietää totuuden itsestään ja maailmasta oli vähän kuin olisi herännyt jonkinlaisesta matrixista.
      Uskossa kyse luja luottamus siihen mitä ei nähdä mutta tiedetään todeksi. Kun sain armolahjoja, myös demonit tulivat minulle todelliseksi. Tää elävä usko Jumalaan on jännittävää enkä enää aio palata takaisin uskontojen piiriin.

    • on henkilökohtainen 'totuus' jota 'uskonnot' pyrkivät manipuloimaan.

    • hauska kysymys

      Vastaukseksi voisin sanoa: Uskonto kertoo mihin uskotaan, usko on se mihin uskot. ja jottei olisi liian yksinkertaista, niin Uskonto ja usko on kaksi aivan eri asiaa, Usko voi olla verbi, tekemistä olemista... uskonto ei. :P

      • Pesko

        Usko on suhtautumistapa johonkin. Kohteita voi olla lähes rajattomasti esimerkkinä jumalausko, kristinusko, tiedeusko. Vain kristinusko on noista kolmesta uskonto.

        Uskonto on uskomusjärjestelmä joka määrittää uskon kohteet eli näkymättömät mahdit ja ilmoittaa miten täytyy toimia niiden miellyttämiseksi.


      • Pesko kirjoitti:

        Usko on suhtautumistapa johonkin. Kohteita voi olla lähes rajattomasti esimerkkinä jumalausko, kristinusko, tiedeusko. Vain kristinusko on noista kolmesta uskonto.

        Uskonto on uskomusjärjestelmä joka määrittää uskon kohteet eli näkymättömät mahdit ja ilmoittaa miten täytyy toimia niiden miellyttämiseksi.

        >>>Edellisen täydennystä. Usko on suhtautumistapa johonkin. Kohteita voi olla lähes rajattomasti esimerkkinä jumalausko, kristinusko, tiedeusko. Vain kristinusko on noista kolmesta uskonto.

        -kristinusko nimenomaan ei ole uskonto.

        Uskonnot vaatii, keksii rituaaleja Jumalan hyväksynnän saamiseksi, uskonto rakentaa "tikapuita taivaaseen."

        Usko Jeesukseen Kristukseen vapauttaa uskonnollisista rituaaleista vapaaseen jumalayhteyteen. Tikapuita taivaaseen ei tarvita, usko Jeesukseen vie sinne.

        Uskonnot= ihmisen omat pyrkimykset omilla konsteillaan Jumalan yhteyteen.

        Kristinusko= Jeesus teki kaiken puolestamme, Jumala hyväksyy yhteyteensä kaiki Jeesuksen Kristuksen omat, jotka uskovat ja turvaavat Jumalan armoon Jeesuksessa, ilman tekoja.

        Uskonto on uskomusjärjestelmä joka määrittää uskon kohteet eli näkymättömät mahdit ja ilmoittaa miten täytyy toimia niiden miellyttämiseksi.


    • En tunnusta mitään olemassa olevaa uskontoa. Silti tunnen olevani syvässä uskossa. Minulla ei edes ole sellaista jumalaa, vaan mulle riittää korkeampi voima. Mutta se on minun henkilökohtainen mielipide. En halua loukata ketään. Minusta uskonto on niitä varten jotka pelkäävät joutuvansa helvettiin, usko taas niitä varten jotka ovat olleet siellä. Minun usko ei vaadi minulta rituaaleja ja menoja, vaan itsensä tuntemista ja elämistä tässä maan päällä. Tuonpuoleiset asiat voi jättää siihen kun kuolee. Tärkeää on elää niin kauan kun henki pihisee.Kaikella rakkaudella ja kunnioutuksella.

      • NIX

        Abuela3
        Usko Jeesukseen on sitä että sinä uskot hänen kuolleen ristillä sinun syntiesi puolesta ja nousseen kolmantena päivänä kuolleista. kun sinä sanot Jeesukselle että anna anteeksi kaikki syntini ja että tule minun sydämeeni niin hän tulee.
        Abuela3 Jos et tunne vielä Jeesusta niin sanoppa hänelle vaikka yksin kotonasi: että jos sinä Jeesus todella olet olemassa niin näytä se minulle jollain lailla että voin sen varmasti tietää. Lupaan sinulle että Jumala ilmaisee itsensä jollain lailla että hän todella on olemassa ja hän rakastaa sinua semmoisena kuin olet.


    • NIX

      Abuela3
      Usko Jeesukseen on sitä että sinä uskot hänen kuolleen ristillä sinun syntiesi puolesta ja nousseen kolmantena päivänä kuolleista. kun sinä sanot Jeesukselle että anna anteeksi kaikki syntini ja että tule minun sydämeeni niin hän tulee.
      Abuela3 Jos et tunne vielä Jeesusta niin sanoppa hänelle vaikka yksin kotonasi: että jos sinä Jeesus todella olet olemassa niin näytä se minulle jollain lailla että voin sen varmasti tietää. Lupaan sinulle että Jumala ilmaisee itsensä jollain lailla että hän todella on olemassa ja hän rakastaa sinua semmoisena kuin olet.

    • Mitään näistä kahdesta ei välttämättä tarvitse;
      Ihmisiä on huijattu ja sekoitettu, jotta heitä voidaan kontrolloida ja hallita sekä rahastaa eri uskoilla ja uskonnoilla. Mutta ihmisen totuus on oikeastaan sydämessä, tarkoitan "sydämen uskoa" joka on luottamusta rakastavaan jumalaan.

      Meitä syötetään päivittäin erilaisilla valheilla. Totuus piilotetaan, rehelliset kommentit ja kysymykset mitätöidään. Mutta meidän ei tarvitse tehdä mitään ollaksemme rakastettuja. Ihmisen henkinen kasvu EDELLYTTÄÄ työskentelemisen oman itsensä kanssa, vapautuakseen kaikesta negatiivisuudesta.

      Ainoa mikä ihmisen tarvitsee tehdä on avata ovensa omaan sisimpään. Se on minun mukaani sama kuin raamatulla paukuttelut "usko ja pelastu." Vaikka mitään pakkoja, oppeja ja malleja ei tarvitse, ne ovat kirjaimia ja usein vailla järkeä joka sotii sisäistä totuutta vastaan.

      Sisimmässä on ovi totuuteen, Jumala joka puhuu. Kaikki vastaukset ovat sisimmässä, mutta se vaatii oven avaamisen, se avautuu IHMISEN TYHJYYDESSÄ MISSÄ IHMINEN LÖYTÄÄ VAIN OMAN ITSENSÄ JA AJATTOMUUDEN,

    • Tamagau

      Eihän suhteellisuusteoriaa olisi oivallettu jos olisimme antaneet oman egon rajoittaa ajatteluamme.

      Onhan maailmassa eri tietoisuuksia eläinten keskuudessa, vertaa esimerkiksi muurahaista ja ihmistä, miksi seuraavan tietoisuuden täytyy olla materiaa?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe