Korjaamoille oikeus katsastaa ajoneuvoja.

Per Saukko

Katsastusten hinta voisi laskea.

Maksullisia huoltoja voisi olla enemmän, mutta sehän olisi pelkästää myönteistä liikenneturvallisuuden kannalta.

Puollan ajatusta.

85

3436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saavat oikeudet

      niin tämä maahan tulvii kaikki paskat autot takaisin liikenteeseen. kyllä on niin paska ratkasu taas että voi voi. nykyisin katsastus on ammattilaisten hommaa eikä minkään pultinvääntäjien.

      • lisää rahaa!

        Kohta on rengasta ravistamalla miljonääriksi -juhlat loppu ja joutuu taas tekemään oikeita töitä tienatakseen.


    • r76i5678867

      korjaamo viitsii hankkia kalliita tietojärjestelmiä katsastuksia ja niiden päivityksiä varten. Entäpä laitevaatimukset ja henkilökunnan koulutus? Kaikki eri määräysten voimaantuloajat jne.
      Kaikki eri merkit ja mallit on pystyttävä katsastamaan tasapuolisesti. Muutoin tulee eriarvoisuutta.
      Vaatii melkoisia muutoksia lainsäädäntöön, jotta korjaamojen suorittamat katsastukset olisivat mahdollisia. Lähes kaikkia vaatimuksia jouduttaisiin lieventämään.

      Kyllähän tässä on kyse vain AKE:n oman kilven kiillottamisesta. AKE:han on itse aikaisemmin halunnut katsastusasemien ketjuuntumista valvonnan helpottamiseksi. Kaikkihan me tiedämme, että hinnat nousevat, kun markkinoita hallitsee vain kaksi ketjua.
      Nuo AKE:n esittämät toimet hintakilpailun lisäämiseksi ovat lähinnä naurettavia. Ei kannattaisi kommentoida sellaisia asioita mitä ei ymmärrä. "bisnes-miehet" on erikseen.
      Yrittäisi AKE:kin vain keskittyä hoitamaan omat tehtävänsä edes jollakin lailla. Ei se näytä edes siihen pystyvän.

      • Nimetön

        Terveisin

        -Per-


      • Alan yrittäjä.

        Moni viitsii näillä katsastushinnoilla ostella kaikki myytävät katsastusasemat, niiden kalliit tietojärjestelmät ja päivitykset, sekä laitteet ja henkilökunnan, koska sillä saa helvetilliset tulot!

        Totta helvetissä moni korjaamoyrittäjä lähtisi heti mukaan bisnekseen, kun suuri osa laitteista on jo talossa ja tilat toimintaa varten olemassa! Rahaa tuppaa ovista ja ikkunoista. Näkeehän sen verotiedoista, kuinka kannattavaa on noiden asemien toiminta.


      • Jaris

        AKEhan on nostanut katsastukseen liittyviä hintojaan huomattavasti enemmän kuin katsastuksen hinta on noussut...


    • missään..

      tapauksessa..

      • Nimetön

        Terveisin

        -Per-


      • ..........
        Nimetön kirjoitti:

        Terveisin

        -Per-

        ....


    • alku kilpailulle

      Turha odottaa, että joka kylän "Pärnäsen huolto" alkaa katsastuksia tekemään. Toisaalta moni merkkihuolto tai isompi ketju ottaa varmaan mielellään katsastuksen hoitaakseen. Niillähän on laitteisto jo melkein valmiina.

      Olisi aika houkuttelevaa viedä auto määräaikaishuoltoon, ja ruksata katsastus tehtäväksi samalla.

      • Eeneli

        Eikä merkkikorjaamolla ole mitään intoa tehdä töitä nykyistä halvemmalla.

        Merkkikorjaamon todellinen tuntihinta on jo nykyään korkeampi kuin katsastusasemien. Korjaamo pystyy helposti merkitsemään katsastuksesta perityn hinnan alhaiseksi ja rahastamaan sen eri rivillä.


    • saa katsastaa.

      Katsastuskonttorihan on vain tarkastusasema.
      Tai nykyään bisnesasema.

      Korjaamokatsastuksessa mahdolliset viatkin hoituu samalla käynnillä. Vuosihuolto katsastus. Odotan tarjousta.
      Ihan OK systeemi.

      • halpua

        Minä autokorjaamon johtajana yrittäisin ainakin tyhmimmille asiakkaille todistaa, että autoosi on uusittava jarrukiekot, jarrupalat, pakoputki, katalysaattori, ohjausvaihde ja nivelet, vaikkei niissä vikaa oliskaan.

        Tuon parempaa pisnestä ei olekkaan,.. katsastuksen hinta vain riiättävän alas, liikevoitto revitään tarvikemyynnillä ja asennuspalkoilla.

        Käyppä tutustumassa merkkikorjaamoitten laskutushintoihin, ei tuonne ole mitään asiaa, ellei vakuutusyhtiö ole maksajana.

        Jos autosi katsastus maksaa katsastuskonttorilla 70€, niin autokorjaamolla veloitustunti makssa noin 60€.
        Kyllä meidät tasapuolisesti ryöstetään noissa molemmissa.

        Halvimmaksi juttu tulis, kun jokainen sasi katsastaa itse autonsa.


      • mitään valtuuksia,
        halpua kirjoitti:

        Minä autokorjaamon johtajana yrittäisin ainakin tyhmimmille asiakkaille todistaa, että autoosi on uusittava jarrukiekot, jarrupalat, pakoputki, katalysaattori, ohjausvaihde ja nivelet, vaikkei niissä vikaa oliskaan.

        Tuon parempaa pisnestä ei olekkaan,.. katsastuksen hinta vain riiättävän alas, liikevoitto revitään tarvikemyynnillä ja asennuspalkoilla.

        Käyppä tutustumassa merkkikorjaamoitten laskutushintoihin, ei tuonne ole mitään asiaa, ellei vakuutusyhtiö ole maksajana.

        Jos autosi katsastus maksaa katsastuskonttorilla 70€, niin autokorjaamolla veloitustunti makssa noin 60€.
        Kyllä meidät tasapuolisesti ryöstetään noissa molemmissa.

        Halvimmaksi juttu tulis, kun jokainen sasi katsastaa itse autonsa.

        "Valohoidosita" ei kannata €€€/h. maksaa.
        Vain yksityiselle korjaamoyrittäjälle.
        Kilpailua pitää olla.


      • Juippits

        Arveletko osaavasi arvioida kuinka huollon ja katsastuksen hinta todellisuudessa jakaantuu?


    • kerrankin

      Minusta on hassua kun auto määräaikais huollossa laitetaan katsastuskuntoon ja sen jälkeen se vielä pitää kiikuttaa jonnekin katsastuskonttorille.
      Samat testit ne tekee huollossa kun katsastusasemalla, ihan turhaa rahantuhlausta.
      Uskon kilpailun toimivan tässä kohtaa ajatuksena, kun teet meillä määräaikaishuollon niin saat katsastuksen samassa.
      Näin myös auton katsoisi jokin ammattimies eikä jokin ...............

      • Anterox

        Minusta on hassua kun auto on määräaikaishuollossa ja laitetaan "katsastuskuntoon" ja sen jälkeen se vielä pitää kiikuttaa jonnekin katsastuskonttorille.

        Samat testit tehdään, mitkä olisi pitänyt tehdä "katsastuskuntoon" laittaessa. Sitten auto pitää viedä takaisin korjaamolle, jossa korjataan viat ja taas viedään takaisin jollekin ihmeen katsastusasemalle.

        Katsastusasemalle kerrotaan korjaamon terveiset, että ei siinä mitään vikaa ollut, mutta on vaihdettu muita viallisia juttuja, joita katsastuksessa ei oltu huomattu. Tämän jälkeen auto viedään takaisin korjaamolle, ja vaihdetaan se alunperinkin vialliseksi huomattu osa. Asiakasta vielä opastetaan siinä, kuinka vika havaitaan, jotta asiakas voi opastaa asentajaa.

        Enää yksi käynti katsastusasemalla ja auto hyväksytään.


      • on samasta
        Anterox kirjoitti:

        Minusta on hassua kun auto on määräaikaishuollossa ja laitetaan "katsastuskuntoon" ja sen jälkeen se vielä pitää kiikuttaa jonnekin katsastuskonttorille.

        Samat testit tehdään, mitkä olisi pitänyt tehdä "katsastuskuntoon" laittaessa. Sitten auto pitää viedä takaisin korjaamolle, jossa korjataan viat ja taas viedään takaisin jollekin ihmeen katsastusasemalle.

        Katsastusasemalle kerrotaan korjaamon terveiset, että ei siinä mitään vikaa ollut, mutta on vaihdettu muita viallisia juttuja, joita katsastuksessa ei oltu huomattu. Tämän jälkeen auto viedään takaisin korjaamolle, ja vaihdetaan se alunperinkin vialliseksi huomattu osa. Asiakasta vielä opastetaan siinä, kuinka vika havaitaan, jotta asiakas voi opastaa asentajaa.

        Enää yksi käynti katsastusasemalla ja auto hyväksytään.

        Katsastusmies totesi että vasemmanpuolen ajovalon kuvio on viallinen, että pitää korjata.
        Tottakai vein auton takasin kun korjaamo oli tehnyt katsastustarkastuksen ja korjauksen.
        Korjaamolla ihmeteltiin syytä koska sanoivat kuvion olevan heistä riittävä.
        Mutta koska asia oli epäselvä ajattelin kysyä katsastusmieheltä miten se oli viallinen ja kuulin vain keskukselta ettei heirän tarvi perustella arviointejaan ja lyötiin puhelin korvaan.
        Ajovalo käytiin tarkastamassa toisella katsastuskonttorilla jossa kerrottiin, että luultavasti katsastusaseman laitteissa on ollut jotain vikaa, koska heistä sen kuvio on riittävä.
        Halusin kumminkin umpion vaihdettavan 350ekee, sillä rekisteriotteeseen tehty merkintä oli se mitä en voinut poistaa kuulemma.
        No olen mainostanut muillekin kyseisen aseman touhua joten eiköhän se asiakasmäärässä tunnu jotenkin.
        Tässä kohtaa korjaam toimi oikein eikä vaihtanut umpiota ja rahastanut, niinkun katsastusaseman ammattitaidoton katsastusmies.


      • Rusti
        on samasta kirjoitti:

        Katsastusmies totesi että vasemmanpuolen ajovalon kuvio on viallinen, että pitää korjata.
        Tottakai vein auton takasin kun korjaamo oli tehnyt katsastustarkastuksen ja korjauksen.
        Korjaamolla ihmeteltiin syytä koska sanoivat kuvion olevan heistä riittävä.
        Mutta koska asia oli epäselvä ajattelin kysyä katsastusmieheltä miten se oli viallinen ja kuulin vain keskukselta ettei heirän tarvi perustella arviointejaan ja lyötiin puhelin korvaan.
        Ajovalo käytiin tarkastamassa toisella katsastuskonttorilla jossa kerrottiin, että luultavasti katsastusaseman laitteissa on ollut jotain vikaa, koska heistä sen kuvio on riittävä.
        Halusin kumminkin umpion vaihdettavan 350ekee, sillä rekisteriotteeseen tehty merkintä oli se mitä en voinut poistaa kuulemma.
        No olen mainostanut muillekin kyseisen aseman touhua joten eiköhän se asiakasmäärässä tunnu jotenkin.
        Tässä kohtaa korjaam toimi oikein eikä vaihtanut umpiota ja rahastanut, niinkun katsastusaseman ammattitaidoton katsastusmies.

        Miksi vaihdoit umpion? Oliko siitä määräys reksiteriotteella?

        Harmillisen usein katsastuksessa hyväksytään surkeita ajovaloja.

        Mikä auto oli kyseessä? Oliko se Mondeo tai Passat?


    • sitten

      sossuunko?

      • korjaamohommiin

        Ei tässä mitään hätää ole, katsastushommat on jo hanskassa ja huolto- ja korjaustyöt vanhastaan muistissa, onhan meillä suikilla korjaamokokemusta.


      • Manne 13
        korjaamohommiin kirjoitti:

        Ei tässä mitään hätää ole, katsastushommat on jo hanskassa ja huolto- ja korjaustyöt vanhastaan muistissa, onhan meillä suikilla korjaamokokemusta.

        sit eläkkeelle.


    • korruptio..

      Tähän paskamaahan sellainen soveltuu hienosti. Lopun alkua.

      • ammattiliitonmies

        Niin tässähän yritetään kaataa tätä mafiaa, joka rosvoaa koko kansaa. Kyllä rahalla saa leimoja nyttenkin, vaikka AKE niin hyvin tämän nykyisen mafiaperheen toimia on vierestä seurannut, eikä alan kilpailu mitenkään muuta tilannetta tämän "korruption" suhteen. Laillinen ryöstö tosin vähenisi..


      • Sössössöö
        ammattiliitonmies kirjoitti:

        Niin tässähän yritetään kaataa tätä mafiaa, joka rosvoaa koko kansaa. Kyllä rahalla saa leimoja nyttenkin, vaikka AKE niin hyvin tämän nykyisen mafiaperheen toimia on vierestä seurannut, eikä alan kilpailu mitenkään muuta tilannetta tämän "korruption" suhteen. Laillinen ryöstö tosin vähenisi..

        Silloin se vasta laillista ryöstöä olisi, kun korjaamot asialla. Tilanne ei helpottuisi yhtään.


    • aivan rauhassa

      Korjaamot eivät tule koskaan katsastamaan autoja suomessa. Lukisit ne selonteot.

      • ennenkuin tipahtaa

        ....


    • pahalta

      Teknarin testin mukaan katsastustarkastus maksaa korjaamolla keskimäärin 40 euroa (vrt. katsastus keskimäärin 48€). Ja tästä hinnasta puuttuu Aken vaatima hallinnollinen puoli, joka nostaa hintaa varmasti se 8 €. Missä siis hyöty?

      Lisäksi korjaamolla helposti kiusaus pistää vaihtoon osia, jotka eivät vielä liikenneturvallisuuteen vaikuta. Eli kalliiksi tulee, ei hyvä.

      Katsastuksen saa OBD-autolle maakunnassa kuin maakunnassa 70€ ja lisää kilpailua tulee koko ajan. Ei tarvita keinotekoista kikkailua, josta seuraa pahimmillaan koko katsastustoiminnan sekasorto.

      • Nimetön

        Yritän ymmärtää teitä, jotka teette katsastusbisnestä. Joku tökkii pahasti.


      • Alan yrittäjä.

        Entä jos katsastan auton huollon yhteydessä hintaan 5€? Joudun käymään auton huollossa läpi muutenkin ja asiakas maksaa siitä.


      • joku roti
        Alan yrittäjä. kirjoitti:

        Entä jos katsastan auton huollon yhteydessä hintaan 5€? Joudun käymään auton huollossa läpi muutenkin ja asiakas maksaa siitä.

        Kaikilla katsastusmiehillä on korjaamokokemusta sekä alan ammattikoulu sekä teku takana. minun auton katsastaa tekun käynyt kaveri eikä asentaja, jos sellainen joskus katsuriksi pääseekään.


      • Juris

        Onko katsastus tosiaan kovin kallista, jos asiakkaat ovat valmiitä nykyäänkin maksamaan korjaamolle ylimääräistä tuon 40€ katsastukseen liittyen?


      • Alan yrittäjä.
        joku roti kirjoitti:

        Kaikilla katsastusmiehillä on korjaamokokemusta sekä alan ammattikoulu sekä teku takana. minun auton katsastaa tekun käynyt kaveri eikä asentaja, jos sellainen joskus katsuriksi pääseekään.

        Sinä saat varmasti halutessasi maksaa katsastuksesta vaikka 500€/vuosi mutta kyse onkin nyt siitä, että katsatustoiminta on liian kallista, eikä hinnoissa ole mitään rotia. Naurettavaa ajatuksessasi on sekin, että autosi jarrut saa huoltolikkeessä kuitenkin asentaa finnipäinen puupää...

        Eiköhän korjaamoistakin löydy tuohon renkaanravisteluun päteviä asentajia ja tietysti toimintaan tulisi nimetä vastuuhenkilöt. Itse voisin hyvinkin harkita toiminnan aloittamista, mikäli korjaamot siihen vapautettaisiin.

        Tällä saataisiin asiakkaille kokonaisvaltainen palvelupaketti, jolla autoilun kokonaiskustannuksia voitaisiin laskea ja kaikki saisi hoidettua saman katon alla.

        No eiköhän tässäkin ole kyse siitä, että olet katsastaja, joka on huolissaan tuloistaan, eli se, että katsastajan työtä saisi tehdä asentaja, veisi pohjan katsastajan tuloilta. Itse asiassa, koko kultakaivosbisnes saattaisi romahtaa ja nämä surullisen kuuluisat pääomasijoittajat suksisi vittuun Suomesta kansalta nyhdetyt miljoonat taskuissaan eikä katsastusmiehille jäisi kun tyhjä halli ja kämppälainat.


      • Katsastaja2
        Alan yrittäjä. kirjoitti:

        Sinä saat varmasti halutessasi maksaa katsastuksesta vaikka 500€/vuosi mutta kyse onkin nyt siitä, että katsatustoiminta on liian kallista, eikä hinnoissa ole mitään rotia. Naurettavaa ajatuksessasi on sekin, että autosi jarrut saa huoltolikkeessä kuitenkin asentaa finnipäinen puupää...

        Eiköhän korjaamoistakin löydy tuohon renkaanravisteluun päteviä asentajia ja tietysti toimintaan tulisi nimetä vastuuhenkilöt. Itse voisin hyvinkin harkita toiminnan aloittamista, mikäli korjaamot siihen vapautettaisiin.

        Tällä saataisiin asiakkaille kokonaisvaltainen palvelupaketti, jolla autoilun kokonaiskustannuksia voitaisiin laskea ja kaikki saisi hoidettua saman katon alla.

        No eiköhän tässäkin ole kyse siitä, että olet katsastaja, joka on huolissaan tuloistaan, eli se, että katsastajan työtä saisi tehdä asentaja, veisi pohjan katsastajan tuloilta. Itse asiassa, koko kultakaivosbisnes saattaisi romahtaa ja nämä surullisen kuuluisat pääomasijoittajat suksisi vittuun Suomesta kansalta nyhdetyt miljoonat taskuissaan eikä katsastusmiehille jäisi kun tyhjä halli ja kämppälainat.

        "autoilun kokonaiskustannuksia voitaisiin laskea".
        Toyota Corolla 1.8 VVTL-i T Sport AC Hatchback 5d vm. 2008.
        Pohjola, Liikennevakuutus, 621,76 e. Superkasko 834,78 e. Lasiturva 28,27 e. Superlunastus 48,06 e. Keskeytysturva 53,41 e. Rahoitusvakuutus 24,70 e.

        Kulutus n. 7 litraa/100 km. Vuodessa ajoa n. 25 000 km. Bensa 95 oktaaninen 1.464 € 02.10.2008 keskihinta. Polttoaineeseen 2562 €/ vuosi.

        Kallein katsastus A-Katsastus, Kolarin katsastusasema 92€, sis. pakokaasumittauksen ja OBD-mittauksen. Vuodessa 30,67€.

        Ko. hinnoilla kolmessa vuodessa vakuutukset 4832,94€, polttoaineet 7686€, katsastus 92€.

        Voinet korjaamonpitäjänä laskea huoltojen hinnat tuolle ajalle...

        On se katsastus vaan melkoinen kuluerä autoillessa...


      • vielä kaikki!
        Katsastaja2 kirjoitti:

        "autoilun kokonaiskustannuksia voitaisiin laskea".
        Toyota Corolla 1.8 VVTL-i T Sport AC Hatchback 5d vm. 2008.
        Pohjola, Liikennevakuutus, 621,76 e. Superkasko 834,78 e. Lasiturva 28,27 e. Superlunastus 48,06 e. Keskeytysturva 53,41 e. Rahoitusvakuutus 24,70 e.

        Kulutus n. 7 litraa/100 km. Vuodessa ajoa n. 25 000 km. Bensa 95 oktaaninen 1.464 € 02.10.2008 keskihinta. Polttoaineeseen 2562 €/ vuosi.

        Kallein katsastus A-Katsastus, Kolarin katsastusasema 92€, sis. pakokaasumittauksen ja OBD-mittauksen. Vuodessa 30,67€.

        Ko. hinnoilla kolmessa vuodessa vakuutukset 4832,94€, polttoaineet 7686€, katsastus 92€.

        Voinet korjaamonpitäjänä laskea huoltojen hinnat tuolle ajalle...

        On se katsastus vaan melkoinen kuluerä autoillessa...

        Unohdit renkaat ja arvonalennuksen huoltojen lisäksi.

        Taitaa katsastuksen osuus olla laskettavissa promilleissa, tuskin ylittää lievän juopumuksen rajaa...


      • tarvii tollaset
        Katsastaja2 kirjoitti:

        "autoilun kokonaiskustannuksia voitaisiin laskea".
        Toyota Corolla 1.8 VVTL-i T Sport AC Hatchback 5d vm. 2008.
        Pohjola, Liikennevakuutus, 621,76 e. Superkasko 834,78 e. Lasiturva 28,27 e. Superlunastus 48,06 e. Keskeytysturva 53,41 e. Rahoitusvakuutus 24,70 e.

        Kulutus n. 7 litraa/100 km. Vuodessa ajoa n. 25 000 km. Bensa 95 oktaaninen 1.464 € 02.10.2008 keskihinta. Polttoaineeseen 2562 €/ vuosi.

        Kallein katsastus A-Katsastus, Kolarin katsastusasema 92€, sis. pakokaasumittauksen ja OBD-mittauksen. Vuodessa 30,67€.

        Ko. hinnoilla kolmessa vuodessa vakuutukset 4832,94€, polttoaineet 7686€, katsastus 92€.

        Voinet korjaamonpitäjänä laskea huoltojen hinnat tuolle ajalle...

        On se katsastus vaan melkoinen kuluerä autoillessa...

        vakuutukset.
        Ootko ihan aasi.
        Hii Hoo.


      • Alan yrittäjä.
        vielä kaikki! kirjoitti:

        Unohdit renkaat ja arvonalennuksen huoltojen lisäksi.

        Taitaa katsastuksen osuus olla laskettavissa promilleissa, tuskin ylittää lievän juopumuksen rajaa...

        Kyllähän kaikki tietää, mistä tässä on kyse. Laskepa montako prosenttia on katsastushinnat noussut viidessä vuodessa. On kohtuutonta, että autoilijat ovat lailla pakotettu pumppaamaan rahaa näihin katsastusyrityksiin, jotka tekevät päätähuimaavaa tulosta.

        Tästä asiasta lienee turha jauhaa enempää. AKEkin kiinnitti asiaan huomionsa, josta tämä koko keskustelu sai alkunsa. Jos katsastuksella rahastajat olisivat ihan pikkusen vähemmän ahnetta porukkaa, voisi toiminta mukisematta jatkua ennallaan. Nykytilanne kun vaan on sietämätön ja toivon mukaan se johtaa siihen, että koko tämä katsastustouhu menisi uusiksi ja alalle saadaan terve kilpailutilanne.

        Nuo katsastusten hinnat muuten tuntuvat, kun pihassa oli parhaimmillaan neljä harrasteautoa, joissa ei juuri renkaat kulu, eikä bensakaan pala, tosin auton omistaminen jo sinällään on tässä maassa rangaistavaa...


      • halpaa ja kallista
        Katsastaja2 kirjoitti:

        "autoilun kokonaiskustannuksia voitaisiin laskea".
        Toyota Corolla 1.8 VVTL-i T Sport AC Hatchback 5d vm. 2008.
        Pohjola, Liikennevakuutus, 621,76 e. Superkasko 834,78 e. Lasiturva 28,27 e. Superlunastus 48,06 e. Keskeytysturva 53,41 e. Rahoitusvakuutus 24,70 e.

        Kulutus n. 7 litraa/100 km. Vuodessa ajoa n. 25 000 km. Bensa 95 oktaaninen 1.464 € 02.10.2008 keskihinta. Polttoaineeseen 2562 €/ vuosi.

        Kallein katsastus A-Katsastus, Kolarin katsastusasema 92€, sis. pakokaasumittauksen ja OBD-mittauksen. Vuodessa 30,67€.

        Ko. hinnoilla kolmessa vuodessa vakuutukset 4832,94€, polttoaineet 7686€, katsastus 92€.

        Voinet korjaamonpitäjänä laskea huoltojen hinnat tuolle ajalle...

        On se katsastus vaan melkoinen kuluerä autoillessa...

        Entäs tämä? Auto vw-golf 1,6 vm.2001
        Liikennevakuutus palo/varkaus bonuksin n.200€/v

        Kulutus n.7l/100. Vuodessa ajoa n.10000km.
        Bensa n. 1000€

        Kyllä noilla kustannuksilla tuo 90€ katsastus on ihan tuntuva osa ja se rahastetaan kyllä ihan joka vuosi, tuon ikäisestä autosta.

        Vakuutusyhtiöiden super-rahastukset ovat oma asiasi, eikä ne ole lakisääteisiä kuluja autoilijalle.


      • käynyt mies?!
        Alan yrittäjä. kirjoitti:

        Kyllähän kaikki tietää, mistä tässä on kyse. Laskepa montako prosenttia on katsastushinnat noussut viidessä vuodessa. On kohtuutonta, että autoilijat ovat lailla pakotettu pumppaamaan rahaa näihin katsastusyrityksiin, jotka tekevät päätähuimaavaa tulosta.

        Tästä asiasta lienee turha jauhaa enempää. AKEkin kiinnitti asiaan huomionsa, josta tämä koko keskustelu sai alkunsa. Jos katsastuksella rahastajat olisivat ihan pikkusen vähemmän ahnetta porukkaa, voisi toiminta mukisematta jatkua ennallaan. Nykytilanne kun vaan on sietämätön ja toivon mukaan se johtaa siihen, että koko tämä katsastustouhu menisi uusiksi ja alalle saadaan terve kilpailutilanne.

        Nuo katsastusten hinnat muuten tuntuvat, kun pihassa oli parhaimmillaan neljä harrasteautoa, joissa ei juuri renkaat kulu, eikä bensakaan pala, tosin auton omistaminen jo sinällään on tässä maassa rangaistavaa...

        Perusta ihmeessä oma asema! Pääset vuolemaan kultaa.


      • ajella..
        halpaa ja kallista kirjoitti:

        Entäs tämä? Auto vw-golf 1,6 vm.2001
        Liikennevakuutus palo/varkaus bonuksin n.200€/v

        Kulutus n.7l/100. Vuodessa ajoa n.10000km.
        Bensa n. 1000€

        Kyllä noilla kustannuksilla tuo 90€ katsastus on ihan tuntuva osa ja se rahastetaan kyllä ihan joka vuosi, tuon ikäisestä autosta.

        Vakuutusyhtiöiden super-rahastukset ovat oma asiasi, eikä ne ole lakisääteisiä kuluja autoilijalle.

        ..tai omistaa autoa, tai ylipäätään omistaa noin uutta ja hienoa autoa. Persaukiset myyköön autonsa pois.


      • ajelija...
        Alan yrittäjä. kirjoitti:

        Kyllähän kaikki tietää, mistä tässä on kyse. Laskepa montako prosenttia on katsastushinnat noussut viidessä vuodessa. On kohtuutonta, että autoilijat ovat lailla pakotettu pumppaamaan rahaa näihin katsastusyrityksiin, jotka tekevät päätähuimaavaa tulosta.

        Tästä asiasta lienee turha jauhaa enempää. AKEkin kiinnitti asiaan huomionsa, josta tämä koko keskustelu sai alkunsa. Jos katsastuksella rahastajat olisivat ihan pikkusen vähemmän ahnetta porukkaa, voisi toiminta mukisematta jatkua ennallaan. Nykytilanne kun vaan on sietämätön ja toivon mukaan se johtaa siihen, että koko tämä katsastustouhu menisi uusiksi ja alalle saadaan terve kilpailutilanne.

        Nuo katsastusten hinnat muuten tuntuvat, kun pihassa oli parhaimmillaan neljä harrasteautoa, joissa ei juuri renkaat kulu, eikä bensakaan pala, tosin auton omistaminen jo sinällään on tässä maassa rangaistavaa...

        No hinnathan näyttävät nousseen 7 % vuodessa, onhan tuo melko paljon. Jos vuosittainen korotus olisi ollut esim. 4 %, hinta olisi 6 euroa halvempi. So,,,,???

        Katsastus on ylihintaista, mutta eipä katsastusalaa voi ihan tuuliajolla jättää. Pienet muutokset ovat toki tervetulleita, niin saadaan hintoja alas.

        On minullakin 3-5 autoa rekisterissä, mutta eipä tuo katsastaminen paljon kukkaroa rasita, kaikki muu autoilussa kylläkin, esim. huoltojen hinnat on karanneet käsistä. Ja omaa tyhmyyttä pitää näinkin monta autoa käytössä, kun ei niillä kuitenkaan ehdi ajamaan.


      • halpaa ja kallista
        ajelija... kirjoitti:

        No hinnathan näyttävät nousseen 7 % vuodessa, onhan tuo melko paljon. Jos vuosittainen korotus olisi ollut esim. 4 %, hinta olisi 6 euroa halvempi. So,,,,???

        Katsastus on ylihintaista, mutta eipä katsastusalaa voi ihan tuuliajolla jättää. Pienet muutokset ovat toki tervetulleita, niin saadaan hintoja alas.

        On minullakin 3-5 autoa rekisterissä, mutta eipä tuo katsastaminen paljon kukkaroa rasita, kaikki muu autoilussa kylläkin, esim. huoltojen hinnat on karanneet käsistä. Ja omaa tyhmyyttä pitää näinkin monta autoa käytössä, kun ei niillä kuitenkaan ehdi ajamaan.

        Niin ei kai se katsastus katsastajalle paljoa maksa. Ei muuten maksa asennus asentajallekaan.

        Laki vaan velvoittaa kantamaan rahaa toiselle edellä mainituista.


      • halpaa ja kallista
        ajella.. kirjoitti:

        ..tai omistaa autoa, tai ylipäätään omistaa noin uutta ja hienoa autoa. Persaukiset myyköön autonsa pois.

        Juu toiset on sitä mieltä, ettei autoiluun tulisi olla varaa kuin "pääomasijoittajilla". Jollain kuitenkin sen työvoimankin pitäisi liikkua.

        Tuo "Persaukiset myyköön autonsa pois"-ajattelu on tässä maassa viety niin pitkälle, että se vikuttaa jo kansantalouteen. Kyllä Suomen kaltaisessa isossa harvaan asutussa maassa olisi halpa autoilu ja sitä kautta liikkumisen ja kuljetusten helppous ja taloudellisuus kaikkien etu, jopa "pääomasijoittajan". Mitä päästöihin tulee, ne ei rahastamalla vähene.


      • ihme vertailua!
        ajelija... kirjoitti:

        No hinnathan näyttävät nousseen 7 % vuodessa, onhan tuo melko paljon. Jos vuosittainen korotus olisi ollut esim. 4 %, hinta olisi 6 euroa halvempi. So,,,,???

        Katsastus on ylihintaista, mutta eipä katsastusalaa voi ihan tuuliajolla jättää. Pienet muutokset ovat toki tervetulleita, niin saadaan hintoja alas.

        On minullakin 3-5 autoa rekisterissä, mutta eipä tuo katsastaminen paljon kukkaroa rasita, kaikki muu autoilussa kylläkin, esim. huoltojen hinnat on karanneet käsistä. Ja omaa tyhmyyttä pitää näinkin monta autoa käytössä, kun ei niillä kuitenkaan ehdi ajamaan.

        Tuon huollon saa tehdä kuka haluaa, eikä laki vaadi ostamaan uutta autoa kaikkine vakuutuksineen. Edes takuu ei enää raukea uudesta autosta, vaikka huolto toimitettaisiin merkkiliikken ulkopuolella. Näillä yksityisillä, lähes puolet halvemmillakin korjaamoilla on täysin samat velvoitteet ja vastuut ja takuut, mitä tulee työn laatuun ja käytettyihin osiin.

        Ruotsissa, eli hätävarjelun liiottelijoiden luvatussa maassa, tuo katsastus toimitetaan alle viiden kympin hintaan euroiksi muunnettuna. Ruotsissahan tietysti tuo toiminta on täysin luokatonta ja ammattitaidotonta, koska se tehdään noin halvalla, vai oliskohan kilpailutilanteella jotain tekemistä asian kanssa?


      • sammokkomies
        Juris kirjoitti:

        Onko katsastus tosiaan kovin kallista, jos asiakkaat ovat valmiitä nykyäänkin maksamaan korjaamolle ylimääräistä tuon 40€ katsastukseen liittyen?

        Niin katsos kun tuon hinnan säästää sitten siellä asemalla, kun on OBD ja päästömittaus tehty ja sen lisäksi auto menee tod näk vielä katsastukesta läpikin, ellei katsuria rupee vituttaa, että nuo mittauksista perityt rahat meni "väärään" osoitteeseen. Silloin voi löytyä autosta "melko selkeä" vika.


      • Joros
        sammokkomies kirjoitti:

        Niin katsos kun tuon hinnan säästää sitten siellä asemalla, kun on OBD ja päästömittaus tehty ja sen lisäksi auto menee tod näk vielä katsastukesta läpikin, ellei katsuria rupee vituttaa, että nuo mittauksista perityt rahat meni "väärään" osoitteeseen. Silloin voi löytyä autosta "melko selkeä" vika.

        Aika harvalle katsastusmiehelle on mitään merkitystä sillä, missä päästöt mitataan.

        Käynti korjaamolla "katsastustarkastuksessa" ei ole millään tavalla takuu siitä, että auto olisi kunnossa; ei kunnoltaan tai että se muutenkaan olisi lakien ja asetusten mukainen.


      • näin se menee
        Joros kirjoitti:

        Aika harvalle katsastusmiehelle on mitään merkitystä sillä, missä päästöt mitataan.

        Käynti korjaamolla "katsastustarkastuksessa" ei ole millään tavalla takuu siitä, että auto olisi kunnossa; ei kunnoltaan tai että se muutenkaan olisi lakien ja asetusten mukainen.

        Käyttämäni korjaamo maksaa viulut, mikäli katsastus tökkii ja autoni on viimeisen kymmenen vuotta ollut kaikkien määräysten mukainen ja ennenkaikkea käyttövarma. On jopa ollut paljon vikoja, joita ei konttorilla huomata, eikä huomioida mutta se onkin toinen maailma.

        No ethän sinä sitä ymmärrä, kuten et sitäkään, että korjaamolle maksettu päästömittaus on maksettu korjaamolle, eikä esim katsastuskonttorin omistajalle, joka joutuu katsastamaan auton "alihintaan". Uusi linnan rakennus ja Porche pihassa, kun vie varoja...


      • edellinen
        näin se menee kirjoitti:

        Käyttämäni korjaamo maksaa viulut, mikäli katsastus tökkii ja autoni on viimeisen kymmenen vuotta ollut kaikkien määräysten mukainen ja ennenkaikkea käyttövarma. On jopa ollut paljon vikoja, joita ei konttorilla huomata, eikä huomioida mutta se onkin toinen maailma.

        No ethän sinä sitä ymmärrä, kuten et sitäkään, että korjaamolle maksettu päästömittaus on maksettu korjaamolle, eikä esim katsastuskonttorin omistajalle, joka joutuu katsastamaan auton "alihintaan". Uusi linnan rakennus ja Porche pihassa, kun vie varoja...

        Siis korjaan edellistä vielä sen verran, että jotkut korjaamot nimenomaan antaa takuun!


      • Jures
        ihme vertailua! kirjoitti:

        Tuon huollon saa tehdä kuka haluaa, eikä laki vaadi ostamaan uutta autoa kaikkine vakuutuksineen. Edes takuu ei enää raukea uudesta autosta, vaikka huolto toimitettaisiin merkkiliikken ulkopuolella. Näillä yksityisillä, lähes puolet halvemmillakin korjaamoilla on täysin samat velvoitteet ja vastuut ja takuut, mitä tulee työn laatuun ja käytettyihin osiin.

        Ruotsissa, eli hätävarjelun liiottelijoiden luvatussa maassa, tuo katsastus toimitetaan alle viiden kympin hintaan euroiksi muunnettuna. Ruotsissahan tietysti tuo toiminta on täysin luokatonta ja ammattitaidotonta, koska se tehdään noin halvalla, vai oliskohan kilpailutilanteella jotain tekemistä asian kanssa?

        Ruotsissa katsastuksessa on valtion monopoli, eikä sitä ole tarkoitettu siellä liiketoiminnaksi.


      • Jures
        edellinen kirjoitti:

        Siis korjaan edellistä vielä sen verran, että jotkut korjaamot nimenomaan antaa takuun!

        Takuuhan annetaan ilmaiseksi, eli siitä ei tule asiakkaalle mitään kustannuksia... Oletko tosissasi? Et ole tainnut koskaan tutustua korjaamoiden hinnoittelun rakenteeseen.


      • eikö olekin ihmeellistä?
        Jures kirjoitti:

        Takuuhan annetaan ilmaiseksi, eli siitä ei tule asiakkaalle mitään kustannuksia... Oletko tosissasi? Et ole tainnut koskaan tutustua korjaamoiden hinnoittelun rakenteeseen.

        Esim Herttoniemen entinen Vemix, antoi katsastustarkastuksen yhteydessä takuun, että auto kelpaa katsastuksessa. Jos auto hylätään, hoitaa talo KAIKKI KORJAUKSET JA UUSINTAKATSASTUKSEN VELOITUKSETTA!

        Juu asiakas siis tietysti maksaa sen katsastustarkastuksen, jotta saa tämän takuun. Kuka on puhunut mistään "ilmaisesta takuusta"? Puhuimme katsastustarkastuksesta, eikä käsittääkseni kukaan niitä tee ilmaiseksi, tosin hinta voi olla puolet halvempi, kuin katsastsaseman veloitus.

        Hinnaksi asiakkaalle ei siis jää kovin suuri summa, sillä päästömittaukset sisältyy hintaan, eli se vähetää varsinaisen katsastuksen hintaa, eikä mahdollista uusintakatsastusta tarvitse maksaa.


      • pääomasijoitus
        Jures kirjoitti:

        Ruotsissa katsastuksessa on valtion monopoli, eikä sitä ole tarkoitettu siellä liiketoiminnaksi.

        Niin hinnat pysyneet kohdalla, eikä autoilijoille lakisääteiseen pakkoon kuulu ulkomaille suunnattuja rahavirtoja.


      • katsastaja...
        halpaa ja kallista kirjoitti:

        Niin ei kai se katsastus katsastajalle paljoa maksa. Ei muuten maksa asennus asentajallekaan.

        Laki vaan velvoittaa kantamaan rahaa toiselle edellä mainituista.

        Siis en ole katsastaja, ei kai niille katsatus mitään maksa.

        Kummallekkaan ei laki velvoita rahaa kantamaan, ei autoilu pakollista ole. Onko edes suotavaa?


      • ihan noilla kulje
        halpaa ja kallista kirjoitti:

        Entäs tämä? Auto vw-golf 1,6 vm.2001
        Liikennevakuutus palo/varkaus bonuksin n.200€/v

        Kulutus n.7l/100. Vuodessa ajoa n.10000km.
        Bensa n. 1000€

        Kyllä noilla kustannuksilla tuo 90€ katsastus on ihan tuntuva osa ja se rahastetaan kyllä ihan joka vuosi, tuon ikäisestä autosta.

        Vakuutusyhtiöiden super-rahastukset ovat oma asiasi, eikä ne ole lakisääteisiä kuluja autoilijalle.

        Laskeppa nyt edes mukaan käyttömaksu, renkaat, huollot, korjaukset ja auton arvonalennus, niin aletaan olla minimikuluissa.

        Ja sen jälkeen kannattaa laskea, kuinka suuri on katsastuksen osuus tässä paletissa.

        Saat katsastuksen 45 eurolla, päästömittaukset voit tehdä edullisesti korjaamolla, taitavat tehdä ilmaiseksi.

        Tuo 45 euroa on korkeintaan 2 prosenttia koko summasta, on kyllä aivan yks lysti.

        Siitähän ei ole kyse, vaan kateudesta katsastusyrittäjiä kohtaan!


      • Tämmöstä tämä on
        ihan noilla kulje kirjoitti:

        Laskeppa nyt edes mukaan käyttömaksu, renkaat, huollot, korjaukset ja auton arvonalennus, niin aletaan olla minimikuluissa.

        Ja sen jälkeen kannattaa laskea, kuinka suuri on katsastuksen osuus tässä paletissa.

        Saat katsastuksen 45 eurolla, päästömittaukset voit tehdä edullisesti korjaamolla, taitavat tehdä ilmaiseksi.

        Tuo 45 euroa on korkeintaan 2 prosenttia koko summasta, on kyllä aivan yks lysti.

        Siitähän ei ole kyse, vaan kateudesta katsastusyrittäjiä kohtaan!

        Nyt katsastuksen hinta siis jostain ihmeen ilmaisten mittausten takia PUOLITTUI! Mistä niitä ilmaisia mittauksia ja 45€ katsastuksa saa pääkaupunkiseudulla? Ihme paskanjorinaa!

        Jos tuo katsastus hoituisi hintaan 45€ luuletko että täällä käytäisiin koko tätä keskustelua? Tuohan olisi ihan kohtuullinen hinta tuosta touhusta mutta harmi kyllä sellaisia hintoja kun ei ole kuin sinun päiväunissasi. Kerrotko muuten, missä täällä pääkaupunkiseudulla suoritetaan niitä ilmaisia mittauksia katsastusta varten?

        Nuo rengaskulut (alkuperäiset autossani mutta LAILLISET), käyttömaksu ja huollot (ei lasitalossa) ja arvonalennus eivät nosta autoni vuositason pakollisia kustannuksia yli 1700€, joten tuolla päästään siihen, että katsastuksen osuus n.5% Sillä hintaa ajelisin n. 700km autollani.

        Täällä joku puhui promilleista autoilun menoista mutta kyllä tuolla 5% osuudella saadaan törkeä ratti koko Suomen maajoukkueelle toimitsijat mukaan lukien, lajista riippumatta.

        Prosenteilla ei muuten saa maksettua ensimmäistäkään katsastusta, vaan maksuksi hyväksytään vain RAHAA! Se ei todellakaan ole yksi lysti, eikä kateellisuutta vaan lakivelvoitteista rahastusta, joka perustuu vain ja ainoastaan ahneuteen.


      • keskimäärin 48€
        Tämmöstä tämä on kirjoitti:

        Nyt katsastuksen hinta siis jostain ihmeen ilmaisten mittausten takia PUOLITTUI! Mistä niitä ilmaisia mittauksia ja 45€ katsastuksa saa pääkaupunkiseudulla? Ihme paskanjorinaa!

        Jos tuo katsastus hoituisi hintaan 45€ luuletko että täällä käytäisiin koko tätä keskustelua? Tuohan olisi ihan kohtuullinen hinta tuosta touhusta mutta harmi kyllä sellaisia hintoja kun ei ole kuin sinun päiväunissasi. Kerrotko muuten, missä täällä pääkaupunkiseudulla suoritetaan niitä ilmaisia mittauksia katsastusta varten?

        Nuo rengaskulut (alkuperäiset autossani mutta LAILLISET), käyttömaksu ja huollot (ei lasitalossa) ja arvonalennus eivät nosta autoni vuositason pakollisia kustannuksia yli 1700€, joten tuolla päästään siihen, että katsastuksen osuus n.5% Sillä hintaa ajelisin n. 700km autollani.

        Täällä joku puhui promilleista autoilun menoista mutta kyllä tuolla 5% osuudella saadaan törkeä ratti koko Suomen maajoukkueelle toimitsijat mukaan lukien, lajista riippumatta.

        Prosenteilla ei muuten saa maksettua ensimmäistäkään katsastusta, vaan maksuksi hyväksytään vain RAHAA! Se ei todellakaan ole yksi lysti, eikä kateellisuutta vaan lakivelvoitteista rahastusta, joka perustuu vain ja ainoastaan ahneuteen.

        Ja mitä uudemmalla autolla ajat, sitä enemmän tuohon hintaan tulee lisää päästömittauksista.

        Eikös täällä korjaamoyrittäjät olleet tekemässä katsastuksen murto-osalla nykyhinnasta eli eihän nyt päästömittaus voi juuri mitään siellä maksaa, vai mitä...?

        Ja vielä yksi asia ... 700 km...?! Keskimäärin viikon-puolentoista ajot, mitä merkitystä? Ei mitään!

        Älkääkä käyttäkö niitä kalleimpia asemia, pääkaupunkiseudulla on hintaeroja ja kun käytetään niitä halvempia, saadaan varmasti kilpailua aikaiseksi.


      • halvin obd 70€
        Tämmöstä tämä on kirjoitti:

        Nyt katsastuksen hinta siis jostain ihmeen ilmaisten mittausten takia PUOLITTUI! Mistä niitä ilmaisia mittauksia ja 45€ katsastuksa saa pääkaupunkiseudulla? Ihme paskanjorinaa!

        Jos tuo katsastus hoituisi hintaan 45€ luuletko että täällä käytäisiin koko tätä keskustelua? Tuohan olisi ihan kohtuullinen hinta tuosta touhusta mutta harmi kyllä sellaisia hintoja kun ei ole kuin sinun päiväunissasi. Kerrotko muuten, missä täällä pääkaupunkiseudulla suoritetaan niitä ilmaisia mittauksia katsastusta varten?

        Nuo rengaskulut (alkuperäiset autossani mutta LAILLISET), käyttömaksu ja huollot (ei lasitalossa) ja arvonalennus eivät nosta autoni vuositason pakollisia kustannuksia yli 1700€, joten tuolla päästään siihen, että katsastuksen osuus n.5% Sillä hintaa ajelisin n. 700km autollani.

        Täällä joku puhui promilleista autoilun menoista mutta kyllä tuolla 5% osuudella saadaan törkeä ratti koko Suomen maajoukkueelle toimitsijat mukaan lukien, lajista riippumatta.

        Prosenteilla ei muuten saa maksettua ensimmäistäkään katsastusta, vaan maksuksi hyväksytään vain RAHAA! Se ei todellakaan ole yksi lysti, eikä kateellisuutta vaan lakivelvoitteista rahastusta, joka perustuu vain ja ainoastaan ahneuteen.

        näkyy olevan halvin 70 ekee


      • näin se menee
        halvin obd 70€ kirjoitti:

        näkyy olevan halvin 70 ekee

        Mutta kun asiaa kysytään katsurilta, niin hinta on 45€ Mielenkiintoista...


      • Oletko ihan sekaisin?
        keskimäärin 48€ kirjoitti:

        Ja mitä uudemmalla autolla ajat, sitä enemmän tuohon hintaan tulee lisää päästömittauksista.

        Eikös täällä korjaamoyrittäjät olleet tekemässä katsastuksen murto-osalla nykyhinnasta eli eihän nyt päästömittaus voi juuri mitään siellä maksaa, vai mitä...?

        Ja vielä yksi asia ... 700 km...?! Keskimäärin viikon-puolentoista ajot, mitä merkitystä? Ei mitään!

        Älkääkä käyttäkö niitä kalleimpia asemia, pääkaupunkiseudulla on hintaeroja ja kun käytetään niitä halvempia, saadaan varmasti kilpailua aikaiseksi.

        Jos lähdetään linjalle, että millään lakisääteisellä alle 50€ laskulla ei ole mitään merkitystä, saadaan tänne varmasti PALJON lisää tervehenkistä eurooppalaista pääomasijoittajaa "hoitamaan rahoitusta" noihin rahastuspisteisiin.

        Mistä muusta, kun katsastuksesta olisit myös valmis maksamaan 50€ vuodessa YLIMÄÄRÄISTÄ, kun sillä ei ole mitään väliä, eikä merkitystä? Miten olisi vesijohtovesi tai sähkö, lämmitys, ansiovero tai kiinteistöhuolto? Miten olisi keskieurooppalaisen yrityksen oman standardinsa täyttävä kinteistöjen kunnon kartoitus kerran vuodessa hintaan 1500€/vuosi? Eihän sekään olisi, kuin pari prosenttii, jos sitäkään!! Varmasti löytyy sata muutakin kohdetta HETI, kun maksajia löytyy. Ottajia toki on koko EU täynnä. Tyhmät ne vaan maksaa. Siitä tässä on kyse! EIKÖ NYT VITTU SUOMALAISET SIIS OSAA HOITAA LAKISÄÄTEISTÄ AUTOKANTANSA KUNTOA ILMAN PAKOLLISTA RAHANPUMPPAUSTA ULKOMAALAISILLE MILJONÄÄREILLE? Ei osaa....


      • vähän!
        Oletko ihan sekaisin? kirjoitti:

        Jos lähdetään linjalle, että millään lakisääteisellä alle 50€ laskulla ei ole mitään merkitystä, saadaan tänne varmasti PALJON lisää tervehenkistä eurooppalaista pääomasijoittajaa "hoitamaan rahoitusta" noihin rahastuspisteisiin.

        Mistä muusta, kun katsastuksesta olisit myös valmis maksamaan 50€ vuodessa YLIMÄÄRÄISTÄ, kun sillä ei ole mitään väliä, eikä merkitystä? Miten olisi vesijohtovesi tai sähkö, lämmitys, ansiovero tai kiinteistöhuolto? Miten olisi keskieurooppalaisen yrityksen oman standardinsa täyttävä kinteistöjen kunnon kartoitus kerran vuodessa hintaan 1500€/vuosi? Eihän sekään olisi, kuin pari prosenttii, jos sitäkään!! Varmasti löytyy sata muutakin kohdetta HETI, kun maksajia löytyy. Ottajia toki on koko EU täynnä. Tyhmät ne vaan maksaa. Siitä tässä on kyse! EIKÖ NYT VITTU SUOMALAISET SIIS OSAA HOITAA LAKISÄÄTEISTÄ AUTOKANTANSA KUNTOA ILMAN PAKOLLISTA RAHANPUMPPAUSTA ULKOMAALAISILLE MILJONÄÄREILLE? Ei osaa....

        Eikö makseta sähköstä liikaa? Tai monesta muusta perusjutusta? Ne tässä enemmän risoo, kun joku yks helvetin katsastusmaksu 70€/ vuosi.

        Mulla menee yli 1000 € sähköön vuodessa, ja talo sentään lämpiää öljyllä! Ja sähköyhtiötkö ei tee voittoa ihmisten perustarpeilla? Älä viitti!

        Vittu jos olis rahaa tarpeeks, niin perustaisin sähköyhtiön! Mutta taitaa olla vähän vaikeampaa kuin katsastusaseman perustaminen?


      • Jotain rotia!
        vähän! kirjoitti:

        Eikö makseta sähköstä liikaa? Tai monesta muusta perusjutusta? Ne tässä enemmän risoo, kun joku yks helvetin katsastusmaksu 70€/ vuosi.

        Mulla menee yli 1000 € sähköön vuodessa, ja talo sentään lämpiää öljyllä! Ja sähköyhtiötkö ei tee voittoa ihmisten perustarpeilla? Älä viitti!

        Vittu jos olis rahaa tarpeeks, niin perustaisin sähköyhtiön! Mutta taitaa olla vähän vaikeampaa kuin katsastusaseman perustaminen?

        Niin on ihan oma valinta, millä töllisi lämmität. Öljy varmasti niistä kallein mutta katsastajana sinulla varmasti tuohta riittää. On todella typerää vedota muihin epäkohtiin. Nyt kuitenkin puhuttiin katsastusten turhista hinnoista. Jos energiapolitiikka sinua kiinnostaa, miksi et mene keskustelemaan siitä sille varatulle foorumille?

        Minkään muun hyödykkeen tai palvelun ylihinnoittelu, ei oikeuta lakisääteiseen rahanpumppaamiseen katsastustoiminnassa. Piste.


      • lue!
        Jotain rotia! kirjoitti:

        Niin on ihan oma valinta, millä töllisi lämmität. Öljy varmasti niistä kallein mutta katsastajana sinulla varmasti tuohta riittää. On todella typerää vedota muihin epäkohtiin. Nyt kuitenkin puhuttiin katsastusten turhista hinnoista. Jos energiapolitiikka sinua kiinnostaa, miksi et mene keskustelemaan siitä sille varatulle foorumille?

        Minkään muun hyödykkeen tai palvelun ylihinnoittelu, ei oikeuta lakisääteiseen rahanpumppaamiseen katsastustoiminnassa. Piste.

        Siis öljy ei ole kovin kallis vaihtoehto, nyt puhuttiin kulutussähköstä!

        Ja en minä aloittanut siitä sähköstä puhumaan, vaan jo edelliset. Sitä rahanpumppaamista tapahtuu nimenomaan monilla muillakin, huomattavasti tärkeämmilläkin aloilla, esim. juuri sähkönmyynnissä! Ei ole katsastus ainoa ala.

        Ja on se sähkö nyt perkele hiukan tärkeämpää kuin joku autoilu!


      • Voi vitu1
        katsastaja... kirjoitti:

        Siis en ole katsastaja, ei kai niille katsatus mitään maksa.

        Kummallekkaan ei laki velvoita rahaa kantamaan, ei autoilu pakollista ole. Onko edes suotavaa?

        Niin eihän työssäkään tarvii käydä. Olisi toki kaikkien etu, että se olisi mahdollista.

        Maksakaa siis mun kaljat! Mä otan lopputilin ja poltan tuon luontoa saastuttavan nissanin. Työn tekohan saastuttaa! Kortistoon!


      • tehdä 30 ekellä?
        näin se menee kirjoitti:

        Mutta kun asiaa kysytään katsurilta, niin hinta on 45€ Mielenkiintoista...

        Aattelepa ite...

        Jos katsastuksen hinta laskis vaikkapa 40 ekeen, säästöä tulisi 30 !!!!!!!!!!!!!! ekeä vuodessa!!!!!!!!!!

        Voi jumalauta mikä säästö!!!

        Mihin tuon rahan kanssa joutuisi? Lottovoittoon verrattava juttu!


      • Pumpataan!
        lue! kirjoitti:

        Siis öljy ei ole kovin kallis vaihtoehto, nyt puhuttiin kulutussähköstä!

        Ja en minä aloittanut siitä sähköstä puhumaan, vaan jo edelliset. Sitä rahanpumppaamista tapahtuu nimenomaan monilla muillakin, huomattavasti tärkeämmilläkin aloilla, esim. juuri sähkönmyynnissä! Ei ole katsastus ainoa ala.

        Ja on se sähkö nyt perkele hiukan tärkeämpää kuin joku autoilu!

        Nyt siis äkkiä kaikki vitun EU-pellet tänne katsastus-firmojen perässä pumppaamaan rahaa, kun ei pieni pumppaus haittaa! Saataisikohan pientalojen päästöluokitukset ja vuosittaiset mittaukset ensimmäisinä Euroopassa meille Suomeen? Ranskalainen rosvofirma varmasti osaa kehitellä sinunkin taloosi sopivan mittausjärjestelmän, etkä joudu maksamaan, kun muutaman tonnin! Sen öljyn polton voit muuten unohtaa tai ostaa EU-katsastus standardin xxx-xx mukaisen järjestelmän suomalaisena ensimmäisenä EU:ssa, joka tosin sitten varsinaisen EU:n säännösten voimaan tullessa on vanhentunut. Eihän tuo maailman parannuslysti maksa edes viittä prosenttia talosi hinnasta kuussa! Kyllä Suomessa maksetaan!


      • Vituttikin,
        tehdä 30 ekellä? kirjoitti:

        Aattelepa ite...

        Jos katsastuksen hinta laskis vaikkapa 40 ekeen, säästöä tulisi 30 !!!!!!!!!!!!!! ekeä vuodessa!!!!!!!!!!

        Voi jumalauta mikä säästö!!!

        Mihin tuon rahan kanssa joutuisi? Lottovoittoon verrattava juttu!

        Antaisin sen siivojalle tipiksi. Tärkeintähän on, ettei viisi asiakasta tunnissa maksa sitä turhaan sinulle, koska laskutuksesi perustuu kusetukseen, toisin kuin siivoojan!

        "pääomasijoittajan" tulot lakisääteisesti lottovoittoon verrattava juttu!


      • ????????????????????
        Pumpataan! kirjoitti:

        Nyt siis äkkiä kaikki vitun EU-pellet tänne katsastus-firmojen perässä pumppaamaan rahaa, kun ei pieni pumppaus haittaa! Saataisikohan pientalojen päästöluokitukset ja vuosittaiset mittaukset ensimmäisinä Euroopassa meille Suomeen? Ranskalainen rosvofirma varmasti osaa kehitellä sinunkin taloosi sopivan mittausjärjestelmän, etkä joudu maksamaan, kun muutaman tonnin! Sen öljyn polton voit muuten unohtaa tai ostaa EU-katsastus standardin xxx-xx mukaisen järjestelmän suomalaisena ensimmäisenä EU:ssa, joka tosin sitten varsinaisen EU:n säännösten voimaan tullessa on vanhentunut. Eihän tuo maailman parannuslysti maksa edes viittä prosenttia talosi hinnasta kuussa! Kyllä Suomessa maksetaan!

        ???????????????????


      • totta!
        Vituttikin, kirjoitti:

        Antaisin sen siivojalle tipiksi. Tärkeintähän on, ettei viisi asiakasta tunnissa maksa sitä turhaan sinulle, koska laskutuksesi perustuu kusetukseen, toisin kuin siivoojan!

        "pääomasijoittajan" tulot lakisääteisesti lottovoittoon verrattava juttu!

        Ei sillä 30 ekellä mitään tee, mutta eipähän mene ulkomaille.


    • tätä

      Helpottaisi minua ainakin, ei tarvisi lähtee erikseen jonnekkin katsastamaan autoa.
      Minusta se kun auto on huollossa johon kuuluu samat tarkastukset, niin miksi se pitää vielä kiikuttaa sen jälkeen toiselle yritykselle joka käy samat jutut läpi.
      Minä ainakin maksaisin siitä leimasta ei tarvisi kuluttaa katsastuskonttorilla aikaa turhaan.
      Viimeksi istuskelin katsastusaemalla oottelemas parituntia vielä kun niitten tietokoneet oli jumissa ja silti rekisteriote tuli vielä postin kautta ja viorheellisenä tietysti.

      • AKE:n "selonteko"..

        on täyttä paskaa.


      • Entus

        Mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että huollossa autoon tehdään samat tarkastukset kuin katsastuksessa?


    • ollaan.

      Ja pahasti.

    • KatsuriXYZ

      Joka päivä todettu: auto käynyt huolloissa ja vielä "katsastustarkastuksessa", ja vikoja löytyy ihan helpostikin todettavia. Sitten kun hylätään syystäkin (esim. todettu väljä nivel), niin korjaamolla sitten "todetaan" nivelen olevan ihan virheetön!)
      Lukekaapa vaikkapa hiljattain ilmestyneestä Tekniikan Maailmasta aiheeseen liittyvä juttu.
      Pahinta on muutamien korjaamoyrittäjien ja asentajien asenne. Vikoja jopa peitellään! Kertaalleen syöpyneiksi todetut jarruputket peitetään... Pakkasella ne sitten kusee housuihin, että tulisi lämmin...
      Todistettu on sekin moneen kertaan, että korjaamoilla suorastaan huijataan ihmisiä rahastamalla tekemättömistä töistä tai laskuttamalla liikaa, jne.
      Korjaamoillekin katsastuksia?

      • Alan yrittäjä.

        Niin tuossa TM:n jutussahan lähinnä vinoiltiin siitä, ettei korjauksia tehty, vaikkakin niitä huomattiin. Korjataanko teidän katsastusasemalla huomatut viat katsastustarkastuksen yhteydessä?

        Korjaamon pitäisi siis lehden mukaan venyä vielä korjaamaan viat, pelkän katsastustarkastuksen yhteydessä. Jos löydettyjen vikojen korjauksiin pitääkin päivän aikataulujen takia varata oikeen aika erikseen, on se "alan" lehden toimittajan mielestä käsittämätöntä.

        Jos tällaista shokeeraavaa uutisointia alalle tarvitaan, niin "alan" lehti voisikin ruuvata jonkun "selvästi viallisen" osan autosta toiseen ja kiertää eri katsastusasemia tuon osan kanssa, jotta saataisiin näytettyä tämä yhdenmukainen käytäntö. Esim. osittain ruostunut takajarrulevy voisi hyvinkin olla sellainen. Tai joku monista muista tulkintaa vaativista vioista.

        Se että auto on käynyt korjaamolla katsastustarkastuksessa, ei tarkoita, että huomatut ja asiakkaalle kerrotut viat on korjattu. Se saattaa tosin asiakkaalta unohtua, kun jutustelee siellä katsastusasemalla. En tiedä mistä niitä joka päivä todettuja teille tulee mutta meidän pajalle tulee tarkastuksen jäljiltä katsastuksesta takaisin (jos siis huomatut viat korjattu) ehkä 1/vuosi.

        Se miksi korjaamolla huomataan yleensä vikoja, joita katsastaja ei vaadikaan korjattavaksi johtuu taas siitä, ettei katsastajan kuukautiskierron vaiheita pysty asentaja pajalla ennustamaan, joten on varauduttava siihen että menkat on päällä ja syyni tiukkaa.

        Mitä tulee noihin vikojen huomaamiseen, joutuu sitä korjaamon asiakkaille usein soittelemaan, että autossasi on turvallisuutta vaarantava vika, vaikka leima tuskin otteessa on kuivunut. Osa asiakkaista sitten haukkuukin korjaamon huijaripajaksi, koska eihän juuri katsastetussa autossa voi olla vikaa! No kyllähän nämä asiat saadaan aina selvitettyä, koska ne viat ei haukkumalla häviä.

        Viime viikolla kuulin tapauksen, jossa oli juuri katsastettu auto ostettu ja se oli levinnyt ostomatkalla. Auto hinattiin pajalle, johon se sitten jäikin AKE:n jatkotutkimusten takia, nimittäin auton kauttaaltaan "näkkileipää" ja pohjasta meni kenkä läpi. Sellaistakin toimintaa on siis nähtävillä ja todennäköisesti ihan kossupullon hintaan.


      • noinikkaast
        Alan yrittäjä. kirjoitti:

        Niin tuossa TM:n jutussahan lähinnä vinoiltiin siitä, ettei korjauksia tehty, vaikkakin niitä huomattiin. Korjataanko teidän katsastusasemalla huomatut viat katsastustarkastuksen yhteydessä?

        Korjaamon pitäisi siis lehden mukaan venyä vielä korjaamaan viat, pelkän katsastustarkastuksen yhteydessä. Jos löydettyjen vikojen korjauksiin pitääkin päivän aikataulujen takia varata oikeen aika erikseen, on se "alan" lehden toimittajan mielestä käsittämätöntä.

        Jos tällaista shokeeraavaa uutisointia alalle tarvitaan, niin "alan" lehti voisikin ruuvata jonkun "selvästi viallisen" osan autosta toiseen ja kiertää eri katsastusasemia tuon osan kanssa, jotta saataisiin näytettyä tämä yhdenmukainen käytäntö. Esim. osittain ruostunut takajarrulevy voisi hyvinkin olla sellainen. Tai joku monista muista tulkintaa vaativista vioista.

        Se että auto on käynyt korjaamolla katsastustarkastuksessa, ei tarkoita, että huomatut ja asiakkaalle kerrotut viat on korjattu. Se saattaa tosin asiakkaalta unohtua, kun jutustelee siellä katsastusasemalla. En tiedä mistä niitä joka päivä todettuja teille tulee mutta meidän pajalle tulee tarkastuksen jäljiltä katsastuksesta takaisin (jos siis huomatut viat korjattu) ehkä 1/vuosi.

        Se miksi korjaamolla huomataan yleensä vikoja, joita katsastaja ei vaadikaan korjattavaksi johtuu taas siitä, ettei katsastajan kuukautiskierron vaiheita pysty asentaja pajalla ennustamaan, joten on varauduttava siihen että menkat on päällä ja syyni tiukkaa.

        Mitä tulee noihin vikojen huomaamiseen, joutuu sitä korjaamon asiakkaille usein soittelemaan, että autossasi on turvallisuutta vaarantava vika, vaikka leima tuskin otteessa on kuivunut. Osa asiakkaista sitten haukkuukin korjaamon huijaripajaksi, koska eihän juuri katsastetussa autossa voi olla vikaa! No kyllähän nämä asiat saadaan aina selvitettyä, koska ne viat ei haukkumalla häviä.

        Viime viikolla kuulin tapauksen, jossa oli juuri katsastettu auto ostettu ja se oli levinnyt ostomatkalla. Auto hinattiin pajalle, johon se sitten jäikin AKE:n jatkotutkimusten takia, nimittäin auton kauttaaltaan "näkkileipää" ja pohjasta meni kenkä läpi. Sellaistakin toimintaa on siis nähtävillä ja todennäköisesti ihan kossupullon hintaan.

        Jos sinä olet todella niin noheva kaveri kuin annat ymmärtää, niin miksi ihmeessä suherrat sielä korjaamossasi. Perusta äkkiä oma katsastusasema (sinähän olit tekun käynyt kaveri vai?)ja ala vuolemaan osasi. Älä pura katkeruuttasi täällä, sillä sinullakin voi olla mahdollisuuksia perustaa "kultakaivos". Pelimies toimii eikä narise kuin akat.


      • Alan yrittäjä.
        noinikkaast kirjoitti:

        Jos sinä olet todella niin noheva kaveri kuin annat ymmärtää, niin miksi ihmeessä suherrat sielä korjaamossasi. Perusta äkkiä oma katsastusasema (sinähän olit tekun käynyt kaveri vai?)ja ala vuolemaan osasi. Älä pura katkeruuttasi täällä, sillä sinullakin voi olla mahdollisuuksia perustaa "kultakaivos". Pelimies toimii eikä narise kuin akat.

        Onko ihmisten kusetus lakisääteisellä pakolla siis mielestäsi oikea tapa toimia ja vuolla rahaa? Kyllä rahaa voi vuolla mutta ongelma tässä koko asiassa, kuten AKEkin on ymmärtänyt on laki, joka siis velvoittaa ihmiset käyttämään palveluja, jotka ovat mielivaltaisesti hinnoiteltu.

        Kerroinkin jo että voisin harkita alalle ryhtymistä, mikäli se olisi nykyisellä tiimillä mahdollista. Työvoiman vaikea saatavuushan on myös yksi rajoittava tekijä, eikä alalla pätevä henkilö tällä hetkellä täytä niitä AKEn vaateita. Vaikea on saada työnjohtajat ravistamaan rengasta.

        Yhteiskunnallisiin epäkohtiin puuttuminen ei ole sama, kuin narista, kuin akka. Jos työnantajanne ahneuteen liittyvistä epäkohdista yrittää puhua, rupee lauma "ravistajia" vikisemään, kuin siat. Oikeanlaista mallia alalle voisi ottaa vaikka Ruotsista. Suomessa kuin ei itse keksitä mitään muuta, kuin johtaa rahavirrat ulkomaille.


      • noinikkaast
        Alan yrittäjä. kirjoitti:

        Onko ihmisten kusetus lakisääteisellä pakolla siis mielestäsi oikea tapa toimia ja vuolla rahaa? Kyllä rahaa voi vuolla mutta ongelma tässä koko asiassa, kuten AKEkin on ymmärtänyt on laki, joka siis velvoittaa ihmiset käyttämään palveluja, jotka ovat mielivaltaisesti hinnoiteltu.

        Kerroinkin jo että voisin harkita alalle ryhtymistä, mikäli se olisi nykyisellä tiimillä mahdollista. Työvoiman vaikea saatavuushan on myös yksi rajoittava tekijä, eikä alalla pätevä henkilö tällä hetkellä täytä niitä AKEn vaateita. Vaikea on saada työnjohtajat ravistamaan rengasta.

        Yhteiskunnallisiin epäkohtiin puuttuminen ei ole sama, kuin narista, kuin akka. Jos työnantajanne ahneuteen liittyvistä epäkohdista yrittää puhua, rupee lauma "ravistajia" vikisemään, kuin siat. Oikeanlaista mallia alalle voisi ottaa vaikka Ruotsista. Suomessa kuin ei itse keksitä mitään muuta, kuin johtaa rahavirrat ulkomaille.

        Onhan ne hinnat aika korkeat, ja vielä kun menevät rajojen ulkopuolelle. Mutta mutta ,niillä pelimerkeillä vain on pelattava mitä sattuu olemaan, ja siihen vedoten sinulakin on mahdollisuutesi, eikö vain. Mutta hyvää syksyn jatkoa sinulle ja korjaamoväellesi.


      • Todistettavasti?
        Alan yrittäjä. kirjoitti:

        Niin tuossa TM:n jutussahan lähinnä vinoiltiin siitä, ettei korjauksia tehty, vaikkakin niitä huomattiin. Korjataanko teidän katsastusasemalla huomatut viat katsastustarkastuksen yhteydessä?

        Korjaamon pitäisi siis lehden mukaan venyä vielä korjaamaan viat, pelkän katsastustarkastuksen yhteydessä. Jos löydettyjen vikojen korjauksiin pitääkin päivän aikataulujen takia varata oikeen aika erikseen, on se "alan" lehden toimittajan mielestä käsittämätöntä.

        Jos tällaista shokeeraavaa uutisointia alalle tarvitaan, niin "alan" lehti voisikin ruuvata jonkun "selvästi viallisen" osan autosta toiseen ja kiertää eri katsastusasemia tuon osan kanssa, jotta saataisiin näytettyä tämä yhdenmukainen käytäntö. Esim. osittain ruostunut takajarrulevy voisi hyvinkin olla sellainen. Tai joku monista muista tulkintaa vaativista vioista.

        Se että auto on käynyt korjaamolla katsastustarkastuksessa, ei tarkoita, että huomatut ja asiakkaalle kerrotut viat on korjattu. Se saattaa tosin asiakkaalta unohtua, kun jutustelee siellä katsastusasemalla. En tiedä mistä niitä joka päivä todettuja teille tulee mutta meidän pajalle tulee tarkastuksen jäljiltä katsastuksesta takaisin (jos siis huomatut viat korjattu) ehkä 1/vuosi.

        Se miksi korjaamolla huomataan yleensä vikoja, joita katsastaja ei vaadikaan korjattavaksi johtuu taas siitä, ettei katsastajan kuukautiskierron vaiheita pysty asentaja pajalla ennustamaan, joten on varauduttava siihen että menkat on päällä ja syyni tiukkaa.

        Mitä tulee noihin vikojen huomaamiseen, joutuu sitä korjaamon asiakkaille usein soittelemaan, että autossasi on turvallisuutta vaarantava vika, vaikka leima tuskin otteessa on kuivunut. Osa asiakkaista sitten haukkuukin korjaamon huijaripajaksi, koska eihän juuri katsastetussa autossa voi olla vikaa! No kyllähän nämä asiat saadaan aina selvitettyä, koska ne viat ei haukkumalla häviä.

        Viime viikolla kuulin tapauksen, jossa oli juuri katsastettu auto ostettu ja se oli levinnyt ostomatkalla. Auto hinattiin pajalle, johon se sitten jäikin AKE:n jatkotutkimusten takia, nimittäin auton kauttaaltaan "näkkileipää" ja pohjasta meni kenkä läpi. Sellaistakin toimintaa on siis nähtävillä ja todennäköisesti ihan kossupullon hintaan.

        Tuskin uskot tuohon kossuun itsekään. Jos uskot, niin olet sen tarpeessa, ja olet myös vainoharhainen.
        Alaa nähneenä kymmeniä vuosia, olen tuollaista silloin tällöin kuullut väitettävän. Yhtään tapausta en tiedä varmaksi. Kuinkahan luulisit asian toimivan nykyään? Asennevammaa ainakin löytyy.
        Naapurifirmasta löytyy tälläkin hetkellä asentaja, joka puhaltaisi just enemmän kuin nollan... Ja pitäisi korjata jarruja. Ei osaa sitä selvinkään päin. Ei haittaa, kun johtajakin on yhtä ymmärtämätön. Valtakunnalliseen ketjuun kuuluva korjaamo! "Leima" (nykyään ei leimata) haetaan toiselta tai kolmannelta asemalta kikkailun jälkeen. Näin rehellisessä Suomessa palvellaan. Ja sitten katsastukset korjaamoillekin. Ainakin noille ketjullisille. ;)


    • kävi Tanskassa
      • muttamutta

        Tanskassa katsastus maksaa KAHDEN VUODEN VÄLEIN 52€ SISÄLTÄEN MITTAUKSET. Ekat 4v ei katsastusta, jonka jälkeen 26€ vuodessa. Kyllä kävi huonosti Tanskassa...


      • monopoli purettiin
        muttamutta kirjoitti:

        Tanskassa katsastus maksaa KAHDEN VUODEN VÄLEIN 52€ SISÄLTÄEN MITTAUKSET. Ekat 4v ei katsastusta, jonka jälkeen 26€ vuodessa. Kyllä kävi huonosti Tanskassa...

        Vuonna 2005 katsastus vapautettiin ja mitä kävi hinnoille?

        Ei mitään.


      • Mitä pitäisi käydä?
        monopoli purettiin kirjoitti:

        Vuonna 2005 katsastus vapautettiin ja mitä kävi hinnoille?

        Ei mitään.

        Sopisi tännekin sama malli, jos tuolla hintaa homma hoituu!


      • ei muutu
        Mitä pitäisi käydä? kirjoitti:

        Sopisi tännekin sama malli, jos tuolla hintaa homma hoituu!

        hinta pysyis samana? mitä iloa?


      • selvitys
        muttamutta kirjoitti:

        Tanskassa katsastus maksaa KAHDEN VUODEN VÄLEIN 52€ SISÄLTÄEN MITTAUKSET. Ekat 4v ei katsastusta, jonka jälkeen 26€ vuodessa. Kyllä kävi huonosti Tanskassa...

        Täällä asiasta puhuvat "asiantuntijat" voisivat lukea tuon selvityksen.


      • 1+3=7?
        ei muutu kirjoitti:

        hinta pysyis samana? mitä iloa?

        Niin Suomessa maksaa katsastus mittauksineen 75€ vuodessa mittauksineen. Tanskassa vuotta kohden hintaa kertyy 26€. Onko tuo mielestäsi yhtä paljon?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

      Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe