ensimmäinen ajotunti

takana

huhhuh ja oli ihan eka kerta....kyllä jännitti! En tiedä miten saan enemmän itsevarmuutta, kun en usko että se auto pysyy mun käsittelyssä tiellä ja törmäämättä...en ymmärrä. Ajo ope sano et huomenna mennään jo liikenteeseen, koska ajoin kuulemma jo sen verran hyvin kun tänään oltiin ihan kentällä. Pelotta hiukan kyllä, enkä usko ollenkaan että ajoin hyvin ku se kytkimen käyttö on niin...outoa. Se kaikki "tuntuman" hakeminen ja kaasu...hmph. vaihteet osaan, mut ohjaus kans epäilyttää. En tiä mitä ittelleni teen et saan itsevarmuutta tohon ajamiseen enemmän...koska luulen et sit se alkais sujumaan paremmin??

help

9

12940

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilanne..,,

Ihan samoilla fiiliksillä olen myös! Mulla eka ajotunti takana ja silloin ajoin jo liikenteessä pienen matkaa! Jännitti ihan hirveesti. Mua kans eniten pelottaa autolla ajossa se, että miten hallitsen ne kaikki laitteet ja polkimet, joita mun mielestä on ihan liikaa!! Mua ärsyttää suunnattomasti, että autoihin on keksitty KYTKIN!!! Mä en varmasti tuu ikinä oppimaan sen käyttöä ilman, että mun tarvii keskittää kaikki huomioini sen oikein käyttämiseen. Sit liikkeelle lähdössä todella hankalaa on kytkimen nosto hiljaa ja samaan aikaan kaasun painaminen hiljaa!! Miks autot ei voi olla yksinkertaisempia?!?!?!

• on se ärsyttävää

On se ärsyttävää juu, mutta vielä vaikeampaa se olisi jossei sitä olisi keksitty :D

Pitäisi sammuttaa joka kerta auto pysähtyäkseen vaikkapa liikennevaloihin ja jotenkin taas saada se liikkeelle.. Kun tuo polttomoottori vaan on sellainen asia että käy tietyllä nopeudella, ja auto taas pitäisi saada liikkumaan vähän hitaammallakin nopeudella.. :/

• 2012

Joo, juuri tuo kaasun painaminen hiljaa ja kytkimen nosto tuntuu minustakin kaikistavaikeimmalta! En saa pidettyä jalkaa tarpeeksi vakaana vaan kaasu heittelehtii vähän miten sattuu.

Mutta takana vasta eka ajotunti eli jospa tämä tästä!!

• BC työn alla

Äkkiä se siitä alkaa sujumaan. Kyllä meikäläisellä eka tunti kuorma-autolla pikkukaduilla tuli ajeltua melko hissukseen, ja jokusessa käännöksessä sai opettajakin hiukan "avustaa" ratin kanssa, mutta seuraavalla tunnilla sitä jo ajeli varsin sujuvasti ruuhkaliikenteen seassa.

• kortillinen

Siitä se lähtee! Itselleni tuli autokoulussa yllätyksenä, että autossa yleensä on sellainen asia kuin kytkin. Se on totta mitä kaikki sanoo, ajamaan oppii vain ajamalla. Tuntuma löytyy ajan mittaan, välillä ajotunti on hirveää mokailua ja välillä tulee nappisuoritus. Itselläni tapahtui karmeaa hapuilua vielä ajotuntien ollessa lopuillaan, mutta tulihan se kortti kuitenkin ekalla yrittämällä vaikka en luottanut itseeni yhtään.

Vaikka niitä virheitä tulee, niin aivot työskentelee ja oppii koko ajan, ja se ajosuorituksen kokonaisuus hahmottuu pikku hiljaa. Eli alussa hankalat asiat kuten kytkin, vaihteet, käynnistäminen ja sammuttaminen ovat nyt mullekin ihan automaattisia kuvioita, joita ei tarvii edes miettiä. Tsemppiä!!

• autokoulussa

No tänään oli oikeastaan ihan erilaista. Lähdettiin liikenteeseen kaupunkiin. Huh että jännitti ja sydän pumppas tuhatta ja sataa!! mut uskomatonta se menikin ihan hyvin. Vauhtia oli liikaa, mutta uskomatonta oli se että auto ei sammunut kertaakaan eli taisin oppiakkin käyttämään kytkintä :D Enkä saanut paniikkikohtausta! Sekin voi olla että se opettaja on jotenkin niin ihana. Jotenki ihailen sen opetustapaa ja sitä itsestäänkin. Kamalaa olis jos siihe ihastuis, mut se nyt on jo 30 vuotias herran jestas! Mut pointti oli se et hyvä ajo opettaja vaikuttaa tosiaankin ajoon. Tsemppiä kaikille! jos minä opin kaikki oppii, koska mua on aina pilkattu häsläämisestä ja paniikkikohtauksista ja että musta ei IKINÄ tule kuskia! nyt alko uskoo tulemaan itseensä, enkä jaksa enää välittää muiden mielipiteistä.

• Jfer

No niin, siitä se lähtee!

Ekan kentällä pyörityn tunnin jälkeen olin ite kans ihan kauhuissani et en ikinä uskalla liikenteeseen niin isolla vehkeellä. Myös vauhti pelotti kun toisella tunnilla siirryttiin normaalille tielle 50 km/h. Mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa alkoi sujua ja ajotunteja odotti ihan innoissaan. :)

• uskon, että pärjäät kyllä

Kuule mulla oli aivan samat tuntemukset alussa. En edes ymmärtänyt koko kytkimen tuntuma juttua, mutta tuon oppii tosiaan useampien ajokertojen jälkeen. Jo auton "hurinasta" voi päätellä milloin kytkin on tuntumassa, tai moottorin kierroslukumittarista. Muista vain avata reippaasti suu ja kysyä vaikka moneen kertaan jos et tunnu ymmärtävän. Niin minäkin tein ja juuri tänään läpäisin inssiajon! :)

Itsevarmuus kasvaa toki ajaessa, mutta tottakai se on myös kiinni ajo-opettajastasi. Kannattaa kysyä, että missä erityisesti kaipaisit vielä harjaantumista niin saat itsevarmuutta näitä asioita harjoitellessasi.

Vaikeat paikat tuntuvat jännittäviltä ja epämiellyttäviltä alussa ajaa, mutta vain niitä harjoittelemalla saat lisää itsevarmuutta!
      Tsemppiä vain! Kyllä se lähtee vielä siitä!

• ajokortillinen

Kyllä se ajaminen alkaa sujumaan, kun siitä pääsee jyvälle. Ensimmäisellä ajotunnilla olin itse jo liikenteessä ja sitä tuntia muistellessa miettii, et kyl on vaan jotenkin ihmeellisesti kehitystä tapahtunu, sillä en olis koskaan uskonu oppivani ajamaan autoa!
        Itselläni oli autokoulussa sama juttu, sähläsin, panikoin välillä ja kiirehdin, eikä vaihteista ollu oikein mitään tietoa, mut kyllä se vaan jollain ihmeen kaupalla lähti sujumaan - ja inssi meni ensimmäisellä kerralla reilu viikko sitten läpi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      281
      10391
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      245
      6036
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      173
      5454
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      112
      5119
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      19
      3335
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      9
      2744
    7. Ootko sä nainen suuttunut

jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      214
      2652
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      20
      2499
    9. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2354
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      382
      2257
    Aihe