Kertokaa kokemuksia onko järkevää/kätevää hommata asuntoauto ainoaksi kulkupeliksi? ketokaa kokemuksianne plussat ja miinukset
asuntoauto ainoana kulkupelinä
19
8373
Vastaukset
- Karavaanari malli 1975.
Että jos ei ole varaa pitää asuntoauton lisäksi pikku Fiiatti pihalla niin on parempi asua teltassa ja ajella Fiiattilla.
Asuntoauton koko kun on sellainen että ei se välttämättä sovi joka paikkaan kuten henkilöauto!
Parkkiongelmat tulevat vastaan jos asuu suur Helsingin alueella. Jos taas asuu "maalla" niin tuo ongelma ei ole.
Tämä on vain minun mielipiteeni ei koko Suomen kansan! - Vanha karavaanari
Asuntoauton sisustus kärsii jatkuvasta ajosta, erikoisesti huonommilla teillä. Sisärakenteet, useimmiten myös ulkopuoli on kuitenkin heikompaa tekoa kuin varsinaisissa henkilöautoissa.
- huomaat
noista parista vastauksesta, niin kyllä sun ite täytyy se päätös tehdä. Ensinnäkään , älä puhu asuntoautosta. Se tarkoittaa isoa, bussitason lotjaketta, mitä ei todellakaan viitsi eikä kannata käyttää jokapäiväiseen ajoon. Jos puhut jostain paku- /Van - /retkeilyluokan pienehköstä matkailuautosta, niin jovain sellaista voi käyttää jokapäivä. Varsinkin pitemmällä reissulla ja avarassa ympäristössä. Kuitenkin, jos olet köyhempää sorttia, niin kalliiksi sellaisenkin käyttö tulee verrattuna siihen että olisi joku pienehkö kinneri niille jokapäiväisille ajoille.
Näissä asioissa yleensä on niin, että kukin puolustelee omia valintojaan. Mulla on kunnon n. 7 m integroitu m- auto, mikäs seisoo vuodesta 4-5 kk pariin otteeseen yhteensä. Kilsoja tulee 12 tkm/v matkailuajossa koti- ja ulkomailla. Jokapäiväiseen ajoon on liki 20 v ikäinen mukava ja edelleen hyväkuntoinen h- auto, minkä mittariin tulee 7 tkm vuodessa. Näin on hyvä. en lähtisi talvella markettiin kylmällä m- autolla enkä taasen viitsisi sitä lämmittää vain sitä varten.
Jos olisi joku pikkukoppinen m- paku, niin ehkä sitten. Mutta asuntoauto on ihan eri juttu.- kokemuksia kaipaileva
no huh huh tarkoitukseni oli vain kuulostella KOKEMUKSIA päätöksen teen toki itse plussia ja miinuksia puntaroiden.
meillä on eräiden asioiden johdosta nyt ja tulevaisuudessa oltava aina varma auto jokapäiväiseen ajoon mutta toisaalta matkailuautoilu kiinnostaisi kovasti.autojen kalleudesta johtuen ajattelin matkailuauton sopivuutta moiseen tehtävään tämä on tätä naisen logiiggaa autoista mitään tietävä :) - jarkko
kokemuksia kaipaileva kirjoitti:
no huh huh tarkoitukseni oli vain kuulostella KOKEMUKSIA päätöksen teen toki itse plussia ja miinuksia puntaroiden.
meillä on eräiden asioiden johdosta nyt ja tulevaisuudessa oltava aina varma auto jokapäiväiseen ajoon mutta toisaalta matkailuautoilu kiinnostaisi kovasti.autojen kalleudesta johtuen ajattelin matkailuauton sopivuutta moiseen tehtävään tämä on tätä naisen logiiggaa autoista mitään tietävä :)Tuohon liittyy niin monia sioita. Matkailuauto ei ole kovinkaan iso laite, mutta jos sinulla ei ole varattua parkkipaikka molemmissä päissä ja joudut etsimään sellaisen kadunvarresta ei ehkä paras mahdollinen valinta.
Sinänsä on totta, että auto kuluu käytettäessä, mutta ei mikään tekninen laite ole myöskään seisomaan tehty, eli ei se kärsi jokapaäivaisestä ajamisesta. Asunto-osan voi pitää verholla eristettynä ohjaamosta ja tavallinen sisätilalämppäri tai vebasto lämmittää hytin hyvinkin, lohkolämmitin tietysti lisäksi jos ei ole vebastoa.
Mahdollisesti jopa asunto-osa tykkäisi päivittäisestä ajolenkistä, ainakin jos kerralla tulee kymmeniä kilometrejä ja auto kerkeää lämpiäämään. Dieselkoneet ei yleensäkään tykkää lyhyestä ajosta ja muutaman kilometrin työmatkan takia sellaista ei kannata hankkia. - todellakin
kokemuksia kaipaileva kirjoitti:
no huh huh tarkoitukseni oli vain kuulostella KOKEMUKSIA päätöksen teen toki itse plussia ja miinuksia puntaroiden.
meillä on eräiden asioiden johdosta nyt ja tulevaisuudessa oltava aina varma auto jokapäiväiseen ajoon mutta toisaalta matkailuautoilu kiinnostaisi kovasti.autojen kalleudesta johtuen ajattelin matkailuauton sopivuutta moiseen tehtävään tämä on tätä naisen logiiggaa autoista mitään tietävä :)paljon siitä muusta ajosta. Itsellä ollut ainoana autona m-auto toistakymmentä vuotta. Matkailun ohella muuta ajoa n. 1000km vuodessa. Jos muuajo lisääntyis huomattavasti, niin harkiintaan tulis pieni h-auto. Paikoitustilat ratkaisee paljon, siis kodin lähellä, muualla tilaa löytyy jos vähän kävelee esim. marketit.
- Joskus ollut
Aikoinaan kun matkailuauton hommasin niin kaksi vuotta se oli ainoa. Takavetoisena oli hyvä menemään lumessa. Lyhyenä autona sopi helposti myös pysäköimään parkkialueilla. Jos matkailee myös talvisin, niin säästäähän myös toisen auton kulut. Koska ei ollut katosta niin katon puhdistus lumesta oli lähes mahdotonta. Muutaman vuoden on ollut toisena autona "kauppakassi" joka talvisin on myös ainoana käytössä.
Matkailuajoneuvoliikkeissä myydään pitkävartisten lumiharjojen lisäksi sellaisia tukevia teleskooppitikkaita, jotka mahtuvat pieneen tilaan, mutta venyvät 3,2-metrisiksi. Saiskohan niillä lumet lakaistuksi katolta? Tai sulaako lumi katolta, jos laittaa asunto-osan kaasulämmityksen päälle?
- höh
Timontti kirjoitti:
Matkailuajoneuvoliikkeissä myydään pitkävartisten lumiharjojen lisäksi sellaisia tukevia teleskooppitikkaita, jotka mahtuvat pieneen tilaan, mutta venyvät 3,2-metrisiksi. Saiskohan niillä lumet lakaistuksi katolta? Tai sulaako lumi katolta, jos laittaa asunto-osan kaasulämmityksen päälle?
Juuri satanut kevyt pakkaslumi irtoaa helposti kylmän katon pinnalta rarjatessa. Lämpimään pintaan sataessaa lumi sulaa ja alkaa muodostaa kattoa vasten jääkerrosta. Tämän kerroksen paksuuntuessa, on lumen poisto kokonaan katolta mahdotonta ennen suojakelejä. Vasta kevätauringon kunnolla lämmittäessä saa katon pdettyä varmimmin lumettomana kohta lumisateiden jälkeen.
höh kirjoitti:
Juuri satanut kevyt pakkaslumi irtoaa helposti kylmän katon pinnalta rarjatessa. Lämpimään pintaan sataessaa lumi sulaa ja alkaa muodostaa kattoa vasten jääkerrosta. Tämän kerroksen paksuuntuessa, on lumen poisto kokonaan katolta mahdotonta ennen suojakelejä. Vasta kevätauringon kunnolla lämmittäessä saa katon pdettyä varmimmin lumettomana kohta lumisateiden jälkeen.
Kunpa löytyisi jostakin sellainen lämmin pysäköintihalli, minne korkea auto mahtuisi ovesta sisään ja sen voisi/saisi jättää sinne kohtuuhinnalla esim. vuorokaudeksi sulamaan!
Esim. Helsingin KTK Oy:llä on suurikokoisten autojen itsepalvelupesupaikka, missä katolle voisi suihkuttaa lämmintä vettä. Se varmaankin sulattaisi jään, minkä jälkeen katon voisi lastalla ja mopilla kuivata. Siellä on tukeva portaikko, miltä ylttää työskentelemään. Vaarana tietysti on, että vettä valuu sisään ja asunto-osan rakenteisiin katolla olevasta tuuletusaukosta ja kattoluukusta.- höh
Timontti kirjoitti:
Kunpa löytyisi jostakin sellainen lämmin pysäköintihalli, minne korkea auto mahtuisi ovesta sisään ja sen voisi/saisi jättää sinne kohtuuhinnalla esim. vuorokaudeksi sulamaan!
Esim. Helsingin KTK Oy:llä on suurikokoisten autojen itsepalvelupesupaikka, missä katolle voisi suihkuttaa lämmintä vettä. Se varmaankin sulattaisi jään, minkä jälkeen katon voisi lastalla ja mopilla kuivata. Siellä on tukeva portaikko, miltä ylttää työskentelemään. Vaarana tietysti on, että vettä valuu sisään ja asunto-osan rakenteisiin katolla olevasta tuuletusaukosta ja kattoluukusta.Asiallisia, matkailuautojen omatoimiseen pesuun soveltuvia paikkoja on liian vähän. Pitkään käyttämäni pesupaikka lopetettiin ja kiinteistö purettiin uuden kerrostaloalueen tieltä pois. Uutta pesupaikkaa kohtuullisen matkan päästä itsekin haeskelen.
Auton katolle voi yläviistosta suihkuttaa vettä leveänä viuhkana pienellä paineella, varmimmin edestä taaksepäin. Silloin vesisuihku vastaa kutakuinkin samaa kuin rankkasateessa ajaminen, eikä vesi tunkeudu kunnossa olevista tuulettavista kattoluukuista sisään.
Ennen minua kysymykseesi vastanneet ovat kaikki suhtautuneet ideaasi kielteisesti. Minä suhtaudun siihen myönteisesti. Ostin kesän lopulla matkailuauton ja annoin vaihdossa henkilöauton. Tästä lähtien aion käyttää matkailuautoa ainoana autona. Kokemusta ei vielä paljon ole, mutta se on kaikki myönteistä.
Matkailuautoni on alle 6 metriä pitkä, pakettiauton koriin rakennettu ns. retkeilyauto, joka on riittävän tilava 2 aikuisen matkailuun. Se on helpompi pysäköidä ruutuun tai kadun varteen kuin henkilöauto, sillä auton molemmat kyljet näkee koko korkeudeltaan ja pituudeltaan suurista peileistä. Leveyden puolesta se mahtuu pysäköintiruutuihin ja sivussa olevan liukuoven ansiosta kuljettajan ovelle ei tarvitse jäädä avaamistilaa. Auton pituus vaatii usein osan takana olevasta ruudusta ellei nokkaa voi jättää hiukan ruudun ulkopuolelle. Dieselpolttoainetta on kulunut noin 9 litraa/100 km. Kulutuksen kasvua henkilöautoon verrattuna en ole pitänyt ongelmana. Pakkaskokemuksia ei vielä ole, mutta talveen olen varautunut Webastolla ja harkitsen lämpöverhon laittoa ohjaamon ja asunto-osan väliin.
Matkailuauto on liikenteesssä miellyttävä ajettava mm. siitä syystä, että siitä näkee edessä olevat liikennetilanteet henkilöautojen ylitse. Suuret peilit ovat avuksi myös liikenteessä.
Tähän mennessä ainoa tiedostamani hankaluus on se, että matkailuautoa ei voi pestä pesukoneessa eikä painepesurilla. Esteenä ei ole auton koko vaan sen seinissä ja katossa olevat tuuletusaukot ja helposti särkyvät ja naarmuuntuvat asunto-osan akryyli-ikkunat ja kattoluukku.
