KASTE JA UUSI ELÄMÄ
Room. 6:1-14
----
6:1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
6:2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
6:8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
6:9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
6:10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
6:11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
6:12 Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
6:13 älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
6:14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
Kaste ja uusi elämä, Room.6:1-14
38
555
Vastaukset
Paavali on puhunut edellä Kristuksen tuomasta anteeksiantamuksesta. Jotkut väittivät että anteeksiantamus johtaa ihmistä tekemään yhä enemmän syntiä (1).
Nyt Paavali kysyy: ”Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi” (1)?
Mitä kristityksi tuleminen merkitsee?
Paavali puhuu kasteesta:
”Olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman” (4).
Kaste julistaa Kristuksen voittoa kuolemasta ja tekee kasteen saaneen tästä voitosta osalliseksi (3).
Kristitty on kastettu Kristuksen omaksi.
Kasteen kautta hautaaminen Kristuksen kanssa Hänen kuolemaansa (4) merkitsee sitä, että Häneen yhdistyneinä otamme vastaan ja hyväksymme Jumalan tuomion, joka julistaa meidät syyllisiksi.
Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).
Samalla kun kaste merkitsee uskovalle kuolemaa ja tuomiota, vanhan aikakauden loppua, samalla se tuo hänet uuteen aikakauteen.
Tulemme kasteen kautta osallisiksi Kristuksen ylösnousemuksesta, tulevan ajan elämään.
”Olemme siirtyneet kuolemasta elämään” (Joh. 5:24)
”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut” (2. Kor. 5:17).
Kaste velvoittaa meitä jokapäiväiseen parannuksentekoon eli kääntymiseen pois synneistä kohti Jeesusta (Room. 6:10-14).
---
”Meidätkin Jeesuksemme kuolemaan kastettiin,
niin vanha ihmisemme kanssansa haudattiin.
Siis uskoon, Herra, auta ja Pyhän Hengen kautta
vie uuteen elämään.”
(Virsi 97:6)- urpo ryynänen
Tulin juuri puolukkametsästä enkä tänään aio tehdä parannusta mistään synnistä.
Minun mielestä uskonelämä on ihan tavallista elämää ilman mitään kommervenkkeja.
Nyt siivoan marjat ja lämmitän talon.
Näin se ilta hiljaa hivuttautuu ja siirryn levolle. - vauvakaste ei velvoita
muuhun, kuin kirkollisveron maksamiseen:
"Kaste velvoittaa meitä jokapäiväiseen parannuksentekoon eli kääntymiseen pois synneistä kohti Jeesusta (Room. 6:10-14)."
Jumalan SANA VELVOITTAA MEITÄ PARANNUKSEN TEKOON,
eikä mikään kaste!!!!
Ilmankos suomalaiset eivät tee parannusta, kun
eivät muista mitään tuosta pakollisesta vauva-
kasteesta.
Onkohan parannuksen tekokin pakollista???
Kysyikö Paavalai tuossa vauvoilta:
"Nyt Paavali kysyy: ”Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi” (1)???????
Roomalaiset olivat tulleet vanhurskaiksi uskon
kautta, eikä kasteen kautta, Room 5:1.
Tapiolla on jäänyt vanha levy päälle!
Kaste on hänelle jokin mystinen epäjumala, joka
julistaa:
"Kaste julistaa Kristuksen voittoa kuolemasta"
No , tuo julistus toteutuu hyvin suomalaisten
kohdalla, kuten Kauhajoen "julistuskin" osoittaa. vauvakaste ei velvoita kirjoitti:
muuhun, kuin kirkollisveron maksamiseen:
"Kaste velvoittaa meitä jokapäiväiseen parannuksentekoon eli kääntymiseen pois synneistä kohti Jeesusta (Room. 6:10-14)."
Jumalan SANA VELVOITTAA MEITÄ PARANNUKSEN TEKOON,
eikä mikään kaste!!!!
Ilmankos suomalaiset eivät tee parannusta, kun
eivät muista mitään tuosta pakollisesta vauva-
kasteesta.
Onkohan parannuksen tekokin pakollista???
Kysyikö Paavalai tuossa vauvoilta:
"Nyt Paavali kysyy: ”Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi” (1)???????
Roomalaiset olivat tulleet vanhurskaiksi uskon
kautta, eikä kasteen kautta, Room 5:1.
Tapiolla on jäänyt vanha levy päälle!
Kaste on hänelle jokin mystinen epäjumala, joka
julistaa:
"Kaste julistaa Kristuksen voittoa kuolemasta"
No , tuo julistus toteutuu hyvin suomalaisten
kohdalla, kuten Kauhajoen "julistuskin" osoittaa.Sanot: "Kaste on hänelle jokin mystinen epäjumala,...
- Jumalan sana
1. Tim. 4:5
Jumalan sana ja rukous pyhittävät sen. [Mark. 6:41; Ap. t. 27:35] - huomioita ....
vauvakaste ei velvoita kirjoitti:
muuhun, kuin kirkollisveron maksamiseen:
"Kaste velvoittaa meitä jokapäiväiseen parannuksentekoon eli kääntymiseen pois synneistä kohti Jeesusta (Room. 6:10-14)."
Jumalan SANA VELVOITTAA MEITÄ PARANNUKSEN TEKOON,
eikä mikään kaste!!!!
Ilmankos suomalaiset eivät tee parannusta, kun
eivät muista mitään tuosta pakollisesta vauva-
kasteesta.
Onkohan parannuksen tekokin pakollista???
Kysyikö Paavalai tuossa vauvoilta:
"Nyt Paavali kysyy: ”Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi” (1)???????
Roomalaiset olivat tulleet vanhurskaiksi uskon
kautta, eikä kasteen kautta, Room 5:1.
Tapiolla on jäänyt vanha levy päälle!
Kaste on hänelle jokin mystinen epäjumala, joka
julistaa:
"Kaste julistaa Kristuksen voittoa kuolemasta"
No , tuo julistus toteutuu hyvin suomalaisten
kohdalla, kuten Kauhajoen "julistuskin" osoittaa.Mutta mistä sitten johtuu, että kaikki uudestikastavat kirkkokunnat ja lahkot opettavat väärää evankeliumin tulkintaansa?
- mathetes
>>>"Kaste velvoittaa meitä jokapäiväiseen parannuksentekoon eli kääntymiseen pois synneistä kohti Jeesusta (Room. 6:10-14).">Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4). mathetes kirjoitti:
>>>"Kaste velvoittaa meitä jokapäiväiseen parannuksentekoon eli kääntymiseen pois synneistä kohti Jeesusta (Room. 6:10-14).">Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4).mathetes: "Mainitsemasi "Kasteen velvoitusoppi" on kirkollista ihmisoppia, ei siis Raamatun sanan ilmoittamaa opetusta"!
--
Lueppa huolella vielä Room.6:1-14 läpi rukoillen ymmärrystä!
Myös Matt. 28:18-20 sopii tähän hyvin.
--
Kysympä vielä:
"Miten Pyhä Henki (Isä ja Poika ja Pyhä Henki) liittyy kasteeseen"?
Vai onko kaste mielestäsi pelkkää vettä (siis pelkkä vesikaste) ja lakia?
Pari-kolme Raamatunpaikkaa riittää perusteluksi!mathetes kirjoitti:
>>>"Kaste velvoittaa meitä jokapäiväiseen parannuksentekoon eli kääntymiseen pois synneistä kohti Jeesusta (Room. 6:10-14).">Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4).Edellisen luvun lopussa (Room. 5:20-21)Paavali puhuu armon ylenpalttisuudesta;
”Missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi”.
Nämä apostolin sanat saattavat johtaa monia harhaan.
Niinpä entiset pakanat löysivät helpon turvan armonvälineistä (kasteesta ja ehtoollisesta) ajattelematta tarkemmin, mihin ne meitä kristittyjä velvoittavat.
Olihan Paavalilla ikäviä kokemuksia tästä mm. Korinttin seurakunnan osalta.
Elettiin täysin vapaasti (riidassa, kateudessa ja haureudessa).
Kristillisen vapauden nimissä toisteltiin lausetta: ”Kaikki on luvallista” (1. Kor. 10:23).
Paavalin oli puututtava asiaan.
Hän alkaa puhua kasteesta (Room. 6:3);
Mikä on kasteen siunaus ja mihin se Rooman kristittyjä (ja meitä) velvoittaa.- mathetes
Tapio522 kirjoitti:
Edellisen luvun lopussa (Room. 5:20-21)Paavali puhuu armon ylenpalttisuudesta;
”Missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi”.
Nämä apostolin sanat saattavat johtaa monia harhaan.
Niinpä entiset pakanat löysivät helpon turvan armonvälineistä (kasteesta ja ehtoollisesta) ajattelematta tarkemmin, mihin ne meitä kristittyjä velvoittavat.
Olihan Paavalilla ikäviä kokemuksia tästä mm. Korinttin seurakunnan osalta.
Elettiin täysin vapaasti (riidassa, kateudessa ja haureudessa).
Kristillisen vapauden nimissä toisteltiin lausetta: ”Kaikki on luvallista” (1. Kor. 10:23).
Paavalin oli puututtava asiaan.
Hän alkaa puhua kasteesta (Room. 6:3);
Mikä on kasteen siunaus ja mihin se Rooman kristittyjä (ja meitä) velvoittaa.Ei ole olemassa mitään "kasteen armon välineitä"!!!
On vain "Jumalan armo" ja Hänen tekonsa Sanansa kautta, että me uskomme Jeesukseen Kristukseen jossa on syntiemme sovitus ja lunastus, sillä usko Jeesukseen on ihmiselle pelastuksen armoa, ei vesikaste!
"Vesikasteen armoväline" on kirkollista ihmisoppia ja tyystin toista evankelumia sillä kuten jo toin esiin, on olemassa vain Jumalan armo hänen Poikansa Jeesuksen kautta joka on annettu ihmiselle pelastussanomaksi uskon perusteella!
Tuo laittamasi (Room 6:3) jae ei kerro mistään kasteen siunauksesta, vaan siitä, että uskovat jotka ovat kastetut ovat uskonsa perusteella kastetut ja haudatut Kristukseen Jeesukseen, siis "uskon perusteella"! Lue -(Room 5:1-2)!
Siis keitä tahansa ei kasteta, vaan ne jotka ovat Jumalan evankeliumin kautta saaneet armon tulla Jumalan lapsiksi, kuten tuossa Roomalaiskirjeen tapauksessa saamme hyvin lukea, että he olivat jo uskoontulleita kun heidät kastettiin ja haudattiin Kristukseen! Älä siis opeta väärin, vaan jos kerran opetat, niin älä lisäile mitään omia tuntemuksiasi ja olettamuksiasi selkeän sanan sekaan kuten tapanasi näyttää olevan! Sinulle on tiedossa vielä kuules Tapio raskas palkka Jumalan edessä väärän opetuksen vuoksi, jotenka tee pian parannusta tuosta asiasta ja ryhdy opettamaan sanaa niinkuin sana opettaa, eikä niinkuin sinä tunteillasi oletat sen olevan!
Missä synti tulee ihmiselle suureksi, siinä myös Jumalan armo tulee suureksi Kristuksessa hänen ristinuhrissaan jos se vain otetaan "uskossa" vastaan!
Ei ole mitään "kasteen armoa", vaan "Jumalan armo" Kristuksessa Jeesuksessa jossa uskon kautta on syntiemme lunastus ja pelastus! mathetes kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään "kasteen armon välineitä"!!!
On vain "Jumalan armo" ja Hänen tekonsa Sanansa kautta, että me uskomme Jeesukseen Kristukseen jossa on syntiemme sovitus ja lunastus, sillä usko Jeesukseen on ihmiselle pelastuksen armoa, ei vesikaste!
"Vesikasteen armoväline" on kirkollista ihmisoppia ja tyystin toista evankelumia sillä kuten jo toin esiin, on olemassa vain Jumalan armo hänen Poikansa Jeesuksen kautta joka on annettu ihmiselle pelastussanomaksi uskon perusteella!
Tuo laittamasi (Room 6:3) jae ei kerro mistään kasteen siunauksesta, vaan siitä, että uskovat jotka ovat kastetut ovat uskonsa perusteella kastetut ja haudatut Kristukseen Jeesukseen, siis "uskon perusteella"! Lue -(Room 5:1-2)!
Siis keitä tahansa ei kasteta, vaan ne jotka ovat Jumalan evankeliumin kautta saaneet armon tulla Jumalan lapsiksi, kuten tuossa Roomalaiskirjeen tapauksessa saamme hyvin lukea, että he olivat jo uskoontulleita kun heidät kastettiin ja haudattiin Kristukseen! Älä siis opeta väärin, vaan jos kerran opetat, niin älä lisäile mitään omia tuntemuksiasi ja olettamuksiasi selkeän sanan sekaan kuten tapanasi näyttää olevan! Sinulle on tiedossa vielä kuules Tapio raskas palkka Jumalan edessä väärän opetuksen vuoksi, jotenka tee pian parannusta tuosta asiasta ja ryhdy opettamaan sanaa niinkuin sana opettaa, eikä niinkuin sinä tunteillasi oletat sen olevan!
Missä synti tulee ihmiselle suureksi, siinä myös Jumalan armo tulee suureksi Kristuksessa hänen ristinuhrissaan jos se vain otetaan "uskossa" vastaan!
Ei ole mitään "kasteen armoa", vaan "Jumalan armo" Kristuksessa Jeesuksessa jossa uskon kautta on syntiemme lunastus ja pelastus!Mitä Raamattu opettaa kasteesta?
Kaste on muutakin kuin pelkkää vettä.
- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16) Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi
(Mark. 1:4, Luuk. 3:3, Apt 2:38).
Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hebr. 10:22).
- Kaste uudestisynnyttää (Joh. 3:5, Tiit 3:5).
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Room. 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnousemuksesta (Room. 6:5).
- Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6) .
- Kaste pelastaa (1.Piet. 3:21, Mark. 16:16) .
- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol. 2:12).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room. 6:4-5, Kol. 2:12-13).
Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol. 2:11).
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kor. 6:11) .
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal. 3:27)
- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef. 5:26- 27).
------
Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt. 3:11, Luuk. 3:16, Joh. 1:33).
Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina).
Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti).- uskominen on
Tapio522 kirjoitti:
Mitä Raamattu opettaa kasteesta?
Kaste on muutakin kuin pelkkää vettä.
- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16) Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi
(Mark. 1:4, Luuk. 3:3, Apt 2:38).
Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hebr. 10:22).
- Kaste uudestisynnyttää (Joh. 3:5, Tiit 3:5).
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Room. 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnousemuksesta (Room. 6:5).
- Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6) .
- Kaste pelastaa (1.Piet. 3:21, Mark. 16:16) .
- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol. 2:12).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room. 6:4-5, Kol. 2:12-13).
Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol. 2:11).
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kor. 6:11) .
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal. 3:27)
- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef. 5:26- 27).
------
Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt. 3:11, Luuk. 3:16, Joh. 1:33).
Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina).
Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti).taikauskoa!!!
Pakanauskonnoissa annetaan materialle jumalallisia
ominaisuuksia ja sitä palvotaan ja ylistetään.
Pyhä-Henki ei tarvitse vettä toimiakseen, vaan
"Tuuli puhaltaa, missä tahtoo,sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee ja MINNE
SE MENEE."
Tapio tietää! Pyhä-Henki menee veteen!
Raamatun mukaan Pyhä-Henki on jo niissää uskovissa, jotka antavat kastaa ITSENSÄ, ei vauvojansa.
Ef 1:13
"Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet
totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin,
USKOVIKSI TULTUANNE, pantu luvatun, Pyhän-Hengen
sinetti."
Aina sama järjestys:
kuuleminen, uskominen ja kaste!!!!!! uskominen on kirjoitti:
taikauskoa!!!
Pakanauskonnoissa annetaan materialle jumalallisia
ominaisuuksia ja sitä palvotaan ja ylistetään.
Pyhä-Henki ei tarvitse vettä toimiakseen, vaan
"Tuuli puhaltaa, missä tahtoo,sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee ja MINNE
SE MENEE."
Tapio tietää! Pyhä-Henki menee veteen!
Raamatun mukaan Pyhä-Henki on jo niissää uskovissa, jotka antavat kastaa ITSENSÄ, ei vauvojansa.
Ef 1:13
"Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet
totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin,
USKOVIKSI TULTUANNE, pantu luvatun, Pyhän-Hengen
sinetti."
Aina sama järjestys:
kuuleminen, uskominen ja kaste!!!!!!"Pyhä-Henki ei tarvitse vettä toimiakseen..."
---
Jeesus ei siis puhunutkaan totta, kun Hän sanoi:
"Jos joku ei synny VEDESTÄ JA HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5).
(Vrt. Tiit.3:5)- totta, mutta
Tapio522 kirjoitti:
"Pyhä-Henki ei tarvitse vettä toimiakseen..."
---
Jeesus ei siis puhunutkaan totta, kun Hän sanoi:
"Jos joku ei synny VEDESTÄ JA HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5).
(Vrt. Tiit.3:5)sinun vilkas mielikuvituksesi tekee "vesi" sanasta
kasteen!!!
Älä lisää omiasi Raamattuun!!!
Jeesus sanoi samoin naiselle Syykarin kaivolla:
"Joka juo sitä vettä, jota minä annan, se ei
isoa eikä janoa koskaan.!!!!
Tavataanko teilläpäin juoda sitä kastevettä? totta, mutta kirjoitti:
sinun vilkas mielikuvituksesi tekee "vesi" sanasta
kasteen!!!
Älä lisää omiasi Raamattuun!!!
Jeesus sanoi samoin naiselle Syykarin kaivolla:
"Joka juo sitä vettä, jota minä annan, se ei
isoa eikä janoa koskaan.!!!!
Tavataanko teilläpäin juoda sitä kastevettä?Älä lisää omiasi Raamattuun!!!
---------
Hyvä kehoitus!
Kun Jeesus puhuu vedestä (Joh.3:5), niin ei muuteta sitä miksikään muuksi.
Kun Hän puhuu Hengestä samassa jakeessa, niin ei muuteta sitäkään muuksi.
Toisin sanoen:
Vesi=vesi
Henki=Henki
1.Kor. 12:13
"...sillä me olemme kaikki YHDESSÄ HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".- omia tulkintojasi
Tapio522 kirjoitti:
Älä lisää omiasi Raamattuun!!!
---------
Hyvä kehoitus!
Kun Jeesus puhuu vedestä (Joh.3:5), niin ei muuteta sitä miksikään muuksi.
Kun Hän puhuu Hengestä samassa jakeessa, niin ei muuteta sitäkään muuksi.
Toisin sanoen:
Vesi=vesi
Henki=Henki
1.Kor. 12:13
"...sillä me olemme kaikki YHDESSÄ HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".Jumalan Sanaan????
Ei noissa missään puhuta vesikasteesta:
1.Kor. 12:13
"...sillä me olemme kaikki YHDESSÄ HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".
Ei tuossakaan juoda kastevettä, VAAN PYHÄÄ-HENKEÄ!!!!
Ap 2:15
"Eivät nämä ole juovuksissa..."
1. Kor 12:13
OLEMME SAANEET JUODA SAMAA HENKEÄ..."
Moneskohan kerta tämäkin asia on selitetty sinulle? Taidat olla aika huono oppimaan? omia tulkintojasi kirjoitti:
Jumalan Sanaan????
Ei noissa missään puhuta vesikasteesta:
1.Kor. 12:13
"...sillä me olemme kaikki YHDESSÄ HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".
Ei tuossakaan juoda kastevettä, VAAN PYHÄÄ-HENKEÄ!!!!
Ap 2:15
"Eivät nämä ole juovuksissa..."
1. Kor 12:13
OLEMME SAANEET JUODA SAMAA HENKEÄ..."
Moneskohan kerta tämäkin asia on selitetty sinulle? Taidat olla aika huono oppimaan?Sanoppa, missä kohtaa olen kirjoittanut kasteveden juomisesta?
Ettet vain syyllistyisi 8:nen käskyn rikkomiseen.
--
Yhä edelleen ihmettelen, että pidät kastetta pelkkänä vetenä, johon Pyhä Henki ei liity mitenkään,- tuon kasteeseen!
Tapio522 kirjoitti:
Sanoppa, missä kohtaa olen kirjoittanut kasteveden juomisesta?
Ettet vain syyllistyisi 8:nen käskyn rikkomiseen.
--
Yhä edelleen ihmettelen, että pidät kastetta pelkkänä vetenä, johon Pyhä Henki ei liity mitenkään,".Kor. 12:13
"...sillä me olemme kaikki YHDESSÄ HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".
Olemme kastetut-olemme juoneet!!!!
Mitä Jeesus tarkoitti "vedellä" silloin, kun Hän sanoi naiselle:
"Joka juo sitä vettä, jota Minä hänelle annan, se
ei ikinä isoa eikä janoa." Joh 4:14
Tarkoittiko Jeesus tuossakin kastetta? tuon kasteeseen! kirjoitti:
".Kor. 12:13
"...sillä me olemme kaikki YHDESSÄ HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".
Olemme kastetut-olemme juoneet!!!!
