Heppa asiantuntijat huomio!
Ratsutettava tällä hetkellä suokkiruuna,(ex-ravuri) joka on mahottoman kovasuinen.On rtastettu vuosia, puskapolle.
Olen helläkätinen ratsastaja ja ratsastan paljon istunnalla. Ei toimi tämän hevosen kanssa, joka ei taida tietää ns.istunta avuista mitään. En tohtisi riuhtoa hevosta suupielistä, sillaihan pahennan vain asiaa. Miten ja millä herkistää suuta? Hevosella on myös taipumusta ryöstää välillä. Osaa ihan perusasiat.
Haluasin saada hevosesta herkkäsuisemman ja hallittavamman. En haluasi lähteä heti olympiakuolain linjalle. Nyt hepalla käytössä orkkis kuolaimet, minusta ehkä numeroa liian isot. Varastosta löytyi 3pala oliivit. Oisko järkevä kokeilla?
Mitä suosittelisitte?
Mikä kuolain ex-ravurille
9
3364
Vastaukset
- itsekin kouluttanut monta h...
piste siitä ettet heti ole vaihtamassa olympiaa hepalle! eri kuolaimia on hyvä koittaa jotta löytäisitte hepan koulutustasoa vastaavan kuolaimen.Tavoitteenahan on siirtyä käyttämään aina vain pehmeämpää kuolainta, mutta pelkällä nivelellä voi olla melko turhauttava ratsastaa jos jyrä suokki ei meinaakaan kuunnella.
Eli, jotta pääsisit tavoitteeseen, kevyellä kädellä nivelellä ratsastukseen, tee kentällä paljon siirtymisiä. käynti-seis, isoja askeleita-pieniä askeleita, sitten kun heppa kuuntelee istuntaa ja pieniä pidätteitä ja kuuliaisesti odottaa sinua, teet käynti-ravi siirtymisiä. nyt on tärkeää se, että et jää roikkumaan ohjasta, vaan teet pidätteen, ja (HUOM!) päästät. näin hevonen ei jää roikkumaan käsilles, vaan vaadit että se itse kantaa itsensä, jos rojahtaa käsille, lisäät pohjetta, teet nopean pidätteen ulko-ohjalla, ja taas päästät. pikkuhiljaa opit tuntemaan missä kohti päästää ja missä pidättää ja lisätä pohjetta, paljon on työmaata jäljellä mutta se on todella palkitsevaa kun on tyytyväisenä, kevyenä ja rentona työskentelevä hevonen! :)
toivottavasti sait jtn selkoa sepityksestä!- *kovasuinen*
Mitä mieltä olet kuolaimesta. 3 pala oliivit. Ei hiertäisi ainakan suupieliä ja kolmipala voisia olla parempi muutenkin.
- Toivottavasti on apua :)
*kovasuinen* kirjoitti:
Mitä mieltä olet kuolaimesta. 3 pala oliivit. Ei hiertäisi ainakan suupieliä ja kolmipala voisia olla parempi muutenkin.
Hei, sinuna kuitenkin kokeilisin niitä olumpioita. Ratsasta 1-2 cm pidemmällä ohjalla kuin normaalisti, ja tee PALJON siirtymisiä, kaytä mahd. paljon istuntaa, ja heti jos hevonen kuuntelee hyvin istuntaa, eikä rynni, paina kuolaimella yms. KEHU!!! hevonen oppii kehumalla, ei sillä että virhe liikkeestä sitä pöyritetään raipalla ympyrää.( en väitä että olisit tehnyt niin, mutta kuitenkin )
- kokeiltava
Toivottavasti on apua :) kirjoitti:
Hei, sinuna kuitenkin kokeilisin niitä olumpioita. Ratsasta 1-2 cm pidemmällä ohjalla kuin normaalisti, ja tee PALJON siirtymisiä, kaytä mahd. paljon istuntaa, ja heti jos hevonen kuuntelee hyvin istuntaa, eikä rynni, paina kuolaimella yms. KEHU!!! hevonen oppii kehumalla, ei sillä että virhe liikkeestä sitä pöyritetään raipalla ympyrää.( en väitä että olisit tehnyt niin, mutta kuitenkin )
Niitä olympioita tms
...eikös se ole yhtä huono ratkaisu KOVA käsi- pehmeä kuolain yhdistelmä, jos voimaa on vaan pakko käyttää, joutuu sitä pehmeämmän kuolaimen kanssa käytettävä enemmän..Ja oikeesti joutuu käyttää kovempaa kättä välillä, että jarrut löytyy, käytän myös ääntä ja istuntaa.
Olen käyttänyt yhden ohjan pysäytystä, joka toimii. Sen hetken kunnes jatkuu steoppauksella ja meno jatkuu, jos sille päälle sattuu. (raippa en käytä, mutta voltille olen kääntänyt jos vaihtoehdot loppuu) Hevonen kyllä kuuntelee, mutta ex-ravurin menohalut jarruttomuineen puskee välillä. Maastossa rauhallisempi muuten, mutta jarrut kadoksissa, ekntällä kuumeempi, mutta jonkinlaiset jarrut löytyy.
Mutta herralta puuttuu kyllä totaalisesti jarrut ja ne on löydettävä jollain konstilla.Ihan turvallisuudenkin takia. Vaihtoehdot vähissä. En nyt tarkoita että ratkaisu tähän olisi pelkkä kuolainten vaihto kovempiin, mutta osa sitä ainakin ja kokeiltava on jotain...väliaikaisesti vaikka.
Muita suositteluja ja neuvoja otetaan vastaan.
- agrologi
Olet toisessa viestissä ihan oikeilla linjoilla. Jo ihan turvallisuuden vuoksi varsinkin maastossa ratsastaessa hevosella tulee olla sellaiset varusteet, että jarrut löytyy varmasti. Vastaavasti niihin täytyy yhdistää pehmeä käsi ja maltillinen ratsastus muutenkin.
Miten olisi olympia-kuolain kahdella ohjalla? Toinen ohja isoon renkaaseen eli vaikuttamaan kuin nivelkuolain ja toinen alimpaan renkaaseen "jarruksi" ratasataessa käytät "nivelohjaa" pääasiassa, mutta kun hevonen lakkaa kuuntelemasta pehmeää pidätettä käytät alempaa ohjaa, jolloin saat hevosen hallintaan ja voit taas palata käyttämään pehmeää nivelohjaa.
Pää pitkällä tai ylhäällä jyräävälle hevoselle voi kokeilla vastaavasti käytettynä myös gramaaneja. Eli keräät ohjat käteen niin että nivelohja on tuntumalla ja graamani hivenen löysällä. Kun hevonen toimi hyvin ratsastat nivelohjalla, kun hevonen jyrää käytät gramaania joka ohjaa hevosen turpaa rintaa kohden j estää näin jyräämistä. Tärkeää on, että vastustat kiusauksen ja et yritä kerätä hevosta gramaanin avulla muotoon, ennen kuin se valmis siihen (lihaksiltaan, taidoiltaan ja korvien väliltään.
Viimeisenä vaihtohtona tulevat ketjulliset kuolaimet eli kimlewick, pelham jne. Näistä löytyy ylensä kovaleukaisemmallekin jarrut, mutta kääntöpuolena on kovuus. Näissäkin kannattaa suosia kaksia ohjia, jotta saa ratsastettuna mahdollisimman pehmeästi aina kun hevonen toimii.
Hevoselle kannaattaa opettaa lännenratsastuksesta tuttu yhden ohjan pysäytys. Sillä saa hevosen pysäytettyä kohtuullisen varmasti tilaanteessa, kun tilanteessa.- Kokeilen..
En ole koskaan kahdella ohjalla mennyt, tuleeko siitä mitään? Molemmat ohjat käsissä? mutta kuulostaa hyvältä, ettei tarvitsisi koko ajan "kovalla työskennellä", vaikka pehmeä käsi olisikin pääsääntöisesti. Vois kokeilla eka kentällä. Lähtisin eka olympioita kokeilee ennen vielä kovempia. kiitos vinkeistä
Yhden ohjan pysäytys on ollut jo käytössä. - ultsi70
Kokeilen.. kirjoitti:
En ole koskaan kahdella ohjalla mennyt, tuleeko siitä mitään? Molemmat ohjat käsissä? mutta kuulostaa hyvältä, ettei tarvitsisi koko ajan "kovalla työskennellä", vaikka pehmeä käsi olisikin pääsääntöisesti. Vois kokeilla eka kentällä. Lähtisin eka olympioita kokeilee ennen vielä kovempia. kiitos vinkeistä
Yhden ohjan pysäytys on ollut jo käytössä.MOI.KANNATTAA KOKEILLA ERI KUOLAIMIA,ITSE AJATTELIN ENNEN ETTÄ NE ON TURHIA EX-RAVURILLE,MUTTA KOKEILIN PELHAMEITA KENTÄLLÄ ETTÄ MAASTOSSA JA TOIMII LOISTAVASTI,HEVONEN ON SEN JÄLKEEN RUVENNUT KUUNTELEMAAN.ITSE OLEN RATSASTANUT KOLMIPALOILLA JA TOIMINUT NIILLÄKIN HYVIN.NYT TULLUT JOKU IHME PALUU ENTISEEN ELI MENNÄÄN MAASTOSSA KOVAA JA SÄIKYTÄÄN TYPERIÄ ASIOITA,PELHAMIT TEHOS JA KUUNTELEE JOPA KOLMIPALOILLA NYT HYVIN,ELI ROHKEESTI VAIN KOKEILEMAAN ERI KUOLAIMIA JA SIT KUN TOIMII NIIN VOI VAIHTAA TAAS PEHMEEMPIIN.ITSELLÄNI MYÖS EX-RAVURI
- mouthv
ultsi70 kirjoitti:
MOI.KANNATTAA KOKEILLA ERI KUOLAIMIA,ITSE AJATTELIN ENNEN ETTÄ NE ON TURHIA EX-RAVURILLE,MUTTA KOKEILIN PELHAMEITA KENTÄLLÄ ETTÄ MAASTOSSA JA TOIMII LOISTAVASTI,HEVONEN ON SEN JÄLKEEN RUVENNUT KUUNTELEMAAN.ITSE OLEN RATSASTANUT KOLMIPALOILLA JA TOIMINUT NIILLÄKIN HYVIN.NYT TULLUT JOKU IHME PALUU ENTISEEN ELI MENNÄÄN MAASTOSSA KOVAA JA SÄIKYTÄÄN TYPERIÄ ASIOITA,PELHAMIT TEHOS JA KUUNTELEE JOPA KOLMIPALOILLA NYT HYVIN,ELI ROHKEESTI VAIN KOKEILEMAAN ERI KUOLAIMIA JA SIT KUN TOIMII NIIN VOI VAIHTAA TAAS PEHMEEMPIIN.ITSELLÄNI MYÖS EX-RAVURI
Kokeile happymouth omenanmakuista suoraa kuolainta, ei paina kitalakeen luultavammin ja toimii hyvin ainakin useilla lämpösillä :)
- R3it4
Joo no itse en ole kyllä ravureita hirveästi ratsastanut, mutta mietin tota kun joku oli puhunut olympioista kaksilla ohjilla, niin eikö olis parempi pistää deltaohjat... siis se joku nahka remmi joka menee kiinni molempiin renkaisiin, alimmaiseen ja isoon ja sitten ohja tulee siihen. Se siis toimii ihan samalla periaatteella. Niin kauan ku hevonen on pehmeä, se käyttää isoa rengasta ja sit ku pitää ottaa kovempi pidäte, niin ottaa sieltä alarenkaasta. En ole kyllä ihan varma, mut mun mielestä toimii tällä periaatteella.
Ja eihän nuo "kovat" kuolaimet ole yhtään sen kovempia kuin nivelmöllykkä, jos niitä käyttää kevyesti. Se pitää vaan suhteuttaa, nivelmöllykällä saa ottaa kovempia pidätteitä ku vaik olympialla. Ja sit se myötäys matka vaan pitenee, kuten varmaan tiiät jos oot joskus olympial mennyt.
Heti en ois hevosta toisaalta kovempaan kuolaimeen vaihtamassa, mut auttaisko vaik remontti turpis? tai alaturpis niin hevonen ei puris sinne kuolaimiin kiinni eikä aukois suutaan niin paljon. Vois sekin helpottaa.
Niin ja sit mitä nopeempi käsi tietty on niin sitä vaikeempi hevosen on sinne kuolaimeen purra kiinni. Et näppärät sormet ja toi turpis vois olla ihan hyvä vaihtoehto kokeilu. Ja jos ei näillä onnistu niin ammattilaisen apuu.
(: toivottavasti oli jotain hyötyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847