Työskentelen kunnallisessa päiväkodissa, jossa jokainen lapsiryhmä lähtee vuosittain joulukirkkoon, ja mahdollisesti myös pääsiäiskirkkoon. Itse olen kirkkoon kuulumaton ateisti, kirkkoon en suostu astumaan ja vastustan lasten 'aivopesua' perinteiden kustannuksella. Onko minulla siis oikeus kieltäytyä lähtemästä tälle reissulle mukaan? Työkaverit olivat sitä mieltä, että osallistuminen joulukirkkoon kuuluu työntekijän velvollisuuksiin, sillä olen valvomassa lapsia ja vastuussa heistä. Tämähän rikkoisi mielestäni jo uskonnonvapautta..
Työntekijän velvollisuus?
3
533
Vastaukset
- kiintoista
Onko tosiaan niin, että kaikki lapset viedään kirkkoon ja suostuvatkin sinne menemään!?
Vaimo on samanlaisessa hommassa ja ainakin siinä päiväkodissa on koko lailla lapsia, jotka eivät varmasti kirkkoon mene, esimerkiksi maahanmuuttajia joilla on aivan eri uskonto. - e.k.v
Mikäli olet työsi puolesta sitoutunut huolehtimaan lapsista työaikasi puitteissa ja sopimus huomioi myös sen että joudut toisinaan tekemään "matkahommia" niin mielestäni sinulla on velvollisuus ko. kirkkoreissuihin osallistua.
Ei siis uskonnollisten vaan työsi mukanaan tuomien velvoitteiden takia.
Uskonnonvapautta ei kuitenkaan voida käyttää syynä kieltäytyä henkilökohtaisista sitoumuksista. Joskus työnantaja joustaa, ja joskus ei.
Menee kyllä aika pitkälti mutu pohjalta tämä vastaus.
Joudun suht usein itsekin olemaan työni (vahtimestari/kiint.huoltaja/av-tuki) puolesta paikalla kun joku pappi saarnaa. En varsinaisesti osallistu itse tapahtumaan, kunhan norkoilen jossain nurkassa valvomassa että tekniikka pelaa.
En halua näistä tehtävistä kieltäytyä uskonnollisin perustein. Itse olen työni valinnut ja saan siitä palkkaa.- e.k.v
Mielestäni on väärin että kunnallisesta päiväkodista viedään lapsia kirkkoon kuin tuosta vaan mutta se olisi irroittanut vastaukseni alkup. kysymyksestäsi joten en siihen viitsi enempiä ottaa kantaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1502029
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3241230Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.831048- 35908
- 107898
- 53844
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31839Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta21775Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos58739Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44711