lestadiolaisuus ei tue raamatun lukua?!

tyttö(vl)

Täällä on nyt julistettu kuinka ”vanhoillislestadiolaisuudessa kielletään raamatun luku” tai kuinka vanhoillislestadiolaisuudessa ei suositella lukemaan raamattua” tai kuinka ”minun lapsuuden kodissani, joka oli vanhoillislestadiolainen ei edes ollut raamattua ja sitten kun se hankittiin, sitä ei edes voinut lukea.” Laitanpa tähän nyt erästä juttua Päivämiehestä viime keskiviikolta.

-   
JUMALAN SANAN KUULEMISEN MERKITYS
Usko jumalaan ja Vapahtajaamme on välttämätön pelastuaksemme. Ilman uskoa on mahdoton kelvata, Jumalalle, opettaa Heprealaiskirje. Paavali osoittaa roomalaiskirjeessä: ”usko tulee kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.” Usko tulee Jumalansanan saarnasta jonka Pyhä Henki tekee eläväksi. Tällaista saarnaa kuulemme Jumalan valtakunnassa. Miten turvallista onkaan ajatella, että uskomme ei perustu omiin mielikuviin ja ihmisoppeihin vain Jumalan sanaan.
Raamatun keskeinen sisältö on Jeesuksen sovintotyö. Evankelista Johanneksen mukaan raamattu on kirjoitettu siksi ”että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus Jumalan poika ja että te saisitte elämän uskon kautta hänen nimeensä.” Jumalan sanan kuuleminen on kristityn elämässä tärkeysjärjestyksessä etusijalla siksi, että usko myös elää Jumalan sanan kuulosta.

(VÄLISSÄ TEKSTIÄ)

JUMALAN SANAN LUKEMINEN
Jumalan sanan kuuleminen on siis tärkeä asia. Entä sanan lukeminen? Me suomalaiset luemme paljon, eikä lukemisesta ole puutetta. Kirjastot ja kirjakaupat ovat pullollaan tietokirjoja ja kaunokirjallisuutta. On aikakauslehtiä ja sanomalehtiä, joiden suurkuluttajia me suomalaiset olemme. Myös SRK kustantaa kirjoja ja lehtiä luettavaksemme. Mikä on rakentavaa, uskovaiselle sopivaa luettavaa?
Jumalan sanan perus lähde on Raamattu. Se on vieläkin ”kirjojen kirja”, vaikka monet pyrkivät nakertamaan Raamatun arvovaltaa järkiperustein. Näin he tahtovat oikeuttaa synnillisen, Jumalasta piittaamattoman elämän. Hyökkäys Raamatun arvovaltaa vastaan on yksi lopunajan eksytyksistä, joista raamatussa on ennustettu. Vaikka Raamattu on ihmisten kirjoittama, se on samalla Jumalan sanaa. Pyhät Jumalan ihmiset ovat sen kirjoittaneet Raamatun ja Pyhän Hengen vaikutuksesta. Siksi myös sen ymmärtämiseen ja selittämiseen tarvitaan Pyhän Hengen viisaus.

MITÄ HYÖTYÄ ON RAAMATUN LUKEMISESTA?
Onko sinulla raamattu? Moni on varmaan saanut raamatun rippi-, joulu-, ylioppilas-, tai häälahjaksi. Raamatun alkulehdille voi merkitä avioitumisen ja syntyvät lapset, mutta muuten kai Raamattu joutaa kirjahyllyyn pölyttymään? Kristillisyytemme kokoontumisissa kuulemme luettavan ja selitettävän paljon Raamattua. Riittääkö se? Onko Raamattu vain saarnamiesten sekä raamattu- ja pyhäkoulunpitäjien lukukirja vai sopisiko meidän kaikkien innostua siitä entisajan ihmisten lailla?
Raamatun lukemisestaon varratonta hyötyä jokaiselle. Jeesus kehotti ”Tutkikaat Raamatuita
------ ne ovat, jotka todistavat minusta.” Raamatun tuntemuksesta on hyötyä silloin, kun joudumme vastaamaan uskomme perusteista armosta osattomille ihmisille. Luterilaisen oppimme mukaan Raamattu on uskon ja elämän ylin ohje. Raamattua kannattaa lukea päivittäin, pala kerrallaan. Samalla sopii rukoilla, että Pyhä Henki avaisi luetun sanan……
(NÄIN SIIS ALUSTUKSESSAAN LEO VÄYRYNEN)(en jaksa kirjoittaa kaikkea, mutta turha siis väittää, että lestadiolaisuus ei tue raamatun lukemista)

27

1079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vl kodista

      Näin on todellakin Leksa ilmoittanut armon vuonna 2003 Päivämiehessä.

      Mutta kuinka oli ennen? Pahoin pelkään, että tässä on käynyt ikäänkuin permanentille. 25 vuotta sitten permanentti päässä pääsi hus heelvettiin. Sen verran se oli syntiä. Nykyään permanentissa ei nähdä mitään synnillisyytta, mutta samojen luonnonsuorien karvojen sävyttäminen taas nähdään syntinä...

      Takaisin asiaan. Luulen, että Raamatun lukemista ei olekaan varsinaisesti kielletty, mutta ei siihen olla kehoitettukaan. On otettu kirjaimellisesti ja painotettu mm. "usko tulee kuulosta.." Ja parhaitenhan lauma on pysynyt kasassa, kun sitä on oikealla tavalla uskovat saarnaajat tulkinneet ja selittäneet. Tiedän, että vanhan kansan vanhoilliset ainakin ajattelevat tällä tavoin ja pysyvät ikäänkuin ruodussa.

      Ja vielä. Olen sama kirjoittaja, joka ilmoitti, ettei vl kodissamme ollut koskaan Raamattua. Ja sitten kun se hankittiin, oli teksti semmoisilla vanhan ajan kirjaimilla ettei sitä osattu lukea. Eikä muilla vl ystäväperheillä asiat olleet kummemmin. 20-30 vuotta sittenRaamatun lukemiseen ei yhtään millään lailla kehoitettu tai ohjattu. Se ei kuulunut tyyliin, eikä siihen vl systeemiin.

      Älkääkä taas väittäkö tätäkin feikiksi, sillä sitä tämä ei ole. Oma virheeni on se, etten ole ottanut itselleni nikkiä, vaan kantaa ottaessani olen milloin milläkin nimimerkillä kirjoitellut.

      • vrk

        toivon


      • vl kodista
        vrk kirjoitti:

        toivon

        Niin, mikä oli sitä yleistämistä?


      • tyttö(vl)
        vl kodista kirjoitti:

        Niin, mikä oli sitä yleistämistä?

        varmaan se, että sinun aikanasi asiat olavt näin... siis ei kaikissa perheissä suinkaan ollut tällainen tilanne Raamatun lukemisen suhteen... =)


      • vl kodista
        tyttö(vl) kirjoitti:

        varmaan se, että sinun aikanasi asiat olavt näin... siis ei kaikissa perheissä suinkaan ollut tällainen tilanne Raamatun lukemisen suhteen... =)

        Olen ilmaissut vain sen minkä olen kokenut sen kummemmin yleistämättä.


    • Ihan ihmeissään

      "Raamatun tuntemuksesta on hyötyä silloin, kun joudumme vastaamaan uskomme perusteista armosta osattomille ihmisille"

      Raamattua ei lueta, vaan vl-herätysliike opettaa useita Raamatun vastaisia harhaoppeja.

      I don't understand!

      • vlm

        ...mielestäsi.

        Kyse on enemmän siitä, että et ymmärrä niin kuin me ymmärrämme tai et usko niin kuin me uskomme.


      • tyttö(vl)

        Mitä tarkoitat harhaopeilla? siis raamatunvastaisilla sellaisilla...?


      • vrk

        Do your thesis on theology and you may understand a bit,

        With best wishes, vrk


      • Ihan ihmeissään
        tyttö(vl) kirjoitti:

        Mitä tarkoitat harhaopeilla? siis raamatunvastaisilla sellaisilla...?

        1) "Vain me"-harhaoppi

        2) Ihminen voi tulla uskoon vain toisen henkilön suorittaman synninpäästön kautta.


      • tyttö(vl)
        Ihan ihmeissään kirjoitti:

        1) "Vain me"-harhaoppi

        2) Ihminen voi tulla uskoon vain toisen henkilön suorittaman synninpäästön kautta.

        No... vaikka olenkin vl, niin en usko tuohon "vain me" oppiin. Mutta eihän se suorastaan ole raamatunvastainen. "jokainen, joka minuun uskoo pelastuu" "jokainen joka minuun uskoo oikealla tavalla pelastuu" oikea tapa= lestadiolaisuus.
        Mutta siis. itse en ole siis tuota "vain me" mieltä joten en ole edes hirveästi tuota, että vain toisen antaman synnin päästön kautta tulee autuaaksi.


      • Ihan ihmeissään
        tyttö(vl) kirjoitti:

        No... vaikka olenkin vl, niin en usko tuohon "vain me" oppiin. Mutta eihän se suorastaan ole raamatunvastainen. "jokainen, joka minuun uskoo pelastuu" "jokainen joka minuun uskoo oikealla tavalla pelastuu" oikea tapa= lestadiolaisuus.
        Mutta siis. itse en ole siis tuota "vain me" mieltä joten en ole edes hirveästi tuota, että vain toisen antaman synnin päästön kautta tulee autuaaksi.

        ""jokainen joka minuun uskoo oikealla tavalla pelastuu" oikea tapa= lestadiolaisuus."

        kun veeällät opettavat, että kaikkien muiden uskovaisten tapa uskoa on väärä ja kadotukseen vievä.

        Tämä on sitä kovan luokan Raamatun vastaista "vain me" oppia.


      • Tane
        Ihan ihmeissään kirjoitti:

        ""jokainen joka minuun uskoo oikealla tavalla pelastuu" oikea tapa= lestadiolaisuus."

        kun veeällät opettavat, että kaikkien muiden uskovaisten tapa uskoa on väärä ja kadotukseen vievä.

        Tämä on sitä kovan luokan Raamatun vastaista "vain me" oppia.

        Ajatelkaa nyt, katolilaisuus on sitä mieltä että luterilaisuus ja muut uskonpuhdistussuunnat ovat kerettiläisiä. Varmaan on luterilaisia (ainakin Luther itse) jotka ajattelevat että luterilaisuus on ainoa oikea usko, eli että luterilaisuus pelastaa, katoliset menevät kadotukseen. Eikö jo tämä ole vain me -oppia katolisuuden näkökulmasta. Eli kristinuskon luonteeseen pitää kuulua "vain me"-ajatus. Eli nyt on vain ratkaistava missä se oikea vain me -raja kulkee. Joka ei tunnusta vain me -oppia, ei ainakaan ole oikeasti uskovainen, vai mitä?


      • Ihan ihmeissään
        Tane kirjoitti:

        Ajatelkaa nyt, katolilaisuus on sitä mieltä että luterilaisuus ja muut uskonpuhdistussuunnat ovat kerettiläisiä. Varmaan on luterilaisia (ainakin Luther itse) jotka ajattelevat että luterilaisuus on ainoa oikea usko, eli että luterilaisuus pelastaa, katoliset menevät kadotukseen. Eikö jo tämä ole vain me -oppia katolisuuden näkökulmasta. Eli kristinuskon luonteeseen pitää kuulua "vain me"-ajatus. Eli nyt on vain ratkaistava missä se oikea vain me -raja kulkee. Joka ei tunnusta vain me -oppia, ei ainakaan ole oikeasti uskovainen, vai mitä?

        oleva helluntalainen sekä vapaakirkollinen mielestäsi Jumalalle kelvollinen ja taivaan perillinen?


      • tyttö(vl)
        Ihan ihmeissään kirjoitti:

        oleva helluntalainen sekä vapaakirkollinen mielestäsi Jumalalle kelvollinen ja taivaan perillinen?

        En minä voi alkaa kellekkään taivaspaikkoja jakelemaan. En itselleni, enkä muille. Mutta jos he oikeasti, sydämestään uskovat Jeesukseen Kristukseen ja hänen sovitustyöhönsä, niin minusta he ovat oikeasti uskomassa.


      • tyttö(vl)
        tyttö(vl) kirjoitti:

        En minä voi alkaa kellekkään taivaspaikkoja jakelemaan. En itselleni, enkä muille. Mutta jos he oikeasti, sydämestään uskovat Jeesukseen Kristukseen ja hänen sovitustyöhönsä, niin minusta he ovat oikeasti uskomassa.

        oikeasti uskomassa ja pääsevät taivaaseen.


      • Anonyymi
        Ihan ihmeissään kirjoitti:

        1) "Vain me"-harhaoppi

        2) Ihminen voi tulla uskoon vain toisen henkilön suorittaman synninpäästön kautta.

        Arvoisa nimimerkki ihan ihmeissään !
        Kirjoitit että on harha oppia jos ihminen tuloo uskoon toisen ihmisen suorittaman synninpäästön kautta !
        Minä luulen että rietas on tämän päähäsi pannut nimittäin yksikään ihminen ei voi uskoa että synnit on anteeksi annettu viattomassa ja kalliissa ulosvuotaneessa sovintoveressä ellei ole omilla kovillaan kuullut että ne on anteeksi annettu . Luther saarnaa että ensin on annettu anteeksi taivaassa ja sitten vasta maan päällä . Ihmisellä täytyy olla välimies joka Jumalan puolelta saarnaa synnit anteeksi . Heränneellä siis heränneellä pitää olla Jeesuksen opetuslapsi joka sen korkean evankeliumin saarnaa mutta kristitty saa uskoa vaikka Australian aboriginaali tai Amazonin intiaani sen saarnaa .


      • Anonyymi
        tyttö(vl) kirjoitti:

        Mitä tarkoitat harhaopeilla? siis raamatunvastaisilla sellaisilla...?

        Mitä tarkoitat harhaopeilla? siis raamatunvastaisilla sellaisilla...?

        En kuulu tähän mutta esim. hoito-oppi,ennen tv kuttäjät,ettei ollut sinistä valoa,kun kiertivät talosta taloon.
        Ennenhän jokilaaksossa Tornion oli hienot kinkekerit:) Jupottelivat ja mitä enemmän olutta naiset joi,niin sai kaksosia.Kunnes Lerppakullli lars huomasi asian..


      • Anonyymi
        tyttö(vl) kirjoitti:

        En minä voi alkaa kellekkään taivaspaikkoja jakelemaan. En itselleni, enkä muille. Mutta jos he oikeasti, sydämestään uskovat Jeesukseen Kristukseen ja hänen sovitustyöhönsä, niin minusta he ovat oikeasti uskomassa.

        En minä voi alkaa kellekkään taivaspaikkoja jakelemaan. En itselleni, enkä muille. Mutta jos he oikeasti, sydämestään uskovat Jeesukseen Kristukseen ja hänen sovitustyöhönsä, niin minusta he ovat oikeasti uskomassa.

        Totta,Kristus ei perustanut yhtän kirkkoa,ei lahkoa vaan hänen sanomansa oli RAKKAUS !
        Yhteenkään en usko,siis kirkoon,lahkoon,en jaksa ymmärtää taikatemppuja heidän,en jakasaisi moista ,kuten Islam on kaikista orjuuttavin pahin lahko määräyksineen,aivan sairas !
        En usko,että Jumallamme arvostaa miten teet kaiken vaan uskon tekojen Rakkaus mukaan.

        Mutta,opi tätä elämää,se on vaikeaa!


    • uskis

      "Raamattua kannattaa lukea päivittäin, pala kerrallaan. Samalla sopii rukoilla, että Pyhä Henki avaisi luetun sanan……"

      Hienoa. Tätä kun noudatatte/noudatamme, ymmärrätte/ymmärrämme monet asiat toisin kuin mitä esimerkiksi vl-papit ovat opettaneet. "Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu."

    • sivusta

      "Jumalan sanan perus lähde on Raamattu. Se on vieläkin ”kirjojen kirja”, vaikka monet pyrkivät nakertamaan Raamatun arvovaltaa järkiperustein. Näin he tahtovat oikeuttaa synnillisen, Jumalasta piittaamattoman elämän. Hyökkäys Raamatun arvovaltaa vastaan on yksi lopunajan eksytyksistä, joista raamatussa on ennustettu."

      Minulle kerran eräs seurakuntamme arvohenkilä sanoi Raamatusta jolla löi toiseen käteensä, "tähän ei valheita kirjoiteta" kuitenkaan en ollut hänelle puhunut kuin siitä mitä raamattuun on kirjoitettu; mutta hän piti
      sitä valheena.

      Oölisi hyvä myös opetella katsomaan, mitä sana sisältää, ettemme silmät ummessa lue, ja sisältö jää toisten tulkintojen varaan.

      Avatkaa silmänne lukiessa ja ymmärtäkää se kokonaisus mikä raamatussa on, se näyttää meille monta monituista asiaa aivan ihmeellisellä tavalla ja valkeus joka meidän kanssamme on valaisee lukemaamme.

    • Anonyymi

      Arvoisa nimimerkki tyttö(vl )
      Kirjoitit että uskomme ei ole ihmisoppia vaan se perustuu Jumalan sanaan ??
      Nyt kuitenkin Rovasti Laestadius saarnaa että Vissimmästi kristitty saa synnit anteeksi ehtoollisessa mutta vanhoilliset kieltävät tämän
      Vanhoilliset sanovat itseään Lestadiolaisiksi mutta kieltävät rovastin saarnat ?
      Toiseksi oletko kallis sisar tyttö (vl) tietoinen että vanhoilliset erosivat kristillisyydestä Sirkanmaan johdolla kun keksittiin valheita kristillisyyden vanhimmista että saatiin kristillisyys maailmaan päin ja sitten uskottiin tuon omanvanhurskauden riettaan saarnaa kun olisi ollut autuaallista mennä Raatamaan Kuoksun Nikun Purnun tykö ja anoa niitä kauheita omanvanhurskauden riettaan vaikutuksia anteeksi mutta nyt alettiin perustamaan omia porukoita . Se ei ollut Pyhästä Hengestä !

      • Anonyymi

        Toiseksi oletko kallis sisar tyttö (vl) tietoinen että vanhoilliset erosivat kristillisyydestä Sirkanmaan johdolla.
        Tämän perkeleen oon nähnyt,ovat ylimielisiä ja parempia kuin muut.
        Mutta,eihän uskovia kehtaa vetää koteloon vai voiko?
        Kyllä tekis mieli kun ovat ilkeitä rottia.


    • Anonyymi

      Eikös ne puhujat omista vaan raamatun ja muut on kaalipäitä,kun eivät saa lukea? tai omistaa.

    • Pappi Elis Bergroth on kirjoittanut vihkosen Lestadiolaisuudesta ihan niistä alkuajoista. Hän toteaa, että Raamatun luku oli vähäistä, koska kaikki eivät osanneet lukea ja tavalliselle ihmiselle jäi rooli vain kuunnella mitä opetettiin. Pitää muistaa, että Johan Raattamaa oli katekeetta eli opettaja, joka opetti lukutaitoa siellä pohjolassa. Siitä lienee jäänyt ajatus joihinkin osiin, että vain saarnaajat voivat ymmärtää ja siten tulkita Raamatun sanomaa.

      • Anonyymi

        Monet esikoislestadiolaiset pitävät Raattamaan kirjoituksia tai puheita muina kuin vanhan miehen, mahdollisesti maallisenkin vallan haluisen miehen, ajatuksina, puheina tai kirjoituksina, joita ne kuitenkin voivat olla? Siis ilman mitään Pyhää Henkeä tuotettuina. On täysin mahdollista, että Pyhä Henki ei johdattanut Raattamaata?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Monet esikoislestadiolaiset pitävät Raattamaan kirjoituksia tai puheita muina kuin vanhan miehen, mahdollisesti maallisenkin vallan haluisen miehen, ajatuksina, puheina tai kirjoituksina, joita ne kuitenkin voivat olla? Siis ilman mitään Pyhää Henkeä tuotettuina. On täysin mahdollista, että Pyhä Henki ei johdattanut Raattamaata?

        Minä uskon, että Raattamaa oli uskollinen Herran ja hänen seurakuntansa palvelija, mutta ei hänkään ollut saanut vanhaa aatamia tapettua. Siis on sanottu: Moninaisissa me kaikki ja hän mukaanluettuna olemme puuttuvaisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe