Kyselen tätä ihan yhden ystäväni puolesta :)
Voiko toiminimen hankkia ilman että olisi mitään yrityssuunnitelmaa? Eli ihan pelkkä toiminimi olisi käytössä eikä olisi mitään tiettyä suunnitelmaa sen käytölle?
Voiko esim. tehdä satunnaista keikkatyötä toiminimen avulla? Sanotaan vaikka että tekee siivouskeikkoja tuttujen ja tutuntuttujen luona.. Tekee remppahommia ja jossain tutun yrityksessä on pari päivää töissä.. Eli et noista maksaisi itse veronsa ja muut palkasta..
Esim. ystäväni tekee silloin tällöin isälleen töitä. Kiertää tapahtumia, myy ruokaa sen sellasta.. Hän saa sitä palkkaa mutta siitä ei lähde veroja. Hän haluaisi että siitä lähtisi. Eli kysymys kuuluu.. Jos hänellä olisi toiminimi niin voisiko hän maksaa itse veronsa ja muut?
Omasta puolestani kysyn..
Voiko maksaa veroja itseltään ilman mitään toiminimeä tai muuta sellaista?
Menin kerran haastatteluun yhteen paikkaan jossa haettiin puhelinmyyjiä.. Ja siellä sanottiin että pitäis itse maksaa verot jos haluaa ne maksaa.. Ja jotenki se kuullosti ihan kusetukselta koko työ. (EN OTTANUT TYÖTÄ)
Toiminimi ja keikkatyö?
4
2682
Vastaukset
- kökökö
Työnantaja suorittaa ennakonpidätyksen palkasta, mutta voihan verottomana saadut palkat ilmoittaa veroilmoituksella, mutta niistä on maksettava sotut ym.
Mitään estettä toiminimen perustamiseen ei ole, vaikkei sille jatkuvaa toimintaa olisikaan. Mutta sen kautta työskenteleminen tuo mukaan arvonlisäveron (yli myynti 8500e/vuosi) ja YLE maksut. - alvittomanin maksoin
Harrastan kotikutsumyyntiä, maksan ennakkoverot.
Jos tuloja ei kovin paljoa ole nehän voi ilmoittaa verotuksessa.
Asiaa voit kysyä verotoimistosta. - rekisterissä
Pitää olla jos aattelee niin, että työnantaja haluaa kotitalousvähennyksen.
- MariHuusko
yksi käynti PRH:ssa ja lomakkeen Y3 täyttäminen, noin 70 euron maksu ja se on siinä. Jos on luultavaa, että liikevaihto ylittää vuodessa 8500 euroa niin sitten ALV-rekisteriin.
Mutta: jos perustaa toiminimen, niin sen jälkeen ei sitten saa työttömyyskorvausta. Jos on palkkatyössä ja tekee keikkaa sen ohessa, niin se ei ole mikään ongelma, mutta jos nostaa työttömyyskorvausta niin se loppuu silloin, kun siirtyy yrittäjäksi. Ja jos yritystoiminta ei elätä, niin karenssi on pitempi kuin palkansaajalla ennen kuin työttömyyskorvaus alkaa taas juosta (3-4 kk, muistanko oikein??). Toimeentulotuen saaminen on yrittäjälle käytännössä lähes mahdotonta, paperisota edellyttää puolen vuoden kuitit kaikkien muiden liitteiden lisäksi, sen jälkeen hakemus menee yritystutkijalle ja vasta sitten sosiaalityöntekijälle, eli käytännössä jos on vaikkapa katto lähdössä pään päältä, niin se ehtii lähteä ennen kuin on edes päätöstä tullut.
Tuo puhelinmyyntityö kuulosti juuri siltä mitä sanoitkin. Kyllähän veroja voi itse maksaa, mutta sen lisäksi pitää maksaa myös sosiaalikulut. Tuolta sinulle ei olisi todennäköisesti kertynyt yhtään eläkettä etkä olisi saanut sairauspäivärahoja yms. Mahtavatko edes vakuuttaa työntekijöitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135233
- 675034
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 391764
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628