Opetusta

Lain alaisille

ROOMALAISKIRJE, 7 LUKU

Vapaus laista

1. Puhun nyt lain tunteville: Ettekö tiedä, veljet, että laki vallitsee ihmistä niin kauan kuin hän elää?
2. Laki sitoo naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä. Mutta jos mies kuolee, vaimo on vapaa tästä miestä koskevasta säädöksestä.
3. Siksi hän saa avionrikkojan nimen, jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle. Mutta jos mies kuolee, hän on vapaa siitä laista, niin ettei ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
4. Kristuksen kuolemassa ja hänen [seurakunta]ruumiinsa jäseninä teidätkin, veljeni, on kuoletettu laista, että tulisitte toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, kantaaksemme hedelmää Jumalalle.
5. Ollessamme syntiturmeluksen vallassa lain herättämät synnin himot vaikuttivat jäsenissämme, ja me kannoimme hedelmää kuolemalle.
6. Mutta nyt me olemme vapaat laista ja kuolleet pois siitä, mikä meitä piti vankeina, ja me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa, emmekä kirjaimen vanhassa.

Laki ja synti

7. Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Ei suinkaan! Mutta minä en olisi tullut synnintuntoon muuten kuin lain kautta. En näet olisi tiennyt, että himo on syntiä, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."
8. Ottaen käskysanasta aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja, sillä ilman lakia synti on kuollut.
9. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, synti virkosi,
10. ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, jonka piti olla minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
11. Ottamalla käskysanasta aiheen synti petti minut ja tuotti minulle kuoleman.
12. Laki on silti pyhä ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.
13. Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Ei suinkaan! Vaan että synti paljastuisi synniksi, se on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.

Uskovan sisäinen ristiriita

14. Mehän tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minulla on turmeltunut luonto, myyty synnin alaisuuteen.
15. Enhän tunne omakseni, mitä teen: Minä en näet toteuta mitä tahdon, vaan mitä vihaan, sitä minä teen.
16. Mutta tehdessäni sitä, mitä en tahdo, minä myönnän, että laki on hyvä.
17. Sen tekijä en siis ole enää minä, vaan synti, mikä asuu minussa.
18. Minä kyllä tiedän, ettei minussa, se on, turmeltuneessa luonnossani asu mitään hyvää. Tahtoa minulla kyllä on, mutta ei ole voimaa hyvän toteuttamiseen.
19. Sillä sitä hyvää, mitä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21. Tahtoessani tehdä hyvää minä huomaan itsessäni sen lain, että paha on piintynyt minuun.
22. Sisällisen ihmiseni puolesta minä kyllä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23. mutta ihmisluonnossani minä tunnen toisen lain, joka sotii mieleni lakia vastaan ja pitää minua luonnossani* olevan synnin lain vankina.
24. Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen [uudistuneella] mielellä Jumalan lakia, mutta turmeltuneella luonnolla synnin lakia.

6

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkk'ampuja

      On kirjoitettu ...

      Rm 7.
      4. Kristuksen kuolemassa ja hänen [seurakunta]ruumiinsa jäseninä teidätkin, veljeni, on kuoletettu laista, että tulisitte toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, kantaaksemme hedelmää Jumalalle.
      5. Ollessamme syntiturmeluksen vallassa lain herättämät synnin himot vaikuttivat jäsenissämme, ja me kannoimme hedelmää kuolemalle.
      6. Mutta nyt me olemme vapaat laista ja kuolleet pois siitä, mikä meitä piti vankeina, ja me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa, emmekä kirjaimen vanhassa.


      Rm 7.
      24. Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
      25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen [uudistuneella] mielellä Jumalan lakia, mutta turmeltuneella luonnolla synnin lakia.

      • Lainalaiset haluvavat näemmä pysyä lain alla, koska vapauttava viesti ei ole kovinkaan monia kiinnostanut.


      • Lain alla
        Tutkiva_huomio kirjoitti:

        Lainalaiset haluvavat näemmä pysyä lain alla, koska vapauttava viesti ei ole kovinkaan monia kiinnostanut.

        Pysykää sitten lain alla, koska ette kerran halua sieltä pois.


      • Kyseliä
        Lain alla kirjoitti:

        Pysykää sitten lain alla, koska ette kerran halua sieltä pois.

        Milloin sinun viestiisi tulee aihepiiriimme kuuluvaa tolkkua?
        Näyttää ettet koskaan esitä yhtään ajatuksen puolikastakaan asioista?


      • Ei puolikas
        Kyseliä kirjoitti:

        Milloin sinun viestiisi tulee aihepiiriimme kuuluvaa tolkkua?
        Näyttää ettet koskaan esitä yhtään ajatuksen puolikastakaan asioista?

        Aloitus sisälsi kokonaisen ajatuksen. Lainalaiset adventistit tarvitsisivat armon evankeliumia. Aiheen vähäinen kiinnostus osoitti adventistien halun olla lain alla ja edellinen viesti sen, etteivät he ymmärrä, eivätkä edes haluakaan ymmärtää tilaansa.


      • Kyseliä
        Ei puolikas kirjoitti:

        Aloitus sisälsi kokonaisen ajatuksen. Lainalaiset adventistit tarvitsisivat armon evankeliumia. Aiheen vähäinen kiinnostus osoitti adventistien halun olla lain alla ja edellinen viesti sen, etteivät he ymmärrä, eivätkä edes haluakaan ymmärtää tilaansa.

        Tuosta on hyvä jatkaa!
        Kaikki keskustelu pyrkii kaatumaan siihen, että täällä jokaisella sanalla on tavallisuudesta poikkeavia merkityksiä.
        Yhteisen kielen puute estää hedelmällisen keskuistelun.

        Lainalaisuus on Raamatussa esiintyvä ilmaisu.
        Sen merkitys on eri kirkkokunnittain erilainen,vaikka se on Raamatussa yksiselitteisesti tarkoittamassa Vanhan Liiton alaisuutta ja siten anoastaan mahdollinen juutalaiselle.

        Adventisti syyttä suuttuu kun mainitsee merkitysten erilaisuudesta.
        Adventismissa nimittäin lähes kaikki termit merkitsevät enemmän tahi vähemmän muuta kuin muille.
        Jos ei ota huomioon merkityseroja, voikin luullla adventistin olevan kanssasi yhtä mieltä, vaikka te luette asiaa kumpikin oman merkityksenne mukaan.
        Erityisesti tämä tulee ilmeiseksi kun on kyse Raamatusta otetusta lukuotteesta vaikkase olisi koko luvun mittainen. Kumpikin teistä hyväksyy näennäisesti sanan sellaisenaan, vaikka kummankin ymmärtämä merkitys asiakokonaisuudesta voi olla täysin jopa vastakkainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1044
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      45
      472
    Aihe