Miten erottaa propaganda mielipiteestä

Justiina

Propagandan esittäjä esittää vain läjän väitteitä ilman mitään ajatuksia mikä kyseiseen ajatteluun on johtanut...perustelut ovat yleensä ulkoonopittuja ja toistavat itseään ja toisiaan (muita samoin ajattelevia) Esim. väite Ateistit on viisaampia kuin uskovaiset on jo aika kulunut klisee tällä palstalla. Propagandan tekijä väistelee itse aihetta ja yrittää viedä keskustelun sivuraiteelle itse asiasta ja yrittää löytää toisesta asioita, joihin voi liittää toisen persoonaan sopimattomia elementtejä kuten yleistyksiä.

9

481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan

      Viisaus ja älykkyys ovat kaksi aivan eri asiaa.
      Ateistit saattavat olla älykkäämpiä kuin uskovaiset mutta uskovaiset ovat viisaampia kuin ateistit.

      Raamatusta löytyy viisautta esimerkiksi sananlaskujen kirjasta.

      Ei tällä palstalla ole väitetty ateistien olevan viisaampia kuin uskovaiset vaikka niin luulitkin vaan että ateistit ovat älykkäämpiä kuin uskovaiset. Ainakin luin yhden kirjoituksen jossa oli oikein tutkimus aiheesta. En ollenkaan epäile etteivätkö ateistit olisi älykkäämpiä, sehän on ihan Raamatun mukaista. Raamattuhan sanoo että uskovien joukossa ei ole montaa jalosukuista yms.

      Älykkyys ei aina tarkoita sitä että ihminen olisi hyvä ihminen. Älykäs ihminen voi olla myös paha ihminen. Toisinpäin sanottuna tyhmä ihminen ei välttämättä aina ole hyvä hänkään.

      Kun sydän on lämmin ei ole väliä sillä onko pää tyhmä vai älykäs!

      • Justiina

        älykkyys ja viisaus on sama asia: Perustelen asian sillä...maailmanvalloitus mitä nerokkain juonin on tyhmyyttä, koska se on yhtä kuin itsemurha. Ei sitä voi olla viisas ilman älykkyyttä, sillä pitäähän sitä ajatella tullakseen oikeanlaiseen johtopäätökseen...se ettei käytä kaikkea mahdollista älykkyyttään esim. oman asian edistämiseen kertoo lähinnä valinnoista eikä järjen määrästä. Hitlerhän antoi juuri ymmärtää, että uskovaiset on tyhmiä, kun eivät käytä "yliälyään" juonitteluun...hänen mielestään sellaiset typerykset saikin jyrätä.


      • tunteen viisaudesta
        Justiina kirjoitti:

        älykkyys ja viisaus on sama asia: Perustelen asian sillä...maailmanvalloitus mitä nerokkain juonin on tyhmyyttä, koska se on yhtä kuin itsemurha. Ei sitä voi olla viisas ilman älykkyyttä, sillä pitäähän sitä ajatella tullakseen oikeanlaiseen johtopäätökseen...se ettei käytä kaikkea mahdollista älykkyyttään esim. oman asian edistämiseen kertoo lähinnä valinnoista eikä järjen määrästä. Hitlerhän antoi juuri ymmärtää, että uskovaiset on tyhmiä, kun eivät käytä "yliälyään" juonitteluun...hänen mielestään sellaiset typerykset saikin jyrätä.

        Viisaus on täysin eri asia kuin älykkyys. Älykkyys on vain aivojen potentiaalia, viisaus on sen potentiaalin hyödyntämistä. Älykkyys voi pärjätä puhtaan logiikan maailmassa, kuten matematiikassa, mutta logiikka ei toimi todellisessa elämässä ilman tunteita. Tiedetään esim. eräs mies joka aivovaurion vuoksi menetti tunteensa ja pystyi vain loogiseen ajatteluun. Logiikan ohjaamana hän tuhosi koko elämänsä tekemällä toinen toisensa jälkeen huonoja päätöksiä: ilman tunteita hän ei voinut erottaa hyvää loogista päätöstä huonosta loogisesta päätöksestä.


      • Aatami
        Justiina kirjoitti:

        älykkyys ja viisaus on sama asia: Perustelen asian sillä...maailmanvalloitus mitä nerokkain juonin on tyhmyyttä, koska se on yhtä kuin itsemurha. Ei sitä voi olla viisas ilman älykkyyttä, sillä pitäähän sitä ajatella tullakseen oikeanlaiseen johtopäätökseen...se ettei käytä kaikkea mahdollista älykkyyttään esim. oman asian edistämiseen kertoo lähinnä valinnoista eikä järjen määrästä. Hitlerhän antoi juuri ymmärtää, että uskovaiset on tyhmiä, kun eivät käytä "yliälyään" juonitteluun...hänen mielestään sellaiset typerykset saikin jyrätä.

        Mitä te sitä Hitleriä joka paikkaan työnnätte kera väitteen, että hän olisi muka ollut ateisti. Uskis hän oli. Lue totuus täältä: http://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler#Religious_beliefs ja täältä: http://atheism.about.com/od/adolfhitlernazigermany/tp/AdolfHitlerQuotesGodReligion.htm


      • joku vaan
        Aatami kirjoitti:

        Mitä te sitä Hitleriä joka paikkaan työnnätte kera väitteen, että hän olisi muka ollut ateisti. Uskis hän oli. Lue totuus täältä: http://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler#Religious_beliefs ja täältä: http://atheism.about.com/od/adolfhitlernazigermany/tp/AdolfHitlerQuotesGodReligion.htm

        Adolf Hitler ei ollut uskovainen. On erotettava jälleen uskonnollinen ja uskovainen, nämä ovat kaksi aivan eri asiaa.

        Uskonnollisuus on pintakiiltoa ja uskovaisuus sitä vastoin lähtee sydämestä.

        Uskovainen on sellainen joka on UUDESTISYNTYNYT ja hänellä on Pyhä henki. Uskonnollinen ihminen ei omaa kumpaakaan edellä mainittua asiaa.


      • Justiina kirjoitti:

        älykkyys ja viisaus on sama asia: Perustelen asian sillä...maailmanvalloitus mitä nerokkain juonin on tyhmyyttä, koska se on yhtä kuin itsemurha. Ei sitä voi olla viisas ilman älykkyyttä, sillä pitäähän sitä ajatella tullakseen oikeanlaiseen johtopäätökseen...se ettei käytä kaikkea mahdollista älykkyyttään esim. oman asian edistämiseen kertoo lähinnä valinnoista eikä järjen määrästä. Hitlerhän antoi juuri ymmärtää, että uskovaiset on tyhmiä, kun eivät käytä "yliälyään" juonitteluun...hänen mielestään sellaiset typerykset saikin jyrätä.

        Minulle:

        -Viisaus = äly tieto
        -älykäs on esim. hiomaton timantti, hyvin nuori jolla looginen äly leikkaa kuin partaveitsi muttei ole välttämättä saanut leikattavaa ja purtavaa (tietoa ja sivistystä ja elämänkokemusta), joten tällä ei ole vielä viisautta.


      • Justiina
        tunteen viisaudesta kirjoitti:

        Viisaus on täysin eri asia kuin älykkyys. Älykkyys on vain aivojen potentiaalia, viisaus on sen potentiaalin hyödyntämistä. Älykkyys voi pärjätä puhtaan logiikan maailmassa, kuten matematiikassa, mutta logiikka ei toimi todellisessa elämässä ilman tunteita. Tiedetään esim. eräs mies joka aivovaurion vuoksi menetti tunteensa ja pystyi vain loogiseen ajatteluun. Logiikan ohjaamana hän tuhosi koko elämänsä tekemällä toinen toisensa jälkeen huonoja päätöksiä: ilman tunteita hän ei voinut erottaa hyvää loogista päätöstä huonosta loogisesta päätöksestä.

        ...itse asiassa ihan sama. Minä kutsuisin kuitenkin loppupeleissä tätä ihmistä tyhmäksi...enkä älykkääksi.


    • Juuri sellaisia väitteitä olemme tavanneet tällä(kin) palstalla pilvin pimein...

      Tosin kreationistien puolelta. Olen vilpittömän väsynyt tuuppimaan kaiken maailman olkiukkoja kumoon, mutta kun aina on olemassa vaara, että joku ottaa ne todesta. (jos haluat todisteita, niin vilkaise sitä idioottia, joka kinaa Uccellon maalauksesta).

      • Justiina

        Vilkaisen, kun en ole aiheeseen vielä törmännyt...ja kiva kun joku kommentoi itse aihettakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe