Edunvalvoja päämiehensä pankin pakkoasiakkaaksi..?

Tarkka J. Markka

Olen hoitanut virallisena edunvalvojana parisen vuotta erään muistivammaisen, iäkkään lähisukulaiseni talousasioita joihin kuuluu mm. pankkiasioiden hoito. Puuha oli aluksi varsin työlästä, koska jouduin aina käymään henkilökohtaisesti jonottamassa pankin tiskillä mm. siirtääkseni säännöllisin väliajoin sopivasti käyttörahaa päämieheni käyttötilille. Sitten _itse_ ehdottivat, että minulle avattaisiin nettipääteoikeudet päämieheni tileille hoitaakseni päämieheni pankkiasioita päätteeltä käsin jolloin nämä turhat ajelut työaikana vähenivät. Puuha onkin sitten noin viimeisien vuoden verran mennut oikein hyvin, koska olen pystynyt paremmin kontrolloimaan päämieheni talousasioita. Kunnes sitten hiljattain pankista otettiin yhtyttä, ettei tämä käykään näin jos en ole myös itse ko. pankin ( =Nordean ) asiakas vaan hoitaakseni päämieheni pankkiasioita netin kautta minulle pitää avata Nordeaan oma henkilökohtainen pankkitili. Omat raha-asiani ovat toisessa pankissa. Eli nimenomaan tämä nettikäyttöoikeus edellyttäisi myös edunvalvojalta Nordea-pankin asiakkuutta, ei päämiehen pankkiasioiden hoito sinänsä. Myönsivät, että ovat tehneet virheen ja jatkaakseni nettipäätteen käyttämistä minun pitäisi käydä Nordean samassa konttorissa jota päämieheni käyttää, avaamassa myös itselleni Nordeaan oma henkilökohtainen pankkitili, vaikka minulla ei ole muuten mitään intressejä alkaa Nordean asiakkaaksi.

Minä en nyt ymmärrä, mihin tämä tämmöinen perustuu. Ymmärtääkö joku muu...?

Eli, mihin paperiin minun pitää _lain mukaan_ panna nimeni ja mihin suostua yo tapauksessa?

t. Markka

12

2081

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lökjkljlkjölkj

Aika helppo homma tuo tilin avaaminen. 15min käynti pankissa paikan päällä riittänee. Ei paha.
      Mikä tuossa on ongelma?

• mutta...

Eikös tileillä ole käyttö- tai hoitomaksut joka kuukausi?
        Miksi alkuperäinen haluaisi maksaa niitä, jos ei tiliä Nordeassa tarvitse?

• mutta... kirjoitti:

Eikös tileillä ole käyttö- tai hoitomaksut joka kuukausi?
        Miksi alkuperäinen haluaisi maksaa niitä, jos ei tiliä Nordeassa tarvitse?

Tili Nordeassa ei maksa mitään. Nettitunnukset maksavat euron kuussa. Tämä on ihan laillinen kulu, joka kuuluu luonnollisesti valvottavalle.

• Siis tuo kuvaus jäi hieman epäselväksi. Oletan, että valvottavalla on kaksi tiliä Nordeassa ja sinä siirrät rahaa tililtä toiselle. Jotta sinä voisit saada Nordean pankkitunnukset pitää sinun toki olla Nordean asiakas. Tämä ilmeisestikin Nordeassa edellyttää tiliä, josta mm. voidaan veloittaa tunnuksista euro kuukaudessa. Tällä ei ole mitään tekemistä sinun omien raha-asioiden kanssa. Vastoin varsin yleistä väärinkäsitystä ihmisellä voi olla pankkitilejä eri pankeissa eikä pankkitilin avaaminen ole mikään maailmaa mullistava asia. Ko. euron kuussa voit toki siirtää valvottavalta tilillesi.

Pankkitunnukset ovat henkilökohtaisia, joten Nordea ilmeisestikään ei suostu siihen, että sinä saisit käyttöösi valvottavan pankkitunnukset. Pankki haluaa tietää kuka siirron todellisuudessa on tehnyt. Jos näyttää siltä, että valvottava olisi itse tehnyt siirtoja, ei se näytä kovin hyvältä. Toisaalta on outoa, miksi asiakkuutta ei saisi ilman tiliä. No joka pankilla on tapansa.

Samalla tavalla varsin yleinen tapa lainata pankkikorttia ja tunnuslukua on sopimusten vastainen.

En näe mitä tekemistä lailla on asian kanssa. Kyse on puhtaasti sopimusasioista.

On huomattava, että on muitakin tapoja siirtää rahaa tililtä toiselle. Jos kyse on säännöllisestä tasasummasta pankin voi valtuuttaa tekemään se säännöllisesti. Rahaa voi siirtää myös tilisiirtolomakkeella sekä automaatilla, jos tiliin on kortti.

• edunvalvoja

Pankkitunnukset, henkilökohtaisia? Jos jollekin on määrätty edunvalvoja - hänhän niitä edunvalvottavan asioita hoitaa, myös pankkitunnuksia. Hän niillä käy pankissa, hoitaa edunvalvottavan asioita, hänen puolestaan. Virallisella valtuutuksella. Nordea on tainnut itse keksiä nämä pykälät näihin tunnuksiin. Muissa pankeissa vastaavaa ongelmaa ei ole.

Se on toinen asia jos joku käyttää niitä tunnuksia väärin, mutta siihen on olemassa ihan eri pykälät.

• Meduuli
        edunvalvoja kirjoitti:

Pankkitunnukset, henkilökohtaisia? Jos jollekin on määrätty edunvalvoja - hänhän niitä edunvalvottavan asioita hoitaa, myös pankkitunnuksia. Hän niillä käy pankissa, hoitaa edunvalvottavan asioita, hänen puolestaan. Virallisella valtuutuksella. Nordea on tainnut itse keksiä nämä pykälät näihin tunnuksiin. Muissa pankeissa vastaavaa ongelmaa ei ole.

Se on toinen asia jos joku käyttää niitä tunnuksia väärin, mutta siihen on olemassa ihan eri pykälät.

kuten esim ajokortti, näin pankkivirkailija sanoi. Jos ajat edunvalvottavan autoa et voi tehdä sitä edunvalvottavan ajokortilla, vaikka matka liittyisikin edunvalvottavan kuljetukseen tai asioitten hoitoon. Sama pätee pankkitunnuksiin.

• Masano
        Meduuli kirjoitti:

kuten esim ajokortti, näin pankkivirkailija sanoi. Jos ajat edunvalvottavan autoa et voi tehdä sitä edunvalvottavan ajokortilla, vaikka matka liittyisikin edunvalvottavan kuljetukseen tai asioitten hoitoon. Sama pätee pankkitunnuksiin.

ainakin Nordeassa, verkkopankkisopimuksessa kielletään luovuttamasta niitä kenellekään, kukaan muu ei saa käyttäää niitä edes valtakirjalla. Jos esim puolisoilla on yhteinen tili jota kumpikin haluaa käyttää verkossa niin kumpikin tarvitsee omat tunnukset.

edunvalvoja kirjoitti:

Tottakai edunvalvojalle tulee hommata omat, henkilökohtaiset nettitunnukset, joilla hän hoitaa edunvalvottavan raha-asioita. Kun joutuu edunvalvontaan, valvottavalle perustetut nettitunnukset tulee lopettaa. Edunvalvottava ei ole oikeustoimikelpoinen, joten hänellä ei voi olla verkkopankkitunnuksiakaan.

• xxzy

Pankkitunnuksia käytetään nykyään muuhunkin toimintaan netissä kuin pelkkään pankkiasiointiin. Siis henkilön tunnistamiseen mm muuttoilmoituksen tekemisessä, kännykkäliittymän ostamisessa yms. Ja tämä tulee jatkossa vielä kasvamaan.

Tämä aiheuttaa alkuperäisen kysyjän kuvaaman ongelman - tunnistetuksi nykyisillä pankkitunnuksilla kun tulisi se edunvalvottava.

Oma vastaava kokemukseni muutaman vuoden takaa on OP-pankista, jonka asiakas en ollut enkä ole vieläkään. Minulle ei avattu mitään omaa pankkitiliä, mutta tietoni otettiin kyllä pankin järjestelmään ja nettitunnukset olivat ***minun***. Jouduin myös allekirjoittamaan aika monta paperia asiaan liittyen. Luulen, että roikkuvat vielä siellä, vaikka asia osaltani ei ole enää ajankohtainen.

Vähän ihmetyttää, että ihan tilikin pitäisi avata. Henkilötiedot pankille kyllä pitää antaa. Jatkoselvitä asia.

• :)))

no avaa tili jolla on aina vain pari kymppiä rahaa. Älä osta lainaa pankista jota boikotoit. Älä maksa laskujakaan ko pankin tilille vaan ohjaa suoritukset muualle.

• edunvalvoja

Hei,

hoidan myös - ainakin vielä Nordeassa edunvalvottavani tiliä. Ehdotan, että vaihdat pankkia. Monet asiat toimivat paljon paremmin muissa pankeissa. Valvottavallani on tilejejä eri pankeissa ja olen päättänyt siirtää tilit Nordeasta pois.

Nordealla tuntuu olevan aivan omia sääntöjään näissä edunvalvonta asioissa, jotka eivät suinkaan helpota edunvalvojan toimen hoitamista.

• Töissä toisessa pankissa.

On aika erikoinen veto Nodealta. Kyllä siinä pankissa, jossa olen töissä, onnistuu henkilökohtaisilla nettitunnuksilla toimiminen käyttöoikeustilillä, vaikka itse käyttäjällä ei tiliä samassa pankissa olisikaan. Tottakai asiakkuus täytyy perustaa, että sinut on tunnistettu pankissa asiaan kuuluvalla tavalla, mutta ei asiakkuuden perustaminen edellytä, että pitäisi tili olla. Nettitunnuksiin riittä, että on tunnistettu ja tarkastettu maksuhäiriöt ja tili, johon on olemassa käyttöoikeus. Itse ei tiliä tarvitse omistaa. Mutta nähtävästi pankeissa on tällaisiakin eroja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      162
      5355
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2615
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2212
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      155
      1264
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1223
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      21
      917
    Aihe