Tervehdys
Olisin kiinnostunut saamaan tietoa Monsun 31 purjeveneestä. Tekniset tiedot ovat jo tiedossani. Haluaisin lähinnä tietoa henkilöiltä jotka ovat purjehtineet tai omistaneet kyseisen veneen.
Minkälaista veneellä on purjehtia?
Ovatko sisätilat toimivat?
Voiko sillä purjehtia pelkällä isopurjeella/keulapurjeella?
Onnistuuko purjehtiminen yksin?
Ja muuta kokemuksen kautta tullutta tietoa.
Ilmeisesti Monsun 31 on rakennettu vankasti ja hyvin.
Olen etsimässä itselleni venettä, joka käyttäytyisi rauhallisesti ja kestäisi hyvin tuulta ja tuulenpuuskia. Veneen nopeus ei ole niin tärkeä asia kuin mukava rauhallinen matkanteko.
Hallberg Rassy Monsun 31
11
5727
Vastaukset
- yksi:::
Ensinnäkin Monsun on jo vanha venemalli. Sisätiloiltaan ja asumismukavuuksiltaan se ei ole samalla viivalla samanpituisten nykypursien kanssa. Tämä tulee esiin erityisesti pentterin ja toiletin kohdalla.
Kuten sanoit, vene tosiaan on vankasti rakennettu. Hyvin hoidettu yksilö voi olla vielä rakenteeltaan uuden veroinen. Myin omani jo seitsemän vuotta sitten. Veneeni oli mielestäni erinomaisessa kunnossa, mutta silti olen viime vuosina nähnyt muutamia todellisia helmiä (eli vielä omaanikin upeampia...).
Purjehdusominaisuuksiltaan vene on todella rauhallinen. Itse pidin siitä, että puuskaisessa tuulessa ei tarvinnut hötkyillä skuuttien ja reivien kanssa, vaan vene kulki kuin juna. Ei lujaa, mutta varmasti.
Jos harkitset ostoa, tarkasta ainakin seuraavat kohteet: tankit (ovatko kunnossa, onko korjauksia tai vuotojälkiä), peräsimen kunto (rakenne on kestävä, mutta alakiinnityksessä voi olla klappia) ja pohjan siisteys (tämän ikäisessä veneessä pitää jo olla ainakin kerran tehty epoksoinnin uusinta). Kone todennäköisesti on jo uusittu. Joskus olen kuullut uusitun koneen tuottaneen rihtausongelmia - itselläni vaihto sujui ongelmitta. Koska vene on varsin raskas, on hyvä katsoa, ettei moottoriksi ole vaihdettu jotain alitehoista halpismallia.
Purjehtiminen sujuu varmasti myös yksin - me purjehdimme pääasiassa kahdestaan, mutta muutama reissu meni myös yksin. Omassani ison nostin oli vedetty sitloodaan. Useimmiten taitaa kyllä olla mastolla, mikä vaikeuttaa yksinpurjehdusta. Harvemmin tuli purjehdittua yhdellä purjeella. Joskus kyllä pelkällä isolla, mutta pelkällä keulapurjeella en lähtisi Monsunin kanssa pitkää matkaa tekemään.- hyvä yksinpurjehtijalle!
"Omassani ison nostin oli vedetty sitloodaan. Useimmiten taitaa kyllä olla mastolla, mikä vaikeuttaa yksinpurjehdusta".
Tässä varmaan mielipiteet voivat mennä ristiin. En ole purjehtinut Monsun 31:llä, mutta aika paljon monella eri veneellä yksinään. Omasta mielestäni reivaaminen on sittenkin kaikkein helpointa ja nopeinta, kun kaikki tapahtuu mastolta. Reivin laittoon menee vähän alle minuutti. Nostimissa ja reiviliinoissa on kitkaa vähemmän eikä istuinlaatikkoon tule "spagettia" monista eri liinoista.
Pitkäkölisenä Monsun on todennäköisesti suuntavakaa eikä ole herkkä köli- ja peräsinvaurioille: sopii matkapurjehdukseen hyvin. En menisi muuttamaan falleja ja reiviliinoja istuinlaatikkoon vain siksi, että joku on niin tehnyt. Ostoharkinnassa en antaisi istuinlaatikkoon vedetylle fallille plussaa, en varsinkaan jos reivin laitto vaatii työskentelyä sekä sitloorassa että mastolla.
Muut ohjeesi ovat yleisluontoisia enkä ole eri mieltä. Konetehon yleissuositus on matkaveneissä ollut 3-5 hv uppouman tonnia kohti. - vielä....
hyvä yksinpurjehtijalle! kirjoitti:
"Omassani ison nostin oli vedetty sitloodaan. Useimmiten taitaa kyllä olla mastolla, mikä vaikeuttaa yksinpurjehdusta".
Tässä varmaan mielipiteet voivat mennä ristiin. En ole purjehtinut Monsun 31:llä, mutta aika paljon monella eri veneellä yksinään. Omasta mielestäni reivaaminen on sittenkin kaikkein helpointa ja nopeinta, kun kaikki tapahtuu mastolta. Reivin laittoon menee vähän alle minuutti. Nostimissa ja reiviliinoissa on kitkaa vähemmän eikä istuinlaatikkoon tule "spagettia" monista eri liinoista.
Pitkäkölisenä Monsun on todennäköisesti suuntavakaa eikä ole herkkä köli- ja peräsinvaurioille: sopii matkapurjehdukseen hyvin. En menisi muuttamaan falleja ja reiviliinoja istuinlaatikkoon vain siksi, että joku on niin tehnyt. Ostoharkinnassa en antaisi istuinlaatikkoon vedetylle fallille plussaa, en varsinkaan jos reivin laitto vaatii työskentelyä sekä sitloorassa että mastolla.
Muut ohjeesi ovat yleisluontoisia enkä ole eri mieltä. Konetehon yleissuositus on matkaveneissä ollut 3-5 hv uppouman tonnia kohti.Näinhän se on. Monsunissakin oli jouduttu tekemään aikamoinen homma, että ison nostin oli ylipäätään saatu sitloodaan, mm. ylimääräisen vinssin asentaminen. Ketään en ole kehoittanut kyseistä muutosta tekemään, enkä sitä varmaan itsekään olisi tehnyt. Totesin vain, miten asian laita oli.
Yksinpurjehdusta en niin paljoa Monsunilla harrastanut, että siitä uskaltaisin ketään suuremmin neuvomaan lähteä, mutta sen uskallan sanoa, että ison nostamista kyllä sitloodaan tuleva nostin helpottaa. Reivaamista tuskin olisin yksin lähtenyt edes kokeilemaan... - ison fallista...
vielä.... kirjoitti:
Näinhän se on. Monsunissakin oli jouduttu tekemään aikamoinen homma, että ison nostin oli ylipäätään saatu sitloodaan, mm. ylimääräisen vinssin asentaminen. Ketään en ole kehoittanut kyseistä muutosta tekemään, enkä sitä varmaan itsekään olisi tehnyt. Totesin vain, miten asian laita oli.
Yksinpurjehdusta en niin paljoa Monsunilla harrastanut, että siitä uskaltaisin ketään suuremmin neuvomaan lähteä, mutta sen uskallan sanoa, että ison nostamista kyllä sitloodaan tuleva nostin helpottaa. Reivaamista tuskin olisin yksin lähtenyt edes kokeilemaan...Isopurjeen nostohan ei ole mikään ongelma. Lienee pelkkä makuasia haluaako sen tehdä istuinlaatikosta tai kannelta. En halua kinata siitä.
Matkapurjehduksessa (ja etenkin yksinpurjehduksessa) paljon tärkeämmät käytännön kysymykset ovat kuitenkin isopurjeen laskut ja reivaukset. Ne tapahtuvat aika usein navakassa, joskus myrskyisässä tuulessa. Jos pelkkä ison falli fallivinssi on istuinlaatikossa, toiminta näissä hommissa hankaloituu. Pitää joka tapauksessa mennä kannelle tai tarvitaan kaksi henkeä, toinen hoitelemaan fallia ja toinen vetelemään purjetta alas tai reivatessa laittamaan mastoliikkiä reivikoukkuun ja vetämään reiviliinat kireälle. Reivaaminen pitäisi voida suorittaa yhdestä paikasta, joko kannelta tai istuinlaatikosta – ei molemmista. Jos ison falli vedetään istuinlaatikkoon, kannattaa sinne vetää myös kaikki reiviliinat, sekä takaliikin että mastoliikin, ja jokaiselle liinalle vinssinvapauttaja. Jos taas kaikki toiminnat hoidetaan mastolta, pärjätään lyhyemmillä ja vähemmillä liinoilla ( mastoliikin reiviliinaa ei tarvita, puomin koukku ja purjeen reivirengas riittää).
Monsun 31:ssä on vinssit maston tyvessä. Jos harrastaa matkapurjehdusta tai yksinpurjehdusta, mielestäni kannattaisi vinssit säilyttää mastolla, mutta vaihtaa ne ST-vinsseiksi. Tämä helpottaa hommia ja parantaa turvallisuutta, koska molempia käsiä ei tarvita vinssaamiseen.
Taisin hiukan syrjähtää alkuperäisestä aiheesta, mutta todetaan vielä Monsun 31:n olevan ”puhdas” matkavene. Ruotsalainen Kurt Björklund lähti ensimmäiselle maailmanympäripurjehdukselleen 59-vuotiaana ja teki sen jälkeen kaksi pallonkiertoa, joista yksi Kap Hornin kautta. Monsun 31 haaksirikkoutui kerran Australian itärannikolle, kolmannella pallonkierrolla masto katkesi Madagaskarin lounaispuolella, mutta vene kippari kesti koettelemukset. Neljäs reissu oli ”pelkkä” Karibian purjehdus Kanarian saarten kautta, kotimatka Azorien kautta. Monsun 31:n matkavauhti näyttäisi kirjan mukaan olleen 100 nm/vrk-luokkaa (”Kurt Björklnd – En annorlunda världsomseglare” Nautiska förlaget 2003).
Kirjan kuvien mukaan Kurt Björklund ei muuttanut ison fallia istuinlaatikkoon.
- Monsun 31:llä
voit lukea Kurt Björklundin kirjasta.
Tapasimme n. 10 v sitten yöllä Pohjanmerellä. Golden Lady oli piissä Helgolandin edustalla kovassa tuulessa ja merenkäynnissä. Varmuuden vuoksi kysyin onko kaikki hyvin (vhf:llä). Oli ok. Golden Lady puolestaan kysyi voisiko hän tulla perässämme Helgolandin satamaan. Ilmeisesti hänellä ei ollut satamakarttaa. Kurtiksi esittäytynyt mies oli palaamassa toiselta? pallonkierrolta.
Hänellä, jos kellään, on tietoa HR Monsun 31:n sopivuudesta yksinpurjehdukseen. Ehkä netistä löydät Kurt Björklundin Monsunista jotain ja kirjastosta lisää. - mistral 33
Ruotsalaisislta sivustoilta löytyy paljonkin materiaalia ja kertomuksia kokemuksista
http://www.sailguide.se ja Rassy omistajien sivuilta http://www.classic-hrs.com/
Itse hain juuri samoja asioita, vakaata kulkua, vankkaa työnlaatua jne. Päädyin Mistral 33 ja nyt eka kesä takana. Vene on hyvin Monsunin tyyppinen, vähän isompi ja painavampi,
enemään puuta. On todella mukavan vakaata ja rauhallista menoa. Purhejdusominaisuudet tietenkin vanhanaikaiset, raskaat, mutta kun tuulee, niin kyllä kulkee iloisesti.
Ainoa huono veneessä mielestäni on peruutettaessa vaikeasti ohjattava, ei käänny kovin ketterästi. Tämäkin on tietenkin tottumis- ja opettelukysymys.
Suosittelen myös lämpimästi suoraan Ruotsista hankkimista. Tarjontaa on aika paljon enemmän vanhojen Rassyjen suhteen. Veneet ovat usein jo kertaalleen läpikäyty, varustelu on parempi, jopa yhden omistajen veneitä tarjolla jonkin verran. Selaapa vaikka http://www.blocket.se- päätelmiä.....
"Ainoa huono veneessä mielestäni on peruutettaessa vaikeasti ohjattava, ei käänny kovin ketterästi. Tämäkin on tietenkin tottumis- ja opettelukysymys."
Oikea havainto. Sama koskee kaikkia pitkäkölisiä ja myös niitä, jossa on pitkähkö eväköli skegi. Harjoittelemalla oppii käsittelyä ahtaissa paikoissa, mutta lyhyen eväkölin ketteryyttä veneeseen ei saa. (Keulapotkurista minulla ei ole kokemusta). Vastapainoksi saa rauhallisen käyttäytymisen merellä ja tukevan rakenteen. Se, kumpaa arvostaa enemmän, riippuu käyttötarkoituksesta.
Itselläni oli kauan sitten pitkäkölinen, sitten useita eväkölisiä. Lopulta päädyin takaisin pitkäköliseen, kun en enää viitsinyt kisata enkä halua pelätä suuren syväyksen harmeja ja herkkyyttä kolhuvaurioille. Makuasia. Varmastikin Mistral ja Monsun ovat oivallisia valintoja turvalliseen matkapurjehdukseen. "Vanhanaikaisuudessa" on hyvät puolensa!
- Monsuuniton
Peräsin ongelmat ja nafran imeytyminen rekenteisiin.
- 78441
Samalla rahalla saa huomattavasti uudemman ja paremman Bavarian. Mikä järki on ostaa vanha romu?
- Anonyymi
Samalla hinnalla saa myös tonneittain paskaa. Mikä järki maksaa saksalaisesta lasikuitupaskasta jota kaunisteltu akryylimassalla, kun aitoa tavaraa saa navetasta?
Bavarian hinnat ovat syystä mitä ne on ja arvonalenema täysin perusteltua, halvalla ei saa hyvää.
Vanhojen veneiden "haukkujat" on todennäköisesti jompaa kumpaa kastia.
1. Bavariapurjehtija
2. Homeisella järviveneellä merellä "kilpaileva" infernoveneilijä
- Anonyymi
Naftatankin sijoitus rakenteisiin tuottaa suurimmat ongelmat. Nafta imeytyy rakenteisiin koska tankkiin ei pääse käsiksi juuri ollenkaan.
Tämä johtaa pohjamaalin irtoamiseen.
Venemalli on jo vanha mutta hyvinkin turvallinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1394329- 892079
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152051Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi661795Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541502Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1401491VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1041375- 741276
- 981221
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181090