Luuk. 10:25-37
33 Mutta yksi Samarialainen vaelsi, ja tuli hänen tykönsä, ja kuin hän näki hänen, armahti hän häntä,
34 Ja tuli ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti siihen öljyä ja viinaa, ja pani juhtansa päälle, ja vei hänen majaan, ja korjasi häntä.
Onko Jeesus ko. samarialainen, kuten opetetaan?
Mikä on "juhta", jonka päälle haavoitettu nostettiin?
Laupias samarialainen
9
488
Vastaukset
- Sen olevan
Aasi. Aasiahan siihen aikaan käytettiin vetojuhtana.
Samarialainen nosti hänet ilmeisesti aasin selkään ja vei kotiinsa.
Wikipedian mukaan Juhta=
1. (eläintiede) veto- ja kuormaeläin, vetojuhta, kuormajuhta - ..........
.............
- Aikakirja
Keskitytään pohtimaan ja spekuloimaan sitä, mikä on juhta, sen sijaan että keskityttäisiin hiljaa kuuntelemaan Jeesuksen opetus kokonaan.
Ja sen jälkeen keskityttäisiin siihen mitä Jeesus meille tässä hyvin monipuolisessa vertauksessaan tahtoo opettaa.
Kaikista ensimmäisin opetus tässä liittyy kirkon palvelijoiden rituaaliseen puhtauteen, jonka tähden pappi ja leviitta eivät voineet koskea tuohon henkilöön, auttaakseen häntä.
Ilmiö on ihan tuttu tänäänkin meille jokaiselle, jos tapaamme paskalta ja viinalta lemuavan alkoholistin tiellä.
Olen aivan varma siitä, että jokainen lestadiolainen menee ohitse tervehtimättä tätä henkiöä Jumalan rauhan tervehdyksellä, ja ottamatta häntä kyytiin hienoon autoonsa.
Siinä tuli ensimmäinen raskas synti lestadiolaiselle, joka pohtii juhtaa. Mersedestä ei voi pakata paskalta haisevalla alkoholistilla, se on jokaiselle lestadiolaiselle selvä asia.
Voimme sanoa; se siitä juhdasta. Ja menköön samarialainen Jeesus minne tykkää opetuksineen, mutta minun Mersuani ei tule yksikään haavoitettu ja paskalta haiseva syntinen sotkemaan.
Huomaatko että olemme vasta Jeesuksen opetuksen alkumetreillä? Huomaatko sitä, että merkkiäkään ei kuitenkaan näy lestadiolaisessa mistään parannuksesta?
On kai parasta sanoa kun entinen sadunkertoja, "sen pituinen se".
Ei ole turhaan sanottu mistä päin parannuksen pitää alkaa. Jokainen osaa kyllä ilman kenenkään neuvojakin osoitella toisia sormellaan ja sanoa; "hyi, tuossa on paha".
1. Piet. 5:1 Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä:
1. Piet. 5:2 kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta,
1. Piet. 5:3 ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina,
1. Piet. 5:4 niin te, ylipaimenen ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen.- Kempelainen
juuri näin se on myös muissa seurakunnissa. Ilmisesti puhtaimmat paperit saa Pelastusarmija.
- Matkalainen
Kempelainen kirjoitti:
juuri näin se on myös muissa seurakunnissa. Ilmisesti puhtaimmat paperit saa Pelastusarmija.
Olisi kiinnostavaa tietää, onko Jeesus itse se laupias samarialainen, josta Hän kertoo? Miten sinä ymmärrät tuon asian? Juhdan merkitys korostuu, koska mahdollisesti Jeesuksen ollessa ko. samarialainen on Jeesuksen käyttämällä juhdalla jonkinlainen hengellinen merkitys?
Oliko Jeesus matkalla Jerikkoon, eli vl-selityksen mukaisesti Jerusalemista (=J:n valtakunnasta) ulos "maailmaan". Matkalainen kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa tietää, onko Jeesus itse se laupias samarialainen, josta Hän kertoo? Miten sinä ymmärrät tuon asian? Juhdan merkitys korostuu, koska mahdollisesti Jeesuksen ollessa ko. samarialainen on Jeesuksen käyttämällä juhdalla jonkinlainen hengellinen merkitys?
Oliko Jeesus matkalla Jerikkoon, eli vl-selityksen mukaisesti Jerusalemista (=J:n valtakunnasta) ulos "maailmaan".Jeesushan itse kertoi vertauksen laupiaasta samarialaisesta. Tällaiset juhdan merkityksen pohtiminen on vain turhaa hengellistämistä, selvässä asiassa.
- Aikakirja
Matkalainen kirjoitti:
Oliko Jeesus matkalla Jerikkoon, eli vl-selityksen mukaisesti Jerusalemista (=J:n valtakunnasta) ulos "maailmaan".Paitsi että hän on esikuva, hän on ihmiseksi inkarnoiduttuaan ollut ainut, joka on myös lihansa puolesta synnitön ihminen. Jeesus on syntisen ainoa toivo, mikäli hänen vanhurskautensa kelpaa LAHJAKSI. Ellei kelpaa niin se on iankaikkinen kadotustuomio edessä.
Kamalin synti on nimittäin se, että ihminen tekee Jumalasta vaöehtelijan. Näin tapahtuu välittömästi muun muassa silloin, jos ihminen alkaa ansaitsemaan omilla teoillaan, taikka tekemättä jättämisillään, iankaikkista pelastusta.
Ihminen ei nimittäin pelastu millään muulla tavalla, kun AINOASTAAN USKON kautta Kristukseen.
- yksin Jumalan armosta
- yksin Kristuksen ansion tähden
- tätä lahjaa ei voi kukaan ostaa, ei millään hinnalla, sen saa lahjaksi, jokainen joka uskoo ja Kristukseen Kastetaan.
JOKA uskossa AVAA SYDÄMENSÄ OVEN KRISTUKSELLE, sen ihmisen sydämeen Jeesus tulee pitämään häitä.
Hän lahjoittaa oman vanhurskautensa, so. itse valmistamansa hääpuvun, morsiamelleen.
Välimies ihmisen ja Jumalan välillä on Jeesus Kristus, eikä suinkaan seurakunta, kuten donatolaiset hereetikot täällä päivittän kivenkovaan väittävät. Se on muukaisen ääni. Joka sellaista ääntä seuraa, ei taatusti pääse Jumalan lasten iloon rauhaan ja vapauteen, vaan hän joutuu omavanhurskaus perkeleen orjaksi.
Herra auta, Herra pelasta. Pyhän Nimesi kunniaksi. Tätä rukoilen rakkaan poikasi Jeesuksen nimessä. Aamen! - Kempelainen
Matkalainen kirjoitti:
Oliko Jeesus matkalla Jerikkoon, eli vl-selityksen mukaisesti Jerusalemista (=J:n valtakunnasta) ulos "maailmaan".Näkemyksissä ihmisten kesken ( kristittyjen ) on kaksi. Toinen, että se on Jeesus, ja toinen, että ihminen, missä asuu Kristus. Ihminen, missä asuu Kristus, ei koskaan voi erotella maalista ja hengellistä käsitystä missään asiassa. On lahkolaisia, jotka sanovat se ei ole hengellinen, vaan maallinen asia??? Kamalaa, Kristus joko asuu Pyhässä Hengessä ihmisessä tai ei, ja joka suustaan päästä, tämä on maallinen asia on SAATAN ASIALLA, EI KRISTUKSEN, KRISTUS EI OLE KYLÄVIERAS. Hän joko asuu tai ei.
Tätä taustaa vasten ajatellen, voi ymmärtää, että Kristus toimii tänäkin päivänä, ihmisissä ja lähimmäisien rakkaudessa, ja kuitenkaan se ei ole se ihminen, vaan itse Jeesus Kristus. Pitkä selostus, mutta oikea.
Toinen on se, että Kristus, mutta kun selittää tuon ensimmäisien kautta, saa paremmin evankeliumi jalalle, ja se ei turhana palaja.
Sillä, miten se talteen korjataan tuo lähimmäinen, on sivuniekka, mutta saatanan käyttää myös siinä omiaan, juhdan rooliin on usea valjastanut seurakunnaan. Lopullinen pakka, minne pyritään Jumalan ja Jeesuksen hallinnoimaan Jerusalemiin, sillä ei ole seurakuntaa enää. Seurakunnasta puhuminen loppuu viimeiseen jakeeseen Ilmestyskirjan 3 luvussa. Siellä hallitsee Daavid, Jumalan ja Jeesuksen suojeluksessa.
Seurakunta on tuki- ja opetusjärjestelmä ja lähetystä varten, joka on nyt meillä täällä kirkkonamme. Mutta jos laupiaalla oli ollut käytössä maasturi, hän olisi varmaan käyttänyt sitä, ja silloin aasi toimi juhtana.
Eli Ilman Kristuksen valoa, samarialainen ei olisi pystynyt auttamaan tuota miestä.
””Oliko Jeesus matkalla Jerikkoon, eli vl-selityksen mukaisesti Jerusalemista (=J:n valtakunnasta) ulos "maailmaan".** Olipa aiheellinen kysys. Suurempaa raiskausta Raamatusta ei juuri voi löytää, kun tämä, eli se, että jos kerrotaan Jeesuksen liikkeistä pois Jerusalemista, jossa Hän ei juuri muuta tehnyt, kun SOVITTI MYÖS PAKANAT, Hänhän oli hyljättyjen ja sorrettujen juutalaisten ja ”lähimmäisten” puolustaja.
Naurettavaa, jos Jeesus siirtyi johonkin muuhun paikkaan, vaikka Nasaretiin kotikaupunkiin, se olisi ollut siirtyminen maailmaan. VL on van saatanan lieskassa tässäkin asiassa, he eivät tunne Raamattua.
He käyttävät vain sitä keppi-. hevosena omiin TARPEISIIN, JOS LÄHTEE POIS SRK;SAT, LÄHTEE POIS JEESUKSEN ARMOSTA, asia on mieluummin toisin päin, ulkopuolella lahkon useat löytävät vasta armon, ymmärryksen ja Kristuksen.
Hyvä kysymys, ja vastus sydämestä.
jussi. Rauhaa sinulle, - Matkalainen
Devoit kirjoitti:
Jeesushan itse kertoi vertauksen laupiaasta samarialaisesta. Tällaiset juhdan merkityksen pohtiminen on vain turhaa hengellistämistä, selvässä asiassa.
Sanot, ettei Jeesus itsestään kertonut?
SRK:n opetuksessa kerrotaan nimenomaan Jeesuksen olevan tuo laupias samarialainen, eli sen mukaan Jeesus on kertomassa itsestään eli laupiaasta samarialaisesta.
Mikä tekee mielestäsi turhaksi pohtia SRK:n opetusta? Mielestäni on tärkeää tietää, nostaako Jeesus haavoitetun ihmisen jonkun toisen selkään, vai auttaako Jeesus itse?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu7053809Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu1002818Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211791Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771682Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔531651- 821623
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3801604Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101530- 301413
Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901323