Pankki vetää käyttötilit miinukselle

ja laskuttaa ylityksestä

Hei

Halusin aloittaa keskustelun koskien pankkien veloittamaa tilinylitys maksua, heidän omien palvelumaksujen aiheuttamista ylityksistä.

Omistan useamman käyttötilin johtuen erinäisistä syistä. Toista tiliä en juurikaan käytä, mutta joudun pitämään sitä toiminnassa johtuen vanhasta opintolainasta. Tilillä ei ole koskaan enempää rahaa kuin palvelumaksuihin menevä määrä.

Kysymys kuulukin, kun käyttämätön tili menee miinukselle pankin veloittamien palvelumaksujen takia, voiko pankki sakottaa tilin omistajaa tilin ylityksestä. Tietysti voi koska sitä pankit ovat tehneet iät ja ajat, mutta onko se mielestänne oikein? Eihän muita suoraveloituksia nyhdetä tililtä jos katetta ei ole vaan ne siirretään odottamaan kunnes massia löytyy.

Asia on tietenkin aika selvä koska luultavasti asiasta mainitaan käyttötili sopimuksissa. En ole tarkistanut, koska en ole ehtinyt. Asia tuntuu vaan niin perkeleen ärsyttävältä koska olen köyhä opiskelija ja sitten kun rahaa ei ole niin oma varainhoitaja puukottaa selkään hädän hetkellä ja uhkailee muistutusviesteillä.

Käsittääkseni pankit kuitenkin tavallaan pelailevat talletetuilla varoilla, lainaamalla, sijoittamalla, jne… Hakevat siis itselleen suurempia korkotuloja pienikorkoisemmille maksuilleen.

Mitä mieltä olette tästä kaikesta?

17

5139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olemassa jonkilainen

"säädös" - vai mikä se nyt on, eli ettei pankki voi pelkillä "palvelumaksuillaan" asiaan tiliä ylittää, saati siitä ylitysmaksua periä.

• Vier.

"mutta joudun pitämään sitä toiminnassa johtuen vanhasta opintolainasta."

vastaus;
      huonosti olet opiskellut,
      ei mitään maksullista tiliä tarvitse pitää opintolainan takia, ei ainakaan minun tuntemassa pankissani.

OP;ssa, Nordeassa Sammossa, Säästöpankissa, Tapiolassa on ainakin minulla täysin ilmaisia tilejä.

eli ei tarvitse keskustella, omaa tyhmyydestä kärsii aina.

• miksi sitä tiliä ylläpidät

Minua alkoi myös kiinnostaa tuo, miksi ihmeessä ylläpidät jotain tiliä "opintolainan takia" ???

Mulla on Nordean maksut kaikkineen 0,75e/kk ja siinä on mukana kaksi tiliä, stockman-mastercard ja pieni arvo-osuustili.
      Kanta-asiakkaana voit olla jos 6000e/kk tai yli rahaa tai lainoja on yhteensä. olettaisin että täytät nuo ehdot.

Joten mars sinne pankkiin kysymään ja järjestelemään tilit ja palvelumaksut uudestaan!

• etu on todella pieni

Esimerkkipankissa Nordeassa saat tasan 6000 € numeroista tileilläsi
        hyötyä 0,25 €/kk, 3 € vuodessa.

Millä ehdoilla on rahasi?
        Tuo korkoetu on 6000 € summassa 0,05 %,

jos saat muualla 0,05 % paremman talletuskoron, tai edullisemman velan,
        on asiakkuushyötysi 0 €.

jos sinulla on 12 000 € numeroita, jo 0,025 % korkoetu tasaa edun.

eli etu on kovin pieni, kun ainakin minä olen saanut aina muualta paljon korkeampaa korkoa rahoilleni.

• käyttelytili lähes nollilla
        etu on todella pieni kirjoitti:

Esimerkkipankissa Nordeassa saat tasan 6000 € numeroista tileilläsi
        hyötyä 0,25 €/kk, 3 € vuodessa.

Millä ehdoilla on rahasi?
        Tuo korkoetu on 6000 € summassa 0,05 %,

jos saat muualla 0,05 % paremman talletuskoron, tai edullisemman velan,
        on asiakkuushyötysi 0 €.

jos sinulla on 12 000 € numeroita, jo 0,025 % korkoetu tasaa edun.

eli etu on kovin pieni, kun ainakin minä olen saanut aina muualta paljon korkeampaa korkoa rahoilleni.

Ei pidä vetää liian hätäisiä johtopäätöksiä. En tietääkseni missään sanonut, että "makuutan rahojani" jollain käyttelytilillä.

Käyttelytililleni tulee opintotuki ja siitä maksan laskut. Raha tulee ja menee saman tien.

Määräaikaisella talletustililläni on tuo huima 6000e ja korko yli 5%. Minusta köyhälle opiskelijalle paljon.

Aloitusketjussa kait oli kyse syystä, miksi pitäisi olla joku oma tili lainalle ja sen tilinpitomaksut. Kerroin vain oman esimerkkini miten kyseisessä pankissa voi minimoida palvelumaksut.

• eeq
        käyttelytili lähes nollilla kirjoitti:

Ei pidä vetää liian hätäisiä johtopäätöksiä. En tietääkseni missään sanonut, että "makuutan rahojani" jollain käyttelytilillä.

Käyttelytililleni tulee opintotuki ja siitä maksan laskut. Raha tulee ja menee saman tien.

Määräaikaisella talletustililläni on tuo huima 6000e ja korko yli 5%. Minusta köyhälle opiskelijalle paljon.

Aloitusketjussa kait oli kyse syystä, miksi pitäisi olla joku oma tili lainalle ja sen tilinpitomaksut. Kerroin vain oman esimerkkini miten kyseisessä pankissa voi minimoida palvelumaksut.

--------------------------------------
        missä kohtaa minä niin sanoin,
        en edes arvellut missään niin.

• Ei kiitos Op tai Islanti
        eeq kirjoitti:

--------------------------------------
        missä kohtaa minä niin sanoin,
        en edes arvellut missään niin.

Raha-asiat ja niistä saatavat tarjoukset ovat hyvinkin henkilökohtaisia.
        Minulle ei esim ollut OP:n tarjoama opintolaina läheskään halvin, mastercard kortista ja nettitunnuksista olisin joutunut maksamaan enemmän joka kk. OP:n määräaikaisen tilin korkotarjous ei myöskään ylittänyt Nordean minulle tarjoamaa.

En tiedä mitä esim S-pankki olisi tarjonnut, harvoin kun tulee käytyä missään Prismassa edes ostoksilla. Sampo-Pankkiin en uskaltaisi rahojani siirtää kun toimivat kortit ja nettiyhteydet ainakin minulle ovat tärkeitä.

Joten edelleen tuo "oletus", että tili- tai pankkivalintani on minulle väärä, tai "kaikkein huonoin" on kummallinen.
        Luulen, että tiedän itse parhaiten omat raha-asiani (kuten sinäkin varmasti kilpailutat omalta osaltasi pankit).

Toiselle "halpa" voi olla toiselle "kallis".

• rakentavasta palautteesta

Homma on hoidettu. Tarkastin asian ja nyt on aika varattu tilien sulkemiseen. Jonkun oli taas pakko päästä provosoimaan. Haha! Aina joku lapsenmielinen avaa haisevan turpansa. :D

• oli.

"Haha! Aina joku lapsenmielinen avaa haisevan turpansa. :D"

Anteeksi,
        jos se olin minä, en ole niin taitava ja täydellinen kuin sinä,

anna anteeksi olen typerä ☹

• hehe.......

hassu viesti.. opettele se että maailma EI ole oikeudenmukainen. on monta asiaa jotka ei ole oikein,mutta silti niitä vain tapahtuu. maailma on sellainen. tervetuloa maailmaan.

• maksaa

Käytät pankin palvelua, josta olet sitoutunut tietyn hinnan maksamaan. Tottakai se sinulta voidaan periä. Ihan samahan se on, jos syöt ravintolassa ja jätät maksamatta, koska söit annoksesta vain vähän, niin onko oikein maksua jälkikäteen karhuta ja ottaa myös karhuamisesta aiheutuneet kulut pois?

• Gutte21312

Tuosta on jotain oikeusjuttujakin käyty kun pankki oli vetänyt maksuillaan mummon tiliä pitkälle miinukselle. Pankit hävisivät sen.

Olen itse joutunut 2 kertaan soittamaan pankeille noista ja joka kerta ovat tekemänsä tilinylitykset korvanneet maksuineen.

Seuraavalla kerralla laskutan heitä vaivasta.

• Pankkirosvo

Kumpi tässä on pankkirosvo? Pankin perimä huomautusmaksu tilin ylityksestä jo vie tiliä enemmän miinukselle, kuinka se on sitten mahdollista?

• _:_______:_

Voi vetää miinukselle, mutta muistaakseni sitä ei ole pakko maksaa, eli eivät lähde perimään. Koska pankki on yritys, on mielestäni oikein, että palvelumaksut menevät palvelu ja asiakaskohtaisesti, eikä siten, että osalta asiakkaista otetaan enemmän muiden maksuihin. Useimmissa pankeissa kuitenkin maksuihin tulee helpotusta tai vapautus jos rahaa on enemmän, koska asiakaan tuomalla rahalla saadaan tehtyä rahallisesti enemmän voittoa, ja osa tästä voitosta voidaan jättää kattamaan kyseisen asiakkaan palvelumaksut. Koska pankeissa on valinnan varaa, niin aina voi äänestää jaloillaan, ja siirtyä toisen pankin asiakkaaksi, jos hinta laatu suhde ei ole mielestään kohdallaan.

Ei se pankki sen enempää asiakkaan rahoilla pelaa kuin asikas pankin rahoilla (esim. hakemalla halpoja palvelu maksuja, tai halpaa lainaa). Eli kyllä kai nyt jokainen haluaa jotain hyötyä, eikä vain harjoittaa hyvän tekeväisyyttä.

• _:_______:_

Oli näköjäään joku nostanut vanhan viestin ylös... En huomannut...

• Äimänkäki

Juurikin tänään poikani ,alaikäinen . sai pankilta kirjeen perivät tilin ylitys maksua .,jonka pankki on itse tehnyt .Tili ollut käyttämättä, alaikäinen ei saa kun visa elektronin . Laittavat perintää, kun maksua ei ole suoritettu . Tili otetta en ole saanut .Vastauksia pankista en saa sähköpostilla . eikä asiaa voi hoitaa puhelimitse ?? Että semmosta ???

• 8+8

He eivät saa periä mitään "sakkomaksua", mutta kertyneet maksamattomat tilinhoitomaksut joutuu kuitenkin maksamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2314
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1559
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1372
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1310
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      268
      1293
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe