Aasian ja Afrikan kielet ja kulttuurit

Helsingin yo:ssa

Onko ketään ko. laitoksella opiskelevaa kuulolla?

Minua kiinnostaisi varsinkin Etelä-Aasian tutkimus ja Itä-Aasian tutkimus. Altaistiikasta on näköjään vain maisterinopinnot tarjolla. Mahdollisesti myös egyptologia kiinnostaa. Haluaisin tietää, kuinka suuri on kielten opiskelun painotus näillä aloilla? Entä voiko Helsingin yliopistossa opiskella gujaratia? (Etelä-Aasian tutkimuksen "esittelyssä" mainittiin sanskrit, hindi ja tamil, mutta ovatko ne ainoat Intian kielet joita siellä opetetaan, ei kai?)

Onko *mitään* järkeä hakea tänne vai luenko itseni suoraan kortistoon? Millaisia sivuaineita suosittelisitte aasialaisia ja afrikkalaisia kieliä ja kulttuureita opiskelevalle?

5

1779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietettä.....

      Itsessään nuo ovat kyllä kortistoon johtavia aineita. Jos nuo aineet nyt todella kiinnostavat, niin mieleeni voisi tulla esimerkiksi kehitysmaatutkimus valtiotieteellisestä tiedekunnasta.
      Työtilaisuuksia saattaisi löytyä ehkä opiskelun jälkeen mahdollisesti kehitysyhteistyön parista. Jo opiskeluaikana sinun kannattaisi tosin luoda suhteita kehitysyhteistyötä harjoittaviin järjestöihin.

    • Alma Mater

      Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan opinto-oppaat löytyvät verkosta:

      https://oodi-www.it.helsinki.fi/hy/opasopiskopas.jsp?Kieli=1

      Opinto-oppaista löydät tutkintovaatimukset, jotka ilmaisevat mitä opintojaksoja kussakin oppiaineessa on vähintään opiskeltava tutkinnon suorittaakseen. Vähimmäisvaatimusten ylihän saa opiskella ihan niin paljon kuin takapuoli ja talous antaa myöten.

      Jos kielet kiinnostavat, mutta olet huolissasi työllistymisestäsi, voit valita sivuaineiksesi jotakin, mille uskot olevan enemmän kysyntää työmarkkinoilla.

    • voisi tehdä

      Jos kielet kiinnostavat ja haluat varmemman työpaikan, kannattaa harkita sellaista vaihtoehtoa, että opiskelet esim. englannin ja saksan opettajaksi ja sen ohella voit opiskella harvinaisia kieliä niin paljon kuin jaksat. Hyvin usein kieliä opiskelleet päätyvät loppujen lopuksi opettajiksi, vaikka se ei ollutkaan alkuperäinen suunnitelma. Tottakai opeopinnot vaativat paljon työtä, mutta toisaalta auttavat työllistymisessä.

      Jos et missään tapauksessa halua opettajaksi tällä hetkellä, ota Aasian ja Afrikan kielten laitokselta pääaineeksi sellainen kieli, joka todella kiinnostaa. Silloin voit tähdätä kielentutkijaksi. Työllistyminen ei tietenkään ole taattua. Juuri siksi kannattaisi ottaa sivuaineeksi myös joku kieli, jota opetetaan. Jos käy niin, että et työllisty tutkijaksi, sinulla on sentään jotain valmiina, jos jatkat esim. englanninopettajksi (eli teet esim. syventävät opinnot erilliset pedagogiset opinnot jälkikäteen).

    • AAKKL-loikkari

      AAKKL:n aineita kannattanee ehkä opiskella sivuaineina, ellet tosissasi halua akateemisen tutkijan uraa.

      Ota pääaineeksi joku sellainen, jota voit soveltaa kiinnostuksesi kohteeseen, mutta joka ennen kaikkea antaa sinulle valmiudet työskennellä myös muiden aiheiden parissa!

      • Sakemannitko

        Eikös AAKKL:lla opeteta kuolleiden ja "turhien" kielten lisäksi myös kysyttyjä ja hyödyllisiä kieliä? Luulisi ainakin japanin ja kiinan olevan liikemaailmassakin kysyttyjä taitoja? Kun noihin rinnastaa sivuaineeksi jotain tuottavia opintoja kuten markkinointia, tiedotusoppia yms. niin luulisi työllistymisen olevan jopa varmaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      423
      1826
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      186
      1475
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      156
      1358
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe