Viini käy uudelleen!

Maraviini

Apua!
Kun käyminen harventui n. 10 päivän käymisen jälkeen n. 2 kuplaan minuutissa, niin laitoin käymisen pysäyttäjäpussin viiniin. Lapoin viinin ja otin sakat pois ja jätin viinin seisomaan. Sitten muutaman päivän kuluttua laitoin superkirkasteen ja gelatiinin. Ravistin pois hiilidioksidia ja jätin seisomaan. Annas olla, viini alkoi käydä uudelleen, n. 2 kuplaa minuutissa. Nyt mietin kuumeisesti, että mitä teen. Voiko viinin antaa käydä niin pitkälle, että kuplia ei enää tule? Tarvitaanko vielä kerran Käymisen pysäyttäjäpussi viiniin?
Neuvosta kiitollinen?
nimim. Maraviini

9

6951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla taitaa olla vähän sama tilanne. Olen viinini kanssa samassa vaiheessa - ajattelin pullottaa ensi viikonloppuna viimeisen lappoamisen jälkeen. Nyt viini kirkastuu ja sakka laskeutuu pohjalle - mutta tänä aamuna pulpahti ainakin kerran toisen pytyn vesilukosta.

      Uskottelin kuitenkin itselleni, että kyseessä on pyttyyn jäänyt hiilidioksiidi eikä mäski voi enää käydä kun käyminen on kerran pysäytetty ja hiiva oikeaoppisesti tapettu vainaaksi. Voisihan sen tehdä vielä siten, että kun nesteen lappoaa ja poistaa sakan ei vielä pullotakaan vaan hölskyttelee hiilidioksiidia pois ja jättää sen vielä vähäksi aikaa seisomaan vesilukon taakse ja katsoo pulpahteleeko vielä. Jos pulpahtelee, niin sitten uutta pysäyttäjää kehiin - ei kai siinä sitten muu auta.

      Aika kauan ja laiskasti sinulla kyllä tuo viinisi kävi - 10 päivää ja kuitenkin vain pari pulausta minuutissa. Väittäisin, että käytit paljon sokeria.

      • Joo, pelkkää hiilidioksiidia oli - ei enää käymistä.


    • kunnolla

      Syksyllä 2000 tein neljä satsia omenaviiniä. Niiden käymisajat olivat kolmesta viikosta seitsemään viikkoon. 10 päivän käymisaika tuntuu liian lyhyeltä. Onko mitään haittaa jos antaa viinin käydä vaikka useita kuukausia?

      Jossain ohjeessa oli että ennen pysäytystä kuplien maarän pitää olla alle 1 kupla 2:ssa minuutissa.

      • pysäyttäjää

        Maun kannalta pitkä käymisaika on hyvä asia. Sellaisen saa aikaan vain kunnollisella hiivakannalla.


      • Luumuviinillä
        pysäyttäjää kirjoitti:

        Maun kannalta pitkä käymisaika on hyvä asia. Sellaisen saa aikaan vain kunnollisella hiivakannalla.

        Vaikka näkyi että käyminen todella lakkasi aineen laitettua käymisastiaan. Mutta kun hiilidioksidivaahtoa vielä syntyy, huoks. Kovaa hommaa poistaa vaahtoa, vaikka monta päivää jo. Minä teen niin, että kaadan käymisastiasta toiseen saaviin, niin että muodostuu vaahtoa, silloin tiedän, ettei viini ole valmis seisomaan ennen pullotusta. Vaahdonpoistojuttu pitää hoitaa pois ennen pullotusta. Olen todella yllättynyt luumuviinin erikoisominaisuudesta. Liikaa sakkaa ja liikaa vaahtoa. Ei ikinä kriikunasta tai luumusta tehtyä viiniä, liian työlästä!


      • Maraviini
        Luumuviinillä kirjoitti:

        Vaikka näkyi että käyminen todella lakkasi aineen laitettua käymisastiaan. Mutta kun hiilidioksidivaahtoa vielä syntyy, huoks. Kovaa hommaa poistaa vaahtoa, vaikka monta päivää jo. Minä teen niin, että kaadan käymisastiasta toiseen saaviin, niin että muodostuu vaahtoa, silloin tiedän, ettei viini ole valmis seisomaan ennen pullotusta. Vaahdonpoistojuttu pitää hoitaa pois ennen pullotusta. Olen todella yllättynyt luumuviinin erikoisominaisuudesta. Liikaa sakkaa ja liikaa vaahtoa. Ei ikinä kriikunasta tai luumusta tehtyä viiniä, liian työlästä!

        Hei!
        Minullahan oli viinin kanssa se "ongelma", että viini alkoi käydä uudelleen. Ja annoinkin sen käydä. Ennen sitä maistoin ja se oli hyvin makeaa. Laitoin sitten uudemman kerran käymisen pysäyttäjää ja uudemman kerran superkirkasteen ja annoin seistä n. viikon. Sitten aloin pullottaa, huomasin, että viinin väri oli muuttunut hyvin haaleaksi, kun se ennen tätä uutta käymisvaihetta, pysäytystä ja kirkastusta oli syvän punainen. Eli mistä johtuu värin totaalinen haaleneminen? Maku ei muuttunut se oli edelleen makea, liiankin.


    • 123

      käynyt loppuun.

    • Anonyymi

      Käymisen pysäyttäjää ei tarvi mihkää: kyllä se kuivaissaan pysähtää itestänsä.

    • Anonyymi

      U6A6K koodilla saa 3x4e alennuksen wolt tilauksesta kannattaa hyödyntää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe