Jumalan vapaa valinta, Room. 9:19-29

JUMALAN VAPAA VALINTA
Room. 9:19-29
---
9:19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"

9:20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"

9:21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?

9:22 Entä jos Jumala, vaikka hän tahtoo näyttää vihansa ja tehdä voimansa tiettäväksi, on suurella pitkämielisyydellä kärsinyt vihan astioita, jotka olivat valmiit häviöön,
9:23 ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen?

9:24 Ja sellaisiksi hän myös on kutsunut meidät, ei ainoastaan juutalaisista, vaan myös pakanoista,
9:25 niinkuin hän myös Hoosean kirjassa sanoo: "Minä olen kutsuva kansakseni sen, joka ei ollut minun kansani, ja rakkaakseni sen, joka ei ollut minun rakkaani.

9:26 Ja on tapahtuva, että siinä paikassa, jossa heille on sanottu: 'Te ette ole minun kansani', siinä heitä kutsutaan elävän Jumalan lapsiksi."

9:27 Mutta Esaias huudahtaa Israelista: "Vaikka Israelin lapset olisivat luvultaan kuin meren hiekka, niin pelastuu heistä vain jäännös.

9:28 Sillä sanansa on Herra toteuttava maan päällä lopullisesti ja rutosti."

9:29 Niinkuin Esaias myös on ennustanut: "Ellei Herra Sebaot olisi jättänyt meille siementä, niin meidän olisi käynyt niinkuin Sodoman, ja me olisimme tulleet Gomorran kaltaisiksi".

2

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paavali puhuu astioista, joista toiset ovat jaloa käyttöä, toiset halpaa käyttöä varten (21).
      On laupeuden astioita ja on vihan astioita (22,23), mutta kaikki on Jumalasta.

Ihminen on Jumalan työn tulosta. Emme voi riidellä Jumalaa vastaan. ”Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: ”Miksi minusta tällaisen teit” (20).
      Tehty ei voi riidellä tekijäänsä vastaan, eikä savi valajaansa vastaan (21). ”Eikö savenvalaja muka ole saveaan kummempi? Sanooko teos tekijästään: ’Ei hän ole minua tehnyt’? Sanooko luomus luojastaan: ’Ei hän mitään ymmärrä?” (Jes 29:16).

Jumala ei toimi siten, kuin me ihmiset odotamme hänen toimivan.
      Emme me voi sanella, miten Jumalan tulisi toimia.
      Tämän Paavalikin joutuu toteamaan: ” Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä”! (Room. 11:33).

Kristuksen tultua on alkanut uusia vaihe Jumalan suunnitelmassa.
      Hän kutsuu, ei ainoastaan juutalaisia, vaan myös pakanoita kansakseen ja ”rakkaakseen” (24-26).
      Israelin jakautumisesta laupeuden ja vihan astioihin kertoo Jesajan profetia (Jes. 10:22,23).
      Juutalaisista pelastuu vain jäännös (27).

Näin Herra on päättänyt ja hän toteuttaa sanansa maan päällä ”lopullisesti ja rutosti” (28).
      Turha ihmisten on sotia Jumalan suunnitelmia vastaan.

• Virsi 580
      ---
      1.
      Oi kuningasten kuningas,
      sä maan ja taivaan valtias,
      myös tähän maahan silmäs luo
      ja armos runsaat lahjat suo.

2.
      On meidän kansa vähäinen
      ja vähäinen on voima sen,
      vaan mitä mahtavinkaan vois,
      jos et sä, Herra, voimaa sois.

3.
      On edessäsi tuhkaa vain
      maailman mahti voimakkain.
      Kun viittaat, korkein alenee
      ja alhaisinkin ylenee.

4.
      Vaan tehtäviisi valitset
      useinkin pienet, alhaiset,
      niin että heissä näkyisi
      vain sinun suuri voimasi.   

5.
      Näin muinoin kansa pienoinen
      sai hoitaa tulta totuuden,
      ja köyhä seutu Juudean
      on synnyinpaikka Korkeimman.

6.
      Suo, Herra, meille Henkesi,
      tee meissä armotyötäsi.
      Pois väärät pyyteet karkota
      ja rakkauteen kasvata.

7.
      Tee kansastamme kansasi
      ja sinun palvelijasi.
      Sen töitäsi suo toimittaa
      ja kunniaasi julistaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3394
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      17
      2602
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      376
      2496
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      81
      1730
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1395
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1070
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      70
      975
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      74
      945
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      26
      751
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      704
    Aihe