Ellei liikennemerkillä ole ylintä nopeutta osoitettu,niin mikä on suurin sallittu nopeus moottoritieltä poistuvalla erkanemiskaistalla?
Motarin erkanemiskaista
52
5401
Vastaukset
- yx kuski
JOS tiellä oli ensin 120 km / h, eikä sitä ole katkaistu millään kilvellä, jatkuu se 120 km / h.
Jos taas moottoritie päättyy erillisellä kilvellä, alkaa se taajaman ulkopuolinen nopeus.
Kumpaisesakin tapauksessa muutokset tulee vasta, kun eteesi ilmestyy jokin liikennemerkki, jonka lakitekstiosuudessa/symbolissa puhutaan, tai näytetään jotakin nopeutta ilmaisevaa km- määrää.
Liittymis ja poistumisreiteillä, liuskoilla on moottoritietä koskevat SAMAT osuudet.
Tämä kaikki kokemuksesta ja vähän lakikirjastakin luntattuna.- äskeinen
sori vaan, olikohan kiirus.
- Trullikarviainen
Erkanemistiellä on voimassa taajaman ulkopuolinen yleisrajoitus eli 80 km/h, ellei sinne ole merkillä osoitettu jotakin muuta rajoitusta. Tämä perustuu siihen, että kyseessä on eri tie jonne käännytään moottoritieltä. Siitä on tulkintaerimielisyyttä, mistä kohden tuo 80 km/h rajoitus alkaa. Ehkäpä erkanemismerkin kohdalta?
Moottoritien päättyminen tai alkaminen ei muuten vaikuta voimassa olevaan nopeusrajoitukseen yhtään mitään. - Adolf Manson
Trullikarviainen kirjoitti:
Erkanemistiellä on voimassa taajaman ulkopuolinen yleisrajoitus eli 80 km/h, ellei sinne ole merkillä osoitettu jotakin muuta rajoitusta. Tämä perustuu siihen, että kyseessä on eri tie jonne käännytään moottoritieltä. Siitä on tulkintaerimielisyyttä, mistä kohden tuo 80 km/h rajoitus alkaa. Ehkäpä erkanemismerkin kohdalta?
Moottoritien päättyminen tai alkaminen ei muuten vaikuta voimassa olevaan nopeusrajoitukseen yhtään mitään.Se tarkoittaisi, että ennen hidastuskaistalle siirtymistä pitäisi hidastaa esim. 120 --> 80 km/h. Moottoritiestä on nimenomaan opetettu että vauhtia vähennetään vasta hidastuskaistalla, jos se ei ole turvallisuussyistä aiemmin tarpeen.
Tulkinta mennee niin, että moottoritien liityntä- ja erkanemiskaistat ovat samaa tietä. Kaistan vaihtaminen oikealle ei vielä tarkoita että oltaisiin poistuttu kyseiseltä tieltä (toisin kuin kääntyminen ilmeisesti).
On totta, että moottoritien alkamis- ja päättymismerkkiin ei sisälly nopeusrajoituksen muutosta. Kuitenkin on olemassa laki jonka mukaan Suomessa voi olla 120 km/h nopeusrajoitus voimassa vain moottoritiellä. Ehkä tuo moottoritien päättymismerkki on aina vasta uuden nopeusrajoituksen jälkeen, ettei tulisi tulkintavaikeuksia - ...
Kun poistumisluiskalla tulee vastaan merkki joka ilmoittaa moottoritien loppumisesta,ja muuta nopeusrajoitusmerkkiä ei ole, niin silloin tulee voimaan yleisnopeusrajoitus 80?
- sama kuin erkanemistie
Adolf Manson kirjoitti:
Se tarkoittaisi, että ennen hidastuskaistalle siirtymistä pitäisi hidastaa esim. 120 --> 80 km/h. Moottoritiestä on nimenomaan opetettu että vauhtia vähennetään vasta hidastuskaistalla, jos se ei ole turvallisuussyistä aiemmin tarpeen.
Tulkinta mennee niin, että moottoritien liityntä- ja erkanemiskaistat ovat samaa tietä. Kaistan vaihtaminen oikealle ei vielä tarkoita että oltaisiin poistuttu kyseiseltä tieltä (toisin kuin kääntyminen ilmeisesti).
On totta, että moottoritien alkamis- ja päättymismerkkiin ei sisälly nopeusrajoituksen muutosta. Kuitenkin on olemassa laki jonka mukaan Suomessa voi olla 120 km/h nopeusrajoitus voimassa vain moottoritiellä. Ehkä tuo moottoritien päättymismerkki on aina vasta uuden nopeusrajoituksen jälkeen, ettei tulisi tulkintavaikeuksiaSiis hidastuskaistaalaa hidastetaan, ja kun erkanemistie alkaa (eli eroaa fyysisesti päätiestä), niin voimassa on yleisrajoitus.
- oikea ope
Adolf Manson kirjoitti:
Se tarkoittaisi, että ennen hidastuskaistalle siirtymistä pitäisi hidastaa esim. 120 --> 80 km/h. Moottoritiestä on nimenomaan opetettu että vauhtia vähennetään vasta hidastuskaistalla, jos se ei ole turvallisuussyistä aiemmin tarpeen.
Tulkinta mennee niin, että moottoritien liityntä- ja erkanemiskaistat ovat samaa tietä. Kaistan vaihtaminen oikealle ei vielä tarkoita että oltaisiin poistuttu kyseiseltä tieltä (toisin kuin kääntyminen ilmeisesti).
On totta, että moottoritien alkamis- ja päättymismerkkiin ei sisälly nopeusrajoituksen muutosta. Kuitenkin on olemassa laki jonka mukaan Suomessa voi olla 120 km/h nopeusrajoitus voimassa vain moottoritiellä. Ehkä tuo moottoritien päättymismerkki on aina vasta uuden nopeusrajoituksen jälkeen, ettei tulisi tulkintavaikeuksiakuulehan b- kortillinen harrastaja.
Tottakait moottoritirn lakamis/päättymismerkki terkoittaa jotakin nopeudesta.
Alkamismerkki:
Saat nostaa nopeuden taajaman päättymisdnopeuteen, eli 80 km / h, ellei jokin merkki sitä kiellä.
Päättymismerkki: Saat ajaa enää vain 80 km / h, ellei liikennemerkillä ole muuta ilmoitettu.
Pirun selvää, jos osaa ja tuntee. - hanki jo
Trullikarviainen kirjoitti:
Erkanemistiellä on voimassa taajaman ulkopuolinen yleisrajoitus eli 80 km/h, ellei sinne ole merkillä osoitettu jotakin muuta rajoitusta. Tämä perustuu siihen, että kyseessä on eri tie jonne käännytään moottoritieltä. Siitä on tulkintaerimielisyyttä, mistä kohden tuo 80 km/h rajoitus alkaa. Ehkäpä erkanemismerkin kohdalta?
Moottoritien päättyminen tai alkaminen ei muuten vaikuta voimassa olevaan nopeusrajoitukseen yhtään mitään.ajokortti ja opi edes alkeet.
- Adolf Manson
sama kuin erkanemistie kirjoitti:
Siis hidastuskaistaalaa hidastetaan, ja kun erkanemistie alkaa (eli eroaa fyysisesti päätiestä), niin voimassa on yleisrajoitus.
samalla periaatteella kiihdytyskaistalla/liityntäkaistalla. Eli kun liityntäkaista kohtaa päätien, alkaa yleisrajoitus (vaikka hetkeä aikaisemmin olikin 120-lätkä).
- Adolf Manson
oikea ope kirjoitti:
kuulehan b- kortillinen harrastaja.
Tottakait moottoritirn lakamis/päättymismerkki terkoittaa jotakin nopeudesta.
Alkamismerkki:
Saat nostaa nopeuden taajaman päättymisdnopeuteen, eli 80 km / h, ellei jokin merkki sitä kiellä.
Päättymismerkki: Saat ajaa enää vain 80 km / h, ellei liikennemerkillä ole muuta ilmoitettu.
Pirun selvää, jos osaa ja tuntee.Olen BC-kortillinen harrastaja.
Millä perusteella noin? Laissa on määritelty kaikki nopeusrajoitukseen vaikuttavat liikennemerkit. Näin sanotaan nopeusrajoitusmerkistä:
>>361. Nopeusrajoitus
Merkki 361
Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361–363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.>561. Moottoritie
Merkki 561
Merkin vaikutusalueella on noudatettava moottoritiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä voimassa olevia liikennesääntöjä. Merkki sijoitetaan moottoritien alkamiskohtaan tai liittymistielle. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä ennen moottoritien alkamista.
562. Moottoritie päättyy
Merkki 562
Merkki sijoitetaan moottoritien päättymiskohtaan tai erkanemistielle. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää moottoritien päättymisestä ilmoittavana ennakkotiedotusmerkkinä.
Moottoritien muuttumisesta moottoriliikennetieksi ilmoitetaan kuitenkin moottoritien päättymiskohtaan sijoitettavalla merkillä 563, jolloin ennakkotiedotusmerkkinä käytetään merkkiä 563 lisäkilvellä 815 varustettuna. - kortit
oikea ope kirjoitti:
kuulehan b- kortillinen harrastaja.
Tottakait moottoritirn lakamis/päättymismerkki terkoittaa jotakin nopeudesta.
Alkamismerkki:
Saat nostaa nopeuden taajaman päättymisdnopeuteen, eli 80 km / h, ellei jokin merkki sitä kiellä.
Päättymismerkki: Saat ajaa enää vain 80 km / h, ellei liikennemerkillä ole muuta ilmoitettu.
Pirun selvää, jos osaa ja tuntee.Väitän suoraan, että moni b-harrastaja osaa vääntää rattia paremmin kuin sinä. Miksi? Koska sinulla on selvästi sahajauhoja päässäsi.
- odottelen ja
Adolf Manson kirjoitti:
Olen BC-kortillinen harrastaja.
Millä perusteella noin? Laissa on määritelty kaikki nopeusrajoitukseen vaikuttavat liikennemerkit. Näin sanotaan nopeusrajoitusmerkistä:
>>361. Nopeusrajoitus
Merkki 361
Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361–363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.>561. Moottoritie
Merkki 561
Merkin vaikutusalueella on noudatettava moottoritiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä voimassa olevia liikennesääntöjä. Merkki sijoitetaan moottoritien alkamiskohtaan tai liittymistielle. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä ennen moottoritien alkamista.
562. Moottoritie päättyy
Merkki 562
Merkki sijoitetaan moottoritien päättymiskohtaan tai erkanemistielle. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää moottoritien päättymisestä ilmoittavana ennakkotiedotusmerkkinä.
Moottoritien muuttumisesta moottoriliikennetieksi ilmoitetaan kuitenkin moottoritien päättymiskohtaan sijoitettavalla merkillä 563, jolloin ennakkotiedotusmerkkinä käytetään merkkiä 563 lisäkilvellä 815 varustettuna.hämmästelen. Älä katso tietoa vain yhdestä paikasta, vaan useasta ja ymmärrä.
- Adolf Manson
odottelen ja kirjoitti:
hämmästelen. Älä katso tietoa vain yhdestä paikasta, vaan useasta ja ymmärrä.
koluamaan nettiä ja etsimään tietoa jonka sinä väität olevan olemassa, mutta jota et pysty itse perusteluna esittämään.
- pködk
Kyllä se on se 120 kilsaa tunnissa siihen asti, kunnes seuraava liikennemerkki tulee vastaan niin sanotusti. Ja aika pian se yleensä tulee.
Motareiden exiteissä on yleensä suunniteltu ns. jarrutuskaarre, joka vasta "pakottaa" hidastamaan nopeutta. Motarilla ei tartte siten jarrutella vaan vasta siinä kaarteessa.- vaan
Moottoritie ja erkanemistie ovat eri teitä. Kun moottoritieltä käännytään erkanemistielle siellä on voimassa yleinen 80 km/h rajoitus, jos ei muuta kerrota. Ihan samalla tavalla kuin jos käännyt päätieltä 90 asteen kulmassa muulle tielle. Risteyksen kulmalla ei tässä ole mitään merkitystä
- The Rat
vaan kirjoitti:
Moottoritie ja erkanemistie ovat eri teitä. Kun moottoritieltä käännytään erkanemistielle siellä on voimassa yleinen 80 km/h rajoitus, jos ei muuta kerrota. Ihan samalla tavalla kuin jos käännyt päätieltä 90 asteen kulmassa muulle tielle. Risteyksen kulmalla ei tässä ole mitään merkitystä
Mitenkäs muuten on, kun käännytään oikealle loivasti kaartavaa mutkaa, joka sitten liittyy loivasti toiseen tiehen. Vilkutetaanko oikealle vai vasemmalle? Olemmehan kääntymässä oikealle, mutta tie jolle tulemme, on vasemmalla puolellamme... Kuinka monta astetta kulman pitää olla, että vilkututtaa pitääkin täsmälleen eri suuntaan kuin normaalisti.
Siis: 90 asteen kulmassa oikealle kääntyvä vilkuttaa oikealle, tietysti.
Liityntäkaistalta oikealle kääntyvä vilkuttaa vasemmalle, hänhän liittyy tiehen.
Mutta näiden kahden tapauksen väliin osuu harmaa alue, jossa vilkutetaan miten sattuu. Autoa käännetään oikealle ja siirretään vasemmalle samaan aikaan (suhteessa päätiehen). Pitäisikö vilkuttaa molempiin suuntiin yhtä aikaa? :) - The Bat
The Rat kirjoitti:
Mitenkäs muuten on, kun käännytään oikealle loivasti kaartavaa mutkaa, joka sitten liittyy loivasti toiseen tiehen. Vilkutetaanko oikealle vai vasemmalle? Olemmehan kääntymässä oikealle, mutta tie jolle tulemme, on vasemmalla puolellamme... Kuinka monta astetta kulman pitää olla, että vilkututtaa pitääkin täsmälleen eri suuntaan kuin normaalisti.
Siis: 90 asteen kulmassa oikealle kääntyvä vilkuttaa oikealle, tietysti.
Liityntäkaistalta oikealle kääntyvä vilkuttaa vasemmalle, hänhän liittyy tiehen.
Mutta näiden kahden tapauksen väliin osuu harmaa alue, jossa vilkutetaan miten sattuu. Autoa käännetään oikealle ja siirretään vasemmalle samaan aikaan (suhteessa päätiehen). Pitäisikö vilkuttaa molempiin suuntiin yhtä aikaa? :)Ei kai se ihmeellistä ole. Jos ja kun vaihdetaan kaistaa tai ajetaan Y-haaraan, niin vilkutetaan. Tässä tapauksessa oikealle. Haarautumisen jälkeen vilkku pois ja jos tarve perään vaatii niin vilkku vasemmalle. Oli siellä sitten kaistanvaihdos tai risteys odottamassa. Ei kai siinä mitään ns. ihmeellistä ole?
- The Cat
vaan kirjoitti:
Moottoritie ja erkanemistie ovat eri teitä. Kun moottoritieltä käännytään erkanemistielle siellä on voimassa yleinen 80 km/h rajoitus, jos ei muuta kerrota. Ihan samalla tavalla kuin jos käännyt päätieltä 90 asteen kulmassa muulle tielle. Risteyksen kulmalla ei tässä ole mitään merkitystä
On eri asia tehdä 90 asteen käännös kuin vaihtaa kaistaa.
- The Hat
The Bat kirjoitti:
Ei kai se ihmeellistä ole. Jos ja kun vaihdetaan kaistaa tai ajetaan Y-haaraan, niin vilkutetaan. Tässä tapauksessa oikealle. Haarautumisen jälkeen vilkku pois ja jos tarve perään vaatii niin vilkku vasemmalle. Oli siellä sitten kaistanvaihdos tai risteys odottamassa. Ei kai siinä mitään ns. ihmeellistä ole?
Noin kirjoitettuna se on yksinkertaista mutta mikään ei vedä vertoja liikennesuunnittelijoiden kyvyille tehdä liikennejärjestelyistä epäselviä =)
- The Rat
The Cat kirjoitti:
On eri asia tehdä 90 asteen käännös kuin vaihtaa kaistaa.
Entäpä, kun liityntäkaista on 30 metriä pitkä ja kapenee jatkuvasti? Tielle tullaan noin 20 asteen kulmassa...
Siinä suurin osa ei tietenkään vilkuta ollenkaan, loput vasemmalle. Ja käännytään siis oikealle rampista alas ajamisen jälkeen. - The Fat
The Rat kirjoitti:
Entäpä, kun liityntäkaista on 30 metriä pitkä ja kapenee jatkuvasti? Tielle tullaan noin 20 asteen kulmassa...
Siinä suurin osa ei tietenkään vilkuta ollenkaan, loput vasemmalle. Ja käännytään siis oikealle rampista alas ajamisen jälkeen.Risteyksessä vilkutetaan siihen suuntaan, mihin käännytään =)
Kaistaa vaihtaessa vilkutetaan siihen suuntaan, mihin kaistaa vaihdetaan =)
Mikä tuossa on vaikeaa? =) - The Rat
The Fat kirjoitti:
Risteyksessä vilkutetaan siihen suuntaan, mihin käännytään =)
Kaistaa vaihtaessa vilkutetaan siihen suuntaan, mihin kaistaa vaihdetaan =)
Mikä tuossa on vaikeaa? =)Että käännyttäessä risteyksessä oikealle, siirretäänkin autoa itse asiassa vasemmalle. Vilkku oikealle ei ole järkevä, koska ainut ajolinja on suoraan. Toisaalta vilkku vasemmalle ei ole järkevä, koska se voitaisiin tulkita esimerkiksi tarkoitukseksi vaihtaa saman tien vasemmalle kaistalle (jos kaistoja on useampia). Vilkuttamattomuus ei ole kovin suotavaa yleensäkään, katkoviivaa kun ylitetään ja tieltä siirrytään toiselle.