Henkilöautoon verrattuna erityisen mukavaa on se, että taukotupa, sänky ja WC ovat aina ja missä tahansa käytettävissä.- höh
Peltikuorinen retkeily/matkailuauto voidaan rinnsataa käytettävyydeltään isoon pakettiautoon. Pakettiautolla on tullut ajettua kaupunkiympäristössä muutama satatuhatta km. Riippuen siitä kuinka väljä kaupunkirakenne on, minkälaisia hankaluuksia auton käytössä ilmenee.
Mihinkään parkkihalleihin on turha yrittää sisään. Autolla on korkeutta aina liikaa. Kapeilla kaksisuuntaisilla katuverkoilla, joissa on pysäköinti sallittu kadun molemmille puolin, ei kohtaaville ajoneuvoille riitä tilaa kohtaamiseen. Toisen on peruutettava jonkin porttikongin kohdalla jalkakäytävälle. henkilöautoa pidempi akseliväli vaatii risteyksissä suuremman tilan kääntymisille.
Minulla on täyskokoinen matkailuauto. Olen sen kanssa pärjännyt kapeakatuisissakin kaupungeissa, mutta pysäköintipaikan joutuu hakemaan keskustoissa reilun kävelymatkan päästä kohteesta.
Aikoinaan minien kanssa sai aina parkkipaikan helposti. Minin pystyi pysäköimään sellaiseenkin väliin, mihin muut autot ei mahtuneet.
- yhden auton pihasta
pois , jäi kahdet vakuutukset , yhdet käyttömaksu , yhdet käyttöveromaksut ja yhdet katsastukset pois . Plus muut kahdet menot , mielestäni parempi ratkaisu ainakin omalta osaltani . PS. ei mielestäni ole pahempia parkki ongelmia jos on normaalit terveet koivet !
- toinen kyselijä
matkailuauton rakenteet ovat herkkiä koville pakkasille ja suolalle ja lumisohjolle?
- ne tehty
käyttöön, mutta olisi hyvä 500km suola ja sohjokelin jälkeen saada pestyä auto pinnaltaan ja huuhdella alusta. Ihanne tilanteessa katollinen kylmätalli tai lämmin olis tietysti hyvä, mutta harvalla mahdollista.
Jos auto käytössä ympärivuoden kannatta sillä leiriytyä vähintään kerran kuukaudessa viikonlopuksi eli pitää lämpö päällä perjantaista sunnuntai iltapäivään, jotta auto kuivhtais sisältä.
- Ajoa
Polttoaine on sen verran hinnoissaan, että huomioiden matkailuauton keskimääräinen 12 - 15 l/100 km kulutus ei ole ainakaan ekoteko käyttää sitä kauppakassina tai työmatka ajoihin.
- Wanha ajuri
Itse olen ajanut lähes kaikki ajoni vuosikaudet 6m alkoviautolla. Kuluttaa 12-16l / 100 km, pakettiautoon tehty alusta on alamittainen matkailuauton painoon nähden = jatkuvasti remontissa. Kori kärsii talviajosta, listojen kiristys aika- ajoin välttämätöntä. Lämpö ohjaamossa riittää mainiosti kun käyttää väliverhoa. Ajo- ominaisuudet eivät talven urateillä kovassa sivutuulessa ole kovin kummoiset vaikka painoa on lähes 3500 kg. Joten asennoiduttava on jos aikoo jokapäiväiset ajonsa m- autolla suorittaa.
- monen vuoden kokemus
Meillä on matkailuauto kakkosautona - kaksi autoa tarvitaan ja kolmeen ei ole varaa. Kilometrejä tulee kakkoseenkin siinä 30.000 vuodessa, mistä kolmannes muuta kuin matkailuajoa.
Onhan se kallista. Ja onhan se kömpelökin, joskus. Riippuu paikoista missä liikkuu. Mutta on se niin mukava... Ja meillä ei ole mahdollisuutta pitää kolmatta autoa noita 10.000 km varten, joten ...
Tiedän usean, jolla m-auto on ihan ainoa. Se on valinta siinä kuin muukin ja puolustaa paikkaansa.
Kokeile! Eroon pääsee, jollei onnistu. Mutta toivon, että asut maalla tai muuten väljillä vesillä...
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 165193
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2182706- 311951
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella351907Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon301738Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731707Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81274Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641237- 1601235
- 301035