Rekisterinumeron paikka

aika kirjava

Rekisterinumeron tarkkaa paikkaa ei asetus määrää. On kirjavuutta paikan suhteen.
Olen nähnyt numerot tähän mennessä monessa paikassa. Yleinen on näköjään veneissä kylki perän lähellä. Kajuutan kyljessä numeroita on, sanoin keskikyljessä. Mutta keulaankin on joku tapiseerannut numeroita. Olisi kannattanut laatia säännöt yhtenäisestä paikasta.
Itse en ole vielä liimannut, mietiskelen paikkaa. Taitaa moni muukin vielä miettiä. Numerothan ehtii kiinnittää vasta keväälläkin kun vene on nyt maalla.

37

6439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cares?

      Mitä se kirjavuus muka haittaa?

    • wrewerwe
    • mmmkrr

      Sääntö on jo olemassa eli rekisterinumeron on oltava näkyvässä paikassa. Miksi sitä pitäisi tarkentaa kun veneitä on malliltaan joka lähtöön ja ei tunnuksen näkyvyys aiemminkaan ole ollut ongelma.

      Jokaine pystyy kyllä itse löytämään paikan veneestään!!

    • maalla,.,

      Kyllä pitää rekisterinumerot olla liimattuna vaikka vene onkin vedetty maihin. Mistä maapoliisit muuten tietäisi kenen vene on kyseessä jos se varastetaan.

      • hyväkin vitsi?

        Luuletko, että ne rekisteritarrat säilyvät ?
        Hiustenkuivaajalla irtoaa kivasti.


      • sitten

        sitä mieltä. Meillä pressu on osaksi kiinni kantatuilla nauloilla, kanttaamiseen on käytetty vasaran lisäksi pientä kirvestä. Olisko tolla kirveellä mutakin käyttöä.


      • Ynex
        sitten kirjoitti:

        sitä mieltä. Meillä pressu on osaksi kiinni kantatuilla nauloilla, kanttaamiseen on käytetty vasaran lisäksi pientä kirvestä. Olisko tolla kirveellä mutakin käyttöä.

        Olisi voinut tosiaan tarkemmin määrätä numeropaikan. Näkyvä paikka on venyvä käsite. Liimaanko mastoon, sieltä näkyy vaikka pitää lukea pää kenossa, liimaanko lipputankoon, purkkarin puomiin, kylkeen, kajuutan seinään, ankkoraliinan kiekkoon, tutkamastoon, tutkaan, paikkoja joista numero näkyy on valtavasti.
        Tarkennusta kaivataan!
        Venettähän ei tarvi rekisteröidä ennen uuden purjehduskauden alkua jos paatti on kuivilla.Vielä voi fundeerata ja odotella asetukseen tarkennusta.Luulenpa että tulossa on.


      • voipi
        Ynex kirjoitti:

        Olisi voinut tosiaan tarkemmin määrätä numeropaikan. Näkyvä paikka on venyvä käsite. Liimaanko mastoon, sieltä näkyy vaikka pitää lukea pää kenossa, liimaanko lipputankoon, purkkarin puomiin, kylkeen, kajuutan seinään, ankkoraliinan kiekkoon, tutkamastoon, tutkaan, paikkoja joista numero näkyy on valtavasti.
        Tarkennusta kaivataan!
        Venettähän ei tarvi rekisteröidä ennen uuden purjehduskauden alkua jos paatti on kuivilla.Vielä voi fundeerata ja odotella asetukseen tarkennusta.Luulenpa että tulossa on.

        Liimata vaikka kipparin "hanuriin" jos on tarpeeksi(75mm) korkeat kirjasimet ja jos hää vaan jaksaa pyllistellä niin että näkyy suunnilleen kaikissa olosuhteissa. Tämä tietysti edellyttää, että jos kippari vaihtuu niin numerot täytyypi siirtää toiseen hanuriin.


      • olla veneen "kiinteäss...
        voipi kirjoitti:

        Liimata vaikka kipparin "hanuriin" jos on tarpeeksi(75mm) korkeat kirjasimet ja jos hää vaan jaksaa pyllistellä niin että näkyy suunnilleen kaikissa olosuhteissa. Tämä tietysti edellyttää, että jos kippari vaihtuu niin numerot täytyypi siirtää toiseen hanuriin.

        ja ahteri johon tuo numerosarja mahtuu ei voi olla enää kiinteä=)


    • maistraatista

      muistaakseni maistraatin ohjeissa (vai oliko se usein kysytyt-osiossa) sanottiin, että rekkarin tulisi näkyä vaikka vene olisi esim. kallistuneena reilusti. Näin ollen tunnus näkyy selvästi juuri keulasta.

    • Minulla on

      Rekisterinumero purjeessa.
      Lähden laiturista purjein, ja tulen laituriin purjein, moottoria ei ole.

      • asetusta,

        vai haluatko vain pottuilla viranomaisille? Lapsellista! Yhtä hyvin voit tuolla asenteellasi kiinnittää rekisterinumerot vaikka airoihin, siis pläkän varalle.


      • Ei tarvi

        Niin mutta kilpailuun ja sen harjoitteluun käytettävää venettä(purje) ei tarvi rekisteröidä. Nyt sitten kaikki purkkarit kisaamaan ja rekisteröinnin voi unohtaa vai voiko ?


      • sitoutua?

        Siis siihen, että ikinä missään tilanteessa koskaan et ota isoa alas veneen ollessa kulussa?


      • kilikilipapapa
        sitoutua? kirjoitti:

        Siis siihen, että ikinä missään tilanteessa koskaan et ota isoa alas veneen ollessa kulussa?

        Eikö kilpaveneessä saa laskea purjeita?


      • Ottaisin?
        sitoutua? kirjoitti:

        Siis siihen, että ikinä missään tilanteessa koskaan et ota isoa alas veneen ollessa kulussa?

        Korkeintaan reivaan sitä.
        Ja 2 reivilläkin teksti näkyy.


      • koska olet väärässä!
        Ottaisin? kirjoitti:

        Korkeintaan reivaan sitä.
        Ja 2 reivilläkin teksti näkyy.

        Rek numeron on oltava rungossa ja sen on oltava luettavissa myös veneen ollessa satamassa.
        Jos veneesi taas on kilpavene, rekisteripakko ei sitä koske.


      • tret
        koska olet väärässä! kirjoitti:

        Rek numeron on oltava rungossa ja sen on oltava luettavissa myös veneen ollessa satamassa.
        Jos veneesi taas on kilpavene, rekisteripakko ei sitä koske.

        Mistä sinä tuon rungon revit.

        Asetus sanoo näin:
        Tunnus on merkittävä vesikulkuneuvon kummallekin sivulle siten, että se on vesikulkuneuvon liikkuessa selvästi näkyvissä. Kirjaimen ja numeroiden tulee olla sen väriset, että ne hyvin erottuvat taustastaan.


      • lakiteksti ei
        tret kirjoitti:

        Mistä sinä tuon rungon revit.

        Asetus sanoo näin:
        Tunnus on merkittävä vesikulkuneuvon kummallekin sivulle siten, että se on vesikulkuneuvon liikkuessa selvästi näkyvissä. Kirjaimen ja numeroiden tulee olla sen väriset, että ne hyvin erottuvat taustastaan.

        vaadi satamanäkyvyyttä. Mutta sitten taas liittojen katsastustäännöt vaativat. Katsastusmies ei saa hyväksyä venettä, jonka rekisteritunnus ei näy laiturille...


      • Aasi?
        lakiteksti ei kirjoitti:

        vaadi satamanäkyvyyttä. Mutta sitten taas liittojen katsastustäännöt vaativat. Katsastusmies ei saa hyväksyä venettä, jonka rekisteritunnus ei näy laiturille...

        Nyhän ensinnäkin puhuttiin vaan rekisterin paikasta, ja purjeessa se on sivulla, ja näkyy laiturillekin.
        Miten metrin korkealle laiturille näkyy puolen metrin laidalla varustetun veneen kyljessä oleva rekisteri?
        Kaiken lisäksi, katsastuksella ei ole mitään tekemistä virallisen katsastuksen kanssa, eikä minun seurassani venettä tarvitse edes katsastaa, eikä katsastus ole lakisääteinen, enkä minä ole katsastanut.
        Tunnistat minut ensi kesänä uudesta radialileikatusta ahvenselkä-isopurjeesta jossa on rekisteritunnus tyyliin:
        FIN
        X-XXXXX

        Minä siis EN ole väärässä, vaan SINÄ


      • siis aina
        Aasi? kirjoitti:

        Nyhän ensinnäkin puhuttiin vaan rekisterin paikasta, ja purjeessa se on sivulla, ja näkyy laiturillekin.
        Miten metrin korkealle laiturille näkyy puolen metrin laidalla varustetun veneen kyljessä oleva rekisteri?
        Kaiken lisäksi, katsastuksella ei ole mitään tekemistä virallisen katsastuksen kanssa, eikä minun seurassani venettä tarvitse edes katsastaa, eikä katsastus ole lakisääteinen, enkä minä ole katsastanut.
        Tunnistat minut ensi kesänä uudesta radialileikatusta ahvenselkä-isopurjeesta jossa on rekisteritunnus tyyliin:
        FIN
        X-XXXXX

        Minä siis EN ole väärässä, vaan SINÄ

        purjeet ylhäällä? Myös laiturissaollessa?

        Se on totta, että katsastus on täysin epävirallinen juttu. Seurojen periaatteessa pitäisi siihen pakottaa, mutta kaikkialla ei viitsitä. Mutta ilmeisesti et myöskään kilpaile veneelläsi? SPL:n alaisiin kilpailuihin ei nimittäin ole katsastamattomilla veneillä asiaa.

        Missähän kohtaa minä muuten muka olin väärässä? Sanoin, että katsastussäännöt edellyttävät. Niin ne edellyttävät; ei se muuksi muutu siitä, että et katsastuta venettäsi.

        Mitäs muuten teet sitten, kun joskus ajat virsarilla avotuulessa ja ohiajava poliisi tai merivartija toteaa, että "eipä ole tunnus tänne sivulle näkyvissä?


      • Väärässä.
        siis aina kirjoitti:

        purjeet ylhäällä? Myös laiturissaollessa?

        Se on totta, että katsastus on täysin epävirallinen juttu. Seurojen periaatteessa pitäisi siihen pakottaa, mutta kaikkialla ei viitsitä. Mutta ilmeisesti et myöskään kilpaile veneelläsi? SPL:n alaisiin kilpailuihin ei nimittäin ole katsastamattomilla veneillä asiaa.

        Missähän kohtaa minä muuten muka olin väärässä? Sanoin, että katsastussäännöt edellyttävät. Niin ne edellyttävät; ei se muuksi muutu siitä, että et katsastuta venettäsi.

        Mitäs muuten teet sitten, kun joskus ajat virsarilla avotuulessa ja ohiajava poliisi tai merivartija toteaa, että "eipä ole tunnus tänne sivulle näkyvissä?

        "saivartelet,
        Kirjoittanut: koska olet väärässä! 2.10.2008 klo 16.03


        Rek numeron on oltava rungossa ja sen on oltava luettavissa myös veneen ollessa satamassa."

        Tuossa et puhu mitään katsastuksesta, vaan rekisteristä.
        Siinä olet siis väärässä.

        Ei laiturissa tarvitse olla rekisteri näkyvissä.
        Ja veneillessä minulla on aina purjeet ylhällä.
        Jos poliisi on eri mieltä asiasta, se käsitellään sitten raastuvassa.

        Ja miten voi sitten katsastaa matalamman veneen kuin laituri???


      • sillä minä
        Väärässä. kirjoitti:

        "saivartelet,
        Kirjoittanut: koska olet väärässä! 2.10.2008 klo 16.03


        Rek numeron on oltava rungossa ja sen on oltava luettavissa myös veneen ollessa satamassa."

        Tuossa et puhu mitään katsastuksesta, vaan rekisteristä.
        Siinä olet siis väärässä.

        Ei laiturissa tarvitse olla rekisteri näkyvissä.
        Ja veneillessä minulla on aina purjeet ylhällä.
        Jos poliisi on eri mieltä asiasta, se käsitellään sitten raastuvassa.

        Ja miten voi sitten katsastaa matalamman veneen kuin laituri???

        en kirjoittanut noin vaan "Mutta sitten taas liittojen katsastustäännöt vaativat. Katsastusmies ei saa hyväksyä venettä, jonka rekisteritunnus ei näy laiturille... "
        Ja tämä tarina on tosi.

        Et muuten vastannut, miten selviydyt tilanteessa, jossa olet skuutannut ison sellaiseen asentoon, ettei numero ole selvästi sivulta näkyvissä? Sakot tulee. Ja oikeudessakin häviät.


      • ei tule
        sillä minä kirjoitti:

        en kirjoittanut noin vaan "Mutta sitten taas liittojen katsastustäännöt vaativat. Katsastusmies ei saa hyväksyä venettä, jonka rekisteritunnus ei näy laiturille... "
        Ja tämä tarina on tosi.

        Et muuten vastannut, miten selviydyt tilanteessa, jossa olet skuutannut ison sellaiseen asentoon, ettei numero ole selvästi sivulta näkyvissä? Sakot tulee. Ja oikeudessakin häviät.

        Vaikkei olisi rekisteröinyt koko venettä,rikemaksulla selviää,ennen selvisi huomautuksella.


      • kannattais lukea ensin!
        Väärässä. kirjoitti:

        "saivartelet,
        Kirjoittanut: koska olet väärässä! 2.10.2008 klo 16.03


        Rek numeron on oltava rungossa ja sen on oltava luettavissa myös veneen ollessa satamassa."

        Tuossa et puhu mitään katsastuksesta, vaan rekisteristä.
        Siinä olet siis väärässä.

        Ei laiturissa tarvitse olla rekisteri näkyvissä.
        Ja veneillessä minulla on aina purjeet ylhällä.
        Jos poliisi on eri mieltä asiasta, se käsitellään sitten raastuvassa.

        Ja miten voi sitten katsastaa matalamman veneen kuin laituri???

        Näin siellä todetaan:
        ".......Rekisteritunnus tulee sijoittaa veneen runkoon tai katteeseen, ei puomiin tai purjeeseen.
        Käytännössä rekisteritunnus merkitään runkoon tai ruffiin (katteeseen). Asetuksen mainitsema ’liikkuessa selvästi näkyvissä’ ei välttämättä toteudu, jos tunnus on purjeessa tai puomissa. Tunnuksen ollessa purjeessa sen ollessa laskettuna, tunnusnumero peittyy.
        Merkinnän voi tehdä esim. tarroilla, maalaamalla tai erillisellä kilvellä. Olennaista on, että tunnus erottuu taustastaan. Esim. keula on aika hyvä paikka. Tunnusnumeroiden väri on hyvä valita niin, että ne erottuvat hyvin taustasta. Jos esimerkiksi veneen keulassa on tilaa rekisteritunnukselle, niin ne ovat suuremman osan purjehduksen ajasta näkyvissä.
        Jos vene pysäytetään esimerkiksi valvontatilanteessa, vene yleensä käännetään piihin (keula vasten tuulta) ja silloin tunnukset näkyvät selvästi.
        (asetus 641/2007 7 §)"

        Tämä oli maistraatin vastaus kysymykseen, mihin rekisterinumero purjeveneessä sijoitetaan.


      • muistaa.
        kannattais lukea ensin! kirjoitti:

        Näin siellä todetaan:
        ".......Rekisteritunnus tulee sijoittaa veneen runkoon tai katteeseen, ei puomiin tai purjeeseen.
        Käytännössä rekisteritunnus merkitään runkoon tai ruffiin (katteeseen). Asetuksen mainitsema ’liikkuessa selvästi näkyvissä’ ei välttämättä toteudu, jos tunnus on purjeessa tai puomissa. Tunnuksen ollessa purjeessa sen ollessa laskettuna, tunnusnumero peittyy.
        Merkinnän voi tehdä esim. tarroilla, maalaamalla tai erillisellä kilvellä. Olennaista on, että tunnus erottuu taustastaan. Esim. keula on aika hyvä paikka. Tunnusnumeroiden väri on hyvä valita niin, että ne erottuvat hyvin taustasta. Jos esimerkiksi veneen keulassa on tilaa rekisteritunnukselle, niin ne ovat suuremman osan purjehduksen ajasta näkyvissä.
        Jos vene pysäytetään esimerkiksi valvontatilanteessa, vene yleensä käännetään piihin (keula vasten tuulta) ja silloin tunnukset näkyvät selvästi.
        (asetus 641/2007 7 §)"

        Tämä oli maistraatin vastaus kysymykseen, mihin rekisterinumero purjeveneessä sijoitetaan.

        Että tuo on vain maistraatissa työskentelevän virkamummon vastaus, ei siis asetuksessa kirjoitettu.
        Myöskin muoto "Käytännössä rekisteritunnus merkitään runkoon tai ruffiin (katteeseen)." ei ole mitään lakitekstiä.
        Mikään laki siis ei kiellä puomia tai purjetta.
        Puomihan ei peity esim kun on rullamasto.

        "Asetuksen mainitsema ’liikkuessa selvästi näkyvissä’"
        "Tunnuksen ollessa purjeessa sen ollessa laskettuna, tunnusnumero peittyy."
        Tätä riskiä ei myöskään ole, kun purje ei koskaan ajossa ole laskettuna.

        Kunhan siis asetus täyttyy, ja rekisteritunnus on liikkuessa selvästi näkyvissä, ja jos ei se purjeessa ole selvästi näkyvissä ja kauas, niin missä?

        Maistrtaatin mummot nyt voivat vastata mitä haluavat, mutta sillä ei ole mitään tekemistä lain ja asetuksen kanssa, elleivät he suoraan siteraa vastauksessaan vain ja ainoastaan lakia.

        Laitatko vielä linkin tuohon vastaukseen, vaikka sillä ei mitään painoarvoa olekaan.


      • inttäjälle
        muistaa. kirjoitti:

        Että tuo on vain maistraatissa työskentelevän virkamummon vastaus, ei siis asetuksessa kirjoitettu.
        Myöskin muoto "Käytännössä rekisteritunnus merkitään runkoon tai ruffiin (katteeseen)." ei ole mitään lakitekstiä.
        Mikään laki siis ei kiellä puomia tai purjetta.
        Puomihan ei peity esim kun on rullamasto.

        "Asetuksen mainitsema ’liikkuessa selvästi näkyvissä’"
        "Tunnuksen ollessa purjeessa sen ollessa laskettuna, tunnusnumero peittyy."
        Tätä riskiä ei myöskään ole, kun purje ei koskaan ajossa ole laskettuna.

        Kunhan siis asetus täyttyy, ja rekisteritunnus on liikkuessa selvästi näkyvissä, ja jos ei se purjeessa ole selvästi näkyvissä ja kauas, niin missä?

        Maistrtaatin mummot nyt voivat vastata mitä haluavat, mutta sillä ei ole mitään tekemistä lain ja asetuksen kanssa, elleivät he suoraan siteraa vastauksessaan vain ja ainoastaan lakia.

        Laitatko vielä linkin tuohon vastaukseen, vaikka sillä ei mitään painoarvoa olekaan.

        "Että tuo on vain maistraatissa työskentelevän virkamummon vastaus.."

        http://www.maistraatti.fi/maistraatti/frame2.jsp?url=http://www.maistraatti.fi/docs/vesikulkuneuvorekisteri/19.4.52.htm


      • keula tuuleen
        inttäjälle kirjoitti:

        "Että tuo on vain maistraatissa työskentelevän virkamummon vastaus.."

        http://www.maistraatti.fi/maistraatti/frame2.jsp?url=http://www.maistraatti.fi/docs/vesikulkuneuvorekisteri/19.4.52.htm

        Jos jollain pöntöllä virkamiehellä on otsaa nätyttää pysäytys merkkiä purjehtivalle veneelle,en varmasti pysähdy tulkoon perässä satamaan tai hypätköön vauhdissa kyytiin.Yli 30v.kestäneellä koko itämeren käsittävällä purjehdus uralla en ole törmännyt moiseen.Jos kysytään "otetta"huudan että, ei ole rekisterissä,eikä tule voin antaa osoitteen mihin lähettää rikemaksun,jos huvittaa.Rekisteröimättömän veneeen varustus tai kuljettajan ikä saatikka humalatila ei nimittäin kuulu kellekään.On muuten mielenkiintoista nähdä ryhtyykö merivartioston pellet ampumaan vai ajavatko upoksiin ja monesko laukaus tulee kohti!


      • laatima
        keula tuuleen kirjoitti:

        Jos jollain pöntöllä virkamiehellä on otsaa nätyttää pysäytys merkkiä purjehtivalle veneelle,en varmasti pysähdy tulkoon perässä satamaan tai hypätköön vauhdissa kyytiin.Yli 30v.kestäneellä koko itämeren käsittävällä purjehdus uralla en ole törmännyt moiseen.Jos kysytään "otetta"huudan että, ei ole rekisterissä,eikä tule voin antaa osoitteen mihin lähettää rikemaksun,jos huvittaa.Rekisteröimättömän veneeen varustus tai kuljettajan ikä saatikka humalatila ei nimittäin kuulu kellekään.On muuten mielenkiintoista nähdä ryhtyykö merivartioston pellet ampumaan vai ajavatko upoksiin ja monesko laukaus tulee kohti!

        On niin typerä laki,että on varmaan käytetty kansanedustaja Pertti Salovaaran asiantuntemusta sitä laadittaessa.Tuloksesta ei voi päätellä onko ennen vai jälkeen hermoromahduksen!


      • Kuuluu viranomaisille
        keula tuuleen kirjoitti:

        Jos jollain pöntöllä virkamiehellä on otsaa nätyttää pysäytys merkkiä purjehtivalle veneelle,en varmasti pysähdy tulkoon perässä satamaan tai hypätköön vauhdissa kyytiin.Yli 30v.kestäneellä koko itämeren käsittävällä purjehdus uralla en ole törmännyt moiseen.Jos kysytään "otetta"huudan että, ei ole rekisterissä,eikä tule voin antaa osoitteen mihin lähettää rikemaksun,jos huvittaa.Rekisteröimättömän veneeen varustus tai kuljettajan ikä saatikka humalatila ei nimittäin kuulu kellekään.On muuten mielenkiintoista nähdä ryhtyykö merivartioston pellet ampumaan vai ajavatko upoksiin ja monesko laukaus tulee kohti!

        Ei muuten hoidu ihan rikesakolla se viranomaisen pysähdysmerkin noudattamatta jättäminen. Kyllä se sun mahd. humalassa seilaaminen käräjille päätyy, jos liikaa olet maistellut. Kerta se ekakin on, nimittäin merkintä rikosrekisteriin jopa 30-v:n seilaamisen jälkeen. Se että kannattaako jättää rekisteröimättä, no sitä voit ihan itse miettiä ja mitä siitä voi seurata.


      • asenne!
        keula tuuleen kirjoitti:

        Jos jollain pöntöllä virkamiehellä on otsaa nätyttää pysäytys merkkiä purjehtivalle veneelle,en varmasti pysähdy tulkoon perässä satamaan tai hypätköön vauhdissa kyytiin.Yli 30v.kestäneellä koko itämeren käsittävällä purjehdus uralla en ole törmännyt moiseen.Jos kysytään "otetta"huudan että, ei ole rekisterissä,eikä tule voin antaa osoitteen mihin lähettää rikemaksun,jos huvittaa.Rekisteröimättömän veneeen varustus tai kuljettajan ikä saatikka humalatila ei nimittäin kuulu kellekään.On muuten mielenkiintoista nähdä ryhtyykö merivartioston pellet ampumaan vai ajavatko upoksiin ja monesko laukaus tulee kohti!

        Oman kokemukseni mukaan viranomaiset ovat käyttäytyneet kohteliaasti halutessaan tarkistaa, että veneessäni on pelastusliivit ja sammutin. On jopa puhallutettu alkometeriin, kun heinäkuun aamuna purjehdin Hangon Itäsataman editse. En ottanut purjeita alas, vaan nostin veneen piihin ja poliisin vene kiinnittyi kylkeeni. Ystävällisessä hengessä tämäkin purjehduksen lyhyt keskeytys sujui. Miksi tieten tahtoen hakisin vaikeuksia?

        Ihmettelen, että 30 vuoden veneilykokemuksellasi olet ottanut noin äärimmäisen agressiivisen asenteen viranomaisia kohtaan. Ehkä suhtautumisesi johtuu siitä, että olet purjehtinut pääasiassa vain Itämeren pohjoisosissa. Jo Saksan alueella on erilaisia kontrolleja enemmän kuin täällä. Kuvitteletko tosissasi, ettei sinun humalatilasi (kipparoimasi veneen ollessa kulussa) muka "kuulu kellekään"? Suositteletko samaa vaikeuksien ja rangaistusten kerjäämistä muillekin veneilijöille?
        Ehkä sinun kannattaa harkita purjehdusurasi lopettelemista tai muuttaa asenteitasi, ihan vain oman etusi kannalta. Olitkohan selvin päin, kun kirjoitit yöllisen vuodatuksesi?


      • Purkkarimies**
        keula tuuleen kirjoitti:

        Jos jollain pöntöllä virkamiehellä on otsaa nätyttää pysäytys merkkiä purjehtivalle veneelle,en varmasti pysähdy tulkoon perässä satamaan tai hypätköön vauhdissa kyytiin.Yli 30v.kestäneellä koko itämeren käsittävällä purjehdus uralla en ole törmännyt moiseen.Jos kysytään "otetta"huudan että, ei ole rekisterissä,eikä tule voin antaa osoitteen mihin lähettää rikemaksun,jos huvittaa.Rekisteröimättömän veneeen varustus tai kuljettajan ikä saatikka humalatila ei nimittäin kuulu kellekään.On muuten mielenkiintoista nähdä ryhtyykö merivartioston pellet ampumaan vai ajavatko upoksiin ja monesko laukaus tulee kohti!

        Tyypillinen RÄTTIPELLE, ei muuta kyllä voi todetakkaan.

        Kyllä teillkin on murheet...
        Varmaankin jiku "kynänpyörittäjä, ei kunnon duunari tai motskarimies noin lapsellista heitä täälläkääm...


      • uskoisi
        asenne! kirjoitti:

        Oman kokemukseni mukaan viranomaiset ovat käyttäytyneet kohteliaasti halutessaan tarkistaa, että veneessäni on pelastusliivit ja sammutin. On jopa puhallutettu alkometeriin, kun heinäkuun aamuna purjehdin Hangon Itäsataman editse. En ottanut purjeita alas, vaan nostin veneen piihin ja poliisin vene kiinnittyi kylkeeni. Ystävällisessä hengessä tämäkin purjehduksen lyhyt keskeytys sujui. Miksi tieten tahtoen hakisin vaikeuksia?

        Ihmettelen, että 30 vuoden veneilykokemuksellasi olet ottanut noin äärimmäisen agressiivisen asenteen viranomaisia kohtaan. Ehkä suhtautumisesi johtuu siitä, että olet purjehtinut pääasiassa vain Itämeren pohjoisosissa. Jo Saksan alueella on erilaisia kontrolleja enemmän kuin täällä. Kuvitteletko tosissasi, ettei sinun humalatilasi (kipparoimasi veneen ollessa kulussa) muka "kuulu kellekään"? Suositteletko samaa vaikeuksien ja rangaistusten kerjäämistä muillekin veneilijöille?
        Ehkä sinun kannattaa harkita purjehdusurasi lopettelemista tai muuttaa asenteitasi, ihan vain oman etusi kannalta. Olitkohan selvin päin, kun kirjoitit yöllisen vuodatuksesi?

        Suomessa olevan niin järjetöntä toimintaa,että yhteiskunta ryhtyy pitämään rekisteriä purjeveneistä!Lisäksi ryhtyy ylläpitämään valvontajärjästelmää sammuttimista ja liiveistä.En ole koskaan törmännyt matkaveneeseen josta ne puuttuisivat,lisäksi suuresta osasta venetitä löytyy lukuisia muita turvavälineitä mitä mikään laki ei vaadi.Näiden VALVONTAAN tullaan käyttämään tuhansia miestyötunteja ja tuhansia litroja polttoainetta vuodessa samaan aikaan ovat opettajat pakkolomalla ja terveydenhuolto rempallaan!Kuka voi "pokkana"väittää ,että uusi laki on tarpeellinen ja järkevä.PS. en ole koskaan kuullut kännissä merellä hukkuneesta purjehtijasta.


    • Anonyymi

      Yleisesti! Rekisterinumero?!? Mitä vittua?!? Tunnuksessa on KIRJAIMIA ja numeroita! Mistä lähtien kirjaimet on numeroita? Täytyy olla ihan vitun tyhmä, kun ei erota numeroa ja kirjainta.
      REKISTERITUNNUS!!!!!

      • Anonyymi

        O ho, kylläpä lähti keulimaan kielenkäyttö, ei hyvä.


    • Anonyymi

      Miksiköhän tämäkin vanha ketju oli pitänyt kaivaa esiin?

      Mutta kun nyt oli kerran joku kaivanut, niin kommentoinpa tuota inttämistä siitä, pitääkö tunnuksen olla veneen rungossa vai kelpaako, jos se on purjeessa tai puomissa. En löytänyt nopealla haulla nykylaista asiasta määräystä, mutta sen alkuperäisen "pitää olla sivulta luettavissa" nojalla voi sanoa, ettei puomi tai purje kelpaa, koska ne voivat veneen kulkiessa purjeilla olla sellaisessa asennossa, ettei tunnusta pysty suoraan sivulta lukemaan.

      • Anonyymi

        Lisäksi purje voi olla viikattuna ja purkkarilla voidaan ajaa ilman puomia. Eli kiinteään rungon osaan pitää käytännössä laittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7800
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1999
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1940
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1653
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      949
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe