Miten erottaa propaganda mielipiteestä

Justiina

Propagandan esittäjä esittää vain läjän väitteitä ilman mitään ajatuksia mikä kyseiseen ajatteluun on johtanut...perustelut ovat yleensä ulkoonopittuja ja toistavat itseään ja toisiaan (muita samoin ajattelevia) Esim. väite Ateistit on viisaampia kuin uskovaiset on jo aika kulunut klisee tällä palstalla. Propagandan tekijä väistelee itse aihetta ja yrittää viedä keskustelun sivuraiteelle itse asiasta ja yrittää löytää toisesta asioita, joihin voi liittää toisen persoonaan sopimattomia elementtejä kuten yleistyksiä.

9

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan

      Viisaus ja älykkyys ovat kaksi aivan eri asiaa.
      Ateistit saattavat olla älykkäämpiä kuin uskovaiset mutta uskovaiset ovat viisaampia kuin ateistit.

      Raamatusta löytyy viisautta esimerkiksi sananlaskujen kirjasta.

      Ei tällä palstalla ole väitetty ateistien olevan viisaampia kuin uskovaiset vaikka niin luulitkin vaan että ateistit ovat älykkäämpiä kuin uskovaiset. Ainakin luin yhden kirjoituksen jossa oli oikein tutkimus aiheesta. En ollenkaan epäile etteivätkö ateistit olisi älykkäämpiä, sehän on ihan Raamatun mukaista. Raamattuhan sanoo että uskovien joukossa ei ole montaa jalosukuista yms.

      Älykkyys ei aina tarkoita sitä että ihminen olisi hyvä ihminen. Älykäs ihminen voi olla myös paha ihminen. Toisinpäin sanottuna tyhmä ihminen ei välttämättä aina ole hyvä hänkään.

      Kun sydän on lämmin ei ole väliä sillä onko pää tyhmä vai älykäs!

      • Justiina

        älykkyys ja viisaus on sama asia: Perustelen asian sillä...maailmanvalloitus mitä nerokkain juonin on tyhmyyttä, koska se on yhtä kuin itsemurha. Ei sitä voi olla viisas ilman älykkyyttä, sillä pitäähän sitä ajatella tullakseen oikeanlaiseen johtopäätökseen...se ettei käytä kaikkea mahdollista älykkyyttään esim. oman asian edistämiseen kertoo lähinnä valinnoista eikä järjen määrästä. Hitlerhän antoi juuri ymmärtää, että uskovaiset on tyhmiä, kun eivät käytä "yliälyään" juonitteluun...hänen mielestään sellaiset typerykset saikin jyrätä.


      • tunteen viisaudesta
        Justiina kirjoitti:

        älykkyys ja viisaus on sama asia: Perustelen asian sillä...maailmanvalloitus mitä nerokkain juonin on tyhmyyttä, koska se on yhtä kuin itsemurha. Ei sitä voi olla viisas ilman älykkyyttä, sillä pitäähän sitä ajatella tullakseen oikeanlaiseen johtopäätökseen...se ettei käytä kaikkea mahdollista älykkyyttään esim. oman asian edistämiseen kertoo lähinnä valinnoista eikä järjen määrästä. Hitlerhän antoi juuri ymmärtää, että uskovaiset on tyhmiä, kun eivät käytä "yliälyään" juonitteluun...hänen mielestään sellaiset typerykset saikin jyrätä.

        Viisaus on täysin eri asia kuin älykkyys. Älykkyys on vain aivojen potentiaalia, viisaus on sen potentiaalin hyödyntämistä. Älykkyys voi pärjätä puhtaan logiikan maailmassa, kuten matematiikassa, mutta logiikka ei toimi todellisessa elämässä ilman tunteita. Tiedetään esim. eräs mies joka aivovaurion vuoksi menetti tunteensa ja pystyi vain loogiseen ajatteluun. Logiikan ohjaamana hän tuhosi koko elämänsä tekemällä toinen toisensa jälkeen huonoja päätöksiä: ilman tunteita hän ei voinut erottaa hyvää loogista päätöstä huonosta loogisesta päätöksestä.


      • Aatami
        Justiina kirjoitti:

        älykkyys ja viisaus on sama asia: Perustelen asian sillä...maailmanvalloitus mitä nerokkain juonin on tyhmyyttä, koska se on yhtä kuin itsemurha. Ei sitä voi olla viisas ilman älykkyyttä, sillä pitäähän sitä ajatella tullakseen oikeanlaiseen johtopäätökseen...se ettei käytä kaikkea mahdollista älykkyyttään esim. oman asian edistämiseen kertoo lähinnä valinnoista eikä järjen määrästä. Hitlerhän antoi juuri ymmärtää, että uskovaiset on tyhmiä, kun eivät käytä "yliälyään" juonitteluun...hänen mielestään sellaiset typerykset saikin jyrätä.

        Mitä te sitä Hitleriä joka paikkaan työnnätte kera väitteen, että hän olisi muka ollut ateisti. Uskis hän oli. Lue totuus täältä: http://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler#Religious_beliefs ja täältä: http://atheism.about.com/od/adolfhitlernazigermany/tp/AdolfHitlerQuotesGodReligion.htm


      • joku vaan
        Aatami kirjoitti:

        Mitä te sitä Hitleriä joka paikkaan työnnätte kera väitteen, että hän olisi muka ollut ateisti. Uskis hän oli. Lue totuus täältä: http://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler#Religious_beliefs ja täältä: http://atheism.about.com/od/adolfhitlernazigermany/tp/AdolfHitlerQuotesGodReligion.htm

        Adolf Hitler ei ollut uskovainen. On erotettava jälleen uskonnollinen ja uskovainen, nämä ovat kaksi aivan eri asiaa.

        Uskonnollisuus on pintakiiltoa ja uskovaisuus sitä vastoin lähtee sydämestä.

        Uskovainen on sellainen joka on UUDESTISYNTYNYT ja hänellä on Pyhä henki. Uskonnollinen ihminen ei omaa kumpaakaan edellä mainittua asiaa.


      • Justiina kirjoitti:

        älykkyys ja viisaus on sama asia: Perustelen asian sillä...maailmanvalloitus mitä nerokkain juonin on tyhmyyttä, koska se on yhtä kuin itsemurha. Ei sitä voi olla viisas ilman älykkyyttä, sillä pitäähän sitä ajatella tullakseen oikeanlaiseen johtopäätökseen...se ettei käytä kaikkea mahdollista älykkyyttään esim. oman asian edistämiseen kertoo lähinnä valinnoista eikä järjen määrästä. Hitlerhän antoi juuri ymmärtää, että uskovaiset on tyhmiä, kun eivät käytä "yliälyään" juonitteluun...hänen mielestään sellaiset typerykset saikin jyrätä.

        Minulle:

        -Viisaus = äly tieto
        -älykäs on esim. hiomaton timantti, hyvin nuori jolla looginen äly leikkaa kuin partaveitsi muttei ole välttämättä saanut leikattavaa ja purtavaa (tietoa ja sivistystä ja elämänkokemusta), joten tällä ei ole vielä viisautta.


      • Justiina
        tunteen viisaudesta kirjoitti:

        Viisaus on täysin eri asia kuin älykkyys. Älykkyys on vain aivojen potentiaalia, viisaus on sen potentiaalin hyödyntämistä. Älykkyys voi pärjätä puhtaan logiikan maailmassa, kuten matematiikassa, mutta logiikka ei toimi todellisessa elämässä ilman tunteita. Tiedetään esim. eräs mies joka aivovaurion vuoksi menetti tunteensa ja pystyi vain loogiseen ajatteluun. Logiikan ohjaamana hän tuhosi koko elämänsä tekemällä toinen toisensa jälkeen huonoja päätöksiä: ilman tunteita hän ei voinut erottaa hyvää loogista päätöstä huonosta loogisesta päätöksestä.

        ...itse asiassa ihan sama. Minä kutsuisin kuitenkin loppupeleissä tätä ihmistä tyhmäksi...enkä älykkääksi.


    • Juuri sellaisia väitteitä olemme tavanneet tällä(kin) palstalla pilvin pimein...

      Tosin kreationistien puolelta. Olen vilpittömän väsynyt tuuppimaan kaiken maailman olkiukkoja kumoon, mutta kun aina on olemassa vaara, että joku ottaa ne todesta. (jos haluat todisteita, niin vilkaise sitä idioottia, joka kinaa Uccellon maalauksesta).

      • Justiina

        Vilkaisen, kun en ole aiheeseen vielä törmännyt...ja kiva kun joku kommentoi itse aihettakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      28
      2809
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      102
      1458
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      85
      1311
    4. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      376
      1088
    5. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      87
      1073
    6. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      103
      971
    7. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      970
    8. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      178
      930
    9. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      79
      902
    10. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      866
    Aihe