Kämmenet täynnä näppylöitä...

Kutiaa!

Olen jollekin ruoka-aineelle allerginen, en vain tiedä mille. Minulla on jatkuvasti ollut vähän kutisevia näppylöitä kämmenissä, mutta eilen niitä tuli paljon kun söin vähän karkkia ja keksejä. Otin yhden Kestine -tabletin, mutta se ei oikein auta. Minulla on yksi vahvempikin lääke, mutta sitä voi ottaa vain iltaisin enkä tiedä sopiiko se yhteen muiden lääkkeideni kanssa. Sen tiedän, että olen hieman sitrushedelmille allerginen.

Niissä karkeissa oli seuraavia ainesosia: tärkkelyssiirappi, muunnettu tärkkelys, liivate, sitruunahappo E330 (tuskin tämä, ei ole ennenkään aiheuttanut), natriumsitraatit E331 (sama juttu), kinoliininkeltainen E104, karmiini E120, patenttisininen E131, lääkehiili 153, titaanidioksidi E171, beta-karoteeni/karotenoidiseos E160a, mehiläisvaha E901, ja parafiini ja parafiinivaha E905 ja sokerikulööri E150a.

Ja kekseissä: vehnäjauho, kovetettu kasvirasva, vehnätärkkelys, herajauhe, emulgointiaine (soijalesitiini), armoit mm. vanilliini, kasvirasva, kaakaojauhe, nostatusaine E 500 natriumkarbonaatit. Sisältää: gluteiinia, soijaa ja maitoa. Mahd. myös kananmunaa ja hasselpähkinää.

Mille olen allerginen? Itse epäilen hieman tuota soijaa. En tiedä. Toisaalta karkeissa ei ollut soijaa? Kiitos kaikille jotka vastaavat!

19

6738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tina Ku

      Minulla on ollut myös ajoittain kämmenissä pieniä kutiavia vesirakkuloita. Olen tässä vuosien saatossa selvittänyt, että niitä tulee sitrushedelmistä, tomaateista, chili/paprika -mausteesta, ananaksesta sekä leivinjauheesta (esim. taikinaa käsittellessä). Olen myös allerginen nikkelille eli jos käytän esim. metallista vyönsolkea päivittäin, käteni alkavat kutiamaan. Tietyt käsisaippuat aiheuttavat myös allergiaoireita.

      Välillä epäilin itselläni olevan keliakia, mutta lääkärin (sekä omien) testien perusteella, epäilykseni on osoittautunut aiheettomaksi.

      Näiden allergioiden selvittäminen on kyllä varsinaista salapoliisityötä. Joskus kun oireet saattavat tulla myös niin paljon jälkikäteen, joten allergian aiheuttajan ja oireen yhdistäminen on hankalaa.

      Onneksi kutinaan on olemassa tehokkaita voiteita, kunnes allergeenit on selvitetty.

    • Astmaatikko...

      Käypä lääkärillä, voi olla myös syyhyä.

      • sarrutar

        En allekirjoita. Syyhyn kyllä erottaa. siinä näpyt on hyvin intensiiviä eli on tosi ruttotautisen näkönen. E ole sairastanut, mut hoitaj näytti kuvia. monet mitä ihmeellisimmät ihottumat ovat samannäköisiä


    • Kutiaa!

      Kiitoksia vastauksista...nämä näppylät eivät tunnu häviävän vaikka eivät juuri kutise enää...sain lääkäriajan parin viikon päähän...toiv. tämä selviää siellä! Se kutina oli aika raivokasta, toivottavasti sellaista ei tule enää...yritän välttää nyt kaikkia karkkeja ja keksejä.

    • ruoka-aine?

      Oletko varma että kyseessä on ruoka-aine, eikä vaikka saippua tai käsivoiteesi?

      Jos se on ruoka-aine niin veikkaisin pähkinää tai suklaata, suklaa erityisesti on yleinen iho-oireiden aiheuttaja.

      • Kutiaa!

        No, käytän käsisaippuana LV-saippuaa ja sehän on herkkäihoisille tarkoitettu. Käsivoiteita en käytä. Suklaa se ei voi olla, koska söin eilen suklaata ja mitään näppylöitä ei tullut. Siinä suklaassa oli kookostakin ja eikö kookos ole pähkinä? Tai sitten sitä vain sanotaan kookospähkinäksi, hmm...mutta en tosiaan ole tullut ajatelleeksi pähkinää...voihan se olla sekin.


      • käsivoiteita
        Kutiaa! kirjoitti:

        No, käytän käsisaippuana LV-saippuaa ja sehän on herkkäihoisille tarkoitettu. Käsivoiteita en käytä. Suklaa se ei voi olla, koska söin eilen suklaata ja mitään näppylöitä ei tullut. Siinä suklaassa oli kookostakin ja eikö kookos ole pähkinä? Tai sitten sitä vain sanotaan kookospähkinäksi, hmm...mutta en tosiaan ole tullut ajatelleeksi pähkinää...voihan se olla sekin.

        niin ehkä ne näppylät tulevat juuri kuivasta ihosta. Kokeile siis vaikka LV:n voidetta.
        Sitä paitsi ei LV tarkoita sitä ettei se voisi kenellekään aiheuttaa allergista reaktiota.


      • über-allerginen
        Kutiaa! kirjoitti:

        No, käytän käsisaippuana LV-saippuaa ja sehän on herkkäihoisille tarkoitettu. Käsivoiteita en käytä. Suklaa se ei voi olla, koska söin eilen suklaata ja mitään näppylöitä ei tullut. Siinä suklaassa oli kookostakin ja eikö kookos ole pähkinä? Tai sitten sitä vain sanotaan kookospähkinäksi, hmm...mutta en tosiaan ole tullut ajatelleeksi pähkinää...voihan se olla sekin.

        lv-tuotteet eivät sovi kaikille allergikoille, sain näppyjä ja kutinaa käsiini ko sarjan tuotteista, eivät siis ole minun iholle soveltuvia ja ihoystävällisiä. Täytyy vain kokeilla eri vaihtoehtoja, itse olen löytänyt erisan-hoitava pesuneste-tuotteen, ja sen sarjan muut tuotteet kylläkään eivät sovi... kurjaa. Kotonani on noita koepurkkeja apteekin verran, mutta minkäs teet.


    • ei allerginen

      Join mehua jossa oli väriaineena juuri kinoliininkeltainen ja patenttisininen. Kehoni tuli kauttaaltaan täyteen täpliä kuin jossain rokossa. Jalkapöydissä ja polvissa olevat täplät alkoivat kutista hirveästi ja siihen auttoi kortisooni voiteet. En ole edes allerginen millekään, mutta olen varma että nuo väriaineet tekivät sen. Myöhemmin luin kinoliininkeltaisen joutuneen jo eu:n mustalle listalle, eli sitä ei jatkossa enää ole.

      • Kutiaa!

        Todellako, kinoliininkeltainen EU:n mustalle listalle? Hyvä juttu! :-) Älkää ostako ÄrräBoxia (karkkilaatikko), siinä on kinoliininkeltaista (ainakin vielä!) Minulla on sitä ihottumaa vieläkin. Lääkäri määräsi niihin Apolar -voidetta (0,1%) ja sellaista paksua Ceridal lipogeeliä. Taas on kuitenkin ihottumaa...saattaa johtua yhdestä tulehduslääkekuurista, jolla olen tällä hetkellä, toiv. häviää sen jälkeen.


      • Kutiaa!
        Kutiaa! kirjoitti:

        Todellako, kinoliininkeltainen EU:n mustalle listalle? Hyvä juttu! :-) Älkää ostako ÄrräBoxia (karkkilaatikko), siinä on kinoliininkeltaista (ainakin vielä!) Minulla on sitä ihottumaa vieläkin. Lääkäri määräsi niihin Apolar -voidetta (0,1%) ja sellaista paksua Ceridal lipogeeliä. Taas on kuitenkin ihottumaa...saattaa johtua yhdestä tulehduslääkekuurista, jolla olen tällä hetkellä, toiv. häviää sen jälkeen.

        Unohdin sanoa, että olen itse todennut nyt viime aikoina, että olen tosi allerginen sitrushedelmille nykyään. Astianpesuaineessanikin oli sitrushedelmiä (käytin samaa astiapesuainetta yli vuoden!), pistin vaihtoon, nyt käytän LV-astianpesuainetta ja ihottuma helpottui, mutta ei ole täysin kadonnut vielä...mitään, missä on sitrushedelmiä, en voi juoda/syödä, muuten tulee heti näppyjä ja kutinaa.


      • sarrutar
        Kutiaa! kirjoitti:

        Unohdin sanoa, että olen itse todennut nyt viime aikoina, että olen tosi allerginen sitrushedelmille nykyään. Astianpesuaineessanikin oli sitrushedelmiä (käytin samaa astiapesuainetta yli vuoden!), pistin vaihtoon, nyt käytän LV-astianpesuainetta ja ihottuma helpottui, mutta ei ole täysin kadonnut vielä...mitään, missä on sitrushedelmiä, en voi juoda/syödä, muuten tulee heti näppyjä ja kutinaa.

        mä huomasin sitruksista tulevan kutinaa..............voip halvattu, kun ne on niin hyviä. kait paree jättää syömättä, nyyh


      • sarrutar
        Kutiaa! kirjoitti:

        Unohdin sanoa, että olen itse todennut nyt viime aikoina, että olen tosi allerginen sitrushedelmille nykyään. Astianpesuaineessanikin oli sitrushedelmiä (käytin samaa astiapesuainetta yli vuoden!), pistin vaihtoon, nyt käytän LV-astianpesuainetta ja ihottuma helpottui, mutta ei ole täysin kadonnut vielä...mitään, missä on sitrushedelmiä, en voi juoda/syödä, muuten tulee heti näppyjä ja kutinaa.

        mä ihastuin arielin aivan ihanaan jauheeseen (sisältää omenankukkaa ja limeetä. aivan fantastine tuoksu. ( ja halvaannus oon allerginen ainakin omenalle) enpä heti periksi antanu käytön lopetusta. mut kun luovutin, nii iho-oireet seesty radikaalisesti. nyyh, vaan sitä ihanaa tuoksua ikävä..........mut terveys on tärkeempi. ei oo kiva lähes märkivät näpyt, ja toisessa kohtaa iho on rutikuiva, yks kohta kokolla; kirvelee, kutittaa joopa.......


    • tero79

      Itselleni alkoi tänään ilmestyä kutiavia paukamia kaulaan, niskaan ja käsiin. Tuntuu kuin olisin jäänyt hyttysparven hyökkäyksen kohteeksi. Paukamat kutiaa kovasti ja käsiin on muutamaan kohtaan ilmestynyt turvonneita alueita. Olen pitkään käyttänyt jo samaa pyykkiainetta, joten se tuskin on syynä. Lisäksi muutama päivä sitten maistoin tuotetta jossa oli kalaa (olen kalalle allerginen). Sitä ennen kuitenkin näitä oireita oli, mutta tänään niistä on tullut vasta kiusallisia. Viestejä lukiessa tuli mieleen että Lidlistä ostettu saippua voisi olla syyllinen, ja osuu oireiden alkamisen kanssa samoihin. Ilmoitan jos syy löytyy. Huomenna terveyskeskukseen...

    • Äippä

      Kämmenet aukeavat tai kutiavat , jos käytät paljon sokeripitoisia aineita, myös vehnäjauho.
      Punainen lihan käyttöä pitää rajoittaa.

      • tahvo2k

        Joo, täällä kanssa alkoi sormet olemaan täynnä vesirakkuloita.

        Oireet sopii yhteen lidlistä ostetun käsisaippuan kanssa, lopetanpa tuon saippuan käytön ja katotaan jos katoaisi.


      • ratkaisu_löytyi
        tahvo2k kirjoitti:

        Joo, täällä kanssa alkoi sormet olemaan täynnä vesirakkuloita.

        Oireet sopii yhteen lidlistä ostetun käsisaippuan kanssa, lopetanpa tuon saippuan käytön ja katotaan jos katoaisi.

        Nyt selvisi syy:

        Jos pesette käsiä usein ja käytätte sitten vielä jotain käsirasvaa, niin näppylöitä tulee. Näin ainakin minulla.

        Pitää lopettaa niiden rasvojen käyttö. Jatkoin käsienpesua normaalisti ja lopetin vain jokailtaisen käsien rasvaamisen, niin rakkulat katosi. Se rasva kai jotenkin menee sinne ihoon ja aiheuttaa näpyt, joita mulla oli ainakin paljon ja vain käsissä.


      • vecculiko
        ratkaisu_löytyi kirjoitti:

        Nyt selvisi syy:

        Jos pesette käsiä usein ja käytätte sitten vielä jotain käsirasvaa, niin näppylöitä tulee. Näin ainakin minulla.

        Pitää lopettaa niiden rasvojen käyttö. Jatkoin käsienpesua normaalisti ja lopetin vain jokailtaisen käsien rasvaamisen, niin rakkulat katosi. Se rasva kai jotenkin menee sinne ihoon ja aiheuttaa näpyt, joita mulla oli ainakin paljon ja vain käsissä.

        KARMIINI!


    • miaa

      Vaikeahan tätä on selvittää, olen keskusteluja seuraamalla saanut kirjoitettua ylös seuraavat allergeenit:

      * Tomaatti
      * Nikkeli/kromi
      * Rasvat, saippuat, pyykinpesuaineet, astianpesuaineet yms.
      * Stressi
      * Liika sokeri / vehnäjauho yms. (aineenvaihduntahäiriö)
      * Lisäaineet
      * Hormonaalinen reaktio

      Ja kaikki vielä täsmäävät. Voi voi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe