Slaavilainen shamanismi

Pegon

Olen todella kiinnostunut slaavilaisesta (lähinnä Siperialaisesta) shamanismista ja luonnonuskonnosta. Missä opiskella aihetta kun mitään kirjallista materiaalia asiasta ei nähtävästi ole? Onko kenelläkään tietoa?

Luen sujuvasti suomea, venäjää ja englantia.

10

1105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • slaavilaisilla

      kansoilla ei ole ollut shamaaneja, vaan niitä on ollut suomalaisugrilaisilla, aasialaisilla ja amerikkalaisilla alkuperäiskansoilla.

      Suomalaisugrilaiset asuvat Euroopan puolella hanteja ja manseja lukuunotttamatta. Siperiassa asuu samojedeja, tunguuseja ym, joilla on ollut shamanistinen uskonto. Myös mongooleilla on ollut shamaaneja. Lue vaikka Kai Donnerin Siperian samojedien matkassa. En nyt keksi muuta kirjaa.

    • shamaanioppilas

      Thuleian tupa ja Shamaaniseura ovat hyviä,viimemainitun sivuilla on 2 shamaanirummutuspätkää,pitkä joku 29 min,lyhyt 11 min.Myös Lehto-luonnonuskontojen yhdistyksen sivuilta saattaa löytyä jotain.Johannes Setälän Shamaanin tie,Shamaanin rumpu ja joku kolmas sekä Shamanismin ja noituuden käsikirja kannattaa etsiä.

      • slaavilaiset

        kiinnostaa ;) itte oon puolalainen pakana , laitathan viesti jos haluat jutella: anonyme1(at)wp.pl


    • bellmeine

      Mircea Eliaden kirja Shamanism. Paljon tietoa Siperiasta.

    • sunnyriver

      No paremminkin saisit aikasi kulumaan,
      rakentavampiakin harrastuksia olisi.
      Joskus tässä talvella luin tarinaa
      suomalaisen tutkimusmatkailijan reissusta
      pohjoisella Venäjällä,
      taisi kyllä olla suomensukuisten kesuudessa.
      No, joltakin oli kadonnut omaisuutta,
      poroja tais olla,
      en enää tarkalleen muista.
      Paikalle kutsuttiin shamaani kertomaan,
      missä kadonnut oli.
      Äijä teki aikansa taikojaan
      ja jäpisi henkiensä kanssa,
      selitti:
      "Nyt kyllä kerrotte, mitä on tapahtunut,
      nyt ette petä"
      Ja sai hän vastuksen, tietyn paikan,
      vaan eipä löytynyt porosia sieltä.
      Kerran taas olivat henget äijän pettäneet....

      • mie vua

        Hyvähän sitä on hartaana kristittynä osoitella niitä shamaaneja jotka ovat epäonnistuneet yrityksissään. On sitä monta pappiakin epäonnistunut yrityksissään kastaa pakana kristityksi ja silti pakanan henki on päässyt autuaammille metsästysmaille. Tapauksia tunnetaan ympäri maailmaa. Ei Jumala katso uskontoa vaan tekoja. Lue Barnabaan evankeliumi vai väitätkö että se on epäkristillinen kirja "koska se ei ole raamatussa".
        En yhtään ihmettele jos tulevaisuudessa kristinusko kokee väestökatoa raamatun vanhoillisuuden ja kulttuurin materialisoitumisen takia. Sanotaanhan raamatussakin: Teidän tuomarinne tulevat olemaan niinkuin muinoin (ennen kristinuskoa).


      • sunnyriver
        mie vua kirjoitti:

        Hyvähän sitä on hartaana kristittynä osoitella niitä shamaaneja jotka ovat epäonnistuneet yrityksissään. On sitä monta pappiakin epäonnistunut yrityksissään kastaa pakana kristityksi ja silti pakanan henki on päässyt autuaammille metsästysmaille. Tapauksia tunnetaan ympäri maailmaa. Ei Jumala katso uskontoa vaan tekoja. Lue Barnabaan evankeliumi vai väitätkö että se on epäkristillinen kirja "koska se ei ole raamatussa".
        En yhtään ihmettele jos tulevaisuudessa kristinusko kokee väestökatoa raamatun vanhoillisuuden ja kulttuurin materialisoitumisen takia. Sanotaanhan raamatussakin: Teidän tuomarinne tulevat olemaan niinkuin muinoin (ennen kristinuskoa).

        Ei tässä nyt ihmisen hyvyydestä tai huonoudesta kysymys ole,
        vaan siitä, että pelastus on vain ja ainoastaan armosta,
        Jeesuksen ristinkuoleman sovitustyön kautta.

        Samoin se, että' joku käyttää pimeyden voimia hyväkseen
        vaikka ihan hyväänkin tarkoitukseen,
        vie häntä vain lisää pimeyteen,
        vielä kauemmas Jumalan rakkaudesta.
        Eli valkoinen magia on noituutta siinä missä musta magiakin.
        Olen aikanani parikymppisenä seurannut ihan tarpeeksi
        karibialaissyntyisten ihmisten käytöksessä sitä,
        mitä noituus saa aikaan vielä jälkipolvissakin.
        Niin säpäkkää vihaa en ole missään nähnyt...
        Samoin olen syntynyt seudulla, jossa oli noituutta,
        lisäksi olemme asuneet Lapissa ja Karjalassa
        olleet paljon rajantakaisessa Karjalassa,
        eli noituus ja sen tuomat kiroukset suvuille
        ovat olleet silminnähtävissä.
        Siksi ei sitä päivää tule,
        että noituuteen välinpitämättömästi
        ja hyväksyvästi suhtautuisin.
        Tuhon tie se on aina harjoittajalleen ja
        hänen jälkeläisilleen.
        Jumala on rakkaus.
        Hänessä on yhä voima.


      • sunnyriver
        mie vua kirjoitti:

        Hyvähän sitä on hartaana kristittynä osoitella niitä shamaaneja jotka ovat epäonnistuneet yrityksissään. On sitä monta pappiakin epäonnistunut yrityksissään kastaa pakana kristityksi ja silti pakanan henki on päässyt autuaammille metsästysmaille. Tapauksia tunnetaan ympäri maailmaa. Ei Jumala katso uskontoa vaan tekoja. Lue Barnabaan evankeliumi vai väitätkö että se on epäkristillinen kirja "koska se ei ole raamatussa".
        En yhtään ihmettele jos tulevaisuudessa kristinusko kokee väestökatoa raamatun vanhoillisuuden ja kulttuurin materialisoitumisen takia. Sanotaanhan raamatussakin: Teidän tuomarinne tulevat olemaan niinkuin muinoin (ennen kristinuskoa).

        Taisitpa pahoinpidellä Raamatun tekstiä melkoisen vapaasti.
        Irroitit sen asiayhteydestä, muutit sanoja ja muutit tarkoitusta.
        Kohta kuvaa samanlaista tilannetta kuin nyt monella tapaa on yhteiskunnassa,'
        (Moni asia on silti meillä vielä hyvin; esim. orvoista ja leskistä
        pidetään huolta)
        eli että ihmiset ovat lakanneet kunnioittamasta Jumalaa'
        ja juoksevat mammonan, noituuden ja muun perässä.
        Mutta teksti sisältää myös lupauksen siitä,että Jumala
        asettaa kaiken ennalleen, Hänelle kuuliaiseksi,
        ei suinkaan pimeydeksi,
        niin kuin sinä tuon tekstin tulkitset.
        Ehdotankin, että luet tekstin ajatuksella läpi:

        Jesaj 1:26:
        Herra tuomitsee Jerusalemin
        21 Voi häpeä! Portoksi on sortunut tuo uskollinen kaupunki. Siellä vallitsi oikeus ja vanhurskaus piti majaansa. Nyt siellä asuvat murhamiehet. [Hoos. 4:2]
        22 Sinun hopeasi on mustunut, jalo viinisi on vedellä laimennettu. [Hes. 22:18]
        23 Sinun johtomiehesi ovat petollisia ja varkaiden kumppaneita, he kaikki rakastavat lahjuksia ja ahnehtivat lahjapalkkioita. Orvolle he eivät oikeutta hanki eivätkä aja lesken asiaa. [2. Moos. 23:8 ]
        24 Sen tähden sanoo Jumala, Herra Sebaot, Israelin Väkevä: -- Kuulkaa, minä hankin hyvityksen vastustajiltani ja kostan vihamiehilleni. [5. Moos. 28:63]
        25 Minä tartun sinuun jälleen, minä puhdistan sinut niin kuin hopea puhdistetaan, kuin lipeällä minä irrotan sinusta kaiken kuonan.
        26 Minä teen tuomarisi sellaisiksi kuin he alkuaan olivat ja neuvosmiehesi sellaisiksi kuin he olivat muinoin. Ja niin sinua taas kutsutaan vanhurskauden linnaksi, uskollisuuden kaupungiksi. [Hes. 21:32]
        27 Minun oikeuteni lunastaa Siionin, minun vanhurskauteni sen asukkaat. [Jer. 23:6, 33:16]
        28 Mutta väärintekijät ja syntiset sortuvat kaikki, ne, jotka hylkäävät Herran, tuhoutuvat. [Ps. 1:6, 92:10]
        29 Puut, joita te palvotte, tuottavat teille häpeän ja turmion nuo pyhät tarhanne, joita niin rakastatte, [Hoos. 4:13]
        30 sillä teidän käy kuin puun: sen lehdet kuihtuvat, tai kuin tarhan, joka jää ilman vettä.
        31 Vahva ja varteva muuttuu tappuratukoksi, ja hänen tekonsa on kipinä. Yhdessä ne kaksi palavat, eikä sammuttajaa ole. [Jer. 4:4; Aam.


      • Skeptikko
        sunnyriver kirjoitti:

        Taisitpa pahoinpidellä Raamatun tekstiä melkoisen vapaasti.
        Irroitit sen asiayhteydestä, muutit sanoja ja muutit tarkoitusta.
        Kohta kuvaa samanlaista tilannetta kuin nyt monella tapaa on yhteiskunnassa,'
        (Moni asia on silti meillä vielä hyvin; esim. orvoista ja leskistä
        pidetään huolta)
        eli että ihmiset ovat lakanneet kunnioittamasta Jumalaa'
        ja juoksevat mammonan, noituuden ja muun perässä.
        Mutta teksti sisältää myös lupauksen siitä,että Jumala
        asettaa kaiken ennalleen, Hänelle kuuliaiseksi,
        ei suinkaan pimeydeksi,
        niin kuin sinä tuon tekstin tulkitset.
        Ehdotankin, että luet tekstin ajatuksella läpi:

        Jesaj 1:26:
        Herra tuomitsee Jerusalemin
        21 Voi häpeä! Portoksi on sortunut tuo uskollinen kaupunki. Siellä vallitsi oikeus ja vanhurskaus piti majaansa. Nyt siellä asuvat murhamiehet. [Hoos. 4:2]
        22 Sinun hopeasi on mustunut, jalo viinisi on vedellä laimennettu. [Hes. 22:18]
        23 Sinun johtomiehesi ovat petollisia ja varkaiden kumppaneita, he kaikki rakastavat lahjuksia ja ahnehtivat lahjapalkkioita. Orvolle he eivät oikeutta hanki eivätkä aja lesken asiaa. [2. Moos. 23:8 ]
        24 Sen tähden sanoo Jumala, Herra Sebaot, Israelin Väkevä: -- Kuulkaa, minä hankin hyvityksen vastustajiltani ja kostan vihamiehilleni. [5. Moos. 28:63]
        25 Minä tartun sinuun jälleen, minä puhdistan sinut niin kuin hopea puhdistetaan, kuin lipeällä minä irrotan sinusta kaiken kuonan.
        26 Minä teen tuomarisi sellaisiksi kuin he alkuaan olivat ja neuvosmiehesi sellaisiksi kuin he olivat muinoin. Ja niin sinua taas kutsutaan vanhurskauden linnaksi, uskollisuuden kaupungiksi. [Hes. 21:32]
        27 Minun oikeuteni lunastaa Siionin, minun vanhurskauteni sen asukkaat. [Jer. 23:6, 33:16]
        28 Mutta väärintekijät ja syntiset sortuvat kaikki, ne, jotka hylkäävät Herran, tuhoutuvat. [Ps. 1:6, 92:10]
        29 Puut, joita te palvotte, tuottavat teille häpeän ja turmion nuo pyhät tarhanne, joita niin rakastatte, [Hoos. 4:13]
        30 sillä teidän käy kuin puun: sen lehdet kuihtuvat, tai kuin tarhan, joka jää ilman vettä.
        31 Vahva ja varteva muuttuu tappuratukoksi, ja hänen tekonsa on kipinä. Yhdessä ne kaksi palavat, eikä sammuttajaa ole. [Jer. 4:4; Aam.

        Aivan yhtä uskottavia kuin kristinuskokin, molemmat ovat vain ihmisen itsensä keksimiä mielen rauhoittajia.
        Shamaanin pääasiallinen tehtävä oli toimia "poppamiehenä" eli käyttää tietämystään luonnonyrteistä ja niiden parantavista ominaisuuksista. Tuo tietämys naamioitiin uskonnollisin riitein, jotta se tehoaisi paremmin tietämättömiin ihmisiin. Samanlaista aivopesua, ilman terveydenhoitoa, harrastavat vielä nykyäänkin mm. kristityt papit ja muslimien imaamit.
        Kaikki uskonnot ovat suurta huijausta joihin ihmispolot kuitenkin haluavat uskoa, koska niin on aina ollut!
        Usko on valtaa sen levittäjälle!


      • sunnyriver
        Skeptikko kirjoitti:

        Aivan yhtä uskottavia kuin kristinuskokin, molemmat ovat vain ihmisen itsensä keksimiä mielen rauhoittajia.
        Shamaanin pääasiallinen tehtävä oli toimia "poppamiehenä" eli käyttää tietämystään luonnonyrteistä ja niiden parantavista ominaisuuksista. Tuo tietämys naamioitiin uskonnollisin riitein, jotta se tehoaisi paremmin tietämättömiin ihmisiin. Samanlaista aivopesua, ilman terveydenhoitoa, harrastavat vielä nykyäänkin mm. kristityt papit ja muslimien imaamit.
        Kaikki uskonnot ovat suurta huijausta joihin ihmispolot kuitenkin haluavat uskoa, koska niin on aina ollut!
        Usko on valtaa sen levittäjälle!

        No, noinhan sitä ihminen ajattelee siihen asti,
        kunnes tulee henkilökohtaisesti tuntemaan Jumalan rakkauden.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe