Perinteinen miehenrooli

Mies vastaa perheen elannosta ja nainen hoitaa kodin.
Noin ennen ja kaikki pelasi hyvin. Lapset olivat paljon tasapainoisempia,,vai olivatko?
Nyt puhutaan tasa-arvosta. Oliko ennen sitten ei tasa-arvoista perheenroolimalleissa.

24

922

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muija tienaa

kotityöt yhdessä.

• naisten solidaarisuus

toisiaan kohtaan?

Innoissaan naiset osallistuvat kun yksi elämän katkeroittama mies pilkkaa vaimoaan.

Entä jos teidän miehenne kirjoittaisivat teistä samaan tyyliin?

• meillä,,,

naisillakin on oikeus pitää vähän hauskaa, ja mikä sen hauskempaa kuin miehinen mies palstalla itkee naisille avioliittonsa kurjuutta.

Toki olisi heti voinut avutonta neuvoa ottamaan eron vaimostaan, mutta kyllähän sitä siinä iässä olevan miehen luulisi jotakin itsekkin ajattelevan.

Ei mieheni ihan noin tossun alla ole, joten ei se tuollaisia kirjoittele ja jos olisikin ei se sitä julkisesti kehtaisi tunnustaa eikä akoille palstalla itkeä ja valittaa surkeaa kohtaloaan, johan se nyt näyttäisi avuttomalta ja kysyttömältä päättämään omasta elämästään.

• Telpet..

että tällä uroolla on oikeasti laihaa,tai lihavaa vaimoa siellä kotona.
        Tuskinpa vaan, kunhan hurajaa lämpimikseen.
        Voin olla väärässäkin, mutta epäilen.

• Telpet.. kirjoitti:

että tällä uroolla on oikeasti laihaa,tai lihavaa vaimoa siellä kotona.
        Tuskinpa vaan, kunhan hurajaa lämpimikseen.
        Voin olla väärässäkin, mutta epäilen.

menen vieläpä pidemmälle,,,ei kertoja edes ole miespuolinen,,,,

• Vai pelasiko,vai näyttikö siltä?Mistäs viimekädessä tietää.Kuitenkin teollisessa yhteiskunnassa on jo vuosikymmenet paljon kaupungissa asuneet naiset tehneet töitä.Eli tuo perinteinen menee minun mielestä jo tosi esihistorialliselle,heh,ajalle tai maalle.

Ja oliko tasa-arvoista.Niin,vaikea sanoa.Kun vähän miten noit asiat ymmärtää ja miten ne on käytännössä viimekädessä päätetty ja toteutettu.Jotenkin vaikea sanoa.

Ja kauhee,kun täytyy myöntää,että näin vakavassa ketjussa jostain kumman syystä,meinas naurunpyrskähdykset iskeä kehiin...

• Ärrieri

piti käydä ihan miettimään...
      Ehkäpä ennen ei ollut samallalailla tasa-arvoa kuin nykyään on.Naiset ovat saaneet vuosikymmenien saatossa lisää oikeuksia(hieno homma),mut velvollisuudet ei oo lisääntyny samassa suhteessa.Esim armeija,naisilla on oikeus muttei velvollisuutta käydä.Vähän nurinkurista..

• No toisaalta,riippuu mistä ajalta lähtien.Mutta jos ajattelee teollistunutta yhteiskuntaa,niin paljon naisille sitä velvoitettakin tuli.Eli sen lisäksi,että oli työssä käytävä,niin piti vielä kämppäkin hoitaa.Viimekädessä se naisen velvollisuus oli.

Oiskohan tuo naisten inttimahdollisuus osaltaan siitä,että toivottaisiin,että naisia sinne saataisiin,kun on alkanut näyttää vähän heikolta tuo puoli, kokis ja sipsisukupolvella.

Että pukataas vähän feminissmiä tässä nyt kehiin :=))))))

• Ärrieri
        molossi kirjoitti:

No toisaalta,riippuu mistä ajalta lähtien.Mutta jos ajattelee teollistunutta yhteiskuntaa,niin paljon naisille sitä velvoitettakin tuli.Eli sen lisäksi,että oli työssä käytävä,niin piti vielä kämppäkin hoitaa.Viimekädessä se naisen velvollisuus oli.

Oiskohan tuo naisten inttimahdollisuus osaltaan siitä,että toivottaisiin,että naisia sinne saataisiin,kun on alkanut näyttää vähän heikolta tuo puoli, kokis ja sipsisukupolvella.

Että pukataas vähän feminissmiä tässä nyt kehiin :=))))))

Onhan siinä kodin ja perheen asioissa hoitamista.Nykyään voi kaikessa rauhassa keskittyä myös uraan kun on päivähoito lapsille ja kaikenlaisia kotitalouspalveluita.Ihan reilua käyttää niitä jos ei kumpikaan puoliso halua toimia kotihengettärenä ja varaa on.
        Ja naisetkin voivat onneksi nykyään luoda merkittävän uran niin halutessaan sekä kouluttautua kaikkiin "miesten ammatteihin".Mitään kiintiöitä en näissä kyllä suosi,paras "mies" voittakoon ;D

• ura..
        Ärrieri kirjoitti:

Onhan siinä kodin ja perheen asioissa hoitamista.Nykyään voi kaikessa rauhassa keskittyä myös uraan kun on päivähoito lapsille ja kaikenlaisia kotitalouspalveluita.Ihan reilua käyttää niitä jos ei kumpikaan puoliso halua toimia kotihengettärenä ja varaa on.
        Ja naisetkin voivat onneksi nykyään luoda merkittävän uran niin halutessaan sekä kouluttautua kaikkiin "miesten ammatteihin".Mitään kiintiöitä en näissä kyllä suosi,paras "mies" voittakoon ;D

tärkeämpi kuin lapset jotka voi sysätä muiden kasvatettaviksi?

• Ärrieri
        ura.. kirjoitti:

Kyse oli aiheesta tasa-arvo..
        Nainen VOI halutessaan luoda oman uran perheen ohessa.Ennenvanhaan ei olisi tullut kuuloonkaan vaan naisen paikka oli kotona.Tekee uraa ken tahtoo..

• ura.. kirjoitti:

joutuu sysäämään lapsensa päivähoitoon mennäkseen töihin ansaitsemaan rahaa yhteiseen elantoon. Jospa esim. Seinäjoella on muusta maasta poikkeavat tavat.
        Vanhemmat sentään vielä käsittääkseni kasvattavat lapset.

• mikä tilanne
        umalehtinen kirjoitti:

joutuu sysäämään lapsensa päivähoitoon mennäkseen töihin ansaitsemaan rahaa yhteiseen elantoon. Jospa esim. Seinäjoella on muusta maasta poikkeavat tavat.
        Vanhemmat sentään vielä käsittääkseni kasvattavat lapset.

on mainitsemassasi kaupungissa, en suoraan sanottuna edes ymmärrä miten Seinäjoki liittyy aiheeseen mutta ehkä sinulla taas oli siihen jokin kieroutunut syysi?

Mitä sinä tiedät, mummoikäinen ihminen, tämän päivän päivähoitotilanteesta ja siitä mitä päivähoito ja varhaiskasvatus pitävät sisällään?

• arkipiru

ajattelutapa oli huomattavasti parempi. Minä kävin töissä ja Justiina hoiti kodin ja lapset aina siihen saakka, kunnes nuorin oli jo koulussa.

Nykyinen tasa-arvohöpinä ei tee muuta kuin hulluja kakaroita. Roolimallit ovat muuttuneet perheidyllistä tappajiksi ja lapset kitiseviksi huutopotkukoneiksi, joilla ei ole mitään komentoa.

• Minulla kyllä olivat molemmat vanhemmat töissä. Ei ollut mitään eskareita, tarhasta jo sain tulla yksin kotiin,,,Kouluun menin itse ja huolehdin että ehdin jo ekaluokasta lähtien. Samoin tulin sieltä kotiin yksin avain kaulassa, eikä tullut mitään traumoja tyhjästä kodista.
        Toinen malli oli että äidit olivat kotona ja hoitivat kodin. Isät kävivät ansaitsemassa perheen elannon.
        Ei todellakaan ollut vapaata kasvatusta, lapsille opetettiin vastuuntunto tekemisiään kohtaan,,eikä meno ollut sellaista kuin tänä päivänä.

• että ehkä ennen tosiaan lapset olivat jollain lailla tasapainoisempia, he saivat olla pitempään kotona äidin helmoissa ja saivat vahvemman pohjan elämään sieltä kotoa. Nyt on monella päivittäin tosi monta aikuista huolehtimassa, ja kaikilla tietysti omat arvonsa ja tapansa. Vastuuta sysätään nykyään ehkä enemmän muille, syitä on helpompi etsiä ulkopuolelta.

Tasa-arvo on tietenkin hieno ja tärkeä asia, mutta onko se "täydellisimmillään" enää välttämättä yksilölle parasta ja luonnollisinta, siitä en ole varma.

• oli sitten äiti kotona tai molemmat vanhemmat työssä,,lapsille opetettiin enemmän vastuuta. Oli vastuussa siitä ehtikö kouluun,,,ja joutui itse ottamaan koulusta tullessa kotiin itse välipalan. Jotkut lapset tekivät loppuun äitinsä aloittaman ruoan. Samoin hakivat pienempiä hoidosta.
        Nykyään hössätään niin vietävästi.

• hössäämistä jos
        umalehtinen kirjoitti:

oli sitten äiti kotona tai molemmat vanhemmat työssä,,lapsille opetettiin enemmän vastuuta. Oli vastuussa siitä ehtikö kouluun,,,ja joutui itse ottamaan koulusta tullessa kotiin itse välipalan. Jotkut lapset tekivät loppuun äitinsä aloittaman ruoan. Samoin hakivat pienempiä hoidosta.

nykyisinä aikoina pidetään huoli lapsista?

Liikenne on aivan toista kuin sinun lapsuudessasi, taisi silloin olla kotikaupungissasi vain muutamia tuhansia autoja.
        Entä pedofiilit, kännipäiset lapsenraiskaajat, rattijuopot?
        Eikö heiltä saa suojella lapsia, onko se vain hössäämistä?

• umalehtinen kirjoitti:

oli sitten äiti kotona tai molemmat vanhemmat työssä,,lapsille opetettiin enemmän vastuuta. Oli vastuussa siitä ehtikö kouluun,,,ja joutui itse ottamaan koulusta tullessa kotiin itse välipalan. Jotkut lapset tekivät loppuun äitinsä aloittaman ruoan. Samoin hakivat pienempiä hoidosta.

on tosiaan opittava varhain, ja ei ainakaan voi olettaa että nuori osaisi tuntea minkäänlaista vastuuta muista ympärillään, jos ei ensin ole oppinut ottamaan vastuuta itsestään. Aivan karmeita esimerkkejä on joissakin puolitutuissa, jotka eivät ole koskaan oppineet kantamaan vastuuta mistään, on höösätty ja passattu sekä kodin että ehkä yhteiskunnankin taholta niin että ihminen on mennyt pilalle. Nämä on suunnilleen minun ikäisiä ihmisiä, mutta varmaan nuoremmissa voi olla vielä enemmän vastaavia tapauksia.

Ahtisaaren kanssa olen ihan samaa mieltä, tuolla ei ole monta riviä aiheesta, mutta norjalaisen toimittajan haastattelussa hän puhui enemmän yksilön vastuun merkityksestä.
        http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1604946

• hössäämistä jos kirjoitti:

Liikenne on aivan toista kuin sinun lapsuudessasi, taisi silloin olla kotikaupungissasi vain muutamia tuhansia autoja.

jotka esitit, ja monista monista muista, minusta nimenomaan on tärkeää opettaa lapselle vastuun kantamista itse. Se nyt ei suinkaan tarkoita että lapsi jätetään oman onnensa varaan, vaan juuri päinvastaista! Parasta huolehtimista on opettaa pärjäämään.

• vastuuseen
        Ursa kirjoitti:

jotka esitit, ja monista monista muista, minusta nimenomaan on tärkeää opettaa lapselle vastuun kantamista itse. Se nyt ei suinkaan tarkoita että lapsi jätetään oman onnensa varaan, vaan juuri päinvastaista! Parasta huolehtimista on opettaa pärjäämään.

siitä että pikkulapsi pääsee hoidosta kotiin on siinä mielestäni tarpeettoman suuri riski.

Olisitko itse valmis jättämään 7-8 vuotiaan vastuulle 2-3 vuotiaan päiväkotimatkan?

• hössäämistä jos kirjoitti:

joo,,,Silloin joskus oli lapsilla pitkät matkat kouluun,,yksin tai kaveriseurassa kulkivat. Ei ollut tilausbusseja viemässä pieniä tai suuria koululaisia kouluun. Ei ollut paikallisliikennettä siinä määrin kuin nykyisin. Ei ollut eskareita,,ei ollut iltapäiväkerhoja alaluokkalaisille...... Oliko silloin parempi,,,vai onko nyt parempi. Oliko silloinen luotto omaan lapseen ja itsestään selvyys että pärjää parempi,,,kuin nykyinen meininki.
        Nythän saa viedä päivähoitoon päiväkotiin vaikka molemmat vanhemmat olisivat kotona,,,ennen piti vanhempien olla töissä. . . vasta silloin oli oikeus päiväkotipaikkaan,,ja vaikka olisit itse ollut sairaana luvallisella sairaslomalla töistä,,lapsi piti pitää kotona niinä päivinä.
        Kuitenkin siihen entiseen aikaan lapset olivat lapsia ja leikkivät kauemmin lasten leikkejä,,nykyään aika pian pienistä tytöistä tulee pieniä aikuisia. Aika muuttuu ja tavat myös. Joskus vain pistää miettimään ja vertailemaan.

• vastuuseen kirjoitti:

siitä että pikkulapsi pääsee hoidosta kotiin on siinä mielestäni tarpeettoman suuri riski.

Olisitko itse valmis jättämään 7-8 vuotiaan vastuulle 2-3 vuotiaan päiväkotimatkan?

Sellaista vastuuta en tosiaankaan tarkoittanut.

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      136
      6238
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      57
      4406
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2918
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      59
      2871
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1885
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1476
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      37
      1457
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      31
      1271
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1171
    Aihe