Lesboparin siunaaminen sai siunauksensa.Piipsakin hyväksyi. Kirkosta eroaminen kiihtyy, ateistit kiittelee.
Lesbot naimisiin
24
872
Vastaukset
Tuomiokapituli katsoi kanteet hylätessään, että rovasti Tuovinen on toiminut kirkon yhteisten päätösten mukaisesti.
- tämä asia on
sinun elämääsi vaikeuttanut? Jos et tietäisi siunaamisesta mitään, olisiko vain tietämättömänä onnellisempi? Olisiko sinun mielestäsi kirkon pitänyt ensin kirota siunausta pyytäneen parisuhteensa rekisteröineen pariskunnan ja samalla käännyttää hänet pois kirkosta?
- pitänyt
laittaa jalkapuuhun kirkonmäelle ohikulkevien hurskaitten kristittyjen syljettäviksi.
niin tehttiin silloin kun Suomen kansa vielä eli Jumalan pelossa.
Onko vikisijät sinkkuja?
Eivätkö he saa/löydä itselleen hellua, puhumattakaan että pääsisivät naimisiin?
Onko kyseessä vain pelkkä kateus?voi olla osalla syynä tai yhtenä syynä.
"vikisijöillä" on kyllä yhteisiä nimittäjiä kuten ainakin suvaitsemattomuus, epäinhimillisyys.Kun Kristillinen kirkko ei pidä Kristillisistä totuuksista kiinni niin aiheuttaahan se ihmetystä, kiukkua ja närää.
Vähän sama kun ostaisit Nokian kännykän ja kun kotona avaisit paketin sisällä oliskin Ericssonin kännykkä eikä sitä vaihettaisi. Monikohan olisi napisematta?
Eli Kun Ev.Lut kirkko lupaa sitoutua Raamattuun eikä sitten sitoudukkaan, nii miksei "kusetuksesta" voisi närkästyä?- te senkin
juhani1965 kirjoitti:
Kun Kristillinen kirkko ei pidä Kristillisistä totuuksista kiinni niin aiheuttaahan se ihmetystä, kiukkua ja närää.
Vähän sama kun ostaisit Nokian kännykän ja kun kotona avaisit paketin sisällä oliskin Ericssonin kännykkä eikä sitä vaihettaisi. Monikohan olisi napisematta?
Eli Kun Ev.Lut kirkko lupaa sitoutua Raamattuun eikä sitten sitoudukkaan, nii miksei "kusetuksesta" voisi närkästyä?kusetuksen ihan tyynesti, että kirkko juksaa teitä taivaslupauksilla. Siinä olisi jo närkästymisen aihetta. Paljon teille luvataan, ettekä mitään saa, vaikka uskoisitte niin perkeleesti.
- ainoastaan
juhani1965 kirjoitti:
Kun Kristillinen kirkko ei pidä Kristillisistä totuuksista kiinni niin aiheuttaahan se ihmetystä, kiukkua ja närää.
Vähän sama kun ostaisit Nokian kännykän ja kun kotona avaisit paketin sisällä oliskin Ericssonin kännykkä eikä sitä vaihettaisi. Monikohan olisi napisematta?
Eli Kun Ev.Lut kirkko lupaa sitoutua Raamattuun eikä sitten sitoudukkaan, nii miksei "kusetuksesta" voisi närkästyä?Raamatun kirjaimellisen tulkinnan ja olet vihainen, jos joku ei ota Raamattua kirjaimellisesti? Raamatusta on nimittäin muitakin tulkintoja kuin sen kirjaimellinen tulkinta. Sitä paitsi voisit käydä vilkaisemassa, mitä mieltä luterilainen kirkko on mistäkin asiasta, kun tällä palstalla kerran käyt.
"Eli Kun Ev.Lut kirkko lupaa sitoutua Raamattuun eikä sitten sitoudukkaan, niin miksei "kusetuksesta" voisi närkästyä?"
Miten niin ei sitoudu Raamattuun? Onko sinusta Raamattuun sitoutumista vain sen kirjaimellinen tulkinta? te senkin kirjoitti:
kusetuksen ihan tyynesti, että kirkko juksaa teitä taivaslupauksilla. Siinä olisi jo närkästymisen aihetta. Paljon teille luvataan, ettekä mitään saa, vaikka uskoisitte niin perkeleesti.
Onneksi Jumala pelastaa yksilöitä, ei seurakuntia eikä kirkkoja.
Sen minkä Raamattu lupaa sen minä uskon.ainoastaan kirjoitti:
Raamatun kirjaimellisen tulkinnan ja olet vihainen, jos joku ei ota Raamattua kirjaimellisesti? Raamatusta on nimittäin muitakin tulkintoja kuin sen kirjaimellinen tulkinta. Sitä paitsi voisit käydä vilkaisemassa, mitä mieltä luterilainen kirkko on mistäkin asiasta, kun tällä palstalla kerran käyt.
"Eli Kun Ev.Lut kirkko lupaa sitoutua Raamattuun eikä sitten sitoudukkaan, niin miksei "kusetuksesta" voisi närkästyä?"
Miten niin ei sitoudu Raamattuun? Onko sinusta Raamattuun sitoutumista vain sen kirjaimellinen tulkinta?Tokihan Raamatusta on tulkintoja. Raamattua onkin hyvä tulkita Raamatulla ja Pyhän Hengen opastuksella ja ohjaamana.
"Miten niin ei sitoudu Raamattuun? Onko sinusta Raamattuun sitoutumista vain sen kirjaimellinen tulkinta?"
Kun Raamattu jotain ilmoittaa yksi selitteisesti ja siitä ei pidetä kiinni silloin ei olla sitouduttu Raamattuun. Näin on menetellään kun aletaan siunamaan synti kirkossa. Ristiriitaista sekin että Jumala ei sitä siunaa vaikka liberaali pappi siunaa.
- tasalämpöinen
Siunaako Jumala syntiä, kuten homoutta?
Jos pappi tai piispa siunaa, ovat:
Papin tyhjät kädet ja "rukous" ei nouse kattoa korkeammalle.
Jumala ei siunaa syntiä esim. homous.
Nämä papit siunaa pankkirosvotkin, pedofiilit, murhaajat, Jumalan pilkkaajat jne, se on kyseenalaista sekoilua.
Luetaanpa Isosta Kirjasta, mitä pappi ei ole ilmeisesti koskaan avannut:
1.Kor. 6:9-11
"9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset eli
HOMOT,
10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä."
Room. 1:25-31
"25 nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
27 samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.
29 He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;
30 ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,
31 vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta."
Juud. 1:7
"7 samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja EKSYIVÄT LUNNOTTOMIIN LIHANHIMOIHIN ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta."- tähtipöllö
Hes. 22:26
"Sen papit tekevät väkivaltaa minun lailleni ja häpäisevät sitä, mikä on minulle pyhitetty, eivät tee erotusta pyhän ja epäpyhän välillä, eivät tee tiettäväksi, mikä on saastaista, mikä puhdasta, ja sulkevat silmänsä minun sapateiltani, niin että minä tulen häväistyksi heidän keskellänsä."
Mutta jos varottaa: "EMME KUUNTELE"
Jer. 6:17
"Ja minä olen asettanut teille vartijat: "Kuunnelkaa pasunan ääntä". Mutta he vastasivat: "Emme kuuntele"" tähtipöllö kirjoitti:
Hes. 22:26
"Sen papit tekevät väkivaltaa minun lailleni ja häpäisevät sitä, mikä on minulle pyhitetty, eivät tee erotusta pyhän ja epäpyhän välillä, eivät tee tiettäväksi, mikä on saastaista, mikä puhdasta, ja sulkevat silmänsä minun sapateiltani, niin että minä tulen häväistyksi heidän keskellänsä."
Mutta jos varottaa: "EMME KUUNTELE"
Jer. 6:17
"Ja minä olen asettanut teille vartijat: "Kuunnelkaa pasunan ääntä". Mutta he vastasivat: "Emme kuuntele""voi kuunnella?
Ja mitä ylipäätänsä tarkoitit?
Että saako homoparia siunata vai ei?
Onko se teiltä pyhät ihmiset pois?- E-.
Wariska kirjoitti:
voi kuunnella?
Ja mitä ylipäätänsä tarkoitit?
Että saako homoparia siunata vai ei?
Onko se teiltä pyhät ihmiset pois?hihhulien korvien välissä, siellä henkiolennot puhaltelee torviin niin että kaikaa.
E-. kirjoitti:
hihhulien korvien välissä, siellä henkiolennot puhaltelee torviin niin että kaikaa.
ko en ole itte kuullu. Että olenko jostaki jääny ihan paitsi.
Mutta eikö siinä tärvelly tärykalvot?
Ei se sitten mikään kumma olekkaan, että luterilaiset eivät kaikki aina ymmärrä mitä heille sanotaan taikka kuulevat niinkuin haluavat kuulla.- mitenkään
E-. kirjoitti:
hihhulien korvien välissä, siellä henkiolennot puhaltelee torviin niin että kaikaa.
olla käyttämättä halventavaa sanaa "hihhuli"? Muutenkin on aika halventava koko tuo koko viestisi eikä siinä ole mitään asiallista sanottavaa:"niitä pasuunoita on hihhulien korvien välissä, siellä henkiolennot puhaltelee torviin niin että kaikaa". Tällä tasollako tämä keskusteleminen ateistien kanssa aina vain pysyy?
- E-.
mitenkään kirjoitti:
olla käyttämättä halventavaa sanaa "hihhuli"? Muutenkin on aika halventava koko tuo koko viestisi eikä siinä ole mitään asiallista sanottavaa:"niitä pasuunoita on hihhulien korvien välissä, siellä henkiolennot puhaltelee torviin niin että kaikaa". Tällä tasollako tämä keskusteleminen ateistien kanssa aina vain pysyy?
hiljattain valtiokirkko-keskusteluun viestillä, jossa viittasin Boyerin funtsailuihin poliittisen vallan haalimisen merkityksestä papiston ammattikunnalle.
Manitsin myös, että evlut. kirkolla on valtiokirkon edut ja lisäherkkuna kirkkolain turvaama autonominen asemansa.
Ei sitä kukaan kommentoinut, ja yritän nyt säätää viestejäni uskiksille, akateemisillekin, paremmin sopivalle tasolle. - kommentoinut,
E-. kirjoitti:
hiljattain valtiokirkko-keskusteluun viestillä, jossa viittasin Boyerin funtsailuihin poliittisen vallan haalimisen merkityksestä papiston ammattikunnalle.
Manitsin myös, että evlut. kirkolla on valtiokirkon edut ja lisäherkkuna kirkkolain turvaama autonominen asemansa.
Ei sitä kukaan kommentoinut, ja yritän nyt säätää viestejäni uskiksille, akateemisillekin, paremmin sopivalle tasolle.ja yritän nyt säästää viestejäni uskiksille, akateemisillekin, paremmin sopivalle tasolle."
Ahaa, kirjoitat siis siksi, että saisit edes jonkun kommentoimaan ja käytät siksi asiatontakin kieltä. Onko se nyt niin tärkeää, että ainakin joku kommentoi joka välissä joka ainoaa viestiäsi? Jos on, niin voinhan yrittää vähän useammin sanoa tai kysyä jotakin viestiesi pohjalta. Hei, muutkin, kommentoikaatte vähän enemmän E-.:n viestejä, että hän olisi tyytyväinen ja pysyisi tällä palstalla.
Muuten edelleenkään Suomen yliopistoissa ja korkeakouluissa ei ole erikseen luentoja ja tenttejä ateisteille ja erikseen teisteille. Kun ateisteja on vain muutama prosentti väestöstä, niin ei heitä riitä täyttämään yliopistoja, vaan edelleen suurin osa opiskelijoista on teistejä. Tuo tosiasia sinun on vain yritettävä kestää. - E-.
kommentoinut, kirjoitti:
ja yritän nyt säästää viestejäni uskiksille, akateemisillekin, paremmin sopivalle tasolle."
Ahaa, kirjoitat siis siksi, että saisit edes jonkun kommentoimaan ja käytät siksi asiatontakin kieltä. Onko se nyt niin tärkeää, että ainakin joku kommentoi joka välissä joka ainoaa viestiäsi? Jos on, niin voinhan yrittää vähän useammin sanoa tai kysyä jotakin viestiesi pohjalta. Hei, muutkin, kommentoikaatte vähän enemmän E-.:n viestejä, että hän olisi tyytyväinen ja pysyisi tällä palstalla.
Muuten edelleenkään Suomen yliopistoissa ja korkeakouluissa ei ole erikseen luentoja ja tenttejä ateisteille ja erikseen teisteille. Kun ateisteja on vain muutama prosentti väestöstä, niin ei heitä riitä täyttämään yliopistoja, vaan edelleen suurin osa opiskelijoista on teistejä. Tuo tosiasia sinun on vain yritettävä kestää.opiskelijoista tosiaan suuri osa on edelleenkin teistejä, samoin kasvatustieteistä löytyy paljon naiivia uskovaista naisväkeä, mutta ns. kovien tieteiden alalla tuntumani ja tuntemieni henkilöiden tuntuman mukaan teistit alkavat olla kummajaisia.
Yliopistojen opetushenkilöstöä on tutkittukin, ja jumalausko on nykyään vähemmistön juttu, poikkeuksena jotkut pehmo/pseudotieteet.
Tieteissähän pyritään, tai ainakin pitäisi pyrkiä, totuuteen, ja uskonnot sopivat huonosti niiden yhteyteen, koska uskonnoissa on niin paljon oppeja, jotka yksinkertaisesti eivät ole totta. Myyttisessä kontekstissaan tietysti voi sanoa minkä tahansa Zeun tai Jahven olevan olemassa, mutta se on vain sanoilla kikkailua, joka ei kerro mitään reaalimaailmasta ihan aikuisen oikeasti.
- Raamatun mukaan..
Anteeksi että terrorisoin tätä palstaa vaikka vastauksen tulisi näkyä hs.fi:n asiaa käsittelevän jutun keskustelussa. HS päättää, mitä tekstejä julkaisee ja ilmeisesti olen jo saanut "mellastaa" riittävästi ao. jutun keskustelussa.
VASTAUS KOMMENTTIIN:
http://www.hs.fi/keskustelu/message.jspa?messageID=2449459
[LAINAUS]Samaa sukupuolta olevien liittojen vastustaminen raamatun tekstien perusteella on arveluttavaa. Jokainen vähänkin kriittisemmin aiheeseen tutustunut tietää, että tekstit eivät ole yksiselitteisiä eikä niiden merkitystä voi suoraan tuoda nykyaikaan.[/LAINAUS]
Oletkos sisäistänyt vanhan liiton ja uuden liiton eroa...?
Näin tiivistettynä vanhaa liittoa sitoi laki, uutta armo. Uusi liitto johon koko kristikunnan tulisi oppinsa perustaa laadittiin Golgatan ristintyöllä. Tämän jälkimmäisen kautta sinulla naisena tai miehenä on mahdollisuus päästä ikuiseen elämään (eli Jeesuksen KRISTUKSEN luokse), MUTTA SIIS vain uskon kautta Armosta - ei armosta uskon vuoksi. Muuten osoitteesi onkin sama kuin syntymästäsi lähtien -- eli se H:lla alkava paikka. Ratkaisevana asiana on Synti, joka tullaan hävittämään eräänä päivänä koko luomakunnasta.
Miten tuo yo. teksti liittyy aiheeseen:
Uusi liitto muutti ratkaisevasti sielun pelastumissuunnitelmaa, mutta Jumalan luomakunnan lainalaisuudet säilyvät ennallaan.
[LAINAUS]Tulee usein sellainen tunne, että tekstejä käytetään pönkittämään omia jo valmiiksi kielteisiä asenteita. Kuinka moni tällaisten siunaustilaisuuksien vastustamisesta esimerkiksi vastustaa naisten oikeutta tulla kirkkoon kuukautisten aikaan? Rusinat pullasta, sanoisin.[/LAINAUS]
Eipäs muuteta puheenaihetta. En vastusta seksuaalisesti poikkeavia henkilöitä, vaan pikemminkin pyrin muistamaan (rukoilemaan) heidän puolesta että Jumala saisi hoitaa ja parantaa tästä ongelmasta (en käytä termiä "sairaus" sillä sanalla on "ikävä kaiku"). Ei-heteroita tulisikin tukea henkisesti ja välittää ihmisinä, mutta Jumalan järjestyksessä he eivät voi solmia PYHÄÄ LIITTOA (huom. sana Pyhä! Avioliitto on pyhä liitto eikä mikään kevytkenkäinen parittelusessio/aika).
[LAINAUS]Minulle on pyhäkoulusta jäänyt parhaiten mieleen, että vain yhdellä on oikeus tuomita. Se yksi en ole minä. [/LAINAUS]
Hyvä! Näin on, tuomarina on Jeesus Kristus!
Viite tähän löytyy sitten Ilmestyskirjasta (Raamatusta).
[LAINAUS]Raamatussa on kiva tarina Samarialaisesta, ja mukavia juttuja myös Nasaretilaisesta joka hengasi prostituoiden kanssa. Jokaiselle meistä koittaa totuuden hetki vielä kerran. Silloin tekomme punnitaan, ja luulenpa, että kivien nakkelijat saavat kuulla muutaman valitun lainauksen siinä tilaisuudessa.[/LAINAUS]
Valhe, parjaus, panettelu, pilkka jne. saavat tuomion. Jumalan Pyhä Henki antaa uskoville jo tässä ajassa voiman puhua Totuuden sanoja ympäristössänsä. Senhän (=evankeliointi) pitäisi olla kaiken toiminnan "taka-ajatus". Maallikolle kaikki on yhtä ja samaa, mutta kun tulet kosketetuksi Jumalan Hengestä, näet että maailma ei olekaan "yks-ja-sama" vaan ymmärrät mistä tulet ja minne olet menossa.
Surullista ja suorastaan järkyttävää ajatella mihin Auvinen ja Saari yms. kumppanit ovat hyvin varmasti juuri menneet -- sen paikan nimi ei todellakaan ole Taivas vaan täysin vastakkainen eli Ikuinen ero Jumalasta!!! - osaa tuon
itsensä tuhoamisen noin tehokkaasti?
Kokoajan virheitä , virhe toisensa perään.
Aivan käsittämätöntä!
Nopeasti ajatelleen kaikki alkoi siitä, että nainen luuli olevansa pappi ja alkoi esiintymään pappina.
Katsoin tuota kirkosta eroamissivustoa.
Niilläkin on pallo hukassa arvioidessaan asioita.
Niin pahasti kirkko on vinksallaan.
Huvittavaa on se, että eroakirkosta.fin porukka luulee näitä ansiokseen :)
Kirkko nitkahtaa omaan hölmöyteensä ihan pian.
Semmoinen käsitys mulla on nyt tästä kaikesta. - tämä vasta
alkua!!Lukekaa Raamattua, siellä sanotaan:luopumus alkaa Herran huoneesta! Tuo luopuminen on alkanut JO paljon aiemmin, kasteen armot, sakramentit JNE.Kun on menty Kirjoitusten yli, so. Jumalan sanan , niin...................
VOI SITÄ ILJETYSTÄ!!!!!!!!!!- tottakin
Viimeinen lauseesi on totuudellinen.Kyllä asiaa muutenkin, mutta iljetys!
Siksi se tuntuukin niin karseelta.
Se on itse iljetys nyt liikenteessä.
Onhan aina ollut niin, että älykköjä on kansasta vain pieni murto-osa.
Kirkossa ei tapahdu mitään älykästä vaan ainoastaan tuntuu, että älytöntä.
- perusteluineen
Espoon Tuomiokapitulin päätös:
--------------------------------
Rovasti Liisa Tuovista ja Espoon seurakuntayhtymää koskevat kantelut,
jotka liittyvät tapahtumiin Hvittorpin leirikeskuksessa 12.7.2008
Päättäjä Tuomiokapituli
Päätöspäivä 29.09.2008
Pykälä 330
330 §
,,,,,,,,
Rovasti Liisa Tuovista ja Espoon seurakuntayhtymää koskevat kantelut, jotka liittyvät tapahtumiin Hvittorpin leirikeskuksessa 12.7.2008
Esittelijä: Pappisasessori Arto Laitinen
Tuomiokapituli on istunnossaan 19.8.2008 antanut otsikossa mainitut asiat äänestyksen (4-3) jälkeen allekirjoittaneen valmisteltavaksi. Sekä rovasti Liisa Tuovinen että Espoon seurakuntayhtymä ovat antaneet vastineensa ja selvityksensä heitä koskeviin kanteluihin. Vastineet ovat valmistelun liitteinä.
Espoon seurakuntayhtymän vastineessa todetaan mm., että kyseessä olevaan varauksen perustiedot ovat seuraavat: ”1. Tilaisuus alkaa 12.7.2008 klo 08.00; 2. Tilaisuus päättyy 12.7.2008 klo 21.00; 3. Tilaisuuden nimi Häät 60 henk. Veera Lange; 4. Arveli että eivät yövy.” Lisäksi seurakuntien ulkopuolisen varauksen mukana menee varauskirje, jossa todetaan mm. ”koska on kyse seurakuntien leirikeskuksesta, tulee kaiken toiminnan olla sopusoinnussa seurakuntien toiminnan kanssa. Tilaisuutta järjestettäessä on otettava huomioon leirikeskuksen ilmapiiri ja toiminnallinen luonne, sekä myös toimintaan liittyvät ympäristötekijät”.
Espoon seurakuntayhtymän vastineessa todetaan, että tiedossa ei ole ollut varattaessa Hvittorpin päärakennusta, että ”häätilaisuuteen” liittyy samaa sukupuolta olevien siunaaminen ja että sen toimittaa pappi linnan kappelissa.
Rovasti Liisa Tuovinen toteaa vastineessaan mm., että kirkollisten toimitusten kirjassa ei ole parisuhteensa rekisteröineiden liiton siunaamiseksi kaavaa. Sellaista ei siis voida kirkon virallisesti hyväksymänä kasuaalitoimituksena toimittaa. Hän viittaa kirkolliskokouksen perustevaliokunnan mietinnössä mainittuihin ”yksilöllisempiin toimintatapoihin”, jota ohjetta hän on pyrkinyt noudattamaan. Edelleen Tuovinen toteaa perustevaliokunnan käyttävän ilmausta ”rukoustakin”.
Hänen mukaansa kyseessä on rukoushetki parisuhteen rekisteröimisen yhteydessä. Oleellinen sisältö tällaisessa tilanteessa ovat juuri rukous, Raamatun sanat ja jotkut symboliset teot. Tuovinen toteaa, että käsikirjan ohjeen mukaan nämä hetket on yksilöllisesti suunniteltava osapuolten toivomuksia kuunnellen. Yhteisen rukoushetken tällaisessa juhlassa voi toimittaa myös läsnä oleva seurakunta ilman pappia. Tuovinen toteaa vastineessaan edelleen mm., että luterilaisen etiikan perusteita on, että maallisissa asioissa on luvallista käyttää järkeä ja tietoa. Hänen mukaansa ”oikeus kuulua yhteen jonkun kanssa, jakaa elämä ja sen arvot toisen kanssa, on perustavaa laatua oleva ihmisoikeus. Myös homojen ja lesbojen parisuhteen tukeminen on kansan ja kirkon syvän edun mukaista. Siihen tarvitaan Jumalan ja yhteisön siunaus.”
Kirkolliskokous on, antaessaan aloitteen rekisteröityjen parisuhteen siunaamiskaavoja koskevan aloitteen raueta, lähettänyt asiakokonaisuuden Piispainkokouksen tutkittavaksi ja valmisteltavaksi. Asia tulee tämän hetken tietojen mukaan esille piispainkokouksessa helmikuussa 2009. Tästä syystä otan tarkasteluun vain muutamia seikkoja, jotka vaikuttavat kantelun käsittelyyn ja esittämääni tuomiokapitulin päätösehdotukseen.
Siunaaminen, kirkolliset toimitukset ja rukoushetket
Siunaus on Jumalan läsnäoloa ja huolenpitoa maailmassa. Siunaaminen ei ole kirkossamme vain pappien tehtävä ja oikeus, vaan se tehtävä kuuluu kaikille kristityille. Rukouksessa saamme pyytää, että Jumala antaisi siunauksensa toteutua. Rukous ei saa aikaan sitä, että Jumala siunaa, mutta me pyydämme, että Jumalan siunaus toteutuisi elämässämme. Kirkkomme katekismus toteaa: ”Kun siunaamme toisiamme tai pyydämme siunausta itsellemme, voimme luottaa siihen, että kolmiyhteinen Jumala kääntyy meidän puoleemme ja on meidän kanssamme.”
Lutherin mukaan Jumalan lahjoittama siunaus ulottuu kaikkialle ja kaikki saavat sitä yhtä paljon. Hengellinen siunaus ei tee mitään eroa ihmisten välille. Siunauksesta puhuttaessa ei siis voida sanoa, että Jumala ei siunaa kaikkia. Kirkolliskokouksen hyväksymä Kirkollisten toimitusten kirja on jaettu kolmeen osaan:
1. Kasuaalitoimitukset,
2. Vihkimiset, virkaanasettamiset ja tehtävään siunaamiset sekä
3. Rukoushetkiä.
Näistä papin virkaan kuuluvat kasuaalitoimitukset eli sellaiset kirkolliset toimitukset, joista säädetään kirkkolaissa ja kirkkojärjestyksessä.
Toinen ryhmä on virkaan vihkimiset ja asettamiset, jotka pääsääntöisesti kuuluvat piispalle tai hänen valtuuttamalleen papille tai viran puolesta kirkkoherralle. Kolmas ryhmä on rukoushetket, joita toimitustenkirjan mukaan ”voi johtaa pappi, muu seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen”. Samoin toimitusten kirjan mukaan ”kaavat ovat joustavia ja toimitus voidaan toteuttaa joko rikkaasti ja pelkistetysti”. Rukoushetkestä annetaan ohjeen mukaan ”rakenne ja sen jälkeen raamatuntekstejä, rukouksia ja musiikkiaineistoa eri tilanteiden rukoushetkiin”.
Parisuhteen siunaamisen juridiikkaa
Ensinnäkin on todettava, että rekisteröity parisuhde on valtiovallan hyväksymä ja ”suojeluksessa oleva”
laillinen elämäntapa. Toiseksi on todettava, että kirkkomme sisäinen asia on laatia tai olla laatimatta kirkkojärjestyksen mukaista toimituskaavaa kirkkokäsikirjaan parisuhteen siunaamiseksi. Aloite tällaisen kaavan laatimiseksi jätettiin raukeamaan kirkolliskokouksessa. Joissakin yhteydessä esitetty johtopäätös, että kirkolliskokous näin kielsi parisuhteen siunaamisen, on väärä. Samassa täysistunnossahan kirkolliskokous antoi myös raueta aloitteen, jossa olisi kielletty parisuhteensa rekisteröineen toimia kirkon virassa. Tästäkään ei voida tehdä johtopäätöstä, että kirkolliskokous teki vastakkaisen päätöksen. On huomattava, että sama kirkolliskokous, joka antoi edellä mainittujen aloitteiden raueta, lähetti asiakokonaisuuden piispainkokoukselle.
Kirkkojärjestys takaa jokaiselle oikeuden sielunhoitoon ja siihen mahdollisesti liittyvään rukoukseen. Tämä oikeus kuuluu myös parisuhteensa rekisteröineille. Vastineessaan rovasti Tuovinen toteaakin, ettei hän ole toimittanut kasuaalitoimituksena parisuhteen siunaamista, koska sellaista kaavaa ei ole olemassa. Kysymys on ollut rukoushetkestä, jota on sovellettu tilanteeseen ihmisten juhlahetkessä. Lisäksi kysymyksessä on ollut luonteeltaan yksityinen tilaisuus eli koko rakennus oli vuokrattu yksityiseen käyttöön.
Vastineista ilmenee, että Espoon seurakuntayhtymältä ei pyydetty lupaa siihen, saako rakennuksen ylimmän kerroksen kirkoksi vihittyä kappelia käyttää samaa sukupuolta olevien siunaamiseen. Rovasti Tuovisen olisi tullut tarkistaa asia yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajalta Antti Rusamalta, joka ”seurakuntayhtymän kirkkoherrana” valvoo seurakuntayhtymän yhteisten sakraalitilojen käyttöä.
Espoon piispa eikä Espoon tuomiokapituli ole toistaiseksi antanut ohjeistusta papistolle siitä, miten heidäntulisi suhtautua parisuhteen siunaamista koskeviin pyyntöihin. Asia ei ole ennen tätä tapausta tullut ajankohtaiseksi. Piispa ja tuomiokapituli ovat odottaneet piispainkokouksen kannanottoa ko. kysymykseen ja sitä, mitä toimenpiteitä mahdollinen piispainkokouksen päätös tuomiokapitulille aiheuttaa.
Piispallinen kaitsenta
Piispan tehtävänä on kirkkojärjestyksen 18 luvun 1 §:n mukaan olla seurakuntien ja pappien ylin kaitsija jamm. tukea ja ohjata hiippakuntansa pappeja heidän työssään sekä valvoa, että he hoitavat pappis- ja papinvirkansa velvollisuudet. Kaikkia papin velvollisuuksia ei kuitenkaan ole säännöksillä hallittavissa. Siksi piispallinen kaitsenta on tarpeen varsinkin sellaisissa kysymyksissä, jotka ovat osin säätelemättömiä. Piispallisella kaitsennalla on tarkoituksena tuoda inhimillistä otetta ja yhtenäisyyttä kirkon työhön hiippakunnassa.
Kanteluun liittyviä johtopäätöksiä
Kirkkolainsäädöksissä ei ole kieltoa parisuhteen siunaamiseen – ei myöskään kehotusta tällaiseen
toimenpiteeseen ryhtymiseen. Kirkolliskokouksen päätöksestä parisuhteen siunaamiskaavan raukeamaan jättämisestä ei tule tehdä sellaista johtopäätöstä, että samaa sukupuolta olevien siunaaminen olisi nimenomaan kielletty. Toisaalta taas rukoushetkien kaavat jättävät tilaa erilaisille sovellutuksille yksityisluontoisissa tilaisuuksissa. Koska myöskään Espoon piispa eikä tuomikapituli ole antanut samaa sukupuolta olevien siunaamista koskevaa ohjeistusta, niin voidaan todeta, ettei rovasti Tuovinen ole toiminut kirkon antamien eikä muiden ohjeiden vastaisesti. Tästä syystä kanteluissa esitettyjä rovasti Tuovista koskevia rangaistusvaatimuksia on pidettävä perusteettomia.
Piispan harkintavaltaan kuuluu, tarvitaanko hiippakunnan papistolle erityistä ohjeistusta samaa sukupuolta tai rekisteröidyn parisuhteen siunaamista koskeviin pyyntöihin tässä vaiheessa, koska piispainkokous käsittelee asiaa helmikuun 2009 istunnossaan.
On todettava rovasti Tuovisen menetelleen harkitsemattomasti, kun hän ei tarkistanut salliiko Espoon seurakuntayhtymä tiloissaan ja erityisesti vihityissä sakraalitiloissaan samaa sukupuolta olevien siunaamistilaisuuksia.
Espoon seurakuntayhtymän on syytä harkita, onko selvennettävä ohjeistusta erityisesti leirikeskusten kirkkotiloiksi vihittyjen kappelien suhteen.
Päätösehdotus:
1) Rovasti Liisa Tuovinen on kertonut vastineessaan, että hän on suorittanut rukoushetken ja tästä syystä
tuomiokapituli toteaa kanteluissa esitetyt rovasti Liisa Tuovista koskevat rangaistusvaatimukset aiheettomiksi,
2) tuomiokapituli toteaa, että rovasti Liisa Tuovisen olisi tullut tarkistaa, minkälaista toimintaa seurakuntayhtymä sallii kirkkotiloiksi vihityissä kappeleissaan,
3) tuomiokapituli kehottaa Espoon seurakuntayhtymää harkitsemaan, onko selvennettävä leirikeskusten käytön ohjeistusta erityisesti kirkkotiloiksi vihittyjen kappelien osalta ja
4) tuomiokapituli pyytää piispa Mikko Heikkaa harkitsemaan, onko syytä ennen helmikuussa 2009
kokoontuvaa piispainkokousta antaa piispallisen kaitsennan merkeissä Espoon hiippakunnan papistolle rekisteröityjen parisuhteiden siunaamispyyntöjä koskevia ohjeistuksia.
Tarkastetaan pöytäkirja tältä osin istunnossa.
Päätös:
Tuomiokapituli päätti esityksen mukaan. Lakimiesasessori Pekka Leino jätti eriävän mielipiteen (liite)
Muutoksenhaku:
Päätökseen ei saa valittamalla hakea muutosta, hallintokäyttölaki 5 §:n 2 mom.
Toimenpiteet:
Asianosaistiedoksianto:
Liisa Tuovinen
Espoon seurakuntayhtymä
---------
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.845137Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.253460Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j382818Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin81959Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.581820- 471586
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2601441- 941372
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441356Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.731068