Autossani on vanhanmallinen (Shuko?) pistoke. Samanlainen kun ennen auton lämppärin pistoke.
Pitäs lähteä ekaan reissuun ja kuulin että "tavallisella" jatkojohdolla ei ole asiaa leirintäalueille? Onko näin ? Millaisen voimavirtakaapelin (CEE?) sitä sitten tarvii ? Riittääkö 20m pituus ? 1.5m2 johdot ?
CEE kaapeli
38
11005
Vastaukset
- älyätkö
Enpä ole koskaan nähnyt 1,5 neliömetrin säievahvuista sähkökaapelia. Millä sitä meinaat kuljetella?
ASIAAN !!!!
Monilla alueilla on vielä pitkään käytössä tavallisilla shuko rasioilla varustettuja tolppia. Osta liikkeestä 25 m pitkä caravankaapeli 3x2,5 mm2, jossa on CEE päät. Tarvitset lisäksi shuko rasiallisia tolppia varten 3x2,5 mm2 Shuko/CEE adapterin (virrankesto 16 A). Näillä pärjäät kaikkialla suomessa.- Sähköasentaja vm 1955
Tiedän että on muovikaapeli ja kumikaapeli mutta caravankaapeli en ole koskaan nähnyt.
- vastaus_
Tarkoitin tietenkin 1,5mm2, okei ?
Myynnissä 1,5mm2 ja 2,5mm2 vaihtoehtoja joista siis tuo paksumpi on parempi. Hinnat näyttäisi pyörivän 80e nurkilla paitti C.Ohlson myy 52e, tosin ilman kelaa. - !!!!!!!!!!!
vastaus_ kirjoitti:
Tarkoitin tietenkin 1,5mm2, okei ?
Myynnissä 1,5mm2 ja 2,5mm2 vaihtoehtoja joista siis tuo paksumpi on parempi. Hinnat näyttäisi pyörivän 80e nurkilla paitti C.Ohlson myy 52e, tosin ilman kelaa.alle 2,5 mm2 johdot joten ainut oikea on esim. VSKN 3x2,5 mm2 ja päät pitää olla "siniset" elikä pyöreät. Johdon pituus tulee olla 25m pitkä ja jatkoja ei sais käyttää mikä on täysin mahdoton ajatus kun ei sähköä ole joka paikassa.
Mutta säännöt ovat sääntöjä. Itse käytän 3x0,75mm2 liitosjohto ja hyvin toimii koska minulla on vain noin 6A kulutus max. - tosiasia...
Tää kaapeliasia on aika mielenkiintoinen. On nimittäin niin, että tuo shuko pistorasiasta adapterointi CEE kaapeliin on virallisesti kielletty versio. Olen pohtinut syytä, että miksi? Vastaus on ilmeisesti se, että CEE kaapelilla voidaan hallita Nolla/vaihe niin, että se ei riipu siitä mitenpäin pistotulppa laitetaan pistorasiaan. En tiedä onko olemassa ajoneuvoja jossa asialla olisi jotain väliä, mutta shuko(urospistotulppa) / CEE-naaras jatkopistorasia yhdistelmällä tämä nolla/vaihe-hallinta menetetään.
Täsmennykseksi vielä, että nolla/vaihe on sitten eri asia, kuin se keltavihreä maadoitusjohto (PE). PE johto pysyy toki oikeasssa asemassa myös shuko pistokkeessa sama kuinka päin se pistotulppaan laitetaan.
- Mukaan
Vaihtoehtoisia adaptereita, aika sekava käytäntö leirintäalueilla tällä hetkellä. kaapelia meillä on ollut mukana kelan lisäksi 2 roikkaa, välillä on joutunut ottamaan virran melko kaukaakin. Ja 2.5 neliön kaapelit
- älyätkö
Mitä tarkoittaa "Autossani on vanhanmallinen (Shuko?) pistoke."??? Onko jokin omavalmiste, jossa on auton kyljessä shuko pistorasia, vai mitä tarkoitat??? Kentie jokin provo kysymys???
- provoko
Todennäköisemmin tietämätön asiasiasta, jonka edelliset vastaajat ovatkin ymmärtäneet. Luultavasti sinäkin, mutta haluatpa vain ilkeillä.
- provoa huvikseen
Niin, aloittelija kun olen, ymmäräsin että autossani oleva pistorasia on mallia "vanha" ja nimitys olisi "Shuko", uusi systeemi olisi nimeltään CEE kaapeli.
Mutta jos sinusta tuntuu kivalta käännellä sanoja ja ymmärtää väärin, se sinulle suotakoon. - Niitäkin on
Kaikki eivät ilmeisesti ole nähneet vanhaa liityntärasiaa jossa läpän alla on tosiaan shuko pistotulppa kiinteästi seinässä tapit ulospäin.
Joten ei kannata irvi jos ei tiedä. - Justiinsa
Niitäkin on kirjoitti:
Kaikki eivät ilmeisesti ole nähneet vanhaa liityntärasiaa jossa läpän alla on tosiaan shuko pistotulppa kiinteästi seinässä tapit ulospäin.
Joten ei kannata irvi jos ei tiedä.Tämmönen on minun autossa.
- Niitäkin on
Justiinsa kirjoitti:
Tämmönen on minun autossa.
Ei muuta kuin tolpan päähän teollisuusstandardin mukainen liitin ja 2,5 mm2 johdon toiseen päähän shuko naarasjatkoliitin, niin kukaan ei pääse valittamaan johdon laillisuudesta.
http://www.karavaanarit.fi/karavaanimatkailu/turvaopas/turvallinen_leiriytyminen/sahkoturvallisuus/
- ostamalla
Biltemasta adapterikaapelin,
- tarkoitat
normaalia sähköjohtoa niin eikös se ole kielletty? Auton lämppärijohtohan käy auton kylkeen ja siitä voi helposti jatkaa normikaapelilla, joo.
Adaptereita kyllä on joka lähtöön ja joka suuntaan. - misar
tarkoitat kirjoitti:
normaalia sähköjohtoa niin eikös se ole kielletty? Auton lämppärijohtohan käy auton kylkeen ja siitä voi helposti jatkaa normikaapelilla, joo.
Adaptereita kyllä on joka lähtöön ja joka suuntaan.ohjeet kysymääsi vastaukseen.
http://www.karavaanarit.fi/karavaanimatkailu/turvaopas/turvallinen_leiriytyminen/sahkoturvallisuus/ - Hel*etti
misar kirjoitti:
ohjeet kysymääsi vastaukseen.
http://www.karavaanarit.fi/karavaanimatkailu/turvaopas/turvallinen_leiriytyminen/sahkoturvallisuus/"Sukopistotulpalla varustettua liitäntäjohtoa saa edelleenkin käyttää liitettäessä matkailuajoneuvo sukopistorasiaan. Sukopistotulppaisen liitäntäjohdon kytkeminen adapterilla teollisuusstandardin mukaiseen pistorasiaan on kielletty..."
Enhän minä saa edes käyttää uutta CEE johtoa !
Tulipa sitten hommattua koko roska turhaan. Toisaalta homma kusee kun/jos leirintä alueella ei ole muita kun uusia CEE pistokeantoja, asetusten noudattaminen on tehty siis mahdottomaksi. - ymmärtäminen...
Hel*etti kirjoitti:
"Sukopistotulpalla varustettua liitäntäjohtoa saa edelleenkin käyttää liitettäessä matkailuajoneuvo sukopistorasiaan. Sukopistotulppaisen liitäntäjohdon kytkeminen adapterilla teollisuusstandardin mukaiseen pistorasiaan on kielletty..."
Enhän minä saa edes käyttää uutta CEE johtoa !
Tulipa sitten hommattua koko roska turhaan. Toisaalta homma kusee kun/jos leirintä alueella ei ole muita kun uusia CEE pistokeantoja, asetusten noudattaminen on tehty siis mahdottomaksi."Sukopistotulpalla varustettua liitäntäjohtoa saa edelleenkin käyttää liitettäessä matkailuajoneuvo sukopistorasiaan. Sukopistotulppaisen liitäntäjohdon kytkeminen adapterilla teollisuusstandardin mukaiseen pistorasiaan on kielletty..."
Itse ymmärtäisin tuon siten, että
jos kytken vaunun normaaliin suko-pistokkeeseen niin saan käyttää normaalia jatkojohtoa. (Ja tietysti vaunun päässä CEE rasiaa tai muunninta)
MUTTA jos pirtoke on mallia CEE en saa muuntaa sitä sukopistorasiaksi adapterilla vaan minun on käytettävä teollisuustandardin mukaista CEE liittimin varustettua johdinta. Jota muuten saan käyttää myös sukorasian yhteydessä adapterin avulla ;) - misar
ymmärtäminen... kirjoitti:
"Sukopistotulpalla varustettua liitäntäjohtoa saa edelleenkin käyttää liitettäessä matkailuajoneuvo sukopistorasiaan. Sukopistotulppaisen liitäntäjohdon kytkeminen adapterilla teollisuusstandardin mukaiseen pistorasiaan on kielletty..."
Itse ymmärtäisin tuon siten, että
jos kytken vaunun normaaliin suko-pistokkeeseen niin saan käyttää normaalia jatkojohtoa. (Ja tietysti vaunun päässä CEE rasiaa tai muunninta)
MUTTA jos pirtoke on mallia CEE en saa muuntaa sitä sukopistorasiaksi adapterilla vaan minun on käytettävä teollisuustandardin mukaista CEE liittimin varustettua johdinta. Jota muuten saan käyttää myös sukorasian yhteydessä adapterin avulla ;)Adapteri jossa on tolppaan tuleva CEE-pistoke ja toisessa päässä shuko jolla jatkojohto liitetään eteenpäin, on laiton. Ei hyväksytä kaikilla alueilla.
Taas adapteri, jossa on tolppaan tuleva shuko-pistoke ja toisessa päässä ECC-pistoke jolla liitetään 2,5 mm2 jatkojohto vaunuun on laillinen.
Ja tietenkin yhtenäinen CEE päillä varustettu 2,5mm2 johto. Myös adapterin johdon tulee olla 2,5mm2. - on tullut
misar kirjoitti:
Adapteri jossa on tolppaan tuleva CEE-pistoke ja toisessa päässä shuko jolla jatkojohto liitetään eteenpäin, on laiton. Ei hyväksytä kaikilla alueilla.
Taas adapteri, jossa on tolppaan tuleva shuko-pistoke ja toisessa päässä ECC-pistoke jolla liitetään 2,5 mm2 jatkojohto vaunuun on laillinen.
Ja tietenkin yhtenäinen CEE päillä varustettu 2,5mm2 johto. Myös adapterin johdon tulee olla 2,5mm2.merkillinen "laillisuus" keskustelu.
Ensinnäkin perusperiaate on se, että ennen määräyksien muuttumista hyväksytyt sähkölaitteet ovat edelleenkin käyttöön hyväksyttyjä.
Tuon teollisuuspistokkeen etuna on se, että siinä linjan napaisuus ei (pitäisi) vaihtua, kun taas Shuko-koskettimen voi laittaa mitenpäin vain.
Nyt pikku byrokraatit yrittävät estää täysin hyväksyttyjen adapterien käytön. Kunhan suojausluokka IP44 tai IP45 on leimattu adapteriin, niin kenelläkään ei pitäisi olla valtuuksia kieltää sitä.
Mitä taas tulee johdon paksuuteen, niin keskustelu alkoi edellisen energikriisin jälkeen.
Se johti läjäpäin tehtailtuihin sähkönsäästödirektiiveihin EU:ssa.
Kieltämättä nykyinen kaapelivaatimus on myös turvallisuuden kannalta hyvä, vaatiihan se öljyn- ja pakkasenkestävyyden kaapelin vaipalta. - edelliseen
on tullut kirjoitti:
merkillinen "laillisuus" keskustelu.
Ensinnäkin perusperiaate on se, että ennen määräyksien muuttumista hyväksytyt sähkölaitteet ovat edelleenkin käyttöön hyväksyttyjä.
Tuon teollisuuspistokkeen etuna on se, että siinä linjan napaisuus ei (pitäisi) vaihtua, kun taas Shuko-koskettimen voi laittaa mitenpäin vain.
Nyt pikku byrokraatit yrittävät estää täysin hyväksyttyjen adapterien käytön. Kunhan suojausluokka IP44 tai IP45 on leimattu adapteriin, niin kenelläkään ei pitäisi olla valtuuksia kieltää sitä.
Mitä taas tulee johdon paksuuteen, niin keskustelu alkoi edellisen energikriisin jälkeen.
Se johti läjäpäin tehtailtuihin sähkönsäästödirektiiveihin EU:ssa.
Kieltämättä nykyinen kaapelivaatimus on myös turvallisuuden kannalta hyvä, vaatiihan se öljyn- ja pakkasenkestävyyden kaapelin vaipalta.juttuuni.
Tuo IP-merkintä on laitteisiin merkitty kolmio, jonka sisällä on yksi tai kaksi tippaa. - on toki sallittua
edelliseen kirjoitti:
juttuuni.
Tuo IP-merkintä on laitteisiin merkitty kolmio, jonka sisällä on yksi tai kaksi tippaa.Jo vuoden 1997 jälkeen on saanut rakentaa uusille sähköjärjestelmille vain noita CEE-pitotulpille sopivia tolppia. Suosituksen mukaan vaunupaikalta saa tolppaan olla korkeintaan 20 m, joten kaapelin suosituspituus on juuri sen vuoksi 25 m. Uusien tietojen mukaan vähempikin riittää.
Uusilla alueilla siis pärjää silla uudella CEE-liittimin varustetulla kaapelilla joka paikassa.
Jos ja kun menet vanhemmalle alueelle, missä on shukoja, niin tarvitset vain lisäksi sen lyhyen adapterin eli CEE-shuko. Näillä pärjää siis joka paikassa Suomessa.
Mutta kesällä kun on ryysistä leirinnässä, niin sähkön vetomatka voi tulla pitkäksi, jolloin on hyvä olla mukana myös roikka tai kaapelikela.
Mulla uusi Cee-kaapeli 25m (50€) adapteri (9€) vanha kaapeli 40 m.
- vaunussasi
CEE-kaapelissa on toinen pää samanmallinen kuin sulla on nyt vaunussa. Ja toinen pää tietysti minkä saat kytkettyä vaunuun.
Monilla alueilla on vielä käytössä vanhanmallisia rasioita, mutta olisi hyvä olla mukana oikea johto ja siihen adapteri (joillakin alueilla ovat asiasta).
Tuo 1,5mm2 johto riittää jos ei ole lämmitys käyttössä (vain valot, jääkaappi,kahvinkeitin ym.). Virallisesti pitäisi olla 2,5mm2, mutta en muista että kukaan olisi ikinä tarkistanut johtoa.
Tuo 20m riittäminen riippuu alueista, suurimmassa osassa riittää. On myös alueita missä 25m on siinä ja siinä, vaikka rasiat pitäisi olla ohjeiden mukaan niin että sen pitäisi riittää.- Kukaan viisas
ole pystynyt käräyttämään edes 1,5 neliöistä liitosjohtoa, vaikka olisi kuormittanut 16A tappiin. Se voi olla kiellettyä, mutta niin on kännykkäänkin puhuminen ajon aikana tai 81km/h ajaminen 80- alueella. Siitä pienpoikkipintaisesta johdosta tulee vähän vähemmän Voltteja perille kuin siitä suuremmasta, mutta sillä ei ole käytännössä merkitystä.
Kun joku valopää tuolla kertoi että shukopistokkeen voi pistää "kaksiapäin" tolpaan, niin entä sitten. Jos se shukopistoke on oikein kytketty, niin turvallisuus on taattu molemmissa tapauksissa. Se kolmas johto joka tulee niistä sivuliuskoista, maadoituksesta, N-liittimistä, johtaa sulakkeen palamseen jos sattuisi tulemaan oikosulu siellä kulutuspäässä.
Johtojen ketjuttaminen on turvattonta lähinnä sen takia, että avoimiin jatkojohtoihin voi päästä vettä= sähköiskun vaara ja toisaalta niitä voivat lapset huvikseen tempoa eilleen ja harrastaa lasten leikkejä tappavilla liitoksilla työntämällä sinne metallisia esineitä.
Kyllä osaa yksinkertaisesta asiasta tulla vaikea kun jengi rupeaa liikaa miettimään asioita laiteista, jotka jo alualkaen pitää hankkia VAIN asiantuntijaliikkeestä. Kukaan viisas kirjoitti:
ole pystynyt käräyttämään edes 1,5 neliöistä liitosjohtoa, vaikka olisi kuormittanut 16A tappiin. Se voi olla kiellettyä, mutta niin on kännykkäänkin puhuminen ajon aikana tai 81km/h ajaminen 80- alueella. Siitä pienpoikkipintaisesta johdosta tulee vähän vähemmän Voltteja perille kuin siitä suuremmasta, mutta sillä ei ole käytännössä merkitystä.
Kun joku valopää tuolla kertoi että shukopistokkeen voi pistää "kaksiapäin" tolpaan, niin entä sitten. Jos se shukopistoke on oikein kytketty, niin turvallisuus on taattu molemmissa tapauksissa. Se kolmas johto joka tulee niistä sivuliuskoista, maadoituksesta, N-liittimistä, johtaa sulakkeen palamseen jos sattuisi tulemaan oikosulu siellä kulutuspäässä.
Johtojen ketjuttaminen on turvattonta lähinnä sen takia, että avoimiin jatkojohtoihin voi päästä vettä= sähköiskun vaara ja toisaalta niitä voivat lapset huvikseen tempoa eilleen ja harrastaa lasten leikkejä tappavilla liitoksilla työntämällä sinne metallisia esineitä.
Kyllä osaa yksinkertaisesta asiasta tulla vaikea kun jengi rupeaa liikaa miettimään asioita laiteista, jotka jo alualkaen pitää hankkia VAIN asiantuntijaliikkeestä."Kyllä osaa yksinkertaisesta asiasta tulla vaikea kun jengi rupeaa liikaa miettimään asioita laiteista, jotka jo alualkaen pitää hankkia VAIN asiantuntijaliikkeestä."
Sähköliikkeissä on niin paljon erilaisia voimavirtajohtoja, -pistorasioita, -pistokkeita ja -sovittimia että voi olla vaikea löytää sopivaa, jos ei itse täsmälleen tiedä, minkälaisen tarvitsee. Sähköliikkeen myyjä ei välttämättä tiedä matkailuajoneuvoista. Matkailuajoneuvoliikkeissä taas on suppea valikoima. Kun itse etsin elokuussa CEE-Schuko-sovitinta, paras valikoima ja edullisimmat hinnat olivat Clas Ohlsonilla.- tiedä
Timontti kirjoitti:
"Kyllä osaa yksinkertaisesta asiasta tulla vaikea kun jengi rupeaa liikaa miettimään asioita laiteista, jotka jo alualkaen pitää hankkia VAIN asiantuntijaliikkeestä."
Sähköliikkeissä on niin paljon erilaisia voimavirtajohtoja, -pistorasioita, -pistokkeita ja -sovittimia että voi olla vaikea löytää sopivaa, jos ei itse täsmälleen tiedä, minkälaisen tarvitsee. Sähköliikkeen myyjä ei välttämättä tiedä matkailuajoneuvoista. Matkailuajoneuvoliikkeissä taas on suppea valikoima. Kun itse etsin elokuussa CEE-Schuko-sovitinta, paras valikoima ja edullisimmat hinnat olivat Clas Ohlsonilla.mutta jos ostaa valmiin jatkojohdon "tehdastekoisen" on se laillinen ja siitä myyjä osaa selittää minne sopii ja miten toimii.
- jelppis
Kukaan viisas kirjoitti:
ole pystynyt käräyttämään edes 1,5 neliöistä liitosjohtoa, vaikka olisi kuormittanut 16A tappiin. Se voi olla kiellettyä, mutta niin on kännykkäänkin puhuminen ajon aikana tai 81km/h ajaminen 80- alueella. Siitä pienpoikkipintaisesta johdosta tulee vähän vähemmän Voltteja perille kuin siitä suuremmasta, mutta sillä ei ole käytännössä merkitystä.
Kun joku valopää tuolla kertoi että shukopistokkeen voi pistää "kaksiapäin" tolpaan, niin entä sitten. Jos se shukopistoke on oikein kytketty, niin turvallisuus on taattu molemmissa tapauksissa. Se kolmas johto joka tulee niistä sivuliuskoista, maadoituksesta, N-liittimistä, johtaa sulakkeen palamseen jos sattuisi tulemaan oikosulu siellä kulutuspäässä.
Johtojen ketjuttaminen on turvattonta lähinnä sen takia, että avoimiin jatkojohtoihin voi päästä vettä= sähköiskun vaara ja toisaalta niitä voivat lapset huvikseen tempoa eilleen ja harrastaa lasten leikkejä tappavilla liitoksilla työntämällä sinne metallisia esineitä.
Kyllä osaa yksinkertaisesta asiasta tulla vaikea kun jengi rupeaa liikaa miettimään asioita laiteista, jotka jo alualkaen pitää hankkia VAIN asiantuntijaliikkeestä.Turhaa uhoamista turvallisuuden kustannuksella. "Eikä tiettävästi kukaan viisas ole pystynyt käräyttämään edes 1,5 neliöistä liitosjohtoa, vaikka olisi kuormittanut 16A tappiin. Se voi olla kiellettyä, mutta niin on kännykkäänkin puhuminen ajon aikana tai 81km/h ajaminen 80- alueella."
Sähköturvallisuusmääräykset ovat meidän käyttäjien parhaaksi säädetty. Asiantuntijat ovat ne eri sähkötapaturmien syitä analysoidessaan, uusien samanlaisten tapaturmien välttämiseksi tarpeellisiksi säädöksiksi havainneet. Meidän tarvitsee vain noudattaa niitä määräyksiä, eikä kyseenalaistaa sitä tietämystä jonka pohjalta määräykset on laadittu. - Tarkkailija 2
jelppis kirjoitti:
Turhaa uhoamista turvallisuuden kustannuksella. "Eikä tiettävästi kukaan viisas ole pystynyt käräyttämään edes 1,5 neliöistä liitosjohtoa, vaikka olisi kuormittanut 16A tappiin. Se voi olla kiellettyä, mutta niin on kännykkäänkin puhuminen ajon aikana tai 81km/h ajaminen 80- alueella."
Sähköturvallisuusmääräykset ovat meidän käyttäjien parhaaksi säädetty. Asiantuntijat ovat ne eri sähkötapaturmien syitä analysoidessaan, uusien samanlaisten tapaturmien välttämiseksi tarpeellisiksi säädöksiksi havainneet. Meidän tarvitsee vain noudattaa niitä määräyksiä, eikä kyseenalaistaa sitä tietämystä jonka pohjalta määräykset on laadittu.Kausipaikoilla on jo melko hyvin määräysten mukaiset kaapelit käytössä, mutta tilanne on toinen liikkuvilla esim. kesällä kalustoaan käyttävillä. Vaatimus 2,5 neliön kaapelista on tullut lähinnä sen takia että monikaan ei viitsi purkaa kaapelikelaa jos tolppa on lähellä. 1,5 neliön kaapeli siirtää ylikuumenenmatta 3,5 kW tehon ( n 16A virran)kun johto on purettu, mutta vain puolet tästä kuumenematta jos johto on tiiviisti kelalla. Pakkasilla ylikuumenemista ei tapahdu ja siirtokykykin on suurempi..
Vaatimuksella 2,5 neliön kaapelista pyritään lähinnä siihen että sulakkeet palaisivat jos laitteisiin tulee oikosulku. Kun kaapelia ei monikaan viitsi purkaa kelalta, niin silloinkin 2,5 on parempi, kuumenematon vaihtoehto. Onneksi m- kaluston siirtokaapelit ovat avoimessa ulkotilassa, jolloin niiden tärkein ominaisuus on että ovat ehjiä, kytkennät on tehty oikein eikä kosteudelle alttiita väli- ym. liitoksia ole. Liian pienipoikkipintaisista kaapeleista ei myöskään tule "kotiin" täyttä jännitettä isoilla kuormituksilla. - jelppis
Tarkkailija 2 kirjoitti:
Kausipaikoilla on jo melko hyvin määräysten mukaiset kaapelit käytössä, mutta tilanne on toinen liikkuvilla esim. kesällä kalustoaan käyttävillä. Vaatimus 2,5 neliön kaapelista on tullut lähinnä sen takia että monikaan ei viitsi purkaa kaapelikelaa jos tolppa on lähellä. 1,5 neliön kaapeli siirtää ylikuumenenmatta 3,5 kW tehon ( n 16A virran)kun johto on purettu, mutta vain puolet tästä kuumenematta jos johto on tiiviisti kelalla. Pakkasilla ylikuumenemista ei tapahdu ja siirtokykykin on suurempi..
Vaatimuksella 2,5 neliön kaapelista pyritään lähinnä siihen että sulakkeet palaisivat jos laitteisiin tulee oikosulku. Kun kaapelia ei monikaan viitsi purkaa kelalta, niin silloinkin 2,5 on parempi, kuumenematon vaihtoehto. Onneksi m- kaluston siirtokaapelit ovat avoimessa ulkotilassa, jolloin niiden tärkein ominaisuus on että ovat ehjiä, kytkennät on tehty oikein eikä kosteudelle alttiita väli- ym. liitoksia ole. Liian pienipoikkipintaisista kaapeleista ei myöskään tule "kotiin" täyttä jännitettä isoilla kuormituksilla.Esitit saman tiedon toiselta kannalta -teknilliseltä puolelta- katsottuna. 2,5mm2 liitäntäkaapelia käyttämällä huolimattomien tumpeloidenkaan ei pitäisi pystyä pahoja vahinkoja aikaan saamaan. Riski vahinkojen syntymiselle on ainakin paljon pienempi.
- löytää shukoja
Autoissa ja vaunuissa on ne vanhat lämppäripistokkeet. Hyvä näin, vanhan Amazoninkin lämppärikaapeli käy suoraan vaunun kylkeen. Se on juuri samanlainen kuin se uudempi CEE-pistotulppa. Eli se sininen CEE pistotulpalla varustettu kaapeli käy suoraan minunkin 20 vuotta vanhan vaunun seinään.
Tällä yhdellä kaapelilla pärjää kaikialla mihin on laitettu uudet tolpat.
Mutta jos menet jonnekin vanhemmalle alueelle, niin tarvitset sen adapterin CEE-shuko, sillä vanhoissa tolpissa on pistokkeet kuten sinun kylppärissä tai keittiössä.
Niin se voimavirta pistoke on punainen (16 A tai 32 A) ja piikkejä voipi löytyä sen sisältä 3-5. Se taas on ihan eri juttu eikä mitenkään liity karavanasiaan.
Ehkä jostain messuparkista ja suviseuroista löytyy työmaakeskuksia ja jakamoita joista näitä punaisia löytyy, mutta niissä on myös näitä tavanomaisempia lähtöjä saatavilla.- asiat
on ihan hakusessa... "ole pystynyt käräyttämään edes 1,5 neliöistä liitosjohtoa, vaikka olisi kuormittanut 16A tappiin" Hemmetti, esität kun asiasta jotain tietäisit ??? Asia mitä haetaan on oikosulkuvirtakestoisuuden parantaminen (2,5mm2). Jos et asiaa tunne älä kirjoita tänne. Joku voi vielä kuolla typeryyksiesi vuoksi.
Toinen juttu:
"Niin se voimavirta pistoke on punainen (16 A tai 32 A) ja piikkejä voipi löytyä sen sisältä 3-5."
Ja ei taatusti punaisessa voimavirtapistokkeessa (tai pistorasiassa) tässä maassa piikkejä (tai reikiä) ei ole vähemmän kun 5. Voi olla jopa 6, mutta tällöin isompi kun 63A.
Vanha topikki, mutta oli ihan pakko kirjottaa kun turvallisuudesta on kyse, ja kaiken maailman ranet on kirjoitelleet omia kommenttejaan.
Muka asiantuntijat. Voi vi**u mitä tolloja. - asiat
asiat kirjoitti:
on ihan hakusessa... "ole pystynyt käräyttämään edes 1,5 neliöistä liitosjohtoa, vaikka olisi kuormittanut 16A tappiin" Hemmetti, esität kun asiasta jotain tietäisit ??? Asia mitä haetaan on oikosulkuvirtakestoisuuden parantaminen (2,5mm2). Jos et asiaa tunne älä kirjoita tänne. Joku voi vielä kuolla typeryyksiesi vuoksi.
Toinen juttu:
"Niin se voimavirta pistoke on punainen (16 A tai 32 A) ja piikkejä voipi löytyä sen sisältä 3-5."
Ja ei taatusti punaisessa voimavirtapistokkeessa (tai pistorasiassa) tässä maassa piikkejä (tai reikiä) ei ole vähemmän kun 5. Voi olla jopa 6, mutta tällöin isompi kun 63A.
Vanha topikki, mutta oli ihan pakko kirjottaa kun turvallisuudesta on kyse, ja kaiken maailman ranet on kirjoitelleet omia kommenttejaan.
Muka asiantuntijat. Voi vi**u mitä tolloja.tolloja sitä tännekkin kirjoittaa, vaikka ei tunnu sähkö asioista mitään tietävän vaikka niin kuvitteleekin. Ja löytyy suomestakin vielä monin paikoin 4 tappista voimavirta pistoketta. . Joten kun olet olevinasi "asiantuntija" niin varmaan kaiken tän tiesitkin, kuten nuo 16 a, 40 a ja 80 a nelinapaiset tulpatkin. Ei kannata esiintyä asian tuntijana, jos on joskus nähnyt viisi napaisen 16 amperi pistotulpan.
Vittu mikä hölmö oot, muka asiantuntija
- haihui
Eipä ole vielä minulle vastaan tullut yhtään tehdastekoista matkailukoria, jossa olisi shuko pistorasia korin ulkokyljessä sähköjen sisäänmenon kytkemiseen.
Vanhojen lohkolämmittimien auton puoleinen pistorasia on sama kuin CEE. - Humalikko12
Itte otan sähköt aina naapurin vaunusta/autosta. Nää tollot on aina niin kännissä ettei ne pariin päivää huomaa jos jäävät ilman sähköä.
Ei muuta ku johto irti naapurilta ja omaan vaunuun. Hyvin pelaa. - tevax
Tai sitte ostaa täälätä tämän niin kaikki on kuin ennekin. http://www.vaunushop.fi/product.php?id_product=1783
- kaapeli suoraksi
Toi on just se adapteri, minkä käyttöä EI SUOSITELLA.
Eli adapterissa piti olla urospuoli se shuko ja naaras CEE, minkä saa laillisen CEE-kaapelin päähän jos sattuu löytämään vanhan tolpan, missä vain shukoja. Mm. itä-suomesta löytyy vielä paljon.
- iso persreikä
Nyt on asiat niin ikävästi,suomen karavaanareiden säännöt eivät päde suomen rajojen ulkopuolella. Suko käy kyllä persiiseen, sieltä nämä veljet virran raapaisee.
- 4321
Minulla on autossa sähkömittarissa vikavirtasuoja.
En ole kokeillut mutta luulen kytkimen laukeavan jos laittaa shukon väliin ja väärin päin.
No eihän vahinko ole iso, senkun kuittaa mittarista vivun ylös ja vaihtaa pistokkeen toisin päin. - Ei_laukea
Ei se vikavirtasuoja siitä pitäisi laueta ja jotkut vikavirtasuojat eivät edes katkaise jännitettä, jos välissä on "väärinpäin" oleva shukojatkos. Eli vikavirtasuojan PITÄÄ katkaista sekä nollan, että vaiheen puoli, koska adaptereilla nämä voivat mennä sekaisin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 165213
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2182716- 312001
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella361945Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon321819Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731717Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81284- 1641252
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641237- 351090