bensan kulutus ja

öljyn laatu?

Onko kellään oikeata faktatietoa siitä kuinka suuri merkitys prosenteissa on erilaisilla öljyillä bensan kulutukseen. Se linee selvää, että ohut öljy koneessa säästää bensaa, mutta onko erolla todellista merkitystä. Mobil mainostaa bensansäästöä, mutta ei kerro kuinka paljon ja mihin öljyyn verraten. Itseäni kiinnostaa ero esim Mobilin öljyillä 0W-40, 5W-50 ja 5W-40.

17

6005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lasket?

      Kaasujalka määrää kulutuksen. Kyllä itse huomaa auton herkkyydestä, kun juuri vaihdettu uudet öljyt. Täysin totta öljyn vaikutus.

    • taloudellinen kuski..

      moottoriöljyllä on sen verran vaikutusta, että sen yhtenä tehtävänä on vähentää sisäistä moottorin kitkaa. mitä paremmin öljy onnistuu tässä, sitä vähemmällä voimalla moottori periaatteessa pyörii.

      "0W-40, 5W-50 ja 5W-40"
      jos nyt verrataan näitä kolmea viskositeettia;
      0w-lukeman virtaavuus on parempi kovilla pakkasilla verrattuna 5w lukemaan;
      40-lukeman virtaavuus käyntilämpöisessä moottorissa on parempi kuin 50-lukemaisen;
      >>>mitä parempi öljyn virtaus, sitä helpommin sitä pystyy pumppaamaan, ja sitä kevyemmin moottori pyörii.

      kuten varmaan huomaatkin, lähes kaikki oikeat polttoaineensäästö-öljyt ovat joko 5w-30 (esim mobil esp 5w-30) tai 0w-30 (mobil 1 0w-30 fe) viskositeettisia. ja täyssynteettisenä ne tarjoavat myös huipputason suojan, joten ne sopivat hyvin uusiin autoihin aina taloudellisesta ajamisesta normaalikäyttöön asti.
      >>>nämä siis tarjoavat parhainta taloudellisuutta moottorille, koska niitä on kevyt pumpata (pienempi öljynpaine->pienempi virtausvastus), kuluu siihen vähemmän moottorin energiaa ja niiden kitkaa vähentävä lisäaineistus vielä parantaa vaikutusta.
      -muilta valmistajilta toki löytyy vastaavia tuotteita, mikäli hintavertailu kiinnostaa.

      saavutettavan säästön tulos on moottorikohtainen, mutta yleensä prosentin tai parin luokkaa. *tätä on erittäin vaikea mitata käytännössä, sillä liikenteessä on liian paljon muuttujia jotta saataisiin luotettava tulos*

      mutta lisättäköön, että suurin säästö on todellakin OMA KAASUJALKA JA AJOTYYLI; optimoimalla autosi öljyvalinnan ja pitämällä auton huollot muutenkin kunnossa, saat mahdollisuuden pieneen kulutukseen, mutta se vaatii että ajotyylisi on kunnossa ja osaat käyttää moottoria taloudellisesti. taloudellinen ajotapa vaatii harjoittelua, mutta siihen oppii kun sitä tarpeeksi tekee.

      normaalikäytössä polttoainetta säästävän öljyn käyttämisestä ei yleensä ole mitään haittaa, kunhan vain auton öljynlaatuvaatimukset täyttyvät.

      • ile D4D

        Lainaus palstalta "Bobistheoilguy"

        "Engine noise of my '00 MB E430 at any RPM is much quieter with PP 5W20 vs M1 0W40 which is the recommended grade. It is not placebo effect because my wife told me the car was quieter the first day she drove it after the oil change.

        The added benefit is gas mileage increased by more than 3% with similar driving conditions. "

        Eli tuossa kaverin karvalakkimersu hiljeni ja kulutus aleni yli 3% siirryttyään käyttämään Penzoilin 5W/20 öljyä valmistajan suositteleman 0W-40 Mobilin sijaan.


    • meister69

      Vaihdoin 10tkm ajetut mobil 5w-40 acea a3 öljyt motulin 5w-30 acea a5 öljyihin ajotietokone pudotti ensimmäisten satojen kilometrien jälkeen keski kulutuksen 8.9L>8.7/100km ja on nyt pysynyt siinä 1500km matkan ajan. Auton Mazda 3 MPS.

