Kofeiini aiheuttaa 50%

paniikkihäiröistä

“If a person were injected with 500 milligrams of caffeine [less than the dosage recently discovered in some 16-ounce Starbucks brews], within about an hour he or she would exhibit symptoms of severe mental illness, among them hallucinations, paranoia, panic, mania, and depression. But the same amount of caffeine administered over the course of a day only produces the milder forms of insanity for which we take tranquilizers and antidepressants.”

“For five years I worked in a team practice with physicians and psychotherapists. Often, the psychological evaluation would include one or more anxiety syndromes, and the recommendation was for counseling. I would point out that the person was consuming excessive amounts of caffeine and request a trial month off caffeine prior to therapy sessions. In about 50% of cases, the anxiety syndrome would resolve with caffeine withdrawal alone.”

Nutritional biochemist Stephen Cherniske, Author, Caffeine Blues: Wake Up to the Dangers of America’s #1 Drug

Lisää kofeiinin aiheuttamista mielenterveysongelmista.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8242688?ordinalpos=1 &itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel .Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=2&lo g$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

http://www.ebm-guidelines.com/terveysportti/Dlehti2.tun nista?a=Y&t=H&fname=D20328.htm

http://health.dailynewscentral.com/content/view/0002147 /47/

http://mentalhealth.about.com/library/yourturn/uc091602 .htm

http://www.caffeineweb.com/

http://www.caffeinedependence.org/caffeine_dependence.h tml

http://www.youtube.com/watch?v=LNBGyf8FNEY

46

12118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juu....

      kaikkea sitä...

    • Miisa--

      En ymmärtänyt kaikkea tuosta englannin kielisestä, mutta uskon kyllä. Itse en ole sen jälkeen juonut mitään kofeiinipitoista, kun 7,5v sitten kahvin juonnin jälkeen jouduin sairaalaan. Se oli hirveää. Minulla todettiin kofeiini-yliherkkyys. Mutta vasta 2 v sitten ensimmäisen paniikkikohtauksen (jolloin en vielä tajunnut mitä se oikein oli).
      Ja yli vuosi sitten minulla todettiin paniikkihäiriö (menin töihin 4h yöunien jälkeen ja tyhmänä ajattelin että voinhan minä puolikkaan energiajuoman juoda, ehkä minulla nyt enää ei tule mitään, kun kokistakin välillä olin jo juonut.) No sitten sain pahan kohtauksen, (se oli pahin minulla ikinä) minut vietiin ambulanssilla sairaalaan.
      Aloitin sen jälkeen lääkityksen, jota olen tähän päivään asti syönyt. Tällä hetkellä kyllä juuri olen lopettamassa, kun tuntuu, että voisin jo ehkä alkaa elää ilman lääkitystä.

      • Miisa--

        Tosin siis tuon jälkeen minulla oli päivittäin paniikkikohtaus,vaikka kofeiiniin en koskenut. Sitten sain ensin rauhoittavat ja sen jälkeen määrättiin Cipralex. Sen jälkeen kohtauksia oli aina välillä, sitten joskus, sitten harvemmin ja enää ei ole vähään aikaan ollut ollenkaan.


      • ominaisuus,

        kofeiinia lisätään niin moneen tuotteeseen, ettei kaupasta tahdo löytää mitään itselle sopivaa. Kannattaa ehdottomasti ottaa selvä missä kaikessa sitä myrkkyä on ja välttää niitä tuotteita mahdollisimman visusti, vain siten elimistö saa mahdollisuuden puhdistaa sinne kertyneet jäämät ja pääsee oireista eroon.

        Olen itse kokenut tuon puhdistumisjakson kerran ja siinä meni vuosi, en silloin tiennyt kofeiinista sitä minkä tiedän tänään ja rupesin 12 vuoden lähes oireettoman jakson jälkeen kahvittelemaan uudestaan uusien olosuhteiden takia.

        Täytyy vain toivoa, että tästä selvitään ja etteivätaivot olisi vaurioituneet lopullisesti aineesta. Ainakin tuntuu siltä että parempaan suuntaan ollaan menossa, vaikka välillä oireet palaavat kun kofeiinia irtoaa kudoksista verenkiertoon. Oireet ovat kyllä helpottaneet kaiken aikaa ahdistus ei mene enää paniikkiin asti.


      • paniikkihäiriöisistä

        saa väärän diagnoosin ja syö ehkä jopa loppuelämänsä psyykenlääkkeitä ja elää oireittensa takia säästöliekillä tätä ainoata elämäänsä. Moni joutuu psykoosiin, lääkitään vihannekseksi ja suljetaan laitokseen loppuiäkseen, missä myrkytystä ylläpidetään ajattelemattomuuden ja tietämättömyyden vuoksi päivittäisellä kahvitarjoilulla.


      • mitään
        paniikkihäiriöisistä kirjoitti:

        saa väärän diagnoosin ja syö ehkä jopa loppuelämänsä psyykenlääkkeitä ja elää oireittensa takia säästöliekillä tätä ainoata elämäänsä. Moni joutuu psykoosiin, lääkitään vihannekseksi ja suljetaan laitokseen loppuiäkseen, missä myrkytystä ylläpidetään ajattelemattomuuden ja tietämättömyyden vuoksi päivittäisellä kahvitarjoilulla.

        psykoosiin joudu.


      • on lääke
        mitään kirjoitti:

        psykoosiin joudu.

        ahdistukseen ja paniikkihäiriöön. Lääkeselostuksessa ei mainita mitään kofeiinista, mutta lääkelaitoksen sivustolla siitä on kerrottu. Olenkin vähentänyt kahvinjuontini puoleen ja ehkäpä vielä keksin "nautintoaineen", jossa ei ole kofeiinia. Teessä on paljon vähemmän kuin kahvissa ja sitä juonkin kylminä iltoina. Olin viikon "kofeiinipaastossa" nyt kesällä, mutta en vielä havainnut hyötyjä.


      • kofeiinipsykoosista.
        mitään kirjoitti:

        psykoosiin joudu.

        500mg kofeiinia ruiskutettuna ihon alle, vie jokaisen ihmisen psykoosiin, sama määrä nautittuna päivän mittaan suun kautta, aiheuttaa mielialaongelmia, joihin haetaan mielialalääkkeitä.

        Kofeiinipsykoosi on lääketieteessä tunnettu ja dokumentoitu tila, se löytyy kyllä diagnoostiikkaluettelostakin.


      • kahvi..
        on lääke kirjoitti:

        ahdistukseen ja paniikkihäiriöön. Lääkeselostuksessa ei mainita mitään kofeiinista, mutta lääkelaitoksen sivustolla siitä on kerrottu. Olenkin vähentänyt kahvinjuontini puoleen ja ehkäpä vielä keksin "nautintoaineen", jossa ei ole kofeiinia. Teessä on paljon vähemmän kuin kahvissa ja sitä juonkin kylminä iltoina. Olin viikon "kofeiinipaastossa" nyt kesällä, mutta en vielä havainnut hyötyjä.

        Jenkkilässä vieraillessani huomasin, että joka paikasta sai myös kofeiinitonta kahvia, mutta Suomessa kahvia taidetaan usein juoda juuri kofeiinin takia, vaikka mikä tahansa kuuma juoma oikeastaan piristää ihan sellaisenaan.


      • KarvinenHAX
        ominaisuus, kirjoitti:

        kofeiinia lisätään niin moneen tuotteeseen, ettei kaupasta tahdo löytää mitään itselle sopivaa. Kannattaa ehdottomasti ottaa selvä missä kaikessa sitä myrkkyä on ja välttää niitä tuotteita mahdollisimman visusti, vain siten elimistö saa mahdollisuuden puhdistaa sinne kertyneet jäämät ja pääsee oireista eroon.

        Olen itse kokenut tuon puhdistumisjakson kerran ja siinä meni vuosi, en silloin tiennyt kofeiinista sitä minkä tiedän tänään ja rupesin 12 vuoden lähes oireettoman jakson jälkeen kahvittelemaan uudestaan uusien olosuhteiden takia.

        Täytyy vain toivoa, että tästä selvitään ja etteivätaivot olisi vaurioituneet lopullisesti aineesta. Ainakin tuntuu siltä että parempaan suuntaan ollaan menossa, vaikka välillä oireet palaavat kun kofeiinia irtoaa kudoksista verenkiertoon. Oireet ovat kyllä helpottaneet kaiken aikaa ahdistus ei mene enää paniikkiin asti.

        Neliöpään haaste oli juoda tunnin aikana 11 vodkabatteryä. Join 12 vodkabatterya ja voitin neliöpään haasteen. 12 vodkabatterya tunnissa ja jokaisessa oli 12cl batterya. Elikä yhteensä 12*12 = 144cl batterya = 14.4dl batterya. Ja tuo kun jaetaan tölkiekis = 4.3 tölkillistä batteryä tunnissa. 4.3 tölkillistä batteryä sisältää 4.3*107mg kofeiinia = 460mg kofeiinia. Ja mitään oireita ei tullut. Ei siis vakavaa hulluutta, paniikkia, vainoharhoja saati masennusta. Ensi viikolla yritän 15.


      • ytru
        KarvinenHAX kirjoitti:

        Neliöpään haaste oli juoda tunnin aikana 11 vodkabatteryä. Join 12 vodkabatterya ja voitin neliöpään haasteen. 12 vodkabatterya tunnissa ja jokaisessa oli 12cl batterya. Elikä yhteensä 12*12 = 144cl batterya = 14.4dl batterya. Ja tuo kun jaetaan tölkiekis = 4.3 tölkillistä batteryä tunnissa. 4.3 tölkillistä batteryä sisältää 4.3*107mg kofeiinia = 460mg kofeiinia. Ja mitään oireita ei tullut. Ei siis vakavaa hulluutta, paniikkia, vainoharhoja saati masennusta. Ensi viikolla yritän 15.

        jojo ois helpompi


    • Väärää tietoa

      mitään paniikkihäiriöitä!

      Mua tutkittiin paniikkihäiriöiden suhteen pitkään ja lopetin jopa kahvin käytön. Kahvi ei aiheuttanut paniikkihäiriöitä, päinvastoin sillä oli suotuisa vaikutus paniikkihäiriön hoidossa.

      Paniikkihäiriö johtuu aivan muista tekijöistä kuin kahvista, kuten esimerkiksi jännityksestä, pelkotiloista ja masennuksesta.

      Nyt olen paniikkihäiriöni voittanut mutta haluan oikaista näitä virheellisiä käsityksiä ja eräitä virheellisiä tutkimustuloksia jonka mukaan kahvi aiheuttaisi paniikkihäiriötä. Sitä se ei todellakaan tee!

      • aiheuttavan jopa psykoosia

        dokumetoituja tapauksia tunnetaan lääketieteessäja kofeiinin aiheuttama ahdistuneisuus tai muu psyyken häiriö on lisätty diagnostiikkaluetteloon muutamavuosi sitten. Jos sinun paniikkisi ei reagoinut kofeiiniin niin ei se tarkoita sitä, ettäse ei voi tehdä sitä kenelläkään.

        Itselläni paniikit lakkasivat noin kuukausi sen jälkeen kunlopetin tyystin kofeiinin käytön lkaikissa muodoissaan, ahdistusta esiintyi sen jälkeen vielä monta kuukautta, nyt yli ½vuoden jälkeen ahdistuksin on poissa ja vieroitusoireiden iskiessä kausittain, tuntuu vain pahaa oloa mutta se ei mene enää ahdsituksen tai paniikin lähellekään.


      • Paula-täti
        aiheuttavan jopa psykoosia kirjoitti:

        dokumetoituja tapauksia tunnetaan lääketieteessäja kofeiinin aiheuttama ahdistuneisuus tai muu psyyken häiriö on lisätty diagnostiikkaluetteloon muutamavuosi sitten. Jos sinun paniikkisi ei reagoinut kofeiiniin niin ei se tarkoita sitä, ettäse ei voi tehdä sitä kenelläkään.

        Itselläni paniikit lakkasivat noin kuukausi sen jälkeen kunlopetin tyystin kofeiinin käytön lkaikissa muodoissaan, ahdistusta esiintyi sen jälkeen vielä monta kuukautta, nyt yli ½vuoden jälkeen ahdistuksin on poissa ja vieroitusoireiden iskiessä kausittain, tuntuu vain pahaa oloa mutta se ei mene enää ahdsituksen tai paniikin lähellekään.

        koet pahaa oloa, mistä sen saat?

        Oikea bakteeri- ja vitamiinikanta (yli miljoona erilaista) lisättynä luomoruokavaliolla takaa varmasti sen että saat luonnollisen vitamiini- ja bakteerikannan ja voit hyvin.

        Kofeiinin aiheuttama ahdistuneisuus on väärä diagnoosi, ahdistusta saa väärästä bakteerikannasta ja puutteellisistä vitamiinimääristä.


      • ymmärtää luettua tekstiä?
        Paula-täti kirjoitti:

        koet pahaa oloa, mistä sen saat?

        Oikea bakteeri- ja vitamiinikanta (yli miljoona erilaista) lisättynä luomoruokavaliolla takaa varmasti sen että saat luonnollisen vitamiini- ja bakteerikannan ja voit hyvin.

        Kofeiinin aiheuttama ahdistuneisuus on väärä diagnoosi, ahdistusta saa väärästä bakteerikannasta ja puutteellisistä vitamiinimääristä.

        Minä olen hoitanut vatsani kuntoon, syön vain tiukasti rajattua luomuruokaa, enkä käytä mitään humpuukivitamiineja. Minun oireeni johtuvat TODISTETUSTI kofeiinista.

        Kofeiinin aiheuttama ahdistuneisuushäiriö on diagnoosiluettelossa ja siitä on olemassa kiistaton tieteellinen näyttö. Eikö tämä mene millään jakeluun?


      • kaikkea sitä
        ymmärtää luettua tekstiä? kirjoitti:

        Minä olen hoitanut vatsani kuntoon, syön vain tiukasti rajattua luomuruokaa, enkä käytä mitään humpuukivitamiineja. Minun oireeni johtuvat TODISTETUSTI kofeiinista.

        Kofeiinin aiheuttama ahdistuneisuushäiriö on diagnoosiluettelossa ja siitä on olemassa kiistaton tieteellinen näyttö. Eikö tämä mene millään jakeluun?

        kyse ole ihan siitä, että toisilla kofeiini voi aiheuttaa edellä mainittuja oireita ja toisilla paniikkihäiriö ym. mielenterveysongelmat johtuvat ihan muista syistä.


      • Yliherkkä
        Paula-täti kirjoitti:

        koet pahaa oloa, mistä sen saat?

        Oikea bakteeri- ja vitamiinikanta (yli miljoona erilaista) lisättynä luomoruokavaliolla takaa varmasti sen että saat luonnollisen vitamiini- ja bakteerikannan ja voit hyvin.

        Kofeiinin aiheuttama ahdistuneisuus on väärä diagnoosi, ahdistusta saa väärästä bakteerikannasta ja puutteellisistä vitamiinimääristä.

        Itse en ollut juonut kuppiakaan kahvia ennenkuin täytin 21 vuotta. Tätä ennenkin sain kofeiinia vain hieman joskus cocakolan muodossa. 21 vuotiaana menin työpaikkaan jossa oli kahviautomaatti joka teki useita herkullisia eri kahveja. Opettelin juomaan kahvia ja kuppeja meni helposti 4-7 päivässä. Aluksi kofeiinista tuli hyvä olo. Energinen, itsevarma ja tarkkaavainen.

        Parin kuukauden päästä keskellä päivää tuli äkillinen melko syvä mielialan lasku joka taisi kestää vajaan tunnin. Tämän jälkeen meni muutama kuukausi kunnes heräsin yöllä ahdistavaan ja ennen kokemattomaan pahaan oloon. Näitä yöllisiä heräämisiä alkoi tulla useammin kunnes eräänä yönä kohtaus oli niin voimakas että tunsin menettäväni itseni hallinnan ja kuolevani. Tämän jälkeen tajusin lopettaa kahvin juonnin. Tätä aikaisemmin en ollut yhdistänyt ahdistusta kofeiiniin. Yöllä saadut kohtaukset kuitenkin jatkuivat ja muuttuivat painajaismaisen pelottaviksi.

        Lääkärit määräsivät kaikkea mahdollista masennuslääkkeistä unilääkkeisiin, mikään näistä ei kuitenkaan auttanut. Eräs lääkäri ehdotti että kokeilisin Oxepamia. Se auttoi jo pienenäkin määränä alkuun. Tämän lääkkeen avulla pääsin pikkuhiljaa pahimmasta yli. Kesti kuitenkin reilu kolme vuotta kunnes oireet mielialanlaskuineen, masennuksineen ja ahdistuksineen katosivat kokonaan. Jos nyt juon kupin kahvia niin oireet palaavat lievenä takaisin. Kaksi kuppia viikon sisään palauttaa oireet jo selkeästi takaisin pariksi viikkoa.

        Kofeiini yliherkkyys on joillekin tosiasia vaikka kaikille se ei oireita aiheuttaisikaan normaaleina käyttömäärinä.


      • kofu675
        ymmärtää luettua tekstiä? kirjoitti:

        Minä olen hoitanut vatsani kuntoon, syön vain tiukasti rajattua luomuruokaa, enkä käytä mitään humpuukivitamiineja. Minun oireeni johtuvat TODISTETUSTI kofeiinista.

        Kofeiinin aiheuttama ahdistuneisuushäiriö on diagnoosiluettelossa ja siitä on olemassa kiistaton tieteellinen näyttö. Eikö tämä mene millään jakeluun?

        Kyllä! kofeenin nauttiminen lisää noradrenaliinin erittymistä lisämunuaisista ja näin ollen se lisää virkeyttä, mutta haitta vaikutuksena on hermostuneisuus, ahdistuneisuus ja pelkotilat. Herkkien ihmisten ei kannata juoda kofeni pitoisia juomia.


      • jannerw2

        kyllä muuten tekee ainakin mulle kaikki ei oo samasta muotista ja sama olotila


      • sarana55

        Höpö höpö.. kahvin juontia tulisi välttää.


      • Anonyymi

        Kyllä todellakin tekee. Itselle tulee paniikki/ahdistus kohtaus tunnin sisällä jo pelkästä kokis lasista. Riippuu varmaan ihmisestä. Selvästi toimii kynnyksenä/ärsykkeenä mulla ja enää en koska edes limsaan jos en varmasti tiedä ettei siinä kofeiinia ole.. Mutta mistä sitä tietää kun etiketeissä ei asiasta mainita limsoissa vaikka suurimmassa osassa sitä on reilusti.


      • Anonyymi
        Yliherkkä kirjoitti:

        Itse en ollut juonut kuppiakaan kahvia ennenkuin täytin 21 vuotta. Tätä ennenkin sain kofeiinia vain hieman joskus cocakolan muodossa. 21 vuotiaana menin työpaikkaan jossa oli kahviautomaatti joka teki useita herkullisia eri kahveja. Opettelin juomaan kahvia ja kuppeja meni helposti 4-7 päivässä. Aluksi kofeiinista tuli hyvä olo. Energinen, itsevarma ja tarkkaavainen.

        Parin kuukauden päästä keskellä päivää tuli äkillinen melko syvä mielialan lasku joka taisi kestää vajaan tunnin. Tämän jälkeen meni muutama kuukausi kunnes heräsin yöllä ahdistavaan ja ennen kokemattomaan pahaan oloon. Näitä yöllisiä heräämisiä alkoi tulla useammin kunnes eräänä yönä kohtaus oli niin voimakas että tunsin menettäväni itseni hallinnan ja kuolevani. Tämän jälkeen tajusin lopettaa kahvin juonnin. Tätä aikaisemmin en ollut yhdistänyt ahdistusta kofeiiniin. Yöllä saadut kohtaukset kuitenkin jatkuivat ja muuttuivat painajaismaisen pelottaviksi.

        Lääkärit määräsivät kaikkea mahdollista masennuslääkkeistä unilääkkeisiin, mikään näistä ei kuitenkaan auttanut. Eräs lääkäri ehdotti että kokeilisin Oxepamia. Se auttoi jo pienenäkin määränä alkuun. Tämän lääkkeen avulla pääsin pikkuhiljaa pahimmasta yli. Kesti kuitenkin reilu kolme vuotta kunnes oireet mielialanlaskuineen, masennuksineen ja ahdistuksineen katosivat kokonaan. Jos nyt juon kupin kahvia niin oireet palaavat lievenä takaisin. Kaksi kuppia viikon sisään palauttaa oireet jo selkeästi takaisin pariksi viikkoa.

        Kofeiini yliherkkyys on joillekin tosiasia vaikka kaikille se ei oireita aiheuttaisikaan normaaleina käyttömäärinä.

        Olen kokenut kahvin täysin samalla tavalla. Oireet menivät kertomiesi lisäksi minulla vielä hirveämmiksi, koin että aivoni pulputtivat tai olivat vaihtuneet. Koin harhoja, kuvallisia, ääni ja näköharhoja, hallusinaatioita, ahdistusta, kuolemankokemuksia ja niiden pelkoa, painajaisia, paranoijaa. Olin täysin kahvikoukussa saatoin käydä kahvilassa 3-4 kertaa päivässä. Vaihtelin kahviloita ettei kukaan huomaisi kuinka paljon kahvia juon päivittäin. Kun vihdoin ymmärsin lopettaa ja pystyin siihen retkahtamisien jälkeen vieroitusoireet olivat järkyttävät joka kerta. Hirveää päänsärkyä ja väsymystä. Nyt olen ollut ilman vuoden alusta asti enkä halua juoda kahvia enää. Oloni on parantunut huomattavasti. Ei kahvivapinaa enää, ei äärimmäisiä high-fiiliksiä tai tosi down-fiiliksiä, ei addiktin ajattelutapaa; milloin seuraava kahviannos ja missä, ajatukset kahvista häipyivät lopulta kokonaan. Olen tyytyväinen että pääsin moisesta aineesta irti. Minulle kahvi oli kuin huume, sekä vaikutuksiltaan että addiktiivisuudeltaan.


      • Anonyymi
        Yliherkkä kirjoitti:

        Itse en ollut juonut kuppiakaan kahvia ennenkuin täytin 21 vuotta. Tätä ennenkin sain kofeiinia vain hieman joskus cocakolan muodossa. 21 vuotiaana menin työpaikkaan jossa oli kahviautomaatti joka teki useita herkullisia eri kahveja. Opettelin juomaan kahvia ja kuppeja meni helposti 4-7 päivässä. Aluksi kofeiinista tuli hyvä olo. Energinen, itsevarma ja tarkkaavainen.

        Parin kuukauden päästä keskellä päivää tuli äkillinen melko syvä mielialan lasku joka taisi kestää vajaan tunnin. Tämän jälkeen meni muutama kuukausi kunnes heräsin yöllä ahdistavaan ja ennen kokemattomaan pahaan oloon. Näitä yöllisiä heräämisiä alkoi tulla useammin kunnes eräänä yönä kohtaus oli niin voimakas että tunsin menettäväni itseni hallinnan ja kuolevani. Tämän jälkeen tajusin lopettaa kahvin juonnin. Tätä aikaisemmin en ollut yhdistänyt ahdistusta kofeiiniin. Yöllä saadut kohtaukset kuitenkin jatkuivat ja muuttuivat painajaismaisen pelottaviksi.

        Lääkärit määräsivät kaikkea mahdollista masennuslääkkeistä unilääkkeisiin, mikään näistä ei kuitenkaan auttanut. Eräs lääkäri ehdotti että kokeilisin Oxepamia. Se auttoi jo pienenäkin määränä alkuun. Tämän lääkkeen avulla pääsin pikkuhiljaa pahimmasta yli. Kesti kuitenkin reilu kolme vuotta kunnes oireet mielialanlaskuineen, masennuksineen ja ahdistuksineen katosivat kokonaan. Jos nyt juon kupin kahvia niin oireet palaavat lievenä takaisin. Kaksi kuppia viikon sisään palauttaa oireet jo selkeästi takaisin pariksi viikkoa.

        Kofeiini yliherkkyys on joillekin tosiasia vaikka kaikille se ei oireita aiheuttaisikaan normaaleina käyttömäärinä.

        Lisäksi kahvin kofeiini aiheutti minulle joka olen aina ollut urheiluhullu tilan jossa jaksoin treenata loputtomasti väsymättä. Ja negatiivisista oireista kahvin aistiharhoista jopa kesällä koettu ns. pakkaskylmyys eli horkka joka kestää pitkään vaikka mittari näyttää 17 niin on kropassa kylmä. Tätä tapahtuu jopa teetä juodessa suurempia määriä. Kun kofeiini poistuu kropasta lämpö palautuu kroppaan. Juon vielä kaakaota mutta luettuani näitä kirjoituksia päätin jättää senkin. Kaakao ei aiheuta minulle sellaista hulluutta kuin kahvi muttei se hyvääkään tee.


    • Mhmm

      En juo kahvia enkä mitään muutakaan kofeiinipitoista, mutta silti vaan kärsin paniikkihäiriöstä :/

      • sykoottinen

        Syöt varmaan suklaata.. theobromiini ajaa mulla saman asia. Kaakao, suklaa ja kaikki piilokofeiini vie mut hulluuteen. Pakko vaan välttää kaikkea. Mut mulla tulee myös paniikkisten häiriöiden lisäksi agressiivisuus niin pintaan että suhtaudun kaikkeen agressiolla. Joten on sanomattakin selvää että vältän Kofeiini ja theobromiini ja johdannaistuotteita niin pitkälle kuin vain voin.


    • latte täti

      Nyt kun vuosien jälkeen on sopiva lääkitys kohdillaan ja nukun ja syön säännöllisesti, voin taas juoda pari kuppia kahvia päivässä.

    • Yliherkkä?

      Aina kun juon kahvia haukun työkaverini, juoksen alasti kuin vesikko ja hyppään aina 10. kerroksesta alas. Tämä toistuu joka työpäivä. Onko minulla kofeiiniyliherrkyys? Voiko joku kertoa, koska en itse tiedä.

    • yliseonnut

      Kivaa lukemista on tämä kahvinkäytöstä :miulla on oikein paha paniikki ja pelko tiloja olutt vuosia. olen käynyt lääkärissä ja käyn edelleen. olen saanut hierontaa jännitystä vastaan. mutta nyt minä alan kokeilla elää ilman kahvia, minusta tuntuu että on paljon asiaa käytän noin neljä kuppia päivässä. Mutta entäs sitte tupakka sekin saattaa laukaista paniikki kohtauksen ja pelko tilan minulla on myös lisälyöntejä sydämmessä sydän vilmi on otettu ei näkynyt mitää vakavampaa. harjoittelen pieniä lenkkejä ja kotoa pois lähdöllä liikkelle. sain lääkeksi sertralin100mg aamuisin. ja rauhoittavia tarvittaissa. mutta kokeilen kahvin vähennystä ensin. sitten saa nähdä kuina toimii. lääkäri ei ole koskaa maininnut tästä..Toivon saavani vähän tietoa myös exralyönneistä että kuuluuke se paniikkihäiriöö.. Kiitä etu käteen...

    • juupajuui8

      tämä aloittaja on se sama sekopää joka spämmäilee ympäri nettiä kofeiinikauhua..hohhoijaa. itse en ole koskaan juonut kahvia ja kokista juon ehkä 3 litraa vuodessa, ja paniikkihäiriöstä olen kärsinyt vuosia.

    • Hellou !

      Kyllä se kofeiinikauhu on näin toisenkin ihmisen näkökulmasta ihan perusteltu.Siihen lisäksi kaikki muu paska joka kompensoi ja toimii ristikkäisvaikutteena kofeiinin rinnalla.Voihan se paniikkihäiriö toki iskeä ilman kofeiinia tai muita piristeitä.Mutta kyllä se sitä aika useassa tapauksessa edesauttaa on minun mielipiteeni.

    • nutritionist

      Jos käytät kofeiinia ja sinulla on epänormaaleja psyykkisiä tai fyysisiä tuntemuksia, ne voivat olla kofeiinin aiheuttamia.

      Paras tapa selvittää asia on kokeilla päivä tai pari kehittämääni kofeinismihoitoa. Käyttämällä tehokkaimpia menetelmiä, kofeiinin aiheuttamat oireet joko poistuvat, tai ainakin helpottavat merkittävästi jo vuorokauden sisällä.

      Ongelmien aiheuttajana on vuosia jatkuneessa käytössä kehoon kertynyt kofeiini, joten pelkkä käytön vähentäminen tai lopettaminen ei välttämättä vaikuta tilanteeseen juuri mitenkään ilman jäämien neutralointia ja poistamista.

    • turhaa hölppää taas

      Hölpön pölpön. Minulla on ollut ahdistuneisuutta ja paniikkikohtauksia pikkukakarasta saakka ja kahvia olen maistanut ehkä joskus toisella kymmenenllä, varmaan noin viisitoistavuotiaana.

      • nutritionist

        Ei ole kyse kahvista, vaan kofeiinista jota löytyy monesta muustakin lähteestä. Muutkin tekijät, kuin kofeiini voivat aiheuttaa näitä oireita, mutta kofeiini on asiantuntijoiden mukaan yleisin aiheuttaja.

        Oletko tullut ajatelleeksi, että jokaisen ihmisen geneettiset tekijät eivät ehkä olekaan samanlaiset, kun sinulla?


      • -ST-
        nutritionist kirjoitti:

        Ei ole kyse kahvista, vaan kofeiinista jota löytyy monesta muustakin lähteestä. Muutkin tekijät, kuin kofeiini voivat aiheuttaa näitä oireita, mutta kofeiini on asiantuntijoiden mukaan yleisin aiheuttaja.

        Oletko tullut ajatelleeksi, että jokaisen ihmisen geneettiset tekijät eivät ehkä olekaan samanlaiset, kun sinulla?

        Kofeiini voi laukaista paniikkikohtauksen ja kofeiiniyliherkkyys voi kulkea suvussa.

        Eräässä tutkimuksessa [1] 480 mg kofeiinia laukaisi paniikkikohtauksen n. 50%:lla paniikkihäiriöstä kärsivistä, n. 40%:lla heidän terveistä lähisukulaisista ja 0% kontrolliryhmästä.

        Toisessa tutkimuksessa [2] 480 mg kofeiinia laukaisi paniikkikohtauksen n. 60% paniikkihäiriöisistä ja 0% kontrolliryhmästä.

        Paniikkihäiriöisen kannattaa siis ainakin kokeilla kofeiinittomuutta -- se saattaa hyvinkin vähentää kohtauksia. Mutta nimimerkin "nutritionist" useassa ketjussa mainostama hänen itse keksimänsä kofeininimihoito on vailla tieteellistä näyttöä. Kofeiinin käytön lopettamisen pitäisi auttaa itsessään.

        Kofeiinin vieroitusoireet kestävät 2-9 päivää, joten kofeiinittomuutta kannattanee kokeilla ainakin yli tuon ajan.

        Itse vähensin aikoinaan merkittävästi kahvin juontia kun sain paniikkihäiriödiagnoosin. Join kyllä tolkuttomia määriä kahvia siihen aikaan, joten oli mistä vähentää. Nykyään kun paniikkikohtauksia tulee niin harvoin ja ne ovat niin lieviä, voisin sanoa etten ole kärsinyt paniikkihäiriöstä enää muutamaan vuoteen. Viime vuosina olen juonut kahvia n. 3-5 kuppia päivässä.

        [1] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17823963

        [2] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19698996


      • nutritionist
        -ST- kirjoitti:

        Kofeiini voi laukaista paniikkikohtauksen ja kofeiiniyliherkkyys voi kulkea suvussa.

        Eräässä tutkimuksessa [1] 480 mg kofeiinia laukaisi paniikkikohtauksen n. 50%:lla paniikkihäiriöstä kärsivistä, n. 40%:lla heidän terveistä lähisukulaisista ja 0% kontrolliryhmästä.

        Toisessa tutkimuksessa [2] 480 mg kofeiinia laukaisi paniikkikohtauksen n. 60% paniikkihäiriöisistä ja 0% kontrolliryhmästä.

        Paniikkihäiriöisen kannattaa siis ainakin kokeilla kofeiinittomuutta -- se saattaa hyvinkin vähentää kohtauksia. Mutta nimimerkin "nutritionist" useassa ketjussa mainostama hänen itse keksimänsä kofeininimihoito on vailla tieteellistä näyttöä. Kofeiinin käytön lopettamisen pitäisi auttaa itsessään.

        Kofeiinin vieroitusoireet kestävät 2-9 päivää, joten kofeiinittomuutta kannattanee kokeilla ainakin yli tuon ajan.

        Itse vähensin aikoinaan merkittävästi kahvin juontia kun sain paniikkihäiriödiagnoosin. Join kyllä tolkuttomia määriä kahvia siihen aikaan, joten oli mistä vähentää. Nykyään kun paniikkikohtauksia tulee niin harvoin ja ne ovat niin lieviä, voisin sanoa etten ole kärsinyt paniikkihäiriöstä enää muutamaan vuoteen. Viime vuosina olen juonut kahvia n. 3-5 kuppia päivässä.

        [1] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17823963

        [2] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19698996

        Kehittämäni hoito perustuu aukottomalle ketjulle tieteellistä tietoa kofeiinin kertymisestä elimistöön.

        Pelkkä lopettaminen ei riitä, sillä kehoon kertyneet jäämät voivat aiheuttaa oireilua vielä vuosien kuluttua ellei niitä poisteta. Jäämien poistamiseenkin voi mennä vuosia.


    • jos kokeilis

      Viittiskö joku ystävällinen kirjoittaa mitä kaikkea tulee vältää ettei kofeiinia sais? Muuta kun kahvi, tee, kaakao, suklaa?

      • nutritionist

        Kahvi, myös "kofeiiniton", musta, vihreä ja valkoinen tee, mate tee, guarana, energiajuomat, kolajuomat, kaakao, suklaa jne. Kofeiinia tyrkätään nykyään vähän joka paikkaan "mausteeksi".


    • Ennen join kahvia

      Itse olen miettinyt täs nyt lähi viikot että onko tuo kofeiini mulle se myrkky mikä sekottaa pään, ihan kokeilu mielessä olen ollut ilman kofeiinia ja tuntemukset on ollut ihan normaalit mut sit maistoin kahvia niin hetken päästä alkoi huimaan päätä ja tuntumaan omituiselta ihan kun paniikkikohtaus olisi tulossa, sama kävi coca colan kanssa, siitä toipuakseni piti mennä pitkälleen ja hengitellä rauhallisesti että pää selkeni.

      Omasta mielestäni jotai tuo kofeiini tekee päälle mikä ei kyl enää sovi meikäläiselle, ennen join kahvia todella paljon eikä mitään oireita, on se jännä..

      • nutritionist

        Kofeiini kertyy kehoon vuosien mittaan. Siksi se alkaa aiheuttamaan oireilua viiveellä, ja siksi oireilu voi jatkua vuosia lopettamisen jälkeenkin.


    • Sabegg

      Olen juonut kerran 18 batteryä saman päivän aikana.
      Tuntui sellaista ahdisteisuutta, jota normaalisti ei ole. Ja hiukan hermostunut olo ilman mitään syytä..

      Ei oikeastaan muuta.

    • sttiimulant
    • ei auttanut

      Olin juomatta kahvia 2 vuotta, ei tehonnut, nyt juon taas kahvia, ei se oo tehny sen kummempia mulle nytkään paniikin suhteen.

    • zeta6

      Myös minulle kofeiini aiheuttaa paniikkeja / huimausta (sellaista epävarmaa horjuvaa oloa). Nyt olen ollut jonkun aikaa juomatta kahvia, teetä kyllä juon satunnaisesti (valkoista) ja tuntuu että olokin on parantunut. Uskaltaa jopa kauppaan mennä ilman paniikkikohtauksen pelkoa. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan! :)

    • teinixdomi

      Kahvi on ehkä hyvää joissain paikoissa, mutta meidän kone keittää kuravettä :D

    • Tunnistan_oireet

      Tunnistan oireet ja yhteyden aivan täysin. Lääkäri halusi määrätä minulle masennuslääkkeet "tuohon sinun paniikkihäiriöösi." En kuitenkaan suostunut, mutta rauhottavia sain akuutteihin tilanteisiin. Käytin niitä vain pakon edessä, kerran-pari viikossa.

      Sitten kuulin tuttavaltani tästä kofeiinin aiheuttamasta paniikista, aluksi en uskonut. Aloin kuitenkin tarkkailla itseäni ja jätin kofeiinin kokonaan pois. Olin juomatta kahvia lähes vuoden ja vältin parhaani mukaan muutakin kofeiinipitoista ja oireet ovat helpottuneet ja lääkkeitäkään en enää tarvitse. Toissaviikolla maistoin kahvia reilun desin verran ja iltapäivällä join puolen litran energiajuoman. Aluksi en huomannut vaikutusta, kunnes n. 45 minuutin päästä lenkillä sain lievän paniikin, ahdisti koko illan. Sen jälkeen en energiajuomiin tai kahviin ole koskenut. Enkä koske.

    • Anonyymi

      onhan sillä hermostuneisuutta voimistava vaikutus, totta kai.
      Olen yrittänyt keksiä keinon jolla voisi juoda silti vähän kahvia. Teen näin: laitan 4 kupillista vettä kahvinkeittimeen, mutta laitankin vain 2 mitallista kahvia, näin saan 2 isoa mukillista silti ihan hyvää kahvia. Se on tietty laimeampaa.
      Olen huomannut että eräs pikakahvi ei aiheuttanut hermostunneisuutta, joten joskus teen yhden kupin pikakahvia. Paahtoasteillakin siis voi olla merkitystä. Kokeilkaa näitä pikakahvi näytteitä, joku vaalea paahto ei aiheuttanut mulle oireita, mut toinen kahvi voi. Ja sitä pikakahvijauhetta voi laittaa ihan vähän kuppiin, ei tartte laittaa koko mittaa,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe