YRITTÄJÄN VASTUU

OY:ssä

Sanotaan ettei osakeyhtiössa omistajalla ole taloudellista vastuuta muutakuin rikosoikeudellisessa mielessä. Miksi kummiski niin moni yrittäjä joutuu vuosien velkavankeuteen kun yritys menee perseelleen.. onko tietoo missä muodoin yhtiön taloudellinen vastuu on myös omistajan?

16

4738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisää aiheesta

"Omistajat eivät ole vastuussa yhtiön toiminnasta ja veloista henkilökohtaisesti, vaan vain sijoittamansa pääoman kautta. Yhtiö on itsenäinen oikeushenkilö ja sen varat ovat erilliset omistajien varoista. Mikäli yhtiö ei kykene varoillaan vastaamaan sitoumuksistaan, yhtiö voi joutua konkurssiin ja omistajat voivat siten menettää sijoittamansa pääoman"

• öläöä

Lisäyksenä edelliseen vastaukseen... mikäli omistaja on esim. taannut OYlle lainan tai laittanut oman talonsa lainan vakuudeksi, sitä kautta joutuu vastuuseen myös.

• ex yrittäjä

Ja kyllä verottaja hakee yrittäjän henkilökohtaiseen vastuuseen aina jollain tavalla.
        Kannattaa enemmin olla työtön ja nostaa työttömyyskorvausta.

• Komisario Palmuöljy

On konkursseja ja konkursseja...

Joku elää vyö kireällä viimeiset vuodet...

Toiset nostaa palkaa,päivärahoja ja etuja itselleen ja työllistää puoli sukua vaikka firma menee persmäkeä...

Asioita voidaan jälkeenpäin tutkia ja tulkita että onko toimittu parhaansa mukaan vai vahingoitettu tietoisesti velkojien etuja...

Itse "sain" suuren osan saamisista takaisin kun tämä "laman uhri" eli kuin pellossa viimeisen vuoden...

Lähti vasaran alle kiinnittämätönkin omaisuus "kaverilta"..

• Oy:n laina

Ei kukaan myönnä lainaa pelkälle osakeyhtiölle.

Uuden yhtiön kohdalla etenkin yrittäjän pitää tulla lähes aina henkilökohtaisesti lainan takaajaksi, jolloin laina on siis käytännössä yrittäjän itsensä eikä oy:n. Tällöin yrittäjä vastaa henkilökohtaisesti lainan takaisinmaksusta.

Jos yrittäjä ei takaa itse omaa lainaansa, se kertoo siitä ettei yrittäjä itsekään usko ideansa onnistumiseen. Silloin lainaa ei kannata antaa. Vai lainaisitko itse rahaa osakeyhtiölle, jos olisi vaarana että toiminta kaatuisikin eikä kukaan olisi enää sen jälkeen vastuussa lainan takaisinmaksusta?

• ex yrittäjä

Hönö, ei sijoituksille anneta vakuutta.

• ???

Jos velkainen osake yhtiö menee konkurssiin ja varatoimitusjohtaja on henkilö joka ei omista yhtään osaketta. Eikä ole taanut lainoja omaisuudellaan voiko näin ollen joutua jotakin kautta maksajaksi? sillä hän on silloin kuitenkin hallituksen jäsen vai ?

• taida..

mennä perille, joten käytetään rautalankaa.
        Oy n veloista ei ole kukaan muu vastuussa kuin Osakeyhtiö itse eli ei, toimitusjohtaja, Hallituksenpuheenjohtaja, hallituksenjäsen ei siis kukaan, menikö perille? kaikki edellyttää tietenkin sitä, että ollaan toimittu rehellisesti kaikkia lakeja noudattaen. Velkavastuuseen joutuu tietenkin aina veloista joita on henkilökohtaisesti takaamassa oli se sitten yrityksen, mummon, veljen, kaiman jne jne.

• ei aina vapauta hankaluuksista
        taida.. kirjoitti:

mennä perille, joten käytetään rautalankaa.
        Oy n veloista ei ole kukaan muu vastuussa kuin Osakeyhtiö itse eli ei, toimitusjohtaja, Hallituksenpuheenjohtaja, hallituksenjäsen ei siis kukaan, menikö perille? kaikki edellyttää tietenkin sitä, että ollaan toimittu rehellisesti kaikkia lakeja noudattaen. Velkavastuuseen joutuu tietenkin aina veloista joita on henkilökohtaisesti takaamassa oli se sitten yrityksen, mummon, veljen, kaiman jne jne.

"kaikki edellyttää tietenkin sitä, että ollaan toimittu rehellisesti kaikkia lakeja noudattaen."

Olen nähnyt, miten rehellisen konkan tehneellä ei riitä takausten ym. maksu, vaan nurinmennyttä vastaan on helppo tehdä rikosilmoituksia, kun konkkayrittäjä ei välttämättä ole parhaassa mahdollisessa puolustusasemassa (rahaton, maine ehkä raunioina, itse ja perhe tiukoilla). On paljon hankalampaa soitella pätevälle lakimiehelle kuin yrittäjäaikana. Uskottavuus on pienempi ja hyvä jos riittää rahat puhelinlaskuihin, juristilaskuista puhumattakaan. PERIAATTEESSA toki rehellisesti toimineen tulisi selvitä sillä, että hoitaa takausvelvoitteensa ja avustaa konkurssipesää tarpeen mukaan. Käytännössä vain homma ei välttämättä mene niin yksinkertaisesti. Kaltoinkohtelustakaan ei voi paljon valittaa julkisuudessa, kun joutuisi samalla elämöimään omalla konkurssillaan. Vaikka pokka pitäisikin, uskottavuus voi olla heikko.

• pitkäaikaistyötön
        ei aina vapauta hankaluuksista kirjoitti:

"kaikki edellyttää tietenkin sitä, että ollaan toimittu rehellisesti kaikkia lakeja noudattaen."

Olen nähnyt, miten rehellisen konkan tehneellä ei riitä takausten ym. maksu, vaan nurinmennyttä vastaan on helppo tehdä rikosilmoituksia, kun konkkayrittäjä ei välttämättä ole parhaassa mahdollisessa puolustusasemassa (rahaton, maine ehkä raunioina, itse ja perhe tiukoilla). On paljon hankalampaa soitella pätevälle lakimiehelle kuin yrittäjäaikana. Uskottavuus on pienempi ja hyvä jos riittää rahat puhelinlaskuihin, juristilaskuista puhumattakaan. PERIAATTEESSA toki rehellisesti toimineen tulisi selvitä sillä, että hoitaa takausvelvoitteensa ja avustaa konkurssipesää tarpeen mukaan. Käytännössä vain homma ei välttämättä mene niin yksinkertaisesti. Kaltoinkohtelustakaan ei voi paljon valittaa julkisuudessa, kun joutuisi samalla elämöimään omalla konkurssillaan. Vaikka pokka pitäisikin, uskottavuus voi olla heikko.

Sääliksi noita yrittäjiä käy

• varman päälle !
        pitkäaikaistyötön kirjoitti:

Sääliksi noita yrittäjiä käy

mua ei yhtään...

- yrittäjänä pitää toimia niin että ennakkoverot on maksettu niin hyvin ettei tule YLLÄTTÄVIÄ lisämaksuja tilikauden lopulla, joihin ei ole varaa !

- pohjakassassa pitää olla sen verran, että pystyt maksamaan kaikki alvit ja laskut eräpäiviin mennessä

- ei pidä lähteä liian isoihin hankkeisiin ennenkuin on varaa. Huom: ei liian isoihin urakoihin joissa on epävarmaa saako edes tulevaisuudessa rahaa.

- ei pidä sekoittaa omaa omaisuutta yritystoimintaan. (älä takaa omaa taloa).

- Pidä yrityksen rahat omana ja pelaa niillä kuin pelaisit vain toimintapeliä =)

- lopeta toiminta ajoissa, jos näyttää siltä ettei tule kannattamaan !
        Älä vedä liian piippuun kaikkia.... aja toiminta alas hyvissä ajoin.

- Ole selvillä koko ajan miten menee tarkkailemalla toimia ja raportteja yms...

näin et voi kämmää =)

• Piedr
        varman päälle ! kirjoitti:

mua ei yhtään...

- yrittäjänä pitää toimia niin että ennakkoverot on maksettu niin hyvin ettei tule YLLÄTTÄVIÄ lisämaksuja tilikauden lopulla, joihin ei ole varaa !

- pohjakassassa pitää olla sen verran, että pystyt maksamaan kaikki alvit ja laskut eräpäiviin mennessä

- ei pidä lähteä liian isoihin hankkeisiin ennenkuin on varaa. Huom: ei liian isoihin urakoihin joissa on epävarmaa saako edes tulevaisuudessa rahaa.

- ei pidä sekoittaa omaa omaisuutta yritystoimintaan. (älä takaa omaa taloa).

- Pidä yrityksen rahat omana ja pelaa niillä kuin pelaisit vain toimintapeliä =)

- lopeta toiminta ajoissa, jos näyttää siltä ettei tule kannattamaan !
        Älä vedä liian piippuun kaikkia.... aja toiminta alas hyvissä ajoin.

- Ole selvillä koko ajan miten menee tarkkailemalla toimia ja raportteja yms...

näin et voi kämmää =)

Ompa taas vedetty mutkat suoriksi. Jos se olisi noin yksinkertaista niin konkursseja tuskin paljon tulisi.

• Aasinajaja

Jos oma pääoma menetetty, tehtävä heti ilmoitus kaupparekisteriin !
      Muuten vastataan niin kuin toiminimessä, tämä ansa tuli 2006 osakeyhtiölain uudistuksen myötä..

• Eläkevaari

Kannattaa tutustua erittäin huolellisesti osakeyhtiölakiin, ennen suostumusta yrityksen hallitukseen. Olet hallitusvastuussa omistat sitten osakkeita, vaiko et.
      Tämän lisäksi on yrittäjävastuut. Melko harvassa tapauksessa osakeyhtiö saa lainaa, ilman, että yrittäjiä sitoutuu omalla omaisuudellaan yritykseensä.

• Lukutaitoiset huom !

Kannattaa lukea, miksi hallituksesta kannattaa lähteä karkuun ja hommata saattohoitaja tilalle.
      http://www.tilisanomat.fi/node/523

Kuten huomaatte artikkeli on Taloushallintoliiton sivulla...

• Eläkevaari

Oikein hyvä kirjoitus. Yksi asia tuosta vielä puuttui. Voit myös periä tappiollisen yrityksen, jolloin pääset suoraan hallitukseen, tai jopa toimitusjohtajaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5983
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3764
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2131
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1878
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1478
    Aihe