Voiko verkkomaksun perua?

Anttu08

Voiko siis verkkomaksun perua? Kyseessä on siis verkkopankissa yksityiseltä henkilöltä yksityiselle henkilölle tehty maksu.

26

20889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .,.sa

      Jos eräpäivä ei ole vielä mennyt niin voi. Jos maksoit sen heti niin ei.

    • Varmistus asiaan?

      Päteekö tämä edelleen? Eli jos rahat hävinneet tililtä jolta maksettu toiseen pankkiin tilille niin ei voi perua enää?

      • 5+9

        Näin on, ei tuo ole muuttunut.


      • 4+2

        Finanssivalvonnan sivu sanoo seuraavaa:

        "Vastuu virhetilanteissa

        Jos pankki on jättänyt toteuttamatta maksutoimeksiannon tai se on toteutettu virheellisesti, sen on ilman aiheetonta viivytystä palautettava maksutapahtuman rahamäärä. Pankin on myös asiakkaan pyynnöstä ryhdyttävä heti jäljittämään maksutapahtumaa. Lisäksi pankilla on velvollisuus palauttaa perimänsä kulut sekä korvata asiakkaalle aiheutunut korkotappio.

        Jos maksupalvelun käyttäjä on antanut pankille virheellisen tilinumeron ja maksu on päätynyt esimerkiksi väärän henkilön pankkitilille, ei pankilla ole velvollisuutta palauttaa maksettua rahamäärää tai ryhtyä jäljittämään maksutapahtumaa. Vaikka pankki ei siis olekaan vastuussa virheestä, on pankilla kuitenkin velvollisuus pyrkiä kohtuullisin toimenpitein saamaan kyseiset varat takaisin. Näissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä omaan pankkiin tilanteen selvittämiseksi. Pankki saattaa periä tästä aiheutuneesta työstä sille aiheutuneet tosiasialliset kustannukset.

        Edellä mainittujen palautusten ja hyvitysten saaminen edellyttää, että maksupalvelun käyttäjä ilmoittaa virheestä ilman aiheetonta viivytystä sen havaittuaan ja viimeistään 13 kuukauden kuluessa rahamäärän veloittamisesta tililtään tai hyvittämisestä tililleen. Oikeutta korvaukseen ei luonnollisesti ole, jos virhe tai viivästys johtuu asiakkaasta. Edellä mainittujen hyvitysten lisäksi asiakkaalla voi olla mahdollisuus saada vahingoistaan korvausta."


    • Varmistaja.

      Juu ei tässä ole virheellisestä maksusta kyse vaan siitä että ensi viikolla on tarkoitus tehdä autokaupat ja ostajalla on eri pankissa tili kuin itselläni niin halusin saada varmuuden tuolle ettei voi perua koska se vie sen pari päivää, että maksu näkyy itellä ja auton uusi omistaja vie auton mennessään.

      • varmistus

        Jos hinta ei näy tililläsi siinä vaiheessa, kun ostaja noutaa auton, niin vaadi tilisiirosta kuitti.


      • 4+2
        varmistus kirjoitti:

        Jos hinta ei näy tililläsi siinä vaiheessa, kun ostaja noutaa auton, niin vaadi tilisiirosta kuitti.

        Kuittikin on helppo väärentää. Parempi vaatia, että raha on saapunut selvästi tilille ennen kuin luovuttaa auton. Pankkisiirrot ovat nykyään nopeita. Sitä paitsi kuitin saaminen kestää joitakin päiviä, koska pankin pitää postittaa se maksajalle.


      • Autonmyyjä
        4+2 kirjoitti:

        Kuittikin on helppo väärentää. Parempi vaatia, että raha on saapunut selvästi tilille ennen kuin luovuttaa auton. Pankkisiirrot ovat nykyään nopeita. Sitä paitsi kuitin saaminen kestää joitakin päiviä, koska pankin pitää postittaa se maksajalle.

        Sovittiin ostajan kanssa, että hän maksaa sen mun koneella autoa hakiessa ja tulostaa siitä sitten kuitin omalla printterillä. Luulisi tähän voivan luottaa kun näkee, että lasku on hyväksytty ja jos pyytää vielä näkemään sen tilitapahtumat.


    • 4+2

      Luulen, että maksun voi peruuttaa saman päivän aikana, jos ottaa nopeasti yhteyden pankkiin ja sanoo, että tilinumero oli virheellinen. Seuraavana pankkipäivänä maksu olisi jo saajan tilillä ja vaadittaneen saajan lupa ennen kuin sen voi peruuttaa. Mutta en ole pankissa töissä eikä luulo ole muutenkaan tiedon väärti.

      • Ei ole noin

        Luulosi on väärä. Ei voi mitenkään peruuttaa tuolla tavalla (juuri siitä syystä että väärinkäytösten vaara olisi ilmeinen).

        Kun maksu on kerran tehty rahat saa takaisin vain jos vastaanottaja ne itse siirtää takaisin.


      • 4+2
        Ei ole noin kirjoitti:

        Luulosi on väärä. Ei voi mitenkään peruuttaa tuolla tavalla (juuri siitä syystä että väärinkäytösten vaara olisi ilmeinen).

        Kun maksu on kerran tehty rahat saa takaisin vain jos vastaanottaja ne itse siirtää takaisin.

        Finanssivalvonnan sivulla sanotaan kuitenkin: "Jos maksupalvelun käyttäjä on antanut pankille virheellisen tilinumeron ja maksu on päätynyt esimerkiksi väärän henkilön pankkitilille, ei pankilla ole velvollisuutta palauttaa..." Eli pankilla ei ole velvollisuutta, mutta se *voi* palauttaa maksetun rahamäärän.

        http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Finanssiasiakas/Finanssialan_palveluita/Maksupalvelut/Maksujenvalitys/Pages/Default.aspx


      • tarkkana kuin...
        4+2 kirjoitti:

        Finanssivalvonnan sivulla sanotaan kuitenkin: "Jos maksupalvelun käyttäjä on antanut pankille virheellisen tilinumeron ja maksu on päätynyt esimerkiksi väärän henkilön pankkitilille, ei pankilla ole velvollisuutta palauttaa..." Eli pankilla ei ole velvollisuutta, mutta se *voi* palauttaa maksetun rahamäärän.

        http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Finanssiasiakas/Finanssialan_palveluita/Maksupalvelut/Maksujenvalitys/Pages/Default.aspx

        Ei voi käytännössä noin vain "palauttaa" maksettua määrää. Pankki voi vain ottaa yhteyttä maksun saajaan ja sopia virheellisen maksun takaisinmaksusta saajan suostumuksella.
        Maksun maksaja on vastuussa tekemästään rahasiirrosta, mutta toisaalta virheellisen maksun saajalla ei ole oilutta virheellisesti saamaansa summaan.
        Sopimalla asia on ratkaistava ja pankki voi toimia välittäjänä, mutta pankki ei voi kenenkään tiliin koskea ilman tilinomistajan toimeksiantoa tai tehtyä sopimusta.


      • 11+17
        4+2 kirjoitti:

        Finanssivalvonnan sivulla sanotaan kuitenkin: "Jos maksupalvelun käyttäjä on antanut pankille virheellisen tilinumeron ja maksu on päätynyt esimerkiksi väärän henkilön pankkitilille, ei pankilla ole velvollisuutta palauttaa..." Eli pankilla ei ole velvollisuutta, mutta se *voi* palauttaa maksetun rahamäärän.

        http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Finanssiasiakas/Finanssialan_palveluita/Maksupalvelut/Maksujenvalitys/Pages/Default.aspx

        Millä todennäköisyydellä muuten väärän tilinumeron voi antaa? Vanhoissakin oli jonkunlainen tarkisitus, ja IBANeissa parempi. Ja nykyäänhän mitään muuta ei käytetäkään. Jos kirjoitat vanhan tyyppisen numeron, pankki muuntaa sen siirtoa varten. TSe ei ole velvollisuus, eikä jatkune ikuisuuksiin.

        On sitten eri asia onko "väärä" tilinumero olemassa oleva vai olematon. Sampo-asiakkaat muuten, onko verkkopabnkissa sama käytäntö kuin muinin oli maksuautomaatissa? Eli systeemi etsi maksunsaajn nimen, eikä sitä tarvinnut itse kirjoittaa. Myös yksityishenkilöiden. Itse olen aina ollut OP-asiakas, mutta joskus tuli käytettyä silloin yhteiskäytössä olleita automaatteja, osin sksi jos sattui olemaan lähempänä, osin juuri tuon ominaisuuen johdosta. Nykyisin verkkomaksuissa OP:ssä jotkut yritykset syöttää maksun saajan nimen tlinumeron perusteella, vaan ei kaikkia


      • werty2
        4+2 kirjoitti:

        Finanssivalvonnan sivulla sanotaan kuitenkin: "Jos maksupalvelun käyttäjä on antanut pankille virheellisen tilinumeron ja maksu on päätynyt esimerkiksi väärän henkilön pankkitilille, ei pankilla ole velvollisuutta palauttaa..." Eli pankilla ei ole velvollisuutta, mutta se *voi* palauttaa maksetun rahamäärän.

        http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Finanssiasiakas/Finanssialan_palveluita/Maksupalvelut/Maksujenvalitys/Pages/Default.aspx

        "Jos maksupalvelun käyttäjä on antanut pankille virheellisen tilinumeron ja maksu on päätynyt esimerkiksi väärän henkilön pankkitilille,"


        sitä ei voi maksaja yksipuolisesti perua, tai oikaista, siinä kuullaan myös maksun saajaa ja koko homma vie ainakin 2-3 viikkoa.

        ei pankki palauta kenenkään tililtä, sen palauttaa rahan saaja. Jos saaja ei palauta väärin maksetusta asia vietävä oikeuteen.


    • 4+2

      Tarkoitin lähinnä sellaista tapausta, että maksu on maksettu verkkopankissa eikä ole vielä ehtinyt lähtiä pankista ulos eikä siitä ole annettu virallista kuittia. SEPA-maksuthan tapahtuvat vasta seuraavana yönä yhtenä ajona kustannussyistä johtuen.

      • inspector ict

        Höpsis! Pankin järjestelmissä pyörii miljoonia maksuja elektronisessa muodossa täysin automaattisesti ja käsittely sisältää useita kokonaistäsmäyksiä ja tarkistuksia.
        Kun maksu on syöttolaitteelta hyväksytty samalla arvopäivällä, on se peruuttamattomasti järjestelmässä, eikä sitä voi kukaan manuaalisesti millään välineellä enää sorkkia. Kirjaantuuhan se välittömästi syöttäjän omaan verkkopankkiinkin.
        Loisihan se melkoiset väärinkäyttömahdollisuudet jos maksun voisi päivän aikana vielä peruuttaa. Kun maksun syöttää verkkopankissa ostaja, myyjän kanssa yhdessä ja veloitus näkyy tilillä, myyjä voi luotta maksun toteutumiseen ilman mitään kuittia.
        Myös pankin järjestelmissä mitään ei nypitä välistä pois vaan virheidenkin nimenomaan pitää näkyä kirjauksissa, samoin kuin tehdyn korjauksenkin, kaikki tapahtumat aukottomasti.


      • 4+2
        inspector ict kirjoitti:

        Höpsis! Pankin järjestelmissä pyörii miljoonia maksuja elektronisessa muodossa täysin automaattisesti ja käsittely sisältää useita kokonaistäsmäyksiä ja tarkistuksia.
        Kun maksu on syöttolaitteelta hyväksytty samalla arvopäivällä, on se peruuttamattomasti järjestelmässä, eikä sitä voi kukaan manuaalisesti millään välineellä enää sorkkia. Kirjaantuuhan se välittömästi syöttäjän omaan verkkopankkiinkin.
        Loisihan se melkoiset väärinkäyttömahdollisuudet jos maksun voisi päivän aikana vielä peruuttaa. Kun maksun syöttää verkkopankissa ostaja, myyjän kanssa yhdessä ja veloitus näkyy tilillä, myyjä voi luotta maksun toteutumiseen ilman mitään kuittia.
        Myös pankin järjestelmissä mitään ei nypitä välistä pois vaan virheidenkin nimenomaan pitää näkyä kirjauksissa, samoin kuin tehdyn korjauksenkin, kaikki tapahtumat aukottomasti.

        Mainio juttu, jos asia on käytännössä noin. Siteerasin vain mitä Finanssivalvonta sanoo. Ehkä he eivät edes ole tarkoittaneet, että joku ottaisi todesta heidän tekstinsä.


      • sovit¤

        "eikä siitä ole annettu virallista kuittia"

        hah hah, kyllä se maksu menee aivan heti tililtä eikä sitä kukaan pankin henkilö pysty mitenkään perumaan, toiseksi, kaikki kuitit ovat virallisia, vaikka kotikoneelta tulostat.

        kolmanneks, jos tuollaisia yrität tehdä, se on petos, ja kallis juttu, älä pilaa elämääsi.


      • 4+2
        sovit¤ kirjoitti:

        "eikä siitä ole annettu virallista kuittia"

        hah hah, kyllä se maksu menee aivan heti tililtä eikä sitä kukaan pankin henkilö pysty mitenkään perumaan, toiseksi, kaikki kuitit ovat virallisia, vaikka kotikoneelta tulostat.

        kolmanneks, jos tuollaisia yrität tehdä, se on petos, ja kallis juttu, älä pilaa elämääsi.

        "hah hah, kyllä se maksu menee aivan heti tililtä eikä sitä kukaan pankin henkilö pysty mitenkään perumaani"

        Tuota asiaa en kyllä itse tiedä.

        "kaikki kuitit ovat virallisia, vaikka kotikoneelta tulostat"

        Tarkistin asian S-Pankin verkkopankissa. Kun klikkaa maksutapahtuman lisätietoja, on mahdollista tilata erikseen pankista kuitti. On mahdollista myös tulostaa heti tosite, josta pankki käyttää myös nimitystä "kuitti". Tältä osin olen siis muistanut tekstin väärin ja olennainen edellytys maksun peruuttamiselle saman päivän aikana nyt puuttuu. Jos pankki antanut maksusta oikean kuitin, se on jo aika kova sana.

        "kolmanneks, jos tuollaisia yrität tehdä, se on petos, ja kallis juttu, älä pilaa elämääsi. "
        Kyse oli lähinnä maksun peruuttamisesta saman päivän aikana, jos maksaja on antanut virheellisen tilinumeron. En ole ollut yllyttämässä ketään petokseen vaan varoittamassa ketjun aloittajaa siitä, ettei asiakkaan tulostamaan maksutositteesen voi luottaa.


    • asiallinen teksti

      Miksi Finanssivalvonnan tekstiä ei pitäisi ottaa vakavasti? Siinähän sanotaan täysin selkeästi, että jos maksu on kirjautunut asiakkaan virheen vuoksi väärällä saajalle, niin pankilla ei ole velvollisuutta korjata tai jäljittää tapahtumaa.
      Asiakas ei voi siis tällaista ilman muuta pankilta vaatia. Maksullisena palveluna pankki voi auttaa maksun palauttamisessa asiakkaiden välillä, mutta mitään muuta toimivaltaa sillä ei edes ole. Pankki on suorittanut asiakkaan alkuperäisen toimeksiannon täysin oikein.

      "Jos maksupalvelun käyttäjä on antanut pankille virheellisen tilinumeron ja maksu on päätynyt esimerkiksi väärän henkilön pankkitilille, ei pankilla ole velvollisuutta palauttaa maksettua rahamäärää tai ryhtyä jäljittämään maksutapahtumaa. "

      • 4+2

        En väittänytkään, että olisi velvollisuus. Se, että sanotaan "ei ole velvollisuus" tarkoittaa epäsuorasti sitä, että jokin asia voidaan tai saadaan tehdä, muutenhan sanoittaisin "ei voi tehdä" tai "ei saa tehdä".


      • 11+13
        4+2 kirjoitti:

        En väittänytkään, että olisi velvollisuus. Se, että sanotaan "ei ole velvollisuus" tarkoittaa epäsuorasti sitä, että jokin asia voidaan tai saadaan tehdä, muutenhan sanoittaisin "ei voi tehdä" tai "ei saa tehdä".

        Kyllä 4 2:lla on nyt väärä tulkinta. Se on vähän sama asia kuin sanoisi, että alle 10-vuotiailla ei ole velvollisuutta käydä armeijaa, ja sitten päättelisi, että "ei ole velvollisuus, mutta alle 10-vuotiaat saavat halutessaan käydä armeijan".


      • pysytään asiassa
        4+2 kirjoitti:

        En väittänytkään, että olisi velvollisuus. Se, että sanotaan "ei ole velvollisuus" tarkoittaa epäsuorasti sitä, että jokin asia voidaan tai saadaan tehdä, muutenhan sanoittaisin "ei voi tehdä" tai "ei saa tehdä".

        Ei Finanssilaitos voi määrätä, että pankki "ei voi" tai "ei saa" palauttaa maksettua rahamäärää...
        Totta kai pankki saa rahamäärän maksajan tilille palauttaa vaikka omista varoistaan jos katsoo asiakassuhteen niin merkittäväksi tms. Finanssilaitos vain tekee tiettäväksi, että tällaista velvollisuutta pankilla ei ole edes jälkeenpäin.


      • 4+2
        11+13 kirjoitti:

        Kyllä 4 2:lla on nyt väärä tulkinta. Se on vähän sama asia kuin sanoisi, että alle 10-vuotiailla ei ole velvollisuutta käydä armeijaa, ja sitten päättelisi, että "ei ole velvollisuus, mutta alle 10-vuotiaat saavat halutessaan käydä armeijan".

        Kyllä asia juridisessa tekstissä on juuri niin miten sanoin. Asian laita muuttuisi, jos se olisi nimenomaisesti jossain toisaalla erikseen kielletty. Finanssivalvonta on alan ylimpänä valvontaviranomaisena ja alan lakien asiantuntijana sanamuodon tarkasti harkinnut ja olisi muistanut tuossa kohdin mainita, että maksun palauttaminen on kiellettyä.


      • ¤4¤
        4+2 kirjoitti:

        En väittänytkään, että olisi velvollisuus. Se, että sanotaan "ei ole velvollisuus" tarkoittaa epäsuorasti sitä, että jokin asia voidaan tai saadaan tehdä, muutenhan sanoittaisin "ei voi tehdä" tai "ei saa tehdä".

        4 2 oletko ulkomaalainen, ei suomen peruskoulupohjalla voi noin väärin ajatella.


      • 4+2
        ¤4¤ kirjoitti:

        4 2 oletko ulkomaalainen, ei suomen peruskoulupohjalla voi noin väärin ajatella.

        Minkämaalainen mahdat itse olla? Etkö tiedä, että suomen kielessä proprit kirjoitetaan isolla alkukirjaimella?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2963
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2564
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2225
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2138
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1702
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1536
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1487
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      27
      1302
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      19
      1195
    Aihe