pikaista vastausta

kaivaten!!

Mitenkäs kun lapseni aikoinaan kestänyt maidot ja viljat jne. Tuli kuitenkin lopulta allergiat kaikista yli 1v:nä jolloin lri:n ohjeistuksella ruokavalio jätetty maidottomaksi ja viljattomaksi, joka auttoi oireisiin. Nyt taasen lri:n ohjeistuksella pitäisi yksitellen altistaa kaikille aineille erikseen, jotta nähtäisiin varmuus siitä että onko varmasti kaikille allerginen vai kenties vain yhdelle.

Kysymys kuuluukin, että nyt jos alan altistamaan maidolle, niin pitääkö sen tapahtua samoin kuin silloin vauvana aikoinaan jolloin elämänsä ekaa kertaa sai maitoa, että aloitettiin pienestä määrästä hiljalleen lisäten vai voinko alkaa antamaan ihan normaalisti kuten ennen oireiden puhkeamista??

5

628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta aloita heti

      maitohappobakteerien anto. Ne ihan oikeasti auttavat. Itse käytin tyttöämme vyöhyketerapiassa ja annoin (annan edelleen) SOlgarin maitohappobakteereita (ostin vyöhyketerapeutilta, on kuulemma enemmän eri pöpöjä ja suurempia määriä kuin Relatipoissa) ja suolisto on alkanut toimia paremmin. Tyttö oli kylläkin vauva silloin (nyt n. 10 kk), mutta nuo samat "hoidot" tehoaa kyllä suurempiinkiin lapsiin. Kannattaa myöskin lukea Rauli Mäkelän Irti tulehduskierteestä. Siitä saa hieman ajattelemisen aihetta allergioihin ja tulehduksiin.

    • ...

      Itsekö lapsen altistat?
      Meillä altisktukset tehdään lääkärin valvonnassa. Mutta siitä itse altistuksesta, eli tosiaan pienistä määristä aloitetaan ja pikku hiljaa lisätään. Esim maitoaltistus meidän pojulle tehtiin niin että ensin siveltiin maito huulille, tunnin kuluttua annetteiin muutama milli ja taas tunnin kuluttua hiukan enemmän jne... määristä en osaa sanoa kun meillä ne altistukset tehtiin lääkärissä. Kannattaa kysyä siltä lääkäriltäsi. Niin ja jos lapsi reagoi hitaasti niin 1-2 viikkoo täytyy seurailla oireiden mahdollista ilmenemistä.

      • viljat testissä

        Juuri nyt. Vehnä oli ja nyt menee kaura. Meille lääkäri sanoi, että jokaista kokeillaan 5päivää, jos siinä ajassa ei oireita tule niin allergia on joko tosi pieni tai sitten ei ollenkaa. Prick-testissä näkyi ruis mutta muutkin pitää lääkärin mukaan kokeilla. Sehän on ihan normaalia, että itse altistetaan jos nyt ei vakavia ja henkeä uhkaavia oireita tule... Meillä kananmuna tosi paha(turpoaa) mutta siihenkin pitää lääkärin mukaan vaan totuttaa ihan pienillä Keksin tai pullan muruilla 1-2krt/kk ettei allergia pahennu. Epipeni lähettyvillä tietysti!
        Miten te sitten lääkärin valvonnassa teette? Yksityisellä?


      • ...
        viljat testissä kirjoitti:

        Juuri nyt. Vehnä oli ja nyt menee kaura. Meille lääkäri sanoi, että jokaista kokeillaan 5päivää, jos siinä ajassa ei oireita tule niin allergia on joko tosi pieni tai sitten ei ollenkaa. Prick-testissä näkyi ruis mutta muutkin pitää lääkärin mukaan kokeilla. Sehän on ihan normaalia, että itse altistetaan jos nyt ei vakavia ja henkeä uhkaavia oireita tule... Meillä kananmuna tosi paha(turpoaa) mutta siihenkin pitää lääkärin mukaan vaan totuttaa ihan pienillä Keksin tai pullan muruilla 1-2krt/kk ettei allergia pahennu. Epipeni lähettyvillä tietysti!
        Miten te sitten lääkärin valvonnassa teette? Yksityisellä?

        Ei käydä yksityisellä vaan ihan omalääkärin lähetteellä lähimmässä yliopistollisessa sairaalassa (jonne matkaa siis 20km) erikoistuneella lääkärillä. Meillä ei ole mitenkään vakavat oireet, kaikki allergiat iho-oireisia. Ja altistuksesta viikon päästä kontrolli paitsi jos altistus keskeytetään niinkun meillä on aina jouduttu tekemään koska reaktiot tulevat nopeesti ja pienistä määristä. Mutta siellä siis vain tärkeimmät altistukset, maito, vehnä ym. Vähemmän ruokavalioon merkittävät tuotteet kuten juurekset kokeillaan kotona mut meitä on neuvottu kokeileen puolen vuoden välein. Nytkin kun on vehnä ja maitoaltistus tulossa niin niillä on kuukauden väli että varmasti ehtii oireet tulla, koska oireita odotetaan 2 viikkoo ja sitten on taas 2 viikkoo ennen altistusta oltava kokeilematta mitään uutta jotta altistus voidaan tehdä luotettavasti.
        Kukas teiät on ohjeistanu? omalääkäri vai erikoistunut lääkäri?
        Oikeestiko 5 päivän välein otatte uuden kokeiluun? Hiukan ollaan sitten erilaiset ohjeistukset saatu kun meillä päin sanotaan että välin on oltava vähintään sen 2 viikkoo...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe