Tilanne on nyt se että olemme perustamassa osakeyhtiötä. Osakkaita tulee kaksi. Ongelmana on se että toisella osakkaalla on luottotiedot kuralla. Alkupääomat löytyy kummaltakin joten lainoja ei tarvita alkunpääsemiseksi.
Ilmeisesti tässä tulee kuitenkin ongelma OY:n luottokelpoisuuden kanssa jos pistämme myös luottotiedottoman henkilön nimen OY:n hallitukseen??
1. Pysyykö OY:n luottotiedot kunnossa jos laitamme ainoastaan luottokelvollisen henkilön hallitukseen ( etsimme yhden henkilön lisää varajäseneksi) ja luottotiedoton saa prokuran jolla voi hoitaa yrityksen asioita??
2. Voiko tällä luottotiedottomalla henkilöllä olla nimissään osakepääomaa yrityksestä ja ainoastaan prokura ilman että se vaikuttaa yrityksen luottokelpoisuuteen?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
OY:n luottotiedot???
5
4053
Vastaukset
- luottohäiriö
Jonkun osakkaan omat luottohäiriöt eivät tuo yritykselle luottohäiriömerkintää. Jos kyseinen osakas on myös yrityksessä vastuuhenkilönä, aiheuttaa se riskiluokituksen nousemisen joko RL4 tai RL5 luokkaan. Tämä useissa tapauksissa vaikuttaa ainakin luoton myöntämiseen.
- mukaan luottohäiriöistä
Mikäli henkilön status on yrittäjä, avataan hänenkin luottotietonsa.
Meidän OY:n tehtäviin ei tule luottotietonsa kuralle päässeitä mihinkään tehtäviin. PISTE - sjfjsfkj
ei kestä antaa edes prokuraa - kaikki henkilöt, joilla on oy:ssä asema/valtuutus vaikuttavat luottotietoihin.
- näin..
Luottokelvoton on vain osakas ja hallitukseen puhdasmies, samoin varajäsen, ei prokuraa myöskään ja kun yritys lähtee pyörimään voitte antaa "kuralla" olevalle osakkaalle tilin käyttöoikeuden jotta voi hoitaa juoksevia asioita(jos tarvii ja on oikeasti luotettava). Itselläni oli luottotiedot 90luvun alun laman jäljiltä kuralla, perustin Oyn ja Vaimo hallitukseen ja kaveri varalle, itselläni oli Osakkeet ja tilin käyttöoikeus, hyvin toimi n. 5v kunnes tiedot puhdistu ja nimesin itseni hallitukseen. Tosin en perustaisi tänä päivänä luottotiedottoman kanssa firmaa, tuntuu oudolta näin noususuhdanteen tapissa kuinka on ryssinnyt tietonsa, ehkä parin vuoden päästä ajattelen taas toisin jos laskusuhdanteesta tulee jyrkkä on taas "ilman omaa syytään" luottotiedottomia ammattimiehiä vapailla markkinoilla.
- LT MENETYS
Olen itse menettänyt luottotietoni erittäin vaikeaselkoisen verotustapauksen takia. Saimme tuolloin lakimieheltä väärää informaatiota ja toimimme sen mukaan. Olin siis maksanut verot aivan normaalisti, mutta erään jälkitilintarkastuksen yhteydessä selvisi, ettei näin olisikaan pitänyt toimia ja verottaja asetti niin ison maksun kaikkine korkoineen maksettavakseni, etten kyennyt sitä mitenkään maksamaan.Koin tämän toiminnan erittäin epäoikeudenmukaiseksi verot jo kertaalleen maksettuani ja ja tein tapauksesta oikaisupyynnon kaikkine mahdollisine informaatioineen.
Eipähän mennyt oikaisupyyntö läpi ja sen seurauksena olen nyt menettänyt tuottotietoni. Verot vanhenevat pian, koska tapauksesta on onnekseni kulunut
jo useita vuosia.
Olen nykyään yrittäjä ja omistan yrityksestä merkittävän osan. Yrityksellämme menee tällä hetkellä erittäin hyvin, vaikka se onkin toiminut vasta vajaan vuoden.
En ole yritykseni hallituksessa, enkä toimitusjohtajana. Mietin prokuran hankkimista yrityksen toiminnan helpottamisen vuoksi.
Kaikki luottotiedottomat eivät siis ole pohjasakkaa, joihin ei voi luottaa. Uskon, että en ole ainoa, jota verottaja on kohdellut epäoikeudenmukaisesti.
Tiedän myös muutamia ihmisiä, jotka ovat menettäneet luottotietonsa esim. puolisonsa töppäilyiden vuoksi.
Elämä ei ole niin mustavalkoista, kuin monet luulevat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1783442Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3742186Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii552137- 422018
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321481Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931251- 541203
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul4131129Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1171029- 52936