Olen huomannut, että kun keksin jonkin asian mormoniuskontoa vastaan, aina löytyy hyvä selitys, miksi vastaväite ei olekaan niin hyvä. Tästä syystä edelleen pidän mormonioppia parhaana kristillisenä suuntauksena, vaikken olekaan enää jäsen, syistä jotka olen esittänyt kotisivuillani (joihin pääsee profiilini suosikkilinkistä kätevästi).
Nyt kuitenkin taas tulin miettineeksi sitä Jeesuksen käskyä, ettei saisi vannoa valoja, varsinkaan Jumalan nimeen. Tämähän on suunnattu kaikkia saatanallisia salaliittoja vastaan, joita maailmassa on aivan liikaa.
Niin että onko totta, että temppelitoimituksissa Jumalan nimeen vannotaan valoja ja tehdään kaikenlaisia versiä lupauksia vapaamuurarityyliin? Tuossa edellä on puhuttu kaikista temppelitoimituksista eikä tähän asiaan ole vastattu. Kyllä kai siihen voi vastata, minkä tyyppisiä liitot ja lupaukset ovat, vannotaanko jotakin Jumalan nimeen?
Veriset valat
10
521
Vastaukset 10
mutta tehdään liittoja. Liittohin kuuluu lupauksia eli sitoumuksia. Minkäänlaista verivalaa ei tehdä temppelissä. Aikanaan temppelitoimituksiin kuului vertauskuvallisia viitomakielen omaisia liikkeitä. Niillä kuvattiin, mitä tapahtuu hengellisyydellemme ja mahdollisuuksillemme, jos rikomme liittomme. Näitä sitten mormonismi.net -sivusto on dramatisoinut ja antanut niistä aivan virheellisen käsityksen.
Nykyisiin temppelitoimituksiinkin nuo samat asiat sisältyvät, mutta eri tavoin.- not surprised
Ja salailukin jatkuu entiseen malliin.
- salailua
not surprised kirjoitti:
Ja salailukin jatkuu entiseen malliin.
joka puolella näkevien viihdykettä.
Sitä mukava on vaikka ei olekaan.
JAtkuu entiseen malliin, siinä olet oikeassa. Entisessä mallissakaan kun ei salailua ole. No niin, kyllä tuo minulle riittää. Vastustajille ei riitä mikään. Lapsenkaltaisesti uskonasiat pitää omaksua ja Jumalaa vastustavat eivät pääse mihinkään, eivät tunne, eivät näe, eivät koe.
- Helaman
"Niin että onko totta, että temppelitoimituksissa Jumalan nimeen vannotaan valoja?"
V:Ei ole. Siellä tehdään liittoja "Jumalan ja enkelien edessä", mutta aivan samalla tavalla vihkiparille sanotaan, että he ovat tulleet "Jumalan ja seurakunnan eteen" vihittäväksi. Tämä ilmaisu on yleinen kaikissa kristillisissä kirkoissa avioliiton vihkitoimituksessa. Kuitenkaan kukaan ei kauhistele sitä, että aviopuopuolisot "vannovat Jumalan nimeen". - MAP-kirkossa
on sakramentin nauttiminen: nautimme sen Kristuksen ruumiin ja VEREN muistoksi.
Temppelissä ei verestä puhuta, saati vuodateta. Ollessaan maan päällä Kristus lopetti temppelissä uhraamisen verta vuodattamalla. Nykyään uhrimme on särkynyt sydän (kuvainnollisesti) ja murtunut mieli. - MAP-kirkossa
on sakramentti, joka nautitaan Kristuksen ruumiin ja VEREN muistoksi.
Temppelissä verestä ei puhuta, saati että sitä vuodatettaisiin. Kristuksen aikana temppelissä uhrattiin eläimiä verta vuodattamalla, mutta Kristus täytti sen lain omalla ristinkuolemallaan.
Nykyään uhrimme on särkynyt sydän (vertauskuvallisesti) ja murtunut mieli. mutta vahvistan ne vielä omalla vastauksellani. Siis verisiä valoja, eikä mitään muitakaan valoja vannota. Tapani selitti asian aivan oikein. Jotkut varhaiset temppelissäkävijät, jotka ovat luopuneet MAP-kirkosta ymmärsivät väärin ne kuvainnoliset merkit, jota tehtiin osoittamaan liiton rikkomisen hengellistä menetystä. Esim. jos rikomme evankeliumin lakeja kohtaan, niin se tulee aiheuttamaan eron Jumalasta ja tarkoittaa hengellistä kuolemää ja sillä ei ole mitään tekemistä fyysisen kuoleman kanssa. Mussakin liitoissa niiden rikkominen vaikuttaa iankaikkiseen asemaamme ja merkein kuvailtiin niitä menetyksiä, jotka johtuvat ihmisen omista valinnoista.
Ennen mm. Sweitsin temppelissä näitä asioita opetettiin, mutta sitten kirkon johto kielsi sen, koska he haluavat ihmisten oppivan noiden asioiden hengellisen merkityksen Pyhän Hengen innoittamana temppelissä. Se on paljon parempi tapa ja jäsenet voivat tuntea suurempaa iloa, kun temppeli opetus aukeaa jokaiselle henkilökohtaisen ilmoituksen kautta, eikä valmiiksi märehdittynä tietona. Minäkin opin siellä lähes joka kerta uusia asioita ja on uskomatonta miten paljon ihmisen iankaikkiseen kulkuun ja pelastukseen liittyviä asioita on saatu mahtumaan alle kahden tunnin opetukseen. Se on minulle henkilökohtaisesti todistus temppeliseremonian Jumalallisesta alkuperästä mitä ihmisten keksimänä ei pystytä tekemään sellaiseksi.
Näitä toimituksia on jonkin verran muutettu, mutta se ei vaikuta mitenkään opetuksen sisältöön, eikä liittoihin. Työ etenee ja kiire myös lisääntyy, joten seremoniaa on voitu lyhentää ja joitakin asioita muuttaa helponpaan suuntaan varsinkin vammaiset huomioiden.- varsinkin kun pahuudesta on...
olen nahnyt heidan uhkailujaan TVssa.
Nytkin netti taynna!-pusuaa kuvaruudusta ulos! - pelottelujuttuja
kuin vapaamuurareilla. Ennen tehtiin kurkun katkaisu- ja vatsan auki viiltämismerkkejä mutta niistä luovuttiin kuten avoimesta rotusorrosta nykyajan vaatimuksesta. Olisi aika vaikeaa saada lisää maksavia jäseniä, jos vielä pitäydyttäisiin noissa kauheuksissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3621168- 71768
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37706- 50622
- 44595
- 63533
Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri20520SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht322508- 76481
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459