vuokratuolista kysymyksiä

aloittaisinko?

Hello!
Eli olen nyt harkitsemassa vuokratuoli-yrittäjäksi ryhtymistä, ja kaipaisin kokemuksia, koska itse olen ollut vain palkallisena.
Minkälasia prosenttiosuuksia kampaamot yleensä pyytävät vuokraksi, mikä on vielä kohtuullinen, ja mikä liikaa? esim 30%-70% jne? vai onko yleisempi käytäntö ottaa kiinteää vuokraa tuolipaikasta?
Olen ymmärtänyt, että suhteellisen helppoa olisi kuitenkin, että toiminimen perustaminen ja kirjanpito pitäisi hoitaa...
kertokaan/varoittakaa/neuvokaa/kehukaa, kaikki on tervetullutta!

49

25495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja kysele

      mm. Pinnilehdessä on usein tarjolla vuokratuolipaikkoja. Soittele rohkeasti läpi ja kysy hintoja ja käytäntöjä. Tarkista kaikki mahdollinen minkä keksit, sisältyykö vuokraan jne.
      Käytäntöjä lienee siis yhtäpaljon kun tuolinvuokraajiakin. Jos vuokraan sisältyy kaikki, aineista lähtien, on vuokra tietenkin reilusti suurempi, kuin vuokra, joka sisältää vain mahdollisuuden työskennellä liikkeessä, jolloin vessapaperista lähtien kaikesta joutuu osansa maksamaan. Prosenttivuokran etu taas on, että lomaillessa vuokrakin jää pienemmäksi (kiinteä vuokrahan on maksettava, olit töissä tai et) Toisaalta, kiireajoistakin rokotetaan sitten reilusti enemmän. Mieti myös, kumpi vaihtoehto itseäsi miellyttää? Haluatko päättää itse käyttämistäsi tuotteista, vai tyydytkö vuokranantajan lempisarjaan ym.
      Itse yli 10 vuotta samassa liikkeessä vuokralaisena olleena vähän jo kyllästyttääkin, ja siksipä ajoittain olen soitellut paikkoja läpi. Omalla kohdalla on kiinteä vuokra, joka sisältää sähkön, veden, lehdet...Itse siis maksettava aineet, työvälineet, pankki/luottokunta (=kassajärjestelmää siis), kurssit ja koulutukset, ym ym. ja tietenkin siis kaikki yrittäjän kulut, eläketurvamaksut jne. Liike on Helsingissä, ja vuokra n. 500€ johon tulee lisäksi 22% alv (yli 100€,jonka siis voit vähentää omasta työsi alv maksuista) Verollinen vuokra siis reilu 600€/kk. Muistathan myös siis vuokria kysellessä tarkistaa, onko summa veroton vai verollinen. Vuokranantaja siis myy sinulle vuokratilan, joten siihen kiinteällä vuokralla sisältyy aina alv 22% (kysellessä olen huomannut, ettei tätä kaikki aloittelevat vuokratuolinkauppaajat edes tiedä) Vuokra tuntuu olevan siellä keskitasolla kyselyiden perusteella, mutta hintahaitari on todellakin suuri.
      Mutta rohkeasti vaan kyselemään, ja muista olla tarkkana sen suhteen, mikä kaikki vuokraan sisältyy. Esimerkin vuoksi kerrottakoon, että yksi vuokranantaja mm. laskutti pesukoneen käytöstä erikseen (pyyhkeitähän tulee...) Varottaisin myös sortumasta paikkoihin, joissa yritetään määrätä työajoistasi, tyyliin iltatekijää kymmeneen asti jne.
      Älä myöskään tee päätöstä käymättä ensin katsomassa liiketila. Onko työpaikkoja/pesupaikkoja, varastotiloja aineille jne riittävästi liikkeessä työskentelevälle kampaajamäärälle. Onko liike nuhjuinen peru 60-luvulta vai moderni ja hyvinsuunniteltu valoisa työpaikka.
      Järkeväähän myös olisi hakea paikkaa samalta suunnalta, jossa nyt työskentelet, jotta saisit edes osan vakiasiakkaistasi mukaan. Muistathan, että nykyiset asiakaasi lasketaan yrityksen asiakkaiksi, ja joudut siis vähän "tiskin alta" heille tiedottamaan lähdöstäsi.

    • EI SOPINUT MULLE

      Voi olla vaikea lukuista koska minulla on lukihärö! adrenaliini vain kumpuaa kun ajattelen sitä kokemusta c(;


      Niin tosissaa olin vuokratuolilla helmikuun puolestavälistä toukokuun alkuun ja ei tosissaan sopinut minulle.
      Kyseisen liikkeen omistajalle ei menny jakeluun että olen YRITYS YRITYKSEN SISÄLLÄ. Hän siis EI ole POMONI jolla hän kutsui itseään
      Tässä muutamia esimerkkejä joissa sukset meni ristiin.

      Esim äidilläni on syntymäpäivät tasan kk päästä varaat vapaa päivän lauantaille. Liikkeen omistaja ei suostu koska minulla oli prosenttuaalinen vuokra (vaikuttaa tietty hänen osuuteensa) ja kuka vastaisi puhelimeen kun omistaja löhöilee solariumissa. (ilmoitti syyksi että en voi pitää vapaapäivää)
      vaikka asiasta keskusteltiin niin ei vaan passaa.
      Tietysti ymmärrän että liikeen aukioloita on pidettävä huolta mutta silti. (jos minun yritykseni pitää vapaapäivän niin en ole vastuussa hänen yrityksestään?)

      Toinen hän uhkaili jatkuvasti nostaa vuoraa!

      Työ välineitä ei ollut tarpeeksi eikä värejä yms.

      Tiedän itse että ei se aina käy tilata kamalia määriä värejä mutta kun hän hoiti tilauksen ei OIKEASTI tarvittavia värejä tilattu.
      (hän siis ei työskennellyt liikkeessä vaan oli omistajana kävi päivittäin 15 min pika visiitillä tyhjentämässä kassa ja häipyi esim shoppailemaan ainakin puheidensa perusteella)
      (asiasta keskusteltiin ja tuloksetta.)

      Liike meni arkisin klo 18.00 kiinni hän soitti jokapäivä 17.58 tarkistaakseen että olen vielä paikalla. Sopivilla yhteyksillä kotiin pääsyni kestäisi tunnin joten puhelusta johtuen se kesti n. 2 tuntia koska en kerennyt sopiviin bussi yhteyksiin.
      (asiasta keskusteltiin ja tuloksetta.)

      Sukulainen tulee asiakkaaksi ja tietty annan alen omistaja kun kuuli tästä hän laski oman osuutensa arvosta jonka oli vähentänyt palvelun oikeasta summasta ja vähensi sen minun "laskelmasta"
      esim 50€ on oikea summa ja myin sen 40€ hän laski 10€:sta oman osuutensa ja vähensi sen "laskelmastani"

      Laskelman summa sopimuksen mukaan olisi tililläni aina kuun 10 päivä mutta näin ei KOSKAAN ollut sillä hänellä on "OIKEUS" harkita siirtämistä vasta 10 päivä. Tämä vaikutti suoraveloituksiini tililtäni.
      (asiasta keskusteltiin ja tuloksetta.)

      Annoin ehdot ennen kun tein sopimuksen esim en leikkaa lasten hiuksia enkä tee juhla kampauksia.
      Olin liikeen ainoa liikkeen työskentelevä henkilö joten mitä tehdä? sanoin asiakkaalle että soitan hetkenpäästä. Tällä välin soitin omistajalle ja kysyn että suostuuko hän tekemään työn vastaus oli kieltävä joten soitin asiakkaalle ja sanoin vain että ei ole vapaita aikoja.


      Olin juuri valmistunut ja minulla oli vaikeuksia alussa arvioida aikaani.

      Esim miesten hiusten leikkaus on noin 30min niin varaan 45min ihan varmuuden vuoksi.
      Naisten hiustenleikkaus 45min varaan 60min
      Tästähän hän sai slaakin kun 30min menee hukkaan ja AIKA ON RAHAA tiedän mutta oli tosissaan juuri valmistunut ja hän tiesi sen!

      Meillä oli KIRJALLINEN SOPIMUS
      (keskustelimme asiasta ja tuloksetta)

      Kyllä nyt olen päässyt tuosta HELVETISTÄ eroon ja nuo olivat vasta linnun kakkoja kalliolla!

      Ostin oman liikeen ja työskentelen yksin (tällä hetkellä)


      Kunnon sopparit kehiin

      • aloittaisinko?

        kiitos hyvistävastauksista, tuli paljon hyviä pointteja joita kannattaa miettiä tarkkaan.. juuri tuo, että jos on prosenttiosuus vuokrana, se on tavallaan sitovampi liikkeen omistajan suhteen, eli ei voi tehdä mitä sattuu, koska omistaja saattaa menettää tuloja. Jos taas kiinteä vuokra, saattaa se olla iso lovi hiljaisena kuukautena...
        Jotenkin kallistuisin ehkä tuohon kiinteään kuitenkin, jos se on kohtuullinen. Ja mikäli omistaja tätä edes tarjoaa...
        Tiedan pari entistä työntekijää sieltä, joten saan varmasti heiltä apuja ja vinkkejä.


      • meillä luki
        aloittaisinko? kirjoitti:

        kiitos hyvistävastauksista, tuli paljon hyviä pointteja joita kannattaa miettiä tarkkaan.. juuri tuo, että jos on prosenttiosuus vuokrana, se on tavallaan sitovampi liikkeen omistajan suhteen, eli ei voi tehdä mitä sattuu, koska omistaja saattaa menettää tuloja. Jos taas kiinteä vuokra, saattaa se olla iso lovi hiljaisena kuukautena...
        Jotenkin kallistuisin ehkä tuohon kiinteään kuitenkin, jos se on kohtuullinen. Ja mikäli omistaja tätä edes tarjoaa...
        Tiedan pari entistä työntekijää sieltä, joten saan varmasti heiltä apuja ja vinkkejä.

        sopimuksessa että poissa oloni ei saa vaikkuttaa liikkeen toimeentuloon.

        Joo prosentti vuokrani oli 35% joka on kohtuullinen siinä suhteessa että siihen sisältyi KAIKKI...

        Ei kirjan pitoa eikä omia vakuutuksia.

        prosat on hyvät jos vaan saat siinä kaiken.. tieän liikken jossa on prossa 50 tuolista ja vain tuolista... sen lisäksi kaikki värit yms se on jo liikaa.. mutta toisaalta se on tyhmä joka maksaa...


      • kauneuspalvelut

        Olipas se liikkeen omistaja joustamaton kaikessa.

        Itse kun teen siellä liikkeessä keikkaa niin meillä on sopimus "teen mitä tykkään, veloitan mikä hyvältä tuntuu, määrään itse paljonko teen" jne.

        Hyvä kun pääsit sieltä. Ja onnea omasta yrityksestäsi :)

        Johanna


    • kauneuspalvelut

      Teen keikkaa myös kampaamoon jossa olen vuokratuolilla.

      Meillä on soppari, että 25% tehdystä työstä maksan liikkeen omistajalle. Kuulema yleensä 35% mutta tingin hintaa kunnes antoi periksi ;)

      Ei se kuitenkaan kannata (siis olla vuokralla) joten pyrin tekemään ihan itsenäisesti.

      Mutta hyvä ideasi on. Kun itse laitan putiikin otan mielelläni vuokratuolilaisia. Kannattaa liikeen omistajaa, mielestäni.

      Johanna

    • Tietämätön
    • tarkkana pienyrittäj

      Itse jättäisin tämäntyyppiset sopimukset suosiolla väliin. Huononkin kuukauden, jolloin verollinen liikevaihto olisi esim. 2500€, vuokraksi muodostuisi 1000€ 23% alv (1230€/kk)
      Koko sopimus on muutenkin vähän epäselvä, sisältyykö aineet vai ei?

      Kaikenkaikkiaan suosittelen tarkkuutta ja tiukkuutta näissä vuokratuolitilanteissa. Valitettavan usein vuokranantaja tahtoo unohtaa, että vuokralainen on yksityisyrittäjä, eikä vuokranantajan alainen. Homma on karannut kokonaan käsistä. Toki poikkeuksiakin löytyy.

    • Tietämätön

      Kiitos kommenteista. Itseasiassa kyselen tätä naisystäväni puolesta. Hän ei ole "matemaattisesti tai juridisesti" orientoitunut henkilö ja ilmoitti että ei ymmärrä mitä tämän käytännössä tarkoittaa. En kyllä yhtään ihmettele. Myös minun mielestä se on erittäin epäselvä.

      Mitä aineisiin tulee, niin sopimustekstissä sanotaan että vuokralainen maksaa 10% ainekuluista, kuukautta kohden.

      10% ainekuluista on 10% eikä se ole "kuukautta kohden". Se on 10 % päivässä, 10% vuodessa tai missä ajassa tahansa. Ja kenen ainekuluista? Koko talon vai omista? Ei sellaista käsitettä kuin prosenttia/kuukaudessa ole olemassakaan. Euroa/kuukaudessa on olemassa.

      Entä lomat? Pitääkö silloinkin maksaa 500 € /kk. Lomakuukausien aikanahan tuoli voi olla vuokrattu jollekin toiselle.

      Jos unohdetaan tuo erittely joka ei selvennä vaan sotkee, niin ilmeisesti sopimus tarkoittaa tätä:

      Vuokra on 40% tuolin tuotosta. Jos tuotto jää niin pieneksi että tuotto olisi alle 500 €/kk, niin vuokraaja maksaa joka tapauksessa aina vähintään 500€/kk.

      Jos tuolin tuotto on ylittää 5000€/kk, niin vuokralainen maksaa vuokraa 2000 € /kk 10% siitä summasta joka ylittää 5000 € /kk.

      Jos verrataan tekstiä ja erittelyä, niin ne ovat ristiriidassa. Tekstissä sanotaan että vuokralainen maksaa 10% ainekuluista, mutta erittelyssä sanotaan että 10% siitä tuotosta joka ylittää 5000 €. Sehän ei ole sama asia. Pääseekö muuten kukaan missään tuohon 5000 euroon kuukaudessa?

      Miten muuten ALV? Ilmeisesti nuo kaikki ovat verollisia summia. Eli jos tuoli on tuottanut esim. 2000 euroa bruttoa, niin vuokralainen maksaa 800 vuokranantajalle ja saa itse pitää 1200 euroa? Ilmeisesti sitten vuokralainen maksaa tästä omasta 1200 eurosta itse 23% ALVin pois eli 276 €. Sen jälkeen jäljelle jäävästä tulosta 924 € vielä tuloveron?

      Esimerkkiarvoja (tuotto / vuokra / oma tulo)

      200 / 500 / tappiota -300
      500 / 500 / 0
      1100 / 500 / 600
      1250 / 500 / 750
      1500 / 600 / 900
      2000 / 800 / 1200
      3000 / 1200 / 1800
      4000 / 1600 / 2400
      5000 / 2000 / 3000
      7000 / 2200 / 4800
      10000 / 2500 / 7500

    • 2012 ...

      Tosiaankin, sopimus on erittäin epäselvä. Vuokratuoli on kuitenkin vuokraajalle alv:n alaista, joten vuokraan lisätään aina 23% alv, jonka tässä ei ainakaan mainita lasketun vuokraan.
      Vuokralainen maksaa aina vuokran, oli töissä tai ei, siis myös lomakuukausilta, sairasloman ajalta jne. joka onkin ihan ymmärrettävää. Liiketilasta maksetaan aina vuokra, vuokranantajan vastuulla ei ole se, kuinka paljon vuokralainen pitää lomaa (joihin ei tällä alalla kyllä varaa ole...)
      Käsittääkseni tässä sekavassa sopimuksessa on kuitenkin kyse siitä, että vuokralainen on toiminimellä tms, jolloin maksaa saamastaan bruttotuotosta (-nettovuokra?) 23% alv:tä.

      Kaikenkaikkiaan sopimusvuokra on mielestäni kallis ja tämä kannattaakin unohtaa. Jos ystävällesi tarjoutuu jostain edullisempi paikka, ja sopimus on mahdollisesti yhtä epäselvä, auta häntä kirjoittamaan uusi selkokielinen sopimus, jota voi tarjota vuokranantajalle.

      Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että selkeintä on, kun on kiinteä kuukausivuokra, johon sisältyy sähkö, kassapääte ym. ja kaikki aineet ja työvälineet hankkii vuokralainen itse oman toiminimensä kautta. Tällöin saa itse päättää, millä tuotteilla haluaa työskennellä. Kontrolloi ainoastaan omaa ainehävikkiään (siis niitä lavuaariin huuhdottuja kalliita tuotteita, joita sekoitetaan liikaa ym.) vähentää omat ostonsa omasta tuotostaan, kuten myös alv:t.
      Näyttipä tuolla alkuviesteissä olevan neljän vuoden takaisia juttujakin. Arvioisin, että tänäpäivänä kiinteällä vuokralla, (omilla aineillaan) arvonlisäveroton vuokra on keskimäärin 550-650€/kk (676-800 sis. alv.) kalliimpiakin paikkoja varmasti löytyy, mutta enempää ei missään tapauksessa kannata maksaa.

    • Tietämätön

      Tuota ALV-asiaa pitää varmaan selventää sopimuksessa - jos nyt sopimukseen päästään.
      Minä olen olettanut että kaikissa laskelmissa ja summissa ALV on mukana.

      Esim. jos asiakasta laskutetaan 100 euroa, niin siinä on ALV mukana. Eli veroton hinta on ollut 81,30 euroa. Kun tähän lisätään 23 % ALV:tä, niin hinnaksi asiakkaalle tulee 81,30 (0,23 *81,30) = 100 euroa.
      Tästä vuokralainen saa 60 euroa ja vuokraaja 40 euroa. Vuokralainen maksaa tästä ALV:tä verottajalle 11,22 ja vuokraaja 7,48 euroa verottajalle.

      Tällä hetkellä ystävälläni on kaksi paikka joissa käy. Toisessa on hyvin vähän asiakkaita ja toisessa hyvin paljon. Kummankaan kanssa ei ole tietääkseni tällä hetkellä mitään sopimusta mutta jollen väärin muista, niin maksaa kummassakin tapauksessa 40% tuotosta ilman muita kuluja. Pitää tarkistaa.

      Vaikuttaa että siinä hiljaisessa paikassa kannattaa pysyä 40% periaatteessa ja siinä vilkkaassa paikassa kannatta käyttää kiinteää vuokraa - siis vuokralaisen kannalta. Ja mahdollisesti lopettaa siinä hiljaisessa paikassa käynti. (Tietääkseni hän onkin vähentänyt siellä oloa paljon.)

      Kiitos hyvistä vinkeitä.

    • Tietämätön

      Lisää....

      Sanot: "Vuokratuoli on kuitenkin vuokraajalle alv:n alaista..."
      ja
      "Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että selkeintä on, kun on kiinteä kuukausivuokra..."

      Jos vuokra on esim. 40% tuloista ja tuolin omistaja maksaa tästä alv:n ja vuokrapaikalla oleva 60% osuudesta alv:n, niin silloin on loogista että vuokratuoli on alv:n alaista.

      Mutta jos vuokra on kiinteä, niin eihän se silloin voi mennä noin jos vuokralainen ei saa vähentää kokonaistulostaan tuolivuokraa ennen alv:n maksua.


      Esim. minulla on vuokratuloja huoneistosta asumiskäytössä. En minä maksa vuokratuloista alv:ia mutta pääomaveroa maksan. Miksi kampaamopisteen vuokraaminen noudattaa eri sääntöä kuin muu vuokraaminen?

      Tämän menee nyt kovin monimutkaiseksi.

      Eli voiko tuolin vuokrata sekä alvillisena että ilman alvia riippuen siitä maksaako vuokrapaikalla oleva kaikesta tulosta alvin vai vain siitä tulosta joka jää jäljelle kun tuolivuokra on vähennetty?

      Entä miten kampaamoaineet? Saako kampaajat ostaa niitä verottomina? Jos ei, niin sekin pitää huomioida jotta mistään osuudesta ei mene kaksinkertaista alv:ia.

      • auts /:

        ööööh... siis "tuolinvuokraaminen" on vuokraajalle palvelun myymistä, jonka tulosta maksetaan 23% alv:tä. Alvittomana tuolia ei siis voi vuokrata. Tilanne on toinen, jos tehdään jonkinlainen työsopimus prosenttipalkalla (kuten esim. taksikuskit usein työskentelevät, ei siis yrittäjänä, vaan palkollisena)

        Kampaamoaineet; Yrittäjä ostaa kampaamoaineet, joissa myös 23% alv (aina, verottomana niitä ei voi ostaa) Ainekulujen alv vähennetään oman myynnin alv:stä, kuten vuokran alv. Se, ostaako yrittäjä tuotteet vuokranantajalta vai suoraan tukkufirmasta, ei muuta alv asiaa. Vuokranantaja voi siis myydä vuokratuolin niin, että se sisältää aineet, tai ei sisällä, sopimuksesta riippuen. Joka tilanteessa vuokraan lisätään 23% arvonlisäveroa. Yritysmaailmassa hinnat on tapana ilmoittaa ilman alv:tä.

        Nyt on siis erotettava prosenttipalkkainen työsopimus ja omalla toiminimellä tapahtuva yksityisyrittäjyys. Prosenttipalkkainen työntekijä saa palkkansa ja maksaa siitä vain tuloveron. Yrittäjä maksaa LIIKEVAIHDOSTA päältä alv:n, jonka jälkeen muut kulut (aineet, vuokrat, YEL:n ym.) ja lopullisesta summasta tuloveron. Liikevaihto ei siis ole sama asia, kuin palkka. Se, minkälainen sopimus vuokrasta on tehty, sisältääkö se aineet, kassapäätteen, vessapaperit...vai ei, ei vaikuta alv:n määrään. Ostamansa tuotteet ja palvelut sisältävät arvonlisäveroa 23%, joka siis vähennetään oman myyntityön arvonlisäveroista = liikevaihto - 23%alv.

        Näitä on niin vaikea tässä tapauksessa amatöörin selittää :/ mutta aina ja jokapaikassa on syytä kysyä, sisältääkö ilmoitettu summa alv:n (ellei sitä erikseen ole mainittu) Kaikki myyntityö siis on alv alaista, kampaamoalalla alv on tällä hetkellä 23%, niin oman liikevaihdon (käsityö ja tuotemyynti), kuin tuotteiden ja vuokrapaikan oston suhteen, jotka siis ovat niitä alv vähennyksiä.

        Auts :/ kuka tän selkokielellä selittäis? Verovirasto neuvoo, ja sieltä saanee viisaimmat vastaukset.


      • Tietämätön
        auts /: kirjoitti:

        ööööh... siis "tuolinvuokraaminen" on vuokraajalle palvelun myymistä, jonka tulosta maksetaan 23% alv:tä. Alvittomana tuolia ei siis voi vuokrata. Tilanne on toinen, jos tehdään jonkinlainen työsopimus prosenttipalkalla (kuten esim. taksikuskit usein työskentelevät, ei siis yrittäjänä, vaan palkollisena)

        Kampaamoaineet; Yrittäjä ostaa kampaamoaineet, joissa myös 23% alv (aina, verottomana niitä ei voi ostaa) Ainekulujen alv vähennetään oman myynnin alv:stä, kuten vuokran alv. Se, ostaako yrittäjä tuotteet vuokranantajalta vai suoraan tukkufirmasta, ei muuta alv asiaa. Vuokranantaja voi siis myydä vuokratuolin niin, että se sisältää aineet, tai ei sisällä, sopimuksesta riippuen. Joka tilanteessa vuokraan lisätään 23% arvonlisäveroa. Yritysmaailmassa hinnat on tapana ilmoittaa ilman alv:tä.

        Nyt on siis erotettava prosenttipalkkainen työsopimus ja omalla toiminimellä tapahtuva yksityisyrittäjyys. Prosenttipalkkainen työntekijä saa palkkansa ja maksaa siitä vain tuloveron. Yrittäjä maksaa LIIKEVAIHDOSTA päältä alv:n, jonka jälkeen muut kulut (aineet, vuokrat, YEL:n ym.) ja lopullisesta summasta tuloveron. Liikevaihto ei siis ole sama asia, kuin palkka. Se, minkälainen sopimus vuokrasta on tehty, sisältääkö se aineet, kassapäätteen, vessapaperit...vai ei, ei vaikuta alv:n määrään. Ostamansa tuotteet ja palvelut sisältävät arvonlisäveroa 23%, joka siis vähennetään oman myyntityön arvonlisäveroista = liikevaihto - 23%alv.

        Näitä on niin vaikea tässä tapauksessa amatöörin selittää :/ mutta aina ja jokapaikassa on syytä kysyä, sisältääkö ilmoitettu summa alv:n (ellei sitä erikseen ole mainittu) Kaikki myyntityö siis on alv alaista, kampaamoalalla alv on tällä hetkellä 23%, niin oman liikevaihdon (käsityö ja tuotemyynti), kuin tuotteiden ja vuokrapaikan oston suhteen, jotka siis ovat niitä alv vähennyksiä.

        Auts :/ kuka tän selkokielellä selittäis? Verovirasto neuvoo, ja sieltä saanee viisaimmat vastaukset.

        Tässä vielä saatu selvennys sopimusehdotukseen:
        http://dl.dropbox.com/u/14280165/taulukko.png
        (Keskellä oikealla pitäisi tietysti olla 1600 €/kk. Se on selvästi pelkkä kirjotusvirhe.)

        Sisältää maksupäätteen, aineet yms.
        Onko paha? Kannattaako hyväksyä?


    • Tietämätön

      Kiitos taas sivistämisestä. Itse en ole yrittäjä enkä ole ollut alv:n kanssa missään tekemisissä, mutta kaikki tuo mitä kerrot alv:stä on ihan hyvä tietää jo yleissivistyksenkin takia. Samat säännöthän pätee esim. remonttihommissa jos niitä teettää jollain firmalla.
      En esim. tiennyt että yritysmaalimassa hinnat ilmoitetaan ilman alv:ia ja että alv:ia voi vähennellä kertomallasi tavalla.

      Selitit varsin hyvin selkokielellä. Kiitos.

      • auts :/

        Olen edelleen sitä mieltä, että en lähtisi tällaiseen sopimukseen... mutta jokainen miettii ja arvioi kohdallaan tulevan liikevaihtonsa toki. Tällainen sopimus on hyvä loma-ajalla, mutta kurja silloin, kun töitä painetaan 12h/vrk.
        Koska sopimus on näinkin epäselvä, suosittelen vielä selvittämään, minkälainen on tilanne, jos sopimus irtisanotaan. Onko kenties kolmen kuukauden irtisanomisaika tms? Ja kuinka toisinpäin, jos vuokranantaja haluaa sopimuksen irtisanoa?
        Olisin varovainen

        Näiden kiinteiden kulujen lisäksi yrittäjä maksaa myos YEL maksua vuodessa minimissään n. 3000€. Maksupääte sisältyy vuokraan, mutta jokaisesta maksutapahtumasta yrittäjä maksaa Luottokunnalle omat prosenttinsa, ja myös ns. kk-maksun (jota vuokranantaja ei varmasti maksa!) Pankkiin yritystilin kk-maksut (yritystili on pakko olla, että Luottokunnan sopimus saadaan tehtyä. Henkilökohtainen talletustili ei tähän käy) Aloittaessa Kaupparekisterin maksut jne. jne.jne Jos jotain jää, siitä toki maksetaan normaali tulovero. Paljon on siis selvitettävää ja huomioitavaa.


    • 24

      minusta tuo sopimus on TODELLA sekava, olen ollut sopimusyrittäjänä ja kiinteällä tuolivuokralla enkä ole kuuna päivänä nähnyt tuollaista sopimusta. tai edes kuullut tuollaisesta.

      mulla oli ekassa paikassa vuokra 45%, eli koko kassasta minä sain 55% ja omistajalle meni 45% ja tämä sisälsi KAIKEN, paitsi omat sakset piti olla.
      alvit, verot ja kirjanpito piti maksaa itse. 5000 kassasta mulle jäi siis 2750e - nuo kulut. tuotebonus 10%

      seuraavassa paikassa sopimus oli että 60% mulle ja 40% omistajlle ja yli 3000e:n menevästä osuudesta 70-30%, sisälsi kaiken, paitsi omat sakset. 5000e:n kassasta jäi siis minulle 3200e. tämä on hiusyrittäjien suositus ja TODELLA REILU sopimus jolla pääsee tekiäkin tienaamaan mikäli vain asiakkaita riittää. tuotebonus 15%

      nyt olen tuolilla ja maksan kiinteää tuolivuokraa 945e, sis alv ja pesupaikkatuotteet, sähkö, vesi, maksupääte. kaikki tarvikkeet, aineet ja tuotteet menee omasta pussista. siivous, lehdet jne hoidetaan kimpassa. 5000e kassasta jää siis minulle 4055e. tuotemyyntini tulee suoraan minulle itselle, mulla pari sarjaa myynnissä.

      tässä vähän vertailua sulle, kyllähän tuo sopimus sitten varmaan ihan ok, jos yllät tuonne yli 5000e kassaan, siltikin vähän hullua että sitten joutuisit maksamaan ainekuluja, luulis että ne jo sisältyisi noin hurjaan vuokraan.

      alveista kannattaa muistaa että ns. sopimusyrittäjänä et saa alveja paljoa vähennyksiin, koska sulla ei juurikaan ole kulujakaan, tuolivuokralaisena taas vähennyksiä tulee enemmän ja itse maksan käytännössä nyt alv noin 10%, 13% menee vähennyksiin lähes suoraan.

      tuolivuokralaisena tienaat paremmin kuin sopimusyrittäjänä, sopimusyrittäjyydessä taas ei ole juurikaan riskejä tai yllättäviä kuluja ja sopimusyrittäjyys sitoo myös "emäntää" hankkimaan sinulle asiakkaita koska hän tienaa sitä paremmin mitä enemmän sinulla on asiakkaita. tuolivuokralaisena saatat helposti olla omistajalle pelkkä kulujen kattaja mikäli sinulla ei ole yhtään omaa asiakaskuntaa valmiina.

      ei kannata tuijottaa vain tuolivuokran hintaa ja valita halvinta, niin kuin olen useasti täällä maininnut että 3 kaikkein tärkeintä asiaa on: sijanti, sijainti ja sijainti. onko kauppakeskus, lähikauppa, keskusta, kilpailijoita, taajamassa, syrjässä vai mitä. onko asiakasvirtaa, mitä kantisetuja (kuinka paljon teet ilmaista työtä) ja millaisia ovat muiden kassat, se kertoo paljon. jos muilla on kirjat täynnä ja etsitään lisää väkeä niin ok, jos kirjat tyhjät ja haetaan lisäväkeä niin voit itse miettiä onko sinulle asiakkaita. pyydä näyttämään tämän vuoden ajanvarauskirjat ja muutamia kassan kuukausiraportteja.

      jos tuolivuokra on 500e voi se houkuttaa tuohon 1000e:n tuoliin verrattuna, mutta jos 500:n tuolilla teet n.3000e:n kassaa ja tonnin tuolilla yli 5000e:n kassaa niin nopeasti lasket kumpi on kannattavampi? mulla kallis tuoli, mutta kassa keskimäärin 7-8000e, parhaimmillaan ollut lähes 10000e. huonona kuukautena (esim tammikuu 2012) kassa tuon 5000 joten ei ole valittamista, alvia meni tammikuulta maksuun 515e.

      • kade 1217

        Kateellisena luen summia... on teillä töitä paljon?


      • Tietämätön
        kade 1217 kirjoitti:

        Kateellisena luen summia... on teillä töitä paljon?

        Mä en ole kampaaja, mutta naisystäväni ongelma on ollut se että hänellä on ollut aivan liian vähän asiakkaista edellisessä paikassa. Nyt hän löysi uuden paikan jossa asiakkaita piisaa. Hän on tehnyt siellä töitä jo jonkin aikaa mutta ilman sopimusta. Nyt omistaja haluaa sopimuksen. Kummassakin paikassa hän oli sopimuksettomassa tilassa.


      • ex ex
        kade 1217 kirjoitti:

        Kateellisena luen summia... on teillä töitä paljon?

        samoin, mutta kyllä noilla summilla saa painaa peräsuoli pitkänä ja 7,5 tuntii päivä ei riitä,eikä siinä paljoa pidetä ruokatunteja ja vapaapäiviä, jollei sitte ole "sikahintoja".
        Minä ex kampaaja maalaiskaupungista, en yltänyt tuollaisiin tuloihin, mutta vaihdoin alaa ja kouluttauduin lähihoitajaksi,nyt olen sairaalassa työssä ja saan n.3000€ lisineen ja on kuudenviikon palkalliset lomat ja työaika n 7,5 tuntia päivässä.


      • 9
        ex ex kirjoitti:

        samoin, mutta kyllä noilla summilla saa painaa peräsuoli pitkänä ja 7,5 tuntii päivä ei riitä,eikä siinä paljoa pidetä ruokatunteja ja vapaapäiviä, jollei sitte ole "sikahintoja".
        Minä ex kampaaja maalaiskaupungista, en yltänyt tuollaisiin tuloihin, mutta vaihdoin alaa ja kouluttauduin lähihoitajaksi,nyt olen sairaalassa työssä ja saan n.3000€ lisineen ja on kuudenviikon palkalliset lomat ja työaika n 7,5 tuntia päivässä.

        Mä teen pääsääntöisesti 8h/pv, 5pv/vko, kaksi lauantaita ja n. 5 pitkää päivää kk eli 9-20. Kyse on siitä, että työ on hinnoiteltu oikein, liike hyvällä paikalla ja asiakasvirta hyvä.

        Eikä ole tappopäiviä, syödä ehdin mainiosti :)

        T: "se, jolla hyvä hyvä kassa" :D

        SIJAINTI ja OIKEA HINNOITTELU on kaiken AAAAA ja OOOOO


      • kysssäri
        9 kirjoitti:

        Mä teen pääsääntöisesti 8h/pv, 5pv/vko, kaksi lauantaita ja n. 5 pitkää päivää kk eli 9-20. Kyse on siitä, että työ on hinnoiteltu oikein, liike hyvällä paikalla ja asiakasvirta hyvä.

        Eikä ole tappopäiviä, syödä ehdin mainiosti :)

        T: "se, jolla hyvä hyvä kassa" :D

        SIJAINTI ja OIKEA HINNOITTELU on kaiken AAAAA ja OOOOO

        sinä taidat työskennellä pääkaupunkiseudulla jossain kauppakeskuksessa?


      • 9
        kysssäri kirjoitti:

        sinä taidat työskennellä pääkaupunkiseudulla jossain kauppakeskuksessa?

        Kehä 3 ulkopuolella, supermarketin yhteydessä liike.


      • terveys&kauneus

        10 000€/kk en usko, että yksi ihminen pystyy normaalina työaikana tekeen noin hyvän tilin, ihan lääkärin palkoille.


      • 9
        terveys&kauneus kirjoitti:

        10 000€/kk en usko, että yksi ihminen pystyy normaalina työaikana tekeen noin hyvän tilin, ihan lääkärin palkoille.

        8-10t€:n kassaan tarvitsee päivässä 3 väriä ja 2 naistenleikkausta, väripaketti alkaen 125€ ja naisten hiustenleikkaus 49€, miehet 32€. Jos kaikki päivät täysiä, tulee kassakin täyteen ;)

        Mutta sijainnin pitää siis olla hyvä, ja alkuun pitää toki tehdä pitkääkin päivää että liike on auki aamusta iltaan ja saa otettua kaikki asiakkaat penkkiin ja muodostettua asiakaskunnan.


      • työtön.
        9 kirjoitti:

        8-10t€:n kassaan tarvitsee päivässä 3 väriä ja 2 naistenleikkausta, väripaketti alkaen 125€ ja naisten hiustenleikkaus 49€, miehet 32€. Jos kaikki päivät täysiä, tulee kassakin täyteen ;)

        Mutta sijainnin pitää siis olla hyvä, ja alkuun pitää toki tehdä pitkääkin päivää että liike on auki aamusta iltaan ja saa otettua kaikki asiakkaat penkkiin ja muodostettua asiakaskunnan.

        oho, hirveet hinnat sulla..miksi naiset joutuu maksaan 17€ enempi kun miehet hiusten leikkauksesta, sehän on tasa-arvonlain vastaista.


      • loreal.
        työtön. kirjoitti:

        oho, hirveet hinnat sulla..miksi naiset joutuu maksaan 17€ enempi kun miehet hiusten leikkauksesta, sehän on tasa-arvonlain vastaista.

        Samaa mieltä en kyllä maksais, värjään itse ja väri maksaa 10-12€ laatikko säästän sievoisen summan.


      • 9
        työtön. kirjoitti:

        oho, hirveet hinnat sulla..miksi naiset joutuu maksaan 17€ enempi kun miehet hiusten leikkauksesta, sehän on tasa-arvonlain vastaista.

        Naisilla menee yleensä enemmän aikaa, mutta toki jos teen naisen 30min, hän maksaa 32e, jos miestä 45min-tunnin, veloitan 49e :)

        Hinnastossa ne on tietty ajan mukaan. Hinnat on tälle seudulle ihan keskiverrot, arvostan työtäni, koulutan itseäni, palvelen asiakkaitani, tyävälineeni ja aineeni ovat laadukkaita. Jokainen asiakkaani saa minulta minun parhaan työni :)

        Hinta on suhteellinen käsite, köyhälle kaikki on kallista... Mulla on asiakkaina ihan tavallisia ihmisiä, annan opiskelijoille, eläkeläisille ja työttömille 10% alen. Kaipa asiakkaatkin arvostaa mun työtä kun kerta toisensa jälkeen tulevat ja ovat tyytyväisiä ja maksavat hinnaston mukaisen hinnan. Kannattaa muistaa että meilläkin alv on 23% eli noista hinnoista tilitän SUORAAN lyhentämättömänä valtiolle 23%.

        Mutta olen mäkin tehnyt aikoinaan pitkää päivää, 6pv/vko 12h jotta asiakaskuntaa kertyi, kun olen hoitanut työni hyvin, tunnollisesti ja ahkerasti, se myös kantaa hedelmää :)


      • Gisse71
        terveys&kauneus kirjoitti:

        10 000€/kk en usko, että yksi ihminen pystyy normaalina työaikana tekeen noin hyvän tilin, ihan lääkärin palkoille.

        Mä tein kosmetologina 8-12te kuukausia toki työtunnit viikossa oli 60h luokkaa ..4v jaksoin ...nyt pitänyt 2v loman ja 1.1 alotin uudelleen muttei enään ikinä tuota tahtia ... Viimenen vuosi oli enään 7-5te kun voimat hiipu... Ma aamuna menin firman ovesta sisään ja käytännössä la iltana ulos..su nukuin ...kroppa hajos yks toikkosiin työasentoihin.... Kiinteä vuokra oli alle 400e/kk... 2 viimestä vuotta kyllä maksoin palkkaa toiselle kosmetologille ... Se olikin sitten kallista puuhaa ...veroja maksoin aika hurjat summat voin kertoa ... 35km Hesasta kauppkäytävällä sijaitsi ...


      • Anonyymi
        terveys&kauneus kirjoitti:

        10 000€/kk en usko, että yksi ihminen pystyy normaalina työaikana tekeen noin hyvän tilin, ihan lääkärin palkoille.

        Itse olen tehnyt jopa 17000€/kk mutta toki viikko tunteja yli 60h per viikko


    • Tietämätön

      Sopimus on sekava, mutta kun asiaa on selvitelty, niin käytännössä selkokielisenä se tarkoittaa tätä:
      __________________

      Vuokra on 40% tuolin verottomasta tuotosta. Jos tuotto jää niin pieneksi että tuotto olisi alle 500 €/kk, niin vuokraaja maksaa joka tapauksessa aina vähintään 500€/kk.

      Jos tuolin veroton tuotto on ylittää 5000 €/kk, niin vuokralainen maksaa vuokraa 2000 €/kk 10% siitä summasta joka ylittää 5000 € /kk.

      Aineet ja kampaamon kiinteät kulut maksaa kampaamon omistaja.

      __________________

      Vertaillaanpa tätä sinun sopimuksiin:

      "mulla oli ekassa paikassa vuokra 45%, eli koko kassasta minä sain 55% ja omistajalle meni 45% ja tämä sisälsi KAIKEN, paitsi omat sakset piti olla.
      alvit, verot ja kirjanpito piti maksaa itse. 5000 kassasta mulle jäi siis 2750e - nuo kulut. tuotebonus 10%"

      Koko kassasta? Tarkoittiko tämä verotonta bruttokassaa?
      Eli verot ja kirjanpidon maksaa myös naisystäväni itse.

      Tarjottu sopimus:
      Jos bruttokassa veroineen on 5000 €, niin se merkitsee sitä nettokassa 23 % alv:lla on 4065,04.
      Tämä on enemmän kuin 500 joten tästä maksetaan 40% omistajalle jolloin käteen jää 2439,02 euroa.

      Jos sinulla oli 2750 € miinus kulut, niin se on vähän vähemmän. Jos vain alv otetaan huomioon, niin silloin käteen jäi 2750 - alv. Jos brutto oli 2750 niin netto on ollut 2235,77. Eli sait noin 8% vähemmän.

      ***

      "seuraavassa paikassa sopimus oli että 60% mulle ja 40% omistajlle ja yli 3000e:n menevästä osuudesta 70-30%, sisälsi kaiken, paitsi omat sakset. 5000e:n kassasta jäi siis minulle 3200e. tämä on hiusyrittäjien suositus ja TODELLA REILU sopimus jolla pääsee tekiäkin tienaamaan mikäli vain asiakkaita riittää. tuotebonus 15%"

      Eli pitikö sinun maksaa tuosta 3200 eurosta vielä alv? Jos piti niin silloin sinulle jäi käteen noin 3200/(1,23) = 2600 euroa kuussa. Eli täällä sait noin 6 % enemmän.

      Eli suunnilleen samoihin menee. Etuna sulla on ilmeisesti ollut se että sun ei ole tarvinnut maksaa mitään jos olet välillä pois töistä? (Naisystävälleni tarjotussa sopimuksessa pitää maksaa joka tapauksessa 500 euroa kuussa myös tällöin. Toisaalta ihan ymmärrettävää että tuolia ei voi pitää tyhjänä.)

      "nyt olen tuolilla ja maksan kiinteää tuolivuokraa 945e, sis alv ja pesupaikkatuotteet, sähkö, vesi, maksupääte. kaikki tarvikkeet, aineet ja tuotteet menee omasta pussista. siivous, lehdet jne hoidetaan kimpassa. 5000e kassasta jää siis minulle 4055e. tuotemyyntini tulee suoraan minulle itselle, mulla pari sarjaa myynnissä."

      Eli kiinteä tuolivuokra on järkevin vaihtoehto jos asiakkaita piisaa ja on oma maksupääte. Sellaista vaan ei ole nyt tarjolla tässä paikassa josta on kyse. Paikka on kylläkin hyvä ja asiakkaita piisaa.

      ***

      "tässä vähän vertailua sulle, kyllähän tuo sopimus sitten varmaan ihan ok, jos yllät tuonne yli 5000e kassaan, siltikin vähän hullua että sitten joutuisit maksamaan ainekuluja, luulis että ne jo sisältyisi noin hurjaan vuokraan."

      Itseasiassa ainekuluja ei joudu maksamaan vaikka sellaisen käsitykseen saa alkuperäisestä sekavasta tekstistä.

      Eli näin vertaillen voisi päätellä, että tarjottu sopimus on kuitenkin aika tyypillinen sopimus?

      • auts :/

      • Tietämätön
        auts :/ kirjoitti:

        puhelin käteen ja tekemään vertailuja
        http://www.pinni.fi/category/ads/vuokratuolit/

        Hyvä vinkki. Niistä ei vaan näe että jotuuko odottamaan tumput suorina asiakkaita vai päin vastoin. Toinen pointti on se että työmatkan pitää olla järkevien kulkuyhteyksien päässä.


    • 24

      jos ystävälläsi tulee yli 5000e kassa, hän maksaa ainekuluja 10%. ja kyllä, kassa on kokonaiskassa.

      summani olivat esimerkkisummia, jotta olisi helppo tehdä vertausta. maksamaani osuuteen sisältyi tietty alv, eli kun alvi maksetaan aina KOKO kassasta, kun kassastani vähennettiin omistajan osuus 45% niin siihen sis alv. ja tämän alvin sain vähentää omasta maksustani, eli minä maksoin alv vain omasta osastani. tällöin oli alv9% eli yleensä tuli palautusta, koska maksoin vuokrasta alv,23% ja omasta tilityksestäni 9%.

      nykyään alv taas 23% ja tuolilla ollessa saa vähennyksiin enemmän kuin sopimusyrittäjänä.

      kun olet noinkin hyvin perillä sopimuksista, niin miksi pyydät apua ja esimerkkejä? ;)

      olen ollut alalla 7v ja tässä minun kokemukseni, työntekijänä (ekan 2v), sopimusyrittäjänä (3v) ja tuolivuokralaisena 2v.

      älä pyydä apua ja neuvoa jos et ole valmis ottamaan sitä vastaan. tuo tarjottu sopimus on järjetön!!!

      • Tietämätön

        "jos ystävälläsi tulee yli 5000e kassa, hän maksaa ainekuluja 10%. ja kyllä, kassa on kokonaiskassa."

        Sillä ei ole merkitystä ovatko ne ainekuluja vai mitä kuluja. Sillä on merkitystä mitä saa käteen tehdystä laskutuksesta kulujen ja verojen jälkeen. Se alkuperäinen sekava sopimusteksti kannatta unohtaa ja käyttää myöhemmin linkittämääni taulukkoa.


        "summani olivat esimerkkisummia, jotta olisi helppo tehdä vertausta. maksamaani osuuteen sisältyi tietty alv, eli kun alvi maksetaan aina KOKO kassasta, kun kassastani vähennettiin omistajan osuus 45% niin siihen sis alv. ja tämän alvin sain vähentää omasta maksustani, eli minä maksoin alv vain omasta osastani. tällöin oli alv9% eli yleensä tuli palautusta, koska maksoin vuokrasta alv,23% ja omasta tilityksestäni 9%."

        Otin huomioon sen että sinulla oli laskelmissa verollinen kassa ja minulla veroton kassa. Ja senkin otin huomioon että alv maksetaan koko kassasta. Se vaikeutti vertailua mutta onnistui silti. (Vai onnistuiko?) Jaettava potti on aina laskutus miinus alv eikä sillä ole käteen jäävän osuuden kannalta merkitystä miten raha kiertää firman sisällä. Rahan kierrätys ei lisää sitä eikä vähennä sitä. Se on matematiikkaa, ei sopimusjuridiikkaa. On itsestään selvää että vuokratuolilla oleva maksaa alv:n vain omasta osuudestaan. (Se varmaan kannattaa lisätä sopimuksessa varmuuden vuoksi.) Jos vuokra on 40% verottomasta tuotosta, niin se on silloin 40% myös verollisesta tuotosta.

        "kun olet noinkin hyvin perillä sopimuksista, niin miksi pyydät apua ja esimerkkejä? ;)"

        En ole yhtään perillä sopimuksista enkä tiedä mitään kampaajan ammatista ja tulotasoista enkä sopimuksista. Mutta matematiikassa olen erittäin etevä. Luin suurella kiitollisuudella jokaisen tänne tulleen vastauksen. Analysoin sitten niitä.

        "olen ollut alalla 7v ja tässä minun kokemukseni, työntekijänä (ekan 2v), sopimusyrittäjänä (3v) ja tuolivuokralaisena 2v."

        Minä en ole ollut sekuntiakaan alalla. Mutta se ei estä minua tekemästä vertailevia laskelmia teiltä saamistani arvokkaista tiedoista.

        "älä pyydä apua ja neuvoa jos et ole valmis ottamaan sitä vastaan. tuo tarjottu sopimus on järjetön!!!"

        Juuri sitä olen ollut selvittämässä että onko se järjetön vai ei. Se on se syy miksi olen täällä. Miten sitä sitten pitäisi muuttaa jotta se ei olisi järjetön?

        Kun otin sen huomioon että sinun sopimuksissa oli bruttokassa ja naisystäväni sopimuksissa nettokassa, niin huomaan että saman suuruisesta laskutuksesta jää käteen suunnilleen saman verran kulujen jälkeen. Vai olenko laskenut jotain väärin?

        Mikä tarjotussa sopimuksessa on mielestäsi järjetöntä? Laskemissani esimerkkitapauksissa annetuilla esimerkkisummilla hintapoikkeamiksi tuli vain vajaa kymmenen prosenttia suuntaan tai toiseen.

        Ymmärsin että sinulle jäi 5000 euron laskutuksesta omaksi osuudeksi 2750 josta sinun piti maksaa vielä verot. Eli verojen jälkeen sinulle jäi 2235 euroa. Vai ymmärsinkö väärin?

        Sen sijaan tässä "järjettömässä" sopimuksessa 5000 euron laskutuksesta jää käteen verojen jälkeen 0,60 * (5000/1,23) = 2439 euroa. Tämähän on vähän enemmän kuin sinun ensimmäisessä sopimuksessa.

        Eli nyt ihan oikeasti kysyn että olenko laskenut tai päätellyt jotain väärin? Onko minulta jäänyt jotain huomaamatta? Se on tietysti ihan mahdollista että olen päätellyt tai laskenut jotain väärin.
        Jos on niin mitä?

        Eli paljonko sinun mielestä sinun sopimuksilla 5000 euron laskutuksesta jää käteen sen jälkeen kun alv ja muut kulut on otettu pois?

        Entä mitä sinun mielestä naisystävälleni ehdotetussa sopimuksessa jää hänen käteen 5000 euron laskutuksesta kulujen ja verojen jälkeen?

        Tuotemyynti on sitten asia erikseen ja ihan oma lukunsa. Voihan sitä myydä vaikka timanttikoruja asiakkaalle siinä kampauksen yhteydessä.


      • Tietämätön
        Tietämätön kirjoitti:

        "jos ystävälläsi tulee yli 5000e kassa, hän maksaa ainekuluja 10%. ja kyllä, kassa on kokonaiskassa."

        Sillä ei ole merkitystä ovatko ne ainekuluja vai mitä kuluja. Sillä on merkitystä mitä saa käteen tehdystä laskutuksesta kulujen ja verojen jälkeen. Se alkuperäinen sekava sopimusteksti kannatta unohtaa ja käyttää myöhemmin linkittämääni taulukkoa.


        "summani olivat esimerkkisummia, jotta olisi helppo tehdä vertausta. maksamaani osuuteen sisältyi tietty alv, eli kun alvi maksetaan aina KOKO kassasta, kun kassastani vähennettiin omistajan osuus 45% niin siihen sis alv. ja tämän alvin sain vähentää omasta maksustani, eli minä maksoin alv vain omasta osastani. tällöin oli alv9% eli yleensä tuli palautusta, koska maksoin vuokrasta alv,23% ja omasta tilityksestäni 9%."

        Otin huomioon sen että sinulla oli laskelmissa verollinen kassa ja minulla veroton kassa. Ja senkin otin huomioon että alv maksetaan koko kassasta. Se vaikeutti vertailua mutta onnistui silti. (Vai onnistuiko?) Jaettava potti on aina laskutus miinus alv eikä sillä ole käteen jäävän osuuden kannalta merkitystä miten raha kiertää firman sisällä. Rahan kierrätys ei lisää sitä eikä vähennä sitä. Se on matematiikkaa, ei sopimusjuridiikkaa. On itsestään selvää että vuokratuolilla oleva maksaa alv:n vain omasta osuudestaan. (Se varmaan kannattaa lisätä sopimuksessa varmuuden vuoksi.) Jos vuokra on 40% verottomasta tuotosta, niin se on silloin 40% myös verollisesta tuotosta.

        "kun olet noinkin hyvin perillä sopimuksista, niin miksi pyydät apua ja esimerkkejä? ;)"

        En ole yhtään perillä sopimuksista enkä tiedä mitään kampaajan ammatista ja tulotasoista enkä sopimuksista. Mutta matematiikassa olen erittäin etevä. Luin suurella kiitollisuudella jokaisen tänne tulleen vastauksen. Analysoin sitten niitä.

        "olen ollut alalla 7v ja tässä minun kokemukseni, työntekijänä (ekan 2v), sopimusyrittäjänä (3v) ja tuolivuokralaisena 2v."

        Minä en ole ollut sekuntiakaan alalla. Mutta se ei estä minua tekemästä vertailevia laskelmia teiltä saamistani arvokkaista tiedoista.

        "älä pyydä apua ja neuvoa jos et ole valmis ottamaan sitä vastaan. tuo tarjottu sopimus on järjetön!!!"

        Juuri sitä olen ollut selvittämässä että onko se järjetön vai ei. Se on se syy miksi olen täällä. Miten sitä sitten pitäisi muuttaa jotta se ei olisi järjetön?

        Kun otin sen huomioon että sinun sopimuksissa oli bruttokassa ja naisystäväni sopimuksissa nettokassa, niin huomaan että saman suuruisesta laskutuksesta jää käteen suunnilleen saman verran kulujen jälkeen. Vai olenko laskenut jotain väärin?

        Mikä tarjotussa sopimuksessa on mielestäsi järjetöntä? Laskemissani esimerkkitapauksissa annetuilla esimerkkisummilla hintapoikkeamiksi tuli vain vajaa kymmenen prosenttia suuntaan tai toiseen.

        Ymmärsin että sinulle jäi 5000 euron laskutuksesta omaksi osuudeksi 2750 josta sinun piti maksaa vielä verot. Eli verojen jälkeen sinulle jäi 2235 euroa. Vai ymmärsinkö väärin?

        Sen sijaan tässä "järjettömässä" sopimuksessa 5000 euron laskutuksesta jää käteen verojen jälkeen 0,60 * (5000/1,23) = 2439 euroa. Tämähän on vähän enemmän kuin sinun ensimmäisessä sopimuksessa.

        Eli nyt ihan oikeasti kysyn että olenko laskenut tai päätellyt jotain väärin? Onko minulta jäänyt jotain huomaamatta? Se on tietysti ihan mahdollista että olen päätellyt tai laskenut jotain väärin.
        Jos on niin mitä?

        Eli paljonko sinun mielestä sinun sopimuksilla 5000 euron laskutuksesta jää käteen sen jälkeen kun alv ja muut kulut on otettu pois?

        Entä mitä sinun mielestä naisystävälleni ehdotetussa sopimuksessa jää hänen käteen 5000 euron laskutuksesta kulujen ja verojen jälkeen?

        Tuotemyynti on sitten asia erikseen ja ihan oma lukunsa. Voihan sitä myydä vaikka timanttikoruja asiakkaalle siinä kampauksen yhteydessä.

        Jatkoa...

        Vielä lisäyksenä että sellaista mahdollisuutta ei ole tarjolla, että maksaisi kiinteää vuokraa tuolista.

        "seuraavassa paikassa sopimus oli että 60% mulle ja 40% omistajlle ja yli 3000e:n menevästä osuudesta 70-30%, sisälsi kaiken, paitsi omat sakset. 5000e:n kassasta jäi siis minulle 3200e. tämä on hiusyrittäjien suositus ja TODELLA REILU sopimus"

        (...ja tuosta 3200 eurosta pitää maksaa alv.)

        Tuo on kyllä parempi sopimus kuin se mitä naisystävälleni on tarjottu. Taitepiste tässä on 3000 euroa eikä 5000 euroa joskin taitepisteen jälkeen alennus on pienempi kuin meillä.

        Jos tuo 3000 euroa on vielä verollinen raja, niin aina vaan perempi. Silloin veroton raja onkin jo 2439 euroa.

        Jos kummallakin sopimus on 60-40, niin sinun sopimus on parempi kohtuupalkoilla, tämä meidän on parempi silloin jos tienaa todella paljon, suorastaan epärealistisen paljon.

        Löytyykö noita hiusyrittäjien suosituksia mistään? Ei tärpännyt Googlella.


      • Kamppari
        Tietämätön kirjoitti:

        Jatkoa...

        Vielä lisäyksenä että sellaista mahdollisuutta ei ole tarjolla, että maksaisi kiinteää vuokraa tuolista.

        "seuraavassa paikassa sopimus oli että 60% mulle ja 40% omistajlle ja yli 3000e:n menevästä osuudesta 70-30%, sisälsi kaiken, paitsi omat sakset. 5000e:n kassasta jäi siis minulle 3200e. tämä on hiusyrittäjien suositus ja TODELLA REILU sopimus"

        (...ja tuosta 3200 eurosta pitää maksaa alv.)

        Tuo on kyllä parempi sopimus kuin se mitä naisystävälleni on tarjottu. Taitepiste tässä on 3000 euroa eikä 5000 euroa joskin taitepisteen jälkeen alennus on pienempi kuin meillä.

        Jos tuo 3000 euroa on vielä verollinen raja, niin aina vaan perempi. Silloin veroton raja onkin jo 2439 euroa.

        Jos kummallakin sopimus on 60-40, niin sinun sopimus on parempi kohtuupalkoilla, tämä meidän on parempi silloin jos tienaa todella paljon, suorastaan epärealistisen paljon.

        Löytyykö noita hiusyrittäjien suosituksia mistään? Ei tärpännyt Googlella.

        Kiinteä prosenttivuokra on selkeämpi, kuin se, että aina jonkin rajan ylittämisestä vuokra nousee. Siinä on epäkohta joka tekee sopimuksesta sekavan ja hiusyrittäjienkin suositusten vastaisen.

        Valitettavasti noita hiusyrittäjien sopimuksia, sopimuspohjia ja suosituksia ei saa, ellei ole hiusyrittäjien jäsen :(

        Ystävälläsi on kuitenkin kyseessä ns. "sopimusyrittäjyys" paikka, joka eroaa vuokratuolista siinä, että vuokraan SISÄLTYVÄT työvälineet, maksupäätteet ja ainekulut. Tämä on nykyään erittäin suositeltu yritysmuoto meidän alalla. Syystä että vuokratuolilaisilla (tietenkin henkilöistä riippuen) usein menee sekaisin, kuka kustantaa ja mitä ja koska on kenenkin vuoro ostaa mitäkin jne...

        Minäkin suosittelen sopimusta, jossa kiinteä kk vuokra, eli vaikka 60% ystävällesi ja 40% omistajalle tai jos joku ainekulu on pakko lisätä niin sitten 55%-45%, yksinkertainen sopimus vaan on aina kaikista paras eikä jätä tulkinnanvaraa kenellekkään.


    • sopparifriikki

      Omia näkemyksiäni


      Koskaan ei kannata lähteä allekirjoittamaan sopimusta mikä ei ole selvä itselle. Kunlähdetään neuvottelemaan sopimusta niin pyydä sopimus nähtävälle. Käykää kohdat kohta kohdalta läpi ja niin että sopimuksen tarjoaja osaa selvittää asin niin että sopimuksen tekijä sen ymmärtää.

      Jos ollaan sopimusyrittäjyyttä tekemässä pyydä kongreettisesti näyttämään laskelma jollain esimerkki tulolla.

      Sopimuksessa tulee näkyä puhutaanko netto summasta vai brutto myynnistä.

      Älä koskaan allekirjoita prosenttisopimusta jos yritetään ottaa prossat liikevaihdosta jossa alv mukana syö omaa katettasi.

      Tarkista tuolivuokrassa että maksaako vuokralainen vai vuokranantaja alv:n lähes poikkeuksetta se lankeaa vuokralaiselle.

      Mitä vuokraan kuuluu tulee olla eriteltynä.

      Ainekulut.... jos käytät vuokranantajan aineita miten laskutetaan.. jos vuokranantaja määrittää jonku arvio prosentin niin mistä lasketaan?? toden näköisesti maksat enemmän kuin olet käyttänyt. Jos maksetaan todellisen kulutuksen mukaan niin silloin täytyisi kaikki aineet punnita ja vuokranantaja laskuttaa.. tässä herää sitten se käyttäjän rehellisyys... ettei ala ilmoittamaan liian vähän....tämä on aika vaikea kohta..

      Sopimuksia varmaan liikkuu alalla ihan mitä monen moista...

      Oma henk. kohtainen mielipide on että sopimuksesta pitää löytyä kaikki mahdollinen kirjattuna niin että itse ymmärrän sen ja se että sopimuksen tarjoaja pystyy selventämään kohdat mitä en ymmärrä sellaiseksi että epäselvyyttä ei tule.

      Kaiken kaikkiaan nää on aina hieman haasteellisia koska kummankin täytyy saada katettua kulunsa.

      Itse en lähtisi sellaisiin sopimuksiin missä jako olisi netto 50-50 ei oo kannattava sopimusyrittäjälle.

      En myöskään allekirjoittaisi sopimusta joka alkaa muistuttamaan palkallisen työspoimusta.

      Sillä allekirjoitettu sopimus on sitova.

    • Tietämötön

      Alkuperäinen sopimus oli epäselvä. Myöhemmin saatu laskelmataulukko selvensi asiaa. Ja maininta siitä että kaikki summat ovat verottomia summia. Eli selkokielellä sopimus olisi tämä:

      __________________

      Vuokra on 40% tuolin verottomasta tuotosta. Jos tuotto jää niin pieneksi että tuotto olisi alle 500 €/kk, niin vuokraaja maksaa joka tapauksessa aina vähintään 500€/kk.

      Jos tuolin veroton tuotto on ylittää 5000 €/kk, niin vuokralainen maksaa vuokraa 2000 €/kk 10% siitä summasta joka ylittää 5000 € /kk.

      Kampaamon kulut sisältyvät vuokraan:

      - aineet
      - sähkö
      - puhelin (ei yksityiset puhelut)
      - nettiyhteys
      - kotisivujen ylläpito
      - markkinointi
      - siivous
      - tarjoilu asiakkaille
      - pyykit
      - maksupääte
      - lehdet
      __________________

      Huomaa että lopputulos käteen jäävän rahan kannalta on sama näissä kahdessa tapauksessa:

      1. Vuokralainen maksaa alv:n koko omasta laskutuksesta. Sen jälkeen loppuosa jaetaan suhteessa 60/40.

      2. Laskutus jaetaan ensin suhteessa 60/40. Sen jälkeen kumpikin maksaa alv.n omasta osuudestaan.

      Laskin tietokoneella joitakin esimerkkiarvoja. (Verollinen tuotto / veroton tuotto / vuokra / oma tulo.) Taulukossa hinnat on pyöristetty lähimpään tasaeuroon.
      Huomaa että pienillä tuloilla joutuu pulittamaa omasta pussistaan tuolivuokraa. (Negatiivinen tuotto.) En näe siinä ongelmia, sillä eihän yrittäjä voi pitää tuolia tyhjän panttina jos vuokralaista ei huvita tulla töihin, vaikka asiakkaita riittäisi.

      Paikka on hyvä ja asiakkaita riittää, niin että pääsee hyviin laskutuksiin.

      0 / 0 / 500 / -500
      100 / 81 / 500 / -419
      200 / 163 / 500 / -337
      300 / 244 / 500 / -256
      400 / 325 / 500 / -175
      500 / 406 / 500 / -94
      600 / 488 / 500 / -12
      615 / 500 / 500 / 0
      700 / 569 / 500 / 69
      800 / 650 / 500 / 150
      900 / 732 / 500 / 232
      1000 / 813 / 500 / 313
      1200 / 976 / 500 / 476
      1400 / 1138 / 500 / 638
      1600 / 1301 / 520 / 781
      1800 / 1463 / 585 / 878
      2000 / 1626 / 650 / 976
      2500 / 2032 / 813 / 1219
      3000 / 2439 / 976 / 1463
      3500 / 2845 / 1138 / 1707
      4000 / 3252 / 1301 / 1951
      4500 / 3658 / 1463 / 2195
      5000 / 4065 / 1626 / 2439
      5500 / 4471 / 1788 / 2683
      6000 / 4878 / 1951 / 2927
      6150 / 5000 / 2000 / 3000
      6500 / 5284 / 2028 / 3256
      7000 / 5691 / 2069 / 3622
      7500 / 6097 / 2110 / 3987
      8000 / 6504 / 2150 / 4354
      8500 / 6910 / 2191 / 4719
      9000 / 7317 / 2232 / 5085
      9500 / 7723 / 2272 / 5451
      10000 / 8130 / 2313 / 5817
      11000 / 8943 / 2394 / 6549
      12000 / 9756 / 2476 / 7280
      13000 / 10569 / 2557 / 8012
      14000 / 11382 / 2638 / 8744
      15000 / 12195 / 2720 / 9475
      16000 / 13008 / 2801 / 10207
      17000 / 13821 / 2882 / 10939
      18000 / 14634 / 2963 / 11671
      19000 / 15447 / 3045 / 12402
      20000 / 16260 / 3126 / 13134


      En näe mitään syytä miksi en voisi suositella tätä sopimusta naisystävälleni varsinkin kun tämä paikka on hyvä, siis tosin kuin se toinen jossa hän myös työskentelee. Eli mielestäni se toinen kannattaa lopettaa kokonaan ja olla vain tässä yhdessä paikassa. Siinä toisessa joutui odottelemaan tyhjän panttina pitkiä aikoja, mutta tässä uudessa voi tehdä töitä niin paljon kuin jaksaa tehdä.

      Jos ei jaksa tai viitsi tehdä paljoa töitä, niin silloin tämä ei ole hyvä valinta. Mutta paljon töitä tekevälle tämä on hyvä. Tällaisen kuvan saan kun vertaan tätä tiedän antamiin tietoihin.

      Ongelmahan ei ole pelkää sopimus. Vaikka olisi kuinka hyvä sopimus, niin siitä ei ole mitään iloa, jos ei ole asiakkaita.

    • Sopimusfriikki

      Jos nuo on netto hintoja (ei sisällä alvia). Kannattaa nuo tuo kuukauden liikevaihto jakaa työ päiville niin silloin näkee minkä verran täytyy päivässä saada kassaan rahaa. Sitten tuohon omaan tuottoon kannattaa laskea ennakkovero, eläkkeet ja vuokran osuuden alv 23%, koska mitä suuremmassa tapauksessa se tulee vuokralaisen maksettavasi. Tosin se hieman alentaa palveluiden Alv:tä.

      Kannattaa kysyä mikä on kyseisen liikkeen arvioitu liikevaihto per kuukausi.

      Eli jos ottaa esim tuon 5000 euroa kuukaudessa (netto) siihen alv:t mukaan pitäisi kuukaudessa saada kassaan rahaa 6150 euroa ja se olisi päivää kohti täytyisi saada kassaan n. 292,85 laskin 21 työpäivän mukaan. Tässä kohtii täytyy sanoa että en myöskään tiedä liikkeen hintatasoa niin en osaa itse sanoa onko kuinka vaikeaa päästä tuohon.

      On hyvä jos on hyvät asiakasvirrat mutta kannattaa aina miettiä myös sitä, että minkä verran niistä on tiettyjen tekijöiden omia asiakkaita ja mitkä niitä uusia.

      Eli itse täytyy rakentaa vakituiset niistä uusista asiakkaista ja jos on vanhoja vakkareita aikaisemmasta paikasta niin saada ne tulemaan mukanaan sinne uuteen paikkaan. Toki jos jo työskentelee kyseisessä paikassa niin silloinhan tuo keskimääräisen oman kuukausiansion pystyy suoraan laskemaan.

      Jos vuokran netto-osuus olisi 2000 (netto) alv 23 % 460 € niin kokonaisvuokrasta tulee 2460 € eli sillon käteen jäisi vuokran jälkeen 2540€ siitä sitten maksetaan ennakkovero, YEL ja lakisääteiset vakuutukset. Eli palkkaa jäisi käteen karkeasti alle kaksi tonnia.

      Toki jos vuokranantajan 2000 sisältää jo sen alvin niin sittenhän on paremmin taas asiat.

      Eli melkein tuon 5000 nettomyynnin alle ei voi kauheesti mennä, ettei mene itselle liian tiukaksi sillä tuo 5000 on aika rajoilla, tosin jos omat menot on pienet niin silloin voi pärjätäkin

      Monesti kun laskee liikevaihtoa kuukausi tasolla niin äkkiä saa liian postiivisen kuvan, sen takia itse suosin tuota että lähtee miettimään tuottoja päivä kohtaisella tasolla

      tuohon 6150 brutto liikevaihtoon ei ole mahdoton päästä jos on asiakkaita ja niitä omia vakioasiakkaita. Mikäli menee uutena eikä ole niitä vakituisia asiakkaita niin tuohon on alkuun hieman vaikeampi päästä.

      Miten muuten onko sopimuksessa puhuttu mitään tuotemyynnistä saako siitä mitään provikkaa. Olettaen että tuotemyynti kuuluu omistajalle.

      Kuitenkin kaiken kaikkiaan yleisesti vissiin tarjotaan tuota 40/60 sopparia ja totuushan on että jos haluaa yrittää niin eihän se auta kuin lähteä yrittämään ... ja jos sopimus ei tunnu siltä että saisi palkkansa niin voi aina lähteä. Pääasiahan on että mitä enemmän voi ennakoida niin riskit pienenee mutta koskaan yrittäminen ei ole täysin riskitöntä.

      Kannattaa miettiä työ YEL:in suuruus ja toinen mikä voi tehdä yllätyksen niin ennakkoverojen suuruus.

      Tuota 2 kohtaa en oikein itse ymmärrä mitä se tarkoittaa ilmeisesti tuo kohta yksi tarkoittaa kuukauden bruttoliikevaihdon eli oman työn alv:in maksaa. Se on jo laissakin niin ja jos rahaliikenne menee vuokranantajan kautta niin se täytyy tilittää tekijälle joka tilittää sen valtiolle.

      Kuuluko vuokraan esim. kärryt, fööni rullat lämpökoneet ym. tilpehööri mitä työssä tarvitaan jos kuuluu niin kannattaa pyytää lisäämään ne soppariin vai hommaako vuokralainen koneet itse.

      Anteeksi jos tekstini on sekavaa rönsyilevää ja välillä asiankin vierestä.. mutta toivottavasti edes jossain kohtaa ymmärrettävää... mutta oma tapani on vaan niin että kun tekstiä alkaa tulemaan niin sitä tulee sit juuri noin sekavasti kuin voi odottaakin.

    • Tietämätön

      Vastaus osa 1/2. (Viesti saa olla vain 5000 merkkiä pitkä.)

      "Jos nuo on netto hintoja (ei sisällä alvia). Kannattaa nuo tuo kuukauden liikevaihto jakaa työ päiville niin silloin näkee minkä verran täytyy päivässä saada kassaan rahaa. Sitten tuohon omaan tuottoon kannattaa laskea ennakkovero..."

      Ne ovat nettohintoja. Tuloverot maksaa jokainen eikä niillä ole mitään tekemistä tämän sopimuksen kanssa.

      " ja vuokran osuuden alv 23%, koska mitä suuremmassa tapauksessa se tulee vuokralaisen maksettavasi."

      EI TULE. Maksetaan täsmälleen se mitä sopimuksessa sanotaan eikä yhtään mitään muuta. Tuolin vuokraajaa ei kiinnosta pätkääkään se miten tuolin omistaja hoitaa veronsa vai hoitaako niitä ollenkaan. Tuolin vuokralle ottaja maksaa tuolista täsmälleen sen mitä sopimuksessa sanotaan.
      Toisaalta jos kokonaistuotosta on jo maksettu alv, niin mitään lisä alv:a ei voi tulla. Muutenhan osasta maksettaisiin alv tuplasti. Miksi teet yksinkertaisesta asiasta monimutkaisen?

      "Tosin se hieman alentaa palveluiden Alv:tä."

      Höpsistä. Alv on 23 % (joskin nyt hallitus on muuttamassa sitä, mutta se on jo toinen juttu.)

      "Kannattaa kysyä mikä on kyseisen liikkeen arvioitu liikevaihto per kuukausi."

      Siitä on jo tietoa: Älyttömän hyvä.

      "Eli jos ottaa esim tuon 5000 euroa kuukaudessa (netto) siihen alv:t mukaan pitäisi kuukaudessa saada kassaan rahaa 6150 euroa..."

      Niinhän se on selvästi nähtävillä taulukossa.

      "... ja se olisi päivää kohti täytyisi saada kassaan n. 292,85 laskin 21 työpäivän mukaan."

      Jep. 6150/21 = 292,85.

      "Tässä kohtii täytyy sanoa että en myöskään tiedä liikkeen hintatasoa niin en osaa itse sanoa onko kuinka vaikeaa päästä tuohon."

      Hintataso on normaalia korkeampi kun ei ole ihan normaali kampaamo. Omistajan mukaan tuhon laskutukseen pitäisi päästä helposti.

      "On hyvä jos on hyvät asiakasvirrat mutta kannattaa aina miettiä myös sitä, että minkä verran niistä on tiettyjen tekijöiden omia asiakkaita ja mitkä niitä uusia."

      Naisystäväni on ollut jo jokin aikaa siellä mutta sopimuskettomassa tilassa. Hänellä on käsitykseni mukaan ollut ihan hyvin asiakkaita.

      "Jos vuokran netto-osuus olisi 2000 (netto) alv 23 % 460 € niin kokonaisvuokrasta tulee 2460 € eli sillon käteen jäisi vuokran jälkeen 2540€ siitä sitten maksetaan ennakkovero, YEL ja lakisääteiset vakuutukset. Eli palkkaa jäisi käteen karkeasti alle kaksi tonnia."

      Suoraan taulukosta:
      6150 / 5000 / 2000 / 3000


      Eli jos laskutus on 6150 niin siitä jää alvin vähennyksen jälkeen 5000. Tällöin kaikki alvit on maksettu pois. Tästä 60% kampaajalle, eli 3000 euroa käteen kun alvit ja tuolivuokra on maksettu pois.
      Eli kampaajan "palkaksi" jäisi 3000 euroa. Tottakai palkasta sitten maksetaan tulovero mutta sillä ei ole enää mitään tekemistä tämän sopimuksen kanssa. Vakuutuksista en tiedä mitään eikä mun tarvitsekaan tietää, kun selvittelin sitä onko sopimus hyvä vai huono. YEL:t yms on jo ihan toinen juttu eikä sopimuksella ole mitään tekemistä niidenkään kanssa. Se mitä maksuja kampaaja maksaa siitä 3000 eurosta on tämän keskustelun ulkopuolinen asia, vai pitääkö mielestäsi näihin laskelmiin ottaa myös esim. lainojen lyhennykset, ruokamenot yms. Jos näin ruvetaan laskemaan, niin huomataan että sopimus on huono kun palkasta ei jäänyt yhtään mitään käteen.

      "Toki jos vuokranantajan 2000 sisältää jo sen alvin niin sittenhän on paremmin taas asiat."

      Olen sanonut moneen otteeseen että kyseessä on verottomat hinnat. Alvit on maksettu pois eikä kenenkään pidä maksaa enää uudelleen alvia mistään osuudesta. (Ihan sama miten niitä rahoja pyöritellään firman sisällä, niin joka tapauksessa kokonaistulosta menee alvia 23% ja jakosuhde on 60/40. Ei ole mitään väliä mitä jakoja ja vähennyksiä tehdään missäkin järjestyksessä, lopputulos on silti aina sama.)

      "Eli melkein tuon 5000 nettomyynnin alle ei voi kauheesti mennä, ettei mene itselle liian tiukaksi sillä tuo 5000 on aika rajoilla, tosin jos omat menot on pienet niin silloin voi pärjätäkin"

      Omilla menoilla ei taas ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Ei sopimuksen hyvyys tai huonous riipu sopimuksen tekijän taloudellisesta tilanteesta.

      "Monesti kun laskee liikevaihtoa kuukausi tasolla niin äkkiä saa liian postiivisen kuvan, sen takia itse suosin tuota että lähtee miettimään tuottoja päivä kohtaisella tasolla"

      Ja joku voi laskea niitä tuntitasolla ja joku toinen vuositasolla. Mutta silläkään ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko sopimus hyvä vai huono.

      "Miten muuten onko sopimuksessa puhuttu mitään tuotemyynnistä saako siitä mitään provikkaa. Olettaen että tuotemyynti kuuluu omistajalle."

      Eipä taida olla. Epäilen että tällaisessa paikassa asiakkaille ei tuputeta tuotteita ollenkaan. Mutta en tiedä. Siitä voisi kysyä.

      "Kannattaa miettiä työ YEL:in suuruus ja toinen mikä voi tehdä yllätyksen niin ennakkoverojen suuruus."

      • Tietämätön

        Vaustaus osa 2/2.

        "Kannattaa miettiä työ YEL:in suuruus ja toinen mikä voi tehdä yllätyksen niin ennakkoverojen suuruus."

        Nämä ovat taas niitä asioita joilla ei ole yhtään mitään tekemistä tämän sopimuksen kanssa. Tässä keskustellaan sopimuksesta eikä kampaajan koko talouden hallinnasta.

        "Tuota 2 kohtaa en oikein itse ymmärrä mitä se tarkoittaa ilmeisesti tuo kohta yksi tarkoittaa kuukauden bruttoliikevaihdon eli oman työn alv:in maksaa. Se on jo laissakin niin ja jos rahaliikenne menee vuokranantajan kautta niin se täytyy tilittää tekijälle joka tilittää sen valtiolle."

        Kyse on matematiikasta. En tiedä miten homma menee käytännössä, yritin vain selittää sitä että koko kassasta menee 23% alvia valtiolle. On aivan sama otetaanko ensin alv pois ja sitten jaetaan suhteessa 60/40, vai päin vastoin. Siis 0,60*(X/1,23) = (0,60*X)/1,23. Aiemmista vastauksista näytti paistavan läpi se että joidenkin mielestä sopimuksen hyvyyden tai huonouden ratkaisee se kuka maksaa alvin. Eli ikään kuin tuolimaksun päälle tulin vuokraajan pitäisi maksaa vielä lisää alvia tuolista.

        "Kuuluko vuokraan esim. kärryt, fööni rullat lämpökoneet ym. tilpehööri mitä työssä tarvitaan jos kuuluu niin kannattaa pyytää lisäämään ne soppariin vai hommaako vuokralainen koneet itse."

        Tuota luetteloa voi varmaan jatkaa loputtomiin, kun aina tulee mieleen uutta nippeliä ja nappulaa. Ehkä sopimukseen kannattaa laittaa "Vuokraan sisältyy kaikki kampaamotoiminnassa tarvittavat laitteet, aineet, palvelut ja muu materiaali." Tai jotain sinne päin joka kattaa kaikki nekin asiat joita ei muistanut ottaa huomioon.


    • Kaikki kauppa on kahden kauppaa, ja yleensä se häikäilemätön vetää hyödyn. Systeemi on entistä enemmän mennyt siihen suuntaan että väännetään työntekijöistä yrittäjiä jotta näistä ei olisi enemmän kustannuksia kuin välttämätöntä = eli siis duunarit = uudet yrittäjät maksavat itse vakuutuksensa jne.

      Itse olen ollut yrittäjä vuodesta 1978, eli 19-vuotiaasta, ja tällä hetkellä olen erään sortin piensijoittaja, kiinnostunut ehkä erityisesti hyvinvointialasta ja siihen liittyvistä vuokratuoleista.

      Ristiriitaa rahoittajan ja työn suorittavan välillä ei ole, rakenteellisesti. Ristiriita nousee siitä kun "minä tahtoo - vastaan sinä tahtoo". Eksistentiaalisesti ihmiskunnan edut ovat yhteneväiset - vai, kuka tahtoo kulkea rynnäkkökiväärin kanssa ympäri päivän?

      Koko touhu on itse asiassa osoitus siitä kuinka alhaisella tasolla Homo Sapiens puuhastaa.

    • tosiyrittäjä

      Pakko kirjottaa.Yrittäjänä 20 v ja paljon ollut erilaisia vuokralaisia. Kukaan vuokranantaja ei ole vastuussa vuokralaisen asiakaskunnan keräämisestä vaan vuokralainen täysin itse.Vuokralaisesta itsestään on paljon kiinni tuleeko asiakaskuntaa.Jos osaa olla supliikki ja on tilanneherkkä eli osaa huomioida miten missäkin tilanteessa asiakkasn kanssa toimitaan saa kyllä asiakkaita. Hiljaisina hetkinä ei kipitetä kotiin ja pyydetä soittamaan jos joku tulee vaan päivystetään mahdollisia asiakkaita. Tällä alalla kilpailu on kovaa, vain yrittäjähenkiset ja periksiantamattomat selviää. Joka vuosi valmistuu huikea määrä parturi -kampaajia ja näistä miltei jokaisen pitäisi alkaa yrittäjäksi, joten jos kilpailua katsoo niin sitä on ja kun sitä on niin kilpailet kaikkien muiden yrittäjien kanssa niistä vapaista asiakkaista. Vuokranantaja tekee omia asiakkaitaan ja heillä tuskin on siinä välissä aikaa hommata muille asiakkaita joten se on jokaisen tehtävä ihan itse alusta loppuu.Nimimerkillä näin ole itsekkin tehnyt😊.Tsemppiä!

      • Yx-yrittäjä

        En ole toiminut alalla, enkä tunne sitä paljoakaan. Olen vain toiminut yrittäjänä ja katsonut sivusta tämänkin alan yrittämistä. Olen tosin nähnyt yhden yrittäjän tiliotteen ja tunsin kunnioitusta yrittäjää kohtaan. En ota kantaa, että mikä sopimus on hyvä kenellekin, mutta tässä olisi pikkasen ajattelemisen aihetta vuokratuolia miettivälle:
        Mieti mahdollista omaa yrittämistäsi:
        Paljonko maksaa yhden liikehuoneiston vuokraaminen, vuokrat ja takuuvuokrat, remontti, kalustaminen, sähköt, kassat, päätteet ym.
        Montako tuntia yleensä teet kuukaudessa töitä? Ehkä n, 160? Montako asiakasta se on? Ehkä 320 miesasiakasta/kk. Kaikki eivät käy joka kuukausi, joten kanta-asiakasmääräsi tulisi olla jopa suurempi, ehkä 500 asiakasta.
        Joskus ihmetyttää, kun kulkee esim. Helsingin Kalliossa ja jossain korttelissa voi olla jopa 5-10 parturia. Tosin, myös asukkaitakin on paljon.
        Yrittäjä kantaa aina vastuun kaikesta ja on laittanut omaa omaisuuttaan likoon, joten hänenkin pitää saada oma osansa.
        Yrittäjä ottaa aina riskin, niin myös liikkeen omistaja. Tosin, raja se on parturi-kampaajan selkänahallakin.
        Reilu ja asiallinen yhteistyö on hedelmällisempää kuin lihava riita.
        Jos onnistut laittamaan firman pystyyn semmoiseen paikkaan, jossa on paljon ulkopuolisia työntekijöitä, voi asiakkaasi olla todennäköisiä.
        Jos taas sinulla ei ole heti laittaa kiinni rahaa parikymmentä tuhatta, niin vuokratuoli on yksi vaihtoehto. Muista myöskin markkinointi. Pelkkä parturin omistaminen ei tuo asiakkaita, jos naapurissa on 5 kilpailijaa.
        Katsoin juuri tuota Pinnilehden ilmoituslistaa. Minua huvitti eräs ilmoitus vuokratuolista, kun olen kulkenut yhden paikan ohi lähes päivittäin, olen ihmetellyt, että missä on asiakkaat. Ennen kuin otat yhteyttä, kulje paikan ohi usein ja tarkkaile asiakasmääriä. Jos asiakkaita ei ole ja paikkoja on vapaana, niin mistä sinulle riittää asiakkaita?


    • tuolinvuokraaja

      Monessa kampaamossa on selkeä menettely, jossa vuokratuolista maksetaan tietty kiinteävuokra joka kk. Esimerkiksi Helsingissä 700€/kk johon kuuluu asiakaslehdet, kahvit, vessapaperi, sähköt, vedet, mainokset, käyntikortit, kenties tietyt koulutukset yms. yhteiset pesupaikan tuotteet kuten shampoo, hoitoaine ja muotoilutuotteet, ehkä myös pyyhkeet.
      Vuokralainen vastaa omista tarvittavista vakuutuksistaan, hankkii omat välineet ja tuotteetesim. hiusvärit, sekä on itse velvollinen kasvattamaan omaa asiakaskuntansa. Monilla on jo tullessa omat vakioasiakkaat ja he tietävät heti onko vuokra sopiva. Joissain tapauksissa aloitusvuokra esim. vasta-alkajalle voi olla ensimmäiset kuukaudet vähän matalampi.
      Liikkeellä on yleensä joku tietty tuotesarja jota kaikki myyvät ja siitä on sovittu provisio. Tuotteiden myynti on tärkeä osa kampaamon kassavirtaa.

    • Vu0kralainen
    • Ydinkeskusta

      Aika huimia nuo vuokrat.Minulla olisi tila n.30m2 kalustettuna,kunnan ydinkeskustassa marketin vieressä.Vuokra 500€.Sisältää lämmön,veden,sähkön.Asukkaita toimialueella n.3000.Myös asunto mahdollista vuokrata samasta kiinteistöstä edullisesti.Kampaamo toiminut tiloissa n.20 Vuotta.Muuta maalle terveelliseen ympäristöön.Sijainti Satakunta Pirkanmaa alueella.
      PH.040-5402484

    • Anonyymi

      Mä oon sopimusyrittäjänä ja mulla menee 50% palveluiden tuloista liikeen omistajalle, sisältää vuokran, vedet, aineet ja tarvikkeet jne

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2405
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1389
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      56
      1327
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1146
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1126
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1113
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1077
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1063
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1012
    Aihe