- myös ope
vaan kirjoitti:
Moottoritie ja erkanemistie ovat eri teitä. Kun moottoritieltä käännytään erkanemistielle siellä on voimassa yleinen 80 km/h rajoitus, jos ei muuta kerrota. Ihan samalla tavalla kuin jos käännyt päätieltä 90 asteen kulmassa muulle tielle. Risteyksen kulmalla ei tässä ole mitään merkitystä
Merkki n:o 361 on se, joka antaa oikeuden ajaa moottoritiellä yli sen 80 km / h, joka siellä on aina, ellei muuta liikennemerkillä ilmoiteta.
Jos poistun mt:n liittymästä, se edellinen nopeus, esim. 120 km / h on yhä voimassa, kunnes tulee jokin liikennemerkki, joka puhuu nopeudesta.
Esim. taajama alkaa kilpi, n:o 571 = 50 km / h, ellei alle 60 m:n päässä ole merkkiä samassa näköyhteydessä, joka ilmoittaa jotakin muuta, esim. 60 km / h.
Tuolloinhan se 60 km / h alkaa jo taajama alkaa kilvestä, eikä vasta po. merkin kohdalta. Poistuttaessa taajamasta ei tämä yhdistäminen toteudu.
Merkki 231:n selitys liikenteenohjauslaiteiden ja tieliikenneasetuksen kohdalla etc. kertoo, että väistämisessä (liittyjä) on kyseessä risteys (kuten poistuessani) kohdin.
Laissa sanotaan myös, että liittymissä ja poistumissa noudatetaan moottoritiestä annettuja määräyksiä.
Nopeuskilpi ei pääty koskaan risteyksiin sillä perusteella, että on kyse risteyksestä.
Esim. ajettaessa Y-haarakkeeseen, molemmissa teissä ja lisäksi niiden myöhemmillä risteävillä teillä on samat nopeudet toistaiseksi, ellei sitä muuttavaa merkkiä ole asetettu.
Huom: Laissa sanotaan, että Y-haarakkeessa oikealle taipuva tie katsotaan suoraan ajamiseksi.
Liljankuja. - Heinolankuja
myös ope kirjoitti:
Merkki n:o 361 on se, joka antaa oikeuden ajaa moottoritiellä yli sen 80 km / h, joka siellä on aina, ellei muuta liikennemerkillä ilmoiteta.
Jos poistun mt:n liittymästä, se edellinen nopeus, esim. 120 km / h on yhä voimassa, kunnes tulee jokin liikennemerkki, joka puhuu nopeudesta.
Esim. taajama alkaa kilpi, n:o 571 = 50 km / h, ellei alle 60 m:n päässä ole merkkiä samassa näköyhteydessä, joka ilmoittaa jotakin muuta, esim. 60 km / h.
Tuolloinhan se 60 km / h alkaa jo taajama alkaa kilvestä, eikä vasta po. merkin kohdalta. Poistuttaessa taajamasta ei tämä yhdistäminen toteudu.
Merkki 231:n selitys liikenteenohjauslaiteiden ja tieliikenneasetuksen kohdalla etc. kertoo, että väistämisessä (liittyjä) on kyseessä risteys (kuten poistuessani) kohdin.
Laissa sanotaan myös, että liittymissä ja poistumissa noudatetaan moottoritiestä annettuja määräyksiä.
Nopeuskilpi ei pääty koskaan risteyksiin sillä perusteella, että on kyse risteyksestä.
Esim. ajettaessa Y-haarakkeeseen, molemmissa teissä ja lisäksi niiden myöhemmillä risteävillä teillä on samat nopeudet toistaiseksi, ellei sitä muuttavaa merkkiä ole asetettu.
Huom: Laissa sanotaan, että Y-haarakkeessa oikealle taipuva tie katsotaan suoraan ajamiseksi.
Liljankuja.- minä tarkoitin ja se lakikin tarkoittaa, että se 60 km / h:n merkki on 20-60 m:n päässä taajama alkaa- merkin jälkeen ja lisäksi samassa näköyhteydessä.
- The Mat
The Rat kirjoitti:
Että käännyttäessä risteyksessä oikealle, siirretäänkin autoa itse asiassa vasemmalle. Vilkku oikealle ei ole järkevä, koska ainut ajolinja on suoraan. Toisaalta vilkku vasemmalle ei ole järkevä, koska se voitaisiin tulkita esimerkiksi tarkoitukseksi vaihtaa saman tien vasemmalle kaistalle (jos kaistoja on useampia). Vilkuttamattomuus ei ole kovin suotavaa yleensäkään, katkoviivaa kun ylitetään ja tieltä siirrytään toiselle.
"Että käännyttäessä risteyksessä oikealle, siirretäänkin autoa itse asiassa vasemmalle."
Nyt menee yli hilseen. Urlia karttalohkoon tai kuvaan tai johonkin, muuten väitän, että olet nähnyt unta. Tuo väittämäsi tilanne on mahdoton. Joko käännyt vasemmalle tai oikealle, et molempiin suuntiin. Vai sivuluisussako siinä mennään? Sen kyllä uskon, että ENSIN käännytään oikealla N astetta ja heti perään vasemmalle. - The Rat
The Mat kirjoitti:
"Että käännyttäessä risteyksessä oikealle, siirretäänkin autoa itse asiassa vasemmalle."
Nyt menee yli hilseen. Urlia karttalohkoon tai kuvaan tai johonkin, muuten väitän, että olet nähnyt unta. Tuo väittämäsi tilanne on mahdoton. Joko käännyt vasemmalle tai oikealle, et molempiin suuntiin. Vai sivuluisussako siinä mennään? Sen kyllä uskon, että ENSIN käännytään oikealla N astetta ja heti perään vasemmalle.Päätieltä katsottuna liittymästä tulevasta autosta näkyy takakulma. Auto siis siirtyy päätieltä katsottuna vasemmalle.
Myös liittymästä katsottuna siirrytään vasemmalle, onhan päätie kuskinpuolella ja mennään jo melkein sen suuntaisesti.
Toisaalta, päätie menee sekä vasemmalle että oikealle ja nyt ollaan kääntymässä oikealle.
Näitä paikkoja on varmaan tuhansia tässä maassa. Siis paikka, joka olisi selkeä, jos siinä olisi edes pari metriä selvästi merkittyä liittymäkaistaa... Vaan kun ei ole. - The Mat
The Rat kirjoitti:
Päätieltä katsottuna liittymästä tulevasta autosta näkyy takakulma. Auto siis siirtyy päätieltä katsottuna vasemmalle.
Myös liittymästä katsottuna siirrytään vasemmalle, onhan päätie kuskinpuolella ja mennään jo melkein sen suuntaisesti.
Toisaalta, päätie menee sekä vasemmalle että oikealle ja nyt ollaan kääntymässä oikealle.
Näitä paikkoja on varmaan tuhansia tässä maassa. Siis paikka, joka olisi selkeä, jos siinä olisi edes pari metriä selvästi merkittyä liittymäkaistaa... Vaan kun ei ole.Joku Google Earthin kuva ois niinq fantsu.
- The Rat
The Mat kirjoitti:
Joku Google Earthin kuva ois niinq fantsu.
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=60.291151,24.381065&spn=0.059041,0.158443&z=13
Tuo on tosin vanhentunut kuva, mutta lähde siltä turun motarilta Porin suuntaan, niin yhteen tällaiseen paikkaan tulet.
Vielä parempi kun lähdet Nummelasta samaa tietä moottoritien suuntaan. - The Mat
The Rat kirjoitti:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=60.291151,24.381065&spn=0.059041,0.158443&z=13
Tuo on tosin vanhentunut kuva, mutta lähde siltä turun motarilta Porin suuntaan, niin yhteen tällaiseen paikkaan tulet.
Vielä parempi kun lähdet Nummelasta samaa tietä moottoritien suuntaan.Itte pistäisin ensin vilkkua oikealle ja heti perää vasurille. Erityisesti tuossa kun Nummelasta ajetaan Turuntien suuntaan Tarvotielle. Ihan mielenkiintoinen paikka kuitenkin. Kiitän linkistä, helpotti kummasti hahmottamista.
- liikenneope
myös ope kirjoitti:
Merkki n:o 361 on se, joka antaa oikeuden ajaa moottoritiellä yli sen 80 km / h, joka siellä on aina, ellei muuta liikennemerkillä ilmoiteta.
Jos poistun mt:n liittymästä, se edellinen nopeus, esim. 120 km / h on yhä voimassa, kunnes tulee jokin liikennemerkki, joka puhuu nopeudesta.
Esim. taajama alkaa kilpi, n:o 571 = 50 km / h, ellei alle 60 m:n päässä ole merkkiä samassa näköyhteydessä, joka ilmoittaa jotakin muuta, esim. 60 km / h.
Tuolloinhan se 60 km / h alkaa jo taajama alkaa kilvestä, eikä vasta po. merkin kohdalta. Poistuttaessa taajamasta ei tämä yhdistäminen toteudu.
Merkki 231:n selitys liikenteenohjauslaiteiden ja tieliikenneasetuksen kohdalla etc. kertoo, että väistämisessä (liittyjä) on kyseessä risteys (kuten poistuessani) kohdin.
Laissa sanotaan myös, että liittymissä ja poistumissa noudatetaan moottoritiestä annettuja määräyksiä.
Nopeuskilpi ei pääty koskaan risteyksiin sillä perusteella, että on kyse risteyksestä.
Esim. ajettaessa Y-haarakkeeseen, molemmissa teissä ja lisäksi niiden myöhemmillä risteävillä teillä on samat nopeudet toistaiseksi, ellei sitä muuttavaa merkkiä ole asetettu.
Huom: Laissa sanotaan, että Y-haarakkeessa oikealle taipuva tie katsotaan suoraan ajamiseksi.
Liljankuja."Jos poistun mt:n liittymästä, se edellinen nopeus, esim. 120 km / h on yhä voimassa, kunnes tulee jokin liikennemerkki, joka puhuu nopeudesta."
Väärin. Kuten täällä on jo kerrottu, niin moottoritie ja sen erkanemistie ovat eri teitä ja pyöreä nopeusrajoitusmerkki (361) on voimassa vain sillä tiellä jonka varrella se on.
"Nopeuskilpi ei pääty koskaan risteyksiin sillä perusteella, että on kyse risteyksestä."
Oikein, jos tarkoitat nopeuskilvellä merkkiä 361. Mutta jos poistun risteyksessä muulle tielle, niin voimassa on yleisrajoitus, ennen kuin muuta osoitetaan liikennemerkillä. - Nyt määkin
liikenneope kirjoitti:
"Jos poistun mt:n liittymästä, se edellinen nopeus, esim. 120 km / h on yhä voimassa, kunnes tulee jokin liikennemerkki, joka puhuu nopeudesta."
Väärin. Kuten täällä on jo kerrottu, niin moottoritie ja sen erkanemistie ovat eri teitä ja pyöreä nopeusrajoitusmerkki (361) on voimassa vain sillä tiellä jonka varrella se on.
"Nopeuskilpi ei pääty koskaan risteyksiin sillä perusteella, että on kyse risteyksestä."
Oikein, jos tarkoitat nopeuskilvellä merkkiä 361. Mutta jos poistun risteyksessä muulle tielle, niin voimassa on yleisrajoitus, ennen kuin muuta osoitetaan liikennemerkillä.toivon, ettet vaaaan ole autokoulussa töissä. Hirvittää noi omat lakitieteet,
- Nopeusmerkin
liikenneope kirjoitti:
"Jos poistun mt:n liittymästä, se edellinen nopeus, esim. 120 km / h on yhä voimassa, kunnes tulee jokin liikennemerkki, joka puhuu nopeudesta."
Väärin. Kuten täällä on jo kerrottu, niin moottoritie ja sen erkanemistie ovat eri teitä ja pyöreä nopeusrajoitusmerkki (361) on voimassa vain sillä tiellä jonka varrella se on.
"Nopeuskilpi ei pääty koskaan risteyksiin sillä perusteella, että on kyse risteyksestä."
Oikein, jos tarkoitat nopeuskilvellä merkkiä 361. Mutta jos poistun risteyksessä muulle tielle, niin voimassa on yleisrajoitus, ennen kuin muuta osoitetaan liikennemerkillä.etc. nopeus muuttuu vain varsinaisesta nopeutta osoittavasta liikennemerkistä ja eräistä muista merkeistä, joiden selitysteksti sisältää nopeuden,
esim: Moottoritien/moottoriliikennetien/taajaman/kävelykadun/pihakadun a) alkamiset ja b) päättymiset.
Nopeutta ei muuteta seuraavalla risteyksellä, eikä edes yleisellä risteyksellä.
Haaratuva tie jatkaa useampaankin suuntaan sitä edellistä nopeutta. Ehdotan sisälukukurssia kaikille.
Alan ammattiaineiden opettaja, autoteknikko, ent. liikenneope LOKE:sta, kouluttajana/opena yht. 13 v. etc.
Nykyinen kuljetusalan ajomestari. - juupas eipäs
Nopeusmerkin kirjoitti:
etc. nopeus muuttuu vain varsinaisesta nopeutta osoittavasta liikennemerkistä ja eräistä muista merkeistä, joiden selitysteksti sisältää nopeuden,
esim: Moottoritien/moottoriliikennetien/taajaman/kävelykadun/pihakadun a) alkamiset ja b) päättymiset.
Nopeutta ei muuteta seuraavalla risteyksellä, eikä edes yleisellä risteyksellä.
Haaratuva tie jatkaa useampaankin suuntaan sitä edellistä nopeutta. Ehdotan sisälukukurssia kaikille.
Alan ammattiaineiden opettaja, autoteknikko, ent. liikenneope LOKE:sta, kouluttajana/opena yht. 13 v. etc.
Nykyinen kuljetusalan ajomestari."Alan ammattiaineiden opettaja, autoteknikko, ent. liikenneope LOKE:sta, kouluttajana/opena yht. 13 v. etc. Nykyinen kuljetusalan ajomestari"
No nyt alkaa selvitä miksi "ammattikuskeja" saa pelätä liikenteessä. Kerro meillekin tieliikennesäädöksistä moottoritien alkamis- tai päättymismerkin selitysteksit, joka sisältää nopeuden. - 120 km/h:n
juupas eipäs kirjoitti:
"Alan ammattiaineiden opettaja, autoteknikko, ent. liikenneope LOKE:sta, kouluttajana/opena yht. 13 v. etc. Nykyinen kuljetusalan ajomestari"
No nyt alkaa selvitä miksi "ammattikuskeja" saa pelätä liikenteessä. Kerro meillekin tieliikennesäädöksistä moottoritien alkamis- tai päättymismerkin selitysteksit, joka sisältää nopeuden.nopeus kesällä (merkki 361) ja moottoritie alkaa kilpi kertoo, että silloin on voimassa TAAJAMAN ULKOPUOLINEN NOPEUS VOIMASSA.
- ???
120 km/h:n kirjoitti:
nopeus kesällä (merkki 361) ja moottoritie alkaa kilpi kertoo, että silloin on voimassa TAAJAMAN ULKOPUOLINEN NOPEUS VOIMASSA.
"moottoritie alkaa kilpi kertoo, että silloin on voimassa TAAJAMAN ULKOPUOLINEN NOPEUS VOIMASSA."
Siis mitä? Moottoritie alkaa -kilpi ei kerro mitään nopeutta, taajaman ulkopuolinen yleinopeus kerrotaan taajama päättyy merkillä. - eräs ope N.T.
??? kirjoitti:
"moottoritie alkaa kilpi kertoo, että silloin on voimassa TAAJAMAN ULKOPUOLINEN NOPEUS VOIMASSA."
Siis mitä? Moottoritie alkaa -kilpi ei kerro mitään nopeutta, taajaman ulkopuolinen yleinopeus kerrotaan taajama päättyy merkillä.Ei ole ihme, jos kansa saa sakkoja ja ajokieltoja, jos tason on todellakin tämä. Entä kolarit? Surullista.
Kyllä se moottoritien alkamiskilpi todellakin kertoo, että alkaa taajaman ulkopuolinen nopeus. Se nyt sattuu olemaan meillä 80 km / h ja Ruotsissa 70 km / h.
Meilläkin taitaa vaihtua tähän, jos olet seurannut niitä n. 60-70 kuljettajia koskevia muutosesityksiä.
- The Fat
Joka tapauksessa liian vähän, joten aja vaan sitä nopeutta joka omasta mielestäsi tuntuu turvalliselta. Mutta ei saa ajaa liian hitaasti, muista se.
- lakimies
kapulakielellä kyseisellä tiellä on voimassa kyseiselle tielle asetettu nopeusrajoitus joka päättyy nopeusrajoituksen voimassaolon päättymiseen.
Sen mukaan mm. moottoritien levähdysalueella, kiihdytys- ja hidastuskaistoilla on voimassa sama rajoitus kuin moottoritiellä. Eli siitä vaan ajelemaan levähdyspaikalle sataakahtakymppiä.
Sen sijaan moottoritieltä poistuva erkanemistie tai moottoritielle tuleva liittymistie eivät kuulu kyseiseen tiehen vaan risteävään tiehen ja niissä on voimassa 80:n rajoitus ellei liikennemerkillä ole toisin osoitettu.
Se missä kohtaa kulloinkin se kiihdytys/hidastuskaista vaihtuu erkanemis/liittymistieksi on se kuuluisa veteen piirretty viiva ja senpä takia siihen kohtaan on yleensä laitettu se nopeusrajoituksen merkki.- eräs alan
kouluttaja, takanaan vuosien erilaiset opinnot liikenteen ymmärtämiseksi.
Nulla poena sine lege, nullum grime sine lege poenali ja lisäksi bona fides.
Laki mua ennen syntynyt ja jälkeheni jää.
Mikä ei ole kohtuus, älkööt olko laki etc. - Laki Luke
Näin juuri laki sanoo! Kyseessä siis absoluuttinen totuus piste.
- veteen piirretty viiva
Erkanemistie alkaa kohdasta, jossa ramppi erkanee fyysisesti päätiestä. Siis missä ramppi ja päätie eroavat omiksi ajoradoiksi. Mikä tässä on niin vaikeaa.
Yleensä erkanemistiellä ei ole omaa nopeusrajoitusmerkkiä, paitsi jos erkanemistie johtaa vauhdilla toiselle moottoritielle, eli muuttuu liittymistieksi. - Kurikka
Älä kirjoita tommoisella nimimerkillä, etenkään, kun puhut moskaa.
Asia on tarkistettu Tielaitokselta ja lisäksi poliiseilta.
Hyvästi Hönö! - eikä ihme
Kurikka kirjoitti:
Älä kirjoita tommoisella nimimerkillä, etenkään, kun puhut moskaa.
Asia on tarkistettu Tielaitokselta ja lisäksi poliiseilta.
Hyvästi Hönö!Hullu pitää olla, jos noilla tieosuuksilla ajaa 120 lasissa. Kaiken pitäisi olla idioottivarmaa, joten 80 lätkät noihinkin paikkoihin.
- Laki Luke
Kurikka kirjoitti:
Älä kirjoita tommoisella nimimerkillä, etenkään, kun puhut moskaa.
Asia on tarkistettu Tielaitokselta ja lisäksi poliiseilta.
Hyvästi Hönö!http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000038313323
- yx ope
Sinä liityt moottoritielle (mt:lle). Jos kilpi kertoo, että mt alkaa, saat nostaa / pitää nopeuden 80 km / h. Kun tulee se pyöreä merkki n:o 361, jossa lukee 100-120 km/h, saat tietenkin jostaa nopeutesi tähän.
Nopeusmerkki EI PÄÄTY KOSKAAN risteyksiin, vaan aina sellaiseen merkkiin, jonka laki- ja selitysosassa määrätään jotakin ajonopeudesta. Taajamakilpi tai muu.
Kun siellä on esim. se mt päättyy kilpi, alkaa siitä kohden taajaman ulkopuolinen nopeus, eli 80 km / h.
Loput ajosta tulevien merkkien mukaan.
Muilta osin liittymis- ja poistumisrampeissa noudatetaan lain mukaan mt säädöksiä.
Pitäisi tutustua liikennealan lakikirjaan. Lähes 200 erilaista lakia ja asetusta ym.
Muualta löytyy vielä kolmisenkymmentä kuljettajaa koskevaa säädöstä.
Kaikkinensa yli 1300 sivua asiaa pienellä fonttikoolla.
Ei sitä edes ABECEDE- kortilla tiedä kuin hitusen.
Sen verran, että saavat ajaa kukin omalla luokituksellaan. Siis ajaa. Ei vielä opettaa.
Opet tulevat Åbo Akademista (yliopisto),taikka Hämeen Ammatillisesta opettajakorkeakoulusta.
Lukion laajuainen opintomäärä, 100 opintopistettä.
Kovat perusvaatimukset ja tausta.
Opet kylläkin osaavat työnsä, tai ainakin heidän pitäisi osata ja hallita asiat.
Ystävyydellä, rakkaudella ja vastuulla
Niklas S--------n.- lakimies
Ne tekee jotka osaa ja ne jotka eivät osaa opettavat.
Tiekohtainen nopeusrajoitus koskee aina vain kyseistä tietä. Silloin on oleellista mikä lain mukaan kuuluu tiealueeseen.
Tuo edellä kirjoittamani tulkinta moottoriteiden liittymien nopeuksista perustuu liikenneministeriön lausuntoon jonka se antoi erään onnettomuuden jälkeen. - Ex. poliisi
lakimies kirjoitti:
Ne tekee jotka osaa ja ne jotka eivät osaa opettavat.
Tiekohtainen nopeusrajoitus koskee aina vain kyseistä tietä. Silloin on oleellista mikä lain mukaan kuuluu tiealueeseen.
Tuo edellä kirjoittamani tulkinta moottoriteiden liittymien nopeuksista perustuu liikenneministeriön lausuntoon jonka se antoi erään onnettomuuden jälkeen.JOS todellakin olet lakimies, niin luulisi hälytyskellojen soivan.
Älä levitä väärää tietoa, koska et itse ole varmaankaan halukas vastaamaan seurauksista, mitä sattuukin ohjeittesi mukaisen käyttäytymisen vuoksi.
Se teiden, myös moottoriteiden kulloinenkin nopeus lakkaa todellakin vasta, kun eteesi on asetettu suoraan numeroilla näkyvä nopeutta koskeva kilpi, tai merkki, jonka lakitekstissä sanotaan jotakin nopeudesta. Nämä useasta eri laista. Tarkkana.
Eli nopeus pysyy samana, nousee, taikka laskee.
Voi tulla myös alue- ja yleisnopeusmuutoksia.
Risteys ei varmuudellakaan katkaise entistä nopeutta. Vanha nopeus jatkuu risteyksien yli, sekä niihin suuntiin mihin kuljettaja kääntyykin p.o. tieltä. kunnes edellä oleva muutoskilpi ilmestyy.
Kannattanee olla yhteydessä oikeisiin asiantuntijoihin. Niihin, jotka sakottavat, syyttävät, tahi jotka tuomitsevat käräjä- ym. oikeuksissa.
Kannattanee myös tutustua Liikenneturvan palstaan. Siellä on valtiovallan ylläpitämä asiantuntijajoukko raskaaseen sarjaan asti, korkeine tutkintoineen.
Voit myöskin soittaa ajotutkintojen vastaanottajilta.
Tieto lisää tuskaa. Tietämättömyys on laiskuutta.
Jan K-n. - Kallonkutistaja
Ex. poliisi kirjoitti:
JOS todellakin olet lakimies, niin luulisi hälytyskellojen soivan.
Älä levitä väärää tietoa, koska et itse ole varmaankaan halukas vastaamaan seurauksista, mitä sattuukin ohjeittesi mukaisen käyttäytymisen vuoksi.
Se teiden, myös moottoriteiden kulloinenkin nopeus lakkaa todellakin vasta, kun eteesi on asetettu suoraan numeroilla näkyvä nopeutta koskeva kilpi, tai merkki, jonka lakitekstissä sanotaan jotakin nopeudesta. Nämä useasta eri laista. Tarkkana.
Eli nopeus pysyy samana, nousee, taikka laskee.
Voi tulla myös alue- ja yleisnopeusmuutoksia.
Risteys ei varmuudellakaan katkaise entistä nopeutta. Vanha nopeus jatkuu risteyksien yli, sekä niihin suuntiin mihin kuljettaja kääntyykin p.o. tieltä. kunnes edellä oleva muutoskilpi ilmestyy.
Kannattanee olla yhteydessä oikeisiin asiantuntijoihin. Niihin, jotka sakottavat, syyttävät, tahi jotka tuomitsevat käräjä- ym. oikeuksissa.
Kannattanee myös tutustua Liikenneturvan palstaan. Siellä on valtiovallan ylläpitämä asiantuntijajoukko raskaaseen sarjaan asti, korkeine tutkintoineen.
Voit myöskin soittaa ajotutkintojen vastaanottajilta.
Tieto lisää tuskaa. Tietämättömyys on laiskuutta.
Jan K-n."Risteys ei varmuudellakaan katkaise entistä nopeutta. Vanha nopeus jatkuu risteyksien yli, sekä niihin suuntiin mihin kuljettaja kääntyykin p.o. tieltä. kunnes edellä oleva muutoskilpi ilmestyy."
Taajaman ulkopuolella rajoitus on voimassa vain sillä tiellä, jolla se on. Siten, kun risteyksestä käännytään niin, jos mitään rajoitusmerkkiä ei ole, niin rajoitus on yleisrajoitus. Maaseudulla on paljon risteyksiä, joissa päätien nopeusrajoitus on sata, eikä sivutiellä ole mitään rajoitusmerkkiä. Silloin sivutiellä rajoitus on yleisrajoituksen mukainen 80, eikä sata.
Nythän tuollaiset tapaukset ovat entistä harvinaisempia, kun nykyisin päätien rajoitus on yleensä risteyksen kohdalla 80, ja sivutiellekin on asetettu yleensä rajoitus 60. - öosdfijt+ih
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Risteys ei varmuudellakaan katkaise entistä nopeutta. Vanha nopeus jatkuu risteyksien yli, sekä niihin suuntiin mihin kuljettaja kääntyykin p.o. tieltä. kunnes edellä oleva muutoskilpi ilmestyy."
Taajaman ulkopuolella rajoitus on voimassa vain sillä tiellä, jolla se on. Siten, kun risteyksestä käännytään niin, jos mitään rajoitusmerkkiä ei ole, niin rajoitus on yleisrajoitus. Maaseudulla on paljon risteyksiä, joissa päätien nopeusrajoitus on sata, eikä sivutiellä ole mitään rajoitusmerkkiä. Silloin sivutiellä rajoitus on yleisrajoituksen mukainen 80, eikä sata.
Nythän tuollaiset tapaukset ovat entistä harvinaisempia, kun nykyisin päätien rajoitus on yleensä risteyksen kohdalla 80, ja sivutiellekin on asetettu yleensä rajoitus 60.01. Ensinnäkin huomautan, että rusteykset eivät aina suinkaan ole suorakulmia. Ei lähellekään, Suora tie voi muuttua kaksihaaraiseksi ja seillä molemmilla jatkuu se entinen nopeusrajoitus.
02. Jättäisit pykälillä leikkimisen aikuisille, joilla on alan koulutus ja vankka amatillinnen kokemus liikenteestä.
Ps. Minäkin kysyin poliisilta ja eräältä katsastusinssiltä. Nyt olen varma.
Vääpeli Körmyn veli. - Uskottava Uuno
öosdfijt+ih kirjoitti:
01. Ensinnäkin huomautan, että rusteykset eivät aina suinkaan ole suorakulmia. Ei lähellekään, Suora tie voi muuttua kaksihaaraiseksi ja seillä molemmilla jatkuu se entinen nopeusrajoitus.
02. Jättäisit pykälillä leikkimisen aikuisille, joilla on alan koulutus ja vankka amatillinnen kokemus liikenteestä.
Ps. Minäkin kysyin poliisilta ja eräältä katsastusinssiltä. Nyt olen varma.
Vääpeli Körmyn veli.> 02. Jättäisit pykälillä leikkimisen aikuisille, joilla on alan koulutus ja vankka amatillinnen kokemus liikenteestä.
Jollekin amiksen käyneelle rekka-Reinolle? Älä naurata, se hommaa kuuluu korkeakoulun käyneelle lakimiehelle. Sitäpaitsi on erittäin vaikeaa ottaa auktoriteettina vakavasti tasoistasi kirjoittajaa. - Maahanmuuttaja
öosdfijt+ih kirjoitti:
01. Ensinnäkin huomautan, että rusteykset eivät aina suinkaan ole suorakulmia. Ei lähellekään, Suora tie voi muuttua kaksihaaraiseksi ja seillä molemmilla jatkuu se entinen nopeusrajoitus.
02. Jättäisit pykälillä leikkimisen aikuisille, joilla on alan koulutus ja vankka amatillinnen kokemus liikenteestä.
Ps. Minäkin kysyin poliisilta ja eräältä katsastusinssiltä. Nyt olen varma.
Vääpeli Körmyn veli.Mutta asiani on näin, olenhan sen tarkastanut.
- Sähäkkä-Sami
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Risteys ei varmuudellakaan katkaise entistä nopeutta. Vanha nopeus jatkuu risteyksien yli, sekä niihin suuntiin mihin kuljettaja kääntyykin p.o. tieltä. kunnes edellä oleva muutoskilpi ilmestyy."
Taajaman ulkopuolella rajoitus on voimassa vain sillä tiellä, jolla se on. Siten, kun risteyksestä käännytään niin, jos mitään rajoitusmerkkiä ei ole, niin rajoitus on yleisrajoitus. Maaseudulla on paljon risteyksiä, joissa päätien nopeusrajoitus on sata, eikä sivutiellä ole mitään rajoitusmerkkiä. Silloin sivutiellä rajoitus on yleisrajoituksen mukainen 80, eikä sata.
Nythän tuollaiset tapaukset ovat entistä harvinaisempia, kun nykyisin päätien rajoitus on yleensä risteyksen kohdalla 80, ja sivutiellekin on asetettu yleensä rajoitus 60.Lue viestit ja huomaat, että siellä on myös totuus - veritas - bravda.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492298- 262073
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271495Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161434- 1211381
- 181065
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71964Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut111925Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad78886Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333873