Heips! Olen ottamassa uutta koirua itselleni ja nyt haenkin koulutusvinkkejä. Koirista minulla on kokemusta n. 10 vuoden ajalta, olen kasvattanut ja hoitanut koiraa pennusta asti. Tämän uuden koiran haluaisin kouluttaa kuitenkin hiukan eri tavalla, yhtenä syynä se, että tuleva koira on isokokoisempi, joten haluan kouluttaa sen hyvin tottelevaiseksi. Nyt haen selkeämpää ja yhteneväisempää koulutustapaa, varsinkin olen kiinnostunut tavoista, joilla koiran saa tottelemaan heti ensimmäisellä käskyllä. Tarkoitan sitä, että olen kuullut tavasta, että koiralle annetaan käsky, eikä sitä toisteta vaan koiran täytyisi totella käskyä heti.Jos koira ei tottele, pitäisi olla noteeraamatta ja kokeilla myöh. uudestaan. Onko kokemuksia tällaisesta? Lisäksi haluaisin kokemuksia palkitsemistavoista: makupalat, kehuminen, lelu vai leikkiminen..mikä niistä on parhaiten toiminut koirallasi? En tarvitse siis kokemuksia yksittäisistä "tempuista" tai opetettavista taidoista, vaikka esimerkein saa tietysti kertoa, vaan etsin selkeää, johdonmukaista tapaa kouluttaa koiraa, niin että "samat säännöt" ovat käskyissä ja palkitsemisessa..koko koulutuksen ja koiran elämän ajan. Tulikohan tarpeeksi selkeesti..?? :) Tietysti koulutus riippuu ihan pennustakin, koska koirat saattavat reagoida asioihin eri tavoin, joten kaikki tavat eivät sovi kaikille. Mutta vinkkejä kehiin hyviltä kouluttajilta ja kasvattajilta! Ja kiitos asiallisia viestejä..:)
Pennun koulutus!
12
1007
Vastaukset
- Koirakouluttaja
Namu on varmin palkinto mutta pennut ovat yksilöllisiä, sinun täytyy oppia tuntemaan mikä juuri sinun pennullesi on se paras palkinto.
Kyllä pennun pitäisi totella viimeistään toisella käskyllä. Toisella siksi, että silloin varmistetaan se, ettei se ole kuullut väärin. Jos pääsee tapahtumaan niitä kertoja, ettei koiran tarvitsekaan tehdä mitään vihjesanan kuultuaan, käsky kärsii "inflaation", ja koira hyvin nopeasti huomaa, että eihän tähän tarvitsekaan reagoida. Muutenkin kun olet johtaja pennullesi, kaikki mitä käsket, tulee täyttyä heti, ja ehdottomasti, ja aina samalla tavalla (johdonmukaisuus). Anna kuit- Koirakouluttaja
... (jatkoa) anna kuitenkin pennulle aikaa ymmärtää mitä tarkoitat, äläkä vaadi pieneltä pennulta liikaa liian nopeasti.
- vinkkilinkki
- tuossa linkissä
Se on kuitenkin ihan sama, koulutatko rankaisulla (kolinapurkilla, pakotteilla ym.) vai palkkioilla. Ellet vaadi koiralta nopeaa reagointia niin ei se sitä tee. Eikä vaatiminen tarkoita sitä, että siihen käydään fyysisesti käsiksi. Johdonmukaisuus rankaisemsitavoissakin, niin palkkion poistaminen on erittäin tehokasta.
- Janitus
Voi hah hah haa! Aloittaja vasta suunnittelee pennun hankintaa, niin jo suositellaan jääkausi/kolinatölkkitehdasta! Meinaako linkin esittelijä, että automaattisesti joka pennun hankkija tarvitsee Vilanderia koiransa eteenpäin viemiseen? Ei suinkaan tarvitse!
- Janitus
Hakeudu koulutusrinkiin jos paikkakunnallasi on koirakerho/koirakerhoja. Rokotuksien jälkeen heti ohjattuun koulutukseen.
- Janitus
....ja lisää positiivista koirailua. Tiistaisin klo 20.50-21.00 tulee TV2:ssa TOMMY VIRENIN koiraohjelma HIENOSTI HIHNASSA jossa alkeita koiran koulutukseen. Netistä ohjelma näkyy myös ja uusintana kakkosella klo 10.50 sunnuntaina. Käyppä katselemassa, suosittelen.
- peville plussat
ole siitä, että tarvitaan purkkeja tai muita, vaan siitä, että koiran omistaja toimisi siten, ettei tarvitsisi lähteä noihin keinoihin!
Ja siinä on yksi Suomen "lempeimmistä" koirapsykologeista. Rakkaiden Haukkujen jutut on kuin seurakunnan askartelukerho. Wiren on asiallinen. Vai ekalla käskyllä...heh. Sanot sanan ja pentu toimii. Hmm.
Mietis hiukan sillä yläpäälläsi, ellet ole vajakki. Jos olet, osta kajakki. Kiitos sulle vaju, kohta lähtee taju. - Janitus
peville plussat kirjoitti:
ole siitä, että tarvitaan purkkeja tai muita, vaan siitä, että koiran omistaja toimisi siten, ettei tarvitsisi lähteä noihin keinoihin!
Ja siinä on yksi Suomen "lempeimmistä" koirapsykologeista. Rakkaiden Haukkujen jutut on kuin seurakunnan askartelukerho. Wiren on asiallinen. Vai ekalla käskyllä...heh. Sanot sanan ja pentu toimii. Hmm.
Mietis hiukan sillä yläpäälläsi, ellet ole vajakki. Jos olet, osta kajakki. Kiitos sulle vaju, kohta lähtee taju.Niin kauanko tämän "lempeän" kouluttajan olet tuntenut, minä vasta yli 30 vuotta. Sinä et ole todennäköisesti vielä silloin syntynytkään. Hyvin on tiedossa mitä se "lempeä" koulutus koiralle on. Et taida aivan kaikkea tietääkään pevistä, me kauemman aikaa kuvioissa olleet tiedämme, eikä aina pevin askartelut ole kestäneet "päivänvaloa". Älä ole yksisilmäinen, tutki asioita vähän laajemmalta kantilta!
- Isoäitinä
Janitus kirjoitti:
Niin kauanko tämän "lempeän" kouluttajan olet tuntenut, minä vasta yli 30 vuotta. Sinä et ole todennäköisesti vielä silloin syntynytkään. Hyvin on tiedossa mitä se "lempeä" koulutus koiralle on. Et taida aivan kaikkea tietääkään pevistä, me kauemman aikaa kuvioissa olleet tiedämme, eikä aina pevin askartelut ole kestäneet "päivänvaloa". Älä ole yksisilmäinen, tutki asioita vähän laajemmalta kantilta!
älä jauha sontaa.
Aivan ok on, paitsi yhtä tapausta josta tuttuni kertoi, mutta koska en nähnyt, en mainosta.En ole joutunut turvaamaan koirapsykologeihin,mutta alalla vähintäänkin sen verran kuin yläpuolellani kirjoittanut.
Mee iltapesulle ja pisulle. Kait mami pyyhkii. peville plussat kirjoitti:
Mietis hiukan sillä yläpäälläsi, ellet ole vajakki. Jos olet, osta kajakki. Kiitos sulle vaju, kohta lähtee taju.Tuo oli mielenkiintoinen sana "lempeimmistä".
Miten se ilmenee?
- hauvuhhau
....etsin vain selkeämpää ja johdonmukaisempaa otetta koulutukseen, ja olenkin jo löytänyt todella hyviä tapoja lukemalla kirjoja, jotka kertovat sekä ihmisen, että eläimen käyttäytymisestä, eleistä, yhteisestä kommunikaatiosta...en siis kaipaa mitään kolinapurkkijuttuja, koska vaikka sekin on yksi tapa kouluttaa niin paljon yksinkertaisempiakin on. kaipasin asiallisia viestejä, ja muutamat ensimmäiset olivat, loput kommentoijat voisivatkin perustaa oman keskustelupalstan, koska kommenttinne eivät liity mitenkään kysymykseeni..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706604
- 594492
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283168- 612997
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905- 151574
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271566Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381505- 341359
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471283