Mitä Jeesus tarkoitti "vedellä" silloin, kun Hän sanoi naiselle:
"Joka juo sitä vettä, jota Minä hänelle annan, se
ei ikinä isoa eikä janoa." Joh 4:14
Tarkoittiko Jeesus tuossakin kastetta?Asiayhteys ratkaisee, milloin vesi-sana tulee ymmärtää kirjaimellisesti, milloin vertauskuvallisesti.
Esim. Joh.7:37-39 käy selvästi ilmi, että Jeesus tarkoitti juomisella Pyhää Henkeä.
7:37 Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
7:38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat.
7:39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.
--
Väitetään, ettei Joh 3:5 "vesi" tarkoita kastevettä.
Jos tutkitaan asiayhteyttä (kontekstia), jopa samassa luvussa tulee puhe kasteesta ja puhdistautumisesta: Jeesus kastaa Juudeassa ja Johannes Ainonissa, Joh 3:22-25.- kysymykseen??
Tapio522 kirjoitti:
Asiayhteys ratkaisee, milloin vesi-sana tulee ymmärtää kirjaimellisesti, milloin vertauskuvallisesti.
Esim. Joh.7:37-39 käy selvästi ilmi, että Jeesus tarkoitti juomisella Pyhää Henkeä.
7:37 Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
7:38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat.
7:39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.
--
Väitetään, ettei Joh 3:5 "vesi" tarkoita kastevettä.
Jos tutkitaan asiayhteyttä (kontekstia), jopa samassa luvussa tulee puhe kasteesta ja puhdistautumisesta: Jeesus kastaa Juudeassa ja Johannes Ainonissa, Joh 3:22-25.Mitä Jeesus tarkoitti "vedellä" silloin, kun Hän sanoi naiselle:
"Joka juo sitä vettä, jota Minä hänelle annan, se
ei ikinä isoa eikä janoa." Joh 4:14
Tarkoittiko Jeesus tuossakin kastetta?
Tuo Joh 3:5:n kontekstihan viittaa nimenomaa sii-
hen, mitä Jeesus TOISTAA SAMASSA LUVUSSA USEITA
KERTOJA:
"Joka ei synny uudest YLHÄÄLTÄ,"
EI ALHAALTA VEDESTÄ!!!!!! - hirvas
Tapio522 kirjoitti:
Sanot: "Kaste on hänelle jokin mystinen epäjumala,...
tekee vauvakasteellaan ylivoimaisesti eniten jumalattomia, huoraajia, tappajia, rosvoja ym, jotka heiluvat ja aiheuttavat rikoksia ja ruumiita yhteiskunnassamme.
Tapio522 on harhaopin sitkeä puolustaja, mutta heitähän on ennustuksen mukaan lopun aikana. Kirkko on yksi eksyttäjä - vieläpä suuri sellainen. - niitä harmaita
Tapio522 kirjoitti:
Sanot: "Kaste on hänelle jokin mystinen epäjumala,...
aivosolujasi!!!
"...OLEMME yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan..." (4).
"...OLEMME hänen kanssaan .....yhtäläisessä ylösnousemuksessa".
Jeesushan haudattiin jo 2000 vuotta sitten!!!
Et sinä voi tänä päivänä olla Hänen kanssaan haudassa muuta
kuin symboolisesti!!!!! - U.B.Kirvelet
Tapio522 kirjoitti:
Älä lisää omiasi Raamattuun!!!
---------
Hyvä kehoitus!
Kun Jeesus puhuu vedestä (Joh.3:5), niin ei muuteta sitä miksikään muuksi.
Kun Hän puhuu Hengestä samassa jakeessa, niin ei muuteta sitäkään muuksi.
Toisin sanoen:
Vesi=vesi
Henki=Henki
1.Kor. 12:13
"...sillä me olemme kaikki YHDESSÄ HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".Kristus on elämän lähde eikä kastevesi!
- näin se vaan on.
Tapio522 kirjoitti:
Älä lisää omiasi Raamattuun!!!
---------
Hyvä kehoitus!
Kun Jeesus puhuu vedestä (Joh.3:5), niin ei muuteta sitä miksikään muuksi.
Kun Hän puhuu Hengestä samassa jakeessa, niin ei muuteta sitäkään muuksi.
Toisin sanoen:
Vesi=vesi
Henki=Henki
1.Kor. 12:13
"...sillä me olemme kaikki YHDESSÄ HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".Jeesus Kristus on kasteessa läsnä veden ja Hengen kautta, sanoo sana, johon kaste perustuu. Kasteessa ollaan "yhdessä Hänen kanssaan" Room.6:3-4.
1.Joh.5
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa. - tajuta, mitä tuossa
näin se vaan on. kirjoitti:
Jeesus Kristus on kasteessa läsnä veden ja Hengen kautta, sanoo sana, johon kaste perustuu. Kasteessa ollaan "yhdessä Hänen kanssaan" Room.6:3-4.
1.Joh.5
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.sanottiin:
9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa. "
Jumala todistaa Pojastansa Jeesuksesta.
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
Tuossa toteutuu taas raamatullinen järjestys:
1. Henki itse todistaa neidän henkemme kanssa,
että olemme Jumalan lapsia, Room 8:16
2. Vesikaste SEN JÄLKEEN on ulkoinen todistus
siitä, että olemme saaneet syntimme anteeksi
Jeesuksen veren kautta! - näin se vaan on
tajuta, mitä tuossa kirjoitti:
sanottiin:
9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa. "
Jumala todistaa Pojastansa Jeesuksesta.
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
Tuossa toteutuu taas raamatullinen järjestys:
1. Henki itse todistaa neidän henkemme kanssa,
että olemme Jumalan lapsia, Room 8:16
2. Vesikaste SEN JÄLKEEN on ulkoinen todistus
siitä, että olemme saaneet syntimme anteeksi
Jeesuksen veren kautta!valheen henki laittaa sinut valehtelemaan
- rautalangasta!
näin se vaan on kirjoitti:
valheen henki laittaa sinut valehtelemaan
Henki todistaa meille meidän sydämessämme, että olemme Jumalan lapsia.
Kaste todistaa toisille ulkoisesti, että olemme
Jumalan lapsia ja taivaan perillisiä.
Veri todistaa Jumalan edessä, että me olemme lunas-
tetut Jeesuksen kalliilla verellä.
Näin yksinkertaista se on, eikä siihen pidä sekoit-
taa kirkkojen keksimää harhaoppia, vauvakastetta! - Henki.
rautalangasta! kirjoitti:
Henki todistaa meille meidän sydämessämme, että olemme Jumalan lapsia.
Kaste todistaa toisille ulkoisesti, että olemme
Jumalan lapsia ja taivaan perillisiä.
Veri todistaa Jumalan edessä, että me olemme lunas-
tetut Jeesuksen kalliilla verellä.
Näin yksinkertaista se on, eikä siihen pidä sekoit-
taa kirkkojen keksimää harhaoppia, vauvakastetta!Vain kastetulla lapsella Henki todistaa lapsen olevan Jumalan lapsi.
Ei lahkolaisen kastamaton lapsi ole vielä Jumalan lapsi, koska sellaisella ei ole Pyhää Henkeä.
Room.9:8 "Tämä tarkoittaa, etteivät Jumalan lapsia ole luonnolliset jälkeläiset vaan että jälkeläisiksi luetaan lupauksen voimasta syntyneet lapset."
Joh.3:5 "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."
[Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21] - water,
kysymykseen?? kirjoitti:
Mitä Jeesus tarkoitti "vedellä" silloin, kun Hän sanoi naiselle:
"Joka juo sitä vettä, jota Minä hänelle annan, se
ei ikinä isoa eikä janoa." Joh 4:14
Tarkoittiko Jeesus tuossakin kastetta?
Tuo Joh 3:5:n kontekstihan viittaa nimenomaa sii-
hen, mitä Jeesus TOISTAA SAMASSA LUVUSSA USEITA
KERTOJA:
"Joka ei synny uudest YLHÄÄLTÄ,"
EI ALHAALTA VEDESTÄ!!!!!!Otit eri kohdan Raamatusta, jossa puhutaan vedestä ja yrität sillä kumota Jeesuksen sanoja Nikodemukselle kasteen veden yhteydessä tapahtuvasta uudestisyntymisestä. Raamattu liittää uudestisyntymisen kasteeseen.
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.
4 Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
4 Therefore we are buried with him by baptism into death: that like as Christ was raised up from the dead by the glory of the Father, even so we also should walk in newness of life. - sinusta on sanottava,
water, kirjoitti:
Otit eri kohdan Raamatusta, jossa puhutaan vedestä ja yrität sillä kumota Jeesuksen sanoja Nikodemukselle kasteen veden yhteydessä tapahtuvasta uudestisyntymisestä. Raamattu liittää uudestisyntymisen kasteeseen.
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.
4 Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
4 Therefore we are buried with him by baptism into death: that like as Christ was raised up from the dead by the glory of the Father, even so we also should walk in newness of life.että olet tyhmä!
Jeesus EI PUHU Nikodeemukselle sanaakaan kasteesta
eikä kasta häntä!
Kuvitteletko, että tuo englanninkieli sopisi
paremmin harhaoppiisi? - Joh.3
sinusta on sanottava, kirjoitti:
että olet tyhmä!
Jeesus EI PUHU Nikodeemukselle sanaakaan kasteesta
eikä kasta häntä!
Kuvitteletko, että tuo englanninkieli sopisi
paremmin harhaoppiisi?Nikodemushan meni Jeesuksen puhuille heti Jeesuksen oman kastamisen jälkeen, koska Jeesuksen kasteessa Pyhä Henki ilmestyi Kyyhkysen muodossa ja Jumala tunnusti isyytensä "Tämä on Minun rakas poikani". Kasteen merkitykset on hyvin pitkälle jo Jeesuksen omassa kasteessa, mitä lapsellekin tapahtuu kasteessa.
Jeesus ei tietenkään vielä voinut kastaa uskovaista Nikodemusta oman kuolemansa osallisuuteen Jeesuksen eläissä. Kristillinen kaste alkoi vasta helluntaina. Kastekäskyn antaessaan Jeesus oli jo ylösnousemusruumiissaan (Mt.28:19-20)
Hepr. 9:17
sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä. - Jeesus puhui myös
Joh.3 kirjoitti:
Nikodemushan meni Jeesuksen puhuille heti Jeesuksen oman kastamisen jälkeen, koska Jeesuksen kasteessa Pyhä Henki ilmestyi Kyyhkysen muodossa ja Jumala tunnusti isyytensä "Tämä on Minun rakas poikani". Kasteen merkitykset on hyvin pitkälle jo Jeesuksen omassa kasteessa, mitä lapsellekin tapahtuu kasteessa.
Jeesus ei tietenkään vielä voinut kastaa uskovaista Nikodemusta oman kuolemansa osallisuuteen Jeesuksen eläissä. Kristillinen kaste alkoi vasta helluntaina. Kastekäskyn antaessaan Jeesus oli jo ylösnousemusruumiissaan (Mt.28:19-20)
Hepr. 9:17
sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.kasteesta syntiselle naiselle, kun Hän sanoi:
"Joka juo sitä vettä, mitä minä annan, se ei ikionä
isoa eikä janoa."
Sinähän luulet, että aina kun puhutaan vedestä, se
tarkoittaa kastetta!
Eikö te tapaa juoda sitä kastevettä?
- Uusi kaste ja
uusi elämä!!!
Noin se menee.
Annan sinäkin kastaa itsesi, niin saat kokea todeksi
tuon lupauksen:
"Pyhä-Henki annetaan niille, jotka tottelevat
sanaa."- tarkoit.
Joka noin tekee sanomasi jälkeen, eiu ole muuta kuin sinua totteleva!
Etkä ole mikään jumala.
Kaikki jotka tottelevat asian esittelijää, ovat sidoksissa häneen. Näin oli jo Jeesusta uskottaessa, sillä hänkin lainasi aiempien kirjoituksia.
"Ja jotka kuulivat Hänen opetukseensa, uskoivat ....." sanoo Sanakin. - vesitettyä evankeliumia!
Tapio522 kirjoitti:
Onko kaste mielestäsi lakia vai evankeliumia?
Lupaa paljon mutta antaa vähän!
- kristitty.
vesitettyä evankeliumia! kirjoitti:
Lupaa paljon mutta antaa vähän!
mene omalle palstallesi
älä tule tänne rienaamaan - nappiin!
kristitty. kirjoitti:
mene omalle palstallesi
älä tule tänne rienaamaanTuo veden maagiseen voimaan uskominen on
SHAMANISMIA!!!!!!
Pakanauskonnoissa on tuollasia tapoja, että
palvotaan materiaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212277- 701156
- 1151046
- 491045
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r72999Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57967KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.14937Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31910Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55898Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(53886