      • HOj

        Asiallinen kysymys, itse tutkin vaatimuksia ja ainakin omissa autoissa 5W-30 öljyt käyvät 5W-40 öljyjen kanssa samoilla luokituksilla. Kuuman pään lämpöjen kanssa ei suomessa tule minkäänlaista ongelmaa.

        5W-30 öljy tiputti pienemmässä kikottimessa kulutusta selvästi ainakin omasta mielestä enemmän kuin 0,2 litraa sadalle. (edellinen öljy oli halvemman luokan mobil syntS 5W-40 ja nyt uusi 5W-30 ESP mobil)

        Isommassa autossa oli jo valmiiksi laadukkaampi 5W-40 öljy ja vaihdoin seuraavaksi halvemman valvoline 5W-30 öljyn. Kulutus tippui matka-ajossa ~0,2 litraa/100km mutta prosenteissa huomattavasti vähemmän kuin pienessä autossa.

        Rahallista säästöä pienemmälle bensalaskulle vs. kalliimmat öljyt en ole laskenut, ehkä hieman pärjään.

        Eniten tykkään pienen auton parantuneesta tehosta ja siitä että parempilaatuinen öljy ei tee kylmälimaa venttiilikopan kanteen.

        Haittapuolia ei ole ainakaan vielä minkäänlaisia ilmennyt, 5W-30 öljy pysyy moottorin sisäpuolella kuten edellisetkin.


      • halvallakin,
        HOj kirjoitti:

        Asiallinen kysymys, itse tutkin vaatimuksia ja ainakin omissa autoissa 5W-30 öljyt käyvät 5W-40 öljyjen kanssa samoilla luokituksilla. Kuuman pään lämpöjen kanssa ei suomessa tule minkäänlaista ongelmaa.

        5W-30 öljy tiputti pienemmässä kikottimessa kulutusta selvästi ainakin omasta mielestä enemmän kuin 0,2 litraa sadalle. (edellinen öljy oli halvemman luokan mobil syntS 5W-40 ja nyt uusi 5W-30 ESP mobil)

        Isommassa autossa oli jo valmiiksi laadukkaampi 5W-40 öljy ja vaihdoin seuraavaksi halvemman valvoline 5W-30 öljyn. Kulutus tippui matka-ajossa ~0,2 litraa/100km mutta prosenteissa huomattavasti vähemmän kuin pienessä autossa.

        Rahallista säästöä pienemmälle bensalaskulle vs. kalliimmat öljyt en ole laskenut, ehkä hieman pärjään.

        Eniten tykkään pienen auton parantuneesta tehosta ja siitä että parempilaatuinen öljy ei tee kylmälimaa venttiilikopan kanteen.

        Haittapuolia ei ole ainakaan vielä minkäänlaisia ilmennyt, 5W-30 öljy pysyy moottorin sisäpuolella kuten edellisetkin.

        mikäli tyytyy puolisynteettiseen 5w-30. 4 litran kanisterin hinta lähtee 20 eurosta 30 euroon riipuen merkistä ja ostopaikasta. eli ei tule sen kalliimmaksi kuin perus 5w-40 purkkikaan.

        jos haluat täyssynteettistä 5w-30 niin siitä saakin sitten jo maksaa "peruspurkkia" enemmän, sillä ne ovat melko pitkälti vielä long-life öljyjä, joka nostaa hintaa.

        itselläni ei ole kulutustietokonetta, joten en ole sillätavalla saanut suoraa vastausta kulutukseen. mutta säästetty bensa on aina säästöä. joo eipä tuon 5w-30 käyttö mitään ongelmia aiheuta, itse ajan ihan hyvin puolisynteettisellä ympärivuoden. uuteen autoon kannattaa kuitenkin varmaan ostaa sitä täyssynteettistä.


        laitoitko muuten valvolinen durablend 5w-30 vai maxlife 5w-30 isompaan autoon?


      • ile D4D

        näyttää teikäläisellä toteutuneen.

        Mobil ilmoittaa 0W-20 öljynsä vähentävän kulutusta juuri tuon 2% perinteisiin öljyihin nähden, joilla todennäköisesti tarkoitetaan 10W-40 ja 5W-40 sarjan öljyjä. Tuossa linkki:

        http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/PDS/glxxenpvlmomobil_1_0w-20_advanced_fuel_economy.pdf

        Itse olen Delvac 1 (5W-40) uskovainen ja käytän sitä -01 Avensis D4D:ssä. Eroa aiemmin käyttämääni Mobilin 0W-40 öljyyn en kulutuksessa huomannut.

        Tekisi mieli kyllä testata tuota 0W-20 sarjan kuravettä ja katsoa onko sillä vaikutusta kulutukseen. Se kaksi prosenttia olisi vain desin verran satasella ja sitä on vaikea todeta.

        Oletko muuten huomannut, onko kulutussäästö havaittavissa yhtäjaksoisessa ajossa kuumalla moottorilla. Oma kuvitelmani on, että säästö syntyy pääosin kylmällä tai puolilämpimällä koneella.


      • ile D4D
        HOj kirjoitti:

        Asiallinen kysymys, itse tutkin vaatimuksia ja ainakin omissa autoissa 5W-30 öljyt käyvät 5W-40 öljyjen kanssa samoilla luokituksilla. Kuuman pään lämpöjen kanssa ei suomessa tule minkäänlaista ongelmaa.

        5W-30 öljy tiputti pienemmässä kikottimessa kulutusta selvästi ainakin omasta mielestä enemmän kuin 0,2 litraa sadalle. (edellinen öljy oli halvemman luokan mobil syntS 5W-40 ja nyt uusi 5W-30 ESP mobil)

        Isommassa autossa oli jo valmiiksi laadukkaampi 5W-40 öljy ja vaihdoin seuraavaksi halvemman valvoline 5W-30 öljyn. Kulutus tippui matka-ajossa ~0,2 litraa/100km mutta prosenteissa huomattavasti vähemmän kuin pienessä autossa.

        Rahallista säästöä pienemmälle bensalaskulle vs. kalliimmat öljyt en ole laskenut, ehkä hieman pärjään.

        Eniten tykkään pienen auton parantuneesta tehosta ja siitä että parempilaatuinen öljy ei tee kylmälimaa venttiilikopan kanteen.

        Haittapuolia ei ole ainakaan vielä minkäänlaisia ilmennyt, 5W-30 öljy pysyy moottorin sisäpuolella kuten edellisetkin.

        Kulutussäästö on käytännössä sama kuin tehon parannus. Sama koskee myös muita kitkaa pienentäviä toimenpiteitä, kuten renkaiden vaihtoa kapeampiin ja vierintävastukseltaan alhaisempiin. Ja öljyjen kohdalla tehonlisä pitäisi tuntua juuri kylmällä tai puolilämpimällä koneella. Renkaiden osalta se tuntuu kaupunkialueella kiihtyvyyden ja rullaavuuden parantumisena.

        Harva teinituunaaja vaan on oivaltanut tätä. Tai oikeastaan myös kaikki "halvalla autoilijat" maksavat kalliisti tarjous-öljyistään ja pinnatuista renkaistaan öljyntuottajavaltioille ja Suomen valtiolle.


      • lähes kannattaa
        ile D4D kirjoitti:

        näyttää teikäläisellä toteutuneen.

        Mobil ilmoittaa 0W-20 öljynsä vähentävän kulutusta juuri tuon 2% perinteisiin öljyihin nähden, joilla todennäköisesti tarkoitetaan 10W-40 ja 5W-40 sarjan öljyjä. Tuossa linkki:

        http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/PDS/glxxenpvlmomobil_1_0w-20_advanced_fuel_economy.pdf

        Itse olen Delvac 1 (5W-40) uskovainen ja käytän sitä -01 Avensis D4D:ssä. Eroa aiemmin käyttämääni Mobilin 0W-40 öljyyn en kulutuksessa huomannut.

        Tekisi mieli kyllä testata tuota 0W-20 sarjan kuravettä ja katsoa onko sillä vaikutusta kulutukseen. Se kaksi prosenttia olisi vain desin verran satasella ja sitä on vaikea todeta.

        Oletko muuten huomannut, onko kulutussäästö havaittavissa yhtäjaksoisessa ajossa kuumalla moottorilla. Oma kuvitelmani on, että säästö syntyy pääosin kylmällä tai puolilämpimällä koneella.

        Jos öljy säästää bensakuluissa 2 prosenttia, niin sehän tekee 7 litran kulutuksella ja 15000 km vaihtovälillä n. 30 euron säästön. Mutta hukkuuko säästö kalliimpaan öljyn hintaa? Mikä olisi järkevin ölyvalinta?


      • laskukoneella:
        lähes kannattaa kirjoitti:

        Jos öljy säästää bensakuluissa 2 prosenttia, niin sehän tekee 7 litran kulutuksella ja 15000 km vaihtovälillä n. 30 euron säästön. Mutta hukkuuko säästö kalliimpaan öljyn hintaa? Mikä olisi järkevin ölyvalinta?

        bensan hinta: 1.45 e/l
        osasynteettinen 5w-30: noin 25e/4 litraa
        täyssynteettinen 5w-30 tai 0w-30: noin 45 euroa 4 litraa

        arvioitu bensan säästö sataa kilometriä kohden: 0,2 litraa. auton kulutusta ei huomioida, vaan oletetaan että jokainen polttoaineensäästö-öljy vähentää kulutusta _ainakin_ tuon 0,2 litraa per 100 km verrattuna korkeampiviskositeettiseen perusöljyyn.
        >>eli 1 litra "säästöä" syntyy (100 km / 0,2 l) = 500 kilometrin aikana.

        ***10 000 km vaihtovälillä***
        ehtii syntyä "säästöä" (10 000 km / 500 km) = 20 litraa. oletusbensanhinnalla 1,45 e/l tämä on siis (20 l * 1,45 e/l) = 29 euroa.
        >>eli siis vanhemmassa autossa 10-tonnin vaihtovälillä halvemmalla puolisynteettisellä voi saada maksettua purnukan takaisin. sitten on omasta halusta kiinni, että haluaako santsata vielä enemmän täyssynteettiseen.

        ***15 000 km vaihtovälillä***
        ehtii syntyä "säästöä" (15 000 km / 500 km) = 30 litraa. eli bensan oletushinnalla 43,5 euroa.
        >>tämä riittää jo maksamaan takaisin halvimmat täyssynteettiset polttoaineensäästö-öljyt. tosin laadukkaammankaan käytöstä ei ole haittaa.

        ***20 000 km vaihtovälillä***
        säästöä syntyy laskennallisesti jo 40 litraa bensiiniä. eli 58 euroa.
        >>tällä jo maksaa takaisin melkein kaikki öljyt.



        "Mutta hukkuuko säästö kalliimpaan öljyn hintaa?"
        ---pysähdytään miettimään, että onko tässä oikeasti kyse öljyjen "takaisinmaksattamisesta"? polttoaineensäästö-öljyt vievät jokatapauksessa vähemmän polttoainetta ja vähentävät moottorin kitkaa, joten se vie tavallista öljyä vähemmän bensaa. eihän tavallisenkaan öljyn vaadita maksavan "itseään takaisin".


        "Mikä olisi järkevin ölyvalinta? "
        -tuohon on vaikea vastata yksinkertaisesti tietämättä mitään autostasi, ajotyylistäsi tai ajoympäristöstäsi.
        >>yritän tiivistää: ympärivuotiseen normaalikäyttöön 0w/5w-30/40 on hyvä valinta. merkki ja laatu riippuu sinusta ja paljonko olet halukas maksamaan. tosin lisätiedoilla voidaan antaa ohjettakin..


      • ensin ottaa
        ile D4D kirjoitti:

        näyttää teikäläisellä toteutuneen.

        Mobil ilmoittaa 0W-20 öljynsä vähentävän kulutusta juuri tuon 2% perinteisiin öljyihin nähden, joilla todennäköisesti tarkoitetaan 10W-40 ja 5W-40 sarjan öljyjä. Tuossa linkki:

        http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/PDS/glxxenpvlmomobil_1_0w-20_advanced_fuel_economy.pdf

        Itse olen Delvac 1 (5W-40) uskovainen ja käytän sitä -01 Avensis D4D:ssä. Eroa aiemmin käyttämääni Mobilin 0W-40 öljyyn en kulutuksessa huomannut.

        Tekisi mieli kyllä testata tuota 0W-20 sarjan kuravettä ja katsoa onko sillä vaikutusta kulutukseen. Se kaksi prosenttia olisi vain desin verran satasella ja sitä on vaikea todeta.

        Oletko muuten huomannut, onko kulutussäästö havaittavissa yhtäjaksoisessa ajossa kuumalla moottorilla. Oma kuvitelmani on, että säästö syntyy pääosin kylmällä tai puolilämpimällä koneella.

        selville
        a) auton ohjekirjasta onko rajoituksia käykö sae 20 öljy?
        b) kyseisen viskositeetin saatavuus saattaa olla "kiven alla".

        kyseinen viskositeetti on käsittääkseni yleisempi "rapakon takana"..
        >>suosittelisin ostamaan 0w-30, sen saatavuus on hyvä ja sopii uusille ja käytetyille moottoreille hyvin pitkälti ilman rajoituksia.


      • ile D4D
        ensin ottaa kirjoitti:

        selville
        a) auton ohjekirjasta onko rajoituksia käykö sae 20 öljy?
        b) kyseisen viskositeetin saatavuus saattaa olla "kiven alla".

        kyseinen viskositeetti on käsittääkseni yleisempi "rapakon takana"..
        >>suosittelisin ostamaan 0w-30, sen saatavuus on hyvä ja sopii uusille ja käytetyille moottoreille hyvin pitkälti ilman rajoituksia.

        Omassa Toyotassani öljyvaatimus on SAE CF ja sen tuo jenkkiläinen juoksevin mobili täyttää.

        Saatavuus tosiaan voi olla vaikeaa Euroopassa, mutta tarkoitukseni olikin vain hakea juoksevin (=vähäkitkaisin) öljy.

        Prius-keskustelupalstoja seuranneena alan harrastajat tuntuvat käyttävän 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30 tai 10W-30 viskositeetin öljyjä.
        Ilmeisesti kulutussäästömielessä yläviskositeetin pitää olla korkeintaan 30.


      • Pinna_kireällä
        ile D4D kirjoitti:

        Kulutussäästö on käytännössä sama kuin tehon parannus. Sama koskee myös muita kitkaa pienentäviä toimenpiteitä, kuten renkaiden vaihtoa kapeampiin ja vierintävastukseltaan alhaisempiin. Ja öljyjen kohdalla tehonlisä pitäisi tuntua juuri kylmällä tai puolilämpimällä koneella. Renkaiden osalta se tuntuu kaupunkialueella kiihtyvyyden ja rullaavuuden parantumisena.

        Harva teinituunaaja vaan on oivaltanut tätä. Tai oikeastaan myös kaikki "halvalla autoilijat" maksavat kalliisti tarjous-öljyistään ja pinnatuista renkaistaan öljyntuottajavaltioille ja Suomen valtiolle.

        Pinnatuista renkaistaan? Renkaiden pinnaaminen tarkoittaa polkupyörän renkaiden pinnojen kiristämistä tai vaihtamista. Tarkoitit ehkä PINNOITTAMISTA?


    • Anonyymi

      Tälle museosivulle kommentti. Noin 100€. Max voi säästää bensas 20000 km matkalla. Yksityisautoilijan ei kannata näitä funtsii ellei halua olla muuten vaa mukana pieneltä osaltaan päästöjä pienentämässä. Vaikuttaa kyl renkaat ja öljyt bussi- ja rekkaliikenteessä säästöinä ja vähempinä päästöinä.

    • Anonyymi

      Onko kukaan huomanut kulutuksen laskua vanhoilla öljyillä viskositeetin alentuessa?

    • Anonyymi
      UUSI

      Myös voimansiirto tuntuu vaikuttavan. Aisinin 6-lovinen automaatti momentinmuunnin, ajettu 80th , alkuperäisöljyt. Ei ongelmia toiminnassa.
      Vaihdettu uudet luokituksen mukaiset öljyt. Toiminta muuttui vieläkin täsmällisemmäksi erityisesti voimakkaassa kiihdytyksissä. Ja polttoaineen kulutus pieneni ajotietokoneen mukaan 2-3 dl /100 km. Muutaman tankkauksen jälkeen asia varmistui.
      Automaatti laatikon öljynvaihto siis kannattaa. Kun tein vielä itse niin kustannus oli alle satasen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe