Ruokaan 40 euroa kuussa?

Uskoisiko

Toisella palstalla eräs hehkuttaa, että hänellä menee vain 40 euroa ruokaan rahaa kuussa, ja syö ihan hyvin. Kuulemma pitää vain vähän katsella, mitä ostaa.

Miten on, te jotka olette tottuneempia laskemaan senttejä? Kuulostaako tuo mahdolliselta? Kun minusta vaikuttaa fantasialta.

64

5754

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minkä luet!

Täällähän saa kirjoittaa kaiken (valheen) minkä sylki suuhun tuo "täytenä totena"

Ja niin valitettavan moni tekeekin.

Ei 40 kympillä kuussa syö hyvin oikeasti kukaan normi ihminen. Saahan sitä puhua. Ehkäpä hän syö sanojaan sitten loppukuun?

Meillä jopa vauvankin (15kk) ruokailu kustantaa kuussa tuon määrän ainakin kolmesti.

• hyvin mahdollista

Laskin huvikseni paljon on mennyt tänään ruokaan.
        Annos itse tehtyä kaalilaatikkoa 40cent, itse tehty ruisleipä 5 siivua 10cent, itse tehdyt maustekurkku ja punajuuri, 5cent, lasi maitoa 16cent, 4 kuppia kahvia 5cent, puolukkapuuroa 5cent, omenoita omasta puusta ilmainen.
        86 centtiä mennyt tänään.
        Enkä ole nähnyt nälkää ja syönyt terveellisesti.
        Tuo summa täytyy moninkertaistaa jos kaikki olisi ostotavaraa. Mutta on mahdollista siis selvitä 40:llä kuussa.

• kissamies 57
        hyvin mahdollista kirjoitti:

Annos itse tehtyä kaalilaatikkoa 40cent, itse tehty ruisleipä 5 siivua 10cent, itse tehdyt maustekurkku ja punajuuri, 5cent, lasi maitoa 16cent, 4 kuppia kahvia 5cent, puolukkapuuroa 5cent, omenoita omasta puusta ilmainen.
        Tuo summa täytyy moninkertaistaa jos kaikki olisi ostotavaraa. Mutta on mahdollista siis selvitä 40:llä kuussa.

Mukaan sähkölieden laskun kuussa sekä hellan kuoletuksen.jos sinulla on mahdollisuus lämmittää puuhellalla niin kulutus on pienempi olettaen että on metsää josta kerätä puita.Jos taas joudun tekemään raskasta ruumillista työtä tuo energia ei yksinkertasesti riitä mihinkään vaan tarvitaan polttoainetta eli rasvaa ja sokeria.Hyvä on pyrkiä pienempään kulutukseen ja suurempaan omavaraisuuteen.Noihin tarvitaan kyllä ryytimaata jokin aari ja kuokka ja lapio ja harava ym ym.Venäjällä vielä monet elävät pitkälle omavaraistaloutta vaikka yhteiskunta on täynnä luonnonrikkauksia.samoin tekevät monet ihmiset arabimaissa mitkä omistavat suuria öljyesiintymiä.Me suomalaiset olemme paljolti kadottaneet kyläkulttuurin ;kiitos valtion teollistamisen ja viimevuosikymmenen kännykkä ja it buuman.Nyt onneksi tuokin buumi on ohi ja päästään palaileen ryytimaille ellei niitä olla myyty rikastumisen toivossa.Oma tupa oma lupa.Broletaarin mahdollisuudet on pienemmät ellei etsi jotain kaupungin syrjäistä palstaa.

• että käytän kokatessa
        kissamies 57 kirjoitti:

Mukaan sähkölieden laskun kuussa sekä hellan kuoletuksen.jos sinulla on mahdollisuus lämmittää puuhellalla niin kulutus on pienempi olettaen että on metsää josta kerätä puita.Jos taas joudun tekemään raskasta ruumillista työtä tuo energia ei yksinkertasesti riitä mihinkään vaan tarvitaan polttoainetta eli rasvaa ja sokeria.Hyvä on pyrkiä pienempään kulutukseen ja suurempaan omavaraisuuteen.Noihin tarvitaan kyllä ryytimaata jokin aari ja kuokka ja lapio ja harava ym ym.Venäjällä vielä monet elävät pitkälle omavaraistaloutta vaikka yhteiskunta on täynnä luonnonrikkauksia.samoin tekevät monet ihmiset arabimaissa mitkä omistavat suuria öljyesiintymiä.Me suomalaiset olemme paljolti kadottaneet kyläkulttuurin ;kiitos valtion teollistamisen ja viimevuosikymmenen kännykkä ja it buuman.Nyt onneksi tuokin buumi on ohi ja päästään palaileen ryytimaille ellei niitä olla myyty rikastumisen toivossa.Oma tupa oma lupa.Broletaarin mahdollisuudet on pienemmät ellei etsi jotain kaupungin syrjäistä palstaa.

puuhellaa ja siinä tähän aikaan vuodesta ihan risuja joiden kerääminen ei maksa mitään eikä juuri kuluta energiaa ja liikunta on hyväksi joten ei tarvitse kunnon kohotukseen käydä kuntosalilla.

• saastuttaa pahasti!
        että käytän kokatessa kirjoitti:

puuhellaa ja siinä tähän aikaan vuodesta ihan risuja joiden kerääminen ei maksa mitään eikä juuri kuluta energiaa ja liikunta on hyväksi joten ei tarvitse kunnon kohotukseen käydä kuntosalilla.

Ja puun polttaminenkin on jo kiellettyä lämmitystarkoituksessa muualla kuin haja-asutus alueella.

Just oli tutkimus sen syöpää lisäävästä vaikutuksesta. Ei suositeltavaa.

• käy töissä?

Meitä on meitäkin jotka käyvät, ja näin ollen elättävät koko kansan (kupparit.)

• alakanttiin

Todennäköisesti olet maksanut tuon 86 centtiä jo noista maustekurkkusi siemenistä aikanaan.

Eli tätä valhetta tää on netti täynnänsä.

• jostain tutkimuksesta
        saastuttaa pahasti! kirjoitti:

Ja puun polttaminenkin on jo kiellettyä lämmitystarkoituksessa muualla kuin haja-asutus alueella.

Just oli tutkimus sen syöpää lisäävästä vaikutuksesta. Ei suositeltavaa.

"Just oli tutkimus sen syöpää lisäävästä vaikutuksesta"
        Tiedätkö kuka tuon tutkimuksen on rahoittanut, itse en tiedä mutta viime viikolla oli juttua tuosta puunpolttamisen saastuttavuudesta ja pelletin poltto on kuulemma 30 kertaa vähemmän saastuttavaa. Siinä olikin vertailtu asiaa polttamalla niitä ja mittaamalla päästöjä.
        Ainut vaan että pelletin valmistaminen saastuttaa mutta sehän oli siitä tutkimuksesta ulkona.
        Ja puun polttaminen ei ole kielletty vielä.

• tuokin arvio
        käy töissä? kirjoitti:

Meitä on meitäkin jotka käyvät, ja näin ollen elättävät koko kansan (kupparit.)

Hankin elantoni itse ja yritykseni työllistää itseni lisäksi tällä hetkellä 6 ihmistä joten sinä et todellakaan ole elättämässä minua, mutta mikäli itse työskentelet julkisen sektorin työpaikassa niin minä olen elättämässä sinua.

• kurkut 99 cent
        alakanttiin kirjoitti:

Todennäköisesti olet maksanut tuon 86 centtiä jo noista maustekurkkusi siemenistä aikanaan.

Eli tätä valhetta tää on netti täynnänsä.

kilo ja viidestä kilosta tuli aika mukavasti kurkkua talven varalle. Ja kurkku oli vain lisäke lautasella.
        Kaalilaatikossa oleva jauheliha oli normaalihinnalla ostettu, 3,69 750g.
        Ja ohjeen mukaan tein enkä valehdellut yhtään.
        Jos olet niitä jotka syövät sen erään mainoksen mukaisesti "meidän äiti on tehnyt teidän äitien ruuat niin sitten maksaa paljon enemmän kuten tuossa aiemmin jo kirjoitin.

• laskea

maustekurkkuihin tarvitsemasi säilöntäaineen. Samoin punajuurien osalta, elleivät ne sitten olleet tuoreena. Köyhän pitää ottaa kaikki huomioon.

• laskea niitäkään
        laskea kirjoitti:

maustekurkkuihin tarvitsemasi säilöntäaineen. Samoin punajuurien osalta, elleivät ne sitten olleet tuoreena. Köyhän pitää ottaa kaikki huomioon.

Ostin eilen punajuuria 13,5 kg jotka maksoivat 2 euroa eli noin 15cent kilo.
        Jouduin kyllä ajamaan autolla 10km suunta mutta jos laskee vaikka 0,21 cent / km tulee 4,20 euroa.
        Tein eilen puolet n 7 kg punajuuria joihin meni etikkaa 8dl eli hiukan yli euro. Sokeria 6dl eli n. 60 centtiä ja 1,2 litraa vettä, olisiko edes centtiä.
        Kun huomenna teen loput niin kaikkiaan rahaa on mennyt 5,20 matkat 4,20 eli yhteensä 9,40 euroa.
        Omalle työlle en ole laskenut kustannuksia minua palkitsee se, että teen itse mitä osaan ja sitä mitä en osaa niin sen opettelen.

• tässä taas

On paljon uusavuttomia, joita näkee paljon kaupan
        kassajonossa. Pienelle ostetaan kymmenittäin pelkkiä purkkiruokia.
        Minä ainakin imetin vauvaa ja sitten lisäksi
        annoin soseita ja niitä voi tehdä itse.
        Ei mennyt vauvanruokaan paljon rahaa.
        Haloo, kaikkea mitä kauppojen hyllyillä on, ei
        ihminen välttämättä tarvitse!

• syömisestä
        kissamies 57 kirjoitti:

ja ruuan hinnasta. Älä sinä siihen vedä muita kiinteistökuluja. Minä ainakin ymmärsin niin, että joku yksinäinen on saanut ruuan suuhunsa kuukaudeksi 40 eurolla. Mahdolliset vuokrat, sähköt, lämmitys, puhelin, nettimaksut, vakuutukset, automenot jne. maksetaan erikseen

• syöt

vaan makaronia ja jotain päälle..ni sitte onnistuu mutta en rupeas tuommosta edes kokeilemaan. kerran joutu melkein kuukauden elään suurinpiirtein makaronilla ni ei paljo naurattanu.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

noin 1,3 euron ruokabudjetti per/päivä onnistuu jos on yksinasuva ja liikkuminen vähäistä eli energiaa kuluu vähän. Oikeasti kuukausia tai vuosia jatkuessaan tuollainen niukkuus aiheuttaa aliravitsemus tilan ja sairauksia. Kasvavan lapsen ruoka maksaa minimissään 4-5 euron luokkaa päivä.

• UUSAVUTTOMISTA!!!!!!!!.

Ihan hyvin onnistuu vaikka 30e/kk. Et kovin laajasti pysty katsomaan asioita kun väität tuollaista että täytyy syödä makaronia ym. Ei tietenkään kaikilla onnistu, mutta hyvinkin on mahdollista syödä monipuolisesti tuolla rahalla.

1. Leivo itse leivät, pullat ym.
        2. Viljele itse kurkut, salaatit, perunat, kesäkurpitsat, sipulit, omenat, herukat ym.
        3. Käytä metsän antimia, sienet, puolukat, mustikat, nokkoset ym.
        4. Käy kalassa.

Tuossa lähtökohdat alle 50e/kk ruokailuun. Tietenkään ei kaikilla ole mahdollista tehdä näitä kaikkia, mutta suurella osalla ihmisistä on mahdollista ainakin jotain noista.

Itse olen urheileva mies, ja tiedän kokemuksesta että on mahdollista tulla 10e/kk toimeen ruokakuluissa jos on mahdollista käyttää noita asioita. Aikaa se vaatii jo jonkinverran.

Ja seuraavaksi väität että kun kaikki ei asu maalla. Itsekkin asun kerrostalossa ison kaupungin keskustassa. Käytä järkeä ja mieti miten se on mahdollista!

• kyllä ,mutta syön lihaa kok...
        UUSAVUTTOMISTA!!!!!!!!. kirjoitti:

Ihan hyvin onnistuu vaikka 30e/kk. Et kovin laajasti pysty katsomaan asioita kun väität tuollaista että täytyy syödä makaronia ym. Ei tietenkään kaikilla onnistu, mutta hyvinkin on mahdollista syödä monipuolisesti tuolla rahalla.

2. Viljele itse kurkut, salaatit, perunat, kesäkurpitsat, sipulit, omenat, herukat ym.
        4. Käy kalassa.

Tuossa lähtökohdat alle 50e/kk ruokailuun. Tietenkään ei kaikilla ole mahdollista tehdä näitä kaikkia, mutta suurella osalla ihmisistä on mahdollista ainakin jotain noista.

Itse olen urheileva mies, ja tiedän kokemuksesta että on mahdollista tulla 10e/kk toimeen ruokakuluissa jos on mahdollista käyttää noita asioita. Aikaa se vaatii jo jonkinverran.

Ja seuraavaksi väität että kun kaikki ei asu maalla. Itsekkin asun kerrostalossa ison kaupungin keskustassa. Käytä järkeä ja mieti miten se on mahdollista!

en rehuja enkä viljatuotteita,kun allerginen.hyvin pärjäisin jos terve alle 60€

• on kaksin asuva
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

noin 1,3 euron ruokabudjetti per/päivä onnistuu jos on yksinasuva ja liikkuminen vähäistä eli energiaa kuluu vähän. Oikeasti kuukausia tai vuosia jatkuessaan tuollainen niukkuus aiheuttaa aliravitsemus tilan ja sairauksia. Kasvavan lapsen ruoka maksaa minimissään 4-5 euron luokkaa päivä.

niin voi laskea 1,3x2= 2,6 euroa päivä.

"Oikeasti kuukausia tai vuosia jatkuessaan tuollainen niukkuus aiheuttaa aliravitsemus tilan ja sairauksia."

Söin tänään 86 centillä iltapalaksi 2dl itse tehtyä viiliä 20cent itsetehdyn tyrnihillon 2cent kanssa.
        Tämän päivän ruokiin meni 1,08 euroa.

Aamiainen 3 ruisleipäviipaletta, voimariinia ja juustoa päällä.
        Välipala puolukkapuuroa maitoa.
        Päivällinen kaalilaatikkoa maustekurkkua ja etikkapunajuurta.
        Iltapala viiliä tyrnihilloa.

Mielestäni olen syönyt tänään erittäin terveellisesti ja monipuolisesti.
        Olen ihan normaalipainoinen mieluummin ylä kuin alakanttiin enkä missään nimessä aliravittu.

• puolukka..
        on kaksin asuva kirjoitti:

niin voi laskea 1,3x2= 2,6 euroa päivä.

"Oikeasti kuukausia tai vuosia jatkuessaan tuollainen niukkuus aiheuttaa aliravitsemus tilan ja sairauksia."

Söin tänään 86 centillä iltapalaksi 2dl itse tehtyä viiliä 20cent itsetehdyn tyrnihillon 2cent kanssa.
        Tämän päivän ruokiin meni 1,08 euroa.

Aamiainen 3 ruisleipäviipaletta, voimariinia ja juustoa päällä.
        Välipala puolukkapuuroa maitoa.
        Päivällinen kaalilaatikkoa maustekurkkua ja etikkapunajuurta.
        Iltapala viiliä tyrnihilloa.

Mielestäni olen syönyt tänään erittäin terveellisesti ja monipuolisesti.
        Olen ihan normaalipainoinen mieluummin ylä kuin alakanttiin enkä missään nimessä aliravittu.

Tuo on varmasti totta. Ihmiset ovat vain katkeria
        kun huomaavat että joku pärjää pienellä budjetilla. Ja kaikki eivät tietenkään usko että tuo voisi olla totta kun puhutaan ruoan hinnan
        kallistumisesta.
        On totta että ruokaan saa kulumaan rahaa hyvinkin paljon tai sitten käänteisesti voi säästääkin kun tekee itse raaka-aineista ruokaa.
        Itse joskus teen hernekeittoa liottamalla ensin
        herneitä. Pussi herneitä maksaa muutaman kymmenen senttiä ja aterian hinnaksi tulee todella vähän(alle 10 senttiä, jos ei lihaa joukossa).
        Lähisukulaiseni selviää myös hyvin pienellä rahalla. Hän tekee ja syö välillä puolukkapuuroa, sieniä jne.

• ...........................
        UUSAVUTTOMISTA!!!!!!!!. kirjoitti:

4. Käy kalassa.

on mahdollista jopa 1 euron ruokabudjetti per kk. Jos rahat ovat tiukilla, niin säästäväisyys on pieni pakko. Jos raha tilanne on normaali, niin pihiys esim ruoan suhteen on lähinnä sairasta. Tuttavapiirissä erään mummo ei raaskinut syödä käytännössä mitään ja taalattiin vanhainkotiin. Kulutti ehkä alle 10 euroa ruokaan kk ja oli kuolla aliravitsemukseen. Asui kuitenin arvokkaassa omakotitalossa ja sai yli 2000 euron eläkettä. Pankissa satoja tuhansia. Tämä mummeli ei ollut mikään dementikko vaan hulluuteen asti saita.

• noinkin voi olla
        ........................... kirjoitti:

on mahdollista jopa 1 euron ruokabudjetti per kk. Jos rahat ovat tiukilla, niin säästäväisyys on pieni pakko. Jos raha tilanne on normaali, niin pihiys esim ruoan suhteen on lähinnä sairasta. Tuttavapiirissä erään mummo ei raaskinut syödä käytännössä mitään ja taalattiin vanhainkotiin. Kulutti ehkä alle 10 euroa ruokaan kk ja oli kuolla aliravitsemukseen. Asui kuitenin arvokkaassa omakotitalossa ja sai yli 2000 euron eläkettä. Pankissa satoja tuhansia. Tämä mummeli ei ollut mikään dementikko vaan hulluuteen asti saita.

Sen vielä haluaisin sanoa että jos elää 10e/kk ruokabudjetilla, niin voi syödä terveellisemmin kuin 300e/kk elävä. Ei tarvitse välttämättä kärsiä yhtään aliravitsemuksesta. Syö paljon marjoja ja kasviksia ym. Lisäksi ei ole kaikenmaailman säilöntäaineita/kasvinsuojeluaineita ruoka täynnä.

Elämä voi olla laadultaan todella hyvää, jos tykkää harrastaa kalastusta, metsästystä, kasvien kasvattamista, ruuanlaittoa. Vaihtoehtoisesti ei tarvitse käydä ehkä töissä.

Mutta eihän tuollainen elämä kaikille sovi, eikä sitä kannata edes yrittää, jos ei siitä tykkää, kun helpommallakin voi päästä.

• onnistuu

no kyllä sillä rahalla voi pärjätä. mutta esim eihän sillä summalla mitään "parempaa" lihaa osteta, eli siis vaikka jotain eurshopperin lihapullia joskus, yms. riippuu tietty mihin on tottonut. jotkut ovat tottuneet jo lapsuudenkodissaan yltäkylläisyyteen kaikessa, toiset taas eläneet niukemmin.

• nysssa

taitaa itteäs vaan harmittaa kun et pysty säästään :) toiset ne on taitavampia sentinvenytyksessä.

• voidaan alentaa siis

sos,tukia.
      Eli opetelkaapa elämään, älkääkä valittako ettei rahat riitä.
      Tässä ketjussa moni kertoi sen riittävän liiankin hyvin.
      TUET LASKUUN, saatte liikaa.

• kommentointi asiaan

Näillä ohjeilla voi säästää vain ruuassa.
        Ihminen tarvitsee elääkseen muutakin kuin ruokaa joten osittain asiaton kommenttisi kuuluisi tuonne palstalle yhteiskunnan tuet, ei tänne.

Ei kaikki tälle palstalle kirjoittelevat elä tukien varassa.

• kun rahat pitää rittää

muuhunkin, esim velkojen maksamiseen, tai kalliisiin lääkkeisiin. Kyllä halvalla voi syödä jos on mahdollisuus viljellä itse, sienestää,marjastaa, kalstaa. Eniten kyllä säälittää niitä eläkeläisiä jotka ovat koteihinsa sidottuja ja ruoka tuodaan kauppakassiperiaatteella kerran viikossa. Saahan sieltä toki jauhoja ym raaka-aineita. Mutta kauppakassin hinta on yleensä 20-30% kalliimpi kuin normaalikaupassa ja kodinhoitajat menevät aina tilamaan eineksiä ym. valmisruokia. Vaikeata silloin säästää.

• Eppo
        kun rahat pitää rittää kirjoitti:

muuhunkin, esim velkojen maksamiseen, tai kalliisiin lääkkeisiin. Kyllä halvalla voi syödä jos on mahdollisuus viljellä itse, sienestää,marjastaa, kalstaa. Eniten kyllä säälittää niitä eläkeläisiä jotka ovat koteihinsa sidottuja ja ruoka tuodaan kauppakassiperiaatteella kerran viikossa. Saahan sieltä toki jauhoja ym raaka-aineita. Mutta kauppakassin hinta on yleensä 20-30% kalliimpi kuin normaalikaupassa ja kodinhoitajat menevät aina tilamaan eineksiä ym. valmisruokia. Vaikeata silloin säästää.

Äitini teki aikanaan kodinhoitajan hommia ja venytti ahkerasti penniä tehdessään ostoksia asiakkaille. Kerran eräs tupakointia harjoittava mummo oli tokaissut; Sää toisit mulle varmaan Pirkka tupakkaakin jos semmosta vaan olis."

• .......

Koska terveillä menee noin hyvin, voisi tukia vähentää heidän osaltaan ja kohdistaa meistä niille työkyvyttömyys- ja vanhuuseläkeläisille, jotka saamme pienen eläkkeen.

• jopa todennäköistä

Syödäänhän monessa koulussa 60 sentillä per oppilas per ateria. Kaipa reilulla kahdella kouluaterialla vuorokautta kohden eläisi.

Tarkan budjetin ostaja saa ruokansa puolet halvemmalla, kun kyttää kauppojen 50 prosentin poistotarjouksia, ja muutenkin ostaa vain tarjouksessa olevia tuotteita.

• tärkein jippo on

se, että suunnittelee etukäteen esim viikon ruuat ja tekee kaiken itse. Netti on täynnä ohjeita ja mausteilla saa hyviä muutoksia makuihin.

• ellei syömisistään..
        tärkein jippo on kirjoitti:

se, että suunnittelee etukäteen esim viikon ruuat ja tekee kaiken itse. Netti on täynnä ohjeita ja mausteilla saa hyviä muutoksia makuihin.

vanha totuus. Kyllä pystyy elämään parilla eurolla päivässä ihan hyvin siis ruoan puolesta.
        Minä esimerkiksi ostin tänään kaalin 0.49/kg (0.85), jauhelihaa 700g 2.99, purkin täysmaitoa 0.84, vehnäjauhoja 0.79,leivontaan margariinia 0.95 ja kananmunia 12kpl 1.29 yhteensä 7.71.
        Kotona vielä sipulia ja kuivahiivaa edelliseltä viikolta samoin kuin ruisjauhoja pussillinen.
        Kaalilaatikkoa, joka riittää kahdelle ihmiselle kolmeksi päiväksi ja jäljelle jääneestä kaalista tulee sitten joillekin päiville kaaliraastetta lisäkkeeksi. Viikon vuokaleivät ja oi ihanuutta kanelipullat ( sää sitä herkutellakin). Jäljelle jää kananmunia ja puolikas purkki täysmaitoa, joita käytetään sitten viikon muihin ruokiin. Lisäksi jauhot ja kuivahiivat riittävät seuraavan viikon leiväntekoon. Kananmunista tehdään vielä jossain vaiheessa jotain - uunimunakasta, kohokasta..mitä nyt sitten mieleen tulee - tai keitetään ja tehdään leivän päälle munavoita.
        Ajatuksena on sitten tehdä kattilallinen jotain keittoa -onhan näitä, makkara-,kala-, kasvis..
        Juurekset ovat halpoja - porkkanaa, punajuurta ja lanttua peliin. Leivät leipoo itse.
        Meidän perheen ruokalasku viikossa pyörii pahimmillaan kahdessakympissä, mutta normaalisummat liikkuvat 12-15/euroa ja syödään ihan hyvin. Itse asiassa meidän ruokabudjettimme on kuussa 150, mutta kun olen säästänyt tuon erotuksen, niin voi aina välillä hommata jotain kivaa. Eli aina varataan tuo budjetoitu raha pelkkään ruokaan - mutta kun menee vähemmän niin erotus jää säästöön.Ja ihan turha puhua sähkönkulutuksista - sähkö maksaa nyt jokatapauksessa ja jos uuniruokia tekee niin leipomukset menee siinä samassa hötäkässä.
        Ja taidan olla niitä harvoja nykyään, jotka parsivat sukat - ei sukkia heitetä pois yhden reiän vuoksi.

• kuivahiivan
        ellei syömisistään.. kirjoitti:

vanha totuus. Kyllä pystyy elämään parilla eurolla päivässä ihan hyvin siis ruoan puolesta.
        Minä esimerkiksi ostin tänään kaalin 0.49/kg (0.85), jauhelihaa 700g 2.99, purkin täysmaitoa 0.84, vehnäjauhoja 0.79,leivontaan margariinia 0.95 ja kananmunia 12kpl 1.29 yhteensä 7.71.
        Kotona vielä sipulia ja kuivahiivaa edelliseltä viikolta samoin kuin ruisjauhoja pussillinen.
        Kaalilaatikkoa, joka riittää kahdelle ihmiselle kolmeksi päiväksi ja jäljelle jääneestä kaalista tulee sitten joillekin päiville kaaliraastetta lisäkkeeksi. Viikon vuokaleivät ja oi ihanuutta kanelipullat ( sää sitä herkutellakin). Jäljelle jää kananmunia ja puolikas purkki täysmaitoa, joita käytetään sitten viikon muihin ruokiin. Lisäksi jauhot ja kuivahiivat riittävät seuraavan viikon leiväntekoon. Kananmunista tehdään vielä jossain vaiheessa jotain - uunimunakasta, kohokasta..mitä nyt sitten mieleen tulee - tai keitetään ja tehdään leivän päälle munavoita.
        Ajatuksena on sitten tehdä kattilallinen jotain keittoa -onhan näitä, makkara-,kala-, kasvis..
        Juurekset ovat halpoja - porkkanaa, punajuurta ja lanttua peliin. Leivät leipoo itse.
        Meidän perheen ruokalasku viikossa pyörii pahimmillaan kahdessakympissä, mutta normaalisummat liikkuvat 12-15/euroa ja syödään ihan hyvin. Itse asiassa meidän ruokabudjettimme on kuussa 150, mutta kun olen säästänyt tuon erotuksen, niin voi aina välillä hommata jotain kivaa. Eli aina varataan tuo budjetoitu raha pelkkään ruokaan - mutta kun menee vähemmän niin erotus jää säästöön.Ja ihan turha puhua sähkönkulutuksista - sähkö maksaa nyt jokatapauksessa ja jos uuniruokia tekee niin leipomukset menee siinä samassa hötäkässä.
        Ja taidan olla niitä harvoja nykyään, jotka parsivat sukat - ei sukkia heitetä pois yhden reiän vuoksi.

hintaa mutta tuorehiiva säilyy jääkaapissa viikkoja kun sen pakkaa ilmatiivisti. Puolen litran leipä/sämpylätaikinaan käytän 1/3 osaa hiivapaketista ja hyvin nousee.
        Sinällään hiiva maksaa 20 senttiä paketti ja kun kolmesti viikossa leivon niin siinä säästän vuositasolla 20 euroa kuin että laittaisin ohjeen mukaan puolen litran taikinaan koko paketin.
        Jos ostaisin leivän kaupasta kolme kertaa viikossa a 2,40 niin vuodessa kuluisi leipään rahaa 375 euroa.
        Kun leivon itse niin vuodessa menee leipään rahaa
        63 euroa. Kallista on leipä nykyään.

• opettelen nuukaksi

Kerrohan syöttekö kaksi lämmintä ateriaa päivässä .
        Olisipa unelma, jos oppisi siihen, että riittäisi toi 150 ekee yhen hengen huushollissa.

• päivässä
        opettelen nuukaksi kirjoitti:

Olisipa unelma, jos oppisi siihen, että riittäisi toi 150 ekee yhen hengen huushollissa.

Eli aamupala on yleensä puuroa maidolla tai mehukeitolla. Lounas ja kevyt iltapala - eli illalla ei enää vedetä suuria lämpimiä aterioita vaan jotain pienempää. Lounas on se isoin ruoka. Välipaloja on vaikka itsetehtyjä karjalanpiirakoita, juurespaloja, marjapuuroa ( on muuten tosi hyvää kun on oikein kuohkeaksi vatkattu). Iltapalana ollaan syöty lämpimiä voileipiä, munakkaita, kohokkaita, joihin saa hyvin kätkettyä ne rippeet, joista ei mitään isompaa enää saa - juurespihvejä vaikka kermaviilisoosilla jne. Ei siinä ole kuin mielikuvitus rajana. Ja hyvin pärjää. Ja vielä tietenkin kahvit ja ne pullat jossain välissä. Paino ei ole pudonnut éikä lisääntynyt, kaikki veriarvot ja verenpaineet kunnossa - hiukset ja kynnet ovat lujia ja hyväkuntoisia, ihokin on pysynyt hyvänä.

• huushollissa syödään
        opettelen nuukaksi kirjoitti:

lämmin ateria kerran päivässä, yleensä noin klo 20-21.
        On huuhaata väittää että syöminen illalla lihottaa. Tärkein on kulutuksen ja saadun energian tasapaino.
        Päivän jaksan tehokkaammin kun en syö raskaita aterioita.

• rytmityksestä kiinni!!
        huushollissa syödään kirjoitti:

lämmin ateria kerran päivässä, yleensä noin klo 20-21.
        On huuhaata väittää että syöminen illalla lihottaa. Tärkein on kulutuksen ja saadun energian tasapaino.
        Päivän jaksan tehokkaammin kun en syö raskaita aterioita.

Ei kaikki ihmiset elä ns. normaalia päivärytmiä.
        Me menemme kyllä aamulla töihin, mutta olemme jo puolenpäivän aikaan kotona, jolloin on vapaata aikaa taas useapi tunti. Iltasella menemme taas töihin muutamaksi tunniksi ja olemme kotosalla tuohon yhdeksän pintaan. Eli tuo ruokarytmi on meidän perheen sydeemi - jos työt menisi eri tavalla, niin varmaan se ruokailukin painottuisi illemmalle. Nyt vaan pystyy kunnon ruokalevot ottamaan. Ja lihomista en pelkää jos en laihtumistakaan. Tämä työrytmi muuten edesauttaa aika paljon kaupassakäyntejä ja asioiden hoitoja.

• tämäkin..
        rytmityksestä kiinni!! kirjoitti:

Ei kaikki ihmiset elä ns. normaalia päivärytmiä.
        Me menemme kyllä aamulla töihin, mutta olemme jo puolenpäivän aikaan kotona, jolloin on vapaata aikaa taas useapi tunti. Iltasella menemme taas töihin muutamaksi tunniksi ja olemme kotosalla tuohon yhdeksän pintaan. Eli tuo ruokarytmi on meidän perheen sydeemi - jos työt menisi eri tavalla, niin varmaan se ruokailukin painottuisi illemmalle. Nyt vaan pystyy kunnon ruokalevot ottamaan. Ja lihomista en pelkää jos en laihtumistakaan. Tämä työrytmi muuten edesauttaa aika paljon kaupassakäyntejä ja asioiden hoitoja.

eli olen se 150:-/kk budjettilainen, josta säästän kuukausittain jopa puolet tekemällä kaiken itse.
        Mutta joskus tietenkin sitä retkahtaa..
        Tässä männä viikolla alkoi ukko puhuskella, että pihviä tekisi mieli - johan siitä on aikaa, kun kunnon pihvit on tehty - eli viimeksi silloin kun vielä brassifilettä sai halvalla tarjouksista.
        Tuli sitten k-kauppaan tuo filetarjous -oliko himpan vajaa 29:-/kg file kokonaisena.
        Koska säästettynä oli budjetoidusta rahasta edellisestä kuusta ihan tarpeeksi, niin ostaa paukautimme noin puolentoista kilon fileen ja ah sitä nautintoa..Me söimme sitä neljä päivää -isoja sisäfilepihvejä - lisukkeina lohkoperunaa, valkosipuliperunaa, bearnaisekastiketta, pippurikastiketta jne ja ai että oli hyvää.
        Ostimmepa pari pulloa punaviiniäkin.
        Sitten teimme laskutoimituksen.
        File maksoi 46;-, punaviinit yhteensä 12:- lisukkeet ehkä noin 6:-
        Yhteensä siis 64:- ja kaikenkaikkiaan kahdeksan annosta. Isompia kuin ravintolassa saisit.
        Annosta kohti siis hinnaksi tuli 8:- sisältäen viinin. Ei paha. Ja nyt on taas pihvinhimo tyydytetty piitkäksi pitkäksi aikaa.
        Toki siinä tuli vitsailtua - näin me köyhät syömme filettä. Mutta eipä tullut sekään kalliiksi.

• et pakastanut?
        tämäkin.. kirjoitti:

eli olen se 150:-/kk budjettilainen, josta säästän kuukausittain jopa puolet tekemällä kaiken itse.
        Mutta joskus tietenkin sitä retkahtaa..
        Tässä männä viikolla alkoi ukko puhuskella, että pihviä tekisi mieli - johan siitä on aikaa, kun kunnon pihvit on tehty - eli viimeksi silloin kun vielä brassifilettä sai halvalla tarjouksista.
        Tuli sitten k-kauppaan tuo filetarjous -oliko himpan vajaa 29:-/kg file kokonaisena.
        Koska säästettynä oli budjetoidusta rahasta edellisestä kuusta ihan tarpeeksi, niin ostaa paukautimme noin puolentoista kilon fileen ja ah sitä nautintoa..Me söimme sitä neljä päivää -isoja sisäfilepihvejä - lisukkeina lohkoperunaa, valkosipuliperunaa, bearnaisekastiketta, pippurikastiketta jne ja ai että oli hyvää.
        Ostimmepa pari pulloa punaviiniäkin.
        Sitten teimme laskutoimituksen.
        File maksoi 46;-, punaviinit yhteensä 12:- lisukkeet ehkä noin 6:-
        Yhteensä siis 64:- ja kaikenkaikkiaan kahdeksan annosta. Isompia kuin ravintolassa saisit.
        Annosta kohti siis hinnaksi tuli 8:- sisältäen viinin. Ei paha. Ja nyt on taas pihvinhimo tyydytetty piitkäksi pitkäksi aikaa.
        Toki siinä tuli vitsailtua - näin me köyhät syömme filettä. Mutta eipä tullut sekään kalliiksi.

Elimistölle ei hyväksi monta päivää raskasta filettä mussuttaa.

ostan usein, kun on tarjouksessa, sitten leivinpaperi viipaleiden väliin pakkaseen.
        Otan pihvin kerrallaan, sulaa pian.

osasta teen stoganoffin a'la russia.
        Suikaleet äkkiä ruskistus, sieniä, lusikallinen vehnäjauhoja, smetanapurkillinen, rosepippuria ja lopuksi suolakurkkua paloina. Aah.
        Siitäkin syö pari-kolme kertaa joko riisin, uuniperunoiden tai muusin kera.

• elimistöstä
        et pakastanut? kirjoitti:

Elimistölle ei hyväksi monta päivää raskasta filettä mussuttaa.

ostan usein, kun on tarjouksessa, sitten leivinpaperi viipaleiden väliin pakkaseen.
        Otan pihvin kerrallaan, sulaa pian.

osasta teen stoganoffin a'la russia.
        Suikaleet äkkiä ruskistus, sieniä, lusikallinen vehnäjauhoja, smetanapurkillinen, rosepippuria ja lopuksi suolakurkkua paloina. Aah.
        Siitäkin syö pari-kolme kertaa joko riisin, uuniperunoiden tai muusin kera.

mutta hauskaa oli syödä pihviä useampi päivä peräkkäin. Tietenkin olet oikeassa siinä. että järkevää olisi ollut pilkkoa ja paloitella file ja valmistaa pikkuhiljaa kaikenlaista hyvää, mutta joskus täytyy saada hullutella.
        Muutenhan me syömme lihana possua - tarjouksesta saa possun ulkofilettä jopa ihan viitoseen kilolta - siitä kyllä tulee väsättyä liharullista alkaen kaikenlaista. Ainakin silloin, kun kokolihaa syömme - ehkä kerran viikossa.

• halvempaa korviketta
        elimistöstä kirjoitti:

mutta hauskaa oli syödä pihviä useampi päivä peräkkäin. Tietenkin olet oikeassa siinä. että järkevää olisi ollut pilkkoa ja paloitella file ja valmistaa pikkuhiljaa kaikenlaista hyvää, mutta joskus täytyy saada hullutella.
        Muutenhan me syömme lihana possua - tarjouksesta saa possun ulkofilettä jopa ihan viitoseen kilolta - siitä kyllä tulee väsättyä liharullista alkaen kaikenlaista. Ainakin silloin, kun kokolihaa syömme - ehkä kerran viikossa.

saa soijarouheesta ja-kuutioista. Myös papuja ja muuta palkokasveja kannattaa käyttää, saa etnisistä kaupoista tosi halvalla. Sieltä saa myös kaikkea kastikkeita ja riisiä, teetä ym.

• ja kaupan päälle
        halvempaa korviketta kirjoitti:

saa soijarouheesta ja-kuutioista. Myös papuja ja muuta palkokasveja kannattaa käyttää, saa etnisistä kaupoista tosi halvalla. Sieltä saa myös kaikkea kastikkeita ja riisiä, teetä ym.

mahdollisen myrkytyksen.
        Osta sinä vaan, minä en ota ilmaisekskaa.
        Lisätty ties mitä?

• samoja tuotteita
        ja kaupan päälle kirjoitti:

mahdollisen myrkytyksen.
        Osta sinä vaan, minä en ota ilmaisekskaa.
        Lisätty ties mitä?

kun K-kaupasta, vähän eri pakkauksissa vain. Kiinalaista maitopulveria ei tietty kannata ostaa, mutta nuo pavut ja herneet on ihan turvallisia. keitetään kuitenkin ennen käyttöä. Soijarouheet ostan luomuna luomukaupasta, onluomunakin edullista.

• Toinen köyhä

Kiva kuulla, että noin onnistutte ja pärjäätte.
        Tiedän suvustani yhden lapsiperheen, toinen vanhempi kuulemma käyttää n. 500 euroa kuussa
        ruokaan ja sen päälle vielä toinen vanhempi tekee
        omat ostokset.
        Kolme lasta, yksi koulussa, kaksi pientä kotona.
        Aika epätaloudellisesti toimivat kun toinen
        vanhemmista ei syö samaa ruokaa kuin muut vaan
        hänelle pitää ostaa erikseen omat sörsselit.

• hankalaa

Haluaisin säästää ja tehdä ruokaa perusraaka-aineista itse, myös silloin kun olen ystäväni luona.
        Hän ostaa paljon eineksiä, lapsille limsaa, karkkia ym. Ja rahaa menee.
        Hän ei tajua että olen niin köyhä ettei minulla
        ole tuollaiseen varaa.
        Miksei vois aamulla keittää puuroa kaikille?
        Minun on pakko käyttää saman verran rahaa kauppaan "tasa-arvon" vuoksi.
        Jos olemme lomalla hänen luona, joka päivä pitää
        käydä kaupassa.
        Kohta joudun harventamaan näitä kylässä käyntejä.
        Viimeksi meni yli 30 euroa siellä päin käydessä
        kauppaan, vastikkeeksi hän ei sitten tehnyt toisena päivänä ruokaa ollenkaan.
        Mitä voi muuten tehdä kun on nälässä kyläpaikassa
        eikä kehtaa sitä sanoa?

• käynnit
        hankalaa kirjoitti:

Haluaisin säästää ja tehdä ruokaa perusraaka-aineista itse, myös silloin kun olen ystäväni luona.
        Hän ostaa paljon eineksiä, lapsille limsaa, karkkia ym. Ja rahaa menee.
        Hän ei tajua että olen niin köyhä ettei minulla
        ole tuollaiseen varaa.
        Miksei vois aamulla keittää puuroa kaikille?
        Minun on pakko käyttää saman verran rahaa kauppaan "tasa-arvon" vuoksi.
        Jos olemme lomalla hänen luona, joka päivä pitää
        käydä kaupassa.
        Kohta joudun harventamaan näitä kylässä käyntejä.
        Viimeksi meni yli 30 euroa siellä päin käydessä
        kauppaan, vastikkeeksi hän ei sitten tehnyt toisena päivänä ruokaa ollenkaan.
        Mitä voi muuten tehdä kun on nälässä kyläpaikassa
        eikä kehtaa sitä sanoa?

tai ole rehellinen ja kerro tilanteesi.Hän ei ehkä ole ymmärtänyt koska itsellään talous korkealla.Puhumalla saattaisi ymmärtää ja jatkossa huomioisi sinunkin tilanteesi.

• henkilöstä

"Mistäs köyhä säästäis
        ellei syömisistään.."

mun kohdalla (valitettavasti) ei pidä paikkaansa. olen ylipainoinen ja "ruuanhimo" menee kyllä laskujen yms yli...

• voi olla
        Toinen köyhä kirjoitti:

Kiva kuulla, että noin onnistutte ja pärjäätte.
        Tiedän suvustani yhden lapsiperheen, toinen vanhempi kuulemma käyttää n. 500 euroa kuussa
        ruokaan ja sen päälle vielä toinen vanhempi tekee
        omat ostokset.
        Kolme lasta, yksi koulussa, kaksi pientä kotona.
        Aika epätaloudellisesti toimivat kun toinen
        vanhemmista ei syö samaa ruokaa kuin muut vaan
        hänelle pitää ostaa erikseen omat sörsselit.

esim allergian tai eettisen syyn vuoksi myös. itse olen kasvissyöjä, isäntä raavas lihansyöjä ja lapsi siltä väliltä.

• Kenties utopiaa

Hedelmiä ja marjoja 5 pussia (10 €)
      Vihanneksia 5-10 pussia (10 €)
      Yrttejä ja maustekasveja 10 pussia (10 €)
      multaa, tarvikkeita yms.
      kokojyväviljasta tehtyä jauhoa (ellei ole peltoa)
      jne.

Onkiminen ja pilkkiminen on lähes ilmaista;
      Sienien ja marjojen poimiminen on ilmaista.

Mikäli on valmis tekemään töitä puutarhan eteen, saa varsin pienellä rahalla paljon ruokaa - ja terveellisempää kuin teolliset einekset!

• tuntuisi olevan

Asuntovelallisetkin selviäisivät veloistaan todella nopsaan jos tuo olisi kulu ruokaan!
      Pitäsi olla ainakin kerättynä omasta takaa paljon marjoja ja sieniä, teeaineksia kuivatettuna luonnosta jne..
      siltikin se tekisi aika tiukkaa ellei nyt ajattele syövänsä makaronia kokoajan ja sitähän ei kauaa tarvitsisi tehdä kun olisi lääkärin pakeilla! (Salaatitkin voisi yrtteineen kyllä kasvaa keittiössä ruukussa mutta mutta)

• mummeli oon

Ei oo varaa pienellä eläkkeellä kans paljon, mut kyl mulla menee 60-80e kk, riippuu onko sähkölaskua, puh,aika ostoa.

en enempää voi laittaa, vaikka mieli välillä tekisikin. Kaiken teen itse, ruisleivän ostan, ja maidon, levitteen, munat ja jauhot tietenkin myös.

syön 3pv samaa soppaa, laatikkoa, kastiketta muusia. Toki vaihtelen eri keittoja, laatikoita. Kastikkeita, risottoja puuroja, mehukeittoja, viilit kesällä, silti tekee tosi tiukkaa, eli hyvin on pärjätty, tuolla 40e, ei riittäisi, eli kaiketi törsään :(

• törsää et....
        mummeli oon kirjoitti:

Ei oo varaa pienellä eläkkeellä kans paljon, mut kyl mulla menee 60-80e kk, riippuu onko sähkölaskua, puh,aika ostoa.

en enempää voi laittaa, vaikka mieli välillä tekisikin. Kaiken teen itse, ruisleivän ostan, ja maidon, levitteen, munat ja jauhot tietenkin myös.

syön 3pv samaa soppaa, laatikkoa, kastiketta muusia. Toki vaihtelen eri keittoja, laatikoita. Kastikkeita, risottoja puuroja, mehukeittoja, viilit kesällä, silti tekee tosi tiukkaa, eli hyvin on pärjätty, tuolla 40e, ei riittäisi, eli kaiketi törsään :(

mutta eläät varojesi mukaan.Toki olisi hyvä välillä syödä niitä tuorevihanneksia mikäli varaa on.Kokeile niitäkin.

• lasken

..en tiedä ihan tarkkaa summaa paljonko mulla
      menee ruokaan, yksi lapsi taloudessa.
      Tiedän kyllä ettei ihan hirveästi mene, mutta
      toisaalta tarkemminkin voisi elää ilman että
      täytyy nälästä kärsiä.
      Leipä on kallista. Olenkin alkanut käymään leipomomyymälässä, josta saa edullisemmin leivät.
      Ja kaalinkerä odottaa valmistajaansa...

• itse säästät

3dl vettä, vähän suolaa, 1/3 osa hiivapaketista ja noin 500g vehnäjauhoja. Maksaa noin 30 senttiä.

Tee taikina ja kohota se. Jaa taikina kolmeen osaan ja tee kolme pitkulaista pellille mahtuvaa puikeloa. Nostata niitä liinan alla ehkä puoli tuntia ja vedä veitsellä terävä viilto pitkikkäisuuntaan. Paista noin 200 asteessa 10-15min (vähän pintaan väriä)
        Saat patongin 10 sentillä zipale ja on helppo ja nopea. Ja ilman lisäaineita.

• edellinen
        itse säästät kirjoitti:

3dl vettä, vähän suolaa, 1/3 osa hiivapaketista ja noin 500g vehnäjauhoja. Maksaa noin 30 senttiä.

Tee taikina ja kohota se. Jaa taikina kolmeen osaan ja tee kolme pitkulaista pellille mahtuvaa puikeloa. Nostata niitä liinan alla ehkä puoli tuntia ja vedä veitsellä terävä viilto pitkikkäisuuntaan. Paista noin 200 asteessa 10-15min (vähän pintaan väriä)

Ilmeisesti kannattaa!!

• paras juttu
        edellinen kirjoitti:

Ilmeisesti kannattaa!!

Ajatelkaas nyt - kaalissa on enemmän c-vitamiinia kuin appelsiinissa. On huomattavasti halvempaa ja voi käyttä erilaisiin ruokiin ja raasteisiin. Hapankaalikin on herkkua ja säilyy hyvin. Kaalikeittoa, kaalilaatikkoa, kaalikääryleitä, kaaliraasteet, täytetty kaali.
        Jeps. Eikä lihota. Mars kaalia ostamaan - kukkarossa säilyy rahat ja terveydestä tulee pidettyä herkullisesti huoli.

• kannattaisi vähän terveelli...
        itse säästät kirjoitti:

tehdä. Minä käytän erilaisia kokojyväjauhoja, hiutaleita ym. Leseet on halpoja niitäkin voi lisätä. Tarvitsemme kuituja myös ja niitä on hyvä saada leivästä muuten täytyy syödä ihan hirveästi vihanneksia.

• vain ajateltuna

tämä maailma on terveiden, ei sairaiden jotka eivät jaksa edes sämpylöitä pyörittää. Ei auta vaikka kuinka vinoilisitte, tee itse mutta entäs jos ei terveydentilan takia voi itse kaikkia tehdä, kysynpä vaan. Mitä silloin teet, ostat kaupasta, maksoi mitä maksoi...

• Esim ruisleipä yleensä

halvinta leipää. Ja sitten on vain käytettävä tarjouksia, punalaputettuja tuotteita, halpiskauppoja ym hyväksi. Totuus on kyllä vain että jos ei itse tee ruokaa ei superhalvalla voi elää. Omasta kokemuksestani on vaikeaa päästä alle 5 eur/p. Täytyy sitten säästää jostain muusta mikäli on niukasti rahaa. Sairaan kuten terveenkin pitäisi kyllä ensi tilassa katsoa että ruoka on terveellinen.

• Holkeri-Sarkomaa

Ovatko Holkeri ja Sarkomaa keskineet tämän yhdessä?

• täältä kuuluu?

Eivätkö ihmiset enää osaa tehdä ruokaa?
        Vai onko ihan pakko mussuttaa wokkeja, pastoja,pizzoja? Hommatkaa vanha suomalainen isoäidin aikainen keittokirja, niin pystytte tekemään halvalla ruokanne. Valmisruoat joutavat roskiin eikä puolivalmisteitakaan tarvitse.
        Jos ajankäytön suunnittelee ja ostokset listaa etukäteen käyttäen tarjouksia hyväkseen on mahdollista selvitä kuukauden ruokalaskusta ihan minimaalisin summin.
        Niin avuton ei ole, ettei leipää pysty itse leipomaan.

• Mistä saisi halvalla?
        täältä kuuluu? kirjoitti:

Eivätkö ihmiset enää osaa tehdä ruokaa?
        Vai onko ihan pakko mussuttaa wokkeja, pastoja,pizzoja? Hommatkaa vanha suomalainen isoäidin aikainen keittokirja, niin pystytte tekemään halvalla ruokanne. Valmisruoat joutavat roskiin eikä puolivalmisteitakaan tarvitse.
        Jos ajankäytön suunnittelee ja ostokset listaa etukäteen käyttäen tarjouksia hyväkseen on mahdollista selvitä kuukauden ruokalaskusta ihan minimaalisin summin.
        Niin avuton ei ole, ettei leipää pysty itse leipomaan.

Makarooni on halpaa, kesällä kannattaa poimia
        suolaheinää, sieniä ja marjoja. Sipulia ja perunaa. Liha ja kala on kallista! Ei ole omaa ryytimaata mistä saisi vihanneksia ja ne on kans
        kalliita. Kun kaksi lähes kuusikymppistä on työttömänä ja karenssilla kekseliäisyys punnitaan. Tämä palsta on hyvä apu.

• puurohiutaleita
        Mistä saisi halvalla? kirjoitti:

Makarooni on halpaa, kesällä kannattaa poimia
        suolaheinää, sieniä ja marjoja. Sipulia ja perunaa. Liha ja kala on kallista! Ei ole omaa ryytimaata mistä saisi vihanneksia ja ne on kans
        kalliita. Kun kaksi lähes kuusikymppistä on työttömänä ja karenssilla kekseliäisyys punnitaan. Tämä palsta on hyvä apu.

esim neljän viljan, kaura ja ruishiutaleita. Ei maksa hirveästi. Leseet myös edullisia. Hakekaa EU-kassinne siinäkin on ainakin kaurahiutaleita sämpyläjauhoja. Menkää leipäjakuluihin, niistä saa todellisia herkkuleipiä, jotka tavallisille kuluttajille ovat liian kalliita ja sen vuoksi jää hyllylle. Kuivunut leipäkin tulee pehmeäksi kun vähän lämmittää uunissa.

• terveellistä

Onhan se mahdollista, mutta vaatii oman vaivansa.

Joitain kasviksia (kaali, porkkana, lanttu, punajuuri...) myydään usein alle eurolla kilo ja hyvässä tarjouksessa ne on puoli-ilmaisia. Itse idättämällä kerrostaloasukkaatkin saa halpaa "viherlisää" ravintoon. Suositusten mukaiset puoli kiloa kasviksia saattaa hyvin saada kasaan jopa 20 sentillä.

Halvan tarjouslihan, -sisäelinten ja broilerin koipi-reisien kilohinta jää helposti pariin euroon, ja niitä voi ostaa kerralla ison satsin pakkaseen. Kananmunat puolestaan säilyy hyvin jääkaapissa pari kuukautta parasta ennen -päivän jälkeen, ja niitä löytää joistain kaupoista usein alle euron kilohinnalla. Myös kokonainen kirjolohi ja silakat on usein suht halpoja (alle 4 €/ kg), etenkin viimeisenä myyntipäivänä, joten kalaakin voi syödä viikoittain.

Leivät leivotaan tietysti itse, jolloin budjetti pysyy hyvin kurissa.

Ainoastaan maitotuotteet on mm. lyhyen säilyvyysajan hiukan ongelmallisia, mutta tarjouksia hyödyntämällä puolesta kilosta päivässä ei pitäisi joutua maksamaan ainakaan 30 senttiä enempää.

Köyhäily edellyttää tosiaan vaivannäköä, mutta eurolla päivässä pärjää ihan kohtuullisesti, jos on valmis näkemään ruuanlaiton eteen enemmän vaivaa ja todella kiertelee kauppoja tarjousten perässä. Ruokabudjetin kiristäminen äärimmilleen vaatii niin paljon aikaa ja vaivaa, että paremmille "palkoille" pääsee huonostikin palkattua työtä tekemällä. Mutta jos mahdollisuutta työhön ei ole tai muuten vaan nauttii äärimmäisestä köyhäilystä, kyllähän sitä pystyy syömään aika terveellisesti jopa alle eurolla päivässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      475
      3572
    2. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      36
      2940
    3. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      87
      2866
    4. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      149
      2756
    5. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      201
      2075
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      162
      2073
    7. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      14
      1934
    8. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      101
      1802
    9. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      50
      1559
    10. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      36
      1510
    Aihe