Chihuahua Tallinnasta....

Rekisteröinti ja sisäsiiste...

Kohta ryöppyää haukkuja niskaani...olen näet ostanut chihuahuan Tallinnasta. 2kk ikäinen tyttö oli, eu-passi, vakksinatioonit kunnossa ym.
Näin pennun emän terminaalissa ja oli kyllä hoidetun ja siistin näköinen.
Maksoin pennusta vähän verrattuna suomen hintoihin. Siksikin repsahdin tähän hurmaavaan pentuun...
Muutama kysymys:

Voinko rekisteröidä koiran suomen kennelliitossa? Haluaisin näet viedä tyttöä näyttelyihin. Otin yhteyttä koiran myyjiin. Sanoivat että voivat tehdä "familytreen" mutta se maksaa ja paljon.

Milloin/miten saan koiran sisäsiistiksi? Käyn monia kertoja päivässä pihalla sen kanssa. Usein sinne tulevatkin pissat ja kakat. Silti vaan pissaa ja kakkaa muina miehinä mihin sattuu sisälle. Ei edes hakeudu eteiseen eikä sanomalehdelle. Kuvittelin, että koira menee ulko-ovelle vinkumaan kun on hätä... Olen kyllä kehunut aina kun tarpeet tulevat ulos ja torunut kun tulevat sisälle. Kuonoa en ole työntänyt pissalammikkoon enkä niin tule tekemäänkään!!

Missä iässä siru olisi hyvä laittaa? Koira on nyt vajaa 4kk ja painaa 1300gr.

15

3185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdoton

Aika mahdottomalta tuo tapauksesi kuulostaa. En toki tiedä Viron rekisteröintikäytännöstä, mutta ainakin Suomessa koko pentue yleensä rekisteröidään kerralla. En usko että Viron kasvattajallekaan riittää pelkkä "familytreen" tekeminen vaan hänellä täytyy olla astutustodistus, molemmat vanhemmista rekisteröityinä ja rekisteröinnille voi olla joku ikärajakin. Suomen näyttelyihin ja rekisteriin ei koiraa saa ilman export pedigreetä.

Omasta mielestäni pennun hinnan pitäisi aina sisältää rekisteröintimaksu ja niin oma ulkomaantuontini sisälsikin. Kasvattaja, jolla ei ole mitään epäselvyyksiä toiminnassaan pyytää pentueensa rekisteröintiä pian sen syntymän jälkeen. Minulla ainakin olisi alkanut hälytyskellot soimaan, jos pentua ei ole jo rekisteröity kyseisessä maassa ja näen emän vain lentokentällä/terminaalissa. Valitettavasti on monia esimerkkejä siitä, että koko elämänsä häkissä pidetyt koirat (pentutehtailijoiden omistamat) ovat usein hyväkuntoisen oloisia.

Ei millään pahalla, mutta itse maksaisin paljon myös siitä, että tiedän varmuudella koirani taustan. Esim. televisiotakaan ei kukaan osta vaan koska joku tarjoaa sen halvalla, mutta mitään tietoa merkistä, iästä ja valmistajasta ei ole.

Jos pennulla on tosiaan kaikki kunnossa ja saat export pedigreen niin olet todella onnekas.

Koirat oppivat sisäsiistiksi omaan tahtiinsa, mutta olet kannustanut pentua ihan oikein. Malttia vaan. Koirat sirutetaan usein ennen luovutusta eli sirun voit koirallesi laitattaa koska tahansa, mutta senkin kasvattaja yleensä hoitaa...

• Afferi

Mikset voi vaan iloita pennustasi? Ja viis veisata kaikenmaailman kennelliittojen rekisteröinneistä! On hyvä, että nykyään yhä useammat ihmiset ovat puhkaisemassa kotimaista hintakuplaa. Nykyiselle hintatasolle ei ole mitään perusteita, niin paljon pentuja Suomessa tehtaillaan. Miksi sinun pitäisi änkeytyä kiusaamaan koiraasi näyttelyihin? Jos olisit tähtäämässä vain niihin, et varmaankaan olisi ostanut kantakirjatonta koiraa. Koirasi on ihan oikea koira - ja elämäsi ilo - vaikka sitä ei rekisteröitäisikään etkä kulkisi näyttelyissä.
      Pentu oppii kunhan vain olet kärsivällinen. Käy eläinlääkärissä puhumassa siruttamisesta.

• sanoistasi

Kiva lukea positiivinen viesti ulkomailta tuodusta koirasta!!
        En joo välttämättä kyllä koiraani näyttelyihin vie. Kaikki vaan kyselevät ja ihmettelevät kun koiraa ei ole rekisteröity. What the heck, oma on asiani. Vietän ihania syysiltoja koirani kanssa ja yritän opettaa sisäsiistiksi...
        Hyvää syksyä!

• Miksi?

Miksi torut koiraasi kun se tekee tarpeensa sisälle?

Eikö paljon tehokkaampi tapa olisi jättää kokonaan vaille huomiota (kun se tekee tarpeensa sisälle).

On vaara että koira alkaa pelkäämään tarpeidensa tekemistä sinun nähden, eli tekee ne salaa piilossa.

• Ei silkkihansikkain

Kyllä saa torua sisälle tekemisestä, kunhan ei iske kuonoa lammikkoon tai ole aggressiivinen. Toru/moite sisälle tekemisestä ja kehu/kiitos ulos tekemisestä on juuri oikea käytäntö.

• iduli

Onnea "järkevästä" koiran hankinnasta!

Et tiedä yhtään millaisissa oloissa pentu on elänyt. Pienenä pentu omaksuu kaikenlaisia asioita, esim. tarpeidentekopaikan. Jos se ei ole päässyt tekemään tarpeitaan ulos, niin voi olla hankalaa opettaa sitä sisäsiistiksi. Mutta kyllä se onnistuu. Älä toru pentua. Se vain oppii tekemään tarpeet sellaiseen paikkaan mistä et todellakaan huomaa sitä.

Miksi veisit pennun näyttelyyn: saamaan itsellesi kunnioitusta ja huomiota? Ei koirasi välitä näyttelyistä..

• ota vielä ensin selvää

Olen pahoillani, mutta koiraasi ei ole voitu rokottaa luotettavasti, koska se on noin nuorena tuotu Suomeen, joten rabies ym. eivät ole kunnossa. Se on itse asiassa laittomasti tuotu (Siru on aina laitettava ennen rabiesta, rabies-rokoiteella 21 vrk varoaika, madotuksesta ihmiselle vaarallista heisimatoa vastaan eläinlääkärin merkintä ja ikääkin olisi näin ollen oltava selvästi enemmän kuin kaksi kuukautta). Käy katsomassa keskustelu

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001637&posting=22000000037990585

ota asiasta selvää (esim. Evira) ja käy vielä eläinlääkärillä laittamassa kaikki kuntoon.

Koiran voi siruttaa koska vain, rekisteröinti puhdasrotuiseksi on koirasi kannalta mahdotonta ja myöhemmin tehty familytree on ihan yhtä arvokas kuin sukulaistytön taiteilema.

Käy kuitenkin hoitamassa kaikki kuntoon eläinlääkärillä (kysy ekinokkokkoosi-taudista ihmisillä ja madotuta koira sitä aiheuttavaa heisimatoa vastaan, kolmos/nelosrokote, rabies ja halutessasi siru ja uusi passi taitaa tulla siinä samalla), oman koirasi, muiden koirien, itsesi ja muiden ihmisten takia. Sitten voit rauhassa nauttia pennustasi ja harrastaa vaikka tokoa, agilitya tai muita mukaansatempaavia koiraharrastuksia. Voit kokeilla myös match showta: leikkimielisiä koiranäytteilyitä, millä ei ole mitään jalostusarvoa, minne sekarotuisetkin ovat tervetulleita ja hauskaa kyllä riittää :)

Ihan vain mielenkiinnosta, mistä tiedät, että mukana oli pennun oikea emä..?

• meillä myös ulkomaantuonti

Koiralla olisi pitänyt tosiaan olla siru suomeen tullessa,rokotukset on annettu liian varhain jotta koira saadaan tullista läpi ja siksi käy kiireenvilkkaan rokottamassa uudestaan.Meillä pentu Pietarista ja kaikki mennyt hyvin.Suomen Kennel-liiton rekisteriin et saa koiraa joka tuotu ulkomailta, paperit pitää hommata koitan syntymämaasta,Omistajan rekiströinti kannattaa kuitenkin tehdä ja voit käydä näyttelyssä.Soita ja kysy lisää kennel-liitosta. Onnea uudesta perheenjäsenestä.

• LoveYourPet

Laitan tähän oman kokemukseni, koska kannattaa oikeasti ottaa asioista selvää.
        Ostin chihuahuan keväällä ja kyseessä oli ensimmäinen koirani, vaikkakin eläimiä minulla on aina ollut. Suoraan sanottuna en juuri tiennyt mitään näistä rekisteri ym. asioista. Löysin maailman ihanimman chihutyttö pennun, joka oli tuotu Venäjältä ja minulle annettiin koiran pentukortti(jolla ei voi rekisteröidä suomen kennelliittoon, eli toisinsanoen hyödytön) ja vaikka en pennun vanhempia nähnyt sain heidän näyttelytodistukset jne. Maksoin pennusta 1500e. Pentu tuli, kaikinpuolin täydellinen ja terve. Pikkuhiljaa valkeni, että ilman rekisteriä(joka on kädessäni) koirani on sama kuin sekarotuinen vaikka hintaa olikin 1500e. Sitten tuli kauhukertomuksia pentutehtailijoista jne. Aloin huolestua ja rupesin vaatimaan itselleni export pedigreetä. Koska ilman sitä, Venäjältä tuotu koira ei ole täällä rotukoira. Minun koirani oli rokotettu jo 2kk ikäisenä, koska muuten sitä ei olisi saatu tuoda Suomeen laillisesti. Teimme vahvistusrokotteet Suomessa, joten kyllä pennut voidaan rokottaa ennen 3kk ikää, jotta tuonti olisi laillinen. Myös siru/tatuointi pitää olla, jotta tuonti olisi laillinen. Oman koirani kohdalla tarkistin heti ainakin sen, että oliko tuonti laillinen, etten joutuisi myöhemmin itkemään(jälkiviisautta) ja oli onneksi laillinen. Se, keneltä koirani ostin, sanoi, että saan export pedigreen, jos maksan. Minä maksoin, koska se oli ainoa vaihtoehtoni. Pelkäsin,että tulin lopullisesti huijatuksi, mutta ei ollut vaihtoehtoja. Kuitenkin samalla tiesin, että koirani oli huippuhieno(sai paljon kehuja eri chihukasvattajilta ym.) ja ihana paketti, joten se oli pääasia. 2kk meni ja kuinka ollakaan sain kuin sainkin export pedigreen ja nyt koirani on Suomen kennelliiton reksiterissä. Joten kyllä näitä onnellisiakin tapahtumia käy. Nyt viisaampana tiedän paremmin mitä ostohetkellä pitää osata vaatia ja oikeasti minun olisi tullut saada se export pedigree jo heti käteen ja ainakin sen olisi pitänyt kuulua hintaan. Nyt kuitenkin olen huojentunut, ettei koirani ollut pentutehtailijoilta vaan erittäin tasokkaasta FCI:n kennelistä, josta tulee hyviä koiria, vaikka kyseessä onkin Venäjä=) Joten neuvoksi kaikille, ettei todellakaan kaikki koirat ulkomailta ole mitään laittomia, pentutehtailijoiden ym. koiria. Pääasia, että itse olet etukäteen viisas ja tiedät mitä sinun tulee saada käteen! Ja aito export pedigree on vihreä, jossa on hologrammi. Aidon kyllä tuntee feikistä. Export pedigree on AINOA VIRALLINEN KOIRANPAPERI ulkomailta tuoduilta koirilta, joten pelkkä pentukortti tms. ei riitä, et tee niillä täällä yhtään mitään. Toivottavasti kokemuksestani oli jotain apua ja toivoa? sillä älkää heti luovuttako vaan ottakaa selvää, jos hyvinkin koiranne onkin ihan rekisterissä olevia koiria

• eppäilyttää
        LoveYourPet kirjoitti:

Ostin chihuahuan keväällä ja kyseessä oli ensimmäinen koirani, vaikkakin eläimiä minulla on aina ollut. Suoraan sanottuna en juuri tiennyt mitään näistä rekisteri ym. asioista. Löysin maailman ihanimman chihutyttö pennun, joka oli tuotu Venäjältä ja minulle annettiin koiran pentukortti(jolla ei voi rekisteröidä suomen kennelliittoon, eli toisinsanoen hyödytön) ja vaikka en pennun vanhempia nähnyt sain heidän näyttelytodistukset jne. Maksoin pennusta 1500e. Pentu tuli, kaikinpuolin täydellinen ja terve. Pikkuhiljaa valkeni, että ilman rekisteriä(joka on kädessäni) koirani on sama kuin sekarotuinen vaikka hintaa olikin 1500e. Sitten tuli kauhukertomuksia pentutehtailijoista jne. Aloin huolestua ja rupesin vaatimaan itselleni export pedigreetä. Koska ilman sitä, Venäjältä tuotu koira ei ole täällä rotukoira. Minun koirani oli rokotettu jo 2kk ikäisenä, koska muuten sitä ei olisi saatu tuoda Suomeen laillisesti. Teimme vahvistusrokotteet Suomessa, joten kyllä pennut voidaan rokottaa ennen 3kk ikää, jotta tuonti olisi laillinen. Myös siru/tatuointi pitää olla, jotta tuonti olisi laillinen. Oman koirani kohdalla tarkistin heti ainakin sen, että oliko tuonti laillinen, etten joutuisi myöhemmin itkemään(jälkiviisautta) ja oli onneksi laillinen. Se, keneltä koirani ostin, sanoi, että saan export pedigreen, jos maksan. Minä maksoin, koska se oli ainoa vaihtoehtoni. Pelkäsin,että tulin lopullisesti huijatuksi, mutta ei ollut vaihtoehtoja. Kuitenkin samalla tiesin, että koirani oli huippuhieno(sai paljon kehuja eri chihukasvattajilta ym.) ja ihana paketti, joten se oli pääasia. 2kk meni ja kuinka ollakaan sain kuin sainkin export pedigreen ja nyt koirani on Suomen kennelliiton reksiterissä. Joten kyllä näitä onnellisiakin tapahtumia käy. Nyt viisaampana tiedän paremmin mitä ostohetkellä pitää osata vaatia ja oikeasti minun olisi tullut saada se export pedigree jo heti käteen ja ainakin sen olisi pitänyt kuulua hintaan. Nyt kuitenkin olen huojentunut, ettei koirani ollut pentutehtailijoilta vaan erittäin tasokkaasta FCI:n kennelistä, josta tulee hyviä koiria, vaikka kyseessä onkin Venäjä=) Joten neuvoksi kaikille, ettei todellakaan kaikki koirat ulkomailta ole mitään laittomia, pentutehtailijoiden ym. koiria. Pääasia, että itse olet etukäteen viisas ja tiedät mitä sinun tulee saada käteen! Ja aito export pedigree on vihreä, jossa on hologrammi. Aidon kyllä tuntee feikistä. Export pedigree on AINOA VIRALLINEN KOIRANPAPERI ulkomailta tuoduilta koirilta, joten pelkkä pentukortti tms. ei riitä, et tee niillä täällä yhtään mitään. Toivottavasti kokemuksestani oli jotain apua ja toivoa? sillä älkää heti luovuttako vaan ottakaa selvää, jos hyvinkin koiranne onkin ihan rekisterissä olevia koiria

oli hyvä ostos.

Itse maksan mieluummin enemmän ihan vaikkapa siksi, että tiedän, mitä olen ostamassa.

Toiottavasti siis koira on terve, pysyy terveenä jne. Kommentit koiranäyttelyistä nyt voit jättää omaan arvoonsa. On siinä muutakin kuin se, että hengaillaan ja diivaillaan.

Jatkoja ruikkivan rottasi kanssa

• LoveYourPet kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta,minkä ikäinen pentu oli saapuessa sinulle?
        Ja kysyitkö syytä,miksi et saanut EP:tä ostohetkellä?Se kun kuuluu normaalisti ostohintaan hyvillä kasvattajilla.

• LoveYourPet
        molossi kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta,minkä ikäinen pentu oli saapuessa sinulle?
        Ja kysyitkö syytä,miksi et saanut EP:tä ostohetkellä?Se kun kuuluu normaalisti ostohintaan hyvillä kasvattajilla.

En tiedä oliko molossin kysymys minulle, mutta vastaan joka tapauksessa. Koira oli 2,5kk ikäinen kun sen sain(nyt 9kk). Ja kysyin syytä, se piti ensiksi tilata Venäjältä ennenkuin sen sain. Sain vain tosiaan pentukortin, jossa oli rekisterinumero jne. mutta Venäjällä ne on pentukortteja, jotka Suomessa ei päde. Tottakai sen olisi pitänyt antaa se minulle ja ilman lisämaksua, mutta näin se sitten vain meni. En alkanut vastustelemaan, koska halusin kuitenkin paperit koiralleni. Koska olin typerys enkä tajunut ostohetkellä mitä papereita pitää olla, jouduin pelkäämään pahinta. Thank God, koirani olikin oikeasti rekisteröity koira eikä mikään pentutehtaan jälkeläinen..Sain myös koirani vanhempien näyttelytodistukset kun ne osasin sitten myöhemmin myös pyytää.

• kiva kuulla
        LoveYourPet kirjoitti:

En tiedä oliko molossin kysymys minulle, mutta vastaan joka tapauksessa. Koira oli 2,5kk ikäinen kun sen sain(nyt 9kk). Ja kysyin syytä, se piti ensiksi tilata Venäjältä ennenkuin sen sain. Sain vain tosiaan pentukortin, jossa oli rekisterinumero jne. mutta Venäjällä ne on pentukortteja, jotka Suomessa ei päde. Tottakai sen olisi pitänyt antaa se minulle ja ilman lisämaksua, mutta näin se sitten vain meni. En alkanut vastustelemaan, koska halusin kuitenkin paperit koiralleni. Koska olin typerys enkä tajunut ostohetkellä mitä papereita pitää olla, jouduin pelkäämään pahinta. Thank God, koirani olikin oikeasti rekisteröity koira eikä mikään pentutehtaan jälkeläinen..Sain myös koirani vanhempien näyttelytodistukset kun ne osasin sitten myöhemmin myös pyytää.

Kiva kuulla Venäjän virallisista maahan tuonneista, tarkoitan nyt näitä "kantapään kautta, mutta kuitenkin"-tapauksia. Rotukoirien kasvattajissa kun tuppaa olemaan usein hyvin asiat hoitavia ja luotettavia kasvattajia. Ja rotua ajatellenhan ulkomaantuonnit tuovat uutta verta perimään ja ylläpitävät tervettä rotua. Turvallisesti, laillisesti (maahantuontivaatimukset) ja terveitä koiria siirrellessä ei vaaraa taudeista ole. Tosin eikös se 2kk -> 2,5 kk ole alle 30 vrk rabiesrokotuksesta ;)

• LoveYourPet
        kiva kuulla kirjoitti:

Kiva kuulla Venäjän virallisista maahan tuonneista, tarkoitan nyt näitä "kantapään kautta, mutta kuitenkin"-tapauksia. Rotukoirien kasvattajissa kun tuppaa olemaan usein hyvin asiat hoitavia ja luotettavia kasvattajia. Ja rotua ajatellenhan ulkomaantuonnit tuovat uutta verta perimään ja ylläpitävät tervettä rotua. Turvallisesti, laillisesti (maahantuontivaatimukset) ja terveitä koiria siirrellessä ei vaaraa taudeista ole. Tosin eikös se 2kk -> 2,5 kk ole alle 30 vrk rabiesrokotuksesta ;)

Tarkistin koirani passista, että oli siinä se 30vrk välissä, ennen Suomeen tuloa. Joo se on totta, että ulkomailta tuodaan nimenomaan "uutta verta" ja nyt kun olen päässyt tutustumaan koirani kenneliin, se on kyllä erittäin hyvä tasoinen ja kuuluu FCI:in, joten ei ole mikään pentutehtailijoiden paratiisi. Ostin koirani välittäjältä ja tapasin kasvattajan vasta myöhemmin. Koirani on onneksi ollut erittäin terve ja jo ostaessa pentu oli hyvin hoidetun oloinen. Ostovimmassa vaan en itse tajunut yhtään mitään muuta kuin, että "tuo koira on saatava" kaikki muu tieto tuli jälkikäteen. Nyt olen olut yhteyksissä henkilöön, jolta koirani ostin ja varmaan ostan toisenkin koiran häneltä, nyt tosin haluan export pedigreen sisältyvän hintaan!! Mutta sen voin neuvoa, että vaikka pennut ovatkin niin ihania, yrittäkää silti pitää järki mukana, jotta ei sitten tulisi ikäviä yllätyksiä. Esim. hyvä on tietää, miltä export pedigree edes näyttää! Ettei kukaan tulisi huiputetuksi.

• lemmikinmenetys
        LoveYourPet kirjoitti:

Tarkistin koirani passista, että oli siinä se 30vrk välissä, ennen Suomeen tuloa. Joo se on totta, että ulkomailta tuodaan nimenomaan "uutta verta" ja nyt kun olen päässyt tutustumaan koirani kenneliin, se on kyllä erittäin hyvä tasoinen ja kuuluu FCI:in, joten ei ole mikään pentutehtailijoiden paratiisi. Ostin koirani välittäjältä ja tapasin kasvattajan vasta myöhemmin. Koirani on onneksi ollut erittäin terve ja jo ostaessa pentu oli hyvin hoidetun oloinen. Ostovimmassa vaan en itse tajunut yhtään mitään muuta kuin, että "tuo koira on saatava" kaikki muu tieto tuli jälkikäteen. Nyt olen olut yhteyksissä henkilöön, jolta koirani ostin ja varmaan ostan toisenkin koiran häneltä, nyt tosin haluan export pedigreen sisältyvän hintaan!! Mutta sen voin neuvoa, että vaikka pennut ovatkin niin ihania, yrittäkää silti pitää järki mukana, jotta ei sitten tulisi ikäviä yllätyksiä. Esim. hyvä on tietää, miltä export pedigree edes näyttää! Ettei kukaan tulisi huiputetuksi.

Hei.
        Kerronpa oman tarinan. Ostin ensimmäisen cihuni,Pirkkalasta suomalaiselta kasvattajalta. Rva keroi että rekisteripaperit tulevat minulle postissa. No ei kuulunut,mutta kuulin että koira onkin tuontikoira Espanjasta.No taistelin kuin taistelinkin koiralleni paperit.Ne tuli oman aktiivisuuteni toimesta useiden kirjeiden kirjoittamisen jälkeen Espanjan kenneliittoon (espanjaksi käännettynä).Kun koira oli vajaa kuusivuotias.Sain paperit ja koiran rekisteröityä suomeen.Noin vuosi tästä koira sai infarktin ja kuoli.En tiedä varmasti oliko paperit todella aidot ja tämän koiran,mutta tarina on surullinenkoska koira oli komea,upea ja kaikinpuolin suloinen,mutta sydänsairas jo ilmeisesti tullessaan. Onneksi en ehtinyt koiraa astuttamaan joka oli tarkoitus.Nyt olen ostanut taustaltaan hyvän suomalaisen koiran,jonka tausta selvitin tarkkaan. Opetus tässä on se että myös suomesta soi saada sairaan koiran,jos ei osaa olla valpas,tai on hyväuskoinen kuten minä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      136
      6238
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      57
      4406
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2918
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      59
      2871
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1885
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1476
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      37
      1457
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      31
      1271
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1171
    Aihe