Ruokinta laidunaikaan

Kuinka paljon?

Kuinka paljon hevosille annetan laidunaikaan kesällä heinää ja kauraa ruohon lisäksi?

6

1027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agrologi

      Kysymyksesi on suunnilleen yhtä laaja, kuin kysymys: Paljonko lapsi tarvitsee lihapullia voidakseen hyvin?.

      Ensinnäkin on tiedettävä hevosen tiedot: Koko, liikunta, rotu jne. On myös mietittävä laiduntaako hevonen ympäri vuorokauden, vain vaan päivällä muutaman tunnin jne.

      Sen jälkeen on tiedettävä vuodenaika: Keväällä ruoho kasvaa nopeasti ja on energia ja valkuaispitoista, tähän aikaan laidunruoho ei enää kasva nimeksikään ja jäljellä oleva heinä on kortista ja vanhentunutta. Myös laitumen koko ja hoito, sekä lohkojen määrä vaikuttaa ratkaisevasti.

      Pääsääntönä: Kevyttä työtä tekevä hevonen pärjää hyvin hoidetulla, riittävän isolla laitumella ilman lisäruokintaa (kivennäisen tarvitsee) heinäkuun loppuun. Vastaavasti kovaa työtä tekevä hevonen tarvitsee lähes aina lisäruokintaa.

      • Kuinka paljon?

        Kevyessä käytössä, 14-vuotias suokki. Kuinka paljon vähennätään siitä mitä on annettu syksyllä, talvella ja keväällä?


    • poni-tyttö

      No,ei siihen nyt niin helppoo oo vastata.Minkäkokonen?Paljo tekee työtä?
      No,jos sulla on vaikka joku n.10 v suomenhevonen,joka tekee keskiraskasta työtä(eli tarkotan et sillä ratsastetaan n.5 kertaa viikossa normaalisti),niin kauraa varmaankin kolme kertaa päivässä puoli litraa,riippuu monesta asiasta;)heinää ei tarvitse paljoakaan,mutta sitä pitäisi olla kuitenkin tarjolla:)

    • Ella mella love

      No se riippuu kuinka paljon se liikkuu päivässä, mitä rehua ja muita pöperöitä se saa päivän aikana. Minulla on itsellä islanninhevonen ja ne ovat hyviä rehun käyttäjiä. Annan sen olla joka päivä pihalla niin talvella kuin kesälläkin. Kesällä se on tooosi paljon pihalla ja laidun on yleensä rehevää niin se tarvii sitten vain yöksi kourallisen kauraa ja verkkoon hiukan heiniä ettei se ahmi heti kaikkea. Talvella annan sille sitten vähän enemmän kauroja ja heiniä sillä on koko ajan saatavilla ja paljon. Ratsastan sillä joka päivä joko koulua, esteitä tai maastoa. Kuumimmat ja kylmimmat päivät jätän kuitenkinväliin. Että tän perusteella sen ruokinnan kannattaa katsoa.=)

    • ei kaipaa

      Laitumen lisäks muuta ruohoa.Tarjottu on mut sinne jäi koskematta.edellyttää tietysti sitä et laidun ruoho kasvaa kunnolla.
      priksit olen antanu niinku koko vuoden.

    • janina v

      me annetaan shettikselle (vihreellä laitumella pihatossa) 2 kertaa päivässa ½-1dl kauraa ja kourallinen kivennäistä (suolakivi laitumella) ja annamme myös vaihtelevasti kuiva heinää myös kesällä!
      (poni toimii raviponina)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe