Kokemuksia Presto 7 pvä

JuKKa

Onkos minkäslaista kokemusta, meinaan minulla tämmöinen; käyttänyt vuosikausia, ehkä 7, tehnyt useimmiten huolella, tosin en ole malttanut pullottaa vaan säilönyt ilmatiiviissä muoviastoissa, se kun menee aika nopeasti kun on useampi nautiskelija.

Mutta nyt on tullut kokoajan paheneva vatsakipu, ei enää kestä neljää lasillista. Olen jälkimakeuttanut aina öklömakeaan asti, mutta silti polttaa vatsaa vaikka kuinka syö ruokaa samalla.

Voisiko olla, että tällaisessa pikaviinissä ne kirkasteet ovat niin vahvoja, että ovat turmelleet vatsani?
Kannatttaisikohan kokeilla sellaisia joita käytetäänkin 3 vkoa, vai mitenkähän, kannattaisko lapota useammin kuin kaksi kertaa, vai onko se sittenkin se säilytys?

Kiitollisena vinkkejä otetaan.

11

6514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkäri, mutta

      Veikkaan että alkuvuosina joit sangollisen puolet nopeammin kun nykyään, joten satsit ehtivät nykyään pilaantumaan. Veikkaanpa vielä että et ole puhdistanut astioitasi kunnolla, tai kauhotte kupilla suoraan saavista, jolloin bakteetit pitävät bileitään ja vatsa menee kuralle.

      Toinen voi olla että et ole laponnut kunnolla, jolloin sakka on sekoittunut viiniin kallistellessasi astiaa ja tuosta sakasta tulee minulle ainakin vessakeikka, ensin toisesta päästä ja seuraavana toisesta.

      • aikoinaan kauhottiin

        tonkasta suoraan, jopa. Tosin kun en jaksa sitä varastoida - kyllä se noin kahdessa viikossa aina menee, niin välillä otan puhtaalla kulholla viiniä astiasta jääkaappiin jäähtymään. Pesuaineella pesty; onkohan sittenkään tarpeeksi puhdas?

        Tuosta kun puhuit pohjasakasta, olen miettinyt, että vaikka sen on pari kertaa laponnut, on sitä yhä pohjalla hiukkasen, ja vaikka et "olekaan lääkäri", niin tuumaatko, että se saattaisi ikäänkuin liueta viiniin takaisin ja saamaan nuo vatsakivut ja kitkerähkön maun?


      • sisätautilääkäri
        aikoinaan kauhottiin kirjoitti:

        tonkasta suoraan, jopa. Tosin kun en jaksa sitä varastoida - kyllä se noin kahdessa viikossa aina menee, niin välillä otan puhtaalla kulholla viiniä astiasta jääkaappiin jäähtymään. Pesuaineella pesty; onkohan sittenkään tarpeeksi puhdas?

        Tuosta kun puhuit pohjasakasta, olen miettinyt, että vaikka sen on pari kertaa laponnut, on sitä yhä pohjalla hiukkasen, ja vaikka et "olekaan lääkäri", niin tuumaatko, että se saattaisi ikäänkuin liueta viiniin takaisin ja saamaan nuo vatsakivut ja kitkerähkön maun?

        Luulen että pohjasakoilla ei ole kovin suurta merkitystä, otti sitten tonkasta puhtaalla kulholla tai ryysti suoraan. Kerroit että pänikkä tyhjeni parissa viikossa. Laskujeni mukaan se on pari litraa päivässä. Ehkä kaverit toivat vielä väkeviä lisäksi.

        Olen iloinen että ainakin yksi kotiviinin ystävä on viettänyt iloisen elämän. Maksasi on sökö, sille ei maallinen lääkäri voi enää mitään. Kehoitan että teet tilit tämän maailman kanssa selväksi. Ja vietät lopun ajan iloisissa tunnelmissa. Jatka vain viinin valmistusta loppuun asti, kuten me muutkin!


      • vaivoihin
        aikoinaan kauhottiin kirjoitti:

        tonkasta suoraan, jopa. Tosin kun en jaksa sitä varastoida - kyllä se noin kahdessa viikossa aina menee, niin välillä otan puhtaalla kulholla viiniä astiasta jääkaappiin jäähtymään. Pesuaineella pesty; onkohan sittenkään tarpeeksi puhdas?

        Tuosta kun puhuit pohjasakasta, olen miettinyt, että vaikka sen on pari kertaa laponnut, on sitä yhä pohjalla hiukkasen, ja vaikka et "olekaan lääkäri", niin tuumaatko, että se saattaisi ikäänkuin liueta viiniin takaisin ja saamaan nuo vatsakivut ja kitkerähkön maun?

        Tosi hyvä selitys lääkäriltä kotiviinin aiheuttamiin vaivoihin!


      • Reiheitsgebot 1516
        aikoinaan kauhottiin kirjoitti:

        tonkasta suoraan, jopa. Tosin kun en jaksa sitä varastoida - kyllä se noin kahdessa viikossa aina menee, niin välillä otan puhtaalla kulholla viiniä astiasta jääkaappiin jäähtymään. Pesuaineella pesty; onkohan sittenkään tarpeeksi puhdas?

        Tuosta kun puhuit pohjasakasta, olen miettinyt, että vaikka sen on pari kertaa laponnut, on sitä yhä pohjalla hiukkasen, ja vaikka et "olekaan lääkäri", niin tuumaatko, että se saattaisi ikäänkuin liueta viiniin takaisin ja saamaan nuo vatsakivut ja kitkerähkön maun?

        Pesuainetta parempi puhdistusaine on jauheena myytävä desifiointiaine, joka tappaa kaiken ei-aisaan kuuluvan bakteeriston takuulla.


      • .l.....l.l.
        sisätautilääkäri kirjoitti:

        Luulen että pohjasakoilla ei ole kovin suurta merkitystä, otti sitten tonkasta puhtaalla kulholla tai ryysti suoraan. Kerroit että pänikkä tyhjeni parissa viikossa. Laskujeni mukaan se on pari litraa päivässä. Ehkä kaverit toivat vielä väkeviä lisäksi.

        Olen iloinen että ainakin yksi kotiviinin ystävä on viettänyt iloisen elämän. Maksasi on sökö, sille ei maallinen lääkäri voi enää mitään. Kehoitan että teet tilit tämän maailman kanssa selväksi. Ja vietät lopun ajan iloisissa tunnelmissa. Jatka vain viinin valmistusta loppuun asti, kuten me muutkin!

        Ensinnäkään et osaa matematiikkaa:jos joisin sitä 2 litraa päivässä, tulisi siitä kahdessa viikossa 28 litraa; juomaa on kuitenkin vain 18 litraa, eli se olisi noin 1,3 litraa päivässä.

        Missä kohtaa sanoin, että juon sen määrän yksin??

        Jos joisinkin sen yksin ja olisin tehnyt sitä vaikka vain 2 kuukautta elämästäni, niin sinun pätevyydelläsi maksani olisi siis sökö.
        Kun en missään kohtaa kerro juomistavoistani.

        MIkä on olettamuksesi, että kaverit ovat tuoneet vielä lisää juomaa minulle?

        Ja lopuksi; olen joskus juonut paljonkin ja kaikki maksa-arvoni ovat olleet kunnossa.

        Sitä paitsi maksani voisi olla sökö tai ei ja silti vatsakivut liittyä aivan muihin asioihin.

        Onko sinulla "jumala"-syndrooma vai miksi moisia kirjoittelet tänne.

        Et ole kyllä lääkäri nähnytkään. Diagnosoit vatsakivun ainoaksi syyksi tappavan maksasairauden.


      • kyllä hieno!
        vaivoihin kirjoitti:

        Tosi hyvä selitys lääkäriltä kotiviinin aiheuttamiin vaivoihin!


      • liian todesta
        .l.....l.l. kirjoitti:

        Ensinnäkään et osaa matematiikkaa:jos joisin sitä 2 litraa päivässä, tulisi siitä kahdessa viikossa 28 litraa; juomaa on kuitenkin vain 18 litraa, eli se olisi noin 1,3 litraa päivässä.

        Missä kohtaa sanoin, että juon sen määrän yksin??

        Jos joisinkin sen yksin ja olisin tehnyt sitä vaikka vain 2 kuukautta elämästäni, niin sinun pätevyydelläsi maksani olisi siis sökö.
        Kun en missään kohtaa kerro juomistavoistani.

        MIkä on olettamuksesi, että kaverit ovat tuoneet vielä lisää juomaa minulle?

        Ja lopuksi; olen joskus juonut paljonkin ja kaikki maksa-arvoni ovat olleet kunnossa.

        Sitä paitsi maksani voisi olla sökö tai ei ja silti vatsakivut liittyä aivan muihin asioihin.

        Onko sinulla "jumala"-syndrooma vai miksi moisia kirjoittelet tänne.

        Et ole kyllä lääkäri nähnytkään. Diagnosoit vatsakivun ainoaksi syyksi tappavan maksasairauden.

        "Sisätautilääkärin" juttu oli tietysti vitsi. Eihän oikea lääkäri sellaista kirjoittaisi.

        Kaveri kertoo juovansa tonkan, ehkä 30 litraa, parissa viikossa. Sitten vielä valittaa mahavaivoja. Tästä tuli minulle liian suuri kiusaus soittaa suuta. Pyydän anteeksi pelotteluani. Lupaan etten enää vitsaile.


      • Maksa sökö
        liian todesta kirjoitti:

        "Sisätautilääkärin" juttu oli tietysti vitsi. Eihän oikea lääkäri sellaista kirjoittaisi.

        Kaveri kertoo juovansa tonkan, ehkä 30 litraa, parissa viikossa. Sitten vielä valittaa mahavaivoja. Tästä tuli minulle liian suuri kiusaus soittaa suuta. Pyydän anteeksi pelotteluani. Lupaan etten enää vitsaile.

        a. vatsa on tosi kipeä juotuani muutaman lasin viiniä
        b. käyn yleensä keskustelua sellaisilla terveys/sairauspalstoilla missä ei vitsailla.

        Koin tuon vain "alkoholifobiaa" potevan mahdollisen lääkiksen oppilaan saarnaksi, kun on itsellänikin ollut lääkäri jonka mukaan kaikki sairaudet johtuvat alkoholista - vaikka ei ole ollut juonut kuukausiin pisaraakaan, ja muutenkin tiedän että sellaisia, siis lääkäreitä, on.

        KYllä minä yleensä huumorin tunnistan. Nyt en. Vaikkakin:

        Et ehkä kuitenkaán ollut pelkällä vitsillä liikkeellä; kuten kirjoitat"kaveri kertoo juovansa pänikän kahdessa viikossa ja vielä valittaa vatsavaivoja:"
        Niin, minähän en kertonut juovani pänikkää kahdessa viikossa, vaan että se menee n. kahdessa viikossa. Minne se menee, sitä voit miettiä.

        Toisekseen tässä asiassa kun oli kyse siitä että ennen juotuani viiniä vatsakivuja ei ollut ja yhtäkkiä suurentuneet, vaikka annos tai kokonaismäärä ei.
        Se, että kirjoitin, että se menee kahdessa viikossa, niin valaisin edellistä kirjoittajaa, että se ei loju siinä pänikässä kuukausitolkulla.

        Se siitä, ensikerralla rennommmin? Asia ok!

        Ja takaisin asiaan: mahtaakohan useammalla lappoamisella olla myönteistä vaikutusta viinin makuun ja laatuun.


    • dr. närästys

      todennäköisesti sinulle on tullut vatsahaavan alku jonka luultavasti pystyy vielä hoitamaan. kipinkapin lääkäriin..

    • dfghfdgfdgfd

      Ettei se nyt vaan ollut ihan närästystä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe